Buitenmensen niet verplicht zich naar Amsterdam te spoeden U HEEFT AL EEN GSVOORF14.830,- RIJKLAAR. HAD U DAT GEDACHT! FESTIVAL GAF TEKEN VAN LEVEN KUNST LEIDSE COURANT DINSDAG 26 J WIE ACHTER HET STUUR VAN EEN CS PLAATSNEEMT. MERKT DAT HET DASHBOARD NIET ALLEEN FRAAI. MAAR OOK ZEER FUNCTIONEEL IS. BIJNA ALLE SCHAKELAARS ZIJN BE DIENBAAR MET DE HANDEN AAN HET STUUR. JjL DE MAXI-KOFFER -MEERPRIJS F 165.- IN DE GSPÉCIAL EN CS CLUB GEEFT U DE BE- SCHIKKLNC OVER EEN LAADVLOERRUIMTE VAN LIEFST IMETER LENGTE. HET NOG ALTIJD UNIEKE HYDROPNEU- WMATISCHE VEERSYSTEEM ZORGT VOOR EEN ONOVERTROFFEN REISCOMFORT EN EEN SOLIDE EN ONONDERBROKEN GRIP OP DE WEG. DEN HAAG Hoewel hij er al van 1976 af bij betrokken was, heeft Frans de Ruiter nu zijn eer ste Holland Festival als directeur achter de rug. Hij vindt dat hij, binnen de grenzen van middelen en mogelijkheden, wel zo onge veer heeft kunnen verwezenlijken wat hem voor ogen stond. Het vroeger wel toegepaste principe dat het festival aan zoveel moge lijk kunsten en genres aandacht diende te besteden, verwerpt hij met overtuiging. Dit leidde tot een maximum van ongeveer 120 verschillende manifestaties en dat is meer dan waaraan in een paar weken behoefte bestaat. Met de helft van het aantal is hij nu best content. De Ruiter is ook teruggekomen van een festival met één, alles overheersend thema. Het is een il lusie dat dit zo informatief zou zijn. Het bezoek beperkt zich op zijn gunstigst tot zo'n vijf, zes ma nifestaties. Slechts heel enkele ma- niaken brengen 21 manifestaties in drie weken op, en zelfs die kun nen dan niet alles zien en horen. Daarom voelt De Ruiter meer voor thema-behandeling op kleine schaal, eventueel op de zelfde plaats, maar ook dat kan gunstig en ongunstig uitvallen. De concer ten onder het motto „oorlog en vrede", overgebleven van het aan vankelijk beoogde thema „het con flict in de kunst", bleken in hun heterogene programmering artis tiek ook niet helemaal bevredi gend. De Ruiter zelf kan exact aangeven waaraan in het afgelopen festival geen aandacht is besteed. Er was sprake van een bewuste, welover wogen keus en een keus zal altijd onvermijdelijk zijn. Bezwaarlijk gaat hij dat pas vinden als zich elk jaar dezelfde hiaten voordoen, en wanneer dat tot systeem wordt verheven. Bij de beoordeling van wat ontbreekt, moet verder in aanmerking worden genomen wat er buiten het festival al gebeurt Wetend dat in het Haagse Con gresgebouw een jazzfestival op komst is, neemt het Holland Festi val daar geen voorschot op, tenzij het in staat zou zijn zo iets bijzon ders te bieden dat een aanvulling bij voorbaat zou kunnen zijn. Soms ook wordt iets wel gepland maar gaat het om praktische rede nen niet door. In Utrecht zou „Film en taboe" plaats hebben, maar dat moest worden uitgesteld, mogelijk tot december, dus buiten het festival. Trouwens wat film betreft: er zijn festivals die zich daarop specialiseren. Het Holland Festival heeft voor dat medium dan alleen een taak voor heel spe ciale manifestaties. Ondogmatische aanvulling Het gaat er vooral om dat het Holland Festival noodzakelijke aanvullingen moet zien te geven op wat er op artistiek terrein al gebeurt Belangrijk is dat het bij zondere produkties opwekt of sti muleert die normaal niet van de grond komen. Hoewel ook daar geen dogma's van gemaakt moe ten worden, is De Ruiter van me ning dat de gebruikelijke winter seizoenen in ons land in het alge meen tekorten vertonen op het ge bied van het muziektheater (buiten de schuld van de gekortwiekte Ne derlandse Opera!) en van koor zang van hoog gehalte en in een repertoire dat onvoldoende aan bod komt (vandaar het optreden van het miraculeuze John Aldis Choir!). Hij is ook van mening dat wij te slecht geinformeerd zijn over belangrijk buitenlands toneel en ballet, en dat geprobeerd moet worden daarover informatie te verschaffen, liefst in duidelijk her kenbare blokken en niet te zeer versnipperd. Informatie is ook nodig als het gaat om de ontwikkeling van de componeerkunst Daarbij zijn wis selende criteria onvermijdelijk. In gewijden (zoals de voortreffelijke radio-commentator Ton Hartsui ker) kunnen wel zeggen: „Komen ze met al die minimal music ei genlijk niet te laat? Die kunstrich ting loopt nu toch wel op zijn eind?" Gesteld dat dit waar is, dan blijkt die minimal music juist nu een groot publiek - ook een pop-publiek! - te gaan intrigeren, getuige de geweldige belangstelling en bijval in Utrecht en Amster dam, voor nieuw speciaal voor het Holland Festival gemaakt werk van Steve Reich en Louis Andries- sen. Het is discutabel of het even eens voor het festival geschreven nieuwe werk van Xenakis niet te zeer aan Penderecki herinnert en geen openbaring is gebleken, maar dat neemt niet weg dat wij deze belangrijke componist in zijn ont wikkeling moeten blijven volgen. Dat geldt ook voor Berio, Maxwell Davies, Kagel en nog meer „gear riveerde" avant-gardisten. Het is uitstekend dat over de opera van Nono, hier gebracht door het en semble van Frankfort, de menin gen verdeeld waren; de tweemaal uitverkochte Amsterdamse Schouwburg was in elk geval he vig geïnteresseerd. Ook de kleine re manifestaties van experimentele muziek waren zinvol, zelfs als ze tegenvielen zoals Carol Plantamu- ra en Kosugi. Daar stonden dan tegenover Schnebel en de bijzon dere recitals van Geoffrey Madge, met vooral de moeilijk toegankelij ke Barraqué. Als al die avant-gar de kan worden afgezet tegen de avant-garde van vroeger jaren (zoals in de eigen festival-manifes tatie met Satie, Milhaud en Hinde- mith en met opvoeringen van Hausmann en Schwitters) kan dat zeer verhelderend werken. Wat de kamermuziek betreft: geen traditioneel repertoire van beroem de strijkkwartetten dit jaar, wel oude muziek in de authentieke uit voeringspraktijk van ensembles uit België, Bazel, Keulen. Weinig tra ditionele orkestmuziek, eigenlijk alleen van het Concertgebouwor kest dat het zocht in grote gastdi- rigenten met standaardrepertoire. Dat het ook anders kan, bewezen het Residentie-Orkest met heel veel Scho:nberg, Rotterdam met de verwaarloosde Koechlin, het Omroeporkest met weinig bekende stukken van Scriabin en Prokof- jew, en het Radio-Kamerorkest. Misschien komt het Concertge bouworkest ook nog wel eens met een ongebruikelijk festivalpro gramma! Spreiding in randstad en el ders Het afgelopen festival is duur ge weest, zegt Frans de Ruiter. Dat kon eigenlijk niet, en het had ze ker niet gekund als er buiten de subsidies van het rijk en de drie grote steden niet meer dan nor maal hulp was gekomen van an deren zoals bij voorbeeld het Goe the Instituut in Amsterdam, de British Council, enz. Aparte vermelding verdient dat de KRO in de persoon van Frans van Rossum liefst zeven concerten aan het festival ter exploitatie an- bood, dat wil zeggen de medewer kenden honoreerde en dan aan het festival overliet waar de zaal uitvoeringen dienden plaats te hebben en de radio-opname kon worden gemaakt. De KRO gaf an dere omroepen een navolgens waardig voorbeeld, wat ieder op zijn eigen manier kan invullen. Laten de zuilen maar eens wat doen voor de kunst! Het aandeel van de NOS dient eveneens gewaardeerd te worden, ook al is het de vraag of het van een landelijk instituut aanvaard baar is dat het zijn Holland Festi val-bijdragen exclusief wil gaan concentreren in het Utrechtse Mu ziekcentrum. Zowel het Holland Festival als de NOS zullen er re kening mee moeten gaan houden dat de provincie het niet pikt dat alle kunst zich blijft concentreren in de randstad. De felheid waar mee het jonge Festival voor Nieu we Muziek in Middelburg voor zijn bestaan vecht, is een teken aan de wand. Er is dan ook al een zekere samenwerking voor de Japanse programma's met het Holland Festival tot stand geko men. Op den duur zullen zeker ook Groningen (al dan niet met Friesland), Brabant en Limburg zich melden om van Arnhem niet te spreken. Ik geloof niet dat in de huidige constellatie een syste matische spreiding van het Hol land Festival mogelijk en wense lijk is - met een post van vijftig duizend gulden voor dit doel op de rijksbegroting is ook weinig te beginnen - maar er zal in de toe komst zeker wat moeten gebeuren en er zal naar nieuwe samenwer kingsverbanden gezocht moeten worden. Ronduit belachelijk is in elk geval het kleinburgerlijk chauvinisme dat spreekt uit de Amsterdamse Uitkrant. Daar staat te lezen: „Amsterdam heeft, na een stevige terugval vorig jaar, nu weer meer dan de helft van alle HF-voorstel- lingen der drie grote steden voor zijn rekening kunnen nemen", na welke constatering wordt vastge steld: „het wordt dus «veer volop de moeite waard voor de buiten mensen zich naar de hoofdstad te spoeden". Het zou goed zijn als de auteur van dit proza er zich re kenschap van gaf dat als Den Haag en Rotterdam - waartoe zij volledig gerechtigd zijn - hun ex ploitatiesubsidies aan het Holland Festival introkken, Amsterdam be slist niet voor de dag kon komen zoals het dat nu doet. Veel en weinig belangstelling Frans de Ruiter is enthousiast over de belangstelling voor het festival in Amsterdam maar te leurgesteld over die in Den Haag, althans voor zover het gaat om manifestaties in grote zalen, ter wijl hij Rotterdam ondanks het onverwachte succes van de herha lingen van de openingsvoorstelling toch maar een moeilijke stad blijft vinden. Hij erkent evenwel dat de situaties in de verschillende plaat sen, en vooral ook in de verschil lende zalen, zo uiteenlopen dat de cijfers van geval tot geval „geïn terpreteerd" moeten worden. De Scheveningse Tristan mag niet uit verkocht zijn geweest, dat waren de eerste Amsterdamse voorstellin gen óók niet en de opkomst in Scheveningen dekte globaal bij eenmalige kosten de opkomst van de eerste twee opvoeringen in de hoofdstad. Zo valt er wel meer over dit ge voelige onderwerp te zeggen. Vier avonden specifiek 18e eeuwse mu ziektheater is voor Den Haag te veel en het zou beter zijn geweest er twee elders te doen plaatsheb ben. Natuurlijk had dat kosten met zich meegebracht maar deze eigen festivalproduktie zou dan toch nog beter tot zijn recht zijn gekomen. Het was ook niet zo ver standig drie maal Cunningham met Pinksteren alleen voor Den Haag te reserveren. Het dagjespu- bliek van Scheveningen komt daar nu eenmaal niet voor en andere gegadigden zijn dan de stad uit. Maar wie nu beweert dat het Ne derlands Dans Theater in zijn plaats van vestiging maar twee en in Amsterdam uit eigen beweging drie voorstellingen geeft, dient ook hier in aanmerking te nemen dat er in het Scheveningse Circusthea ter twee keer zoveel mensen gaan dan in de Stadsschouwburg van de hoofdstad. Het heeft geen zin hier verder over te redekavelen maar de voor beelden tonen aan dat je met al te gemakkelijke vergelijkingen grove onbillijkheden begaat. Wel zou Den. Haag beslist meer eigen in breng in het Holland Festival moeten hebben. De Ruiter heeft gelijk als hij zegt dat het festival landelijk noch plaatselijk voor een nieuw publiek k'an zorgen. Bij spreiding van de activiteiten blijkt voortdurend dat aangeknoopt moet worden bij de belangstelling die lokaal voor een bepaalde kunstuiting al is gekweekt Zonder dat, heeft spreiding weinig zin. Het festival duurt veel te kort om behoeften te scheppen. Dat zal het plaatselijke kunstleven,gesteund door de plaatselijke overheid, in de rest van het jaar moeten doen. Dat is ook de decentralisatie-ge dachte die in recente nota's van CRM tot uitdrukking komt. JOHN KASANDER De GS is onmiskenbaar de meest comfortabele wagen in z'n klasse. Dat is geen loze bewering maar een bewijsbaar feit Bijvoorbeeld door de hydropneumatische vering en de voorwielaandrijving, maar ook door de perfecte zit, de flinke ruimte en de uitgekiende bediening. Een combinatie van factoren die zorgt dat u ontspannen en daardoor onvermoeibaar kunt reizen. En veilig. Want wie ontspannen rijdt rijdt veiliger. Zeker in een wagen met zo'n solide wegligging als de GS. Een comfortabel stukje actieve veiligheid. Dat wordt aangevuld door passieve veiligheid in de vorm van een kooiconstructie met deformatiezones en een vervorm bare stuurkolom. Naast comfortabel en veilig is de GS ook een zuinige wagen En dat zit niet alleen in z'n bescheiden ben zineverbruik (1 op 15.6 bij 90 km/h constant) maar ook in z'n aanschafprijs. We praten daar niet zo vaak over omdat we vinden dat u een GS moet kiezen op z'n stijl en z'n kwali teiten, maar dit keer willen we toch een uitzondering maken. Omdat we niet willen dat u ten onrechte zou denken dat een GS boven uw begroting valt. Voor f14.830,- heeft u 'm al. Compleet en rijklaar, dus inclusief alle kosten* *Citroën hanteert uitsluitend rijklaarprijzen, dat zijn de meest complete en dus eerlijke prijzea Inclusief BTW, leges, kentekenplaten, transportkosten, NL-sticker, tectyl-behandeling en volle tank, kosten die er bij andere merken geheel of gedeeltelijk bij komen (Houd u daar wel rekening mee als u prijzen vergelijkt). ELKE NIEUWE CfTROËN VALT ONDER DE ROYALE CtTROEN KROONGARANTIE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 6