„The Kid" in Augustinus Oorlog tussen agressieve New Yorkse jeugdbendes DEZE WEEK IN DE BIOSCOPEN Bittere comedie over verloren idealen Drie kunstenaars in galerie De Sluis Vader en zoon Planting tonen werk in De Slof LEIDSE COURANT VRIJDAG 31 AUGUSTUS 1979 LEIDEN Theater groep „Pegasus" treedt zaterdag 1 september op bij jongerenvereni ging „Augustinus". De groep brengt het stuk „The Kid", een satiri sche. levenslustige show, geschreven door Michael Gimpel. In vijftien scenes en met behulp van dia-projec ties en live en op de band opgenomen mu ziek schetst „Pegasus" een beeld van de Neder landse jeugd van nu. Deze wordt in het stuk beli chaamd door „The Kid". Na de school te hebben afge maakt, vertrekt deze van huis en belandt in de grote stad. Via allerlei sociale sta dia communes, jongeren centra, kantoorbaantjes, kunstzinnige opleidingen en trips naar verre en myste rieuze landen maakt de „Kid" kennis met zowel de succesvolle zakenman als de arme sloeber die maar door- tobt in het leven. Zo leert de „Kid" door middel van een kritische opstelling zijn ei gen plaats in de maatschap- Schrijver en regisseur van het stuk, Michael Gimpel, studeerde drama aan de Royal Academy in Londen en aan de Universiteit van Manchester. Aanvankelijk was hij enkele maanden prof-acteur, maar dat beviel hem niet zo. Twee jaar gele den kwam hij in Amsterdam- wonen, waar hij zich inzette voor het theaterproject in de Melkweg. Momenteel legt hij al zijn energie in het stuk „The Kid" dat na een aantal voorstellingen in Nederland op toernee door Europa gaat. Het gebouw van „Augusti nus" Rapenburg 24 is zater dag 1 september vanaf half negen open. LEIDSCHENDAM Tot en met 28 september wordt in de Galerie De Sluis in Leidschendam een tentoonstel ling gehouden van keramische plastieken van Josje Re- gout, olieverfschilderijen van Lia Harkes en emailpla quettes van Frans Borgers. Morgen zal de fluitiste Ab- bie de Quant de expositie, in aanwezigheid van de kun stenaars, inleiden. Josje Regout werd in 1948 in stelling ook_ met zeefdruk- Den Haag geboren. Zij noot haar opleiding aan de Vrije Akademie „Psychopo- lis". Haar keramische wan- ken. Frans Borgers werd in 1937 in Bilthoven geboren. Hij studeerde aan de Akade mie „Artibus" in Utrecht. dreliëfs en ruimtelijke vor- Zijn emailtechniek is nieuw opdrachten in binnen- en de bovenruimte van de g buitenland toegepast. Zij ex- rie. De tentoonstelling, geo- poseerde eerder in Amster- pend van woensdag tot en dam, Amersfoort en Nieuw- met vrijdag van 12 tot 18 koop. uur, donderdagsavonds van 7 tot 9 uur, zaterdag van 11 Lia Harkes, afkomstig uit tot 17 uur, zondags van 13 Dirksland studeerde even- tot 17 uur en verder volgens eens bij „Psychopolis". De in afspraak, kwam onder meer 1948 geboren kunstenares tot stand door medewerking debuteert op deze tentoon- van de Jacob Marisstichting. Expositie in SportfoncJsenbad Zaterdag 1 september te 15 uur wordt in de galerie bij het Sportfondsenbad aan de Prinsenweg een expositie geopend van werken van Egbert van der Does en Gerrit Schreurs. Van der Does exposeert schilderijen en tekeningen en Scheurs stelt foto's ten toon. De expositie is op zaterdagen geopend van 11 tot 17 uur, op zondagen van 14 tot 17 uur en op dinsdagen tot en met vrijdag van 14 tot 17 en van 20 tot' 22 uur. LISSE In café De Slof aan de Heereweg te Lisse wordt weer een nieuwe expositie gehouden. De tentoonstelling die De Slof siert, wordt ingebracht door vader en zoon Plan ting. Vader Planting (74 jaar) heeft in zijn ouvre veel werken die Lissers in het algemeen bijzonder zal aanspreken. Karakte ristieke Lisser punten zijn door hem met conté en in pastel tinten vereeuwigd en dat is dan gebeurd op een wijze die niet alleen bijzonder goed de zaken herkenbaar laat, maar bovendien een foto evenaart. Uiteraard met de geheel eigen sfeer en charme van de technieken die worden gebruikt en die een dergelijk werk juist zo speciaal maken. Zoon Wim Planting is sinds geruime tijd in Lisse woonach tig en werkzaam als tandtechnicus. Het zijn vooral bloem motieven die het linnen van Wim sieren. Deze zijn met gro te liefde en deskundigheid neergezet. Een aantal geëxpo seerde werken van beide exposanten is te koop. wdr mm mm mm WW KaiKiiiKlWk II w m0 mm mm I WWV Sil.H CAMERA Het China Syndroom (16) Beklemmende rampenfilm rond een mankement aan een kerncentra le. In de hoofdrollen Jane Fonda en Jack Lemmon, die voor deze rol een onderscheiding kreeg op het festival in Cannes. Insiders zien diverse Os carnominaties in het vooruitzicht, (derde week) LIDO I Moonraker (12) Het nieuwste avontuur van geheim agent 007, James Bond is weer een schot in de roos. Liefhebbers van spanning en sensatie kunnen genieten van de verrichtingen van de niet meer zo piepjonge held, druk in de slag met wulpse vriendinnetjes en een levens gevaarlijke anaconda, (zesde week) LIDO II In de ban van de ring (a.l.) Niet helemaal geslaagde verfil ming van het beroemde boek van Tolkien door regisseur Ralph Bashi. De fantasie die nodig is om het boek van Tolkien te lezen, is verdwenen in de verfilming en dit doet afbreuk aan het geheel. Razend knap is wel de gebruikte animatie-techniek. De tekenfilm is beslist niet geschikt voor jeugdige kijkers; deze zullen weinig plezier beleven aan de voor volwassenen gemaakte rolprent (tweede week) LIDO III Animal House (a.l.) Dolle komedie rond een zich door gaans keurig gedragende student, die opeens alle bloemetjes buiten zet. (eenentwintigste week). In de mati nee: het Woody Woodpecker Festi val. Met getekende avonturen van de wereldberoemde specht. TRIANON Uit elkaar (a.l.) Een zeer persoonlijke film van Herman van Veen. Het is de eerste film van de melancholieke cabaretier, die ook de hoofdrol speelt. Monique van der Ven speelt de ex-vrouw van Van Veen en Marlous Fluitsma diens, vriendin (derde week) REX Ontucht op de kostschool (16) Zwak sexprodukt uit de Duitse school. EUROCINEMA I (Alphen) Uit elkaar (a.l.) Zie Trianon. EUROCINEMA II (Alphen) As- hanti (12) Aantrekkelijke avontu renfilm. (eerste week) EUROCINEMA III (Alphen) Moonraker (12) Zie Lido I EUROCINEMA IV (Alphen) De schorpioen prikt raak (16) Cara Waller en Ronnie Meerts in bibliotheek WASSENAAR In de Wassenaarse Galerie Bibliotheek aan de Luifelbaan 1 exposeren vanaf 1 tot 26 september Ronnie Meerts met etsen en litho's en Cara Waller met sein- tures op hout. De tentoonstelling is opgezet in samenwer king met de Jacob Marisstichting. Openingstijden: ma van 2 tot 5 en 7 tot 9 uur; di 10 tot 1.30 en 2 tot 5 uur; wo en do van 10 tot 1.30, 2 tot 5 en 7 tot 9 uur; za. 9 tot 1 uur. LUXOR The warriors (16) Regie: Walter Hill Veel is er eigenlijk niet ver anderd sinds Westside Story. Elkaar bestrijdende jeugd bendes waren er toen al. Het ging er alleen allemaal nogal vreedzaam toe. Het aantal doden was te tellen en bij het herzien van de inmid dels vergeelde beelden komt Westside Story als een soet- sappige musical over. In de jaren zestig kwam Westside Story echter als een moker' aan. De film deed jeugdben des ontstaan. In de grote plaatsen kwamen er tiental len die op de Amerikaanse wijze elkaar bestreden. Die opkomst van de jeugdbendes stierf een paar jaar later langzaam uit. Met 'The warriors' in Luxor kan de wedergeboorte v^n de jeugdbendes worden in geluid. Kwalitatief kan het werkstuk van regisseur Wal ter Hill niet in de schaduw van de illustere voorganger staan. Maar de film is der mate aggressief van karak ter, dat hij toch wel het een en ander kan losweken. Het verhaal is simpel. In New York zijn enkele .honderden jeugdbendes. Een slimme be ndeleider heeft uitgerekend, dat er veel meer bendeleden zijn, dan dat er politieagen ten rondstappen. Hij be raamt een coupe om de macht over de straten in handen te nemen. Daartoe nodigt hij alle bendes uit voor een plenaire vergade ring. Midden in deze bijeen komst wordt hij neergescho ten en de jacht op de daders wordt ingezet. De bende 'The warriors' zou de moord hebben gepleegd en zo ont staat een klopjacht op War- rior-leider Swan en zijn acht bendeleden. Ook de politie doet mee. Maar 'The warri ors' slaan zich er uiteindelijk doorheen. Dat moet dan ook, want in feite zijn het eerlijke jongens, die geen greintje kwaad in de zin hebben. Voor de liefhebbers zijn er een paar prachtige knokpar tijen opgenomen. De vech tscène in het herentoilet van de ondergrondse is indruk wekkend. 'The warriors' is de eerste van een serie aggressieve films over de dadendrang van jeugdbendes. Filmstad Hollywood meent na het in middels zo goed als uitge molken Jaws-recept dit in een nieuw jasje verpakte ge geven goed is voor een paar jaar kassuccessen. Dat 'The warriors' het commercieel gezien, goed zal doen, is aan geen enkele twijfel onderhe vig. De film is vakkundig gemaakt: spanning, sex, vol op actie en soms zelfs een sprankje humor zijn de inge- driënten die zijn gebruikt. Dat 'The warriors' soms wat naief aandoet, wordt wel licht veroorzaakt doordat uw recensent The Westside Story heeft gezien. En voor mensen in deze leeftijdscate gorie is deze nieuwkomer niet meer bedoeld. W.B. De nachtelijke bijeenkomst van New Yorkse bendeleden. 'The warriors' op de vlucht in de ondergrondse. STUDIO C'eravamo tanti amati (16) met Vittorio Gass- jriain en Nino Manfredi. Regie: Ettore Scola. Na het grote succes van Ettore Scola's „Una giornata particula- re", kwamen er opeens een aantal oude films van deze regisseur in de Nederlandse bioscoop boven water. „Bruti, sporchi e cattivi" was een eigenzinnige, grauwe klucht, het uit 1974 daterende „C'eravamo tanti amati" is een op merkelijke wrange komedie door Scola opgedragen aan Vittorio de Sica. Een zeer persoonlijke film, waarin Scola niet alleen de levens van drie mannen en een vrouw na de oorlog volgt, van het mooie ide alistische begin in een vrij Italië naar de uiteindelijke desillusies, maar waarin hij tevens met stijl citaten en toespelingen zijn liefde voor de bloeitijd van een Italiaan se filmkunst celebreert die ook al weer „passé" is. „C'eravamo tanti amati" (We hiel den zoveel van elkaar) begint met het eensgezinde optreden van drie vrienden in verzet tegen de Nazi's, gaat verder in het arme maar nog eensgezind optimistische burgerle ven en laat dan langzaam de sporen van de gezworen kameraden uit" el kaar lopen. Scola doet dat eerst com pleet in de stijl van de oude film, laat z'n acteurs in terzijdes tegen de toeschouwer praten, speelt met de „bevroren beelden" van een poëtisch liefdesdrama, alles nog in zwar.t-wit, om halverwege de film naar kleur over te gaan. In feite gaat het an-- dersom met zijn hoofdrolspelers. De mooie Gianni (Vittorio Gassman) gaat op weg naar rijkdom in een uit gekiend huwelijk met de dochter van een in de oorlog rijk geworden aannemer, de filmgek Nicola (Stêfa- no Satto Flores) kan met z'n met het neo-realisme gelijklopende idealen alleen nog maar terecht in filmquiz zen, de ziekenbroeder Antonio (Nino Manfredi) heeft tenslotte wel het door allen begeerde en door Gianni verlaten meisje (Stefania Sandrelli) als vrouw, maar maakt van zijn ideeën over maatschappijhervor ming uiteindelijk ook alleen maar trieste mopperpartijen. Scola filmt dat emotionele relaas on danks het stuk sentiment aan het eind, speels en met een vingervlug heid die' waarschijnlijk alleen aan filmfans besteed is: De nagespeelde trappenscène uit Potemkin, Fellini die „Dolce Vita" regisseert, beelden van „Fietsendieven" en een oudere De Sica die applaus oogst als hij nog eens vertelt hoe het allemaal geko men is: „We hielden zoveel van el kaar" geldt voor de mensen en de film, een bitter-weemoedige herin nering aan wat voorgoed voorbij is. BERT JANSMA Op de foto boven: Vittorio Gassman als de advocaat, die zijn idealen voor een goede baan verkwanselt. Hieronde'r: Gassman met Stefania Sandrelli op de fiets.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 9