i Einstein nader tot het volk gebracht SPRAAK TERUGBLIK IMMER ACHTER DE FEITEN AAN TWEEMAAL PLEZIER VAN DEZELFDE MUSICAL „HE, KIJK MIJ NOU" TELEVISIE DINSDAG RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT MAANDAG 27 AUGUSTUS 1979 We hebben er al over bericht, de onder scheiding van de tv-critici voor de beste tv-produktie van het afgelopen jaar, de Nipkowschijf, gaat ditmaal naar „J. de Bom v.h. De kindervriend" van de VARA. De naam van regisseur Frans Boelen viel in de discussies van de jury uiteraard menig keer, maar men wenste vooral toch het hele team te honoreren, de schrijvers van de teksten zowel als de spelers, Aart Staartjes, Joost Prinsen en Wieteke van Dort. In „J. de Bom" achtte men het vooral te prijzen, dat het pro gramma zich direkt tot jong en oud richt, niet bedoeld is voor de ouders waarbij de kinderen mee mogen kijken, ook niet ge maakt is met een knipoog naar de ouders over de hoofden van de kinderen heen. Dit zal zo ongeveer in het juryrapport komen te staan, dat overigens nog ge schreven moet worden. In de discussie over de toekenning van deze prijs werden heel wat tv-programma's op de lijst geplaatst voor mogelijke honorering. We zullen ze straks noemen om eerst even aandacht vast te houden voor het feit, dat nog een ander kinderprogramma van 8 tot 80 jaar uitgebreid werd besproken, n.l. ..Wonderlijke avonturen van Herman van Veen", eerst op Duitse tv, overgenomen door de KRO en thans in herhaling op de Duitse tv met al een afspraak voor een ver- volgserie. De kracht van de „Wonderlijke avonturen" steunt op een speels-dramati- sche aanpak, op het openleggen van een we reld. die tussen sprookje en werkelijkheid in staat, bij uitstek toch de wereld van het kind, dit niemandsland tussen feit en fanta sie. Hij beleert of moraliseert niet, hij biedt verbeelding van het avontuur. Bovendien maakt Van Veen het allemaal zelf, de tekst, de hoofdrol, de regie. Hij werkt zonder toe leveranciers. Voor de muziek valt hij op niemand anders terug dan op zichzelf. Toch haalde Herman van Veen de eindstreep niet met als belangrijkste argument, dat het hier niet ging om een oorspronkelijk voor de Ne derlandse tv vervaardigd werkstuk. Een merkwaardige gedachtengang. Stel: een Nederlandse tv-maker maakt een program ma van een dusdanig voortreffelijke kwali teit als men hier niet voor mogelijk houdt en daarom afwijst. Stel dat die man dat werk wel in het buitenland geplaatst krijgt, bezit zo'n programma dan plotseling geen kwaliteit meer? Men zou gaan twijfelen aan de competentie van de jury waar het betreft dramatische kwaliteiten van tv-werk. Verleden jaar werd door enkele juryleden met nadruk de naam van Jan Keja naar voren gebracht door Ton Oliemuller vanwege zijn hoogst pakkende tv-bewerkin- gen van weliswaar bestaande verhalen. De meerderheid van de jury had er geen bood schap aan en wees Jan Keja af. Kort nadien ontving Jan Keja een van de hoogste Ame rikaanse onderscheidingen vanwege artis tieke hoedanigheden van zijn verhaalbe- werkingen voor de tv. Ook nu weer viel de naam van Jan Keja in de discussie, maar ditmaal kon hij niet in de prijzen vallen, omdat hij in het afgelopen jaar niet met werk op tv is geweest. Misschien volgend jaar als we zijn „Decamerone" gezien heb ben, waarmee hij al lange tijd druk in de weer is en intussen aanzienlijke vorderin gen heeft gemaakt. Na verleden jaar Jan Keja dan nu Van Veen als gemiste kans van een Nipkowjury, die zich degradeert tot een instituut dat achter de feiten aandraaft, pas later via-via moet vernemen waar prijzens waardig werk wordt géleverd. Willy van Hemert weet ervan met zijn „Dagboek van- een herdershond" met recordcijfers in kijk-! dichtheid en waardering, maar geen genade in de ogen van de Nipkowjury. Walter v.d. Kamp kent dit verschijnsel uit zijn tijd van „Karakter" van Bordewijk en „Stille kracht". Gaan we over tot de orde van de dag en ge ven we een opsomming van de genoemde programma's met daarbij de reden waarom ze verworpen werden door de jury. „Den Haag Vandaag" kun je niet onderscheiden, omdat Ton Planken en Henk van Hoorn, verdwijnen van het scherm en hun opvol gers dan wel eens met de prijs zouden kun nen gaan strijken. Hetzelfde geldt voor „Haagsche Kringen", waarvan nog lang niet zeker is, dat Joop van Tijn, Koos Postema en Harry van Wijnen aanblijven. „England- spiel" van de NCRV kreeg veel waardering, maar ondanks alle spitwerk werd de bodem van dit oorlogsmysterie niet bloot gelegd. De „Late Lien-show" van Frans Boelen had los van de verdiensten van Wieteke van Dort door tien andere regisseurs gemaakt kunnen zijn. De Amerika-documentaires van de VPRO bleven teveel bij een plaatje met een praatje. „Heel de mens" van de KRO haalt wel het onderste boven uit men selijke complicaties, maar onderscheidt zich niet van eerder door anderen geleverd werk, bijvoorbeeld van Henk Mochel. „Van gewest tot gewest" doet voortreffelijk werk, maar je gaat er niet rechtop voor in je stoel zitten. Jaap van Meekren werd opnieuw ge noemd als een van de beste tv-interviewers. Maar hij kwam in het afgelopen jaar toeval lig niet toe aan een uitgesproken opvallend interview. Joop van Tijn werd afgevoerd, De prijs voor J. de Bom is bestemd voor het hele team van „De kinder-" vriend". omdat hij zich bedient van trucs. Hem on welgevallige politici stelt hij een laatste ge mene vraag op het moment, dat de muziek inzet en een redelijk antwoord niet meer ge geven kan worden. Op deze wijze wekt Van Tijn de indruk altijd als overwinnaar uit een interview te voorschijn te komen. Voor al deze genoemden zat er ook geen eervolle vermelding in, omdat deze prijs iets weg heeft van een aanmoediging en daar wilde men de oude rotten in het tv-vak niet mee lastig vallen. Dus gaat de Nipkowschijf dit jaar naar de „Kindervriend", de vriendelijk-barse heer Bom, bij wie de juiste mensen op de juiste plaats de juiste manier hebben weten te vin den om jong en oud te boeien, aldus twee derde deel van de jury. Aanmerkingen op de „Kindervriend" waren er ook. Ten eerste toonde het Bom-gezelschap opmerkelijk ple zier in onderwerpen waar anderen wat meer moeite mee hebben en ten tweede zag men er nogal eens dezelfde zaken in terug als in de Stratemaker-op-zee-show. Maar ja, het tv-programma waar heel kijkend Ne derland inclusief de Nipkowjury achter staat zal wel nooit gemaakt worden. Of is wel al gemaakt en zal binnenkort op een buitenlandse zender verschijnen. Tweemaal plezier van dezelfde muscial. Dit stond de NCRV voor ogen, toen zij besloot regisseur Dick v.d. Ende vrij te maken voor de musical „Hé, kijk mij nou", die te beginnen vanavond (Ned. 1 om 19.55 uur) in vijf afleveringen op het scherm komt. In de wintermaanden ging deze musical als vrije zaalproduktie door het land, waarbij de acteurs speelroutine opdeden. Al die tijd stonden zij onder contract van de NCRV. Vervolgens gin gen zij er deze zomer de studio mee in. Eerder schreven we, dat de NCRV voor deze opzet had gekozen, omdat het te duur is zo'n voorstelling alleen voor tv te maken. Regisseur Dick v.d. Ende heeft daar zeer uitgesproken gedachten over. Hij wil aanto nen. dat de tv een bron van heilzaam ver maak kan zijn en dat krappe financiën aan dit doel niet in de weg mogen staan. Een groep artiesten bijeenhalen voor een''musi cal betekent, dat je te hooi en te gras acteurs en andere theatraal begaafden los moet we ken uit lopende produkties. Zij doen het er dan even gauw bij. Dit kan alleen maar ten koste gaan van het artistieke niveau. Die mensen hun hoofd staat er niet naar en zij raffelen de tekst routineus af. Wil je op de tv een afgewogen produkt bieden, dan die nen de mensen niets anders aan hun hoofd te hebben. Om musicaltalent te kunnen kweken heeft hij bovendien veel jonge mensen gevraagd. Om te beginnen Robert Paul en Angelique de Boer als pas afgestu deerde jongen en meisje, die op elkaar ver liefd zijn en besluiten om een tijdje rond te trekken met een draaiorgel. En verder Ro bert Kreis, Arnica Elsendoorn en Hans Ot- jes. Daar zijn twee geroutineerden bij ge plaatst, t.w. Sylvia de Leur én Henk Molen berg, die de ouderlijke rollen maar daar naast nog een paar bijrollen vervullen ih be toverende scènes, waarin iets van het show wezen ligt. Voor de regie werd speciaal Kees Brusse aangetrokken, omdat deze jon geren weet te begeesteren. De muziek van Bert Stoots speelt in dit alles een belangrijke rol, niet alleen omdat het een muscical is, maar vooral ook inhoude lijk. De ouders van de jongelui zijn nl. tegen de artistieke uitstapjes van hun kinderen, maar (Hé, kijk "mij nou) zij krijgen het ten slotte van de muziek in de benen te pakken. Dick v.d. Ende: „Ik had in Londen de musi: cal „Salad days" gezien. Dat ziet er tegen woordig ouderwets uit, maar Leen Valke nier van de Fabeltjeskrant heeft het verhaal ervan gebruikt voor onze musical. We wil len hierin ook een stukje lering meegeven. In onze nette maatschappij hoor je na school of studie aan het werk te ,gaan. We leven hier met ons allen nog veel te calvinistisch. Aan muziek, zang en dans kan de mens. enorm veel pleziei; be\pven. Dat is wat we met deze musical, willen zeggen". Het draaiorgel in deze musical werkt braaf aan deze opzet van de NCRV mee. Het bezit de wonderlijke eigenschap om wie er naar luisteren onweerstaanbaar aan het dansen te zetten. NEDERLAND 1 18.50 18.55 KRO 18.59 19.10 20.10 Nieuws voor slechtho renden De Fabeltjeskrant Journaal Een beestenboel Pinkpop 10 De man met de groe ne vingers 20.40 Voor een briefkaart op de eerste rang Journaal Het heelal van Albert Einstein Journaal 20.00 Hinten den Schtagzeili 20.45 Journal 3 21.00 Journaal 21.15 Am Anfang war daa S aelwort, documentair* over het Jaipur-experi 22.00 Momente 22.15 Zahltag (Payday), kaanse speelfilm uit met Rip Torn, Anna en Elayne Heilveil; Daryl Duke 23.55 Erinnern Sie eich n« Vietnam?, reportage 00.40 Journaal NOS 21.37 21.55 Robert Paul en Angelique de Boer als de twee afgestudeerde jongelui die er met een orgeltje op uittrekken. Ter gelegenheid van de 100e geboortedag van Einstein onlangs vervaardigde de BBC een documentaire over diens theorieën met de be doeling deze nader tot het volk te brengen. Zij zond Pe ter Ustinov daarvoor naar Amerika, waar geleerden nog voortdurend bezig zijn de wetten van Einstein op hun waarde te onderzoeken. Zij maken Ustinov deelge noot van hun bevindingen en Ustinov speelt mee, dat hij het allemaal begrijpt, maar het is en blijft een moeilijke materie, bijv. dat de ruimtetijd trager loopt dan de aardse tijd. De KRO nam deze documentaire nochtans over in de weten schap, dat net als bij de vori ge wetenschappelijke uitzen dingen zij kan rekenen op' een kijkpubliewk van één tot twee miljoen mensen die met hun waardering in de buurt van een 8 plegen te ko men. Het is een hoogst inter essante uitzending gewor den, maar men moet er wel even voor gaan zitten. Wat er in de ruimte allemaal ge beurt, schijnt te beantwoor den aan Einstein's stelling, dat energie het kwadraat is van massa maal gewicht, E=mc2 dus. In de documen taire gebruiken de geleerden motorrijders en andere voor beelden om hun bevindingen over wat er in het heelal ge beurt duidelijk te maken. Maar het zwarte gat in het uitdijend heelal blijft de no dige hoofdbrekens opleveren en dat niet alleen. Ned. I 21.55 uur. Beestenboel In zijn „Beestenboel" gaat Peter Ustinov probeert samen met de geleerden een kijkje te nemen in wat er gebeurt in het heelal. Ramses Shaffy het ditmaal hebben over muzikale zaken. Ned. I 18.59 uur. Pinkpop Theo Stokkink zat op Tweede Pinksterdag op het Pinkpop festival, waar hij gesprekjes en beelden maakte met alle op- Groene vingers David Bellamy met de groene vingers maakt duidelijk hoe de mens als boer. de natuur aan-' tast. Ned. I 20.10 uur. Briefkaart Bij de filmquiz van Bouma 'komt als gast de Belgische ac trice Geert de Jong, die een rol speelt in de nieuwe Neder landse film „Tiro". Voorts fragmenten uit de nieuwste films. Ned. I 20.40 uur. Onkel Brasig Vier jongelui hebben elkaar en de mensen lief en Onkel moet dit de wereld duidelijk maken. Ned. II 19.25 uur. Herriot Een koe met darmstoornissen produceert de knal van het jaar. Ned. II 21.25 uur. tredende groepen met behulp van een mobiele camera. Men ziet en hoort The Police, Mas- sada, Rush, Elvis Costello, D""e, Str=:ts.en.heel in ,het bii; Kerkepad zonder Mick Jagger, die wel r aanwezig was, maar door geen enkele Pinkpopganger is opge merkt. Op Stokkink na dan. Ned. I 19.10 uur. Ditmaal staan op het lijstje kerken in Noord-Holland en Gelderland. Ned. II 22.55 uur. De VPRO had dit weekeinde weer het meest oorspronkelij ke en interessante assortiment, al was de film naar de musical „Hello Dolly" bij de TROS vanzelfsprekend ook een aar dige tijdspassering, al schijnt die in de bioscoop een flop te zijn geweest. Erg apart was de wandeling van de grafisch ontwerper Piet Schreuders door Los Angeles en speciaal Hollywood. Daar zijn de mach tigste letters te vinden, want Schreuders keek meer naar letters dan naar bijzondere ge bouwen of plekken. Hij is wat men een letterfetichist zou kunnen noemen. Valt midden in Los Angeles in extase op de knieën om in het trottoir ge grifte letters te bekijken. Hij wordt lyrisch over de mooie lijn van krantekoppen. Hij heeft thuis letters uit de Los Angeles Times geknipt en verwerkt in de door hem uit gegeven „Poezenkrant". En natuurlijk gaat hij op bezoek bij die krant om het naadje van de daar in zwang zijnde lettertypen te vinden. Na eni ge aarzeling, een bezoeker he lemaal uit Nederland die in gezelschap van een t.v.-ploeg over letters komt pranten, schijnt zelfs daar niet alledaags te zijn, krijgt hij een heel col lege over de poëzie van de krantekop en de onderlinge samenhang binnen de krant die door typografie wordt ver tolkt. Schreuders dwaalt door Los Angeles en ontdekt tel kens nieuwe schoonheden van letters. Tegelijk ziet men de stad en bestijgt men met Lau rel en Hardy nog eens de trap waar de beroemde piano naar boven is gezeuld en ook naar benedeh gegleden. Een heel bijzondere manier kortom om een stad te bezichtigen vanuit haar duizendvoudig van alle kanten op je afkomend letter- beeld. Piet Schreuders loopt daarbij in de wolken en op zijn tenen. Het mooiste is, zegt hij ergens, als je niks meer kunt lezen. Dan is de letter hele maal zichzelf. Een ook door flitsende montage en mooie produktie van de VPRO, die daarna ook nog boeide met een documentaire over atoom spion Klaus Fuchs. Verder werd er dit weekeinde in Valkenburg heel wat afge fietst door dameè zowel als de heren. Dat in die dichte'drom men die op de finish afsnel- den, niet meer ongelukken ge beurden dan dat Belgische meisje, dat hals over kop nog goed terecht kwam en die val lende Italiaan op de gloriedag van Raas, mag een wonder he ten. Het leek me soms net zo gevaarlijk als die achteruit rij dende mobielen in André van Duin's spektakelstuk, door de burgemeester van Zandvoort gedoopt als het gekste evene ment van het jaar en dat zal het wel voorlopig blijven ook. Hoewel menige auto tot schroot werd geramd kwam wonder boven wonder per soonlijk letsel niet voor. Aktua TV had moeilijkheden met de transmissie van de wedstrijd PSV - Feyenoord. Het viel al op dat in de aan kondiging na het nieuws tegen de gewoonte in dit keer geen flits als voorproefje werd gege ven. HAN JONKJSRS NEDERLAND 2 NOS 18.00 Nieuws voor slechtho renden 18.55 Journaal NCRV 18.59 Zo moeder, zo zoon 19.25 Onkel Brasig NOS 20.00 Journaal NCRV 20.27 Hé, kijk mij nou 21.25 James Herriot 22.15 Hier en Nu 22.55 Kerkepad '79 NOS 23.20 Journaal DUITSLAND 1 19.00 Zum 65. Geburlstag von Hei di Kabel; 19.05 Indiens Wunderwelt der Tiere; 19.20 Eine Amerikanische Familie 20.15 Hier und Heute 20.45 Tip um 4tel vor 8 21.00 Tagesschau 21.15 Der eiserne Guatav (1), 6erie naar de gelijknamige roman van Hans Fallada 22.15 Das Uran gehort der Regen- bogenschlange, de strijd om het Australische uraan- erts 23.00 Bonkers, amusements-show 23.30 Tagesthemen 24.00 Xala, Senegalese speelfilm uit 1974, handelend over een geslaagd zakenman die wegens impotentie de hulp inroept van wonderdokters 02.00 Tagesschau DUITSLAND 2 18.30 Heute; 18.45 Schauplatz Be- 20.00 Heute 20.30 Musik-Flipper 21.15 Gesundheitsmagazin Praxis, over tv-kijken en gezond heid 22.00 Heute-Journsl 22.20 Liebe, Tod und Heringshapp- chen, Duitse speelfilm 00.20 Heute DUITSLAND 3 ENGELAND BBC 2 18.50 Musical Medicine 19.20 Pick of the File, serie filmrepo van Trevor Philpott 20.15 Journaal 20.25 Airships 21.25 The Wallons, serie 22.15 Joe Ely singe country 22.55 Best of Brass, brassbands 23.30 Circuit eleven Miami, kaanse serie 00.20 Return call to Brass discussieprogramma 00.30 Journaal 00.40 Closedown, voordracht eln K BELGIE NEDER LANDS 1 llei 18.45 Flic. de 18.50 Project jeugdserie; 19.05 Gummidge, jeugdseri 1 Engels boek van e Hill; 19.30 Kijk ui»!, gee keerstips; 19.35 Medjn b 19.45 Nieuws 20.10 Weerman 20.15 Tony Sandler Show 21.15 Een ruiter reed voorjval horseman riding by), se serie naar roma4ni R.F.Delderfield 22.05 Promenadeconcerten concert vanuit de LoijR Royal Albert Hail d< pte Academy of SI.Ma the-Fields 23.05 Nieuws BELGIE FRANS 1 18.15 Les secrets de la me serie; 18.45 Le jouej" Shamisen, Japanse mentaire; 19.15 sports, sportprogi 19.30 Journaal 19.55 Vos droits, juridisch 20.00 Les sentiers du mc wegen van Columbii view met een wereli 21.10 Styles 21.55 Journaal 22.10 Magazine des loisii les paves, la plage. BELGIE FRANS 2 19.55 Marcel Pagnol, s< sprekken met de /cineast Marcel Pagifl 20.55 Film uit de cyclus Hawks: Air Force, kaanse produktie uit lde NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 13.00 Nieuws voor slechtho renden DUITSLAND 1 09.05 Umgang mit Medien; 09.25 Berufswahl - Chance und Risiko; 09.45 Unsere Sprache; 10.05 The proper job for Joe and Jill; 10.30 Sesamstrasse; 11.15 Menschen am Meer;' 11.50 Der Neue; 12.15 Come and see us; 12.55 Telekritik DUITSLAND 2 17.00 Mosaik; 17.30 Heute; 17.32 Spielexpress, int. ont moeting van kinderen DUITSLAND 3 08.55 Ochtendgymnastiek; ENGELAND kinderprogi Don and Pete, lJU BBC 1 07.38 Kursussen; roundabout; 10.55 nory, 11.10 programma; Kong Phooey; 11.3 Hart; 14.15 Ji 14.30 Ragtime, gramma; 15.55 Pawb fro, spelprogi 16.25 Home on goostelijko 17.15 Play school, programma; 17.40 gold, avonturenserie BBC 2 07.38 Kursussen; 12.00 Play kleuterprogramma; 17.50 Kursussen BELGIE FRANS 1 17.45 1,2,3...cinèma, kin: gramma HILVERSUM 1 TROS: 18.11 (S) Aktua. 18.25 (S) De Kinderplatenbak. 18.40 (S) De blauwe zaden (22). hoorspelserie. 19.02 (S) Tross-country. 20.02 (S) Trefpunt Berlijn. 22.30 (S) Michel en Louis. NOS: 23.02 (S) Met het oog op mor gen. AVRO: 0.02 radiojourn. 0.07 (S) Plm Jacob's Platenscala. 1.02 (S) One o'clock jump. 2.02 (S) Avro's Service Station. 5.02 (S) Ochtend blom. HILVERSUM 2 ca Sacra. 20.00 Kiass. muz. 3 Heiter Villa-Lobos stem van tinent (IX). 21.30 Literama-mr"" 22.25 Bond Zonder NaamIn 22.30 Nws. 22.40 Open NCRV: 23.25 (S) Muziek vaLn tijd. 23.55 Nws. HILVERSUM 3 NOS: 18.03 (S) De Avondspits Nationale Hitparade. AVRO: 1 Het Steenen Tijdperk. 20.02 perclean Dreammachine. 21 AVRO's Radiojourn. 21.07 (S) uur jazz show. 22.02 (S) 23.02 (S) Blues. Ballads en E AVRO: 7.02 Radiojournaal. 7.10 (S) Muziek en verkeer sinformatie. (8.03 Radio journaal). 9.03 Tekst Uit- X«r /X jourriddij. a. leg. 9.13 Divertimento. 10.02 De zandbakshow. 10.12 (S en M) Arbeidsvitaminen.- 11.02 Mijn dochter Muriel. 11.20 (S) Rondom Twaalf. 12.30 Sportpanora- ma. 13.03 Radiojourn. 13.20 (S) AVRO-Diligence. 13.30 (S) 'n Middag je AVRO. 16.02 (S) Van Broadway tot Carré. 16.30 De zandbakshow. 16.40 Kat in de zak. 17.02 (S) Verslag WK- Wielrennen. 17.07 (S) Gas terug. HILVERSUM KRO: 7.00 Nws. 7.10 Och tendgymnastiek. 7.20 Het levende woord. 7.30 Nws. 7.36 Echo. 8.30 Nws. 8.36 Gordon Franks. 8.50 Post bus 900. 9.00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 Waterstanden. 9.15 Scheepspraat. 9.20 De letter M. 10.30 Ouder worden we allemaal. 11.00 Ik sta hier niet voor de banken te praten. 11.30 Ffatel. OVER- H.VOORL.: 12.16 Uitzending voor de landbouw. KRO: 12.26 Mededelingen vóór land- en tuinbouw. 12.30 Nws. HILVERSUM I BTÊ IHFO 12.36 Echo. 13.00 Nws. 13. 13.30 Lange vingers. 14.3 School. 15.15 Boeke'nwijshei Geen verboden toegang. Kleine Winst en het park Meded. 17.30 Nws. 17.36 Echl VARA: 7.02 (S) meurders. 8.30 (S) ze zeggen 10.30 plsch Jansen. 11.3( Zoekplaatje. Spitsbeeld. 15.30 krant. 16.30 Beton. HILVERSUM TROS: 7.00 Nws. MM Capriccio. 9.00 I MM-% (S) Er staat eer T3 Boxtel. 9.30 (S) Vari KjASSlt* en verre. 10.00 tien tot twaalf. 12.J 12.02 (S) Specialiteiten I Verzoekpl.progr. 13.00 (S) C verkochte „klassieke tien". Koren-korpsen. 14.00 Nws. Om het boek. 14.30 (S) Guita 15.00 (S) Belcantorium: Das ger von Granada, opera v

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 2