kameleon
van de
nieuwe
popmuziek
PLATEN
Concert'agenda
Robin Scott is
door de hitsingle
Pop Muzik"
plotseling het
nieuwe idool. Het
jarenlange
gevecht om
erkend te worden,
ligt achter hem.
Als ,,M" staat hij
nu in het
middelpunt van
de belangstelling.
Het voordeel
_1 daarvan is dat er
naar hem
geluisterd wordt.
Praten over zijn
succes doet hij
graag, maar er is
nog iets dat hem
bezighoudt: zijn
I'S ervaringen met de
muziek-industrie.
„Het is leuk om te zien,
hoe plotseling iedereen be
langstelling voor mij heeft
nu ik een hit-single heb. Ik
probeer het te begrijpen,
maar vind je me cynisch
als ik zeg dat het komt
omdat mensen nu geld aan
me kunnen verdienen". Bij
de suggestie dat het vooral
de platenmaatschappijen
zijn die geld zien, maar dat
j het publiek de plaat echt
leuk vindt, haalt hij opge
lucht adem. „Gelukkig, ik
ben blij dat te horen want
ik begon me al ongerust te
maken".
Robin Scott is "M", de man
van het kwalitatief hoog
staande pop/disco-werkje
Pop Muzik". Een eerste
confrontatie met hem doet
je even verbaast opkijken.
Scott lijkt alles weg te heb
ben van een advocaat met
zijn nette pak en kort ge
knipte haar. Terwijl hij rus
tig de juiste woorden kiest
en zijn zinnen zorgvuldig
opbouwt zegt hij: „Ik pro
beer nooit twee keer het
zelfde verhaal te vertellen.
Het moet voor beide par
tijen interessant blijven.
Dus waar beginnen we".
Als het voorstel op tafel
komt maar bij het allereer
ste begin te starten zegt hij:
„Ik geloof dat er eigenlijk
voor de hitsingle niets ge
beurd is". Zijn avonturen
als folkzanger, producer,
manager van de groep Roo-
galator, schrijver van een
mislukte musical en direc
teur van zijn eigen platen
maatschappij Do It Records
schijnt hij even te vergeten.
Het enige dat telt zijn de
ervaringen, die hij in al die
jaren heeft opgedaan.
„Hierdoor loop ik nu met
het beste platencontract van
de wereld op zak en zijn
alle platenbonzen in me ge
ïnteresseerd".
Robin Scott heeft geen vast
omlijnde ideeën over zijn
toekomst in de muziek-indu
strie. De letter M lijkt ech
ter nietzomaar gekozen.
„Ik wilde een naam die de
nieuwsgierigheid van men
sen zou oproepen. M is een
naam, die kan suggereren
dat er iets achter de scher
men gaande is. Dus wat ge
beurt er, de mensen gaan
fantaseren en geven mij
zonder dat ze het 'beseffen
ideeën, die ik gebruik. Je
moet niet denken dat ik iets
nieuws creëer. Ik heb alleen
de gave om verschillende al
bestaande elementen samen
te voegen en er iets nieuws
van te maken".
Stel je voor dat je gecon
fronteerd wordt met een
kaal hoofdige groep die in
nonnenkleren rondloopt.
Het beeld dat je van die
band krijgt, is waarschijn
lijk nogal statisch en zal de
fantasie niet stimuleren. De
letter M daarentegen is fle
xibel en kleurrijk. Het
houdt je direct bezig. Er
worden vragen opgeroepen,
maar het stimuleert ook de
fantasie bij mensen. Ik ben
niet zo creatief. Daarom
heb ik een stimulator nodig
die mij een idee geeft. Is
dat er eenmaal, dan vul ik
de rest in. Ik ben een soort
kameleon, die van kleur
wisselt als de omgeving ver
andert. Weet jij wat M is?
Het is een letter die in Bo-
ney M en James Bond
voorkomt en in de palm
van je hand geschreven
staat, maar het zou net zo
goed een maatschappij kun
nen zijn. Daarom draag ik
een indentiteitsplaatje. Je-,
dereen heeft daar een hekel
aan maar het suggereert
iets. M is ook een symbool.
M betekent spelletje spelen,
suggeren dat je een pseudo-
politieke partij bent en dat
is weer realistisch want
zoals iedereen waarschijn
lijk weet is er een vrij dui
delijke samenhang tussen
politiek en showbusiness.
Dat is begonnen in Ameri
ka maar het heeft nu zo'n
beetje de hele wereld in
zijn greep, (zingt) „It's all
around you, what's around
you"
Robin Scott gelooft dat het
heel belangrijk is om je
snel te kunnen aanpassen
aan de laatste ontwikkelin
gen. „Heel veel artiesten in
de popmuziek of showbusi
ness raken verstrikt omdat
ze blind zijn voor wat er
om hen heen gebeurt. Ik
hou er gelukkig niet van
om té lang in dezelfde situ
atie te blijven. Ik wil steeds
veranderen en zal proberen
de mensen mee te slepen.
De consument krijgt zoveel
toegespeeld dat het steeds
moeilijker wordt om iets
nieuws te verzinnen. Het
krijgen van een idee is één
ding, maar om het ook nog
goed over te dragen is niet
gemakkelijk. Het is echt
heel moeilijk, je moet je
constant afvragen wat er
aan de gang is in de mu
ziek. We hadden de punk,
een goede stroming, die he
laas geen lang leven be
schoren was, toen kwam de
disco. Je gaat maar weer
op zoek naar iets dat fris
klinkt en probeert gebruik
te maken van beide stro
mingen. Er komt echter
meer om de hoek kijken
want ook de productie en
het zingen heeft er mee te
maken. Ik geloof dat als we
het over een nieuw geluid
hebben er niet veel gebeurt
in de popmuziek. Het is
vooral bouwen op al be
staande structuren. Ik zou
graag iets nieuws toevoegen
maar dat is niet eenvoudig.
De mensen die zich ster
noemen in de muziek-indu
strie en iets zouden kunnen
Verschillende rollen spelen doet Robin Scott
veranderen, zijn vaak de
marionetten van de grote
bazen. Ik zie ze als slachtof
fers. Ze zijn jaren bezig,
net als ik, om het te ma
ken. Tegen de tijd dat ze
een hitsingle hebben zitten
ze onder de plak bij de pla
tenmaatschappij. Ze staan
dan misschien drie jaar aan
de top, verdienen een hoop
geld maar dan? Ze hebben
er lang over gedaan om po
pulair te worden. Als je
van wat ze nu verdienen de
belasting aftrekt blijft er
maar heel weinig over. De
enige manier om aan die si
tuatie het hoofd te bieden
is proberen zo veel mogelijk
geld te krijgen voor je pro
duct en dat dan gebruiken
zoals de investeerders het
doen. Je moet dus opnieuw
beleggen in die industrie.
Speel je het spelletje niet
op die manier dan blijft er
na een paar jaar weinig
voor je over. Ik heb het op
de harde manier moeten le
ren. Toen ik een nummer
geschreven had en het kwijt
probeerde te raken, wist ik
niets van de platen-indu
strie. Ik was bang om din
gen te vragen en was dus
een gemakkelijk prooi voor
de directeuren. Die situatie
is nu veranderd. Ik weet nu
hoe ik mezelf moet verko
pen om het beste platencon
tract te krijgen. Als artiest
ben ik volledig vrij. Ik heb
een platencontract voor een
single en heb zelf de uitge-,
versrechten in beheer. De
situatie is nu zo dat de gro
te bazen naar mij toekomen
om contracten aan te bie
den. Ze weten dat ze niet
Zaterdag 7 Juni Derde
en laatste dag van het Rot
terdamse Folk '79 in de
Doelen met o.a. John Sue
Kirkpatrick, Wolverlei, Guy
Schons, Melanie Harrold,
Loudon Wainwright en de
Richard Linda Thomp
son Band.
Vrijdag 13 Juli Het
Northsea Jazz Festival met
o.a. Count Baaie and his
orchestra, Ella Fitagerald,
Archie Shepp and Sam Ri
vers en Chet Baker Quar
tet. Aanvang 18.00 uur.
Zaterdag 14 juli Tweede
dag van het Northsea Jazz
Festival met o.a. Fats Do
mino Rhythm Blues Ex-
piotion, Woody Herman
the Young Thundering
Herd, Dave Brubeck Quar
tet, BJB. King Blues Band
en Chick Corea Herbie
Hancock. Aanvang 18.00
uur.
Zondag 15 Juli Derde en
laatste dag van het North
sea Jazz Festival met o.a.
Lionel Hampton, Willem
Breuker Koliektiet, Oscar
Peterson, Dizzy GUlspie,
Dexter Gordon Quartet,
Muddy Waters Blues Band
en Taj Mahal. Aanvang
15.00 uur.
Zondag 9 september
Voor de derde achtereenvol
gende keer het Rotterdam
New Pop Festival in het
Zuiderpark. Het festival is
gratis. Aanvang 13.00 uur.
Woensdag 24 oktober
Enige concert van de
Zweedse formatie Abba in
het Ahoy1 Sportpaleis in
Rotterdam.
eerst jaren hoeven te inves
teren voordat er geld uit
komt. Ze krijgen een pro
duct waarin tien jaar erva
ring zit. Ik ben autonoom.
Er zijn een heleboel arties
ten, die zich in die situatie
zouden moeten bevinden
omdat ze talent hebben,
maar doordat ze de erva
ring missen, kunnen ze zo'n
werksfeer niet voor zichzelf
creëren
Robin Scott zou graag zijn
ideeën niet alleen op de
plaat maar ook op het witte
doek uitwerken. Hij is een
geboren acteur zoals hij het M
zien in de video-film van |l
„Pop Muzik" waarin hij JÊa
vier verschillende karakters B
speelt. „Het is iets heel an- B
ders, film. Ik zou graag een B
filmproductie-maatschappij B
hebben. Maar de eerste fase B
is het oogsten van wat ES
meer succes als artiest
Daarna zou ik filmregisseur
willen worden en zelf acte
ren. Misschien is het ook
een idee om alleen maar
geld in de film te investe
ren. Je zoekt een goede re
gisseur, acteurs en een
script bij elkaar en levert
alleen het geld. Toch geloof
ik dat ik het beste ben in
het schrijven van nummers,
het produceren en acteren.
Ik wil absoluut in de toe
komst ook concerten gaan
geven. Ik geloof dat het in
teressanter is dan het ver
kopen van verzekeringen of
rondrijden in een vrachtwa
gen of les geven zoals ik al
lemaal gedaan heb. Het
goede van artiest zijn is na-
mehjk dat je een hoop din
gen kan doen, die normaal
niet zouden kurmen en dat
trekt me wel aan".
De ervaringen die Robin
heeft opgedaan in de indu
strie zou hij wel willen ge
bruiken om beginnende ar
tiesten te helpen „Ik heb
het geprobeerd. Ik ontmoet
te iemand die ik graag wil
de begeleiden. Daarvoor
had ik al een aantal dingen
geprobeerd als het maken
van een plaat, maar dat
was mislukt dus ik dacht
misschien kan ik mijn in
middels vergaarde kennis
gebruiken voor een jonge
artiest die van de industrie
niets weet en manager wor
den. Ik ontmoette een band
The Roogalator, maar ik
kon geen succes vap hen
maken. De jazzy band paste
niet in de punkbeweging
die toen in alle hevigheid
woedde. Ik was teleurge
steld en dacht dan probeer
ik het als producer. Ik heb
in Frankrijk (waar Robin
een groot deel van het jaar
verblijft) een groep gepro
duceerd. Ze hadden een
kleine hit, maar het was
niets vbijzonders. Ik dacht
dit is té gek. Ik kan veel
beter en terwijl de hele
punkbeweging langzaam
verdweenvond ik dat nu
de tijd gekomen was om
zelf iets te ondernemen. De
punk had me zelfvertrou
wen gegeven. Ik had altijd
frustraties gehad over het
feit dat ik geen brillante gi
tarist was. Ik speel name
lijk aardig gitaar, maar niet
méér dan dat. Ik dacht
waarom doe ik het niet zelf
en je kent het resultaat".
Robin Scott bevindt zich nu
in een positie waar hem
grote sommen geld worden
aangeboden. „Ik weet niet
hoe het komt. Het is nogal
vreemd voor iemand die al
les bij elkaar twee platen
heeft gemaakt". Wat hij
precies gaat doen weet hij
nog niet. De opvolger voor
„Pop Muzik", waarvan in
Engeland 20.000 speciale
dubbele groef singles en
350.000 gewone exemplaren
over de toonbank gingen,
moet weer even orgineel
worden. Daarvoor moet
eerst weer een aantal nieu
we ideeën worden aange
boord en een platencontract
geregeld. Dat laatste is geen
probleem. Robin Scott komt
terug, is het niet als muzi
kant, dein met iets anders.
Het is in ieder geval een ta
lent om in de gaten te hou- tag
den.
HANSPIËT. Hg
Mick Taylor De Engelse
Mick Taylor zal vooral be
kend zijn als gitarist van
John Mayall en van The
Rolling Stones. Toen hij de
laatste groep in 1974 verliet
ging hij op avontuur met
Jack Brüce en Carla Bley
maar vond toch geen bevre
diging. Nu heeft hij een
solo-elpee gemaakt waar ie
dereen erg blij mee mag
zijn, want het is een uitste
kend werkstuk waarop we
Taylor niet alleen als een
uitmuntend gitarist maar
ook als een aardig zanger
en pianist leren kerinen. De
plaat toont de verschillende
kanten van deze Engelsman
en zo zijn er naast de rock
roll ook blues en ballads
te beluisteren. Mick Taylor
is een liefhebber van de
acoustische blues. Hij laat
dat horen in irAlabama",
maar schakelt in „Slow
blues" over op de electri-
sche gitaar voor een aantal
mooie langzame solo's. Mick
heeft niet zo'n erg goede
zangstem maar de love-bal-
lad „Baby I want you"
klinkt toch gevoelig. Speelt
op kant een vooral de gi
taar de hoofdrol op de
tweede plaatkant laat hij
horen dat er meer instru
menten zijn die hij kan be
spelen. Vooral de piano en
synthesizer krijgen een gro
ter aandeel in de muziek.
Al blijft zijn spel op die in
strumenten eenvoudig met
fantasierijke gitaarsolo's
worden het toch goede com
posities. Een van de beste
nummers van kant twee is
het instrumentale „Spanish"
waarin een lekker klinken
de electrische piano, afwis
selend acoustisch en elc-
trisch gitaarspel en op het
einde een vibrafoon en ge
fluit van vogels. Mick Tay
lor produceerde de plaat
zelf eri schreef alle num
mers. Muzikaal kreeg hij
o.a. hulp van Lowell Geor
ge. (CBS).
Dave Edmunds De uit
Wales afkomstige Dave Ed
munds is opgegroeid met
muziek uit de jaren vijftig.
De rock roll van Chuck
Berry en Gene Vincent zit
in zijn bloed. Op zijn nieu
we elpee „Repeat when ne
cessary" laat hij het weer
eens horen. Hij schreef
voor de langspeler geen en
kel nummer, maar nam wat
oude hits en blies er nieuw
leven in. Met nummers als
„Goodbye mr Good Guy"
en „Sweet little Lisa", met
lekkere gitaarlicks, gaat Ed
munds terug naar de basis.
Zijn voorliefde voor het
Phil Spector-geluid laat hij
blijken door weer genoeg
echo bij de zang te gebrui
ken. De plaat waarop hij
wordt bijgestaan door
Rockpile-leden Terry Willi
ams, Billy Bremner en zijn
oude vriend Nick Lowe op
bas, geeft het gevoel in een
keer te zijn opgenomen. Er
straalt een „live"-sfeer van
af. Er zijn geen extra in
strumenten of orkestpar
tijen toegevoegd om de
langspeler iets extra's mee
te geven. De donkere pro
ductie doet vermoeden dat
de band maar wat aanrot-
zooit, maar de muziek
klinkt piima. Zo is „Bad is
bad" een lekker bluesnum
mer waarin mondharmonica
gebruikt wordt en heeft
„Home in my hand" bijna
subtile gitaarpartijen. (WE-
A/Swansong).
Earth, Wind Fire
Maurice White de grote lei
der van Earth, Wind Fire
is als producer in staat een
prima product af te leveren.
Als we luisteren naar de
nieuwe elpee „I am" blijkt
dat weer duidelijk. Hij weet
een juiste balans te vinden
tussen de swingende up
tempo nummers („Can't let
go", „Star") en de vaak
zweverige ballads („You
and I"). Al is zijn aandeel
als tekstschrijver iets min
der geworden - hij schreef
de nummers in samenwer
king met anderen - als zan
ger blijft hij een groot deel
van het Earth, Wind
Fire-geluid bepalen mede
door zijn af en toe hoge
uithalen. In de teksten is
niet veel veranderd. Ze
gaan nog steeds over de
liefde en het zoeken naar
geestelijke vrijheid („After
the love is gone"). De mu
ziek lijkt steeds voller te
klinken en dat mede dank
zij de uitgebreide blazers-
sektie. In de swingende up-
tempo-nummer vinden we
strakke solo's en een uitste
kende ritmesektie terug, die
er voor zorgen dat Earth,
Wind Fire zich in de
hoogste regionen als soul
kan handhaven. (CBS).
Robin Scott in zijn lievelingsstad Parijs, waar hij een groot deel van het jaar verblijft.