99 Cha Cha99 inAmsterdam verfilmd 99Eissstein on the Reach" op drie platen Concert-agenda Philip Glass, de Amerikaan die minimal music maakt en ook in ons land met eigen groepen sensatie verwekte, heeft enkele op merkelijke dingen gezegd. Ze staan in bet album dat zich bevindt in een box met drie platen waarop de muziek staat van „Einstein on the Beach". Glass vertelt dat hij al geruime tijd geleden merkte dat er mensen zijn die geld maken door zijn ideeën toe te passen op manieren waartoe hij zelf niet in staat en niet bereid is. Zijn geestverwanten kwamen tot dezelfde con clusie. Je beluistert een beetje Glass, een beetje Terry Riley, een beetje Steve Reich, een beetje La Monte Young in Tangerine Dream, Pink Floyd en dozijnen andere roek-bands", zegt bij. Glass maakt onderscheid tussen serieuze concert- en popmuziek. De makers van con certmuziek, zo stelt hij, scheppen nieuwe muzikale taal en expressieve waarden. „Pop musici verpakken taal", meent hij en hij voegt er aan toe dat dit best tot goede mu ziek kan leiden. Wat de popmusici doen, vindt hij, ondanks de beperkte creativiteit, wel nuttig. Doordat Engelse en Duitse groe pen zich inspireerden op de muziek van hem en zijn geestverwanten, maakten zij die muziek toegankelijker. „Als de mensen al leen bleven luisteren naar Fleetwood Mac, moeten ze onze muziek ervaren als komende uit de wereldruimte", aldus Glass die ge looft dat de kloof tussen scheppende en uit voerende musici steeds smaller zal worden. Reeds nu willen hedendaagse componisten hun muziek veelal eerst zelf uitvoeren, ook omdat die muziek vaak in samenhang met een uitvoering ontstaat of definitieve gestal te krijgt. Ook gelooft hij dat concertmuziek en pop elkaar dichter zullen naderen. De belangstelling voor „Einstein on the Beach", het stuk muziektheater dat hij in 1976 sa men met Robert (Bob) Wilson maakte en opvoerde, kan daar inderdaad op wijzen. Er kwamen zowel intellectuele avant-gardisten als anti-intellectuele popliefhebbers en mys- tiekelingen op af. Dat was op de moderne festivals in Avignon en Venetië, waarvoor het stuk werd gemaakt, niet anders dan bij de herhalingen in Rotterdam en Amsterdam en in de deftige Metropolitan Opera in New York waar het tenslotte ook nog werd gege- De meningen over „Einstein on the Beach" liepen uiteen van „aangrijpend en adembe nemend indringen" tot „stomvervelend be drog". Nu was noch de uit schilderkunst en architektuur voortgekomen Wilson noch de uit de seriele componeerkunst afkomstige Glass er op uit toeschouwer en luisteraar hapklare brokken voor te zetten. Door asso ciaties op te roepen en een sfeer te schep pen willen ze een geestesgesteldheid doen ontstaan die leidt tot eigen interpretatie. Vi sueel draait de opera (een woord dat oor spronkelijk niet meer dan „werk" betekent) om drie zich herhalende beelden met elk hun eigen zich quasi herhalende muziek. Er zijn de treinen waar Einstein als kind mee speelde en die hij later gebruikte om er zijn relativiteitsheorie aan te demonstreren. De rechtbankscènes met het bed staan voor de maatschappelijke gevolgen van pure weten schap. Kon Einstein nog slapen toen hij wist meegeholpen te hebben aan de catas trofe van de atoombom? Het ruimteschip, verwijzend naar de nucleaire holocaust in Nevil Shute's roman „On the beach", is eventueel het symbool van een bevrijding die wetenschap en techniek de menselijke geest bij een juiste toepassing kan bieden. Ziehier een interpretatie zoals er tientallen mogelijk (en bedoeld) zijn. De drie platen die de New Yorkse Tomato Music Company dit voorjaar uitbracht en die hier en daar in ons land nu te koop zijn, pretenderen alle muziek en tekst te be vatten van de originele opvoering. Die duur de echter zonder pauze bijna vijf uur en in derdaad moest de muziek hier en daar zo danig worden gecomprimeerd dat ze in een kortere tijdsduur kon verlopen. Volgens de componist leidde dit echter niet tot „signifi cante coupures". Porter heeft in The New Yorker aardig opgemerkt dat elke luisteraar op een punt komt waarop hij denkt dat de naald in de groef is blijven steken. Tot hij zich even la ter realiseert dat de herhalingen geen exacte herhalingen zijn. Wie dat punt is gepas seerd, kan vervolgens tot het eind blijven luisteren, meent Koster, wat overigens Glass niet verlangt zomin als Wilson verlangde dat u onafgebroken bleef kijken. Einsteinbetekende voor Glass een harmo nische verrijking van zijn aanvankelijk nog al eenzijdig ritmische muziek. Welke verrij king zou zijn Gandhi-opera opleveren die in opdracht van Rotterdam werd geschreven en volgend jaar door de Nederlandse Opera zal worden opgevoerd? Het Utrechtse orkest heeft de psurtituur al gezien. Moeilijk te spe len zijn de noten niet, wat ook niet behoef de te worden gevreesd, maar zij vergen wel een grote en sterke concentratie voor het vasthouden van de spanning. J. KASANDER MET HERMAM, MM A EMLEMA SM DE HOOFDROLLEM „Mir ist noodkreet van de vuurrood gelokte Nina Hagen klinkt alleszins redelijk, maar er is eigenlijk niemand die enige aandacht schenkt aan haar ongemak. Op een filmset is het nu eenmaal bloedheet door de royaal opgestelde filmzonnen en schijnwerpers. Of je nu de eenvoudige geluidstechnicus bent of de aankomende filmster het ongerief is collectief en er is niets dat daar verandering in kan brengen. Zolang haar meer dan overvloedig aangebrachte make-up het nog uithoudt in deze tropische temperaturen is er voor de film jongens trouwens geen reden voor ongerustheid. Plaats van handeling is de kelderbarin het Amsterdamse Sonesta Hotel. De filmploeg van de kersvers opgerichte filmmaatschappij Black Tulip is er neergestreken om een aantal proefscènes op te nemen voor de rolprent Cha Cha het filmdebuut van Herman Brood. Neerlands rockhoop in bange discodagen weet zich in de film omringd door een tweetal hoogst opmerkelijke tegenspeelsters. In de eerste plaats is daar de reeds genoemde Nina Hagen: zangeres van Oost-Berlijnse komaf die aan deze kant van de muur in snel tempo furore maakt als opponent van het kunstgebeuren. Niet minder opvallend is het meespelen van Lene Lovich. Deze dame, voorzien van bizar hoofddeksel en vlechtjes, heeft zich eveneens in sneltreinvaartin degrade ■van het popminnend deel der natie gezongen. Haarvriend, de Kojak-kale Les, speelt ook rol in „Cha Cha". Onontbeerlijk voor het welslagen van de produktie is verder de muzikale inbreng van Wild Romance, Herman 's bloedeigen groep. Koos van Dijk, de energieke manager van Herman en een van de twee producenten van „Cha Cha", de andere is Marcel Kerkhof, heeft onlangs alle begroeiing van zijn hoofd laten verwijderen. Koos vertelt over de turbulente voorgeschiedenis van „Cha Cha": „Een idee om Herman in een film te laten spelen bestond al lang. Ongeveer een jaar geleden werden we benaderd door Virginia films. Ze waren van plan om een film temaken van Vitesse drummer Herman van Boeyen en Dianne Marchal van Rainbow Train. Ze vroegen of Herman zin had om ook mee te doen. Nou, aanvankelijk leek het ons een prima idee. Het zou een soort detective-story worden en de film moest uitmonden in een groot feest met een aantal popgroepen. Het feest moest een grote Fong-Leng- achtige toestand worden. Maar ja, je weet hoe dat gaat met dat soort films: het script verandert bijna van dag tot dag. Toen we uiteindelijk het definitieve verhaal onder ogen kregen, bleek het zo slech t te zijn dat Herman geen zin meer had om mee te spelen. Hij was trouwens niet de enige die er zo over dach t, wan t regisseur Herbert Curiël zag de zaak ook niet méér zitten. Gelukkig had Herman op dat momen t nog niet getekend en dus stapten Hij en Herbert er uit. Ze besjoten zelf maar een film te gaan maken. Met als gevolg, dat we twee weken geleden zijn begonnen met de opnamen van „Cha Cha". Over het eindresultaat, dat tegen Kerstmis de bioscopen moet bereiken, valt geen zinnig woord te zeggen omda ter nog iedere dag veranderingen in het script worden aangebracht. Zoals de zaken er vorige week voorstonden ziet het verhaal er als volgt uit: Herman Brood en de Wild Romance komen muzikaal in Nederland niet aan de bak. Met lede ogen moeten zij toezien hoe groepen als Gruppo Sportivo en Sweet d'Busterhet wel „helemaal maken". Herman raakt ontmoedigd en ontmoet vervolgens Nina Hagen en Lene Lovich. Beide dames zien de toekomst nu ook niet bepaald rooskleurig in en op een gegeven moment vertrouwt Nina, zanger Herman toe: „Kop op man, muziek maken brengt geen geld in het laad je, misdaad wel". Herman neemt deze raad ter harte, groepeert een bende om zich heen en trekt Nina Hagen, die ruzie heeft met manager en band is komen uithuilen in Amster dam, waar ze nu met Herman Brood werkt aan de film „Cha Cha". vervolgens banken berovend door het land. Moraal: misdaad loont wel degelijk. Terug op de filmset. Een veel te kleine ruimte, waar veel te veel mensen hun werk moeten doen. Vooreen buitenstaander een weinig opwekkend tafereel. Verveling is troef. De momenten dat werkelijk gefilmd wordt zijn uiterst zeldzaam. De talrijke figuranten, gehuld in paasbeste zondagse kledij, staren verveeld met een glas in de hand voor zich uit. Hoofdrolspeler Herman, die er voor zijn doen prima uitziet, maakt een vermoeide indruk. Nippend aan een bit ter lem on zegt hij: „Natuurlijk, het zijn slopende dagen. Hele dagen filmen en dan vaak 's avonds nog optreden. Morgenochtend om zeven uur moet ik weer aanwezig zijn. Vaak slaap ik niet meer dan drie a vier u ur per dag. Maar het filmen bevalt me uitstekend. Het is net zoiets als een plaat opnemen". Nina Hagen en Lene Lovich zitten kleurige drankjes drinkend en gezellig koutend aan de bar. Van enige vermeende rivaliteit tussen de beide zangeressen blijkt niets. Ze komen de hele middag niet van hun plaats en hun aandeel blijkt niet boven het figurantenniveau uit te komen. Van verbaal contact tussen hen en een argeloze buitenstaander kan geen sprake zijn. Goedmoedig grijnzende, maar daarom niet minder indrukwekkende bodyguards maken zulks onmogelijk. Koos van Dijk vertelt: Vier maanden geleden hebben we de eerste contacten gelegd met Nina Hagen. We kwamen haar toevallig tegen in Dortmund, waar Herman opnamen maakte voor het Duitse tv-programma „Rockpalace". Ze was direct erg enthousiast. Daarna hoorden we een tijd niets meer van haar. Tot overmaat van ramp liet ze ook verstek gaan bij een afspraak die we met haar hadden in het Amsterdamse hotel American. We begonnen al het ergste te vrezen tot ze begin van de week opbelde: „He Koos, zijn jullie nog bezig met die film Ik zei: „Ja man, we zitten er midden in. Ik ben toen op een dag heen en weer naar Berlijn gevlogen om Nina op te halen". Vorige week woensdag kwam ook Lene Lovich met vriend Les op Schiphol aan voorde film. Koos van Dijk: We wilden Lena erg graag in de film hebben. Aanvankelijk konden we haar helemaal niet bereiken. Contacten met het Britse Stiff Label, waar Lene Lovich onder contract staat, leverde niets op. We kwamen haar toen toevallig tegen in een kleedkamer in Brussel. Ook zij liet toen weten graag mee te willen spelen in de film Een krachtdadig verzoek om stilte smoort Koos de mond. „Opname vijf tellen na nu", galmt de stem van de regisseur Herbert Curiël over de set. Zelfs de directeur van het Sonesta Hotel, die opgetogen en neutraal fluitend de trap komt afdalen, wordt onverbiddelijk terecht gewezen. De scène blijkt een monoloog van een zwartgallige komiek a la Lenny Bruce te zijnEen heerschap met het zwarte haar glad en vet naar achter gekamd laat in rap Rotterdams een groot aantal etnologische minderheden op niet mis te verstane wijze de revue passeren. Herman komt de bar binnenlopen en voegt zich bij de dames aan de bar. Einde scène. Herman Brood lijkt buitengewoon ingenomen met de aanwezigheid van met name Nina Hagen. Zelfs voor een niets vermoedende toeschouwer legt hij voor zijn Duitse vakgenoten een meer dan louter professionele affectie aan de dag. Koos van Dijk zegt: „Herman is gewoon verliefd op Nina. Dat blijkt uit alles. Ze hebben ook erg veel dingen gemeen zowel op muzikaal gebied als daarbuiten". Het is half zes als de opnamedag erop zit. Zichtbaar vermoeid beklimt de hoofdrolspeler de trap om bijna direct daarna af te reizen naar het concert dat hij die avond geeft. De coryfeeën vinden nog maar net even tijd om te poseren voor de fotograafNina Hagen slaakt vervolgens een kreet van ontzetting bij het aanvangstijdstip van de volgende dag, „Sieben uhr?"!. Er is echter niets dat daar verandering in kan brengen. Eind mei moet de film op het celluloid staan. Het draaischema is onverbiddelijk. Nadat het erg rustig is geweest rond Steve Harley komt aan het begin van de zomer zijn nieuwe elpee uit. die in Londen werd opgenomen. Zijn vriendin Yvonne Keeley is momenteel in Nederland druk bezig met de voorbereidingen van het UNI- CEF-gala. 10 jaar Pinkpop Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van Pinkpop brengt platenmaatschappij Phonogram een elpee uit waarop Nederlandse en buitenlandse groepen voorkomen, die ooit op Pinkpop hebben gespeeld zoals Golden Ear ring, Thin Lizzy, Graham Parker en Status Quo. Het pro- gramma van de tiende Pinkpop is ook rond. De groepen die optreden zijn Massada, Average White Band, The Po lice, Dire Straits, Elvis Costello the Attractions, Rush en Peter Tosh. De presentatie is in handen van de Engel se Radio 1 disc-jockey John Peel. The Damned breken recoivls De Engelse new wave-band The Damned breekt in Enge land records. Zonder veel promotie is hun nieuwe single „Love Song" de snelst verkopende plaat sinds de hoogtij dagen van The Beatles. Er worden ongeveer 24.000 exem plaren per dag verkocht. EMI, die in Engeland de distru- butie verzorgt voor Chiswick het platenlabel van de band, kan de vraag niet aan. De single zal in Nederland pas begin juni door Ariola worden uitgebracht Dare Edmunds getrouwd Dave Edmunds is vorige week dinsdag getrouwd met zijn vriendin Lesley. De trouwpartij voltrok zich in het Mary- lebone Register Office in Londen. 1"weede Bit d€tssier Voor alle statistiek-liefhebbers is een tweede uitgave van Hit dossier verschenen. Het boek bevat net als het eerste exemplaar, dat vorig jaar werd uitgegeven, alle noterin gen die ooit in de Nederlandse Top 40, de tipparade of de elpee Top 50 zijn verschenen. In de nieuwe uitgave zijn de lijsten echter bijgewerkt tot 31 december 1978 en is de elpee Top 50 uitgebreid tot de 60 best verkochte langspelers. Daarnaast staat er in het boek ook achter grond informatie over platenmaatschappijen en zaken die met de hitparade te maken hebben. Dit naslagwerk werd opnieuw samengesteld door Robert Briel en Sieb Kroes- Zee. RONALD SPAAK Zaterdag 19 mei Tweede concert van Paradiso te Amsterdam. Zondag 20 mei Optreden van Planxty i i de Doelen te Woensdag 23 mei José Feliciano bezoekt ons land. Hij treedt op in het Nederlands Congresgebouw in Den Haag. Aanvang20.15 uur. Donderdag 24 mei John Mayall geeft een concert in Paradiso te Amsterdam. De Haagse Gruppo Sportivo treedt op in het Nederlands Congresgebouw in Den Haag. Zaterdag 26 mei Optreden van de Radio Stars in de Eksit te Rotterdam. Zondag 27 mei De Ierse formatie Thin Lizzy treedt op in de Jaap Edenhal in Amsterdam. Vrijdag 1 juni Laatste concert van Gruppo Sportivo voor de rustperiode in de Ton Menkenhal in Rotterdam. Vrijdag 15 juni Concert van de Amerikaanse Van Ha len Band in de Jaap Edenhal in Amsterdam. Zondag 17 jxmi Joe Jackson geeft een concert in Para diso te Amsterdam. Maandag 4 juni Pinkpop met Dire Straits, Rush, Elvis Costello, Massada, Peter Tosh, Average White Band en The Police. Aanvang 11.00 uur. Concert van Steel Pulse in Paradiso te Amsterdam. Woensdag 6 juni Optreden van The Only Ones in de Eksit te Rotterdam. Lena Lovich in de belangstelling gekomen door haar hit „Lucky Numbers" werd ook gevraagd om een rol te spelen in „Cha Cha". Herman Brood speelt de hoofdrol in zijn eigen filmCha Cha

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 9