•HL
mmmm
Clint Eastwood gaat
op de vuist
BRISTOL
GETAFI
Deze week in de bioscopen
Amerikaanse vliegtuigbazen
saboteren Concorde
EN VERDER....
Pop
manifestatie
in Roelof-
arendsveen
'Petits chanteurs'
in Bollenstreek
Michael Newberry in
galerie De Sluis
Nieuw Dever-concert
Theater bij de molen
Café met
een eigen
imago
Men verandert makkelijker van
geloof dan van café.
Georges Courteline.
Niet alleen de DC-10 heeft
het dezer dagen moeilijk.
De supersonische Concorde
kampt ook met niet te on
derschatten moeilijkheden.
Maar daar kan dat mooie
toestel zelf niets aan doen.
Dat is opperbest volgens
„SOS Concorde", een werk
je dat een uit de hand ge
lopen reclamespot voor het
Europese vliegtuig lijkt, en
tegelijkertijd een halve
rampenfilm is die vliegang-
stigen geen goed zal doen.
Want wat is er aan de
hand: Het gaat te goed met
de Concorde op de Zuidar
merikaanse markt naar me
ning van concurrerende
Amerikaanse vliegtuigba
zen. En aangezien bazen al
tijd ellendelingen zijn, gaan
ze via sabotagedaden de
Concorde een slechte naam
bezorgen.
LIDO 1-SOS Concorde
(16) met Van Johnson
en James Franciscus.
Regie: Roger Deodato.
„SOS Concorde" begint al
goed met het neerstorten
van zo'n supervogel ergens
in de Caraïbische zee, waar
altijd alle vliegtuigellende
moet gebeuren. Het reuzen-
gevaarte belandt onder wa
ter en zal later spoorloos
opgeruimd worden om na
der onderzoek onmogelijk
te maken. Aangezien nie
mand zich zal kunnen voor
stellen hoe je zoiets in he
melsnaam ongemerkt doet,
laten regisseur Roger Deo
dato en zijn Italiaanse man
nen dat dan ook maar niet
zien. Inmiddels wordt een
tweede vl: ««tuig. fto nret
honderd ma"> aan booï** en
Van Johnson v te
oude vlieger aan de knup
pel, gesaboteerd via een on
duidelijke vloeistof die in
de vliegtuigmaaltijden zit
verpakt en gaat werken als
die in de oven worden
voorverwarmd. Maar een
ondanks z'n Charlton Hes
tonpostuur wat zielige jour
nalist (James Franciscus)
komt op een ingewikkelde
manier aan het lont te rui
ken en ontdekt bovendien
de enig overlevende, een
stewardess, van ramp num
mer één. Zij zorgen voor
het happy end van een film
die vol zit met onwaar
schijnlijkheden en nauwe
lijks aan de kleuterschool
ontwassen dialogen. Een la
chertje.
BERTJANSMA
Clint Eastwood maakte
naam als zwijgende, onge
schoren scherpschutter in
de eerste goede spaghetti-
westerns, vervolgens han
teerde hij met succes een
zware Magnum in de door
Don Siegel gestarte dirty
Harry Callahan-serie, maar
dit keer heeft hij de gitz
warte sigaar en de vuurwa-
LUXOR De prijsvech
ter (12) met Clint East
wood en Sondra Locke.
Regie: J_ames Fargo.
pens afgezworen, want in
„Every which way but loo
se" speelt hij de eenvoudi-
Clint Eastwood als de onoverwinnelijke straatvech
ter met de oerang oetan Clyde, die de show
steelt.
ge hulp van een auto-servi
ce bedrijfje, die in zijn
vrije tijd wat bijverdient
met het tegen geld met de
blote vuisten opboksen te
gen andere minder snelle
krachtpatsers.
Deze Philo wordt hals over
kop verliefd op een eer
zuchtig county-zangeresje,
dat hij door half Amerika
achterna zit, terwijl ze hem
telkens door de vingers
glipt. Op zijn bizarre tocht
wordt hij vergezeld door
een trouwe collega en diens
vriendin en door zijn orang
oetan Clyde, die zo goed ge
dresseerd is, dat hij ook al
doen de anderen nog zo
hun best, met zijn „spreken
de" geluidloze rol de show
steelt.
Ofschoon Clint achtervolgd
wordt door een wraakzuch
tige sheriff en een bende
karikaturale Heli's Angels,
die tenslotte al hun motor
fietsen op de schroophoop
zien belanden, zit er in
„Every which way but loo
se" nauwelijks verhaal. Dat
betekent niet dat er achter
de film geen ijzersterk,
vooral op het lach- en actie-
publiek gericht scenario zit
Een vlotte film, waar je
niet bij hoéft na te denken
en waarin iedere episode
goed is voor een fikse
knokpartij of een ijzerster-
ke grap, zoals de Tarzan-
yell van Eastwood en het
nuchtere commentaar "Ik
geloof toch dat hij te veel
met Clyde omgaat".
Clyde, die overigens rijp is
voor een hoofdrol, want
Clint Eastwood en zijn
makkers kunnen niet tegen
zijn mimiek en veelzeggen
de gebarentaal op.
MILO
CAMERA - Inpikken en
wegwezen (12) Spektakel
film over het stelen van au
to's, uiteraard vol stevige
achtervolgingen. Indertijd
maakte de politie in Neder
land wat bezwaar tegen de
film, omdat potentiële auto
dieven erin min of meer
een cursus kregen, (reprise,
eerste week)
LIDO II - The deer hunter
(16) Robert de Niro en John
Savage in een aangrijpende
film, waarin De Verenigde
Staten van nu hun frustra
ties over de Vietnam-oorlog
afreageren. Rijkelijk overla
den met Oscars (elfde
week)
LIDO III - Animal House
(a.l.) Een dolle komedie
over een Zich doorgaans
keurig netjes gedragende
student, die de bloemetjes
eens flink buiten zet (elfde
week)
STUDIO - Waterschapsheu
vel (a.l.) Ontroerende teken
film over een aantal konij
nen dat de streek waar ze
vandaan komen verlaat, op
zoek naar meer leefruimte.
Naar de gelijknamige ro-
•man van Richard Adams.
Enkele maanden geleden
draaide deze film ook al in
Leiden. (reprise, tweede
week)
TRIANON - Twee vrouwen
(16) Vaderlandse film van
de betere categorie van re
gisseur George Sluizer met
buitenlandse topacteurs in
de hoofdrollen. De intrige
rende menselijke relaties
worden uitstekend uitge
diept (vijfde week). In de
matinee: Juliana in 70 be
wogen jaren (a.l.) een voor
treffelijk werkstuk over de
vorstin dat ver uitstijgt bo
ven het obligate vertonen
van oude journaalfragmen-
LEIDSE COURANT VRIJDAG 22 JUN11979 PAGINA 7
ROELOFARENDSVEEN - Jeugdso-
ciëteit „Our House" besluit zaterdag
30 juni het Winterseizoen met een
popmanifestatie op het soosterrein
in Roelofarendsveen. Van 14.00 tot
20.00 uur worden optredens gegeven
'door zowel plaatselijke als landelijk
bekend staande groepen.
Om 16.00 uur is er het optreden van
de Marokkaanse popformatie „Diq
Maya". Dit concert wordt gevolgd
door het optreden van de Haagse
„Free Lance Band" om 20.00 uur. In
het hoofdprogramma speelt het Am
sterdamse gezelschap „Sail Joia".Dit
laatste optreden begint om 22.00
uur.
Tussen de concerten is er van alles
te beleven op het terrein van Our
House. De toegangsprijs bedraagt 5
gulden voor de leden van de socië
teit Niet leden betalen een tientje.
Kaarten zijn in het weekeinde ver
krijgbaar bij de sociëteit en zijn bo
vendien dagelijks van 18.00 tot 20.00
uur telefonisch te bestellen bij Do-
rien Schaminée tel. 01713-4727.
BOLLENSTREEK Het jongenskoor „Les petits chan
teurs de Versailles" begint woensdag 11 juli een tournee
door de Bollenstreek. Het beroemde Franse jongenskoor,
dat in juli 1976 ook reeds in de bollenstreek concerten
gaf staat nog steeds onder leiding van dirigent Pierre
Béguigne.
Het tournee start woensdag in de parochiekerk in de
Zilk waar zij vanaf zeven uur medewerking verlenen aan
de avondmis. Donderdag 12 juli wordt een uitvoering ge
geven in de St.Victorkerk in Noordwijkerhout Aanvang
20.00 uur. Vrijdag treedt het Franse gezelschap op in de
St.Jeroenskerk in Noordwijk en zaterdag in de StJozef-
kerk in Hillegom, Zondag om tien uur 's morgens werkt
het kkor mee aan de eucharistievieringin de St.Matthias-
kerk te Warmond. Vanaf kwart voor twaalf zijn ze weer
te horen in de St.Bartholomeus-kerk in Voorhout. Tevens
wordt die dag nog een uitvoering gegeven voor de bewo
ners van Huize St. Lidwina en de Maxiëntehuizen in War
mond.
LEIDSCHENDAM De Amerikaan Michael Newberry
exposeert van 23 juni tot 20 juli met olieverfschildrijen
en tekeningen in Galerie De Sluis aan de Sluiskant 24
in Leidschendam.
De werken stellen voor het merendeel de menselijke fi
guur voor. Kathinka Roovers exposeert in dezelfde perio
de met keramische plastieken in galerie De Sluis en An-
tje Postma met sieraden.
LISSE In de serie Dever-concerten wordt zaterdag 23
juni om 20.00 uur een concert gegeven van het trio Eri-
ka Waardenburg, Dieks Visser en Han Kapaan.
De harpiste Erika Waardenburg en de fluitist Dieks Vis
ser vormen sinds 1972 een duo. Zij traden al vele malen
op in binnen- en buitenland en maakten verscheidene ra
dio-opnamen. De hoboïst Han Kapaan maakt sinds 1977'
deel uit van het Haags blaaskwintet „Parnassos"en treedt
regelmatig op bij radio- en televisieprogramma's. Het trio
zal ten gehore brengen werken van J. Loeillet, Trio So
nate no.l, van H. Berlioz, Trio voor fluit,hobo en harp en
van J. Ibert. Voorts zullen werken van C.Ph.E. Bach, Cl.
Debussy, J. Francais en Nino Rota. Entreeprijs bedraagt
6 gulden en houders van CJP en Pas 65 betalen 4 gul
den. Kaarten en programma's zijn verkrijgbaar bij het
VW-kantoor aan de Grachtweg in Lisse.
Het Amsterdamse werktheater doet ook dit jaar Leiden
weer aan tijdens de zomertournee. Op uitnodiging van
het LAK-theater en de Leidse Schouwburg slaat het
werktheater van woensdag 27 tot en met zaterdag 30 juni
de tent weer op op het parkeerterrein bij Molen de Valk.
Op de avonden wordt dan, om 21.00 uur de voorstelling
„Een zwoele zomeravond," gebracht, hetzelfde schitteren
de avondprogramma als vorig jaar. In de hoofdrollen het
echtpaar Nellie en Koos (de Nellico's) - bijrollen zijn er
voor bemoeizuchtige familieleden.
Kindervoorstellingen zijn gepland op de donderdag, vrij
dag en zaterdagmiddag om 14.00 uur. Die voorstelling
heet „Welterusten" en mag eveneens een absolute aanra
der worden genoemd. De toegang voor alle avonden is
gratis.
Café „Bristol"
Nieuwe Beestenmarkt 34, Leiden
Open: alle dagen van de week van
's middags 12 uur tot de gebruikelij
ke sluitingstijden van één of twee
na middernacht, 's Woensdags is
het café gesloten.
„Een prima sfeertje". Zo duidt kastelein
Piet Krekelaar (36) de stemming in zijn
café aan. „Een club van levensgenieters.
We hebben een prentje aan de bar han
gen, waarop staat: „Geniet van het leven,
want het duurt maar even". Nou daar
mee is deze zaak wel getypeerd. Het is
natuurlijk niet iedere dag een feestdag,
maar daar gaat het ook niet om. Als je
maar gein in je vak blijft houden. Dat is
het belangrijkste".
Piet Krekelaar, bekend kastelein in de
Sleutelstad. Voor het eerste begonnen in
de horeca toen hij 23 jaar was. Zijn eer
ste café was de Vicolo-bar aan de Pieters-
kerkchoorsteeg. Een jeugd-bar, „een soort
prentenkabinetje, wel leuk, maar niet hele
maal wat ik zocht", vertelt Piet Verleden
jaar 1 mei vond Krekelaar zijn stekkie.
Café „Bristol" op een steenworp afstand
van molen De Valk werd te koop aange
boden. Een café met een klinkende naam,
een zaak waar het spel centraal staat. De
kaarters vertonen er een doorlopende
voorstelling en het biljart lijkt soms een
op hol geslagen machine...
Eigen image
Piet Krekelaar: „Ik denkt dat ik hier mijn
café wel heb gevonden, ik heb altijd naar
zoiets gezocht. Het is een echt dagcafé,
precies zoals ik het me had voorgesteld.
De sfeer is hier prima. Het klikt gewoon.
Het zijn wat oudere mensen die hier ko
men; Ook wat wijzer misschien. Als je
hier ottihoog zit dan helpen ze je en dat
Café Bristol, het eindpunt van kastelein Piet Krekelaar.
ten. (negende week).
REX - The story of Joanna
(16) sexfilm van hetzelfde
niveau als de pornofilmpjes
die onlangs nog op de be
eldbuis te aanschouwen wa
ren.
EUROCINEMA I (Alphen
aan den Rijn) They called
him bulldozer (a.l.) Bud
Spencer zonder Trinity-part
ner Terence Hill in het van
hem bekende gooi- en smijt
werk
EUROCINEMA n (Alphen
aan den Rijn) Heaven can
wait (a.l.) Warren Beatty als
de fervente footballs peler
die door een fout in de re
gistratie te vroeg 'naar bo
ven' wordt geroepen. Hem
EUROCINEMA III (Alphen
aan den Rijn) Kaken der
verschrikking (16) Spekta
kelfilm van weinig niveau.
EUROCINEMA IV (Alphen
aan den Rijn) Inpikken en
wegwezen (12) zie Camera.
door Peterif «rins
vind ik heel wat waard. Het café bestaat
al zo'n 50 jaar en van wat ik heb horen
vertellen is het altijd eenzelfde soort zaak
geweest. Je had hier vroeger wel de
markt voor de deur en toen had je ook
wel ander publiek, maar de kern is onge
veer gelijk gebleven. Er komen hier bij
voorbeeld erg veel oud-kasteleins. Een
stuk of acht bij elkaar. Waarschijnlijk
staat de onbevangen sfeer hen in „Bristol"
erg aan. De kasteleins weten precies hoe
het in een café toe moet gaan. De stam
gasten trouwens ook. Je werkt nooit on
der druk met'deze jongens. Er zijn gasten
bij die hier al 25 jaar komen. Veel van
deze klanten nemen hun vrouwen 's
avonds mee. De vrouwen zitten dan bij el
kaar aan de bar of aan een tafel en hun
mannen leggen een kaartje of zo. Dat is
een gewoonte die zich hier telkens weer
herhaalt. Ach, en voor de rest valt er wei
nig te zeggen. Iedereen in Leiden kent
„Bristol" en weet wat voor zaak het is. Ik
dacht een café met een eigen image. Een
café waar ik niet meer uit zou willen. Het
ligt lekker centraal in de stad, het staat
op een goede plek. Na 13 jaar horeca-er-
varing kan ik wel stellen dat „Bristol"
mijn eindpunt is.
wordt de gelegenheid gebo
den in een ander lichaam
op aarde terug te keren.