Hindelooper schilderkunst werd niet op zee geboren Spaans episcopaat botst met grondwet in pastoraal document over huwelijk en gezin „Solidaridad" bracht vier miljoen bijeen kerk wereld leren gemaand tot „nuchterheid" bij bezoek van paus Korte metten KUNST LEIDSE COURANT/ VRIJDAG 3 AUGUSTUS 1979 PAGINA 6 Een Hindelooper schilder aan het werk met een traditionele klap-aan-de-wand tafel. Opvallend zijn de grote krullen, terwijl midden op het blad in dit geval aan de onderkant een miniatuurschilderijtje voorkomt. Vroeger waren het vooral bijbelse taferelen die op deze plaats werden afgebeeld. Thans zijn het meer landschapjes geworden. van de samenstelling van zijn kleuren („de enige echte") kwijt. Niet op zee Om bij Arend Roosje (1869 - 1914) te blij ven: rond 1880 studeerde deze beeldende kunsten, waarna hij zich uiteindelijk op het pand Nijstad 44 in Hindeloopen ves tigde en daar begon met het beschilderen van meubelen, terwijl hij eveneens gebe eldhouwde eikehouten meubelen vervaar digde. Daarnaast gat hij tekenles, en Stall- mann is van mening dat Roosje het oude Hindeloopen een geduchte stoot omhoog gaf door zijn activieiten. Gedurende de Napoleontische tijd met o.m. zijn haven blokkade viel het in aanzien ver terug, hétgeen o.m. resulteerde in de verhuizing van 35 gezinnen naar Zaandam. De mensen verkochten hun bezittingen - waaronder dus de beschilderde interieur- stukken - louter en alleen om brood op de plank te hebben. Op deze manier verdwe nen de meubelen en gebruiksvoorwerpen, die later in diverse musea zouden opdui ken als voorbeelden van antieke Hinde looper schilderkunst. Eens en voor altijd wil Stallmann gezegd hebben dat het ver haal dat Hindelooper varensgezellen het schilderen zouden beoefenën als tijdver drijf aan boord van hun schepen een sprookje is. De oude meubelen en andere interieurstukken laten qua beschildering daarvoor een te bedrijfsmatige indruk achter. Bovendien verlangde de klant kwaliteit, want ook in vroegere jaren wa ren beschilderde Hindelooper meubelen niet goedkoop. Tegen die achtergrond is het niet aannemelijk dat zich vervelende matrozen of artistieke stuurlieden hun vrije tijd benutten voor het Hindelooper schilderen. „Hele huiskamers waren vroe ger beschilderd", zegt Stallmann. „Hele wanden dus, geen meubelen alleen. Het bestaat gewoon niet dat die op zee zouden zijn beschilderd. Dat is op de vaste wal ge beurd en dan in het bijzonder door vak bekwame mensen". Ondanks deze bewe ring wordt in hedendaagse literatuur over het Hindelooper schilderen nog altijd ge zegd dat dit in vroegere tijden uitgevoerd werd door zeelieden, die in de winter maanden thuiswerkten. Op hun tochten naar Scandinavië waren ze in aanraking gekomen met de kunst van het meubel schilderen, waarna ze in Noorwegen, en Zweden het (zachte) vurenhout kochten en het in de wintermaanden thuis beschil derden. Op deze manier zouden in hun schilderkunst heidense volkskunstmotie ven zijn geslopen, zoals levensbomen, grif fioenen en geluksvogels. Deze motieven sluiten vaak bijbelse taferelen in die voor al op kastpanelen voorkomen. Het hoogte punt van de Hindelooper schilderkunst lag tussen 1700 en 1810. Bauernmalcrei De Hindelooper schilderkunst valt onder de zgn. „Bauernmalerei", die vooral in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Scandinavië een grote bloei doormaakte. In de Verenigde Staten spreekt men over „Pennsylvania Dutch", wat zou kunnen duiden op een typisch Nederlandse ver- sierkunst, maar het is waarschijnlijker dat dit „Dutch" een verbastering is van „deutsch", waardoor we veel meer naar onze Oosterburen (en de Hongaren, Noord-Italianen en Elzassers) moeten kij ken dan te blijven steken bij de schilder kunst, zoals Hindeloopen, Assendelft, Zee land, Staphorst, Marken, West-Friesland ons die hebben overgeleverd. Evenals het Assendelfter en het Hindeloo per schilderen, beleeft de „Bauernmale rei" ook in de ons omringende landen veel succes. Overigens is het beschilderen van houten sier- dan wel gebruiksvoor werpen al heel oud. De Egyptenaren de den het reeds ten tijde van de farao's, ter wijl ook in het Europa van de middeleeu wen reeds houten beschilderde voorwer pen (kisten) kent. Niet alleen wordt in de loop der eeuwen met „de vrije hand" ge schilderd, ook worden sjablonen gebruikt. Vaak wordt zorgvuldig rekening gehou den met de nerf van het hout, terwijl eveneens getracht wordt via beitsen edele houtsoorten na te bootsen. Dan, in de 17e eeuw ontstaat de specifieke boerenschil- derkunst, waarvan het antiek boeren- blauw de meest uitgesproken kleur is. Er worden motieven op deze ondergrond ge schilderd en al naar gelang de tijd maakt deze vorm van volkskunst een evolutie door, die door de Napoleontische oorlogen in een groot deel van Europa wordt afge sneden. Echter, in bepaalde delen van Oostenrijk en Zwitserland blijft de „Bau ernmalerei" bestaan, waarbij de schilders natuurlijke ingrediënten gebruiken voor hun kleuren. Vruchten, bloemen, bepaal de zaden - het wordt allemaal gebruikt om de verven hun specifieke „tonen" te geven. En ook de motieven hebben voor een groot deel betrekking op het leven in de natuur, al komen tijdens de renaissa ce verfijndere symbolen als rozen, anje tulpen, granaatappels en - soms- een enj te voorschijn op de kasten en kisten, c doorgaans minitieus worden beschildert Motiefkeus In Hindeloopen zegt Foppe Stallmann c er de Hindelooper volksschilderkur aangaande, veel variaties bestaan inza de motieven. Naar zijn mening stelt de v gel, die op sommige (grotere) Hindeloop stukken voorkomt de garuda, de heili vogels van Indonesië voor, hetgeen we een aanknopingspunt met de vroege Oostindie-vaarders van de VOC zou bet kenen. „De Noorse krullen zijn in elk g val wat grover dan we hier schilderen zegt Ijij. Echter, de souvenierindusti heeft voor een groot deel bepaald wat op dit ogenblik uit de Hindelooper atelie komt. Dat zijn dienblaadjes, kleine doo jes, eierdopjes, kandelaars, klerenhange: kinderstoeltjes, spiegeltjes enz.. Vroeg lag dat heel anders. Toen waren het voo al kasten, tafels en stoelen, butten (ze manskisten uit Scandinavië), lessenaai wiegen en priksleden die door de Hind looper schilders werden versierd. Da komt nog bij dat thans niet alleen in Hi deloopen de kunst van het Hindeloop schilderen wbrdt beoefend. Overal elde in het land wordt Hindeloopers schilde werk aangeboden, dat deze elfde stad v; Friesland evenwel nog nooit heeft gezie Dat laatste gaat Foppe Stallmann niet zijn kouwe kleren zitten. „De mensen w ten niet eens wat ze eigenlijk kopen", ze hij. „Het lijkt soms helemaal niet eens Hindeloopers". Tot de grote beurskra< van Wallstreet exporteerde Stallmann, d toen 30 schilders in dienst had, veel na de Verenigde Staten. Die markt is nu gr tendeels weggevallen, al gaan er zek nog wel Hindelooper stoelen en tafe (klap-aan-de-wand) de „grote plas" ove Dat de belangstelling voor het intrigerei de Hindelooper schilderwerk toeneerr bewijst de uitnodiging die Stallmann zoon enkele jaren geleden kreeg. In Ta manië werd een Hollandse Week gehoi den en daar wilde men graag een Hind looper schilder bij hebben, die aan zijn z de een glazenier, een klompenmaker een diamantslijper vond. Als exportpn dukt lijkt Hindeloopers dan ook zeker nc niet te zijn verdwenen. KLAAS GOïNG te komen beschilderen, ,,'t Was wel een beetje druk", geeft hij toe. "Maar ja, als die mensen dat nou willenAcht schilders heeft hij in dienst en de vraag is zo groot dat het aanbod er steeds bij ach ter loopt'. Daarbij wordt weliswaar gestre den om de vraag (beter gezegd om het antwoord op die vraag) wie nu eigenlijk de „echte" Hindelooper schilderkunst be oefent, maar de gemiddelde koper zal dat een zorg zijn, want op het oog ziet het er allemaal eender uit. Inderdaad, op het eerste oog. Maar Foppe Stallmann zegt, terwijl hij zijn oogjes dichtknijpt, dat het verschil nu net in de details zit. De specifieke roodbruine kleur is bij hem net weer een tikje anders (en dus beter...) dan bij zijn collega's, die zich er ook op beroemen een vertegenwoordi ger van de echte Hindelooper stiel te zijn. En ook de motieven op de panelen van Stallmann zijn weer net iets zwieriger ge penseeld dan bij de anderen. Maar omdat de anderen hetzelfde beweren is de cirkel spoedig gesloten en blijft het juiste ant woord ergens in het midden zweven. Uit Scandinavië Toch heeft Stallmann iets. waarop zijn collega's zich niet kunnen beroemen. Hij bezit n.l. het oudste atelier. In 1894 sticht te Arend Roosje het bedrijf aan de Nieuw- stad en hij - zo zegt Stallmann - vertegen woordigde het oude, authentieke Hinde loopers, over het ontstaan waarvan bijzon der weinig bekend is, het best. (De conser vator van het plaatselijk museum de heer Lefèvre, die daarover toch informatie schijnt te hebben, weigert die te geven omdat hij naar zijn zeggen hoopt daarover ooit nog eens een boek te publiceren). Het verhaal van Roosje, wiens initialen Stall mann gebruikt voor zijn produkten, luidt dat deze qua stijl dichter bij de authentie ke Hindelooper schilderkunst staat dan wie dan ook. En zo zegt Stallmann zijn bedrijf heeft daarop voortgeborduurd. Daarmee wijst hij alle pogingen, die een zekere Huttinga de hoogste eer willen gunnen, resoluut van de hand. „Huttinga heeft bij Roosje gewerkt", zegt Stallmann, waarmee hij zoveel wil beweren dat de leerling de meester in genen dele heeft overtroffen in dit opzicht. Feit is dat tij dens de grootste bloeiperiode van Hinde loopen in de 17de eeuw, nagenoeg alle in woners, die voor een groot deel afhanke lijk waren van de zeevaart, het interieur van hun woningen lieten beschilderen. Stallmann zegt dat de inspiratie daartoe wellicht gevonden kan worden in hun contacten met de Scandinavische landen, waar eenzelfde ontwikkeling kan worden geconstateerd. Ook zijn er zienswijzen, die uitgaan van contacten met rondzwerven de Italiaanse kunstenaars. Vooralsnog lijkt de Scandinavische inspiratiebron de hoog ste ogen te gooien. Hoe het ook zij: de Hindelooper volksschilderkunst ontwik kelde een eigen, herkenbare stijl, al be staan er niet meer oude authentiek be schilderde interieurs, uitgezonderd dan wat er in het museum staat. Voor een groot deel zijn deze interieurs verloren ge gaan bij regelmatig voorkomende branden gedurende de 18e eeuw. Ook de kleding van vroegere Hindelooper vrouwen doet qua stijl wel iets denken aan Scandinavië, al vindt Stallmann er ook batik-invloeden in terug, hetgeen weer een verband legt met het vroegere Oost-Indië van de Vere nigde Oostindische Compagnie (VOC). De motieven van de schilderkunst uit het pi- toreske stadje laat bloemen, druiven, be ssen, rozen en lelies zien terwijl de pane len verder versierd worden met uitbundi ge acanthus-krullen waarin soms een klein vogeltje is opgenomen. Al deze ver sieringen worden gezet op een egaal fond, dat rood, groen, donkerblauw, creme, mosgroen en naturel kan zijn. Vanzelf sprekend heeft elk atelier zijn eigen speci fieke kleurenrecept, dat warm wordt ge koesterd en Stallmann wil dan ook jiiets HINDELOOPEN Eigenlijk doet al leen de fraaie, antieke tegelwand nog denken aan het feit dat het een voorna me Hindelooper commandeurswoning uit 1656 is. Voor de rest is het een huis, waarin allerlei meubelen schots en scheef door elkaar staan, terwijl achter de huiskamer een timmermanswerk plaats is ingericht. Nee, veel respect heeft de huidige bewoner niet voor deze pleisterplaats-aan-de-wal van een vroegere zeekapitein. Met die meube len is ook wat aan de hand. Ze zijn al lemaal beschilderd in de karakteristie ke Hindelooper stijl. En temidden van al deze wanorde, die nog geaccentueerd wordt door dikke lagen stof her en der. zit Foppe Stallmann te praten over dit typische stuk volksschilderkunst, dat op dit ogenblik zo'n grote bloei beleeft, al was het alleen maar door de vele cursussen die overal in ons land gege ven worden. In zijn atelier annex verkoopruimte van Hindelooper meubelen, sier- en gebruiks voorwerpen geeft Stallmann onomwon den te kennen dat hij weinig op heeft met die Hindelooper schildercursussen. Nee, hij geeft zelf geen les, en bovendien is hij uiterst voorzichtig met het opleiden van leerling-schilders, omdat daarin altijd het gevaar schuilt dat de leerlingen, wanneer ze het vak eenmaal onder de knie hebben, voor zich zelf gaan beginnen en op die manier een concurrent van Stallmann kunnen worden. Weliswaar is de vraag naar Hindelooper dingen groot, maar dat wil niet zeggen dat je de zaken niet goed in de gaten moet houden. De schoorsteen van de vijf schilderate- liertjes aan de Nieuwstad van het oude, tegen het Ijsselmeer aangevlijde Friese Hindeloopen rookt dus goed. Een tijdje ge leden kreeg Stallmann nog de opdracht om een hele keuken in Hindelooper stijl De Gouden Eeuw betekende ook voor Hindeloo pen een econo mische bloeitijd. In die periode ontstonden fraai beschilderde woonkamerinte rieurs, die vrijwel allemaal verdwe nen zijn, voorzo ver ze niet in (buitenlandse) musea een plaats hebben gevon den. Hindeloopen heeft ook aan spraak kunnen maken op een ei gen, specifieke klederdracht, die thans nagenoeg is verdwenen. De Napoleontische tijd was er o.m. de oorzaak van dat het beschil deren van meu belen vrijwel niet meer beoefend werd. Thans be leeft het Hinde looper kleuren palet een onge kende herleving. Met 48 stemmen voor, twaalf tegen en vijf onthoudingen hebben de Spaanse bisschop pen hun goedkeuring gegeven aan een pas toraal stuk over huwelijk en gezin. Daarin houden de bisschoppen vast aan de juridi sche macht over katholiek gesloten huwe lijken. Zij komen daarmee echter in bot sing met de grondwet en met de overeen komsten. die Spanje met het Vatikaan heeft gesloten. In Spanje rekent men op heftige discussies daarover, wanneer in september het Spaanse parlement begint met de behandeling van de echtscheidingswetgeving. Op basis van het pas torale document bereiden de bisschoppen nog een publikatie voor, die is toegespitst op de echtscheiding. De pastorale brief over huwelijk en gezin ver oordeelt de sexuele omgang voor het huwelijk, wijst ook het proefhuwelijk af en noemt de ke deugd. Het document verklaart, dat onge controleerde sex tot verslaving leidt. Het ver oordeelt anti-conceptie en geboorteplanning, alsmede abortus en het wettelijk toelaten er van. De burgerlijke echtscheiding noemen de bisschoppen een ernstige stap, die niet meer ongedaan kan worden gemaakt De grote belangstelling onder Spaanse katho lieken voor huwelijk en scheiding voor de wet willen de bisschoppen indammen door vast te blijven houden aan de juridische competentie van de kerk over katholiek gesloten huwelij ken. De overeenkomst tussen Spanje en het Vatikaan erkent echter de juridische macht van de staat, terwijl de Spaanse grondwet op basis van gelijkheid voor allen iedereen vrij laat om voor huwelijksaangelegenheden ge bruik te maken van kerk of kerkelijke recht bank. In hun pastorale brief over huwelijk en gezin en de verwachte publikatie over de echtschei ding hebben de bisschoppen hun stellingen be trokken voor de onderhandelingen met de staat. Deze moet namelijk de basisovereenkomst met het Vatikaan in details uitwerken met het episcopaat. De eisen van de bisschoppen scheppen overi gens een precedent. De andere kerk- en ge loofsgenootschappen willen naar katholiek voorbeeld eigen afspraken met de regering. De staat moet zich echter houden aan de grond wet, die bepaalt dat niemand gedwongen kan worden een kerkelijk huwelijk te sluiten. De kerk wil erkenning van de kerkelijke recht bank, die volgens kerkelijke wetgeving be voegd is inzake huwelijksvraagstukken, zoals nietigverklaring. De bisschoppen zien zich gedwongen een groot aantal problemen te regelen, zoals de doop van kinderen uit huwelijken, die alleen voor de wet gesloten zijn. Eén bijzonder ernstig vraag stuk wordt gevormd door een groeiende groep van priesters, die te lang op hun laicisering moeten wachten en daarom alvast voor de wet gehuwd zijn. Volgens het Spaanse dagblad „Ya", dat ge woonlijk de opinie der bisschoppen vertolkt, betekent het kerkelijke document geen stap achteruit. De kerk houdt vast aan haar stand punt, zegt het blad, dat wel problemen ver wacht voor de huidige regering, die zeer even wichtig ten aanzien van de r.k. kerk manoeu vreert. Zij zal de partijen in het parlement niet in het harnas mogen jagen, omdat - zo meent „Ya" - de huidige economische crisis wel eens zou kunnen leiden tot een coalitie van cen trum en socialisten. En de socialisten stellen tich scherper tegenover de kerk op. De actie Solidaridad die het afgelopen jaar onder het motto „Werk en gerech tigheid voor iedereen" werd gevoerd, is een succes geworden. Bij het afsluiten van het boekjaar in juli was er ruim vier miljoen gulden binnengekomen voor 180 programma's in geheel Latijns-Amerika. Nicaragua kreeg dit jaar voor de strijd tegen Somoza speci ale aandacht. De interkerke lijke actie Solidaridad steun de de verschillende volksor ganisaties en kerkelijke in stellingen daar met een be drag van 228.000 gulden. Op het ogenblik zijn de orga nisatoren bezig een nieuwe actie voor te bereiden, die in december onder het motto „Uit het slop" zal worden ge houden. Met dit motto wordt aandacht gevraagd voor de bewoners van de uitgebreide krottenwijken in Latijns- Amerika en hun strijd om een menswaardig bestaan. De problemen van de krottenbe- woners zullen worden uit eengezet in een brochure en een werkmap. Bij Solidari dad, Laan van Meerdervoort 148, 2517 BE Den Haag, is een gratis bulletin versche nen met korte artikelen waarin verdere informatie over het reilen en zeilen van de actie wordt gegeven. Er bestaan plannen om de Ieren met grote overtui gingskracht op het hart te binden niet te drinken tij dens het driedaagse bezoek van de paus aan de Ierse republiek, dat op 29 sep tember begint. Door tal van parochiegeeste lijken, die weten dat de Ie ren, zowel in droefheid als vreugde, gemakkelijk naar de fles grijpen, is tijdens pre ken al voorzichtig gesugge reerd, dat geheelonthouding tijdens het pauselijke bezoek een vorm van grote christe lijke deugdzaamheid zou zijn. Er staat een herderlijk schrij ven van het Ierse episcopaat voor de deur, waarin, naar verwacht wordt, een oproep zal worden gedaan, de paus zo nuchter mogelijk te be groeten en niet met door al cohol opgewarmd enthousias me. Belangrijker nog: het herderlijk schrijven zal de Ieren aanbevelen zich tijdens het pauselijke bezoek te con centreren op geestelijke ver nieuwing en bezinning. Deze beide processen kunnen door excessief drankgebruik niet worden bevorderd. De plannen om de Ieren tij dens het pauselijk bezoek van de fles los te weken, zijn vermoedelijk geïnspireerd door het feit, dat in tal van Poolse gebieden geen druppel alcohol is gedronken voor en tijdens het bezoek van de paus aan zijn geboorteland. Bij gelegenheid van de islamietische vasten maand Ramadan heeft de voorzitter van het Vati caanse secretariaat voor de niet-christenen, kardi naal Sergio Pignedoli, een boodschap tot de islamie tische wereld gericht, waarin hij onder meer zijn voldoening uit spreekt over de goede be trekkingen tussen de rooms-katholieke kerk en de islam. Hij hoopt, dat de contacten, die de afge lopen jaren zijn gelegd en de vooruitgang gemaakt op de weg van de toenade ring- ertoe mogen leiden, dat men elkander de hand reikt, de banden verste vigt en de samenwerking versterkt. De Raad van Kerken in Ne derland heeft president Hoesak van Tsjechoslowaki- je een telegram gestuurd naar aanleiding van het ge vangen nemen van tien le den van „Charta '77". De raad herinnert aan de ak koorden van Helsinki en verzoekt president Hoesak dringend geen juridische stappen te nemen, maar de gearresteerden onmiddellijk vrij te laten. In Schotland is het initia tief genomen tot het stich ten van een fonds van on geveer twee miljoen gul den met als doel het be- houd van de kathedraal en andere historische bouwwerken op het ei land Iona. Het initiatief wordt gesteund door alle grote godsdienstige groe peringen. De kathedraal van Iona behoort tot de belangrijkste cultuurmo numenten van de Britse kerkgeschiedenis. Op het eiland bevindt zich een se rie graven van Schotse koningen, alsmede het graf van Macbeth, die door Shakespeare hoofdfiguur van een van zijn toneelwerken is ge maakt. Ruim vijftig Franse pries ters zijn deze week in Bri- gueil-le-Chantre bijeen ter vorming van een landelijk collectief voor priesters die het recht van kritiek bin nen de kerk voor zich vra gen. In mei hebben 87 priesters een oproep „tegen elke vorm van onderdruk king in maatschappij en kerk" gelanceerd. Hun a, tal is inmiddels tot meer dan 150 gegroeid. Een dele gatie heeft tweemaal tever geefs een onderhoud ge vraagd met de voorzitter van de Franse bisschoppen conferentie. kardinaal Ro ger Etchegaray, maar deze liet weten, dat de perma nente raad van het episco paat een dergelijke ontmoe ting niet opportuun achtte. Hij verwees de priesters naar hun eigen bisschop.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 6