Charles Bronson doet het rustig aan Trinity-duo kan geen behoorlijke vuist maken DE BLAUWE HUZAAR Deens Boulevardconcert Maritieme expositie in Noordwijkse Kapel DEZE WEEK IN DE BIOSCOPEN Verbouwing is geheel en al klaar Komiek Pierre Richard op de vlucht in rumoerig Frankrijk anno 1968 LEIDSE COURANT VRIJDAG 29 JUN11979 PAGINA 7 ALPHEN (EUROCINEMA I EN II) Pierre Richard, die zelf regisserend dan wel onder leiding van de van de Chariots overgenomen Clau de Zidi een aantal geslaag de filmkomedies maakte met veel visuele humor, werd voor „La carapate" geregisseerd door Gerard Oury, de man die met films als „Le corniaud" (De eend en de Cadillac) en „La gran de vadrouille" (Samen uit, samen thuis") Louis de Fu- nès aan de top bracht. Je verwachtingen zijn Han hoog gespannen, maar het blijkt toch dat het gemak kelijker is een filmklucht rond een kleine driftkikker te schrijven voor Oury dan een verhaal rond een onhan dige, schuchtere komiek als Richard. Zijn tegenspeler Victor Lanoux komt er dag ook eigenlijk beter van af. Richard speelt in „La cara- pate" een stuntelige advo caat, die als hij tegen zijn cliënt de doodstraf heeft ho ren eisen, nog maar één op-" lossing ziet, de president om gratie te vragen. Maar de cliënt heeft er niet het min ste vertrouwen meer in en neemt tijdens een gevangeni- soproer de benen, zijn „mai- tre" in zijn kielzog meevoe rend. Door het verhaal te la ten spelen in het Frankrijk van 1968 met zijn stakingen, oproeren en demostraties, legt Oury handig het tweetal nog een aantal extra moei lijkheden in de weg op hun vlucht van Lyon naar Parijs. Tot grote ergernis van een aantal Amsterdammers, die meenden dat je geen kome die mocht maken met een dergelijke ernstige demon stratie als achtergrond, haalt Oury het maximum aan ko misch effect uit de situtie, waarbij een echtpaar dat zwart kapitaal naar het bui tenland tracht te smokkelerf voor de „running gag" zorgt, doordat zij door het vluch tende tweetal - bewust en onbewust - systematisch worden geruïneerd. Een van. de beste grappen is wel als de mannen op de barricade in plaats van met stenen met goudstaven naar de or depoli tie gaan gooien, om dan van deze voor „Rijke luiszoontjes" te worden uit gescholden. Een grap die zelfs de boze Amsterdam mers konden waarderen. Zo zie je maar wéér. MILO ÉÉiMMMiMM! LUXOR - De prijsvechter (12) Clint Eastwood heeft een aardige bijverdienste gevonden door zich uit te geven als straatvechter. Confrontaties met heli's an- een sheriff gaat hij niet uit de weg. De rolprent is vooral gericht op een lach- en actiepubliek, dat zonder meer ruim aan haar trekken zal komen (tweede CAMÉRA - 2001 Space Odyssey (12) Boeiende science-fiction film aan de hand van het beroemde boek. (reprise) LIDO II - The deer hunter (16) Robert de Niro en John Savage in een aangrijpende film, waarin Amerika van nu de frustraties over de oorlog in Vietnam afrea geert Rijkelijk overladen met Oscars, (twaalfde week) LIDO m - Animal House (a.l.) Een dolle komedie over een zich doorgaans keurig netjes gedragende student, die de bloemetjes eens flink buiten zet (twaalfde week) STUDIO - Waterschapsheu vel (a.l.) Ontroerende teken film over een aantal konij nen dat de streek waar ze vandaan komen verlaat op zoek naar meer leefruimte. Naar de gelijknamige ro man van Richard Adams. Enkele maanden geleden draaide deze film ook al in Leiden. (reprise, derde week) REX Ik zal je pakken (16) Sexfilm van het gebruikelij ke en derhalve lage niveau. EUROCINEMA III (Alphen aan den Rijn) Halleluja voor een paar vuisten (12) Zie Trianon. EUROCINEMA IV (Alphen aan den Rijn) De zoon van de piratenkoning (al.) Avonturenfilm van niet al te bijzondere klasse. NOORDWIJK Morgen gaan de deuren van de oude Kapel aan de Hoofd straat open voor een bij zondere expositie, die de naam „De Zee" heeft mee gekregen. Het betreft mari tieme kunst, in de vorm van aquarellen, olieverf schilderijen. bronsplastie ken, keramiek en antieke scheepsmodellen. Nadat de schilderkunst, spe ciaal in de noordelijke Ne derlanden, in de zeventien- NOORDWIJK Op de Noordwijkse Koningin Wilhelmi- naboulevard wordt maandag 2 juli een concert gegeven door het Deense Harmonieorkest „Aarhus Pigegarde". Het orkest dat bestaat uit 70 Deense meisjes in de leef tijd van 12 tot 20 jaar heeft al eerder succesvol opgetre den in Nederland. In 1970 behaalde de „Aarhus Pigegar de" de eerste prijs op een nationaal muziekconcours. Zè zijn nu voor de tweede keer te gast in Noordwijk. Voor afgaande aan het concert dat om 19.30 uur begint, wor den er twee rondwandelingen gemaakt door de Noord wijkse Dorpskern. Orgelconcert in Lissese Agathakerk LISSE Organist Simon Jansen en bas-bariton Pieter Vis geven donderdag 12 juli onder auspiciën van de Or gelkring Bollenstreek een concert in de Lissese Sint Agathakerk. Voor zang en orgel staan er op het programma werken van Huygens, Van der Eist, Meima, Dvorak en Andries- sen. Het concert wordt besloten met de Sonata Brevis van Cyril S. Christopher. De toegangsprijs voor het concert dat om 20.15 uur be gint, bedraagt 6 gulden. Scholieren en 65-plussers betalen drie gulden. Taffehtempel: monumentaal succes LEIDEN De tempel van Taffeh, die te bewonderen is op de binnenplaats van het museum voor Oudheden, blijkt een kassucces te zijn. Sinds de inauguratie van de tempel door H.KH. prinses Beatrix en Z.KJH. prins Claus hebben meer dan vijfentwintigduizend bezoekers het bouwwerk bezocht; mensen die even om het hoekje van de binnenplaatsdeur hebben gekeken niet meegere kend. De Egyptische tempel die in het begin van onze jaartel ling is gebouwd, is in 1969 door Egypte aan Nederland geschonken voor de geboden hulp. Nu is het samen met de 4 april geopende afdelingen met Egyptische kunst de trekpleister van het museum voor binnen- en buitenland. Bijzonder aardig in dit verband is de film van Wim van der Velden die hij in opdracht van CRM heeft gemaakt In deze vijfendertig minuten durende film vormt het re laas van de Taffehtempel de rode draad. De film draait dagelijks in het museum voor Oudheden dat te vinden is op het Rapenburg 28. TRIANON: Halleluja voor een paar vuisten (14) met Terence Hill en Bud Spencer. Toen de eerste „Trinity- western" verscheen, bleek dat voor heel wat mensen die uitgekeken waren op de steeds stereotyper wordende Italiaanse western een vera deming. Lekker lachen om western-slapstick met wei nig schiet maar des temeer vuistwerk. In de hoofdrollen stonden een luie Terence Hill en een sterke Bud Spencer klaar om elke saloon aan barrels te helpen, klappen te incas seren of het verdwaalde vliegen waren en ze uit te delen alsof ze lood in hun vuisten hadden. „Trinity is my name", we kregen „Tri nity is still my name" en omdat succes nu eenmaal verleidelijk is werden er een paar oudere films met het duo Hill/Spencer opge diept om mee te delen in de winst Maar het succes kwam niet alleen van beide komische heren. Erachter school ene E. B. Clutcher (pseudoniem voor Enzo Bar boni) als re gisseur en soms als scenari oschrijver. Nu is er dan weer zo'n Trinity-werkje op gedoken onder de titel „Halleluja voor een paar vuisten", waarin Spencer en Hill twee heel andere heren spelen, niet eens familie van elkaar, verwikkeld in een wraakneming via een reizend circus. Regisseur is niet E. B. Clutcher maar Giuseppe Colizzi en daar begint de ellende. Want Co lizzi weet dan wel één vuist gevechtscène in beeld te brengen die op een exacte kopie van de „originele" lijkt, voor de rest heeft hij een mager scenariootje op gesierd met beeldovergan gen die van elke toeschou wer een constant vraagte ken maken omdat je nau welijks meer weet of een scène nu de volgende is of de vorige. Het circus biedt tenminste enig visueel ver tier met 'n stel acrobatische dwergen en als verrassing Woody Strode (de neger uit o.a. „Spartacus") op de Ita liaanse toer. Daartussendoor is het slaapverwekkend. Je kan alleen nog even uit je stoel overeind veren als het circus personeel in de stijl van de toneelspelerscène uit Shakespeare's „Hamlet" via een pantomime de misda den van de schurk van het verhaal bewijzen. BERTJANSMA de eeuw aandacht was gaan besteden aan alledaagse dingen en gebeurtenissen, kregen het landschap en het stadsgezich, maar voor al het zeegezicht een grote zelfstandigheid. Trouwens, een op het water gerichte schilderkunst behoeft in een land „ontworsteld aan de zee" geen verwondering te wekken. Iedereen kent na men als Jacob Maris en Mesdag In de uit diezelfe tijd date rende Kapel, die onder meer met geld van Noord wijkse vissers is gebouwd, laten nu de zeeschilders van de twingtigste eeuw hun werk zien. De romantische aquarellen en dynamische tekeningen van professio nals als Hans Èschauzier, Nico Benschop en Jan Bom passen wonderwel in het oude bedehuis, zo direct verbonden met de zee en het strand. Evenzeer geldt dit voor de prachtige plas tieken van Louk en Geer- tjan van Meurs. Daarnaast zijn er aquarellen te bewon deren van Monique Vansta- en. Reint de Jonge, Jan Camphuis, en Cees Boer- sen; grafiek van Hans Pe ters; gouaches van Hugo Liebe, tekeningen van Wil lem Muysert en keramiek van Tosca van der Haak. Aan verscheidenheid van kunstenaars en kunstwer ken ontbreekt het niet. Een bloemlezing uit de voorstel lingen: een haven langs onze kust, een windsurfer in aktie, een zeilschip, va rend aan de einder, een sleepboot, een duin met wuivende helm, een vogel, of zo maar een straatje met een vissershuisje. Deze tentoonstelling onder de noemer van „De Zee" zal niet alleen de kust- en duinstreekbewoners boeien, maar zeer zeker ook de vele badgasten, die Noord- wijk de komende weken verwacht. De expositie is tot en met 15 juli a.s. dage lijks te bezichtigen van 14- 17 uur en van 19-21 uur (za terdag en, zondag van 13-16 uur). De toegang is gratis. Rod Steiger als stotterende maffiabaas LIDO I De ijzervreter (16) met Charles Bronson en Rod Steiger. Regie:. Stuart Rosenberg Charles Bronson heeft een reputatie als onverschrokken bestraffer van het kwaad. Doorgaans heeft hij te ma ken met brute maffiosi, die stuk voor stuk onschadelijk gemaakt worden zodat het goede uiteindelijk overwint In 'De ijzervreter' is er uit eraard weer niets nieuws onder de zon. Bronson blikt weer veelvuldig in de came ra, terwijl rondom hem al lerlei verschrikkelijks wordt uitgehaald. Rod Steiger is dit keer de maffiabaas. Stei ger weet-er iets heel aardigs van te maken ^ls een schut terende, hevig stotterend be- ndehoofd. Een uitschieter is de nieuw ste rolprent van Bronson ze ker niet Liefhebbers van het genre zullen ook niet volledig aan hun trekken ko men. Daarvoor is 'De ijzer vreter' te traag en zit er toch nog te weinig actie in om het gebrek aan verhaal te camoufleren. Dat verhaal tje uiterst simpel. Politie-in- specteur Bronson moet het vriendinnetje van de maffia baas ophalen van een schui ladres in Zwitserland. Dat lukt, maar het tweetal wordt achtervolgd door de moor- lustige bende. Een paar aar dige vondsten heeft regis seur Stuart Rosenberg wel verwerkt: onder meer een blaaspijp met pijltjes die een met spijkers verstevigde punt hebbea Het verhaaltje eindigt met een reusachtige knal, maar ook wat dat be treft is er niets nieuws on der de filmzon. W.B. Als we met Kees Hoff pra ten dan gaat het bijna al tijd om verbeteringen of vernieuwingen. Verleden jaar in „Getapt"was het een gesprek over het welbeken de café de Gouden Leeuw aan het Noordeinde. Een leeuw die zijn manen kam de, zijn fraai uiterlijk dus nog meer fatsoeneerde. Put tend uit en niet al te be trouwbare herinnering ging dat over een aantal noodza kelijke vertimmeringen en een nieuw behangetje. Deze keer betreft het verbete ringsplan van de kastelein echter niet de Gouden Leeuw, maar „De Blauwe Huzaar", een etablissement dat vooral de laatste jaren nogal ,Jn" was bij scholie ren, liefhebbers van een uit gebreide collectie genotsarti kelen, waarbij het eenvoudi ge biertje zeker niet als nummer één óp de ranglijst stond. Kees Hoff wilde van het scholieren-imago af. „De Blauwe Huzaar" moest weer terugkomen in de re gionen van de hogere hore ca, die met een hoofdletter ,JT'. Een ontspanningsoord voor de wat oudere stap pers en dansers. Leeftijd: in ieder geval boven de twin tig jaar. Gisteren is deze wens concreet geworden. Na twee maanden intensief vertimmeren is de vlam van de wispelturige soldaat we derom ontstoken. De Hu zaar zit thans weer als ge beiteld in het zadel. De ope ning van deze bar-dancing voltrok zich gisteravond zonder overdreven fanfare, maar wel met groot enthou siasme van het toekomstige publiek. Kees Hoff hier tussen alle drukte door even over aan gesproken. „Ik heb de Hu zaar eigenlijk een beetje la ten versloffen destijds. In de loop der jaren heeft hij steeds een wisselende ge daante aangenomen. Eerst kwamen er de wat oudere mensen, die lekker ontspan nen wilde zitten en daarna werd de zaak overgenomen door voornamelijk scholie ren. Een uitstekend publiek overigens, dat het wel dui delijk in de vingers had, maar het toch niet helemaal in de hand kon houden. Vandaar deze gewijzigde opzet. We gaan nu weer mikken op de twens en misschien nog wat oudere uitgaanders. Mensen die zich leuk opdoffen als ze op stap gaan en die er echt zin in hebben. Het moet wel lekker kunnen swingen als ze hier komen. Daarom heb ik de Huzaar zo ingericht dat er meer ruimte is dan vroeger, de twee bars zijn efficiënter ingedeeld, zodat er een flink dansgedeelte is ontstaan. We zijn van plan om alle soorten muziek te gaan draaien. Disco tot en met goud van oud. Zelfs avondjes loutere dixieland- muziek versmaden we niet. Zo nu en dan een wijna vondje zou waarschijnlijk ook wel te proberen zijn. Bij Kees Hoff schiet je als je zo van zijn plannen hoort altijd een bepaalde beeldspraak tebinnen. Zoiets van de Blauwe Hu zaar heeft zich in een nieuw uniform gehesen, of de Huzaar poetst zijn kno pen. Nou ja en ga zo maar door. In ieder geval is een ding zeker. Kees wil zijn bar-dancing na een paar maanden uit de roulatie ge weest te zijn op een volko men nieuwe wijze onder zijn gelijken terugbrengen. Voor deze opdracht zullen ■ongetwijfeld geen huzaren- staaltjes te hoeven worden verricht Vanaf vandaag zal Kees in zijn discotheek an de 2e Binnenvestgracht zelf permanent de scepter zwaaien. De ervaring heeft hem dat geleerd: Ik zal mijn zaak geen seconde meer uit het oog verliezen. Ik hou de Huzaar voortaan constant in de gaten. In dat opzicht ben ik net een gene raal". Bar-Dancing „De Blauwe Huzaar" 2e Binnenvestgracht 15, Leiden Open: alle dagen van de week van 's avonds acht uur tot de gebruike lijke sluitingstijden van een of twee uur na middernacht. I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 7