Bisschoppen van Oost-Afrika
leggen accent
op opbouw van basisgroepen
„Bevrijding in de arbeid"
brochure van religieuzen
rïB
Een eigen zaak beginnen is meer dan
voortaan ondernemer heten.
J Bedrijf:
LEIDSE COURANT
WOENSDAG 29 AUGUSTUS 1979
PAGII
C&cA ii toch OcxA.de (i^ek!
De bisschoppen van 83 bisdommen in Afri
ka hebben in een gezamenlijke conferentie
te Zomba in Malawi besloten nog meer dan
voorheen het accent te leggen op de opbouw
van christelijke basisgroepen. In de komen
de jaren zal hierbij bijzondere aandacht
worden besteed aan de rol van de priester
in de kerk van morgen, wanneer deze meer
op de kleine leefgemeenschappen gebaseerd
zal zijn.
Dit was een van de besluiten van de zevende
algemene vergadering van Amacea, een sa
menwerkingsverband van de bisschoppencon
ferenties van Kenya, Malawi, Tanzania, Oe
ganda, Zambia en sinds kort ook van Soedan
en Ethiopië. De samenwerking tussen de Oost-
afrikaanse bisschoppen is op touw gezet door
de Nederlandse missiebisschop mgr. J. Blom-
jous, toentertijd bisschop van Mwanza in Tan
zania.
De bisschoppen hebben verder bijzondere aan
dacht besteed aan de oprichting van een ka
tholiek instituut voor hoger onderwijs, dat
waarschijnlijk in Nairobi zal worden gevestigd.
De plannen ervoor zijn praktisch rond, alleen
de financiering niet. Soortgelijke instituten zijn
al in Franssprekend West-Afrika, namelijk in
Kinshasha-Limete (Zaire) en in Abidjan
(Ivoorkust).
Samen met de Anglikaanse kerk en andere
protestanse kerken is een katechetische me
thode ontwikkeld, speciaal voor de jongeren op
de middelbare scholen. Deze zal nu in negen
tien Oostafrikaanse landen worden geïntrodu
ceerd.
De bisschoppen keerden zich echter tegen een
voorstel om op Amecae-niveau een werkgroep
Justitia et Pax (gerechtigheid en vrede) op te
richten. Verschillende bisschoppen waren na
melijk van mening ,dat het signaleren en ver
oordelen van sociale en politieke misstanden
door een internationale werkgroep eerder ne
gatief dan positief zouden uitvallen. Misstan
den moeten door de kerk van het eigen land
worden aangepakt, zo meenden de bisschop!
pen.
De Oostafrikaanse bisschoppen vergaderirl
staat de komende periode onder voorzittel
schap van bisschop Mazombwe van Chipatl
Secretaris-generaal is de Oegandese priests.
Joseph Mukwaya geworden ter opvolging vaL
de Amerikaansë missiebisschop VinceiT
McCauly
De bisschoppen van de Oostafrikaanse lands
spraken hun bijzondere waardering uit voorl
wijze, waarop de zusterkerken in het westa,
de kerkelijke ontwikkelingen in Oost-Afriu,
volgen en ondersteunen. Wat Nederland bl-
treft ging hun waardering vooral uit naar hi
nationaal bureau der Pauselijke Missiewerket
naar CEBEMO en het naar Centraal Misst
Commissariaat. De vergadering in Zoml
werd bijgewoond door waarnemers uit ande»
Afrikaanse landen en uit Europa, onder wl
Jos A.A. Schoenmakers, directeur PMW-NÏ
derland.
Het gaat er niet om van ar
beid bevrijd te worden
maar om de bevrijding in
het werk. Aldus zegt dr.
Rob van Kessel in de bro
chure „Bevrijding in de ar
beid". De brochure is ver
schenen in een reeks uitga
ven van de „Konferenties
van Nederlandse Religieu
zen", die evangelische inspi
ratie en maatschappelijk
engagement met elkaar in
verbinding willen brengen.
De brochure is tevens bedoeld
als een uitdagende bijdrage in
de discussie over arbeidsethos
met het oog op de herderlijke
brief over de arbeid, die de
Nederlandse bisschoppen
rond de vastentijd volgend
jaar willen laten verschijnen.
Dr. Van Kessel, lector van
theologische ethiek en prakti
sche theologie aan de Katho
lieke Theologische Hoge-
school Utrecht, constateert,
dat bijbel en theologische tra
ditie geen pasklare oplossin
gen voor de problemen van
deze tijd geven al blijven ze
wel fundamentele bronnen
van inzicht.
Volgens Van Kessel heeft de
arbeid, die bepaalde delen
van de wereld beter en be
woonbaarder heeft gemaakt,
ook een „monster van onvrij
heid" opgewekt, een onvrij
heid met vier gezichten.
Die vier gezichten van onvrij
heid omschrijft Van Kessel als
volgt: zij ligt in de maatschap
pelijke organisatie van de ar
beid, die nog steeds hiërar
chisch is, verdeeld in hoog en
j, heer en knecht, machtig
en onmachtig, rijk en arm.
Daarbij wordt vrijheid nog
steeds op onderdrukkende
wijze met macht geïdentifi
ceerd, wordt geestelijke ar
beid ten koste van lichamelijk
arbeid overgewaardeerd,
wordt arbeid ingevuld als
plicht van boven in plaats van
onderen en komt gezamenlij
ke verantwoordelijkheid niet
'tot haar recht.
Zij ligt vervolgens in de
marktstructuur, die dwingt
tot steeds nieuwe arbeid voor
steeds verdergaande behoef
ten, ten koste van de armsten
en van de waarden, waarvan
de opoffering steeds zwaarder
wordt gevoeld. De motor
daarvan is de opgevoerde
concurrentie aan beide zijden
van de markt ten koste van
de solidariteit. De onvrijheid
ligt voorts in de arbeidsme-
thoden, die het voor talloze
mensen onmogelijk maakt om
aan het arbeidsproduk
aan het arbeidsproces op
tieve wijze hel stempel
hun persoonlijkheid te
en zij ligt vooral in de sti
rele onmogelijkheid om
beid in produktie en
verlening werkelijk te ri
op primaire noden en be
ten van de mensheid. I
van rentabiliteit, ook tei
van „rechtvaardig"
werkt nog voortduren
strijd met de eis om op m
ale schaal de primaire re
van de mens te realisen
KORTE
METTEN
Bij gelegenheid van het af
scheid van oud-vicaris gene
raal dr. W. J. M. van Paas-
sen scj en ter verwelkoming
van zijn opvolger in het bis
dom Rotterdam, dr. C. J. Th.
van Bockxmeer, zal op zon
dagmiddag 16 september
van half vier tot half zes een
receptie worden gehouden
op het adres Koningin Em-
maplein 3 te Rotterdam.
De Raad van Kerken Oegst-
geest organiseert samen met
de interkerkelijke actie voor
Latijns-Amerika, Solidaridad,
Laan van Meerdervoort 148 te
Den Haag, op zaterdag 6 okto
ber een werkdag over staat en
kerk in Latijns-Amerika op
het thema De macht van de
staat tegenover de kracht van
de kerk". De secretaris van de
landelijke Raad van Kerken,
prof. dr. H. A. M. Fiolet zal de
dag openen, waarop de deelne
mers in groepen bezig kunnen
zijn met onderwerpen als de
rol van de protestantse kerk,
nationale veiligheid en de
kerk, basisgemeenschappen,
de resultaten van de Puebla-
conferentie en de bevrijdings
theologie. Een optreden van
de Uruguyaanse zanger Hector
Numa Moraes zal de bijeen
komst besluiten.
De stichting „Katholiek Le
ven" bestaat op 2 september
tien jaar. De stichting geeft
het maandblad „Waarheid
en Leven" en brochures uit,
die erop gericht zijn de or
thodoxe leer van de rooms-
katholieke kerk in Neder
land te ondersteunen. Het
tweede lustrum zal in Den
Bosch worden gevierd. Prof.
dr. Zacharias Anthonisse,
capucijn, zal doel en nood
zaak van „Waarheid en Le
ven" uiteenzetten, waarna
toespraken zullen volgen
van Jan Bomans en mej. Th.
E. Brussaard. In de kapel
van de zusters JMJ zal des
ochtends een plechtige hoog
mis worden opgedragen
door mgr. J. Th. Joosten, de
ken van Echt.
Het uitvoerend comité van de
Lutherse Wereldfederatie
(LWF) heeft op de jaarverga
dering te Joinville (Brazilië)
zijn goedkeuring gegeven aan
de oprichting van een samen-
werkingscomité tussen de
LWF en de Wereldraad van
Kerken. Dit comité, dat zo
breed mogelijk wordt gefor
meerd. zal de mogelijkheden
van een nauwere samenwer
king tussen de twee organisa
ties bestuderen Verwacht
wordt, dat vooral een grotere
deelname van de LWF aan de
programma's van „Geloof en
Kerkorde" van de wereldraad
zal worden bekeken.
Protestantse en katholieke
theologen uit Polen zullen
op 1 september, veertig jaar
na het begin van de tweede
wereldoorlog, in de kerken
van de Westduitse stad Mön-
Ido
Rfo
chengladbach preken. D flo;
gaties van de raad van J
ken in Polen en van
Poolse episcopaat zu] 39
aanwezig zijn op de oecu hrij
nische week, die van 30 p.
gustus tot 9 september in
zelfde stad wordt gehoutkj ef
Het thema is „de taak mds
de kerken bij de verzoen|ërto
tussen Polen en de Dui
Bondsrepubliek"
Sogen Asahina, die hel 2
boeddhisme in de wereld
pulair maakte, is aan een
roerte overleden. Asahina, 5
jaar is geworden, was
van de eerste geestelijke
ders die er bij het Japanse 1
perbevel op aandrong zich 11
te geven, nadat o 9UX
augustus 1945 de atooml Pr
boven Hirosjima tot ontp ten(
fing was gebracht. Asahina h
zocht in 1954 de Vereni
Staten als gast van de regei
hield een aantal lezin
het Zen-boeddhisme.
xde
ch
Krijg je straks op lijd je geld binnen?
Heeft u alle risico's wel voldoende verzeker
U mag er niet te lichtvaardig over denken.
Ji
Met een paar goede klanten, een represen
tatieve ruimte en een naambordje op de
gevel bent u er echt nog niet. Dat hebben wij
als bank die speciaal is opgericht yoor het
midden- en kleinbedrijf wel ondervonden.
Want veel van onze klanten hebben we
vanaf de dag van oprichting tot nu toe bege
leid. financiële ruggesteun gegeven, geadvi
seerd... kortom, we hebben meegedacht over
de toekomst van hün bedrijf.
Zo leerden we klanten en bedrijfstakken
kennen, zo leerden we hoe je bepaalde moei
lijkheden moet overwinnen. We leerden hoe
je een bedrijf moet beginnen, opbouwen, uit
breiden, in stand houden en bijvoorbeeld hoe
je de opvolging moet regelen.
Allemaal zaken waar u ook mee gecon
fronteerd kunt worden. Bedenk dat de NMB
veel vragen en problemen die dan kunnen rij
zen al eerder heeft beantwoord en opgelost.
U kunt als ondernemer van die ervaring,
die know-how gebruik maken. U kunt uw spe
cifieke probleem aan ons voorleggen of er
eerst in algemene zin iets over lezen.
Neem bijvoorbeeld ons boekje .,Kredi< "s
ten of hoe de NMB u in het zadel helpt". Hi„ i
geeft u een inzicht in de beginselen van finaip v.
ciering van de kleine en middelgrote ondep,^
neming.
Uiteraard is dit boekte niet volledig, maa^
het vertelt u op een begrijpelijke manier over1
een aantal geldonderwerpen waar u nu of
de toekomst mee te maken kunt krijgen. Eet
eigen zaak beginnen is meer dan voortaan 01
dememer heten, maar een bank als de N,
is ook meer dan een winkel in geld.
De NMB denkt met u mee. Daarom zijl
we niet tevreden met standaardoplossingei
maar bekijken we in nauw overleg met u ii
dere keer opnieuw hoe we 't het beste kunneij
aanpakken. En samen komen we er wel uit <j j-
NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK
De NMB denkt met u mei
I Coupon: Ik ben geïnteresseerd in het boel
I "Kredieten of hoe de NMB u in het zadel hel]
T.a.v.
I Adres:
;d<
Plaats
Postcode.
I Deze coupon kunt u in een gesloten envelop
I zonder postzegel zendén aan: NMB, Stafgrofj
I Midden-en Kleinbedrijf,
I Antwoordnummer 131,1058 EAAmsterdam!
I
I