mm ■■■1" Firepoweriveel actie, weinig verhaal Jeugdbendes Hollywood terroriseren ook Rijnlands Mannenkoor gastheer Roemenen Stomppop '79 in Stompwijk Klassieken in 't Huys Dever Een ongedwongen volkszaak Leidse popmuziek bij Augustinus En verder CAFÉ „DE WAAG' LEIDSE COURANT VRIJDAG 15 JUN11979 LIDO 1 Firepower (16) met Sophia Loren, James Coburn en O.J Simpson. Regie: Michael Winner. Neem een script boordevol actie, huur een paar beken de acteurs (in dit geval de nog immer goed ogende So phia Loren en de onverzet telijke James Coburn) maak een film vol geweld en met weinig verhaal en je kostje is gekocht. Dat moet zo'n beetje de bedoeling zijn geweest van regisseur Mi chael Winner bij het ver vaardigen van Firepower. De film is nog geen twee minuten oud wanneer de eerste explosie, er volgen er nog veel meer, de lucht ver scheurt. Ivo Tasca, chemicus van professie, opent op dat moment een bombrief en laat daarbij het leven. Tas- ca's echtgenote (Sophia Lo ren) verdenkt miljonair Karl Stegner van deze daad. Stegner is ondermeer fabri kant van geneesmiddelen en Ivon Tasca had ontdekt dat die medicijnen kankerver wekkend waren, en klopt aan bij het departement van justitie. Justitie staat mach teloos aangezien Stegner in het buitenland vertoeft. De op twee na rijkste man ter wereld woont, omgeven door adviseurs en een legertje be wakers, op het Caraibische eiland Antigua. Niemand weet hoe Stegner eruit ziet, er bestaat slechts een dertig jaar oude foto van hem. Op verzoek van Adele Tasca verschijnt Fanon (James Co burn) ten tonele, Fanon is de ex-geliefde van Adele Tasca. Met behulp van meesterdief Catlett (O.J Simpson) stelt Fanon allerlei pogingen in het werk Steg ner te ontvoeren. Het twee tal gaat redelijk rigoreus te werk,trekt in feite brand schattend over het eiland, maar Stegner wordt niet ge vonden. Het strijdtoneel ver plaatst zich nog naar Cura cao en uiteindelijkma veel verwikkelingen, slaagt Fa non erin Stegner te kidnap pen. Iets wat bijna mislukte door de dubieuze rol die Adele Tasca in deze hele af faire speelt. K.V.H De advertentiecampagne voor „The warriors" die zoveel gemaakt moest worden. veroorzaakte dat een andere Jeugdbendes in Amerika. Veronica-televisie wijdde er kortgeleden een actualitei tenrubriek aan. Groepen identiek uitziende jonge mannen met als wapens ba- seballbats, f ietskettingen, messen en hier en daar een pistool, vormen een maat- schapij in een maatschappij. Terug naar het oeroude „stammen-principe": Grote steden opgedeeld in territo ria; wie de grens over schrijdt is vogelvrij. „Stam men" die met elkaar in con stante onmin leven; gevech ten op leven, en dood. Een sfeer van voortdurende spanning als een nieuwe, merkwaardige levensbehoef te. Voer voor sociologen. Maar ook voor Hollywood dat er tegenwoordig als de kippen bij is om maatschap pelijke verschijnselen in film om te zetten. Dat betekent dat we in het najaar in de. Nederlandse bioscopen een hausse aan „bende-films" kunnen verwachten. Num mer één zal dan ongetwij feld „The warriors" zijn van regisseur Walter Hill, die daarmee een boek van Sol Yurick verfilmde dat al zo'n twintig jaar op de plank lag. Yurick beschreef jeugdherin neringen, evenals de jonge auteur Richard Price dat deed in „The wanderers". Ook al een film over de be ndes die de diverse immense woonblokken van de New Yorkse Bronx bevolken. De werkelijkheid is inmiddels niet anders dan toen, het ge weld van de bendes is zelfs geëscaleerd. Hollywood kan zich in de handen wrijven. LUXOR Heaven can wait (a l.) Warren Beatty als de fer vente footbalispeler die door een fout in de registratie te vroeg „naar boven" wordt geroepen. Hem wordt de gelegenheid gege ven in een ander lichaam op i aarde terug te keren (tweede week). „The warriors" gaat over zo'n armada van bendes die een immense jacht op elkaar maken. Hiërarchisch opge bouwde families met strenge wetten onderling. De grote baas heeft een soort raadge ver, mag alleen maar via be paalde rituelen benaderd worden, zelfs wat zielig aan doende maatschappelijke- jeugdwerkers moeten zich daaraan houden, er is een sterke erecode, als een ge vecht los gaat barsten or donneert de chef een week sexuele onthouding aan zijn volgelingen. „Een film over wat het betekent lid van een „gang" te zijn" zegt regis seur Hill. „Het gevoel van oerstammen, van samen strijd leveren, trouw zijn, el kaar steunen in eenzelfde doel." Zijn film werd door Paramount met veel visueel geweld in de publiciteit ge bracht. Reclamecampagnes van grimmig vertekende „helden" die in een immense massa dreigend op de kijker toelopen, met een onderlig gende spanning van „Sla jij eerst, of doe ik het". Een van de publiciteitsslogans luidde: „Ze zijn 100.000 man sterk. Ze staan met vijf te gen één tegenover de politie. Ze zouden New, York City in handen kunnen hebben." Stevig, op sensatie geënt re- clamewerk, dèt wel agressie op móest roepen. De film werd in de 670 bios cooptheaters tegelijkertijd ingezet. Er kwamen onmid dellijk hordes mensen op af. Maar ook allerlei actieve be- CAMERA Pas op of we slaan d'r op (12) Het Trinity-duo heeft het Wilde Westen voor goed de rug toegekeerd, maar slaat nog steeds even wild om zich heen. Liefhebbers zullen zich stellig n (vierde week). LEIDEN Het Rijnlands christelijk man nenkoor is eind deze maand gastheer van het 74 man tellend gemengd koor het „Bau- ernchor" uit het plaatsje Rosiori in Roeme nië. Het Roemeense koor komt naar Neder land voor het internationaal koorfestival dat woensdag 27 tot en met zaterdag 30 juni wordt gehouden in het Haagse Con gresgebouw. Dinsdagavond 26 juni geeft het Roemeense koor met de andere aan het festival deelne mende buitenlandse koren, een concert in het Congresgebouw. Woensdag wordt een bezoek gebracht aan Den Haag en Scheve-* ningen en wel aan het Vredespaleis en de Pier. Om vijf uur is er in het Leidse Stad huis een officiële ontvangst door het college van b en w. Donderdag is het „Bauernchor" in het Congresgebouw te vinden, waar het zijn beste beentje voorzet op het festival. Vrijdag staat er een bezoek aan de bloe menveiling van Rijnsburg en een boottocht op het programma. Zondagmorgen is het Roemeense koor voor en na de dienst, die om tien uur begint, in de Hooglandse kerk te horen. LIDO II The deer hunter (16) Robert de Niro en John Savage in een aangrijpende film, waarin de Verenigde Staten van nu hun frustraties over de oorlog in Vietnam afreageren. Rijkelijk ndes, die wel even wilden zien hoe zij het op 't witte doek deden. Resultaat: Be dreigingen, vernielingen in een groot aantal steden, en in Zuid-Californië nadat de film z'n eerste weekeind achter de rug had, steek- en schietpartijen waarbij een 17-jarige jongen om het le ven kwam. De vechtenden hadden volgens de politie net „the warriors" gezien. Bioscoopexploitanten die zich in hun bestaan be dreigd zagen, begonnen ver woed Paramount te bellen om het wat kalmer aan te doen. De grote filmmaat schappij moest terugkrabbe len. De agressie-opwekkende reclame-campagne werd ver vangen door een simpele ad vertentie: „The warriors" kan in dit theater van dan tot dan gezien worden. Meer niet. En bioscoopeigenaren kregen toestemming de film alsnog te weigeren, boekin gen. te annuleren, zonder enige verdere verplichting. Achteraf valt het allemaal nogal mee zeggen Para mount en de bioscoopexploi tanten nu. „Dit is natuurlijk niet het soort films waar het publiek van The sound of music op af komt Een beet je ruwer en harder is het wel." Inmiddels hebben de kassa's ondanks alles wél op topniveau gerinkeld voor „The warriors", zoals ze het voor vervolgend bende-werk ook zullen doen. Geld maakt weer een heleboel goed. BERTJANSMA overladen met Oscars (tiende LIDO III Animal House (al.) Een dolle komedie over een zich doorgaans keurig netjes gedra gende student, die de bloemetjes eens flink buiten zet (tiende week). STUDIO Waterschapshcuvel (a.l.) Ontroerende tekenfilm over een aantal konijnen dat de streek waar ze vandaan komen verlaat, op zoek naar meer lee fruimte. Naar de gelijknamige door Peter) Hartesteeg 2, Leiden Open: alle dagen van de week van 's middags twee uur tot de gebruikelijke sluitingstijden van een of twee uur na middernacht. Woensdag gaat het café al om acht uur open, 's avonds is het geslo ten. Zaterdagochtend,marktdag, opent „De Waag" zijn deur om zeven uur. Snacks: bierworstjes en leverworst. Café „De Waag" deze keer. Een café dat van oudsher bekend staat als een onge dwongen volkszaak, waar en beetje Leide- naar wel eens geweest is, of minstens van heeft gehoord. In het hartje van het marktgewoel op woensdag en zaterdag en intussen voor de stamgasten een dagelijk se pleisterplaats. Achter de bar, aan de navelstreng van het vloeibare goud, staat een dame, een schat van een vrouw die voor iedereen tante Bep heet Mevrouw Bep Schlagwein-Boot (59) bij toeval (maar voor wie niet) zes jaar geleden op een plaats terecht gekomen, waar ze in werke lijkheid nooit van gedroomd heeft Het café, wie had dat nou gedacht? Diploma „Ik ben eigenlijk heel toevallig caféhoud ster geworden. In de tijd hielp ik mijn zoon wel eens een handje in zijn café aan de Mandenmakerssteeg. Die zaak heette toen ook „De Waag". Mijn zoon is helaas overleden, maar ik heb zijn bedrijf voort gezet, al is het op een andere plaats. Het café hier in de Hartebrugsteeg heet nu net zo, vroeger stond het bekend als „Klein Minerva". Ik ben dit bedrijf hele maal in mijn eentje begonnen. Ik ben we duwe en vind dat een mens niet bij de pakken neer moet gaan zitten, daarom be sloot ik iets voor mezelf te beginnen om wat vertier en afleiding om me heen te hebben. Veel heb ik te danken gehad aan Tex Tedson (de bekende steilewandrijder en Globe-kunstenaar) met wie ik voordien ook al in de horeca heb samengewerkt Hij heeft me bij voorbeeld erg geholpen met mijn horeca-examen, dat ik zes jaar geleden bij het kopen van dit kroegje wil de afleggen. Dat is allemaal uitstekend ge lukt. Ik heb alle papieren nu in huis." De vorige eigenaar van wat nu café „De Waag" heet, was ene Jan Luci. Hij is ruim 40 jaar kastelein geweest. Ook tante Bep heeft hem goed gekend. .Het was een rare vent, zegt ze, je kon wel met hem la chen. Het gebeurde soms dat zijn zaak bijna leeg was en er maar drie mensen aan de bar zaten.Als die klanten aanstal ten maakten om weg te gaan, omdat het er zo stil was dan zei Jan: „Jongens neem er nou maar eens eentje van mij. Het is zo gezellig". Het is gek hè, maar weet je dat ik een foto thuis heb, waar ik nog op sta met mijn man en mijn jongste zoon midden in dit café. Ik had toen nooit kun nen bedenken, dat ik hier nog eens als ei genaar en niet als klant zou staan." respect Een vrouw achter de tap van „De Waag". Het is een gok, maar niet voor tante Bep. Op woensdag en zaterdag zit het café stampvol met marktkooplui en andere gasten. Het is dan net een bijenkorf, het is er een komen en gaan van de meest uiteenlopende types.Er wordt door tante Bep niet gediscrimineerd.„Je krijgt hier rijke kooplieden en mensen die op het Plantsoen slapen. Ik maak tussen hen geen onderscheid. Ik kan met iedereen goed opschieten. Je moet wel je ogen goed de kost geven, maar ik heb nooit moeilijkheden met mijn klanten. Als ik soms boodschappen moet doen dan zeg ik gewoon tegen een klant, of hij even ach ter de ,tap wil staan. Dat gaat zonder mankeren altijd goed. Dit is trouwens een café waar ook veel vrouwen binnen ko men stappen. Die worden heel normaal bejegend. Het lijkt wel dat je hier als vrouw het respect van de klanten ver dient. De mannen nemen het tenminste heel vaak voor me op als er wat woorden zijn. Iets wat overigens niet zo vaak nodig is en trouwens wat dan nog. Het is toch net eèn grote familie". 'Tante Bep' :„Gezelligheid is troef". roman van Richard Adams. En kele maanden geleden draaide deze film ook al in Leiden, toen niet langer dan enkele weken. Wellicht is het te danken aan de eerste plaats in de top veertig van de gelijknamige hitsingel van Art Garfunkel, dat deze uit stekende tekenfilm weer terug- keert.(reprise, eerste week). TRIANON Twee vrouwen (16) Vaderlandse film van de be tere categorie van regisseur Ge orge Sluizer met buitenlandse to pacteurs in de hoofdrollen. De intrigerende menselijke relaties worden uitstekend uitgediept (vierde week). In de matinee: Juliana in zeventig bewogen ja ren (a.l.) Een voortreffelijk werk stuk over de vorstin dat ver uit stijgt boven het obligate verto nen van oude journaalfragmen ten (achtste week). REX Big Abner (16) Sexfilm van de gebruikelijke magere kwaliteit EUROCINEMA I (Alphen aan De Leidse formatie 'Trail' STOMPWIJK Ter gele genheid van het tienjarig bestaan van de Stichting Asafoetida, die zich bezig houdt met het jeugd- en jongerenwerk in Stompwijk, wordt er zaterdag 16 juni een festival gehouden in de feesttent aan de Jan Koene- weg in Stomwijk. Vanaf 12 uur is er een een voetbaltoernooi, met daar tussendoor optredens van de volksdansgroep Ruzmarin. Een optreden van de beken de clouwns Plok-Plok zijn om ongeveer drie uur te verwachten. 's Avonds wordt het popfestival,, Stomppop '79" gehouden, waar de groepen Mover, een hardrock-band uit Den Haag de Haagse popgroep Delro- se en De Leidse new-wave groep Trail zullen optreden. De pauzes worden opgevuld met muziek van disco Fi refly. Entreeprijs voor het popfestival is 7,50 gulden en de optredens beginnen om 20.00 uur. De Haagse groep 'Delrose' LISSE In de serie Dever- concerten is er zaterdag 23 juni een concert van het trio Erika Waardenburg, Dieks Visser en Han Ka- paan in de gerestaureerde ridderhofstede. De harpiste Erika Waarden burg studeerde in Utrecht en Brussel.Zij vormt een duo met de zangeres Elisa beth Cooijmans en maakt deel uit van het „Circle En semble". De fluitist Dieks Visser studeerde aan het Amsterdamse Conservatori um Hij is thans leraar aan het Sweelinck Conservatori um en maakt deel uit van het fluitkwintet „Arguros". De hoboïst Han Kapaan komt uit Leiden. Hij speelt in het Haagse blaaskwintet „Parnassos". Het muzikale gelegenheid strio speelt in Dever werken van Loeillet, Berlioz, Ibert, Bach, Debussy en Nino Rota. Kaarten voor het con cert dat om 20.00 uur be gint, zijn a 6 gulden ver krijgbaar bij het VW-kan- toor aan de Lissese Grach- tweg. 65-plussers en CJP- houders betalen 4 gulden. LEIDEN Jongerenvereni ging „Augustinus" sluit morgen haar seizoen af met een popconcert in het vere nigingsgebouw aan het Ra penburg 24. Aan het concert verlenen drie Leidse groe pen, te weten „The Ho- trocks", „The Dummies" en „Wilcox Gay", hun mede werking. Het concert begint om half negen. De toegangs prijs is vier gulden. De driemans-formatie „The Hotrocks" brengt swingende blues-rock met zijsprongen naar de heavy rock. Het re pertoire bestaat voor een groot deel uit eigen werk, afgewisseld met oudere „stampers". „Wilcox Gay" brengt wat lichtere rock. De groep bestaat uit vijf perso nen. Het concert wordt be sloten met een optreden van de new wave-punk groep „The Dummies". De muziek die deze uit vier man be staande groep ten gehore brengt, heeft veel weg van „The Stranglers". Het nieuwe seizoen in ,|Au- gustinus" begint weer op 18 augustus. Vanaf die datum is het „Eigen Huis" van de studentenvereniging weer ie dere woensdag- en zaterdag avond voor iedereen geo pend. den Rijn) They called him bulldozer (al.) Bekend gooi en smijt werk met Bud Spencer (nu eens niet met Terence Hill) in de hoofdrol (reprise, eerste week). EUROCINEMA II (Alphen aan den Rijn) Animal House (a.L) Zie Lido III (eerste week). EUROCINEMA III (Alphen aan den Rijn) De motorduivel van Texas (16) (eerste week). EUROCINEMA IV (Alphen aan den Rijn) De stroomstoring (16) (eerste week).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 7