LANGS WATERWEGEN De laatste Rijnsaterwoudse loodjes wegen zwaar voor André van Duin Verboden invaart DE SNELLE HAP Gevecht met een Huzarensalade V Favorietenrol voor Michiel Wolsius en Bub van der Zee Invloed van Mariadevotie op meerstemmige muziek Grepen uit de Leidse muziekgeschiedenis LEIDSE COURANT WOENSDAG 15 AUGUSTUS 1979 De vele snelle happen die de vaarredactie nu achter de kiezen heeft waren over het algemeen 'warm'. Van de uitsmijter met ham naar een saté. Variatie moet er zijn om een zo compleet mogelijk beeld te vormen van de aanwezige snelle happen in de langs waterwegen gelegen horeca-bedrijven. Vandaar dat de redactie heeft besloten om een salade te proberen en wel in restaurant 'Plaszicht' in Nieuwkoop. Het zogenaamde 'koude' buffet waarin de aardappel een hoofdrol speelt. Waarom de salades met oostblokaanduidingen aangesproken dienen te worden is de vaarredactie tot op heden een raadsel. Of het moet zijn dat de winters aanmerkelijk kouder zijn in de oostblok-landen. In ieder geval zitten wij hier in Nederland met een Russisch ei en een Huzarensalade. De 'Huzaar' werd gekozen om een te groot aantal eieren (gezien de vorige happen) te vermijden. Nu heeft iedere snackbar of restaurant zijn eigen tactiek om een salade te maken. Is het met een ander gerecht nog zo dat je met het bakken een hoop kunt verdoezelen (als daartoe aanleiding is), met de salade komt iedere misstap naar voren. Geen kruid is hier tegen gewassen. Het nadeel van een salade voor de horeca-ondernemer is echter dat het voedsel bewaard kan blijven. De gebakken produkten verdwijnen in de vuilnisbak. Met een slaatje, dat van te voren op de gok wordt klaargemaakt naar gelang het aantal verwachte slaatjesgasten, loopt het allemaal wat anders. Meestal wordt voor het weekeinde flink wat klaargemaakt en in de koeling gezet. Niets aan de hand als je dan op zaterdag of zondag zo'n salade bestelt. De kwaliteit is dan over het algemeen redelijk, maar wee de gast die op maandag-of dinsdagmorgen trek krijgt in een koude hap en het treft dat er nog wat over is van weekeinde. De kwaliteit is dan over het algemeen niet te harden. De bestelde Huzarensalade staafde helaas deze beweringen en de vaarredactie kreeg met moeite enkele happen naar binnen. De horeca zou geen gek figuur slaan als ze vlak na het weekeinde „nee" zou verkopen als ze nog geen verse slaatjes heeft. Het is voor de slaatjes-eters misschien even een brok in de keel maar het behoedt hen om van een 'koude' kermis terug te komen. Voor de salade geeft de vaarredactie dan ook een onvoldoende. Een zomervakantie lang beweegt een deel van de re dactie van de Leidse Courant zich langs de waterwe gen in het Hollands Midden. Vrijwel dagelijks doet de bemanning van de Onedin kruiser verslag van haar be levenissen in het vakantievierende plassengebied. De boot is evenals vorig jaar ter beschikking gesteld door het Zoeterwoudse Bootcentrum. De varende redactiele den zijn te bereiken vla de L.C.-redactie, tel. 071- 122244, maar uiteraard is eenleder welkom aan boord van het schip. Heeft u een aardige bijdrage voor deze zomerse rubriek, bel dan even of stap aan boord als u de kruiser ziet passeren. De koffie staat klaar televisieprogramma van de Dik Voormekaarshow voor de Tros Top 50. Op de dag dat ik verhuis, beginnen we ook met Dik Voormekaar op de radio. In september starten de repetities voor een nieuwe theatershow met Corrie van Gorp en Frans van Dusschoten, want de première in Hoorn komt ook al weer dichterbij. Een nieuwe langspeelplaat met oude en nieuwe hitjes staat ook op de lijst. Kortom, het is me nogal wat" De kinderboerderij in de Woudse Hout krijgt wel enig voordeel bij het vertrek van de komiek. Van Duin heeft besloten, dat al zijn kleinvee in Rijnsaterwoude achterblijft. Op de kinderboerderij zal het een plekje krijgen. André van Duin is overigens van plan vrijwel alles achter te laten. Afgezien van wat persoonlijke voorwerpen blijft de inrichting van de molen in tact. „Die meubels horen erin", zegt André, maar hij voegt daar glimlachend wel aan toe, dat een en ander natuurlijk in de prijs is verrekend. Met de nieuwe eigenaar Leo van Duyn is hij overigens inmiddels goede maatjes geworden. De Rijnsburgse bloemenhandelaar, die met tal van zaken in de Leidse regio een rijk florerende nering heeft, gaat de molen als tweede huis gebruiken. Hij heeft André van Duin al bereid gevonden de opening van een nieuwe winkel in het koopcentrum De Kopermolen in Leiden met zijn aanwezigheid op te luisteren. Maar wellicht heeft ook dit element in 'de prijs' gezeten. BIJ TENNISTOERNOOIEN IN NIEUW VENNEP EN HAZERSWOUDE LEIDEN Het toernooi in Nieuw Vennep is dit jaar zowel kwalitatief als kwantitatief sterker be zet dan ooit tevoren. Het gemiddelde spelpeil in B ligt om en nabij de overgangsklasse A. Hoofdklas se-spelers Michiel Wolsius en Ronald Groen zijn veruit favoriet voor de eindzege. Als derde is Hugo Ekker en als vierde Ton Luykx geplaatst Bram Madera staat als vijfde op de lijst. Bij de dames in B is Mariëlle Smit als eerste en Henlny Fehling als tweede geplaatst. Karin Bakkum en Ineke Aalbers sluiten de favorieten-rij. Bij het door de Hazerswoudse Tennis Club georga niseerde toernooi wordt verwacht dat „Roombur- ger" Bub van der Zee en de thuisspelende Jan Wil lem Bruin elkaar in de B-finale ontmoeten. In de reeds gespeelde B-partijen van beide toernooien de den zich tot nu toe geen grote verrassingen voor. Jan Theunissen en Herman van der Cappellen zijn degenen, die nog in staat geacht worden voor verrassingen te zorgen. In het herendubbel zijn de grote rivalen van het enkelspel compagnons geworden; Bub van der Zee en Jan Willem Bruin zijn als eerste geplaatst. Marinus Brooshooft en Herman van der Cappellen staan als tweede genoteerd. Nije en Hans Tönjann worden geacht elkaar in de finale-C te treffen, van Leeuwen en Wolte- rink zijn de gevaarlijke outsiders. Bij de dames in C heeft zich alweer de eerste verrassing voorgedaan. In de tweede ronde werd de als twee geplaatste A. Burgers door Tine van Velzen uitgeschakeld. De eerste set werd nog een overwinning voor de favoriete, maar in de volgende twee sets sloeg Tine van Velzen onverwacht hard toe: (M, 6-2. In C staat A. Snellenberg als win nares gepland. De pas 14-jarige Carolien Schoutsen kan ook als- „gevaarlijk" gekenschetst worden. In Nieuw Vennep doen voor Leiden en omstreken onder andere ook Tine Langeveld, Georgette Demming, Petra Wessels en R. Verdegaal uit Sassenheim mee. Bij het herendubbel C zijn vol gens de plaatsingen de finalisten Michiel Bolsius en Marco Win ter tegen de winnaars van Noordwijk Paul Elstrodt en Hugo Ek ker. De koppels Bert Hof/Ronald Groen en Peter Pauwels/Erik Jan Schreuder staan als respectievelijk drie en vier genoteerd Bij de dames in dezelfde klasse is de sterke dubbel de E. de Jong/Thea Rietveld favoriet, zij worden gevolgd door Xandra Weller en A. Ibema Aantrekkelijk voor menige avonturier zijn de bordjes 'verboden invaart'. Op het eerste gezicht heeft het bordje op de Sever niet meer dan één bedoeling, namelijk de watertoerist te weerhouden aan te leggen bij het steigertje. Maar wat blijkt er verscholen te liggen achter het riet, struiken en bomen: een pracht van een slootje waar de bezitter van een 'zwart' jacht alleen maar van kan dromen. Onttrokken aan het oog van al te nieuwsgierige waterpassanten kan hij rustig genieten van zijn achtergehouden belastingcenten. Dit oord voor romantici en zwartgeld is veilig gesteld voor minder-moedigen door het ingrijpen van de plaatselijke autoriteit met het bordje 'verboden invaart'. Met de plaatselijke correspondent van de Leidse Courant in Rijnsaterwoude Petra van den Berg als deskundige aan boord besloot de L.C. aan te meren bij de fraaie molen. André van Duin was thuis en nodigde de redactieleden uit voor een kopje koffie, een onverwacht genoegen. „Het doet me wel een beetje pijn, dat ik dit prachtige dorp ga verlaten. Het zal altijd wel vervelend zijn een huis waar Andre van Duin aan het barbecuen voor de molen die hij binnenkort gaat verlaten. je toch een paar jaar van je leven heb doorgebracht achter te laten. Maar ja, aan alles komt een eind, en zo ook aan m'n Rijnsater woudse tijd. Gelukkig kom ik straks goed terecht. Ik heb een prachtig huis gekocht in Loenen aan de Vecht. Rondom het huis ligt een tuin van bijna 5500 vierkante meter; er zijn volop badkamers, slaapplaatsen en er is zelfs een bar boven de garage. Het botenhuis ga ik gebruiken als studio. Daar zal ik m'n radio programma's gaan opnemen" André van Duin gaat een druk seizoen tegemoet. „Ik ben al volop bezig met het Een tocht over de Braassemermeer is niet compleet zonder even langs te varen bij André van Duin, het grootste hedendaagse komische talent van de lage landen. André heeft besloten het dorpje Rijnsaterwoude de rug toe te keren en zich in Loenen aan de Vecht te vestigen. Reden voor zijn vertrek: ruimtenood. De vermaarde LEIDEN Je staat vreemd te kijken wanneer je in een oud kerkelijk archiefboek leest, dat het kapittel van de Pancraskerk op 22 augustus 1477 bij het aannemen van de verplichting tot het houden van op een bepaalde manierte zingen avondloven, ook de verplichting op zich neemt om het „TE DEUM van Onser Liever Vrouwen ende beghint TE MATREM" uit te voeren op Pasen, Pinksteren, Panera- tius (12 mei), 15 augustus en Kerstmis. „Tc Matrem Dei laudamus, te Dominam confitemur" (U moeder van God loven wij en wij belijden, dat U de Vrouwe bent). Liturgis ten uit de twintigste eeuw zullen hun tenen bij elkaar knijpen bij het weten, dat zulke teksten op kerkelijke hoogfeesten gezongen werden. Nu is het Te Deum van O.L. Vrouw nog onschuldig bij het westen van een „Te Lutherum damnamus, te hereticem confi temur", (U, Luther, veroordelen wij en wij belijden, dat u een ketter bent). Zulke variaties op een oud stramien waren in de Middeleeuwen allemaal mogelijk. Geen wonder dat het een heksenketel kon worden wanneer men op dezelfde melodie die drie verschillende versies gezamenlijk zong (en dat gebeurde wel; paus Johannes XXII verbiedt in 1422 nadrukkelijk om ge lijktijdig allerlei teksten op zelfde melodieën te zingen). Ik her inner me uit eigen jeugd hoe grappig het was wanneer de een „Lieve moeder van de Heer" zong en de ander op dezelfde me lodie moederonze kraai is dood", want dan werd de tweede regel steevast: „laat ons van Uw zetel vallen" en dat vonden wij toen een stellig niet kerkelijk goedgekeurd grapje. De Middeleeuwer tilde daar niet zo zwaar aan; hij zat als het ware dagelijks in de kerk bij God op schoot en wie bij iemand op schoot zit, mag in het oor fluisteren wat leuk of naar gevon den wordt zonder dat een ander dat hoeft te horen. Kerkzang was voor de Middeleeuwer een hartekreet en wanneer dat hart te krijten ingaf, dat Maria geloofd moest worden, gebeurde dat. Was dat in strijd met de regels van de liturgische etiquette Jammer dan. De enige liturgische etiquetteregel, die de Midde leeuwer in acht wilde nemen, was het voorschrift voor de zan gers om „in religie" te komen zingen; dat betekent: in de voor geschreven kledij, toog, superplie, bonnet en bij sommige hoog feesten een mantel tegen de kou en de tocht in het priester koor. En tochten kon het in Middeleeuwse kerken. De beheer ders van het altaar in de Pieterskerk vlakbij de ingang aan de kant van de tegenwoordige Kloksteeg laten een met gordijnen bekleed schot plaatsen om te voorkomen, dat de kapelaan van het altaar wegwoei. Het staat letterlijk zo in de archieven. Voor de zangers zijn er in het priesterkoor van de Pieterskerk kanunnikenbanken geplaatst aan de noordzijde. Zij zien het Maria- of Zielaltaar niet, want dat staat naast hen tegen de gro te vieringspilaar. Ze zien wel de brandende kaarsen aan alle kerkpilaren als teken, dat het een hoogfeest is en 15 augustus is Maria met kind dalmatiek uit Hoorn circa 1525 collecte Bisschoppelijk Museum Haarlem, thans te Utrecht. Foto: J. A. J. M. Verspaendonk. uiteraard een kerkelijk hoogfeest; zo'n hoogfeest zelfs, dat er processie gehouden wordt en de acht zangers van het zangkoor - een kerkkoor was een mini-onderneming in het grote kerk gebeuren van de Middeleeuwen - na die processie het „inviola- ta, integra et casta es Maria" moeten zingen „gelyc dat in de borderen borden) hanghende anden pylaers an elcker zyde vander middelkerc gesereven staet."Sinds 1503 mocht het ook meerstemmig. 15 augustus is één van de zes Mariafeesten op de octaafdag waarvan ook een gezongen Mis gevierd moet wor den, waarbij zangers en organist uiteraard hun diensten moe ten verlenen. Ook de zangers van de Pieterskerk kenden de lofzang „te ma trem laudamus", want we komen een meerstemmige versie daarvan tegen in een van de koorboeken. We weten daardoor ook, dat men op veel manieren meerstemmig het Magnificat kon zingen en dat antifonen als „Salve regina" of „Alma Re- demptoris mater" stemmig eenstemmig of uitbundig meerstem mig tot klinken kon worden gebracht. In de derde parochie kerk van Leiden, toegewijd aan Maria zelf, zal dat niet minder zijn geweest, maar dat is - op een kleine uitzondering na - niet meer te controleren. Ook de talrijke kloosters in en onder de rook van de stad, had Maria een speciale plaats in de verering en het volkse klooster leven. De tekst van het „Gloria" in de Mis kende zelfs een spe ciale verandering voor Mariadagen. Een muzikaal aspect heeft ook niet ontbroken bij de jaarlijkse Mariaprocessie, die door Leiden trok op de maandag vóór Pinksteren. Men droeg het Mariabeeld, dat in de Onze Lieve Vrouwekerk in een aparte kapel werd bewaard in processie rond. Wie ooit in Rome het beeldje van de Bambino gezien heeft - opgesmukt met ontelbaar veel sieraden en juwelen - kan zich een indruk vormen van dat Leidse Mariabeeld, want de lijst van Maria's bijouteriedoos is tot op heden bewaard ge bleven. De sieraden niet, want in 1534 wisten een paar onver laten al een aardige greep in de doos te doen en we hoeven niet te raden wat er na de Beeldenstorm met die juwelen gebeurd is. Vóór het zover was, hield men ommegang; sinds 1507 liepen zelfs de schutters mee en wanneer er van processies geen spra ke meer is, is Ommegar.gsdag als schuttersfeest een ieder jaar terugkerend iets, waarbij muziek niet kan ontbreken en ook nooit ontbreekt. Het zou interessant zijn om eens na te gaan hoe juist de Maria devotie van grote invloed is geweest op de verbreiding van de meerstemmige muziek in de Nederlanden. Misschien kan een ander Mariafeest aanleiding zijn voor zo'n artikeltje. 15 augus tus was nu alleen aanleiding om iets van Middeleeuwse gebrui ken aan te stippen onder het zingen van de lofzang: „Te Deum" van Onser Liever Vrouwen ende beghint „te matrem". Ziet U wel: het begint; het vervolg komt nog. JAN DOOVE komiek ontbeerde een studio en nergens bij de molen was daarvoor een geschikte ruimte te vinden. Van enig ander argument is geen sprake. Het is volstrekte onzin, als zou André van Duin vertrekken omdat zijn privacy in het gedrang was geraakt. In enkele kranten viel daarover het een en ander te lezen. Zo werd gezegd, dat de rondvaartboten zijn molen als vast agendapunt in een tocht over de Braassem hadden opgenomen. De megafoon zou het elke passage hebben uitgebraakt: „..Als u nu naar rechts kijkt, ziet u de molen van André van Duin...." Nonsens allemaal. André van Duin is er zelfs een beetje kwaad om geworden. „Die rondvaartboten kunnen helemaal niet bij de molen in de buurt komen. Tussen de plas en de molen ligt nog een brede sloot, die voor het vaarverkeer is afgesloten. Van aantasting van mijn privacy door de zogenaamde dagjesmensen is nauwelijks sprake geweest. Van de dorpelingen heb ik zelfs helemaal geen overlast ervaren", aldus de heer Van Duin. Voor André is het thans aftellen geblazen. Nog een paar weken en dan is het de eerste oktober, de datum van de verhuizing. De nieuwe bewoner Leo van Duyn staat al te trappelen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 5