deTijd Relatie kerk en staat in Noorwegen gespannen De nieuwe Citroen Visa wil graag een dagje met u uit. Britse raad van kerken wil economische druk op Zuid-Afrika Ook partij trots op Poolse paus Korte metten Hervormde synode korter bijeen EEN VOLLE DAG PROEFRIJDEN, ZONDER VERPUCHTINGEN IN DE NIEUWE CITROEN VISA. BINNENLAND/BUITENLAND LEIDSE COURANT DONDERDAG 31 ME11979 PAGINA 7 De spanningen in Noorwegen tussen kerk en staat nemen toe, sinds het parlement vier jaar geleden een nieuwe abortuswet heeft aangeno men. Deze wet, die dit jaar in wer king treedt, voorziet in vrije zwan gerschapsonderbreking tot de twaalfde week op kosten van het ziekenfonds. De lutherse bisschoppen hebben zich daar fel tegen gekant. Zij trachten nu een definitieve scheiding tussen kerk en staat te be werkstelligen. De lutherse kerk van Noorwegen (waartoe 3,85 van de 4,04 miljoen in woners behoren) is officieel staats kerk. De ambtsdragers moeten ook overheidsdiensten vervullen. De bis schoppen worden, op voorstel van de kerk, door de staat benoemd. In de grondwet is de lutherse belijdenis de „officiële godsdienst van het land. Ds. Boerre Knudsen uit Oslo heeft met vierhonderd collega's voorgesteld om koning Olaf, wiens handtekening onder de abortuswet staat, en de parlementsleden die deze wet hebben gesteund, uit de kerk te zetten, om dat zij tegen de grondwettige gods dienstige overtuiging gehandeld zou den hebben. Ds. Knudsen heeft aan gekondigd geen ambtenaarsdiensten meer te verlenen om zo een proef proces uit te lokken, waarin herroe ping van de wet gevraagd zou wor den. De regering heeft de benoeming van de vroegere bisschop van het diocees Borg, per Loenning, tot bisschop van Nidaros tegengehouden. Loenning leg tes ste rin Eei de de din nor kin legde in 1975 het ambt neer uit pro test tegen de abortuswet. Het voor stel van de kerk werd door de rege ring niet overgenomen. Een enquête van enige jaren geleden wees uit dat zesenzestig procent van de bevolking vóór handhaving van de lutherse kerk als staatskerk is. Zevenenvijftig procent van de onder vraagden zei lid van de kerk te zul len blijven na een eventuele schei ding van kerk en staat. Momenteel is nominaal 94 procent van de bevo- king lid. De hervormde synode zal in juni slechts twee dagen ver gaderen in plaats van de ge bruikelijke drie. Maandag 11 juni staan een aantal kerkor- delijke zaken op de agenda en ('s avonds) het jaarverslag van de Raad voor de Zaken van Kerk en Theologie en een nota over ontwikkelin gen op dit gebied in de afge lopen tien jaar. Dinsdag 12 juni zal de syno de zich bezighouden met het jaarverslag van de Generale Financiële Raad en met de zgn. Informatienota, waarin het moderamen van de syno de verslag doet van zijn acti viteiten sinds de laatst ge houden synode. Tevens zal een nota in behandeling ko men met betrekking tot een nieuwe classicale indeling, omdat de verschillen in grootte tussen de huidige classes door velen als onbe vredigend worden ervaren. De bespreking in de synode is een eerste aanzet tot een ontwerp voor een classicale herindeling. Verder wordt een voorstel behandeld om te komen tot een nauwere samenwerking met de gemeenten behorende bij de Bond van Vrije Evan gelische Gemeenten. De bond vergadert 11, 12 en 13 juni op de Ernst Sillemhoeve. De hervormde synode nam reeds in november 1978 een posi tief principieel besluit daar over. Voorts zal de synode zich opnieuw bezighouden met een artikel in de kerkor de, dat het onderzoek naar de geschiktheid voor het ambt van predikant betreft. De Britse raad van kerken heeft in een studie gepleit voor een regeringsbeleid, dat gericht is op verbreking van alle economische banden met Zuid-Afrika met als doel de opheffing van het apar theidssysteem. De studie is gepubliceerd on der de titel „Politieke veran dering in Zuid-Afrika: Britse verantwoordelijkheid". Zij zal op de vergadering van de raad in november in behan deling komen. Daar zullen de kerken moeten beslissen of zij zich mede verantwoorde lijk willen voelen voor een stringenter beleid jegens Zuid-Afrika. In de studie wordt gezegd, dat tientallen jaren van hech te economische relaties en de druk die op Engelse firma's in Zuid-Afrika is uitgeoefend om een zodanig beleid te voeren, dat er een einde zou komen aan het apartheidssys- teen, niets uitgehaald hebben. Op die basis is het niet mo gelijk gebleken veranderin gen te bewerkstelligen. Het ogenblik is gekomen om ons te stellen, aldus de stu die, achter een alternatief - en veel moeilijker - beleid van verbreking van die ban den. Het document sugge reert als een van de minst kostbare en meest praktische vormen van sancties jegens Zuid-Afrika het uitroeien van een olie-embargo door de Verenigde Naties. Bij de Britse regering zou erop aan moeten worden ge drongen om samen met an dere regeringen te onderzoe ken hoe zulk een embargo het meest effectief zou kun nen worden uitgevoerd. Bij de presentatie van het docu ment bleek, dat de Britse raad van kerken niet pessi mistisch is ten aanzien van de houding van de nieuwe regering in deze kwestie. Er werd op gewezen, dat de Britse export naar andere delen van Afrika stijgt in vergelijking met die naar Zuid-Afrika. Alle hoge staatsfuncties in de Duitse Bondsrepubliek worden momenteel door pro testanten vervuld: bondspre sident, bondskanselier, vice- kanselier en voorzitter van de Bondsdag. Bovendien zijn van de zestien leden van de regering-Schmidt er twaalf protestant. Drie zijn er ka tholiek en één onkerkelijk. Ook de minister-presidenten van de bondsstaten zijn overwegend protestant: acht van de elf. Eind 1977 waren er in de Bondsrepubliek on geveer evenveel katholieken als protestanten, elk ruim 27 miljoen ofwel rond 45 pro cent. Het katholieke dagblad „Av- venire" heeft de communisti sche burgemeester van Rome, Giulio Argan, kort zichtigheid verweten, omdat hij zich had beklaagd over de verkeersopstoppingen die het gevolg zijn van de mas sale belangstelling voor de audiënties van de paus op woensdagen. De burgemees ter had onlangs in een brief aan het Vaticaan gesproken over „onvermijdelijke maat regelen". De rooms-katholieke hoogle raar James Mackey uit San Francisco is toch benoemd aan de universiteit van Edinburgh, niettegenstaande hevige kritiek uit de presby teriaanse kerk van Schot land. Hij is de eerste katho liek die deze post zal bekle den. Het bestuur van de uni versiteit legde de nadruk op de internationale reputatie van dr. Mackay en zei bo vendien, dat het niet aan ging te wijken voor interne druk. Bisschop Yoss Matulaitis-La- bukas, apostolisch adminis trator van het Litouwse aart sbisdom Kaunas is deze week op vijfentachtigjarige leeftijd overleden. Hij was een van de vijf katholieke opperherders in Litouwen. Hij wordt opgevolgd door Li- udas Povilonis (68), die tot nu toe coadjutor van de bis schop was. „De Kapucijnen, een kennis making met hun historie", is de titel van een zojuist ver schenen boek van pater Jan W. Scheffers ofm cap. Het wil een overzicht bieden van de geschiedenis van de orde, waarbij vooral aandacht wordt besteed aan de „uit wendige" geschiedenis aan de hand van data, feitelijk heden en gebeurtenissen. Ge schetst worden in grote lij nen de wederwaardigheden van de eerste orde van Fran- ciscus van Assissi, het ont staan van de minderbroe ders-kapucijnen in de lage landen en van de zelfstandi ge Nederlandse provincie, alsmede de geschiedenis tot heden. Het boekje is ver krijgbaar op het adres Oude Gracht 23 te Utrecht. Het bisdom Augsburg zal volgend jaar met een serie tentoonstellingen, voordrach ten, prijsvragen, bedevaarten en feestelijke bijeenkomsten de zevenhonderdste sterfdag van de heilige Albertus Mag nus en de vijftienhonderdste geboortedag van de heilige Benedictus gedenken. Alber tus Magnus is geboren in Lauingen, dat tot het bisdom Augsburg behoort. Bij de of ficiële gedenkdag op zondag 16 november van Albertus Magnus wordt een aantal Eu ropese bisschoppen verwacht, alsmede vele abten en bis schoppen. Talloze Polen lopen dezer da gen met een badge op hun jas gespeld, met een portret van de paus, zijn naam in het Pools en de data van zijn bezoek. (Door onze speciale verslaggever Leo van Vlijmen) WARSCHAU Sinds oktober vorig jaar mag de naam van Karol Wojtyla weer in de Poolse pers genoemd wor den, al wordt die naam nu dan ook als Jan Pawel (Jo hannes Paulus) geschreven. Nog maar een maand tevo ren toen de huidige paus samen met de Poolse pri maat, kardinaal Wyszynski, West-Duitsland bezocht had de censuur de naam van kardinaal Wojtyla uit alle berichten geschrapt. De kardinaal van Krakau stond al lerminst op vriendschappelijke voet met de autoriteiten of met de partij. Diezelfde autoriteiten en diezelfde partij zullen zaterdag a.s. Karol Wojtyla niet alleen met alle eer ontvangen, maar kunnen ook nauwelijks verbergen dat zij toch wel trots zijn op deze zoon van Polen, die tot het hoogste ambt ter wereld is verkozen. Men kan in Polen zeker niet van kerkvervolging spreken. Hoe zou dat kunnen in een land waarin Pool-zijn in feite gelijk staat met katholiek-zijn. Niettemin voelt de Poolse katholieke kerk zich tenachter gesteld. De hele sociale sector vóór de oorlog het mo nopolie van de kerk in Polen is nu door de staat over genomen. De kerk heeft ook geen toegang tot de massa media (radio en televisie) en de weinige katholieke tijd schriften en periodieken die er bestaan, hebben nogal eens last van de censuur. Sinds Karol Wojtyla paus Jan Pawel heet, schijnt er voor de Poolse katholieken echter het een en ander te veran deren. Na een eerste aarzeling in de dagen rond de paus keuze hebben ook de Poolse massamedia zich enthousiast op de publiciteit rond de Poolse paus gestort. De introni- satie van de paus, eind oktober vorig jaar, werd door de Poolse radio en televisie integraal uitgezonden. En tijdens het aanstaande bezoek van de paus aan Polen zullen de nationale massamedia van minuut tot minuut het Poolse volk op de hoogte fiouden van wat Jan Pawel zegt of doet. Juist omdat Pool-zijn gelijk staat met katholiek-zijn kan de Poolse katholieke kerk het terrein van de politiek niet omzeilen, ook al zou zij dat willen. Zelfs de schutsheilige van Polen, de heilige bisschop Sta nislaus van Krakau, is in feite een politieke heilige. Hij verzette zich tegen de autoriteiten omdat hij de rechten van de mens door het gezag met voeten getreden zag. Hij moest zijn verzet met de dood bekopen. Dat was in het jaar 1079. Sindsdien is de heilige 'martelaar Stanislaus voor de Polen een symbool gebleven van het verzet tegen de onderdrukking. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat Karol Wojtyla na zijn uitverkiezing tot opvolger van Petrus aanvanke lijk de naam Stanislaus had willen aannemen. Uiteinde lijk zag hij er van af, maar hij wilde dan toch wel op 8 mei van dit jaar, de dag waarop het negende eeuwfeest van Stanislaus' dood werd gevierd, in Krakau erbij zijn. Nationaal bewustzijn De gelovigen van het vroegere aartsbisdom Krakau van paus J.an Pawel willen zich de kans nu niet voorbij laten gaan. Ook al ligt de gedenkdag van de heilige Stanislaus volgende week weer enkele dagen achter hen, de zestien ton zware Zygmuntklok zal tijdens het bezoek van de paus aan Krakau even hard luiden als op de 8ste mei. Sinds 1546 betekent het luiden van deze klok voor de Po len een klinkend protest tegen vreemde overheersing. En de katholieke Polen beschouwen het communisme nog steeds als iets wat volslagen vreemd is aan het nationaal bewustzijn. Karol Wojtyla heeft zich als verzetsstrijder, priester, bis schop en kardinaal altijd aan de zijde van het Poolse (dus katholieke) nationaal bewustzijn geschaard. Ook in Rome is hij Pool gebleven en als Poolse paus komt hij nu even terug naar zijn vaderland. Zijn opvolger in Kra kau, bisschop Macharski, meent intussen al de eerste vruchten van het Poolse pausschap geplukt te hebben. Hij constateert een verdieping van het geloofsleven in Polen, een sterkere identificatie met de katholieke kerk. Het is in elk geval duidelijk dat paus Jan Pawel voor het katholieke Poolse volk een ommekeer betekent. De Polen hebben de traditionele rol van verschoppeling van Euro pa ingeruild voor de heldenrol van een uitverkoren volk dat strijdt voor het behoud van het enige ware geloof, in clusief rozenkrans en veelkleurig Mariaprentje. De nieuwe Citroen Visa is zo nieuw dat u niet kunt weten hoe hij rijdt voor u zelf achter het stuur hebt gezeten. Dan merkt u zelf waarom hij door de autopers is geprezen om z'n rijkwaliteiten, z'n ruimte en z'n vernuftige bediening en z'n zuinigheid. Daarom nodigen alle 180 Citroën agenten in Nederland u uit voor een dagje uit met de Visa. Een hele dag mag u 'm eigenhandig uitproberen. Zelf uitvinden dat je er royaal met het hele gezin mee op uit kunt trekken. Zelf merken dat u achter de handige vijfde deur flink wat bagage kwijt kunt. Doen dus. Gewoon binnenlopen en mee vragen. De nieuwe Visa. Hij staat er voor. En het verplicht u tot niets. (U heeft al een Visa voor f12.675,- rijklaar.) DE HAAGSE POST praat met Wiegel over de opvolging binnen zijn partij. „De Twee de Kamerfractie weet dat zij grote kans loopt nogal wat van haar huidige leden te verliezen. Men denkt: moet je eens kijken, aan deze tafel, straks bij de verkiezingen zijn er misschien 8 of 10 verdwe nen. Rivaliteit dus en jezelf in de picture spelen. Volstrekt bergrijpelijk. Rivaliteit, onze kerheid, onrust, dat verslech tert de stemming". Voorts aandacht voor de energiesitu atie. „Normaal zou zijn, dat de voorraad nu, met het oog op de komende winter, zou worden aangevuld. En dat ge beurt als gevolg van de ver minderde toevoer maar mond jesmaat. Dat is het probleem. Het betekent echter wel, dat de problemen nog niet deze zomer zullen ontstaan, maar op zijn vroegst in de komen de winter". Ook in dit blad een gesprek met Arafat. „De Verenigde Staten hebben alle grenzen overschreden en zelfs hun vrienden in de Arabische wereld aanvaarden Amerika's rol niet meer. Want dit is geen vredesverdrag, dit is zoiets als München 1938". ELSEVIER vraagt zich af of er werkelijk een energiecrisis is. Conclusie: „Er is een schaarste gecreëerd, die on ontkoombaar tot enorme stij ging van de prijzen leidt en schadelijk dreigt te worden voor onze economie. Maar op korte termijn kan Nederland grote problemen voorkomen, door de eigen aardgas-reser ves aan te spreken". Elders wordt de vrees uitgesproken dat Menten opnieuw de kans zal ontspringen, ditmaal door zijn Poolse nationaliteit te be wijzen. „Ik denk daarbij met name aan de beide paspoor ten die in zijn huis in Ierland zouden zijn ingemetseld". Ook wordt gepraat met KVP-voor- zitter Vergeer. „Het CDA moet uiterst waakzaam zijn om zijn politiek leider Van Agt niet te laten vallen. Daar moeten zwaarwichtige rede nen voor zijn. Een ding weet ik zeker: de kiezers zouden het ons niet in dank afnemen. Voor de achterban van het Christen Democratisch Appèl is Dries van Agt nog altijd een man". In een gesprek over de rebellie van de belas tingbetalers zegt staatssecreta ris Nooteboom: „Ik heb het gevoel dat de spanningen zoals die in andere landen zijn ontstaan, niet helemaal aan ons voorbij zullen gaan. Dat ook hier een moment kan aanbreken, dat de burgerij duidelijk laat blijken: we wil len met meer. As er over een breed front het gevoelen ont staat dat men teveel moet op brengen, dan zullen de politici daar tijdig hun consequenties uit moeten trekken". NIEUWSNET interviewt PLO- leider Arafat „De straf van het verbreken van diplomatie ke betrekkingen en een boy cot dient niet alleen de Vere nigde Staten, maar alle lan den die agressie steunen, te worden opgelegd. Het spijt mij te moeten constateren, dat de Nederlandse regering het slechtste standpunt in neemt binnen de EEG. Neder land moet beseffen dat zijn economische belangen bij de Aabieren liggen. Jullie heb ben de grootste olie-raffinade rij in Europa. Dit betekent dat jullie onze Arabische olie nodig hebben". Het wekelijkse forum gaat over de hengel sport. „Nederlanders zijn ge neigd zich nogal boos te ma ken op de legers plezier ja gers, die in zuidelijke landen massaal de vogelstand uit roeien. Dat gebeurt hier toch maar niet, denken we. Maar is de hier net zo massaal en- hoogstens wat minder medo- genloos beoefende jacht op vis eigenlijk niet precies het zelfde"? Tenslotte komt het blad met de onthulling: „De Belg Tindemans gooit hoge ogen om zeer binnenkort Luns op te volgen. Tot 7 juni moet het echter in ieder geval geheim blijven. As lijsttrek ker moet hij eerst de christe lijke volkspartij door de Eu ropese verkiezingen heen bok- In DE TIJD een beschouwing over de Europese verkiezin gen. „Ieder zijn vrije mening, maar ik ga stemmen, juist terwille van de democratie. Boycotten van deze verkiezin gen is dwaas en getuigt van onhistorisch denken". Voorts aandacht voor de onrust rond de opslag van atoomafval in .het noorden, „de vuilnisbelt van Nederland". Burgemees ter Verspuij van Anlo: „Ik heb gemerkt dat er een kloof bestaat tussen wetenschappers en de rest van de maatschap pij. Veel wetenschappers kun nen zich op geen enkele wijze de angst van mensen inden ken. Ze gaan zelf al zolang met radioactief materiaal om, dat er gewenning is opgetre den". Bij de reis van de paus naar Polen wordt aangete kend: „Hij is uiteraard vrij om te zeggen wat hij wil. Hij kent echter de situatie in ons land uit eigen ervaring. Ik ben er daarom zeker van dat hij zijn reis niet zal laten ver worden tot een anti-commu nistische kruistocht". Een arti kel tenslotte van de Israëli sche ambassadeur Argov in den Haag: „Er is onlangs ge suggereerd, dat Israël een se rieus onderzoek zal moeten instellen naar de redenen we- aarom het anti-semitisme is vervangen door anti-zionisme. Ons antwoord is, dat wij daarin absoluut niet geïnteres seerd zijn. Waaron Israël VRIJ NEDERLAND over een eventuele oliecrisis: „Voor een noodprocedure is het rijkelijk vroeg. De reden voor het olie- bezuinigings-programma is immers niet dat er nu al nood is. De echte reden is dat de industrielanden de OPEC willen dwarsbomen in zijn streven naar verdere verho ging van de olieprijzen". Voorts een profiel van „mis ter Europe", Leo Tindemans. „Een besluiteloos man. Hij kon nooit knopen doorhak ken. Als hij zin had, kon hij tot diep in de nacht met ge estverwanten zitten praten, maar de volgende dag had hij last van ochtendhumeur. Dan had je niets aan hem. Op be slissende momenten liet hij het afweten". De politieke si tuatie in Nederland wordt als volgt gekenschetst: „Het lijkt vrijwel zeker, dat het CDA- VVD team gewoon aan de tweede helft gaat beginnen in het vooruitzicht van een voortijdig einde. Wanneer wordt afgefloten, is ongewis. Er is voorlopig geen enkele reden voor een van de beide partners om het spel te sta ken. Het blijft zeer de vraag of Wiegel en Rietkerk, die el kaar» de politieke leiding van de WD betwisten, het op een spoedige breuk willen laten aankomen". voortdurend het voorwerp van zoveel venijn vormt, is een verhaal, even oud als Is raël zelf. HERVORMD NEDERLAND praat met de dichter Bert Schierbeek. „Er is een enor me nivellering aan de gang. Op het moment waarop de discojockeys die grootste ver vlakking erin rammen, gaat er niets anders in dan dat In feite worden de meeste men sen geregeerd. Onder het mom van democratisering is er een geweldige nivellering aan de gang". Ook een ge sprek met de economisch so cioloog dr. J. Box. „Ik geloof niet dat de consumentenbond bijdraagt tot een kritische houding van de consument ten opzichte van de producent op de aanschaf van produc ten. Eigenlijk komt de infor matie bij de verkeerde groep terecht. Bij mensen die toch al kritischer zijn en die ook vaak meer geld hebben. De mensen met lagere inkomens betalen niet alleen meer voor een artikel, maar ze kopen ook nog vaak volgens het fa beltje, dat het duurste merk het beste is". Bij de reis van de paus naar Polen de voor spelling: „Het zal zijn uit werking op de Poolse politiek niet missen". Aandacht ten slotte voor de christen vrou wen bond. „Feminisme en theologie zijn bij ons geen ge makkelijke onderwerpen. Er zijn leden, die al 60 jaar ver halen over b.v. Hanna of Ruth op een bepaalde manier hebben horen uitleggen. Dan is er durf voor nodig omdat nu eens op een andere ma nier te doen". PIET SNOEREN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 7