(Wit' Érchie jaat in /S tiende aar in £aidóa<2oatard t LLYWOOD Tien jaar geleden liepen in erika twee televisiemensen vergeefs te leuren t een tv-serie die eerst "Those were the days" later "All in the family" heette. De eerste 000,fatschappij, ABC, veegde de twee rtiji^efopnamen onmiddellijk van tafel. De tweede, e me|S, zag er wel iets in, zond het uit, maar bleef de raHste uitzendingen als een zeer pijnlijke bevalling ^"^sohouwen. Er is sindsdien het een en ander Q^vijzigd. "All in the family", ook wel "Archie inker" genoemd naar de dominerende pfdpersoon, begint na de zomer in de VS aan t tiende seizoen. Een record op de Amerikaanse is. De serie geniet een hoge populariteit en elke 000,g worden oude afleveringen herhaald, voojt produktiekantoor is al lang niet meer een 1 acfokje voor twee mensen. Tandem Productions is «Heen goed boerend bedrijf, een apparaat met *loeh vrij stevige greep op de tv-zendtijd in de demlrenigde Staten. hoofdkwartier van Tandem Productions ligt ^a)h Sunset Boulevard in het hart van Hollywood, ft is er uiteraard zonnig als wij arriveren en via p lift en lange gangen komen wij bij liciteitsmedewerker Maed Camp, die niet ider trots praat over verleden en toekomst van nog steeds opmerkelijke televisieserie "All in family". ïze serie gaat verder", zegt hij met klem, direct igerend op geruchten dat het einde nabij zou "Het is misschien wat moeilijk te begrijpen r buitenlanders, maar we zetten de serie voort jder een andere naam. De rechten op de titel V' in the family" hebben we verkocht aan de tv- ■Itions. Zij zenden de oude afleveringen uit en iar hebben wij nu niets meer over te zeggen. Dat iat zo in ons systeem. Wij gaan verder met een. luwe titel: Archie Bunker s Place, ledereen kent i serie als Archie Bunker, dus dat maakt niet Jveel uit. Hebben jullie al gezien dat hij Kelsey's fcce heeft overgenomen? Nou, daarop "ncentreren zich nu de uitzendingen. Archie's puw Edith komt er minder in voor. Hij krijgt nu genspel van een paar nieuwe figuren, zijn Ikelijke partner, een kok en nog een paar". Hdith pt lijkt een beetje op het in stand houden van in machtig monument, "één van de grootste tv- ries aller tijden", zegt Maed Camp. Niet alleen lith behoort niet langer tot de vaste figuren, ook chter Gloria en schoonzoon Mike (de ieathead') zijn verdwenen. Zij wilden na zoveel k* ar iets anders gaan doen en nu rust op de Jis (houders van de rechtse blaaskaak en v - (rtederend rechtlijnige Archie Bunker de taak het yeau hoog te houden. hs gesprek komt al zeer snel op Norman Lear, d" drijfkracht achter "All in the family". Hij kocht pstijds de rechten van de kort lopende serie "Tot i dood ons scheidt", geschreven door, de ngelsman Johnny Speight. Daarna bouwde hij dit iet les om tot een Amerikaans verhaal en zocht hij n- fer acteurs bij elkaar. In de film "What did you do ®T the war daddy" zag hij een brullende, maar toch irdige generaal. Dat was Carroll O'Connor en hij ir_ jeeg de rol van Archie. Jean Stapleton overtuigde èm in een toneelstuk van lonesco en zij werd de |>handige, slaafse Edith. Glofia werd vertolkt door ld ^lly Struthers en Rob Reiner werd de strijdbare, ikse schoonzoon Mike Stivic. r' prman Lear was een tv-man in goede doen en al ;n' fhter in de veertig toen hij tot de overtuiging j. pam dat het televisiewezen in Amerika vast zat v h er een reeks van muren omvergekegeld moest orden. Een uitspraak die zijn instelling tekent is: iv-stations zijn geld-verdien-machlnes, gedreven bor mensen die de hele dag golf spelen. Ze raaien alleen aan de knop van het toestel, het rogramma gaat eruit, het geld komt binnen en lies is okay zolang ze er geen zorgen over hoeven hebben. Conflictstof of iets nieuws zou hun spel fjnnen bederven en zij fungeren als iderdrukkers in de tv- ireld. het enige wat willen is het oude, trouwde spul", imen met Bud Yorkin «J fcht Norman Lear de laatschappij Tandem Aanvankelijk ihrijven ze teksten tor het komische duo ean Martin en Jerry wis en maken ze ms die zich niet nderscheiden van het ros, maar als het roject "All in the mily" wordt angepakt, verandert tuzies a de weigering van BC gaat CBS met ear in zee, maar het erste jaar wordt ekenmerkt door felle iscussies en ruzies ver de inhoud. De BS-censuur blikt en loost en de hoge tv- eren breken van pure llende bijna het chrappotlood dat ze 1 onstant in hun vingers 4 lemmen. De Bunkers met hun geadopteerde dochter Ste phanie. Maed Camp van Tandem geeft toe dat het begin verre van gemakkelijk was. "Er waren zorgen. Het programma was nieuw en veel realistischer dan de bestaande shows, waarin alles lief en aardig was. Bij elke uitzending waren er ruzies, maar Norman heeft eens gezegd: we hebben geen enkel gevecht verloren. Als ze iets weigerden, zei hij dat ze helemaal niks zouden krijgen. Na een jaar ongeveer bleek het publiek de serie te pikken en toen we uitzendingen gingen herhalen werd het de nummer één hit in Amerika". Grenzen Toen er per keer zo'n 50 miljoen mensen bleken te kijken, was er voor Lear en Yorkin geen enkel probleem meer. Onderwerpen als rassendiscriminatie, dienstweigering, transexualiteit en gebruik van robuuste taal leverden steeds minder protesten op. "All in the family" verlegde de grenzen in de Verenigde Staten", zegt Camp. "De serie maakte heel veel andere dingen mogelijk. Het was een vernieuwing op veel gebieden. Bij de opname was publiek in de studio aanwezig en dat was ongekend: iedereen gebruikte ingeblikt applaus". Er zijn nu 204 afleveringen gemaakt, waarvan Nederland nog een deel tegoed heeft. "Mead Camp praat ons even helemaal bij. "Mike en Gloria zijn verhuisd naar Californië en dat betekent dat ze nog heel weinig te zien zijn in de serie. De reden daarvan is dat ze allebei meer aan hun eigen carrière wilden doen. "All in the family" is voor een groot deel het persoonlijke succes van de vier spelers. Ze zijn stuk voor stuk een begrip geworden en daar maken Mike en Gloria nu gebruik van. De serie heeft jarenlang bijna al hun tijd opgeëist en het is begrijpelijk dat ze eindelijk wel eens iets anders willen". Gloria (Sally Struthers) heeft inmiddels een baby gekregen en Mike (Rob Reiner) verschijnt af en toe in talk-shows, waarbij opvalt dat hij zeer kaal geworden is. Hij heeft een contract voor een aantal eigen tv-shows, maar heeft inmiddels, geheel in de stijl van Norman Lear, moeilijkheden van de interne tv-censuur gekregen. Stephanie "Er is een nieuwe figuur bijgekomen", gaat Maed Camp verder. "Op aandringen van Edith wordt een meisje van negen jaar geadopteerd. Ze heet Stephanie en reageert met kinderlijke logica op Archie's uitbarstingen. En de rol van Edith is verder ontwikkeld. Ze is steeds meer gaan groeien in haar rol en de tekstschrijvers zijn daar op ingesprongen. Ze is veel dynamischer geworden, veel zelfstandiger". Een vleugje emancipatie is doorgedrongen in de Bunker-vesting. Edith is minder slaafs, levert Archie goed partij en ervaart dat de maatschappij nog lang niet is ingesteld op vrouwen die op eigen initiatief iets ondernemen. Als het heilige tv-toestel bij. de Bunkers in rook opgaat, wil Edith voor Archie een nieuwe bak kopen. Daarvoor moet ze geld lenen', maar de banken verkopen haar 'nee' omdat ze als huisvrouw geen inkomen heeft. Ze kan wél geld krijgen als ze .Archie de aanvraag laat ondertekenen. Edith is volkomen verslagen door deze onrechtvaardigheid en zegt de bankier resoluut dat hij de pot op kan. Edith (Jean Staplèton) gedraagt zich pok privé minder afhankelijk en ook zij vindt het tijd worden Norman Lear zorgde aanvankelijk voor de scripts, maar al gauw werden beroeps tekstschrijvers aangetrokken. "Er is constant een team van vijf zes mensen aan het schrijven", zegt Camp. "In de loop der jaren zijn er wat afgevallen en bijgekomen. De drijvende krachten zijn nu Bob Schiller en Bob Weiskopf. Ze schreven vroeger teksten voor dingen als de Lucy-show". Norman Lear heeft inmiddels de leiding van Tandem Productions overgedragen aan Alan Hom, niet omdat hij wil gaan rentenieren, maar omdat hij wil werken aan nieuwe projecten. Zijn troetelkind was de serie "Mary Hartman, Mary Hartman", die we ook in Nederland konden zien. Deze serie haalde het in eerste instantie niet, omdat de aanpak en de actiesnelheid teveel verschilde van wat de Amerikanen normaal krijgen voorgeschoteld. "Mary Hartman" draaide twee jaar en per week werden maar liefst 5 afleveringen, al improviserend, opgenomen. Dat kon niemand volhouden en de show werd gestopt. Het aardige is echter dat de serie voor het volgende seizoen weer op het programma staat en misschien gebeurt na deze herhalingen hetzelfde als met "All in the family". Fernwood "Mary Hartman" speelde zich af in het niet bestaande plaatsje Fernwood en dat merkwaardige gehucht heeft Norman Lear nu weer gebruikt voor een parodie op de Amerikaanse praatshow. Het programma wordt op kanaal 2 uitgezonden en heet "Fernwood 2 night". Het lijkt in alles op de grote talkshows in de VS, maar het verschil is dat de gastheer mensen ontvangt die dwaze dingen te zeggen hebben of absurde uitvindingen toelichten. Er moet nog afgewacht worden hoe de Amerikanen reageren op deze kluchtige ontheiliging van een heilig tv-instituut. Verder houdt Lear zich bezig met een serie die "The Baxter" heet. Daarin krijgt een familie te maken met allerlei actuele problemen, zoals homosexuele onderwijzers en sociale lasten en daarna gaan in de studio betrokkenen over dat onderwerp discussiëren. Naar Tandem hoeft Lear nauwelijks meer om te kijken. De maatschappij heeft na "All in the family" een reeks andere tv-series gelanceerd. "Maude" en "The Jeffersons" werden opgebouwd rond personen uit "All in the family". Al vijf jaar draait nu "One day at time" over een moeder met twee dochters die de samenleving schokt door niet te gaan trouwen. Succesvol zijn ook "Diff'rent strokes" over twee zwarte kinderen die opgevoed worden door een blanke vader en "Hello Larry" met in de hoofdrol McLean Stevens, eens de verstrooide kolonel in "Mash". Rollen "We hebben dingen geprobeerd die niet goed werkten", zegt Camp. "Dan moet je stoppen, zo gaat dat hier in de VS. Eén serie vond ik persoonlijk erg goed. Dat was "All the Glitter", waarin alle rollen zijn omgedraaid en de vrouwen de mannen onderdrukken. Ik vond dat leuk omdat mijn chef ook een vrouw is, maar de serie sloeg toch niet zo aan". Tandem is uitgegroeid tot een bedrijf met enige invloed op de Amerikaanse televisie, maar blijft natuurlijk afhankelijk van de grote tv- maatschappijen ABC, CBS en NBC. "We zijn een grote leverancier van programma's", zegt Mead Camp. "We zijn de één na grootste als je het in uren omrekent. Nummer 1 is MTM met Mary Tyler Moore en Lou Grant en nog een paar series. Maar we zijn best tevreden. Wat onze filosofie is? In de eerste plaats willen we amusement brengen. Dat staat voorop, maar daarnaast letten we erg op de inhoud, er moet iets uit spreken, we willen iets duidelijk maken. Het is amusement rond een min of meer zwaar onderwerp". Daarin lijkt Tandem te slagen, ook al is er van deze serieuze instelling weinig te merken als we het gebouw verlaten. De functionarissen gaan een verjaardag vieren en de studio's zijn leeg. omdat de acteurs ver weg van hun zomervakantie genieten. DIRK VELLENGA „vrede" leefde en gezamenlijk het kerstfeest vier- zelfstandig op weg te gaan in de showbusiness. In het komende seizoen (voor Amerika dus, nog niet voor ons) zal ze waarschijnlijk een keer of zes opdraven in "Archie Bunker's Place" en concentreert ze zich daarnaast op rollen in tv- stukken. Ze gaat onder meer de hoofdrol spelen in "Elenanor", een stuk over Elenanor Roosevelt. Vijf dagen Negen jaar "All in the family" gaat je ook niet in je kouwe kleren zitten. Eén aflevering kost vijf dagen, een volledige werkweek. Maed Camp: "De eerste dag gaan de acteurs rond de tafel zitten om het script te lezen. Er wordt wat bijgeschaafd en op de tweede en derde dag zijn de eerste repetities. Op de vierde en vijfde dag wordt gerepeteerd met camera's. Vrijdagmiddag om 5.30 uur vindt de eerste opname plaats, dan wordt er gegeten en om acht uur wordt het programma nog eens opgenomen. Wat het publiek te zien krijgt, is een combinatie van die twee opnamen. De laatste tijd wordt de show in vier dagen opgenomen en wordt elke scène apart vastgelegd, maar het blijft een zware opgave voor de acteurs. Archie gaatYiu alleen het tiende jaar in. Hij ziet in de nieuwe "Omgeving, de bar, een nieuwe uitdaging. In de zomermaanden is hij vrij en doet hij wat ander werk, zoals gastheer spelen in Toen het viertal nog in talkshows". de.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 13