Pianistisch visitekaartje van jazzy Oscar Peterson TERUGBLIK Luchtvaartgeschiedenis in zeven deien RADIO/TELEVISIE TELEVISIE VANAVON TELEVISIE VRIJDAG I RADIO VANAVOND RADIO VRIJDAG Twee radio programma's over Vestdijk LEIDSE COURANT DONDERDAG 26 JUL11979 gebeurt, ook bittere pillen te slikken krijgen, maar dat was natuurlijk geen partij voor het stuk van Tennessee Williams, ook al is dat al ontelbare ma len vertoond. Prof. Schillebeeckx was voor de variatie eens op eigen ter rein, namelijk als geboren Antwerpenaar in een door de NOS overgenomen program ma van de BRT. In een ge sprek met de huisinterviewer van deze omroep Joos Flor- quin zette hij vele meningen inzake de juiste beleving van het christendom weer eens op een rijtje en daar waren weer zeer wijze uitspraken bij. Zo is hij tot het inzicht gekomen, dat een celibatair over zaken als het huwelijk beter kan zwijgen, eenvoudig omdat hij daar alleen theoretisch iets over weet. Vandaar ook zijn aarzeling zijn werk over de menselijke werkelijkheid in het huwelijk af te maken. Wat hij schreef over het celibaat was niet zozeer een pleidooi voor de ontkoppeling van celi baat en priesterschap, zoals het wel is uitgelegd, maar bedoeld als een voorbereiding op een nieuwe zienswijze op dit punt. Een christendom zonder kerk acht hij daarom niet goed mo gelijk, omdat dan de gemeen schap voor gezamenlijke bele ving zou ontbreken, maar men kan natuurlijk los van de kerk christen zijn, zoals men ook so cialist kan zijn buiten het mar xisme. De toekomst van kerk en christendom ziet hij als een groeiproces, waarin vernieu- wingswil niet mag ontbreken. Het christendom van de routi ne, het burgerlijk christendom, aldus prof. Schillebeeckx, sterft uit. Daar echter waar het mystiek wordt beleefd, puilen de kerken uit. Dit zijn Zo enkele gedahcten van een bewogen met zijn tijd meeden kende theoloog. NEDERLAND 1 NOS 18.00 Nieuws voor slechtho renden 18.50 Fabeltjeskrant 18.55 Journaal VARA 18.59 Popeye, tekenfilm 19.07 Geschiedenis van de luchtvaart, afl.1 20.02 Oscar Peterson Very Special 20.53 Voorwaarts en niet vergeten, afl.3 NOS 21.37 Journaal 21.55 Liebeslieder Walzer, ballet 22.50 Journaal NEDERLAND 2 NOS 18.00 Nieuws voor slechtho renden 18.55 Journaal AVRO 18.59 De Astronautjes, pop- penfilmserie 19.05 Mork en Mlndy, TV-se- rie 19.30 Toppop Special NOS 20.00 Journaal AVRO 20.27 Tennis (Melkhuisje) 21.30 De stichting, TV-serie (Verwijdering) 22.20 Televizier Magazine NOS 23.05 Journaal DUITSLAND 1 18.50 Journaal. 19 Gebt mir die Wind und ich zeig' Euch die Welt (De betoverde ei landen). 19.10 Jörg Preda berichtet (Zelfportret voor het signalement). 20.15 Hier und Heute 20.45 Spiel um 4tel vor 8 (Mis daadmagazine) 21.00 Journaal 21.15 Fernseh-Diskussion 22.00 Pop '79 22.45 Zwei Mann und einen Herd, TV-serie, afl.1 (De i brief) 23.30 Tagesthemen 24.00 Dracula, documentaire vampierfilms 0.45 Journaal DUITSLAND 2 18.00 Journaal. 18.10 Sindbad, te kenfilmserie. 18.35 Die Drehscheibe. 19.20 Tony Randall Show (Bobby tegen Michael). 20.00 Journaal 20.30 Dalli-Dalli, spelprogramma 22.00 Journaal 22.20 Kennzeichen D 23.05 Fad-Jal, Neuanköomling, ar- beite, documentaire uit Se- DUITSLAND 3 WDR 20.00 Welt von einst - schrift bedroht (Athio Die Mursi) 20.45 Regionieuws 21.00 Journaal 21.15 Der letzte Rebell (Win the Hawk), speelfilm van Budd Boetticher 22.35 Die Christen, documt serie, afl.5 (Volkeren OT) 23.35 Beeldhouwer Alfred Hri ENGELAND BBC 1 18.35 Tekenfilm. 18.40 Joif' 18.55 Reporting En 19.20 Nationwide. DR.Who, SF-serie. 20.20 Top of the Pops 21.00 Citizen Smith, TV-serie 21.30 The Persuaders, TV-ser11 22.25 Caernarvon, tweede lus e concert 23.25 Person to Person Dimbleby) BBC 2 19.55 Curling: the roaring Ga 20.35 Beside the Sea, natuu 21.00 Schools Prom Concert BELGIE NED. 1 18.45 Mariolino. 18.50 Rondoft 19.15 Standpunten. Morgen. 19.45 Journaal! 20.10 Mork en Mindy, TV-st 20.35 Panorama 21.25 Collision Course, docif taire over luchtramp 22.40 Journaal BELGIE NED. 2 20.10 The World's SporjL (Sterren en hun hobbii 20.35 Ein Mann will nach TV-serie, afl.7 (De 21.25 Hooray for Hollywood, i calbloemlezing BELGIE FRANS 1 18.10 Erreurs judiciaires. L Festivals en expoi 19.10 Bons baisers de: xelle8, spelprograsl 19.15 Antenne-Soir, nieuws. 19.30 Journaal. Overzicht. 20.00 Autant savoir (geurtjes) L 20.20 Notre Dame de Paris, film (1956) van Jean C|t noy BELGIE FRANS 2 19.55 Fa, c'eat facile a ch|" kinderzangwedstrijd. 20.05 Tekenfilm NEDERLAND 1 en 2 DUITSLAND 1 11.00 Journaal. 11.25 Oscar, speel film (1967) van Edouard Molinaro met Louis de Fu- nés. 12.45 Bremer Zeitge- schichte. 13.10 Kennzeichen D. 13.55 Presseschau. 14 Journaal. 17.15 Journaal. 17.20 Folkfestival '79. DUITSLAND 2 16.00 De Zwitserse familie Robin son, TV-serie. 15.26 Kijk en doe mee. 16.35 Doe er wat mee. 16.45 Dat is opera (Danny Kaye). 17.45 Jour naal. 17.55 Dokumente ENGELAND 10.30 Roobarb. 10.35 Jacki 10.50 C.B.Bears. 11.10 don't you? 11.35 Flat Blade. 13.45 Welsh gramme. 14.30 See£ 14.45 Paardenrennen stead. 17.20 Play 17.45 Agaton Sax, vo< jeugd. BELGIE FRANS 1 ei HILVERSUM 1 NCRV: 18.11 (S) Hier en nu. 18.30 (S) Kerkepad 1979. 18.45 (S) Leger des Heilskwartier. 19.02 (S) De we reld zingt Gods lof. 19.55 (S) Op de man af. 20.03 (S) 't Is Ted-ti)d. 21.02 (S) 29e Internationaal Orgel Con cours Haarlem 1979. 21.40 (S) Litera- ma-donderdag. 22.02 (S) Voor onze kinderenNOS 23.02 (S) Met het oog op morgen. KRO Ó.02 (S) De Nachtspiegel. 1.02 (S) Tussen de hoezen met Winfried Povel. 3.02 (S) Herrie of Harry op 1. 6.02 (S) Country time. 650 Het levende woord. HILVERSUM 2 IKON: 18.05 Kleur. 18.35 Nedl Israëlitisch Kerkgenootschap. A 18.50 AVRO-thema. 19.00 Zo h< nog eens wat. 19.20 (S) In de gespeeld. 21.00 (S) Hedend muziek 22.10 (S) Idem. 22.30 22.40 (S) Avond-concert. 23.50 ojournaal. 23.55 Nws. HILVERSUM 3 NOS: 18.03 (S) De Avont TROS- 19.02 (S) Poster. 20.0 Soul Show. 22.02 (S) Sesjun o| haling. 23.02 (S) Lp-werk. KRO 7.03 Echo. 7.13 (S) Even na zeven (8.03 Echo.) 9.03 (S) Maartje van Wee gen 12 03 (S) Zomer '79. 17.02 (S)En zo hoort het ookl VPRO: 7.00 Nws. 7.10 Och- tendgym. 7.20 Het ei. (7.30, 8.00, 8.30 Nws. 9.00 Gym voor de vrouw. 9.10) Wa ll» terstanden 9.15 Expres VPRO, sociaal cultureel progr. NCRV: 10.30 Het verbeelde le ven, verhaal. NOS: 10.55 Werkbank 10.55 NOS-progr. overz. VARA: 11 00 Kinderboekenschrijver aan het woord. TROS: 11.20 Week in-week uit. 12.26 Meded. voor landen tuin bouw 12.50 Nws. 12.36 Aktua. NOS: 13.00 Nws. 13.11 Meer over minder: 14.20 Op de zeepkist... komt U maar. 14.45 't Kan van nut zijn (14.45» Rechtoprecht. 15.00 stad en land,| waarin: NOS Visrubriek 15.15 Knollen voor citroenen) 15.30 Van onze re- daktie (15.30 Kijk op de Derde We reld en Oost-Europa 16.10 Kijk op West-Europa. 16.20 Kijk op Haag 16.30 Journalisten fo VOO: 17.00 (S) Info-radio Meded17.30Nws.) HHVOBPM EO: 7.02 (S) Rondui drie. .03 (S) EO-M daad-memo 8.05 (S) XjLUr sein. 9.03 (S) De mi fruitmand. 10.30 (S) der ure. NCRV: 11.0 non stop. 12.03 (R) Goeiemi VOO: 14.03 (S) Tipparade 15.2 Popjournaal 15.30 (S) Top-40. SMêbsum NOS: 7.00 Nws. 7 0 MÊi Vroeg klassiek 9.00 e* 9.02 (S) Muziek uit de deleeuwen en Renais 9.30 (S) Vrijdagmorge eert: klassieke VOO: 11.00 (S) Muziek vo. nen. EO: 13.00 (S) Klanksi 14.00 Nws. 14.02 (S) Communil ging. 14.20 (S) Orgelbespeling (S) Plaat-praat. VPRO: 15.00 (S ziek-op-vier: De wortels Van d menco 11 Niet minder heeft Oscar Peterson te danken aan Norman Granz, de impresario die de jazz uit de clubs haalde en naar de concertzaal bracht. In een samenspraak met Granz komt dit in deze show aan de orde. Nu alweer langer dan dertig jaar geleden realiseerde Granz het idee van „Jazz at the Philharmonic", jazz-con- certen in de New Yorkse Carnegiehall. Hij haalde daarvoor de grootsten van toen bij el kaar en vernam juist van hen de naam van Os car Peterson. Die maakte toen al programmaat jes op de Canadese radio en vóór contact te zoe ken, wilde Granz eerst wel eens zo'n uitzending beluisteren. Na die uitzending liet Granz geen minuut ongebruikt om Peterson aan te klam pen, waarna diens naam ook in Amerika voor goed was gevestigd. Na zijn New Yorkse concerten werd Peterson direct door de groten van die tijd als gelijke ge accepteerd. Wat hij daaraan en aan hen te dan ken heeft, vertelt Peterson vrijmoedig en vol respect, terwijl hij een aantal van hen ook in zijn show haalde, zoals de blinde pianist Ray Charles, die ritmisch schokschoudert en met beide benen meedanst als hij op het klavier werkt, de saxofonist Zoot Sims die in staccato stijl tedere klankfiguren weeft, Duke Ellington, die Peterson de architect van de harmonische jazz noemt, niet te vergeten Artie Shaw de ner veuze lyricus, en de trompettisten Clark Terry en Roy Eldridge die schetterende schitter in de zaal werpen, vooral aan het slot als al die groo theden zich in een jamsession begeven volgens een vaststaand thematisch patroon, met in elke chorus volop eigen inbreng. Merkwaardig blijft, dat al deze jazzmusici, die hun leven lang hechtten aan de kleine bezet ting, in meer concertante uitvoeringen zich zo goed thuis voelen. We hebben dat wel eens mu zikale telepathie horen noemen, een direct werkzaam geestelijk contact, dat het bijna feil loos mogelijk maakt de invallen van de ander te voorvoelen en daarop te reageren, vele zie len, énén gedachte. Dat komt -er in deze session ook weer uit. Ondanks zijn succes in Amerika keerde Peter son toch naar Canada terug, waar hij een mu ziekschool stichtte en met zijn trio in wisselen de bezetting concerten gaf en geeft. Hij ontbrak trouwens ook weer niet op het laatste North Sea Jazz Festival in Den Haag. Momenteel werkt hij met gitarist Herb Elliot en bassist Ray Brown., die al enige jaren tot zijn vaste gezel schap behoren. In deze show van de Canadese tv kan Peterson uiteraard niet uit onder het spelen van zijn „Canadiana Suite", een loflied op zijn land, waarin men de free jazz-vinding van de klank contrasten terug vindt. Zonder zijn eigen-stijl geweld aan te doen bleef jazzy Oscar Peterson bij de tijd. HILVERSUM De VARA- radio zal op zaterdag 28 juli en 4 augustus op Hilv. 1 om 9.30 uur programma's uitzen den over de in 1971 overleden schrijver Simon Vestdijk. In de eerste uitzending wordt de persoón Vestdijk geanaly seerd, waarbij in het bijzonder zijn steeds terugkerende de pressies onderwerp van ge sprek zullen zijn. Vestdijk zelf wilde daarop in zijn roman „De persconferentie" dieper ingaan. Hij overleed echter voordat hij dat boek kon af maken. Het werk is onvolledig uitgegeven. Zijn vrouw, zijn vroegere vriendin Henriette van Eijck, zijn uitgever Geert Lubberhui zen, zijn jeugdbiograaf Nol Gregoor en zijn vriend, de schrijver Theun de Vries, ko men in dit programma aan het woord, terwijl in deze eerste uitzending ook nooit eerder uitgezonden fragmenten van gesprekken met de schrij ver zelf zijn te horen. In het tweede programma wordt geprobeerd Vestdijks werk te plaatsen in de Neder landse literatuur: hoe belang rijk is zijn werk, wat is de rode draad, waarom schreef hij zo veel, wat was zijn inspiratie, wat is de plaats van zijn ge boortedorp Harlingen?. Louis Blériot was de eerste die over het Kanaal vloog. Tennesee Williams - Kat op een heet zinken dak - sloeg in 1955, toen dit stuk voor het eerst op Broadway werd uitge bracht, in als een bom. Nu bij na 25 jaar later heeft de tekst nog weinig aan kracht inge boet, al vallen de pathetische kanten wel meer op dan vroe ger. Maar als het zo schitte rend gespeeld wordt als in de televisiebewerking van de Britse Granada-maatschappij, die gisteren door de NOS werd uitgezonden, worden ook die zwakke plekken weggespeeld. De televisie vergunt ook een betere concentratie op de dra matische hoogtepunten. Maar zonder die geweldige cast met Laurence Olivier als de ten dode opgeschreven eigenaar van een katoenplantage, de geroutineerde Natalie Wood als gepassioneerde Maggie, Ro bert Wagner als de zuipende Bick om de voornaamsten te noemen, zou het toch niet de verrassing zijn geworden die een doodlopend seizoen ineens weer leven kon inblazen. Veronica had als tegenhanger een verhaal over twee jongens die het ver schoppen in de muziekbusiness, maar zoals dat in deze branche bij herhaling Waar jazzy Oscar Peterson verschijnt, hoeft hij zijn pianistische visitekaar tje niet meer af te geven. Toch doet hij zulks in de speciale show, die de Ca nadese tv aan hem wijdde en die van avond door VARA-tv om 20.02 op Ned. I wordt gezet. Peterson produceert daarin bij wijze van introductie een speelse intro, waarin hij zijn hele mu zikale wereld open legt. In weinig gre pen bewandelt hij zoveel harmonische variaties, dat daar in aanleg een con cert uit te puren is. Hij tipt een reeks thema's aan die tenauwernood in el kaar geschoven schijnen te kunnen worden. Hij kijkt er zelf bedenkelijk bij. Tijdens het spel praat hij met zich zelf, lijkt hij zichzelf de vraag te stel len: kan het wel wat ik hier doe? Dan begeven zijn vingers zich in een rit misch loopje, last hij schematische aanzetjes aaneen tot een naadloze compositie. De glimlach op zijn ge zicht verraadt zijn gelukkige hand. Hij knikt de toetsen goedmoedig toe, want die hebben het wonder weer ge wekt, vindt hij, méér dan zijn eigen gave pianistiek In jazz weet je nooit of het lukt, houdt de nu 54- jarige Peterson vol. Als jochie in Montreal ai volgde hij het advies van zijn ouders niet op om zich uitsluitend aan klassiek te wijden. Klassie ke muziek vatte hij op als een vorm van naspe len. Jazz wordt geboren tijdens het spel, is een creatieve bezigheid, die tot de schoonste schep pingen kan leiden. Dat leerde hij in zijn jonge jaren van Art Tatum, de tamelijk jong gestor ven blinde pianist, die voor hem altijd een soort geestelijke vader is gebleven en over wie hij nu zoveel jaren na diens dood nog met ontzag spreekt. Het vermogen van de blinde Tatum. die niet in staat was geschreven muziek te le zen en in zich op te nemen, bestond hierin, dat hij over een feilloos muzikaal geheugen be schikte en vindingrijke passages ontwierp en inweefde op momenten, dat er schorting dreig de. Dit wezenlijk eigene van Tatums muziek heeft Peterson met zo grote bewondering en verwondering ook vervuld, dat hij die kwaliteit ook bij zichzelf heeft geprobeerd te ontwikke len. Hij geeft daar in deze show een voorbeeld van met betrekking tot de speelwijze van Ta tum. In hoeverre hij zich die manier van musi ceren eigen heeft gemaakt toont hij ook aan door zijn grote vriend Nat King Cole met diens. "„Sweet Lorraine" languit op fie toetsen te leg gen, puntgaaf tot in.de laatste noot. Oscar Peterson praat tegen de toetsen als hij speelt. Voordat Louis Blériot in 1909 voor het eerst over het Kanaal vloog, hadden in de voorgaande eeuwen al heel wat mensen pogingen ge daan om zich vliegend voort te bewegen. In de eerste afle vering van de zeven-delige serie „De geschiedenis van de luchtvaart", die door de VARA wordt uitgezonden, besteedt de omroep aan dacht aan deze eerste pogin gen maar wordt ook de vlucht van Blériot nauwge zet gereconstrueerd. Ned.I, 19.07 uur. Voorwaarts In het derde deel van „Voor waarts en niet vergeten" lijkt de revolutie in de textielindus trie in Twente uitgebroken te zijn. Er volgt een reeks stakin gen, waarbij de arbeiders en kele kleine successen behalen. Ned.I, 20.53 uur. Liebesliederwalzer Herhaling van het ballet van George Balanchine. Deze cho reografie uit 1960 op de gelijk namige composities van Jo hannes Brahms wordt gedanst door het New York City Bal let. Ned.I, 21.55 uur. Mork maakt voor het eerst meé hoe het is om verliefd te zijn. Ned.II, 19.05 uur. Toppop In een speciale aflevering van „Toppop" zien we o.a. Shirley Co., Donna Summer, Smo- kie, Igy Pop en Rod Stewart. Ned.II, 19.30 uur. Stichting In de laatste aflevering van de Engelse serie „De stichting" beseft Davinia dat er een felle strijd gevoerd zal worden. De machtige Wyatt Constructie Maatschappij wil namelijk de Prince-organisatie overnemen. Davinia is het daar niet zo mee eens Ro£j Stewart is ,g zien in AVRO'S „Toppop". Mork

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 2