De fanmail van Tom Robinson fW* c PLATEI THUTHa 1UIIKE THE MANCUNIAN WAlf LEIDSE COURANT ZATERDAG 21 JULI1979 PAGINA 16| Het belang van fanmail is onbeduidend. Het is voor de artiest hoogstens een bevestiging, dat hij een aantal aanbidders heeft. Tom Robinson krijgt dagelijks stapels brieven. De inhoud verschilt echter nogal van wa t er normaal geschreven wordt. Inplaats van „Ik hou van jou, wil je met me trouwen" staat er maar al te vaak „Ik zie geen uitweg meer, kun je me helpen Tom Robinson Tom Robinson heeft op zijn vlucht van Engeland naar Nederland brieven zitten beantwoorden van Japanse fans. Hij heeft daar begin dit jaar een korte tournee gemaakt, die erg is aangeslagen. „Ik krijg zo veel postzegt hij nadat hij zijn bandrecorder naast die van de interviewer heeft neergezet om „later te kunnen controleren of zijn woorden niet verdraaid in de kran t zijn gekomen Hij laat een grote stapel brieven zien en zegt vervolgens: „Dit is ongeveer het achtste deel van de post uit Japan. Je hoort heel vaak van andere artiesten, dat het zo leuk is om in dat land op te treden, maar je gelooft het pas als je er zelf geweest bent. De mensen zijn zo aardig. Ze hebben een ongelooflijk gevoel voor humor. De Westerse maatschappij heeft het idee dat Japanners nogal geheimzinnig zijn, maar dat is niet zo. Je kunt grappen met ze maken en veel plezier met ze beleven. Hoewel ze erg amusant zijn, is de keerzijde van de medaille, dat ze ook ontzettend neerslachtig kunnen zijn. Je moet wel beleefd tegen ze zijn, want ze zijn zo af en toe ontzettend gedeprimeerd. Ik krijg brieven van fans, die zeggen: Ik werk op kantoor en moet de hele dag, ja meneer, nee meneer zeggen en in het gareel lopen. Ik vind dat zo vernederend. Ik haat het. Ik heb geen vrienden en voel me zo eenzaam. Wat moet ik doen Tom. Wat kan ik daar op zeggen. Ik ben een popster, geen raadsman Om zijn Japanse fans te laten weten, dat hij de brieven, heeft ontvangen en gelezen, heeft hij een brief door een Japanse vriend laten schrijven en deze vervolgens honderden keren gecopiëerd. Er is wa t ruim te opgelaten voor Tom om er zelf wat persoonlijks bij te schrijven. In de brief staat een gezellig babbel o.a. over hoe langde Tom Robinson Band al op tournee is en in 1980 naar Japan hoopt terug te keren. Andere onderwerpen die worden aangesneden gaan over vrouwen-emancipatie en zelfmoord. „Japan heeft het hoogste aantal zelfmoorden per jaar. Dat komt voornamelijk door de afschuwelijke examens, (He de jongens en meisjes moeten afleggen. Ze worden daar zo gedeprimeerd van. Een onaangetaste eer is voor de Japanner zo belangrijk, dat als er iets mis loopt, het beter is om je zelf van kant Concert-agenda Woensdag 22 augustus Concert van Amerikaan Joe Tex in het Marriot Hotel in Amsterdam. Vrijdag 24 augustus Gigantische jongeren- beurs Casa Nova tot 2 september in het Ahoy' Sportpaleis in Rotterdam. Opgetreden wordt door Cheap Trick, Van Morri son, Commodores, Inner Circle, Randy Newman, The Golden Earring, Sniff Tears, The New Adventures en Flairck. Zondag 26 augustus Laatste concert van Joe Tex in het Sonesta Hotel in Amsterdam. Dinsdag 4 september Concert van Patty Smith in Carré in Amsterdam. Zondag 9 september Voor de derde achtereen volgende keer het Rotter dam New Pop Festival in het Zuiderpark. Het festival is gratis toegan kelijk. Aanvang 13.00 uur. Donderdag 27 september Woodstock in Europa met Joe Cocker, Joe McDonald, Arlo Guthrie en Richie Havens in de Edenhal in Amsterdam. Woensdag 24 oktober Enige concert in Neder land van de Zweedse for matie Abba in het Ahoy' Sportpaleis in Rotterdam. temaken, dan te blijven leven. Ik schrijf in die copie: Volgens mij heeft het leven meer waarden dan jezelf te doden. Denk niet da t ik niet weet waarover ik praat want toen ik zestien was wilde ik ook zelfmoord plegen. Ik had er geen idee van hoe mooi het leven kon zijn op mijn drieëntwintigste. Ik wist niet hoe bevredigend het was om als ambtenaar op een kantoor te werken en op mijn 27e beroemd te zijn. Dus wees niet zo arrogant. Je weet niet hoeveel vreugde het leven nog kan brengen". „Het zijn meestal heel jonge kinderen, tussen de dertien en de zestien, die de in het Engels geschreven brieven sturen. De adressen bewaar ik want als ik dan in Japan ben, stuur ik ze een kaart waarmee ik zoveel wil zeggen als ik ben er weer, kom je ook naar het concert". „De briefschrijvers die het inhoudelijk alleen maar hebben over het concert in Saporo, stuur ik een copie, de anderen krijgen een uitgebreid persoonlijk schrijven". The Tom Robinson Band i in Japan nog geen groot succes en heeft slechts een kleine groep aanhangers. We hebben ongeveer 20.000 exemplaren van de eerste elpee „Power in the darkness" verkocht Dat is natuurlijk niets als je weet, dat de Japanse markt tot de grootste ter wereld behoort. Het betekent echter wel 20.000 fans. Ik vind het nog altijd ongelooflijk, dat mensen aan de andere kant van de wereld geld betalen om mijn elpee te kopen, of geld neertellen om de band te zien. Ik ben nietzo'n figuur, die wereldberoemd wil worden en over de hele wereld wil reizen, maar je heb te maken met fans en ook met een platenmaatschappij die een bepaald bedrag in de band gestoken heeft en dat geld graag terug ziet. Da t gaa t alleen als er een hoop elpees verkocht worden. Dus spelen we overal ter wereld". The Tom Robinson Band is politiek getint. In de teksten, die Robinson schrijft, laat hij duidelijk merken hoe hij over bepaalde politieke zaken zoals bijvoorbeeld Noord-Ier land denkt Door zijn uitgesproken denkbeelden is hij ook vaak te gast op de concerten van de „Rock against Racism organisatie. Er wordt vaak genoeg door ander groepen beweerd dat politiek en muziek niet samengaan. Tom Robinson denkt daar echter anders over: „Mensen die beweren dat politiek en muziek of sport en politiek niet samen gaan, willen alleen maar zeggen: hou de linkse politiek uit de muziek. Ik ben ook van mening dat er wel degelijk naar mijn teksten geluisterd wordt, anders waren er nooit 150.000 exemplaren van „Power in the darkness" verkocht. Ik hoop alleen wel dat de fans veel waarde aan de muziek hechten. Anders zouden we geen geld mogen vragen voor concerten of platen. Er wordt wel gezegd dat het moeilijk is om in Engeland en Europa te spelen, maar dat vind ik onzin. De winst zit niet alleen in Amerika. We verdienen geld met tournees door Engeland en Europa. Onze prijzen zijn zelfs lager dan die van bijvoorbeeld The Buzzcocks of Elvis Costello. Uiteraard hebben wij geen gigantische lichtshow, 500 roadies en grote vrachtwagens met apparatuur. Wij huren een volkwagenbus, die bestuurd wordt door onze manager. We hebben drie mensen die de apparatuur opzetten en we gebruiken de lich ten in de zaal. Wie heeft ër eigenlijk een lichtshow nodig, niemand toch Er is nog nooit iemand geweest, die er over geklaagd heeft, dat wij het niet hadden. Ik weet wel dat een optreden met een lichtshow misschien aardiger is en misschien maak ik er ooit nog eens gebruik van, maar voorlopig doen wij het gewoon met alle witte lichten in de zaal. Wat je dan krijgt is dat iedereen in de hal goed kan zien wa t er precies op het podium gebeurt. Als ik bijvoorbeeld mijn plectrum oppak kan iedereen dat zien. De zaal wordt dan een soort huiskamer met een heleboel mensen. Dan kun je ook grapjes maken met de mensen achterin de zaal. Ik kan bijvoorbeeld zeggen: er wordt achteraan niet meegezongen, waarop de voorste rijen meestal reageren met boeh-geroep. Zulke grappen haalde ik in Japan ook uit en daar reageerden ze zeer spontaan en enthousiast op ondanks de taalbarrière. Ik heb ook een aantal Japanse woorden geleerd, zodat ik af en toe ook iets in die taal de zaal in kon schreeuwen The Tom Robinson band, zoals die in Japan tourde en onlangs een serie concerten afsloot in Amerika, bestaat niet meer Tom Robinson (basgitaar en zang), Ian Parker (piano en orgel) en Danny Kostow (gitaar) zijn vorige week uit elkaar gegaan. Tom Robinson schrijft momenteel nieuwe nummers voor de derde elpee, die begin 1980moet uitkomen. Hij wil eerst een tijd rust nemen, voordat hij op zoek gaat naar nieuwe bandleden waarmee hij volgend jaar weer wil gaan toeren. Zijn commentaar door de telefoon was: „Ik heb te weinig tijd gehad voor andere dingen, omdat ik constant aan het optreden was. Je vervreemdt zo van de wereld waarin je leeft en dat is nooit mijn bedoeling geweest". HANS PIET A WW') TfcS i-j i- Q j J t -z\ -fc-s-x.cS*-1j e ft.. i< r 5 f C lr; Is5 5 s Si i v -* co* PANIC EU E3SU.M-. Dixon House Band De Amerikaanse Dixon House Band werd in 1977 opgericht door Edward Dixon House. Ooit had hij in de groep Songbird gespeeld waarin ook Howard Leese zat. Deze werd na de opnamen van de eerste Heart elpee gevraagd in deze groep ie komen spe len. Hij nam dat aanbod met beide handen aan. Di xon House wilde op de solo tour, maar vond het eigen lijk leuker om in een band te spelen. Na een speurtocht vond hij een aantal musici, die met hem wilde spelen. Het waren Chuck Gardner (gitaar), Fred Zeufeldt (drums), James Kenfield (basgitaar) en Chrissy Shifts (gitaar). De band kwam in 1978 bij elkaar om de eerste plaat op te nemen. Dixon House, die zelf piano speelt en zingt, had al eerder ken nis gemaakt met producer Mike Flicker (hij produceer de ook Heart) en zo kon het werk beginnen. Wat er uit de bus kwam was de elpee „Fighting alone". Dixon, die erg veel naar Engelse rock luistert, lijkt sterk beïnvloed te zijn door Queen. Bij be luistering van de langspeler is een vergelijking met deze Engelse band bijna onver mijdelijk. Niet alleen lijkt Dixon's stem af en toe sterk op die van Freddie Mercury, ook de compositie-opbouw past in het Queen-straatje. Zo vinden we in „Feelin' no pain" Queen-achtige piano partijen en zang. Dixon 's stem is echter in de lage re gionen niet zo rauw als die van Freddie en hij kan ook niet zo hoog zingen. Om de hele elpee af te spiegelen als een copie van wat Queen op de plaat zet, zou oneerlijk en onterecht zijn. De Dixon House Band heeft wel dege lijk ook een eigen gezicht. De muziek moet gezocht worden in de Engelse sym fonische hoek. De band is een intelligente musii eenheid, die zijn mam staat. De plaat wordt ge\ met interessante ballads ivullende strijkers en aantal lekkere rockers goede gitaar- en piano tijen. Slechts een van composities is instrumen en gaat de jazz-rock i op. En nu maar af wad hoe de volgende elpee e komt te zien. Missel toont de groep dan meer haar echte gezi (EMI/Infini ty Records). The Knack Ongecompli ceerde powerpop brengt de Amerikaanse formatie The Knack op de eerste elpee „Get the Knack". Op deze plaat grijpt de band eigen lijk terug naar muziek uit de jaren zestig. In de groep, afkomstig uit Los Angeles en opgericht in mei 1978, zijn Doug Fieger (gitaar) en Berton A verre (solo-gitaar) de belangrijkste personen. Ze schrijven niet alleen de nummers maar nemen ook de vocalen voor hun reke ning. Verder bestaat de band uit Bruce Gary (drums) en Prescott Niles (basgitaar). De muziek is en blijft een voudig. Er zijn bijvoorbeeld geen moeilijke gitaarlicks. De teksten hebben allemaal te maken met de problemen, die tieners ondervinden als ze een vriendinnetje krijgen. De liefdesliedjes werden ge produceerd door de Engelse Mike Chapman, die Blondie aan de eerste hit in Ameri ka hielp, maar ook Exile en Nick Gilder produceerde. Kant twee is misschien wat leuker dan de eerste plaat- The Tunes In Engeland bestaat de mogelijkheid om als band toch een plaat te maken. Ook als je de grote platenmaatschappijen nog niet hebt kunnen overtuigen van je kwaliteiten. Er zijn namelijk een groot aantal kleine labels zoals Illegal Records, The label, Step Fo- ward Records en Raw Re cords, om de droom werke lijkheid te laten worden. De uit Manchester afkomstige Tunes hebben een e.p. „The truth, justice mancunian way" opgenomen voor het Rhesus Record Label, een van de vele kleine platen- maatschappijtjes. Het label is ook gevestigd in Manches ter. The Tunes bestaat uit Colin Thorpe (zang, gitaar), George Budd (Basgitaar), Anne Webley (piano, orgel) en Bernard Nuttall (drums). De muziek die deze e.p. vult is afkomstig uit de new wave-hoek. Vooral de piano en het orgel spelen een be langrijke rol. Beide instru menten zijn sterk naar vo ren gehaald en verdrukken hierdoor enigzins het gitaar- li- i 1 spel. De muziek blijft een voudig. Zanger Colin Thorpe zegt de teksten meer op dan dat hij ze zingt. Hij schreef alle vier de nummers. Waar schijnlijk horen we in toekomst meer van The nes. Het is in ieder een groep om in de gatei houden. (Rhesus Records). VOMIT J COPELJ Joni Mitchell De Ameri kaanse zangeres Joni Mit chell heeft zich steeds meer verwijderd van de popmu ziek en-naar nieuwe muzika le wegen gezocht. Het zat er dus dik in dat ze zich op een gegeven moment zou gaan bezighouden met jazz muziek. Dat is inmiddels ge beurd op de elpee Mingus". Via de popmuziek, tijdens haar vriendschap met Crosby, Stills, Nash Young, knipoogde ze al naar de jazz-rock toen ze kennis maakte met Tom Scott's L.A. Express. Toen ze een jaar geleden tijdens een ses sie contra-bas virtuoos Char les Mingus ontmoette, zat het er dik in dat de jazz haar volgende muzikale reis zou bepalen. Charles en Joni besloten samen een elpee te maken. Helaas stierf Charles Mingus op 5 januari van dit jaar op 56-jarige leeftijd, ter wijl de plaat nog niet hele maal af was. Samen met Joni schreef hij wel vier nummers. De rest vulde Joni zelf aan zoals het num mer „God must be a boogie man", dat ze schreef naar aanleiding van de eerste vier pagina's van Mingus eigen biografie „Beneath the un derdog". Het is eigenlijk vreemd dat hij iemand als Joni Mitchell uitkoos om mee te werken omdat hij een hekel had aan blanken (en stak dit niet onder stoe len of banken). Daarbij komt dat zij ook niet afkom stig is uit de jazz. Mingus was een naam in de jazz, die iaren lang heeft moeten knokken om bekend te wor den. Hij is echter nooit bij het grote publiek doorgebro ken. Op de elpee „Mingus" wordt al snel duidelijk dat Joni Mitchell geen echte jazz-zangeres is. Hierdoor ontstaat er een vreemde wis selwerking van muziek en zang. Joni heeft een mooie stem, die melancholiek klinkt, maar niet het jazz-ge- voel heeft om in te spelen op de af en toe vreemde passages. De muziek op de plaat klinkt lekker met bij voorbeeld een zweefende pi ano op „Sweet Sucker Dan ce". Joni werd begeleid di een aantal uitstekende ci van o.a Weather Rep Verder vinden we Hei Hancock op piano, Emil chard op percussie, J( McLaughlin op gitaar, Hammer op mini moog Stanley Clark op basgits De nummers worden ai wisseld door stukje waarop o.a de viering Mingus 53e verjaardag st en hij enkele uitspral doet over de dood. „Ming is een gevoelige elpee, niet echt goed is, maar sfeer heeft. (Asyl Records/WEA).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 16