Master of suspense" Alfred Hitchcock houdt niet van detective-stories Hr. Ms. ramtorenschip de „Buffel na 111 jaar toegankelijk voor publiek KUNST LEIDSE COURANT DONDERDAG 9 AUGUSTUS 1979 DRIJVEND MUSEUM GOOIT 1 SEPTEMBER LUIKEN OPEN (Van een onzer verslaggevers) ROTTERDAM Na ruim een eeuw dienstbaarheid aan respectievelijk Zijne en Hare Majesteit, gooit het ramtorenschip de „Buffel" op 1 september in Rotter dam zijn luiken open om een tweede leven te begin nen als drijvend museum. Een gigantische zeemans maaltijd op de kade, voor 4000 Rotterdammers, zal dit tweede leven inluiden. De officiële in gebruikneming heeft een dag eerder plaats en wordt gezamenlijk ver- richt door burgemeester A. van der Louw van Rotter dam en staatssecretaris mr. H.Koning van binnenland se zaken. Een overmatig agressief ver leden kan de Buffel niet wor den verweten. Hij liep in 1868 in Glasgow als stoomoorlogs- schip van de werf en was be doeld voor de kustbewaking. Vijandelijke kannoneerboren konden de grond worden in geboord met twee kanonnen die waren aangebracht in een draaibare geschutstoren. Voor hèt geval dat niet lukte kon de buffel de vijand te lijf gaan met zijn aan de voorzijde aan gebrachte rampunt. Vandaar de naam ramtorenschip. Bij werkelijke conflicten is het evenwel nooit ingezet. Proef nemingen en oefeningen wer den ermee gehouden, en dan nog dicht bij huis. Verder dan Antwerpen is de Buffel nooit gekomen. Al in 1894 werd hij als verouderd beschouwd en definitief van de sterkte afge voerd. Omgebouwd tot loge mentsschip, lag het vaartuig tot 1920 in Hellevoetsssluis. Van dat jaar af tot en met 1972 deed het dienst als wachtschip. Eerst in Den Hel der en later in Amsterdam. In januari 1973 brak het moment aan dat de Koninklijke Mari ne haar oudste oorlogsschip naar de sloop wilde brengen. Maar toen greep conservator B. Lap van het Rotterdamse Maritiem Museum „Prins Hendrik" in. De historische waarde van de Buffel, qua constructie kenmerkend voor de overgang van hout naar metaal in de scheepsbouw, was volgens hem zó groot dat het schip voor de schroothoop gevrijwaard moest worden. Hij zocht en vond medestan- Ramtorenschip de Buffel 19e eeuws oorlogsschip in een duidelijk 20e eeuws decor. ders, er werd een „Commissie tot Behoud van Hr. Ms. Buf fel" in het leven geroepen en deze wist de gemeente Rotter dam warm te maken om het vaartuig als museumschip in te richten. De aan de restau ratie verbonden kosten, vormden aanvankelijk een belangrijk obstakel. Maar het Rotterdamse bedrijfsleven schoot de gemeente zelf goed voor twee miljoen gul denmet anderhalf miljoen te hulp. Daardoor was het mogelijk alle verbouwingen die het oorlogsschip in latere tijd heeft ondergaan weer on gedaan te maken en het tot op zeer grote hoogte weer in zijn oorspronkelijk staat terug te brengen. Gerestaureerd zijn ondermeer de commandant skajuit en de officiersverbl ij- ven. Gereconstrueerd is de geschutstoren die het schip zijn originele silhouet terug geeft maar nu wordt gebruikt als toegang tot de scheeps- ruimte. Behalve de geschut storen vindt men op het bo vendek onder meer terug een open commandobrug, lucht kokers en ankerkettingen. Helemaal gereconstrueerd is ook het sierlijk lofwerk aan voor- en achtersteven. Aan de hand van modellen en van voorbeelden van dergelijke decoraties op bijvoorbeeld meubilair uit de vorige eeuw, is het gehakt uit teakhout en bedekt met bladgoud. Op het kuildek biedt de Buffel een blik op het leven aan boord zoals zich dat in uiteenlopen de perioden van het bestaan van het vaartuig afspeelde. De officiersverblijven zijn ge meubileerd in de stijl van de tweede helft van de vorige eeuw. In het voorschip vindt men de „waschplaats" waar sinds de jaren dertig de leer lingmatrozen zich wasten (voordien gebeurde dat aan dek, in de open lucht). Het scheepsrestaurant is ingericht met bakstafels, eveneens een reconstructie uit de logement- Commandantskajuit. speriode, toen men „baksge- wijs" (in ploegen) at. Op het tussendek zijn kleine exposi ties ingericht rond de veran deringen in scheepsbouw en scheepvaart in het midden van de 19e eeuw. Wie hierin geïnteresseerd is dient er overigens wel rekening mee te houden dat de stahoogte "van het schip benedendeks nergens groter is dan 1.88 m. en op veel plaatsen aanmer kelijk minder. Bezoekers die langer zijn dan 1.75 worden veelal gedwongen tot een ge bukt rondscharrelen. Museumschip de Buffel ligt afgemeerd aan de Leuveha- ven in Rotterdam Het is op werkdagen open van 10 tot 17 uur. Op zon- en feestdagen van 11 tot 17 uur. Volwasse nen betalen f 2,- entree. Voor kinderen tot 12 jaar, CJP- houders en 65-plussers be draagt de toegangsprijs f 1,-. Het schip is telefonisch be reikbaar onder nummer 010 137342. Tachtigjarige droomt nog van actiefilm Hij heeft al eens een moor denaar aan de toorts van het Amerikaanse vrijheids beeld laten bengelen en de onschuldige Cary Grant door spionnen laten opja gen over de reusachtige uit de rotsen van Mount Rush- more gehouwen koppen van vier Amerikaanse pre sidenten. Hij heeft vogels om onduidelijke redenen plotseling in de aanval la ten gaan tegen de mens heid en de arme Janet Leigh op gruwelijke wijze laten vermoorden onder de douche, hoewel je door flit sende montage geen steek van de messentrekkerij te zien krijgt. Scènes die de bioscoopbezoeker in het ge heugen zijn gegrift en die Alfred Hitchcock terecht de naam „master of suspen se" hebben bezorgd. De oude meester, die 13 augus tus zijn tachtigste verjaar dag viert, weet nog van geen ophouden. Hij zit al weer vol plannen voor een volgende film, die over een Britse dubbelspion zal gaan, die 42 landgenoten voor het Oostblok laat wer ken. De climax is een ach tervolging per trein, die dan waarschijnlijk in Fin land zal worden opgeno men. Of het ooit zover zal komen staat te bezien, want al werken de herse nen van de bejaarde regis seur nog als die van een jonge man, de leeftijd is zijn lichaam parten gaan spelen en hij beweegt zich moeizaam met een stok voort. Maar het plannen maken kan hij niet laten en hij heeft al meermalen verkondigd, dat voor hem de film eigen lijk af is als hij het verhaal compleet met schetsen van iedere scène op papier heeft staan. Wat dan volgt is voor hem een vervelende routi neklus m de studio gewor den, met acteurs, die dan maar moeten realiseren wat de grote meester aanvanke lijk voor ogen had. Uit dat laatste blijkt wel dat de oude Hitch niet zo'n hoge dunk heeft van het spelers- materiaal, al ontkent hij hef tig dat hij ooit gezegd zou hebben, dat je acteurs als vee moet behandelen. Wel dat je sommige acteurs het beste als vee zou kunnen behandelen. En dan komt prompt de anecdote, dat producent Da vid Selznick eens een kijkje kwam nemen bij de opnamen en opmerkte, dat Gregory Peck zijn scène wel wat glad jes speelde.,, Ga hem dat zelf maar eens vertellen" repli ceerde Hitchcock en Selznick droop toen maar wijselijk af. Geen bullebak Toch is Hitchcock beslist geen bullebak op de set. Hij bezit een geweldig gevoel voor - vaak zwarte - humor en een flinke dosis zelfspot, wat wel blijkt uit de wijze waarop hij steeds zijn corpu lente gestalte en zijn vele on derkinnen „adverteert". Hij is een van de weinige filmre gisseurs, zo niet de enige, die het publiek van uiterlijk kent. Niet in het minst door zijn vaste optreden van enke le seconden in zijn eigen films. Het werd een sport om te ontdekken waar de kleine dikkert even zijn stompe neus om de hoek kwam ste ken. Dat gastoptreden lever de in sommige films wel eens problemen op, zoals m „Rope" dat zich geheel in één appartement afspeelde. Hitch was even te zien door het venster...als lichtreclame. In „Lifeboat" dobbert een aan tal overlevenden van een scheepsramp in een roeiboot op open zee. Geen ruimte dus voor „the master of suspen se" om even op te duiken. Geen nood, William Bendix als een der opvarenden slaat een oude krant op en wat zien we? Een advertentie van een vermageringsmiddel met de beeltenis van Hitchcock als „de man voor de kuur". Grappen, die tekenend zijn voor de regisseur, die het werking aan „Strangers on a train Wat me zo amuseert bij Hitchcock is, dat hij een film éd in zijn hoofd zit te re gisseren, voordat hij eigenlijk weet waar het verhaal over gaat. Je merkt voortdurend, dat hij bezig is met shots, die hij zo graag wil maken te ra tionaliseren. En verder Hij heeft een sterk gevoel voor theater, stemming en achter grond, maar niet voor de zaak waar het om draait. Ik vermoed dat het de reden is, waarom sommige van zijn films hun logica kwijt raken en veranderen in wilde jach ten. Hitchcock over Chandler :„Onze samenwerking liep op niets uit. Elke keer als ik hem voorstelde een bepaalde scène eens op die manier te doen, antwoordde hij, dat als ik het zelf kon uitpuzzelen, ik hem niet nodig had. Begrijpelijke reacties van bei den, want Hitchcock houdt niet van detective-stories. Van die verhalen, waar je pas op de laatste bladzijden weet wie de dader is. Suspen se is voor hem, dat de toe schouwer meteen weet wie de slechterik is en het argelo ze slachtoffer nog niet. Toen hij door sommigen werd aan gevallen, omdat hij in Frenzyal heel in het begin de identiteit van de dassen- moordenaar verraadde, ver weerde hij zich door er op te wijzen dat het heel wat span nender was de dader te ken nen en je af te vragen wan neer hij weer zou toeslaan. Toeschouwer Toch heeft Hitchcock niet al tijd eerlijk spel met de toe schouwer gespeeld. Zo was de „flash-back"aan het begin van de film „Stage fright" beslist misleidend en wentel de meteen al de verdenking van moordenaar Richard Todd af Onder de 53 films, die Hitch cock nu op zijn naam heeft staan, zitten wel meer zwak ke broeders. Zeker in de be ginfase toen de tekenaar van tuJsen titels bij zwijgende films, van scenarioschrijver tot assistent-regisseur op klimmend nog zijn eigen weg als regisseur in de van Holly wood's vakmanschap ge speende Britse studio's moest zoeken. Ook na 1940 in zijn Hollywoodse periode, wan neer hij om een producent te plezieren een verhaal ging visualiseren, waarvan alleen maar een klein facet hem in teresseerde. Maar zijn hele oeuvre over ziend. heeft Hitchcock de toeschouwer zoveel onverge telijke momenten van al dan niet met humor gekruide echte suspense bezorgd, dat de master"-titel hem volle dig toekomt. Mag zijn eerste grote thriller- succes, „The lodger", een Jack the Ripper-verhaal met de toen waanzinnig populaire Ivor Novello in de rol van moordenaar, nu erg melodra matisch aandoen - de produ cent wilde de film eerst op de plank laten liggen - films uit de jaren dertig als „The 39 steps" en „The lady vanis hes" zijn nog steeds verruk kelijk naar te kijken en heb ben nog niets aan spanning en charme ingeboet. Hitchcock's eerste Holly wood—optreden, de verfil ming van Daphne du Mau- rier's „Rebecca" is nog altijd een klassieke boek-verfil- ming, ook al moest het einde vanwege de toen regerende censuur veranderd worden. Datzelfde gebeurde ook met Suspicionde verfilming van Francis lies' thriller „Be fore the fact", zij het om an dere redenen. Cary Grant kon in de ogen van het pu bliek geen moordenaar zijn, die z'n lieve vrouwtje, ge speeld door wederom Joan Fontaine, van het leven wil de beroven. Boekdelen Over Alfred Hitchcock en z'n films zijn boekdelen te schrij groteske effect niet schuwt, maar zijn werk uiterst se rieus neemt. Hij ziet zich als entertainervan het pu bliek. Hij moet de toeschou wer bezig houden en niet zel den paste hij het verhaal aan om een bepaald effect of een bepaalde lokatie in zijn film te kunnen verwerken. Zwit serland is voor Hitchcock een land van Alpen en nieren. Alpen om er, zoals in „Secret agent" van af te vallen, me ren om in te verdrinken. Ne derland is een land van mo lens en regen. Dat laatste liet hij kostelijk zien in Foreign correspondent" uit 1940 als hij een Amsterdams plein „nabootst". Het regent en van het plein is alleen een zee van opgestoken paraplu 's te zien. Ongewild komisch is in deze scène in Nederlandse ogen de politieagent, met een ouderwets klapperbord het verkeer regelt. Als hij het rode stopsignaal omdraait verschijnt een vlak met het woord „Ga" er op. Hitchcock mag gan een perfectionist zijn, in 1940 was er blijkbaar in Hollywood niemand die hem op dit „schoonheidsfou tje" kon wijzen. Wending Hitch's manier van werken, zijn neiging om het verhaéil een andere wending te geven als hem plotseling een groots visueel grapje invalt, maakt het voor scenarioschrijvers vaak moeilijk om met hem samen te werken. Raymond Chandler, een van de cory- pheeën van de Amerikaanse hard-boileddetective- school, schrijft in een van zijn brieven over zijn mede ven. Dat is dan ook gebeurt, waarbij criticus en regisseur Francois Truffaut, die hem dagènlang interviewde over zijn werk, waarschijnlijk de meest volledige bijdrage le verde. Hitchcock privé is voor een man, die met een zeker satanisch genoegen de bioscoopganger de stuipen op het lijf probeerde te jagen, een heel andere figuur. Al meer dan vijftig jaar geluk kig getrouwd met Alma Re- ville, die hem als scriptgirl in zijn beginperiode terzijde stond en als scenarioschrijf ster hem in vele latere films assisteerde, leven de Hitch- cocks een rustig en afgezien van hun enorme keuken met opzienbarend gevulde koel kast en wijnkelder, weinig in de publiciteit. Ze hebben één dochter, Patricia, die in „Strangers on a train als het nogal dikke, gebrilde meisje eens - nu bijna een kwart eeuw geleden - een niet on Alfred Hitchcock bij zijn oeu vre. „Family plot" was zijn 53e film. Komt er nog een vie renvijftigste De „master of suspense" in een van zijn karakterestieke houdingen. belangrijke rol vervulde, voor de rest heeft Hitchcock het oude Engelse gezegde „My home is my castle" ook in Hollywood aardig weten te handhaven. Net als Chaplin, die tot op hoge leeftijd met filmplan nen rondliep, denkt Hitch nog niet aan rust nemen. Of het ooit tot een 54e film zal komen, is een vraag die al leen de tijd zal kunnen be antwoorden. Maar ook als het nooit zover zou komen, Hitchcock heeft zijn publiek op onnavolgbare wijze al zoveel kijkgenot ver schaft, dat zijn naam in de geschiedenis van de film zal blijven voortbestaan als een van de allergrootsten wan neer het er om ging de toe schouwer bezie te houden. OTTO MILO 4

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 10