Eg m deTijd HP NIEUWSNET Muiderberg herdenkt Gustav Adolph Heinze Texas staat klaar voor hopeloze strijd olieramp m 1 OPROEP VAN KERKPROVINCIE VOOR HULP VLUCHTELINGEN CONCERTEN EN EXPOSITIES MSl&lRS Prof. Kerkhofs: christelijke boodschap nooit meer worden doorgegeven als vroege Ja BINNENLAND/BUITENLAND LEIDSE COURANT DONDERDAG 16 AUGUSTUS 1979 MUIDERBERG Niet zonder nieuwsgieri ge verwondering zal de in Nederlandse mu ziek geïnteresseerde kennisnemen van de nogal omvangrijke manifestaties die Mui derberg in de eerste twee weken van okto ber organiseert ter herdenking van Gustav Adolph Heinze die daar 75 jaar geleden is gestorven. Zegt de muziek van deze compo nist, spreken zijn activiteiten als uitvoe rend musicus nog voldoende tot de verbeel ding om zo'n festival meer te doen zijn dan een historische curiositeit? Het gaat im mers om zeker zes concerten van vokale en instrumentale muziek, om een tentoonstel ling met onder meer schilderijen uit het be zit van de Koningin, handschriften uit de collectie van Willem Noske, materiaal van het Haags Gemeentemuseum en dan verder een volksconcert op de Brink met de Ko ninklijke Militaire Kapel, het lokale mu ziekkorps dat nog steeds met trots de naam „G.A. Heinze" draagt en dan natuurlijk de Gustav Adolph Heinze (1820 1904). plaatselijke zangkoren en zelfs de Muiden- berger schoolkinderen. Wie was deze Heinze? Een Duitser die in zijn geboorteplaats Leipzig zijn opleiding kreeg en daar zijn loopbaan begon als solo-klarinettist van het fameuze Gewandhausorchester. Hij beperkte zich niet lang tot het instrument van zijn keuze, want niet alleen componeerde hij veel, hij werd al spoedig tweede dirigent van de Opera Breslau. In 1850, toen hij dertig jaar was, kwam hij naar Amsterdam om er kapelmeester te worden van de Duitse Opera aldaar, maar het ensemble waaraan hij zich had verbonden, ging kort na zijn aankomst failliet. Waarom hij, die in zijn vaderland al zo'n goede start had gemaakt, niet naar Duitsland terugkeerde, heb ik nergens verklaard gevonden. In elk geval ging hij hier niet bij de pakken neerzitten. Hij vestigde zich als muziekleraar, kreeg al in 1852 de leiding van een Amsterdamse liedertafel en werd ver volgens dirigent van grote Amsterdamse koren als St. Vincentius de Paulo en Excelsior. Toonkunst In 1869 gaf Heinze de stoot tot een Amster damse muziekschool van Toonkunst en later zorgde hij ervoor dat ook Bussum een Toon kunst-muziekschool kreeg. In 1880, toen hij zestig was, werd hij tot Nederlander genatura liseerd, wat alleen maar een bevestiging was van het niet te weerspreken feit dat deze Duit ser (zoals toen nogal wat meer van zijn landge noten) geheel en al in het Nederlandse mu ziekleven was opgegaan. Dit laatste betekent beslist niet dat hij als scheppend kunstenaar zijn afkomst heeft kun nen en waarschijnlijk ook niet heeft willen verloochenen. Het was ook niet nodig, want al hield hij zich (bij voorbeeld in zijn grote gees telijke oratoria op teksten van zijn vrouw) goeddeels aan de voorbeelden van de romanti sche Leipziger school, hij vond voor zijn goed gemaakte, frisse en levendige muziek bij uit voerende amateurs en hun aanhang opmerke lijk veel weerklank. Zijn werk mocht grote al- gu nhoc lure en uitgesproken oorsponkelijkheid mii 'nst het getuigde binnen een beperkt maar bev 715 r lijk kader van een beweeglijke fantasie. Of»"iei; muziek in de concertzaal nu ook nog zcf ~ur overkomen, moet in oktober blijken. De o lucht-manifestatie op de Brink, waarvan een volksfeest in de stijl en met de sfeer honderd jaar geleden wil maken, zal - z meezit - het nog wel doen. Het organiserend comité, dat zich laat ad ren door de emeritus-hoogleraar Eduard ser, wil in elk geval voorkomen dat de her king van voorbijgaande aard zal zijn. DasJ kreeg Klaes Sierksma opdracht een uitvo» levensbeschrijving van Heinze te maken Haagse organist-pianist René Rakier, die dan eens een speciale belangstelling aan de legde voor 19e eeuwse muziek, zal Heii. compositorische nalatenschap, die meer tweehonderd werken omvat, inventarisere beschrijven. Dat alles zal, naar men hoopt, interessant boek opleveren. JOHN KASAN1 Vi ie jei o< rr ld d; ft k (Van onze correspondent Dick Toet) WASHINGTON Een klein legertje specialisten en vrij willigers staat klaar om de waarschijnlijk hopeloze strijd aan te binden met wat al ge noemd wordt „de grootste mi lieuramp uit de geschiedenis": de olie die in een angstwek kend tempo bijna 5 miljoen li ter per dag uit een Mexicaan se oliebron in zee stroomt. Op het langgerekte South Padre- eiland voor de Zuidoostkust van Texas is vrijwel alle mo gelijke materiaal dat thans ter bestrijding van olieram pen voor handen is, bijeenge bracht patrouille-vliegtuigen vliegen af en aan en de stroom aanbiedingen voor ge ldelijke en fysieke steun blijft aanzwellen. Voor veel Amerikanen is de ironie van het probleem (Amerika krijgt immers einde lijk de Mexicaanse olie die het zo graag wil hebben) nog wel een glimlach waard, maar aan de kusten van Texas, Louisia- na, Mississipi en Florida is de t stemming gespannen en ui terst pessimistisch. Ixtoc 1, de Mexicaanse olie bron in de Golf van Mexico, heeft sedert de zaak op 3 juni j.l. na een explosie uit de hand liep, al bijna 3 miljoen barrel olie (bijna een half miljard li- -*•) in zee doen stromen. Dat uim 2 keer zoveel als wat er in 1978 vrijkwam uit de tanker Amoco Cadiz voor de kust van Bretagne. En het eind is nog lang niet in zicht. Alle pogingen om de spuitende bron te sluiten hebben tot nu toe gefaald. Een aantal Mexicaanse stran den is al ernstig bevuild, maar de grootste hoeveelheid lijkt nu regelrecht op weg naar South Padre-eiland, een bijna 200 km lang en op de meeste plaatsen slechts enkele kilo meters breed eiland, dat via het Laguna Mad re en prachti ge zoutwatermoerassen is ge scheiden van het vasteland van Texas. Het Laguna Madre is waarschijnlijk het grootste garnalen-bassin in de wereld en is de broedplaats voor enor me aantallen krabben, oesters, tonijnen, dolfijnen, zeebaarzen en vele andere schelpdieren en vissen. Voor beschermde vogels als pelikaan, kraanvo gels, slechtvalk en adelaar is het eiland een geliefde broed- of pleisterplaats. De olie heeft Texas nog niet echt bereikt. Hier en daar zijn wat kleine hoeveelheden op de stranden aangetroffen. Deze week zorgde een plotseling op stekende noordenwind, ge volgd door windstilte, voor enig soelaas. Het is echter uit stel van executie, want de heersende stromingen zullen de olie uiteindelijk toch naar South Padre-eiland brengen. De vraag is alleen wanneer, hoeveel en in welk tempo. Daarvan zal afhangen wat er nog te redden is en tot hoever de olie (Florida?) zal doordrin gen. Het financiële verlies (garna len, toerisme) wordt nu al op zeker een half miljard ge raamd, de schade aan de na tuur is niet te schatten. Het meest vrezen de deskundigen voor een wervelstorm, een hurricane (het is hurricane- seizoen) die de ramp acuut en drastisch zal maken. Een an dere zorg is het feit, dat olie- deeltjes zijn gevonden tot op 15 meter diepte. In theorie is het zelfs mogelijk, dat de ramp zich zal hebben voltrokken voordat er in feite iets te zien is geweest. In de HAAGSE POST zegt de Rotterdamse wethouder Smitz over de plannen tot gratis ver strekken van heroïne: „Een voorwaarde is dat de andere grote gemeenten hetzelfde doen, minimaal Amsterdam. Als we op deze manier alleen zouden gaan opereren, komt heel Amsterdam hier naar toe." Voorts een reportage over de vredesmars naar War schau. „Als we de eenzijdige ontwapening uit ons program ma hadden gelaten, had de PvdA zich misschien wel ach ter onze actie kunnen stellen. Maar dan wil zo'n partij ook sprekers hebben. Andere par tijen volgen dan, en het gevolg is een totale vervlakking van onze actie." Ook wordt gepraat met spreekbuis Al Hoet van de PLO. „Het is belangrijk uit te leggen dat wij geen terroristen met staarten zijn, dat de PLO niet langer streeft naar een puur Arabisch-Palestijnse staat, maar naar een democra tische staat, en dat een belang rijk deel van de Palestijnen de terreuracties afwijst." ELSEVIER sluit zijn serie over het Zuidafrikaanse pro- pagandaschandaal af met een verhaal over infiltratie in Eu ropa, ook in Nederland. „Toen het Interkerkelijk Vredesbe raad met een vredeskrant wil de uitkomen, waarin Zuid-Af- rika onder de loupe werd ge nomen, werd ik op de hoogte gesteld van de preciese in houd. Tevens kon ik de ver zendlijst met de Nederlandse adressen kopen. Ik zorgde er voor dat er een krant werd vervaardigd, die er precies uit zag als de vredeskrant. Maar de tekst was uiteraard anders." Een ander artikel constateert dat de stopkogel medisch on verantwoord en psychologisch ■in—I explosief is. Het blad publi ceert zijn jaarlijkse onderzoek naar het kopje koffie in de Ne derlandse Horeca. Als beste komt de Driesprong in Ede uit de bus, als slechtste het Euro- motel bij Beek. Voorts in het blad vraagtekens bij de plan nen voor een vaartuigenbelas ting. „Watersport is een vorm van toerisme. Consequente toepassing van het profijtbe ginsel zou betekenen, dat ook andere vormen van toerisme moeten gaan betalen, bijvoor beeld: zij, die gebruik maken van onze bossen, zoals paar drijders en kampeerders. En niet te vergeten de fietsers voor wie overal fietspaden worden aangelegd." Een alar merend artikel tenslotte over de gevaren van de vervuilde Middellandse zeestranden. „Virussen en bacteriën laten vlekken, pukkels en puistjes op de huid achter, veroorza ken ontstoken ogen en oren en zweertjes aan de vagina's van vrouwen. Bij de tegenwoordi ge stand van zaken en gelet op de hygiënische omstandighe den zijn grotere typhus- of cholera-epidemiën niet uitge sloten." In NIEUWSNET een kritische kanttekening bij het eventueel verschaffen van vrije heroïne. „Nederland is geen eiland dat kan worden afgesloten voor invloeden van buiten - in het geval van de heroïne een soort gesloten inrichting waar een aantal ongeneeslijk zieken hun onderhoudsdosis kunnen krij gen. Deze inrichting zou vol stromen met patiënten uit alle werelddelen, die een behande ling krijgen, te vergelijken met pijnbestrijding bij een maagzweer. Onvoldoende en levensgevaarlijk." Voorts een interview met ir. Manusama. „Ik dacht dat de situatie van de Zuidmolukkers over het algemeen is verbe terd. Ik sluit geweldacties niet helemaal uit, maar ik meen dat men er niet meer zo gauw toe over zal gaan. In de eerste plaats is er een verzadiging spunt bereikt, en in de tweede plaats is het inzicht gegroeid dat het niets uithaalt." Voor lichter Wim van den Berge praat over publiciteit en vor stenhuis. „De leden van het Koninklijk Huis willen ge woon niet overmatig gehin derd worden. Er zou meer res pect moeten zijn. Je -moet de leden van het Koninklijk Huis niet zien als Gina Lollobrigi- das." Een groot interview ten slotte met de clown Popow. „Clown worden is een kwestie van 99 procent werken, 0,5 procent talent en 0,5 procent feilloos geheugen." Een artikel in DE TIJD over Nederland en de Palestijnen concludeert: „Het zou wel eens kunnen zijn dat Begin met zijn kortzichtig nederzettingenbe- leid op de westelijke Jordaan- oever en genadeloze bombar dementen in Libanon hier veel goodwill heeft verspeeld. Het onlangs bij sommige Ne derlandse Unifil-soldaten ge constateerde anti-semitisme lijkt daarvan een grof, maar duidelijk bewijs." Voorts een reportage over het Groningse hulpverleningscentrum voor slachtoffers van misdrijven. „Slachtoffers van vermogens delicten blijven gemiddeld met 51 procent van de opgelopen schade zitten. Ruim 86 procent van deze groep ondervindt blijvend financiëel nadeel. Slachtoffers van geweldsmis drijven draaien gemiddeld op voor 13 procent van de schade. 65 procent van hen heeft blij vend financiëel nadeel." Ook een interview met een Rotter damse croquettenventer die miljonair werd. „Ik begrijp al dat gezeur niet. Het onderne mingsklimaat hier is ronduit ideaak Vooral door het hol ding systeem, waardoor je winsten kunt overhevelen, is Nederland eigenlijk een fiscaal paradijs." Een vraaggesprek tenslotte met voorzitter Teresi- ni Metternich van de Neder landse Unie Katholieke Vrou wenbeweging. „Ik betwijfel of alle vrouwen wel zo gelukkig zijn met een meer radicale ontwikkeling van het feminis me. Ik denk dat ze daarvoor nog lang niet allemaal hebben gekozen. En dat betekent dat er van de daken wordt ge schreeuwd zonder dat de be woners van het huis daarvan tevoren op de hoogte zijn ge bracht. Dat vind ik onjuist." VRIJ NEDERLAND praat met mr. J. Burger, die eind au gustus afscheid neemt van de politiek. „Wij socialisten heb ben ons in 1977 teveel als overwinnaars opgesteld met die tien zetels winst. Ik neem het de mensen niet kwalijk. Die hadden er hard voor ge vochten. Maar de top had zo wijs moeten zijn om te denken: jongens, die hebben een com plex." En: „Ik vind het wel slim wat Van Agt totnutoe ge daan heeft. Het is niet leuk, maar je kan moeilijk zeggen dat hij er niet meer is. Hij kan gaan fietsen, hij kan gaan voetballen, hij kan de pleuritis krijgen. Maar hij blijft zitten." Ook een groot interview met dr. Kruisinga. „Ik denk dat de media zullen concluderen: Hij ziet van een Kamerzetel af. Maar uit het feit dat ik mij be schikbaar stel, dat het CHU- bestuur met instemming rea geert en dat ik de plaats van de voorzitter van de CHU op het internationale vlak in neem, dat kan niet anders be tekenen dan dat ik in de Ne derlandse politiek blijf. En voor 1981 heb ik in feite zowel de mogelijkheid voor de Eerste als voor de Tweede Kamer." Een gesprek voorts met Bene- lux-vertegenwoordiger Kha- der van de PLO. „De aanwe zigheid van Nederlandse mil tairen in Libanon heeft c 'J weg geëffend voor betere b trekkingen tussen de PLO e Nederland De Nederlande in Libanon leren de standpui ten van de Palestijnen kenne"°ei en als ze terugkeren naar N n ~5 derland, zijn ze vaak on d beste propagandisten. D wordt nog in de hand gewerr® door het Israëlisch terrorisn dat ze daar in Libanon a; den lijve kunnen ondervi v den." Het blad heeft een bo kenbijlage. Hervormd Nederland met voorzitter Van Eijkelei :>n0j burg van het Christelijk Werkgeversverbond. „I werknemers worden meer meer gefrustreerd omdat AU,UI; malafiden zijn, en het aant malafiden neemt toe omd het zo gemakkelijk wordt g maakt. Een groot kwaad, i we weten wat de oorzaak Niet goed functioneren vai arbeidsmarkt. Het niet doende beschikbaar zijn geschoolde mankracht Y.'l Voorts een kritisch artik over de manier waarop de jo geren worden ingesponnen het web van de popcommerci f j „De enige manier om op kor termijn doeltreffend de i stantwereld van de hitparat a aan de kaak te stellen, is et popblad dat hitparadeschand len onthult en jongeren voortdurend op attent maal ,mst' hoe manipulatief met dit soo pulp gewerkt wordt." E< commentaar over de stopkog stelt: „De grootst mogelijke t u rughoudendheid bij wapeng bruik is geboden. De veili heid van de politieman stee helemaal niet ongunstig af 1 andere beroepen, en dat mo t zo blijven. Maar dat mag ni ten koste gaan en hoeft o< niet ten koste te gaan van veiligheid van de bureers." 6.: 10 z; nser noec In deze tijd is het in de ontwikkelde maatschappij bijzonder moeilijk om kinderen een godsdienstige en morele opvoeding te geven, omdat dit wezen lijk bestaat in het doorgeven van een traditioneel erfgoed, aangepast aan nieuwe situaties. Dit proces stagneert, omdat de samenleving alles op de hel ling zet, elke informatie en elk gezag relativeert en blijkbaar alles onderge schikt maakt aan de zogenaamde ont wikkeling, dat wil zeggen aan produk- tie en efficiency. Prof. dr. J. Kerkhofs sj stelt dit in een uitvoerige studie van het internationaal instituut voor godsdienstig-sociaal onder zoek "Pro Mundi Vita" in Brussel. Het resultaat van die studie is gepubliceerd onder de titel „De kinderen, de morele en godsdienstige opvoeding van het kind in de westerse samenleving". Prof. Kerk hofs pleit daarin voor het zoeken naar passende middelen om de ontwikkelde maatschappij in discussie te stellen, die het biologische, morele, geestelijke en godsdienstige leven onvruchtbaar dreigt te maken. Het rapport spreekt van een toestand van zinloosheid, die grote invloed uitoefent onder meer op de gezinnen en op de ker ken. Prof. Kerkhofs tekent hierbij aan, dat de sociale en culturele omstandighe den de godsdienstige en morele opvoe ding van de kinderen niet volledig bepa len, maar wel sterk beinvloeden. Prof. Kerkhofs vraagt zich dan ook af hoe men het traditionele erfgoed kan doorgeven, wanneer echtgenoten aarze len om het leven zelf door te geven, wan neer moeders nauwelijks nog aarzelen het leven de pas af te snijden door abor tus en wanneer ouders met de beste be doelingen zich afvragen wat waar, goed of geloofwaardig is. Uit talrijke studies concludeert prof. Kerkhofs, dat de gevolgen voor de gods dienstige opvoeding zeer groot zijn. In Duitsland krijgt tweederde van de kinde ren van christelijke gezinnen nauwelijks nog een godsdienstige opvoeding. In de Verenigde Staten krijgen van de rond vijftien miljoen katholieke kinderen tus sen vijf en twintig jaar er 6,6 miljoen geen godsdienstige opvoeding. In Frank rijk ligt het percentage godsdienstloos op gevoede kinderen op ruim 36 procent, in de steden oplopend tot ruim 65 procent. Prof. Kerkhofs noemt een reeks eisen voor een goede opvoeding van het kind: leren onderscheiden, opvoeden tot inner lijkheid, tot inspanning als voorwaarde voor vrijheid, tot delen, tot belangeloos heid, tot respect voor de ander en tot ver antwoordelijkheid. In de moderne samenleving legt een mo rele opvoeding, die is gericht op een roe ping als mens, de fundamenten voor een - godsdienstige opvoeding en ze geeft ruimte voor een christelijke roeping, maar zij sluit haar niet in. De westerse samenleving is geen christelijke samenle ving meer, tenzij wellicht in sommige af gelegen gebieden, zoals Ierland of Polen. Het is voortaan niet meer mogelijk te doen alsof morele opvoeding en christelij ke opvoeding een geheel vormen. Daar om behoeft men zich er niet over te ver bazen, dat de christelijke boodschap maar moeizaam langs de traditionele wegen wordt doorgegeven of zelfs helemaal niet. Het zou ouders heel wat schuldgevoelens, heldhaftige of angstige verkrampingen besparen als men wilde erkennen, dat de christelijke boodschap nooit meer zal worden doorgegeven zoals vroeger. Dit geldt volgens prof. Kerkhofs evenzeer voor de andere godsdiensten. Hij stelt, dat in een post-christelijke we reld een kind het christelijk, geloof niet meer erft. Ouders, noch katecheten, noch confessionele scholen of parochie-ge meenschappen zijn voortaan in staat het geloof in Christus en zijn kerk in te pren ten. Zij kunnen er slechts op voorberei den door een passende morele opvoeding. Een van de conclusies van prof. Kerkhofs is dan ook, dat wij in de westerse landen onvermijdelijk gaan naar een kerk, die haar leden steeds minder zal krijgen door geboorte of uit gewoonte. Ook de maatschappelijke ontwikkelingen laten hun invloed sterk op de kerken gel den. Prof. Kerkhofs voorziet een groeien de polarisatie, omdat de traditionalisten hun heil van het verleden verwachte terwijl andere groepen hun onderzoek de toekomst richten. Van deze (basi Jgroepen verwacht prof. Kerkhofs de lossingen voor de toekomst. Hij noei deze groepen „eilanden van hoop" vol kerk en mens. Prof. Kerkhofs verwacht, dat een gri deel van de jeugd geen echte christen» meer zal zijn, maar ook niets andei's. geldt reeds voor de kinderen in de st den. Sommigen van de jongeren zuil» op de zinloosheid van de moderne mai schappij reageren door te vluchten in se ten en min of meer religieuze groeperii gen, die in staat zijn een affectief motiv rend kader te bieden. Deze „bekeringei zouden zich ook kunnen voordoen t» I" gunste van kerken, die „eilanden hoop" kunnen aanbieden te nste h de lieer Blanke NG-kerk betrokken bij informatie affaire Zuid- Af ri ka De (blanke) nederduits-ge- reformeerde kerk (NGK) in Zuid-Afrika blijkt be trokken te zijn bij het in formatieschandaal in Zuid- Afrika. Het breed modera- men van de kerk heeft gis teren in een verklaring be vestigd, dat zij voor haar bureau, "oecumenische za ken" gelden uit het gehei me fonds van het inmid dels opgeheven ministerie van informatie heeft ont vangen. De voormalige minister van informatie. Eschel Rhoodie, heeft dit in een interview met „Elseviers magazine", dat deze week verschijnt, onthuld. Eerder was al be kend geworden dat de Zuid afrikaanse regering de „Christelijke Bond van Zuid- Afrika" had opgericht en ge financierd om tegenwicht te kunnen bieden tegen de Zuidafrikaanse raad van ker ken. De NGK is de grootste en invloedrijkste blanke kerk in Zuid-Afrika. De NGK zegt in haar verkla ring dat er absoluut geen voorwaarde of directieven aan het geld verbonden wa ren. De kerk was alleen te genover haar eigen bestuur slichamen verantwoordelijk. Bovendien, zo vervolgt de verklaring, was het geld be doeld om een tijdelijk tekort voor het nieuw opgezette bu reau te financieren. Rhoodie zegt in „Elseviers magazine", dat de vroegere Zuidafrikaanse premier John Vorster zijn enthousiaste steun heeft verleend aan hei melijke pogingen de anti- apartheidspolitiek van de wereldraad van Kerken aan te vallen. Hij zei dat hij voor zijn chef, de minister van voorlichting Connie Mulder, een plan had opgesteld waarin was uitge gaan van de steun van lei dende kerkelijke figuren. Het plan beoogde de oprich ting van een oecumenisch or ganisatiebureau, dat tot taak had contacten te leggen met kerkelijke lichamen die ook gekant waren tegen de anti apartheids-politiek van de Wereldraad van Kerken. Er werd 300.000 gulden naar het nieuwe bureau overge boekt en in 1979 zouden daar nog 120.000 gulden bijkomen. Het bureau gaf pro-Zuidafri- kaanse documenten uit, ge schikt voor publikatie over de gehele wereld. Ook nodig de het invloedrijke gasten uit een bezoek aan het land te brengen. De bisschoppenconferentie zal de katholieke geloofs gemeenschap van Neder land opwekken royaal mee te doen aan een Europese geldinzameling op zondag 26 augustus ten bate van de vluchtelingen in Zuid-Oost- Azië, onder wie de boot vluchtelingen. Daartoe zal de bisschoppen conferentie binnenkort een brief aan alle pastores sturen en zal haar voorzitter, kardi naal J. Willebrands in de week voorafgaande aan de actie een aanbeveling via de televisie laten uitgaan. De ac tie wordt, voor wat Neder land betreft, gevoerd onder auspiciën van de stichting „Vluchteling 1976" en haar werkgroep „Bootvluchtelin gen". In beide wordt de r.k.- kerkprovincie vertegen woordigd door de katholieke hulporganisatie Caritas Neer landica/Mensen in Nood. Evenals de beleidsorganen van andere kerken zal de bisschoppenconferentie de pastores vragen op zondag 26 augustus van 19.00 tot 21.00 uur de kerkgebouwen open te stellen. Via alle radio- en televisiekanalen zal het pu bliek worden opgeroepen naar de dichtstbijzijnde kerk te gaan en een gift ter leni ging van de nood van de vluchtelingen te deponeren in een offerblok in het kerk portaal van de hoofdingang. Volgens schema wordt in het weekeinde 25/26 augustus in de katholieke kerken gecol lecteerd voor de missie-vei keersmiddelenactie (MIVA Het samenvallen van de acti voor de vluchtelingen met d MIVA-collecte was niet l vermijden. De bisschoppen ni conferentie hoopt echter de gelovigen ook de MIVA collecte, die maandenlan j zeer intensief is voorberei en voor enkele duizende i Nederlandse missionariss» van groot pastoraal belang mild zullen gedenken. .50

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 6