Elvis Costello
anders dan anderen
Twee joodse
jongetjes als
gevoelige evacuees
Bij de konijnen af
TERUGBLIK
hou t
het lJ
scherm
in het
oog
TELEVISIE VANAVONÏ
TELEVISIE WOENSD)
RADIO VANAVOND
RADIO WOENSDAG
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT/
DINSDAG 19 JUN11979 PAGlI I h
Steven Serember en Gary Carp, die als de joodse jongetjes Neville en Danny het bij hun pleegmoeder
niet erg naar hun zin hebben. Op deze foto zijn ze trouwens weer terug bij hun moeder, waar ze
met een pan op hun hoofd zitten ter bescherming tegen vallend puin tijdens een Duits bombardement.
De Britse schrijver Jack Rosenthal
schreef met „De evacuees" een
jeugdtrauma van zich af, dat hij op
liep in de jaren '40, toen de kinde
ren uit de Engelse industriesteden
tijdelijk op het platteland werden
ondergebracht om ze te vrijwaren
tegen Duitse bombardementen en
ook om vrouwen een plaats te kun
nen bieden in de oorlogsindustrie
los van de zorg voor een gezin. Re
gisseur Alan Parker werkte het om
tot tv-spel, dat intussen op de Brit
se tv werd vertoond en prompt in
Amerika een Emmy Award kreeg,
terecht, omdat zelden zo natuurge
trouw kinderen in een tv-produktie
aan het werk worden gezien. Vana
vond op Ned. II om 22.00 uur.
Het gaat in dit tv-spel meer om de gevoelighe
den van een kind dan om wat er fout ging bij
deze grootscheepse evacuatie van de jeugd,
toen de oorlog dreigend boven Engeland hing.
Het betrof een regeringsplan, waarvoor een
beroep werd gedaan op de plattelandsbevol
king, die spontaan reageerde, al zal er best
wel eens iemand spijt hebben gekregen van
zijn aanvankelijke toezegging.
In deze film ziet men echter een Britse
schoolmeester met een paar klassen kinderen
langs de huizen leuren en hier en daar afge
wezen worden, kennelijk een beeld dat over
trokken in een kindergeheugen is blijven han
gen.
In het gezin waar de twee broertjes Neville en
Danny Miller terecht komen zijn geen kinde
ren, alleen een wat afwezige man en een bazi
ge vrouw, die de kinderen weinig speels op
vangt, dezen aan het werk zet en om de wind
eronder te houden ook de brieven van hun.
moeder achterhoudt. De oudste jongen schikt
zich hier in, maar de jongste heeft er duide
lijk moeite mee. Hij lijdt trouwens ook aan
heimwee en ziet wekelijks verlangend naar
zijn moeder uit. Hij durft haar overigens niets
te vertellen, omdat zijn broertje hem dat ver
boden heeft. Tijdens een spelletje in de huise
lijke kring komt zijn onvrede echter toch aan
het licht, waarna moeder Sarah haar eigen
kinderen meeneemt naar huis, waar het er
vrijer en veel gezelliger aan toe gaat. Hier
komt nog bij, dat het om joodse jongetjes
gaat, die in een niet-joods gezin werden on
dergebracht en de levensstijl en gebruiken
van het eigen huis misten. Zo lustten zij bijv.
geen varkensvlees, dat zij van thuis niet ken
den, omdat in joodse opvattingen varkensvlees
onrein is.
Heeft men hier kennelijk te maken met een in
de kindergeest vervormd gebeuren, de wijze
waarop beide broertjes in hun doen en laten
in het beeld worden gevat komt over alsof
hier niet een tv-spel wordt gespeeld met een
regisseur op de achtergrond, maar het dage
lijks wel en wee door een onzichtbare camera
wordt bespied. Britse tv-makers hebben de
naam een natuurlijke speeltrant te kunnen be
reiken in samenwerking met het spelersmate
riaal, maar dat ze dit met kinderen ook kun
nen, wordt in dit tv-spel als een openbaring
bewezen, als men bijv. ziet hoe de kinderen
op hun tocht langs de pleeghuizen uit dozij
nen ogen koekeloeren naar de pleegmoeder
die te voorschijn zal komen als de meester
aan weer een andere deur heeft aangebeld.
Schrijver Rosenthal heeft er echter behoefte
aan gehad om zich voor dit verhaal als het
ware te verontschuldigen tegenover al die
Britse gezinnen, die destijds evacuees in huis
hebben opgenomen. In de laatste beelden laat
hij de pleegmoeder zeggen, dat zij het zo bij
zonder goed heeft bedoeld, maar dat het he
laas verkeerd begrepen en uitgevallen is.
TON OLIEMULLER
De zaal in „de Flint" in
Amersfoort is bijna vol, al
leen boven in de hoek
staan nog een stuk of vijf
stoelen leeg. Het is warm,
ontzettend warm, maar dat
kan niemand schelen want
Elvis Costello, de „intelli
gente" new wave-man, be
weegt zich op het podium.
De mannen van VOO's
„Countdown" doen him
best om hem zo goed moge
lijk te filmen voor een spe
ciaal programma dat mor-
genoavond op het scherm
moet, op Ned. II om 20.32
uur.
In een gebroken wit pak,
een wit overhemd en een
zwarte stropdas met rode
ballen begint Elvis, zoals
het hoort, met één van zijn
hits. Het publiek herkent de
muziek en onmiddellijk dei
nen de rijen op de maat
heen en weer. Vele schoe
nen wippen ritmisch mee.
De ogen van Elvis achter
het kleine ronde zwarte
brilletje kijken uitdagend de
zaal in, en regelmatig buigt
hij zijn hoofd zó dicht naar
één van de camera's dat
het lijkt of hij deze een
kopstoot wil geVen.
Wanneer de laatste tonen
klinken, schieten de mensen
die de eerste vier rijen be
zetten, omhoog en klappen
en springen. En hij gaat
verder, zijn kort geknipte
haren worden steeds natter
en zijn daardoor net stekelt
jes.
Alle verhalen die over Elvis
Costello de ronde doen zeg
gen dat hij zich buiten zijn
optredens anders gedraagt
dan andere popsterren en'
dat maakt hem interessant.
Hij wil publiciteit, maar
niet op de voor popsterren
gebruikelijke manier, want:
„ik ben geen ster, ik ben
net zo'n zak als alle andere
mensen. Ik ben ook dron
ken op zaterdagavond en ik
kijk ook naar slechte tv-
programma's zonder een
woord kritiek. Het enige dat
mij van hen onderscheidt is
het feit dat ik erg goede
songs schrijf'. Dat heeft El-
vis Costello eens gezegd.
Maar dingen als bijvoor
beeld het verschijnsel dat
hij geen interviews meer
geeft „omdat de mensen het
nu wel weten", bezorgen
hem de meeste belangstel
ling.
Costello heeft een hekel aan
de platenmaatschappijen.
Voordat eind '77 de kleine
maatschappij Stiff zijn eer
ste plaat opnam, zoals Cos
tello dat wilde, is hij bij 54
anderen langs geweest. Zij
zagen niks in hem, en dat
vergeet en vergeeft hij hen
nooit.
De lp „My Aim is True"
sloeg enorm aan en met de
opvolger „This Year's Mo
del" was Costello mode, iets
dat hij zelf verafschuwt
Zijn doel was om de men
sen te prikken, hij heeft ze
willen irriteren en dat is
hem maar een korte tijd ge
lukt. Hij is mode, hij wil
het niet en snapt het niet
want „wat de mensen een
maand geleden ergerlijk
voorkwam, is nu een waar
heid als een koe", aldus de
woorden van Elvis Costello
in het begin van zijn succes
over dit voor hem onbegrij
pelijk verschijnsel.
Hij wordt onvolwassen,
niet-rijp genoemd, praat
niet over zijn verleden,
„omdat niemand daar iets
mee te maken heeft" en
vertikt het om zich na zijn
optreden te laten beïnvloe
den door het „We want
more", tenminste, zo was
het nog toen de opnamen
voor „Countdown" werden
gemaakt.
Vorig jaar juni, toen Costel
lo voor het eerst in het Ne
derlands Congresgebouw in
Den Haag optrad, pikte het
publiek dat niet Een forse
bierblikjesregen volgde, ze
ventig stoelen werden ver
nield, deuren kapot ge
maakt, en ramen ingegooid.
Op Pinkpop, tweede pink
sterdag, is het wonder ge
beurd. Voor het eerst van
zijn leven liet Elvis Costello
zich verleiden tot een toe
gift Maar eigenlijk is dat
niet nodig, want wat die
man op toneel brengt is zo
goed, dat het absoluut geen
toegift behoeft.
Elvis Costello praat met
het publiek om de mensen
zoveel mogelijk te betrek
ken bij zijn songs. Tijdens
de opnamen voor „Count
down" nodigt hij voor het
laatste nummer „alle mooie
meisjes" uit om voor het
podium te dansen. Over de
netjes beklede stoelen van
„de Flint" springen de
meisjes naar voren. Ze dan
sen of hun leven er van af
hangt, ze dansen het podi
um op, zodat Costello niet
meer te zien is door alle
gele, rode, rose en blauwe
kleuren.
Driemaal moest worden ge
oefend en omdat Costello al
bij tien graden onder nul
transpireert, beviel hem dat
op de warme dag eind mei
niet zo. Maar het tv-kijkend
publiek heeft daar geen last
van, alleen de VOO zal het
niet leuk vinden dat de ster
van wereldformaat deze
omroep „onprofessioneel"
noemt
NETTY BOGERS
Elvis Costello: „Ik ben geen ster, maar net zo'n zak als alle andere mensen"
De scene „De bankrover" uit de kinderserie „Jan de Bom" die door de VARA wordt uitgezonden.
Het Britse echtpaar Liz en
Tony Bomford volgde een
jaar lang een konijnenfamilie
in Cambridgeshire. De film
die als titel „Broer konijn in
de beklaagbank" meekreeg,
wordt door de VARA uitge
zonden. We zien met welke
problemen konijnen te kam
pen kunnen hebben. Ook le
ren we dat konijnen een
soort geboortebeperking heb
ben in tijd van voorspoed.
Ned.II, 19.25 uur.
EO-familiedag
Verslag van de afgelopen za
terdag gehouden EO-familie
dag in de Utrechtse Jaar
beurs. Naast gesprekken en
spelletjes is er ook muziek
van het uit de Verenigde Sta
ten afkomstige Bill Gaither
Trio.
Ned J, 18.59 uur.
Denk-beeld
De vijfde en laatste aflevering
van het NOS-programma
„Denk-beeld" is gewijd aan
de Islam in Nederland.
Ned.1,22.10 uur.
J.J. de Bom
Brieven van kinderen worden
behandeld in de kinderserie
„Jan de Bom". In de hoofd
rollen zien we Titia Konijn,
Jan de Bom en Hein Gatje.
Ned.II, 18.59 uur.
Blake
Blake moet in de science-ficti-
onserie „De zeven van Blake"
vernietigd worden. Om hem
in handen te krijgen wordt
Cally als lokaas gebruikt.
Ned.II, 20.27 uur.
NEDERLAND 1
Journaal voor slechtho
renden
Kortweg (kunst)
Fabeltjeskrant
Journaal
18.40
18.50
18.55
EO
18.59 EO-Famlliedag '79
NOS
21.37
21.55
22.10
SeaamstrasM. 19.30
meetkunde.
20.00 Fenater zur Walt,
ra (Sovaao)
20.45 Ragloniauwa
21.00 Journaal
21.15 Schauplatz: Lyrlker-1
Münster
22.00 Momante
22.15 Spfltere Heirat nicht
achlosaen
23.00 Sport kritisch
23.30 Hllferufe: Partner In derl
24.00 Journaal
23.05
Journaal
Den Haag Vandaag
Denk-Beeld (Islam in Ne
derland)
Journaal
ENGELAND
111
De film-musical „Oliver",
naar de roman „Oliver Twist"
van Charles Dickens verwierf
destijds (in 1968) ik weet niet
hoeveel Oscars. Een ervan
was voor de regisseur Carl
Reed, die zich al lang voor
dien een meester in zijn vak
had. getoond. Deze film was
er ongetwijfeld weer een be
wijs van. Charles Dickens zou
er zelf, vermoed ik zo, ook
wel plezier aan hebben gehad.
Zeker is in ieder geval dat de
TROS met de hervertoning
gisteravond velen een genoe
gen zal hebben bereid.
In Hier en Nu had Cees La
beur interviews met minister
Albeda en fractieleider Lub
bers naar aanleiding van de
komende Kamerdebatten over
onze economie. Hij trachtte er
om zo te zeggen een kabinets
crisis uit te slepen, maar wij
moesten ons toch tevreden
stellen met het vermoeden dat
het misschien wel eens span
nende dagen zouden kunnen
gaan worden. Dat konden wij
tussen de vele woorden door
enigszins horen. De actualitei
tenrubriek van de NCRV had
ook een interview overgeno
men dat de BBC had met Be-
nazit Bhoetto, de dochter van.
de onlangs geëxecuteerde Pa
kistaanse leider. Zij had al
huisarrest opgelegd gekregen
van de huidige machthebbers,
maar niettemin zei zij vrij on
bewimpeld wat haar op het
hart lag. De uitzending van
dit vraaggesprek kreeg een
vrij lugubere actualiteit mee,
gezien het feit dat Hans
S leeuwenhoek bekend moest
maken dat inmiddels is ko
men vast te staan dat Benazit
Bhoetto op grond van dit
(donderdag op de Engelse te
levisie verschenen) interview
terecht zal moeten staan voor
dezelfde rechtbank die haar
vader veroordeelde. Drie jaar
geleden leverde Hier en Nu
een televisiecursus af onder
de titel „Roken, zo kom je er
af'. Gisteravond werd bekend
dat 29 procent van de cursis
ten van toen er inderdaad de
finitief vanaf gekomen bleken
te zijn. Een hoog percentage
naar men zei, maar als u het
mij vraagt is 71 procent toch
ook niet mis.
HERMAN HOFHUIZEN
kunst en
kunstenaars
Het Nationale Ballet gaat
voor het eerst in zijn bestaan
(van 15 t/m 20 oktober) optre
den in Oost-Duitsland. Er
worden vier voorstellingen in
Oost-Berlijn gegeven en twee
in Karl Marx Stadt Deze zes
voorstellingen worden gevolgd
door een drietal voorstellin
gen in West-Duitsland.
Zendtijd
misbruikt
door omroepen
(Van onze radio- en tv.-re-
dactie)
HILVERSUM - Minister
Gardeniers van CRM heeft
de AVRO, de KRO, de
TROS, de NCRV, de VARA,
de Ev. Omroep en Veronica
op de vingers getikt, omdat
deze zendgemachtigden zich
niet houden aan de bepalin
gen van een ministeriële be
schikking, waarbij de moge
lijkheden voor het maken
van reclame voor de eigen
organisatie of uitgaven van
die of andere organisaties
wordt geregeld en beperkt
houdt
Veel geconstateerde overtre
dingen, zowel via radio als te
levisie, zijn het overschrijden
van de toegestane dertig se
conden voor reclamebood
schappen over de eigen orga
nisatie, het uitzenden van der
gelijke boodschappen tijdens
een programma, het aanbie
den van geschenken bij het
toetreden als lid en/of abon
nee, de reclame voor de pro
grammabladen zonder daarbij
te vermelden dat men dan in
de regel ook lid wordt en het
maken van reclame voor boe
ken en platen die niet door
de omroeporganisaties worden
uitgegeven. De minister dringt
erop aan de bepalingen van
de beschikking strikt na te le
ven.
NEDERLAND 2
NOS
18.55 Journaal
VARA
18.59 J.J. de Bom v/h De Kin
dervriend, TV-aerle
19.25 Broer Konijn In de be
klaagdenbank
NOS
20.00 Journaal
VARA
20.27 De 7 van Blake, SF-aerle
21.20 VARA-Vlale
22.00 De óvacuóa, TV-fllm
VRO
23.15 Van regentenachap naar
medezeggenachap
NOS
23.35 Journaal
DUITSLAND 1
18.00 Wie soil man dr. Mrcacek er-
trSnken, Tsjechische speel
film, deel 1. 18.50 Journaal.
19 Drel lm Morgenland. 19.30
Gute Laune mK Mualk. 19.45
Von der Elfel bla zum Weser-
bergland.
20.15 HlerundHeute
20.45 Trick um 4tel vor8
21.00 Journaal
21.15 PlattenkOche
22.00 Panorama
22.45 Detektlv Rockford: Anruf go-
nügt, TV-aerle (De witte rid
der)
23.30 Tagesthemen
24.00 VS golftttela
0.45 Journaal
DUITSLAND 2
18.00 Journaal. 16.10 Der Sldave
Celvlalue, TV-eerle, af IJ.
18.40 Die Drehschelbe. 19.20
Die achnellste Maus von Me-
xlko, tekenfilmserie.
20.00 Journaal
20.30 Eln Sonntag lm Oktober,
speelfilm van Andrés Kovècs
ovor gebeurtenissen In Hon
garije oktober 1944
22.00 Journaal
22.20 Die Galle von Zlmmer II, zie
kenhuisdocumentaire
23.00 Bruder John (Brother John),
Amerikaanse speelfilm (1970)
van James Goldstone
0.40 Journaal
DUITSLAND 3
BBC 1
18.10 Aak Aspel. 18.35 Koq
18.40 Journaal. 18.55
ting England. 19.20 Ni
de. 19.55 Driver of
(Regional heats).
20.25 Centennial, TV-eerie (Th
Home)
22.00 Journaal
22.25 I didn't know you
eerie (What's In a namij
2255 Horse trading, document
23.45 Tonight, actualiteiten 1
0.25 Multi-racial Britain
BBC 2
18.00 Open University.
20.20 Journaal
20.30 Tennis to win, TV-eerie
21.00 It'e a small World, Intyf"'
programme
21.10 Brass Tacks, discussie
22.00 Rhoda, TV-serie
22.25 World of Music (^e
Grappelly)
23.15 Top Gear, autorubriek
23.45 Journaal
BELGIE NED. 1
18.45 Oscar, Jeugdserie. 18. v(
nerklanken (Toasten*
19.35 Morgen. 19.45 Joutw
20.10 Het gat In de r
over Incident In Wsrsfis
hall
2055 Life on Earth, TV-ssil
(De eerste wouden)
21.45 Casino Promenadecol
22.15 Actie Kringloop
22.45 Journaal
BELGIE NED. 2
daa
20.35 Anlmaux du Solell,*1!
(Nijlpaarden) de
21.00 The Effect of Gemma II exp
Man-In-the-Moon Ml moi
Amerikaanse apeelflln|
van Paul Newman
BELGIE FRANS 1
18.40 Cea hommee qui
sent, documentaire
19.10 Bons beleert I
xelles. 19.15 Anten!!11
regionieuws. 19.30 Je «g'
1955 The Onedln Lfywef
20.45 Hommee de Wallonië
Traces de Louis
21.35 Journaal
21.50 Hlstolre de Ie Marine,
BELGIE FRANS 2 N
19.55 Geschiedenis van de v
ziek.
20.45 Le Jeune hommevert,Tl
om
- Sr
NEDERLAND 1
10.00 School TV
NOS
13.00 Journaal voor slechtho
renden
NCRV
15.30 Brombeer Co, teken
filmserie
15.40 Chaplln-klucht
15.55 Dierenconferentie, teken
film
NEDERLAND 2
NOS
13.00 Journaal voor slechtho
renden
DUITSLAND 1
11.00 Journaal, Tagesthemen. 11.25
Der Nuasknacker, ballet (Ro
land Petit). 13.05 Panorama.
13.50 Preaseschau. 14 Jour
naal. 17.10 Journaal. 17.15 An
hellen Tegen (Duitss volkslie
deren).
DUITSLAND 2
ENGELAND
BBC 1
7.38 Open University. 1058
TV. 11.45 You and
Race acrosa the
School TV. 14.15 Jofho,
14.30 Bod. 14.45 Wori 1
Cricket. 15.01
15.38 World
Royal Ascot (paardsnr
1750 Play School. 17;
Turn Challenge.
7.38 Open University. 11.20 C
voor Aziaten. 12 Play
12.25 World Cup
1450 Royal Aacot (pi
rennen), World Cup Crtd
BELGIE NED. 1 en
16.30 Tip-Top, voorde Jeugd.
mi
BELGIE FRANS 1
17.00 Feu vert, voor de Jeugd.
he
saldo. 19.30 (S) Operette: koren en
solisten. 20.03 (S) Van Broadway tot
Carre. 20.30 (S) Folk live 21.02 (S)
Ad lib. 21.45 (S) Frans op z'n Brus-
se. 22.02 (S) AVRO's swing time.
NOS: 23.02-24.00 Met het oog pp
morgen. VARA: 0.02 (S) Elpeetuin.
1.02 (S) Groot licht. 5.02 (S) Truck.
HILVERSUM 2
KRO: 18.10 Verkenning. HUM. VER
BOND: 18.20 Na vijven en zessen,
actual, en commentaren. P.P.: 18.50
Uitz. van de PPR. 19.00
meervoud (19.00 Christenen
huis uit Jood. 19.20 Nieuws
kerk en 19.30 Kruispunt) NOS
(S) Holland Festival: Nederlan
merkoor: Hedendaagse
22.30 Nws. KRO: 22.40 (S)
muz. 23.30 (S) Muz. op h4
(36): Hedendaagse muz. 23.55
HILVERSUM.3
NOS: 18.03 (S) De avondsp
de Nationale Hitparade. VAfv
(S) Popdonder plus. 21.02 |S
ville. 22.02 (SV... And all tl
23.02-24.00 (S) Elpee tuin.
HHVUSLM
ML
VOO: 7.03 (S) Ook goeie
morgen. 9.03 (S) Muziek
terwijl u werkt. 10.02 (S)
Kletskop. VPRO: 10.45 (S)
Villa VPRO. EO: 14.20 S
Radio-kinderkrant. 14.45 (S)
Nederlandse muziek en zang. 15.30
(S) Van hart tot hart. 16.02 (S) EO-
Metterdaad. 16.17 (S) Licht en uit
zicht. 17.02 (S) Tijdsein. NCRV: 17.45
(S) Theaterorgelbespeling.
VARa: 7.00 Nws. 7.10 Och-
tendgymn. 7.20 De Wekker
radio 1. (7.30, 8.00 en 8.30
Nws.) 9.00 Gvmn. voor de
vrouw. 9.10 Waterstanden.
NOS: 9.15 Werkbank.
VARA: 9.25 Keuren en kiezen. 9.50
Hoor Haar! 11.10 Nederlandse
Schoolradio. 11.30 Ter Plaatse,
lunchmagazine. (11.30 Ruurlo-Cen-
traal. OVERHEIDSVOORLICHTING:
12.16 Wetenschapsbeleid. 12.26
Meded.voor land- en tuinbouw. 12.36
Dingen van de dag. 13.11 Ruurlo-
Centraal) 13.30 Oude Schoolliedjes
door De Merels. 13.50 Kinderen een
kwartje? 14.30 Leef-tijd-genoeg. 15.30
'Operette. 16.00 Betties ochtend,
deze wereld, hoorspel,
grammofoonmuz. 17.00 Ned#
lig. 17.24 Meded., SOS- en po
17.30 Nws. 17.36 Dingen van de
Show. 14.03 (S)
Stokkink Show.
Stampij.
NCRV: 7.00 Nws.
levende woord.
Preludium. 9.00
(S) Divertimento.
Onder de hoogtez»
(S) Orkest palet
Nws. 12.02 (S) Tafelmuzlek
Pianowerken uit de Romantie
Lunchconcert: 1 13.30 Platen
13.55 Zojuist verschenen. H
14.02 (S) De Iie4deren vS'
de woensdagmiddag. 15
muz. 16.20 (S) Populaii
16.55-17.00 (S) Kunst-en vli