Beast Friedman hoopt met ^Lydia" op de grote doorbraak Beethoven, popjongen van 1800 KLASSIEK Concert'agenda iet It 3r N hank» Thin Liny Het was voor de Ierse formatie Thin Lizzy een bijna on mogelijke opgaaf om met een waardige opvolger voor „Live and Dange rous" tevoorschijn te ko men. Dat album was na melijk een mijlpaal in de geschiedenis der live-el pees omdat het de muziek en de sfeer tijdens een aantal concerten van Lizzy in alle glorie op de plaat had weten vast te leggen. Het leek daarom niet mogelijk om met een betere langspeler voor de dag te komen. Toch is het Thin Lizzy gelukt om een elpee te maken, die de toets der kritiek glansrijk kan doorstaan. Er mag zelfs rustig gezegd wor den dat Black Rose - a rock legend" de beste stu dio-elpee van Lizzy is. Op deze plaat speelt voor het eerst Gary Moore mee, die Brian Robertson ver vangt Zijn inbreng is zeer creatief. Dit wordt zowel in tekst, muziek als spel tot uitdrukking ge bracht Het is niet zo vreemd eigenlijk dat dit Lizzy's sterkste studio plaat is, want als je twee super-gitaristen in de ge lederen hebt, die elkaar bijna feilloos aanvoelen, dit aanvult met sterke teksten, prima basspel en uitstekende zang van Phil Lynott en lekker drum- werk van Brian Downey, dan kan er bijna niets meer fout gaan. Het heb ben van twee solo-gitaris ten kan natuurlijk snel leiden tot een grote solo- brei, die al gauw gaat verveiep. Gelukkig is dat bij Thin Lizzy niet het ge val. Gary Moore en Scott Gorham spelen ingetogen en maken de solo's net lang genoeg om er van te proeven, maar overvoeren de luisteraar niet. Naast de rock roll, is er op deze langspeler ook ruim te voor een prachtige bal lad „Sarah" en een funky-achtige „S M" met bijtend bas -en gi taarspel. In „Toughest street in town" horen we een sympathiek overko mende Phil, die door een koortje wordt bijgestaan, terwijl in het titelnummer „Black Rose" een scala van Ierse volksdeuntjes verwerkt werden. Het is een afwisselend nummer met een hoop tempowisse lingen, maar vooral het gitaarspel is fantastisch. Tony Visconti, die de plaat samen met Thin Lizzy produceerde, deed uitstekend werk. Hij weet door onder meer op subti le wijze gebruik te maken van echo in tiGot to give it up", het nummer iets extra's mee te geven of door bas en drums wat meer naar voren te halen in „Do anything you want to" het die kracht te ge ven, die het nummer no dig heeft. (Vertigo/Phono gram). Paul André In het begin van de jaren zeven tig werden de noordelijke provincies opgeschikt door een duo dat als Paul André door het leven ging. Het duo was er vooral op uit om ballads en meezingers in een an der jasje te stoppen en voor te dragen aan wie het maar horen wilde. Van dat duo is nu een el pee verschenen die „Live in America" heet. Niet dat die plaat in de Vere nigde Staten werd ge maakt, maar wel in het plaatsje America, dat in de Limburgse gemeente Horst ligt Wat we te ho ren krijgen op die elpee is een mengeling van mu ziek uit de jaren dertig, blues en ballads. Bekende nummers als „Wild Thing" bijvoorbeeld van The Troggs werden van „leuk bedoelde maar he laas niet geworden" Ne derlandse teksten voor zien. .De teksten zijn bui ten dat ze zwak zijn ook vaak erg platvloers. Dat is eigenlijk jammer want de muziek op de elpee is buiten een aantal missers, die dan meestal door het duo zelf gespeeld worden, zoals het twee-snarige „La Paloma" best het aanho ren waard. Niet zo vreemd natuurlijk als je weet dat de beste Gro ningse muzikanten aan de elpee hebben meegewerkt. Zo is er het lekker klin kende bluesnummer „Truusje" of de Neer- lands Hoop-achtige smart lap „Keetje". Wat het duo nodig heeft is een goede tekstschrijver. Zolang die er niet is, is er weinig hoop. (Universe producti- ons/Ariola). Toen Beethoven in de zo mer van 1819 bezig was met het credo van zijn Mis- sa Solemnis, kreeg hij het herhaalde en dringende ver zoek toch wat nieuwe dans muziek te maken voor ze ven muzikanten die gere geld optraden in een her berg in de buurt van Möd- ling, een plaatsje bij Wenen. De aangemaande componist loste op korte termijn een eerder gedane belofte in en schreef elf stukjes typische gebruiksmuziek, heel knap en heel origineel geïnstru menteerd. Lang rijn die stukjes als verloren be schouwd, maar in 1905 ont dekte Riem arm bij toeval het stemmenma teriaal. Toen bleek dat Beethoven, die al stokdoof was toen hij deze muziek componeerde, heel wel bereid en in staat was geweest zich geheel en al bij zijn opdrachtgevers aan te passen. Hij had dan ook vaak genoeg met een glas wijn in de herberg gezeten om niet te weten welke mu ziek de heren precies nodig hadden. Ook was het hem niet ontgaan dat ze later op de avond moe en slaperig werden nadat ze uren aan één stuk dansmuziek had den gespeeld. Ongevraagd hield Beethoven daar reke ning mee. In rijn Mödlinger Tënze kunnen de muzikan ten bij toerbeurt hun instru ment even neerleggen en, al is het dan maar kort, wat ,ftlijn manier van plano spelen heb ik voor een groot deel te danken aan Elton John. Vroeger luister de ik veel naar rijn platen en speelde ze na. Hij is een van mijn grote helden. Dat ik met hem vergeleken word, is dus iets dat erg voor de hand ligt en ik ei genlijk helemaal niet erg vind. Het is eerder een gro te eer". Hij is echter niet mijn enige held. Ik luister ook veel naar James Tay lor, Paul Simon en Joni Mitchell" zegt de 23-jarige Dean Friedman, die daar mee direct duidelijk maakt wat je van rijn muziek mag verwachten. Deze Amerikaanse pianist, gita rist, tekstschrijver en zan ger is hard op weg een in ternationalester te worden. Hij is niet alleen in eigen land succesvol, maar heeft het ook in Engeland al he lemaal gemaakt. Tijdens zijn zojuist beeindigde twee maanden durende tournee, speelde hij voor uitverkoch te zalen. Zijn tweede elpee „Well, well said the rocking chair" is er inmiddels goud geworden terwijl de single „Lucky Stars", er een grote hit was. Het riet er naar uit dat hij ook in ons land snel zal doorbreken en het pu bliek zich bij de kassa zal verdringen voor een kaar tje, als hij eind dit jaar voor concerten naar Neder land komt. Dat zijn hier uitgebrachte single „Lydia", een hit wordt, twijfelt nie mand aan. De ballad werd helemaal in de stijl van El- ton John geschreven. Vorige week vrijdag presenteerde Dean zich voor het eerst op de Nederlandse televisie in de „Sonja Goed Nieuws Show". Eerder die week hadden technici van „Top- pop" en Rockplanet" spot tend uitgeroepen: „Ariola heeft eindelijk een echte ar tiest onder contract". Dean Friedman vertelt: „Ik begon met pianospelen toen ik een jaar of zes, zeven was. Nadat ik eetst lessen had gevolgd, deed ik het la ter verder zelf. Gitaar speel ik vanaf mijn achtste jaar. Ook op dat moment bereik te ik een hoop door zelfstu die, alhoewel ik de laat ste maanden weer les heb genomen om beide instru menten npg beter onder de knie te krijgen". Een voorkeur voor piano of Dean Friedman produceert zijn nieuwe elpee zelf. gitaar heeft Dean niet. „Ik voel me meer aangetrokken tot de gitaar, maar ais ik nummers schrijf gebeurt dat voor het grootste deel achter de piano. Het is een gemakkelijker instrument om dingen op uit te probe ren omdat alles overzichte lijk voor je ligt. Vooral het uitproberen van moeilijke accoordenschema's geven op de gitaar nogal eens problemen. Toch componeer ik ook nummers op de gi taar". Dean's stijl van schrijven is de laatste tijd nogal veranderd. „Het is het verschil tussen de eerste en tweede elpee. Na mijn eerste plaat tourde ik voor het eerst met mijn eigen band door Amerika en speelde mijn eigen num mers. Ik werd me bewust dat als je met zoveel goede musici werkt, het onzin is als je ze niet gebruikt. Mijn gedachte ging zich dus op de band richten. Wat ik schreef werden groepspro jecten terwijl ik op de eer ste elpee een echte zanger, tekstschrijver ben, die piano en gitaar speelt en daarbij in de studio een band ge bruikt. Ik schrijf dan nu ook twee pianopartijen één voor de band en één voor mezelf. Dat ik me meer be wust van de groep ben ge worden betekent niet, dat ik bijvoorbeeld op het podium niets meer alleen doe. Er is een gedeelte in de ander half uur durende show waarbij de band afscheid neemt van het publiek en ik alleen overblijf. Dat is ie dere keer opnieuw een bele venis. Het is echt heel span nend om alleen voor een zaal vol mensen te spelen. Er zijn ook dingen die je in je eentje kunt doen, die niet gaan als de band er bij is zoals bijvoorbeeld het num mer waar ik hulp krijg van twee vrijwilligers uit de zaal. Het komt vaak genoeg voor dat ze de woorden niet kennen en ik midden in mijn spel stop om de tekst voor te zeggen. Zoiets kan je met een groep erbij niet doen". Dean Friedman begon al vroeg in de muriek-indus- trie. „Als negenjarige schreef ik mijn eerste num mer. Ik speelde het voor bij mijn lerares, die het weer liet horen aan haar broer, die advocaat was in de mu- ziek-industrie. Deze wist uit eindelijk een contract voor me te regelen waardoor het nummer kon worden uitge geven. Dat was een hele ge beurtenis. Ik kan me nog goed herinneren hoe ik heb zitten oefenen op mijn handtekening terwijl de bij eenkomst zelf voornamelijk bestond uit het drinken van limonade en het eten van koekjes. Helaas ging de maatschappij snel falliet en was het voor mij afgelopen. Ik besloot toen wel om aan mijn come-back te wérken en dat is inmiddels ge beurd. Het was niet gemak kelijk, maar het is me toch gelukt. Dat nummer is een van de beste composities die ik ooit gemaakt heb. Ik denk erover om het op mijn volgende elpee te zet ten., hoewel ik het al in geen jaren meer gespeeld heb. Het zal wel wat pro blemen geven bij het opne men omdat mijn stem een minder groot bereik heeft gekregen. Als kind kon ik veel hoger zingen. Ik heb het wel gebracht op kinder feestjes. Je wil tenslotte dat iedereen het hoort. Ik wilde toen ook al muzikant wor den, maar wie wil dat te genwoordig niet. Vroeger dacht een kind er over om astronaut of cowboy te wor den, maar tegenwoordig willen ze allemaal rockster worden". Dean Friedman bleef door de jaren heen nummers schrijven en zich met mu ziek bezighouden. Hij be landde tenslotte op het City College in New York waar hij muriek-onderricht kreeg in het Leonard Davis Cen tre for Performing Arts. „Daar leerde ik David Bromberg kennen, die me introduceerde bij Allan Pepper en Stanley Sna- dowsky. Deze wisten ten slotte een platencontract los te krijgen bij Lifesong Re cords in New York. Onder tussen speelde ik in koffie bars op trouwpartijen en café's of gaf concerten op scholen. Het werd echt een regelmatig terugkerende be zigheid, waar ik lekker mee verdiende. Ik speelde wel met bands maar dan nooit eigen nummers. Die vertolk te ik meestal alleen want dan ving ik het meeste geld. Mijn eerste eigen groep kreeg ik pas na de eerste elpee. Een single „Ariel", die van de plaat werd gehaald, was een grote hit waardoor ik met een vijfmans band door de Verenigde Staten ging tou- ren. Inmiddels heb ik een tweede elpee opgenomen met Rob Stevens, waarmee ik ook werkte op de eerste plaat Hij is een uitstekende producer, die voor Lifesong Records werkte. Samen met hem arrangeerde ik de viool en blaaspartijen op de elpee. We hebben voor de plaat nauw samengewerkt, waarbij we elkaar ideeën respecteerden en gebruikten als ze goed waren. Toch neem ik het volgende album niet met hem op maar pro beer in samenwerking met een technicus de productie zelf te doen. Die plaat en een tournee staan voor dit jaar gepland, wat er daarna gebeurt zien we wel als het zover is". HANS PIET. uitpuffen. Uit deze kleine historie kan blijken dat Beethoven niet uitsluitend de eenzame, her oïsche titaan is geweest die louter uiterst persoonlijke en innerlijk bewogen beken- tenismuriek maakte. AI werd hij door rijn handicap steeds knorriger en moeilij ker in de omgang, hij had nog wel degelijk maatschap- petijke bindingen. Dat was uiteraard nog meer het ge val toen hij een kwart eeuw eerder uit Bonn naar We nen was gekomen. Hij vond het toen best prettig als hij amusementsmuziek mocht schrijven voor de salons van adellijke families met grote namen als Waldstein en Kinsky, Leibowitz en Lichnowsky. Hij maakte al lerhande vrolijke muziek voor ze, onbekommerde di- vertimenti, sierlijke menuet ten, een beetje plompe en boerachtige Lëndler en na tuurlijk allemandes, die toen in Wenen Deutsche Tënze heetten en waaruit waarschijnlijk mede de Weense wals is ontstaan. Beethoven was 25 jaar toen hij, wellicht door protectie van Hay dn, een opdracht kreeg zoals die vóór hem al eens door Haydn zelf, door Mozart en Dittersdorf was uitgevoerd. Het ging om dansmuziek voor het jaar lijkse bal ten bate van de Pensionsgesellschaft bilden- der Künstler. Beethoven schreef voor dat bal een reeks van twaalf menuetten, die minder hun pastorale afkomst verraden dan hun her-stylering als voorname Franse hofdans. Merkwaardig is dat de twaalf Deutsche Tënze, die de componist voor datzelfde bal maakte, een veel vrijer, meer ontspannen en ook temperamentrijker indruk maken. Dat kan gemakke lijk worden vastgesteld nu de vermaarde Academy of St. Martin-in-the-Fields on der leiding van rijn voor malige aanvoerder Neville Mariiner ze heel fraai op een Philipsplaat (no. 9500 567) heeft vastgelegd. De dansmuziek was in die dagen nogal eenvormig. De Deutsche Tanze hebben dan ook allemaal dezelfde bouw. Eerst acht maten die wor den herhaald, waarbij zich een tweede reeks van twee maal acht maten aansluit In de tweede tot de elfde dans komt er een zoge naamd trio van zestien ma ten tussen. Om eentonigheid te voorkomen bracht ook Beethoven, die de traditie getrouwelijk volgde, wat veranderingen in de bezet- tingaan. Beethoven. Telkens werden andere bla zers paarsgewijs ingezet en in de tiende dans gaan on verwacht triangel en tam boerijn meedoen. De piccolo zorgt nu en dan voor een hel effect Hoewel eigenlijk niet van een gesloten een heid kan worden gesproken, wekt Beethoven wel de in druk dat dit rijn bedoeling is geweest want aan de laatste dans voegt hij een coda van liefst 137 maten toe als beoogde hij een apo theose. Volgens rijn tijdge noten echter moest de post hoorn die na een generale pauze vrolijke sprongen laat horen, er de aanwezigen op voorbereiden dat het hoog tijd werd om op te breken! Aan de reeksen menuetten en Deutsche Tënze neeft Marriner op rijn plaat nog twaalf contradansen toege voegd die Beethoven in 1802 componeerde en die waarschijnlijk niet voor een groot bal maar meer voor een intieme kring bestemd waren. Ook hier is voortdu rend sprake van kleine wis selingen in de instrumenta tie. Opmerkelijk is dat Beethoven twee van deze contradansen bewerkte voor rijn Prometheus-ballet en dat het Es-dur-thema van de zevende dans is gebruikt voor de finale van de Eroi- ca en voor de klaviervaria ties opus 35. Dat kon ge makkelijk in een tijd toen amusementsmuziek en „ern stige" muziek nog niet door een kloof waren gescheiden. Als functionele dansmuziek hebben de 36 vastgelegde stukjes van Beethoven na tuurlijk hun tijd gehad, een enkel podiumballet op. deze muziek daargelaten. Niette min rijn rij, in een spiritue le uitvoering als die van Marriner en de rijnen, nog altijd heel plezierige en on derhoudende luistermuriek. J. KASANDER Zaterdag 5 mei De Engelse zangeres Melanie Harrold treedt op in Ho rus in Leiden. Concert van de Nederlandse funk-soul groep Boozy. Maandag 7 mei Optreden van de Ierse Dubliners in Carré te Amsterdam. Dinsdag 8 mei De Amerikaanse Nathalie Cole geeft een concert in het Concertgebouw in Amsterdam. In het voorprogramma speelt Maza. Donderdag 10 mei De Engelse roek-formatie The Vye treedt op in het Paard van Troje te Den Haag. Concert van The Dubliners in de Doelen te Rotterdam. Vrijdag 11 mei Concert van de Engelse zanger Fran- kie Miller in Paradiso te Amsterdam. De Nederlandse groep Carlsberg geeft een concert in het Paard van Troje in Den Haag. Onder de noemer Beton I treden Ted Nugent, Turbo en Medusa op in de Jaap Edenhal te Amsterdam. Zaterdag 12 mei Concert van de succesvolle Groningse formatie White Honey in het Paard van Troje in Den Haag. Vrijdag 18 mei Optreden van Link Wray in de Eksit te Rotterdam. De Engelse Iggy Pop is te zien en te horen in Paradiso te Amsterdam. Zaterdag 19 mei Tweede concert van Link Wray in Paradiso te Amsterdam. Zondag 20 mei Optreden van Planxty in de Doelen te Rotterdam. Maandag'21 mei Concert van de Nederlandse formatie Kayak in het Congresgebouw in Den Haag. Zondag 27 mei De Ierse formatie Thin Lizzy treedt op in de Jaap Edenhal in Amsterdam. Vrijdag 15 juni Concert van de Amerikaanse Van Ha len Band in de Jaap Edenhal in Amsterdam. Sweet d'Buster heeft nieuwe pianist Ex-Range pianist Rinze Posthuma heeft de Haagse formatie Sweet d'Buster weer verlaten. Saxofonist, zanger Ber- tus Borgers vond de creatieve inbreng van Posthuma te klein. De studio-muzi kant Jons Pistoor is inmiddels aan de groep toegevoegd. Het Haagse publiek kon vorige week in de Houtrusthallen al van rijn spel genieten. Nieuw label voor Gallagher Lyle Het Schotse duo Gallagher Lyle heeft A&M verlaten voor platenmaat schappij Phonogram. Nieuwe nummers rijn in de maak. Ze gaan binnenkort de studio in om aan een nieuwe elpee te werken. Bandit wijziging De formatie Bandit heeft een wijziging ondergaan. Danny Mcintosh heeft de band verlaten en is vervangen door ex- Procol Harum gitarist Mick Grabham. Dr. Feelgood live Dr. Feelgood brengt deze maand een live-elpee uit De opnamen werden ver zameld tijdens een van de laatste En gelse tournees van de groep. De plaat krijgt als titel trAs it happens". Ralph Records bij Ariola Het Amerikaanse in San Francisco ge vestigde Ralph Records heeft een con tract getekend met Ariola. Een van de bands die bij deze platenmaatschappij onder contract staat is The Residents. Van deze cult-band, die vergeleken mag worden met Devo, komt binnenkort een elpee uit Solo-elpee van Rick Wakeman Yes-man Rick Wakeman heeft een nieu we solo-langspeler opgenomen, die bin nenkort in de winkel moet liggen. De dubbel-elpee op het A&M label bevat onder meer een disco-versie van „Swan Lake" en „Rhapsody in blue". Elton John 's Thom Bell Sessions Volgende week verschijnt vanElton John een 12 inch single die als titel „The Thorn Bell Sessions '77" mee kreeg. Op de op het Rocket Records uitgebrachte plaat staan drie nummers, die niet door Elton John geschreven werden. De composities werden opgeno men in het Amerikaanse Seatle en door Thom Bell geproduceerd. Tijdens het Reggae-festi- val op 12 mei in Paradi so te Amsterdam is een van de gasten Gijs Win ter. Van hem verschijnt binnenkort een nieuwe plaatGet reggaev

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 25