tkikker kikker Bikker kker ïkker IS KKER KIKKER KIKKER ÏKIKKER FKIKKER TKIKKER TKIKKER 'TKIKKER FTKIKKER iFTKIKKER IFTKIKKER RI FT KIKKER DRIFTKIKKER DRIFTKIKKER IS DRIFTKIKKER }l DRIFTKIKKER DRIFTKIKKER DRIFTKIKKER jaar 65 üaar jaar jaar jaar jaar INTES De heet „Os- de hoofd- Jspeler is een B in, kalend, rt geknipt ke- met een miek alsof een jgedraaide 1 mputer zijn aatsspieren stuurt. Hij rdt behandeld or een gorilla een mas- jr, raakt met aan het ckeleien en st los in een ordeloze le-scène irbij zijn han- DRIFTKIKKER DRIFT driftkikker dri driftkikker DRIFTKIKKER DRIFTKIKKE DRIFTKIKKE DRIFTKIKKER DRIFTKIKKER DRIFTKIKKER DRIFTKIKKER DRIFTKIKKER DRIFTKIKKER S DRIFTKIKKER DRIFTKIKKER DRIFTKIKKE DRIFTKIKK DRIFTKIK DRIFTKI DRIFT DRE Dl mineert jggestieve ver- ilding van meters uit- ■Bekte neus die I de schaar aan het kortste eind geholpen wordt. Lachen, gie- brullen. Commedia dell'arte pur sang. Een volbloed komiek, kleine driftkikker: Louis de Funès. 31 juli is hij 65 haar geworden. Onbereikbaar voor de pers aft hij die verjaardag naar alle waarschijnlijkheid doorgebracht zijn grootste liefhebberij, tuinieren. Maar in ruste is de pensi- ïgerechtigde acteur allerminst. Hij is alweer bezig energie te zamelen voor een nieuwe film. De dokter heeft hem verboden meer dan één film per jaar te werken. Het publiek mag ze esteren. Want zelfs in het flauwste verhaaltje weet De Funès die onweerstaanbare, komische momenten te doseren die je jjd bij blijven. De Funès kan nu al bijgeschreven worden in de van de Hele Groten. En we hebben ze nog maar zo weinig, die bloedkomieken. Juist in een tijd van kommer en kwel die em- oi te over heeft voor lach-gasten, blijft de deur vergeefs open. Mrvertoningen van oud werk moeten de leemte vullen. Chaplin 1 consorten draven weer regelmatig over doek of buis; Woody vV sn, 's werelds hoop in lacharme dagen, gaat ook al op de ern- |e toer, dus laat Louis de Funès nog maar lang dolgedraaide ikebekkentrekkers bedenken voor zijn galerij van malle man- jes. ar staan al de gendarme uit St.-Tropez, zijn eerste grote suc- en nog steeds levend, gezien een recente nieuwe versie „De idarme ziet ze vliegen" (Le gendarme et les extra-terrestres); Hibernatus;, zijn wraaklustige Don Salluste de Bazan uit „La [1§e des grandeurs" en enkele dozijnen rolletjes van kortere, j lengte. Wat maakt een komiek ko misch? Louis de Funès: „Er zijn een hoop men sen met zo'n ta lent. Maar hoe dat proces werkt weet ik niet. Op school kreeg ik de ene straf na de andere om m'n óren omdat ik iedereen aan het lachen maakte. Dat ta- lent heeft met si- n tuaties te ma- L* ïJEt&L". T ken, een unieke eigen manier om op de dingen om je heen te reage ren, ze anders te zien dan ande ren. Chaplin bij voorbeeld, had zo'n heel aparte manier. Net zoals Tati, ge weldig. Maar zij stoppen zichzelf in het silhouet dat ze creëren. Ik heb geen be- ild beeld van mezelf dat ik neerzet, niet één vast kostuum, is mijn manier van zijn, van bewegen, mijn manier van den die bizar is. De allerkleinste gebeurtenis kan een lach ople- en. Daar hou ik van. Heel gewone, alledaagse dingen die ko- ch worden doordat er opeens een mannetje in die situatie rdt gezet, dat er helemaal niet thuishoort". loembollen mieken zijn, volgens het boekje, privé nooit de lolbroeken die professioneel moeten uithangen. Louis de Funès idem dito. De ite nse pers heeft hem zelfs eens de jaarlijkse prijs voor de ,rj{ est tegenwerkende, zuurste figuur in de publiciteit toegekend, lt,i citroen. Een Hollandse publiciteitsman heeft eens zeer slim inticipeerd op die onwillige, gereserveerde privé-De Funès: hij urde een pakket Nederlandse bloembollen aan de Franse ko lk vóórdat een aantal journalisten uit de Lage Landen bij op- nen in Parijs zouden verschijnen. Zij troffen een De Funès aan opeens in volle bloei stond. carrière van Frankrijks komiek nummer één is niet- altijd over rozen gegaan die hij nu koestert. Na baantjes als etaleur, inisch tekenaar en barpianist, speelde De Funès maar liefst iderddertien rolletjes op het tweede plan in de schaduw van nmalige groten als Bourvil en Fernandel voor hij tot ster kon iden verheven. gebeurde pas in 1963 met de komedie „Pouic Pouic" en iral een jaar 65 JAim 65 JAAR 65 JAAR 65 JAAF' 65 JAA'* 65 J/J jj 65 JAAR 65 65 JAAR 65 65 JAAR 65 JAAR 65 lAR 65 ry. en het irme succes „De eend en cadillac" hij ge- ipeld werd i het regieta- van Gérard onder er ook ver- woordelijk successen „Samen uit, len thuis" en avonturen Rabbi Ja- werd hij ikomiek num- één. 65 J A 65 JA 65 jal 65 JA Ai 65 jaa JAAR 65 JAAR 65 JAAR 65 JAAR 65 JAAR 65 JAAR 65 JAAR 65 R 65 jaa!^ JAAR 61 JAAR (ij JAAR. JAA] JA, 55 R 65 rAR 65 9AAR 65 JAAR JAAR JAAR JAAR JAAR JAAR JAAR JAAR JAAR R £eidóc(2owumt AR if AAR MAAR JAAR JAAR Een van de fijn ste collega's die ik gekend heb. En een ouder wets vakman. Helaas erg jong, op z'n vijftigste overleden. Maar het meest heb ik aan Fernandel te danken. Die hielp me op een belangrijk mo ment in mijn carrière. Via hem kreeg ik de eerste rollen die een beetje allure hadden. Waar voor zes of ze ven opnameda- gen nodig wa ren. Hij mocht me erg graag". „Ik ben op m'n 31ste met filmen begonnen, na al lerlei kleine rol letjes op het to neel. Rolletjes van niks. Van een minuut soms, als ze niet voortijdig op de vloer van de montagekamer sneuvelden. Maar elke rol ging wat verder en na een jaar of tien beheerste ik pas echt wat ik aan het doen was. Een ster heb ik eigenlijk nooit willen worden. Ik hou niet zo van dat begrip. Maar ik werd in die rol gedwongen. Toen ik begon te filmen dacht ik dat 't een makkie zou zijn. Ik kreeg behoorlijk de kous op m'n kop. Maar ik vond 't werk fijn. Als jon ge mensen me nou vragen hoe ze in 't vak terecht moeten ko men, zeg ik dan ook: Klein beginnen. Zo is 't bij iedereen ge gaan; Maurice Chevalier, noem maar op". Hartaanval De carrière van het serieuze, kleine baasje met het gezicht van rubber dat geen moment rust kent, heeft in 1975 aan een zijden draadje gehangen. In maart van dat jaar werd De Funès met een hartaanval in een Parijs ziekenhuis opgenomen. De doktoren za gen het somber in; het einde van een carrière, waarin hij (sinds 1968) alleen al in Frankrijk een recordaantal van 72 miljoen land genoten naar de bioscoop trok, leek voorbij. Na drie maanden ziekenhuis mocht De Funès terug naar zijn kasteeltje in Nantes. De Funès zou waarschijnlijk nooit meer filmen. Maar een jaar la ter was het weer raak, een nieuwe film voor De Funès. Terugkijkend vindt het Franse idool: ,,lk ben sneller beter gewor den door het aanbod dat producent Christian Fechner me op m'n ziekbed kwam doen. De hoofdrol in een film van Claude Zidi "L'aille ou la cuisse". Dat gaf me een geweldige optater in de goede richting. De angst dat ik nooit meer zou kunnen filmen was op slag ver dwenen". Wie toen nog wel angst had den waren de filmbazen die hun geld in de nieuwe De Funès moesten steken. Want een verze kering bleek niet meer af te slui ten op het drift kikkertje met het zwakke hart. Als hij halverwege de film zou in storten, zouden er honderddui zenden franken in het niet ver- dwijnen.Vijf in ternationale film verhuurkanto ren, waaronder het Haagse Con corde Film, dat ook De Funès' nieuwste film straks weer gaat uitbrengen, spraken toen af de strop te delen. Maar De Funès bleek op en top in orde. Zelfs milder en vriendelijker tegen z'n omgeving dan voordien. En bovendien nog altijd perfectionistisch een half uur te vroeg op de set aanwezig. Onder de titel „Wie dan leeft, wie dan zorgt", ging de film in Nederland met Kerstmis 1976 in maar liefst 26 plaatsen tegelijkertijd in première. Alweer een groot sue- Woorden Humor is internationaal. Maar als Louis de Funès in de tijd van de stomme film had geleefd, zou zijn succes inmiddels legendari- scher vormen aangenomen hebben. In de meeste rollen is hij toch te afhankelijk van het radde Frans, en dat vindt hij zelf ook een bezwaar. De Funès: „Ik hou niet van woorden. Op het toneel zijn ze onmisbaar, natuurlijk, maar in de film ligt 't anders. Neem de grote komieken, Chaplin, Buster Keaton. Humor zonder woor den. Muziek zou voldoende zijn, of geluidseffecten. Geen woor den. We praten ai de hele dag lang. Politici praten, iedereen praat en vaak voor het grootste gedeelte onzin. Praten is niets, verplaatsing van lucht. Ik heb er een hekel aan,. Ik probeer zelf de dialoog altijd terug te dringen,. Probeer met m'n ogen, visueel te praten". „Humor is voor mij altijd 't belangrijkste geweest. En dat geldt eigenlijk voor iedere komiek: die heeft er van jongsaf aan van ge droomd de mensen te laten lachen. Het is toch iets van een roe ping. En je moet er hard voor werken. Het klinkt gek, maar je moet soms iets twintig of dertig keer repe teren voor het echt spontaan is". Louis de Funès, 65 jaar oud, mag nu elk jaar éèn film maken van zijn dokter. Het is te hopen dat hij er nog wat filmjaren uit sleept, al zullen die voor het op gewonden standje zeker dubbel tellen. Want De Funès is een van de weinige pure ko mieken die e nog rondlopen. „Ondanks mijr sinistere uiter lijk", voegt hij ei grijnzend aar BERT JANSMA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 13