mum Vragen genoeg rond het kijken naar „Holocaust" Prof. Vreemdeling gaat sproeien TELEVISIE VANAVON hou e het l scherm in het oog TELEVISIE DINSDAG 'lr£ RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG ADVERTEREN IN DE KRANT. U MOET TOCH OOK UW BROOD VERDIENEN. RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT MAANDAG 25 JUN11979 PAG Dat tweederde deel van de Nederlandse bevolking, d.w.z. rond acht miljoen kij kers, één of meer afleveringen van „Holo caust" heeft gezien, mag een indrukwek kend cijfer heten. Wij berichtten daar ver leden week al over en produceerden daar bij een hoeveelheid cijfers zonder vragen te stellen. En daar is toch wel aanleiding voor. Wat betekent het als jeugdigen van rond de tien jaar een waarderingscijfer van meer dan acht geven en het gemid delde VPRO-lid niet verder dan een scha mele zes komt? Van de mensen die rechts of links stemmen keken er 55 van de 100, terwijl de middengroep, de CDA-stem- mers, slechts met 45 van de 100 aan de buis zat. Waarom werd er matig gekeken door de groep die gewoonlijk wordt aan geduid als „zware kijkers", nl. 45 voor de 100, wat laag is vergeleken bij het gemid delde kijkcijfer van 54 van de 100? waar om lieten velen boven de 55 jaar het af weten met nl. eveneens 45 van de 100 aan het scherm? Dit zijn allemaal vragen waarop de dienst kijk- en luisteronderzoek van de NOS het antwoord nog niet weet Jan van Lil van die afdeling kreeg zojuist alle genoemde cijfers binnen van het Buro Intomart, dat dit onderzoek verrichtte, en is momenteel nog volop bezig de motieven na te gaan waarom men wel of niet keek. Eind van dit jaar hoopt men daar meer kijk op te hebben. Men wil dan komen met een rap port vol motieven, waarin veronderstellin gen en gissingen geen rol meer zullen spe len. Die bestaan er nu nog wel. Die kun nen zelfs aanleiding vormen om het onder zoek zelf in de discussie te betrekken. Men kan zelfs twijfelen aan de juistheid van de opzet van dit onderzoek. Nagegaan werden nl. de kijkdichtheid en de waarde ring voor de door TROS-tv uitgezonden af leveringen van deze serie. Men kan dit af leiden uit het feit, dat in de toelichting op de verzamelde cijferreeks, die spreekt van meer dan de helft van de Ned. bevolking die heeft gekeken, tevens wordt gemeld, dat tweederde van de kijkers eerder op België en/of Duitsland had afgestemd. Hieruit zou kunnen blijken, dat als uit gangspunt voor dit onderzoek heeft gegol den de vraag of men naar de TROS heeft gekeken en niet zozeer of men in „Holo caust" geïnteresseerd was. Een nogal eng standpunt voor een onderzoeker waardoor er licht een vertekening kan optreden in de cijfers en daaruit afgeleide interpreta ties. Eén van de voorlopige conclusies van de onderzoekers komt dan al direct als heel merkwaardig over, nl. dat er door mensen die rechts of links stemmen meer werd ge keken dan door kijkers van het politieke midden, gemakshalve aangeduid als CDA- ers. Welnu, in de twee zuidelijke provincies treft men overwegend CDA-ers aan. Die kunnen mede door de heisa, die rond de Duitse uitzendingen ontstond, veel gekeken hebben naar het Duitse scherm, een soort tweede natuur in die streken, en daarna er weinig meer voor hebben gevoeld dat via de TROS nog eens te doen. Is deze veron derstelling juist, dan zou het best kunnen zijn, dat de CDA-errs in groter aantallen hebben gekeken dan rechtse en linkse stemmers. In elk geval is het al te gemak kelijk om CDA-ers aan te merken als de minst begane mensen met het lot van de joden. De kijkcijfers voor de CDA-ers kunnen te vens in verband worden gebracht met die van de kijkers van 55 jaar en ouder, die met 45 van de 100 kijkers beneden het ge middelde bleven van 54. In het niet (wil len) kijken van de ouderen, onder wie men meer dan onder jeugdigen CDA-stemmers aantreft, kunnen zeer respectabele dan wel zeer persoonlijke motieven een rol hebben gespeeld. Bij het zoeken naar een verkla ring voor de geringere kijkinteresse in die groep, stuitten wij op een bejaard iemand, die zei perse niet te hebben willen kijken naar.Holocaust". Zijn verklaring hiervoor was de volgende: „De oorlog betekende voor iedereen een grote verschrikking. Je wist, dat deze oor log in heel Europa en daarbuiten miljoe nen levens kostte. Mede als gevolg van de hongerwinter voerde je een strijd om het eigen bestaan en dat van je naasten. Wie de oorlog overleefden, hebben dat met vreugde gevierd. Nadien pas vernam men in hoe ontstellende omvang en op hoe mensonterende wijze de nazi's jegens de joden hadden huisgehouden. Je las erover, je zag er foto's van, je werd er onpasselijk van, een mentale misselijkheid. Je schaam de je voor je eigen vreugde over de bevrij ding en je had een schuldgevoel voor de laksheid waarmee wij de joden in de han den der nazi's hadden gelaten. Vooral bij veel ouderen zit dit zo diep ingevreten, dat de confrontatie met opnieuw deze gruwe len een ziekmakend effect teweeg zou heb ben gebracht. Daarom heb ik als bejaarde bewust niet willen kijken". Daarmee volgden zij dezelfde gedragslijn als de directe oorlogsgetroffenen, die op advies van hun medische en psychiatrische begeleiders bewust het toestel hebben uit gelaten. In de tehuizen, waarin deze laat- sten verblijven, werden op de uitzendavon- den gezellige samenkomsten georganiseerd om zelfs de gedachten aan de tv verre te houden. Men achtte de eigen gezondheid belangrijker dan het ophalen van een stuk wereldgeschiedenis, waaraan zij al hele maal geen behoefte hebben, die de ellende aan den lijve of naar de geest hebben er varen. De jongeren hadden daar geen last van, gingen niet gebukt onder de voorgeschiede nis. Zij konden „Holocaust" ondergaan als een geschiedenisles, vergelijkbaar met de 80-jarige- oorlog en met evenveel kennis van Alva als van Hitler. In de leeftijd tus sen 12 en 20 jaar leverden zij de meeste kijkers op, nl. 64 van de 100, tien boven het gemiddelde van 54. Het zal moeilijk zijn een verklaring te vinden voor het feit, dat de kijkdichtheid tussen 20 en 24 jaar enorm daalde. Hier keken 48 van de 100. Hierna loopt de kijkdichtheid weer op om dan weer te dalen boven de 55 jaar, voor welke laatste verschijnsel we al een oor zaak zochten. Dat vrouwen doorgaan min der keken dan mannen moet gelegen zijn in het feit, dat vrouwen meer bezigheden in huis vinden, kinderen naar bed, keuken aan kant etc. De jongeren moeten „Holocaust" boven dien hebben ervaren als een stuk boeiende geschiedenis. Zij geven waarderingscijfers in de buurt van de acht, in tegenstelling tot de kijkers, die zich lid van de VPRO noemen. Die moeten zich geërgerd hebben aan de commerciële makelij van deze Amerikaanse serie, die niets laat zien van de mensonterende ontberingen, waaraan de slachtoffers werden overgeleverd voor zij in het gas verdwenen. „Holocaust" werd uitsluitend gemaakt met het oogmerk ad verteerders te werven. De Amerikannen deden dit door een menselijk drama om te vormen tot een familiedrama, dat het in de huiselijke kring weliswaar beter doet, maar weinig laat zien van de ontstellende omvang van deze mensenmoord en daar mee in de buurt komt van geschiedverval sing. Dat de „zware kijkers", de grote massa dus waarvan de TROS het heet te moeten hebben, weinig interesse toonden, zal de tv-mensen wel aan het denken zetten. Een stuk schokkende werkelijkheid tevens we reldgeschiedenis in de vorm van een fon danten familiedrama grijpt voor deze men sen al gauw te hoog. Niet te moeilijk ma ken als je de massa vast wil houden luidt de les die men hieruit kan leren. Dat is voor de TROS uiteraard een interessant gegeven, maar het zou dienstiger geweest zijn als dit onderzoek zich minder in deze richting had bewogen en meer was ge voerd in de geest van de vraag: droeg deze serie bij tot een meer bewust beleef de houding in de acceptatie van minderhe den in de samenleving? De veel gekeken hebbende scholieren zal hiernaar worden gevraagd, maar de wel/niet-kijkende „zwa re kijkers" vormen voor het antwoord op deze vraag een veel boeiender groep, om dat de wereldgeschiedenis zich kan herha len. En Hitier wist al, dat juist de massa het gemakkelijkst te manipuleren is. Leden van deVPRO vonden „Holocaust" maar een fondanten familiedrama. Joop Doderer en Elly van Stekelenburg weren zich da nig in de serie over prof. Vreemdeling, die op zoek gaat naar een sproei-apparaat en daarvoor de nodige hulp inroept. Ned. II 18.59 uur. WKRP In het radiostation wil men gaan stunten met punkroc kers, die evenwel keurig in costuum verschijnen. Ned. 118.59 uur. Rallycross Op het Eurocircuit in Val- kenswaard gaan de rallycros sers van start, die weten dat het om de Europese punten gaat. Ook prominenten maken hun opwachting. Ned. 119.25 uur. Tigris Ontdekkingsreiziger Thor Heyerdahl, die al eens met zijn Kon Tiki-vlot de Stille Oceaan doorkruiste, bevaart nu met zijn papyrusboot de Perzische Golf, zoals eens onze voorzaten moeten heb ben gedaan. Ned. 120.25 uur. North Sea Jazz Van het vorig jaar gehouden North Sea Jazz Festival heeft de AVRO nog wat beelden over, die vanavond op het scherm gaan. Ned. 121.15 uur. Zuid-Amerika Tweede deel van de door Duitsers gefilmde reis door Zuid-Amerika, waarbij dit maal de Andes wordt geno men met als La Paz de hoogst gelegen hoofdstad ter wereld. Ned. 121.55 uur. Onkel Brasig In een nieuwe serie vertellin gen over het Duitse platteland in de jaren begin 1900 speelt „Onkel Brasig" de hoofdrol, een rentmeester die bekend staat om zijn rondborstig ka rakter. Ned. II 19.25 uur. Herriot James Herriot houdt zich be halve met dieren ook met de liefde bezig, maar komt op een doornig pad terecht. Ned. II 20.27 uur. Lucy Lucy raakt in de problemen aangaande een cadeau dat een man voor zijn vrouw heeft gekocht. Ned. II 21.20 uur. TCerkepad Joop Doderer als prof. Vreemdeling hier met Elly van Stekelenburg. In Zuid-Holland worden ver schillende kerken bezocht, t.w. in Gouda, Haastrecht, Schoonhoven en Oudewater. Ned. II 21.45 uur. Schwarzkopf Elisabeth Schwarzkopf zingt in het Concertgebouw liede-» ren van Hugo Wolf, zoals „Trau nicht der Liebe". Ned- II 22.05 uur. „Wat gebeurde er werkelijk met de klas van 1965?". Die vraag werd ons zaterdaga vond bij de AVRO voorge legd. En meteen beantwoord ook. In de eerste aflevering van een serie die ons duide lijk gaat maken hoe het ver der is gegaan met de leerlin gen die in de jaren zestig de -der. Van de hoogtepunten uit High-School bezochten in een het repertoire van Piet Bam- Amerikaans provincieplaatsje. Een aardig idee natuurlijk, dat trouwens al in een boek werd verwerkt. Om te begin nen werden de lotgevallen be handeld van ene John Burnsi- de, destijds de stoere bink .ik heb mij dus even zo goed van de Idas, die daarna ech- een kriek gelachen, ter in Vietnam werd neerge schoten en vervolgens jaren lang in krijgsgevangenschap raakte en die wij nu dan ook nogal gekreukeld zagen terug keren in de schoot van zijn familie en zelfs van die van de maatschappij in het alge meen. Vervolgens konden wij er getuige van zijn hoe hij werd geteisterd door drasti sche aanpassingsmoeilijkhe den. Ik herhaal dat het idee uitstekend is, maar het werd wel even aangepakt met, naar maal te vervolmaken heb ik ik vrees, toch wel typisch te mij gisteravond dan tenslotte noemen Amerikaanse opper- maar beperkt tot het kijken vlakkigheid, die een diepgang naar cabaret met Liza Minelli. voorwendt, waarvan een mens Maar daar is het laatste inderdaad de tranen van el- woord dan al lang over ge lende in de ogen schieten, sproken. Jammer nou toch weer. HERMAN HOFHUIZEN Ook konden wij bij de AVRO een Duits filmteam van Rio de Janeiro naar de Peruvi aanse havenplaats Mollendo zien reizen. Per trein wel te verstaan. Het had daar onge twijfeld een bezienswaardige documentaire uitgeslagen. Vanavond sporen zij nog ver bergen en René van Vooren kon ik maar een heel klein gedeelte zien. Daarin ging het toevallig ook nog vooral om een hoogtepunt uit het reper toire van Joop Doderer. Maar De VPRO heeft op de zon dagavond Monty Pyton's Flying Circus doen terugke ren. Althans een selectie uit de programma's die onder die noemer in het verleden zijn vertoond. Alweer hoogtepun ten dus. Maar ik moet zeggen dat zij iets hoger lagen dan met de Mounties denkbaar is. Wat de soort humor betreft dan. Om mijn plezier hele- NEDERLAND1 NOS 18.00 Nieuws voor slechthoren den 18.50 Fabeltjeskrant 18.55 Journaal AVRO 18.59 WKRP 19.25 Rallycross 1979 20.25 Tigris, documentaire se rie, afl.1 21.15 North Sea Jazz Festival 78 NOS 21.37 Journaal AVRO 21.55 Voor 250 mark door Zuid- Amerika, slot NOS 22.45 Journaal NEDERLAND 2 NOS 18.00 Nieuws voor slechthoren den 18.55 Journaal NCRV 18.59 Oe wonderbaarlijke avon turen van prof. Vreemde ling, afl.3 19.25 Onkel Brfislg, TV-serle, afl.1 NOS 20.00 Journaal NCRV 20.27 James Harriot, TV-aerie, afl.7 21.20 Lucy en mr. Moody, TV- serle 21.45 Kerkepad '79 22.05 Eecltal Elisabeth Schwarz kopf NOS 22.45 Journaal DUITSLAND 1 18.00 Spaas muss sein. 18.50 Jour naal. 19 Orel Daman vom Grill. 19.30 Trlck urn halb 7. 19.40 Alarm. 20.15 Hier und Haute 20.45 Trlck um 4tel vor8 21.00 Journaal 21.15 Thaodor Chindler. TV-sarle, afl.6 22.15 Taiwan: keln zweitas China, documentaire 22.45 Bitte umblfittern, cabaret 23.30 Tageathamen 24.00 Eins und eins (En och an), Zweedse speelfilm (1977 van Erland Josephaon 1.30 Journaal DUITSLAND 2 18.00 Journaal. 18.10 Laaala, TV-se rle. 18.40 Ole Drehschelbe. 19.20 Achtung: Kunstdlebel, TV-aerle. 20.00 Journaal 20.30 Disco 79 21.15 Kinder Kinder, pedagogisch magazine 22.00 Journaal 22.20 Schmarotzer.TV-fllm 23.50 Selectie Jazzfestival Fr DUITSLAND 3 WDR 19.30 Cursus Dulta. 20.00 Zomeroverzlcht 20.45 Regionieuws 21.00 Journaal 21.15 Die Welt lm Krieg (0| Barbaroaaa) 22.00 Der dlekrete Charme Bourgeoisie (Le Charm crète de la Bourn speelfilm (1972) van U nual 23.40 Medlzin das Anfangs „I ENGELAND Blue Pater. 18.35 Kort 18.40 Journaal. 18.55 wide. 19.15 Tannis (IA don). 20.20 Dukes of Hazzard, (Deputy Dukea) 21.10 Panorama 22.00 Journaal 22.25 Scorpio, speelfilm Michael Winner 0.15 Tonight, actualiteiten BBC 2 21.10 The Waltons, TV-sorb Volunteer) Inside Story Versa, wore 23.20 Return Call to Brass Tack 23.30 Tennis (Wimbledon) 0.25 Journaal 0.40 Haute dlrekt BELGIE NED. 1 en 18.45 Barbapapa. 18.50 La Nord, TV-fllm. 19.05 I en de achat van da str tar, afl.1. 19.30 Kljk ult kearatlps. 19.35 19.45 Journaal. 20.15 Glen Campbell Show 21.15 A Horseman riding rle, afl.2 (The Party) 22.05 Wikken en wegen, corj! tenrubrlek 22.45 Journaal BELGIE FRANS 1 18.30 Zigzag, spalprogramma. C ast dans i'alr, docur re. 19.10 Bona bait* Bruxelles. 19.15 Sport Journaal. 19.55 Vos (Huurwet). 20.00 Les sentiers du monde rlsme op Bali, Celebes Lanka) 21.00 Styles (Columblaanee i Botero) 21.50 Journaal 22.05 Bruno Leonard Gelber, pl BELGIE FRANS 2 barei nieu1 lijd aanv kunr naar !oe lijk voor ning 19.55 Fa, c'est facile chanti dersongfestival 20.00 Sénlorama (Festival vai rakeal) 20.30 Théodora at Com| speelfilm (1933) van Colombler 22.00 Entróe llbre (Tous cor Bombe) NEDERLAND 1 en 2 DUITSLAND 1 11.00 Journaal. 11.25 Tucholaky In Gedfichtnls. 12.25 Kraut Rüben, TV-vloolenmarkt 13.25 Umschau. 13.55 Presseschau. 14 Journaal. 17.10 Journaal. 17.15 Schauplatz der Ge- tchlchte (Potsdam). DUITSLAND 2 17.30 Mosrflk, oudarenmagazlne. se nii voor zake stati ke ruin dooi keli; ken, tere staa £>e ENGELAND BBC1 7.38 Open University. 10.10 dlrekt 10.38 School School TV. 14.30 The Fl 14.45 Journaal. 14.55 (Wimbledon). 17.20 School. 17.45 Hunters Go BBC 2 7.38 Open University. 11.30 great life - If you don't ken. 12 Play School. 11 and me (Why?). 15.15 (Wimbledon). BELGIE FRANS 1 e ■)C )k he Brar sekei HILVERSUM 1 18.11 Aktua. 18.25 (S) De kinderpla- tenbak 18.40 (S) De blauwe zaden. 19.02 (S) Tross-Country. 2.02 (S) Zo maar 's avonds. 22.30 (S) Michel en Louis. NOS: 23.02 (S) Met het oog op morgen. AVRO: 0.02 Radiojour naal. 0.08 (S) Pim Jacobs' Platensca- la. 1.02 (S) One o'clock jump. 2.02 (S) AVRO's Service station. 5.02 (S) Ochtendblom. 7.03 Radiojournaal. 7.10 (S) Muziek en verkeersinforma tie. HILVERSUM 2 shui ee ja iteldi Ihor 19.00 (S) Rondom het Woord I aat. NCRV-Leerhuis. 19.20 Psalm v lig ir week. 19.40 De dialoog met de di lims20.00 (S) Elijah, oratl .|öh' 22.10 (S) Literama-maandag. r BOND ZONDER NAAM. NOS: Nws. 22.40 (S) Hobbyscoop. 23.25 (S) Muziek van eigenbterd 23.55 Nws. klon HILVERSUM 3 NOS: 18.03 (S) De Avondspit 0|f de Nationale Hitparade. AVRO (S) 13 Speciaal. 20.02 (S) Sup* Dreammachine. 21.02 Radioja 17 21.07 (S) Negen uur jazz show. (S) Vierkleur. 23.02 (S) Blues I jidj ibea<- tnke BrötftSPM AVRO: 7.03 Radiojournaal. 7.10 (S) Muz. en verkeer- _W_ sinform. (8.03 Radiojour- f),j3 naai). 8.54 Morgenwijding 9.03 (S) Van Strauss tot Straus(s). 10.02 De Zand bakshow. 10.12 (S en M) Arbeidsvita minen. 11.02 (S) Mijn dochter Muriel, hoorspelserie. 11.30 (S) Rondom twaalf. 12.30 Sportpanorama. 13.03 Radiojournaal. 13.20 De AVRO Dili gence. 13.30 (S) n Middagje AVRO. 16.30 De Zandbakshow. 16.40 Kat in de zak. 17.02 (S) Het Metropole Or kest. KRO: 7.00 Nws. 7.10 Och- tendgymn. 7.20 Het levende woord. 7.30 Nws. 7.36 Echo. (8.008.10 Nws.) 8.30 Nws. 8.36 Lichte orkest- muz. 8.50 Postbus 900. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Wa terstanden. 9.15 Scheepspraat. 9.20 De Letter M. 10.30 Ouder Worden we allemaal. 11.30 Ratel. OVERHEIDS VOORLICHTING: 12.16 Tekst en uit leg. KRO: 12.26 Meded. voor land en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.36 Echo. ichi 13.00 Nws. 13.11 Goal. 13.31 uurtje open over leerlingen. 1 Open School. 15.15 Boekenwij ïst-l 15.30 Docum. met juridische afekkc grond. 16.30 Spreekuur. Meded.17.30 Nws. 17.36 Echo. u hnrósPM VARA: (van 7.02-18J [»dei THrActual, via Dingen I oi Dag). 7.02 (S) Gesod 0ra" ders. 8.30 (S) Holli TffO* zeggen... 10.30 pisch Jansen. 11.30 RA's zoekplaatje. 13.30 (S) beeld. 15.30 (S) Popkrant 16 oem Beton. tamteiM TROS: 7.00 Nws. 7#mer TËB Capriccio. 9.00 Nws 4111 mM>i (S) Muzin. 9.30 S heinde en verre. 1 Hy®* Opus tien tot twaalf Nws. 12.02 (S) Vanuil minade. 12.21 Intermezzo. 13.1 De meest verkochte „klassiek* 13.30 (S) Koren-korpsen. 14.00 14.02 (S) Coulissen op 4. 14 Guitariteiten. 15.15-17.00 (S) V torium. on

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 2