Kate Busts pakt publiek las asset
fasciaaereaad totaal theater
POP
Cwncert-agenda
PLIÏ'M
(IVEtlliA
ZATERDAG 21 APRIL 1979
Wings naar Rusland
Wings onderhandelt momenteel over
een tournee door Rusland en China.
„Ik geloof niet dat er een ijzeren
gordijn bestaat" zegt McCartney.
"De mensen die in Rusland wonen
luisteren ook naar rock muziek".
Wings is geen onbekende groep in
Rusland want de elpee „Band on
the run" is nog steeds een van de
best verkochte elpees. De nieuwe
langspeler, waar McCartney momen
teel de laatste hand aan legt krijgt
als titel „Back to the egg". De plaat,
die werd opgenomen in, Schotland,
y in een kasteel aan de kust van
Kent, in de Abbey Road Studio en
in de kelder van het McCartney
kantoor in Londen's Soho Square,
wordt 25 mei in Engeland uitge
bracht.
Nieuwe Queen elpee
De lang verwachte Queen live-elpee
zal in juni in de winkel liggen. De
titel van de dubbel-elpee is „Queen
live killer". Op de vier verschillende
platenlabels zal één lid van de groep
komen te staan.
Nieuwe film met
Art Garfunkel
De Amerikaanse zanger Art Garfun
kel waarvan zojuist de nieuwe elpee
„Fate for breakfast" is verschenen,
verblijft momenteel in Engeland. Hij
werkt daar aan de film „Illusions",
die rond Londen wordt opgenomen.
Elton John op tournee
naar de Sovjet-Unie
De Britse rockzanger Elton John zal
volgende maand acht concerten ge
ven in de Sovjet-Unie. Hij zal optre
den in Moskou en Leningrad. Dit
hebben Elton Johns promotors be-
kendgemnaakt.
De Russische autoriteiten hebben
hun goedkeuring aan het van 21 tot
30 mei durende tournee gegeven na
langdurige onderhandelingen. De
knoop werd uiteindelijk doorgehakt
nadat speciale afgezanten uit de
Sovjet-Unie, samen met functionaris
sen van het Britse ministerie van
Buitenlandse Zaken deze week een
in Oxford gegeven concert van de
popster hadden bijgewoond.
sswZaterdag 21 april Concert van de Engel-
formatie Bram Tchaikovsky in Paradiso
o te Amsterdam.
aset Zondag 22 april Concert van Tina Tur-
o er in Carré te Amsterdam.
p 31 Dinsdag 24 april De J.J. Geils Band
treedt op in Paradiso te Amsterdam
'ord Donderdag 26 april De Amerikaanse
ar d band Mothers Finest geeft een- concert in
de Jaap Edenhal te Amsterdam.
ilote De Nederlandse formaties Vitesse en Her-
I. m Oian Brood en Sweet d'Buster spelen in de
sist Hóutrusthallen in Den Haag.
Vrijdag 27 april Optreden van de funk-
formatie Spiro in O'16 te Voorburg.
li De Engelse zangeres Melanie Harrold
I treed top in De Bolk te Delft
Zaterdag 2S april Concert van Steve
Forbert in de Sonesta Koepelzaal in Am-
f sterdam
eg( Zondag 29 april De Engelse zangeres
d o Kate Bush geeft haar eerste concert in
aft'Carré te Amsterdam.
i j Maan dag 30 april De Engelse new wave
band The Stranglers zijn in Nederland voor
een concert in Amsterdam.
Kate Bush voor de tweede keer in Carré te
Amsterdam.
Ahoy Festival met Massada, Luv, Patricia
Paay en de Rainbow Train in het Ahoy'
Sportpaleis te Rotterdam. Aanvang 19.30
uur.
Donderdag 3 mei De Engelse Dire
Straits treedt op in het Nederlands Con
gresgebouw in Den Haag. Aanvang 20.15
Gerry Rafferty is te zien en te horen in de
Sonesta Koepel in Amsterdam.
Zaterdag 5 mei De Engelse zangeres Me
lanie Harrold treedt op in Horus in Leiden.
Dinsdag 8 mei De Amerikaanse Nathalie
Cole geeft een concert in het Concertge
bouw in Amsterdam. In het voorprogram
ma speelt Maza.
Zaterdag 12 mei Optreden van de Engel
se Clash in Paradiso te Amsterdam
Zondag 13 mei Tweede concert van de
Clash in Paradiso te Amsterdam.
Vrijdag 15 juni Concert van de Ameri
kaanse Van Halen Band in de Jaap Eden-
hal in Amsterdam.
Wings heeft plannen om in Rusland op te treden.
Hu UMlióii
l»nn>b4
Ze zingt met hoge zuivere
stem terwijl ze als een
vlinder over het toneel
fladdert. Even later vormt
ze samen met de dansers
Stewart Avon Arnold en
Gary Hurst tijdens „Don 't
push your foot on the
heartbrake" in zwart leer
geklede punks. Dan zit ze
weer als een klein meisje
achter de grote vleugel voor
„Symfonie in blue"of
schuift sexy over het toneel
tijdens „Moving". Een
uitstekend spelende band
zorgt voor de begeleiding
als ze op agressieve wijze
de ene na de andere bandiet
neerschiet in „James and
the cold gun". Ze draagt
telkens andere kleren. Heeft
een licht blauw balletpak
aan, dan een zwarte
smoking om vervolgensin
een glitterpak te
verschijnen. Het is het
verrassings element, de
prachtige in stereo
geprojecteerde beelden op
de achtergrond, de dansers,
de illusionist, het theater
elemen t, de mime, de
uitstraling van Kate Bush
en de opnieuw
gearrangeerde muziek, die
de show zo 'n fascinerend
gebeuren maken.
Kate Bush viert in Engeland
triomfen. De eerste tour, die
twee weken geleden in
Liverpool begon is een groot
succes. HetLondense
Palladium theater, waar ze
de afgelopen week vijf
dagen optrad, was binnen
enkele uren uitverkocht. De
show is de beste, die sinds
lange tijd op het toneel
werd gezet. De verwachting
is dat het concert aIs beste
live-act dit jaar in de
diverse muziekvakbladen uit
de bus zal komen.
Het is stil geweest rond
Ka te. Ze heeft de laatste
maanden hard aan de show
gewerkt. Interviews werden
niet gegeven. Een telefoontje
met Hilary Walker, die sinds
vorig jaar augustus de
persoonlijke assistente van
Ka te is, leert da t er geen
tijd is geweest en er ook nu
nog geen interviews worden
gedaan. Hilary: „Kate heeft
andere dingen aan haar
hoofd. Ze oef ent nog steeds
iedere dag met de band en
de dansers. Ze moet zorgen
dat haar spieren niet stijf
worden en volgt hiervoor
dagelijks balletlessen. Ze
kan niet te veel doen omdat
ze dan te moe zou worden,
maar beweging is erg
belangrijk. We zijn ook nog
niet helemaal tevreden over
de show. Door haar
tijdgebrek bean twoord ik de
vragen van journalisten en
geeft in forma tie als het
nodig is".
Journalisten uit Amerika en
Australië krijgen haar niet
te spreken. Kate en Hilary,
maken één uitzondering.
Ka te kom t het Inn on the
park hotel in hartje Londen
binnenlopen. Ze draagt een
groene regenjas, daaronder
verbergt ze een rode jurk
met opgestikt borduursel. Ze
is nog altijd even slank.
Haar rode haar valt over
haar schouders terwijl de
lieftallige glimlach tijdens
het gesprek nauwelijks van
haar gezicht verdwijnt Kate
geniet van haar populariteit,
is er verbaasd over maar
realiseert zich ook de
gevaren die het met zich
meebrengt. Ze zegt: „Ik wil
geen carrière vrouw worden.
M'n hobby is mijn muziek
en dansen en ik weet dat
het gevaren met zich mee
brengt. Ik kan gelukkig
voorlopig alleen aan mijn
werk denken want
trouwplannen heb ik niet. Ik
zal eerst Heathcliff moeten
ontmoeten. De enige reden
Uil
Scène uit,,Lionheart"
om te trouwen is als ik
kinderen wil, maar dat is
een hele
verantwoordelijkheid, waar
je goed op voorbereid moet
zijn. Mijn carrière is
afgelopen als ze komen,
wan t ik zou al mijn tijd aan
hen willen besteden. Het zijn
gelukkig n og zorgen voor
later. Succes en grote
bekendheid zijn dingen die
me bangmaken omdat ik
om me heen zie wat ter
gebeurt als het er eenmaal
is. Ik wordt echt helemaal
opgeslokt door mijn werk
maar probeer met beide
benen op de grond te
blijven staan, want dat vind
ik veel belangfïjker dan
bijvoorbeeld een grote
bankrekening. Wat heb jeer
aan als je niet meer als een
normaal mens kan leven.
Geld is trouwens toch iets
dat je moet gebruiken.
Daarom financier ik samen
met mijn platenmaatschappij
deze tournee, dieniet direct
winstgevend is omdat we
vooral in kleine thea ters
spelen en we de
toegangsprijzen zo laag
mogelijk houden. Ik vind
het een groot compliment
als de mensen naar mij
komen kijken en naar de
muziek luisteren. Ik zie
mezelf graag als een
musicus en vind het een
grote eer om voor mensen
te spelen. Daarom wil ik
niet in grote zalen optreden
omdat er dan voor het
publiek een hoop van de
show verloren gaa t omda t ze
niet goed kunnen zien wat
er op het toneel gebeurd.
Het is heerlijk om op het
toneel te dansen en te
zingen. Toen ik een contract
kreeg bij EMI wilde ik zo
snel mogelijk een elpee
maken en op tournee, maar
dat gebeurde niet. Daarom
had ik tijd om andere
dingen te doen, die nu
achteraf heel bruikbaar
blijken te zijn. Als ik
bijvoorbeeld direct een
album had gemaakt, was er
nooit tijd geweest om
balletlessen te volgen of om
wat basis ervaring op te
'doen met optredens in de
pubs in zuid-oost Londen. Ik
had al eerder concerten
willen gegeven maar de
single Wuthering Heights"
werdzo'n succes, dat ik
overal uitgenodigd werd
voor interviews en televisie.
Het hele afgelopen jaar heb
ik besteed aan promotie en
het maken van de tweede
elpee. Voor dit jaar staan er
naast de tournee, een
vakantie en een nieuw
album op het programma.
De show, die ik wilde doen
had tijd nodig om zich te
ontwikkelen. Vorig jaar was
daar gewoon geen tijd voor.
We zijn ongeveer drie
maanden met de
voorbereidingen bezig
geweest. Op het laatst
werkten we vijf of zes
dagen per week en zo'n
twaalf tot veertien uur per
dag. Het is eigenlijk in drie
fase gegaan. Ik heb eerst de
band bij elkaar gezocht en
met hen gewerkt in de
Woodwharf Studio in
Greenwich, 'sMorgens
oefende ik met de dansers
ergens anders. De echte
voorbereidingen vonden
plaatsin deShepperton
Studio. Daar ontmoette de
band voor het eerst de
dansers. Later zijn er de
achtergrondzangeressen
bijgekomen, zijn we verhuist
naar het Rainbow theater in
Londen en kreeg de show
echt vorm. Ik zie de groep
al$ een grote familie. De
roadies zijn volgens mij de
beste ter wereld. De twee
dansers Stewart en Gary,
die mij helpen de nummers
op het toneel uit te beelden,
komen van een
dansgezelschap „The Mast
Movers Anthony van
Laast, die op de video van
„Hammer Horror" met me
dansten ballet-leraar is,
heeft doorzijn contacten in
de danswereld de twee
dansers voor me gezocht. De
illusionist, die ook in de
show zit, zag ik vier jaar
geleden voor het eerst in de
Londense Marquee. Twee
jaar la ter on tmoette ik hem
weer. Hij had inmiddels een
hele show, die zo goed was
dat ik dacht met hem wil ik
een keer werken en dat
gebeurt nu. ïk heb veel hulp
gekregen van Anthony van
Laast. Hij en David Toguri
hebben me geholpen met de
choreografie van de show.
David kwam regelmatig
langs om te kijken. Als
buitenstaander gaf hij dan
advies en zei wa t hij er van
vond. Als je zegt dat het
moeilijk is om voor de
volgende tournee iets nieuws
te brengen ben ik het daar
niet mee eens. Deze show is
nog maar de eerste stap er
kunnen nog zoveel andere
dingen gedaan worden. Ik
(loop alleen wel dat water
in deze show op het toneel
gebeurt de muziek
ondersteund. Er bestaat
namelijk altijd een conflict
omda t het visuele aspect
vaak sterker spreekt dan de
muziek. Ik hoop niet dat
door het toneelgebeuren de
muziek vergeten wordt".
Ka te gelooft niet dat ze is
beïnvloed door David Bowie.
„Het is eerder mijn
dansleraar Lynsey Kemp
geweest. Ik heb een paar
maanden bij hem les gehad.
Hij liet me met zijn shows
eigenlijk zien watje
allemaal met je lichaam op
het toneel kan doen. Hij was
het die pie inspireerde naar
een goede balletschool te
gaan. Lynsey was eigenlijk
meereen inspirator dan een
leraar.-Hij woont nu in het
buitenland. Helaas zie ik
hem erg weinig. Ik kwam
hem vorig jaar tegen toen ik
in Canada was. Ik hoop óóit
nog eens met hem te
werken
Ka te ziet de show als een
muzikaal gebeuren. „De
wegen dié ik bewandel zijn
muziek en theater en niet zo
zeer film. Ik vind mezelf
geen actrice. Ik heb wel film
aanbiedingen gehad. Er zijn
een aantal mensen geweest
die scripts naar me
toegezonden hebben. Het
waren vooral vampierfilms
maar ook rock-musicals. Het
is wel leuk om te zien wa t
de mensen sturen omda t je
dan direct een idee krijgt
hoe de mensen je zien. Ik
had nooit gedach t dat ik als
een vampier gezien werd.
Maar ik zal voorlopig niet in
films spelen omda ter nog
genoeg te leren valt over
muziek en théateren daar
wil ik me op vooral
concentreren De show die
Kate brengt zit ook vol
nieuwe technische foefjes.
Zo gebruikt ze geen
handmicrofoon, maar heeft
ze een minuscule draadloze
microfoon voor haar mond,
die haar Je grootst
mogelijke bewegingsvrijheid
geeft. „De technici hebben
dat voor me uitgedacht. Als
ik namelijk een microfoon
In een zwarte smoking brengt Kate Bush „Strange
Phenomena".
bewegen. Het gaat er om
dat de hchaamsbewegingen
er goed in uitkomen. De
balletpakken zijn niet zo
zeer ontworpen om het
mooie pakken tejaten zijn,
maar eigenlijk meer om wa t
ik zing en dans te
illustreren, nét als de
projecties op de
achtergrond. Met de
nummers wil ik tenslotte
een boodschap
overbrengen".
Kate houdt zich zo met de
tournee, bezig dat ze geen
tijd heeft gehad om nieuwe
ideeën op te schrijven of uit
te werken. „Het is eigenlijk
geen leven wan t er is
nergens tijd voor. Ik werk
de hele dag ga nauwelijks
naar het theater, lees een
boek of heb een normaal
gesprek met iemand over de
dagelijkse dingen. Het is erg
belangrijk om van tijd tot
tijd je accu op te laden.
Mensen zijn net als auto 's,
die benzine nodig hebben.
Je moet van tijd tot tijd een
normaal leven leiden anders
ga je kapot. Na de tournee
heb ik valean tie en eindelijk
weer even tijd voor mezel f,
maar ik vraag me nu al af
hoe ik de dagen zal vullen.
Ik zal wel veel slapen net
als ik nu ook doe".
Ka te gelooft niet da t de
show naar Australië gaat.
„Als we daar ook naar toe
gaan, zou de tournee zo veel
meer geld kosten. Dat is
momenteel financieel niet
haalbaar maar oök geloof ik
dat ik er niet tegen zou
kunnen. Het is zo 'n groot
land waar zoveel gereist
,moet worden om van de
ene naar de nadere plaats te
komen. Ik ben nog niet
klaar voor een
wereldtournee. Ik kom eerst
naar Amsterdam
Inmiddels heeft Sue
Johnstone van EMI
gefluisterd da t het de laa tste
vraag moet zijn. Kate moet
naar het Palladium om met
de band en de dansers de
show door te nemen. Kate
trekt haaf groene regenjas
aan, neemt af scheid en
verdwijnt met Hilary Walker
in een gereed staande
zwarte Rolls Royce.
HANSPIËT.
zou gebruiken die vast
gehouden moet worden, was
de show voor de helft niet
zo in teressan t geworden
omda t ik me minder vrij
zou kunnen bewegen. De
technici zouden voor die
ui tvinding eigenlijk patent
aanmoeten vragen".
De show moet voor Kate
exlra vermoeiend zijn want
bij ieder nummer heeft ze
iets anders aan. „De
kostuumverandering zijn
makkelijker dan dat het er
uitziet. Het gaa t door de
rou tine die je krijgt steeds
sneller. Je raakt er aan
gewend. Tijdens de
voorbereidingen hebben we
Lisa Hayes uitgenodigd. Zij
heeft alle kleren ontworpen.
Het belangrijkste van die
kleren is dat je je er
makkelijk in moet kunnen
he Attraction Als je in
platenzaak gaat luisteren
ir de nieuwe elpee „Cine-
ta" van de Nederlandse
and The Attraction, denk
an niet na de eerste klan-
en „Niets voor mij". Blijf
ustig even luisteren naar
rest van de langspeler,
ie gemaakt werd naar een
cenariö van Jan Piet den
exwant al mag het eerste
emmer „Circus Latino"
erk lijken op wat George
':er meestal op de plaat
;t, de rest is echt de moei-
waard. The Attraction
staat uit Jan Piet den
die alle nummers
reef, de plaat produceer-
gitaar speelt en zingt,
milie den Tex, die inmid-
met Jaap van der
de groep heeft verla-
in, Kees Maat en Peter
winkels. Het is een elpee,
soms swingt, maar ook
rustige nummers bevat.
L'Amour, a short Italian
ivie" is een melancholieke
het Engels en Frans ge-
ongen ballad met prachtig
iaans gitaarspel en een
kker swingende saxofoon
ft an Tom Barlage. Naast de
allads is er ook rock
lil „We are all we got" is
een voobeeld van en
izz-rock nummers als
$corpio Rocky" met een
na dingende piano. Er kleven
prijsv fafer een aantal bezwaren
he'ian de plaat. Zo klinkt het
^®£weis in een aantal rustige
tilads té Nederlands en
keft de groep zijn eigen in-
kititeit nog niet helemaal
'ob&fli jonden. Er zijn té gemak-
ïleomi yjk vergelijkingen te ma-
met internationale ster-
Toch blijft de plaat de
noeite waard. Het is een
r- 3) )and op zoek naar een ei-
4 'en gezicht, die op deze el-
jee nog hiet gevonden is.
Upe groep heeft echter ge-
oeg talent in huis. Het is
7 interessant om te
ben hoe dè band zich zal
veld ntwikkelen. (Triangle/EMI).
t me
prol
foö Welch De tweede
oio-elpee van de Californi-
che zanger, gitarist, compo-
ist Bob Welch bevat stevi-
rock roll, die wordt
fgewisseld door melodieuze
ock-ballads. Bob Welch, die
tot februari 1975 deel uit
maakte van Fleetwood Mac
en daarna zijn eigen band
Paris had, levert met
„Three hearts" een zeer ge-
varieërde plaat af, die ge
produceerd werd door Car
ter. Zijn composities zijn
fantasievol en zitten structu
reel fascinerend in elkaar.
Naast zijn goede gitaarwerk
wordt er in enkele num
mers gebruik gemaakt van
strijkers, die zeker niet
overdadig klinken, maar de
nummers eerder iets extra's
meegeven. Een deel van
Fleetwood Mac vormt de
sessie-band waarmee Bob in
de studio werkte. Mede
hierdoor kon hij een kwali
tatief hoogstaand product
afleveren. Christine McVie
en Stevie Nicks zingen o.a.
mee. op „Don't wait to
- long" en Three hearts" ter
wijl Mick Fleetwood drumt
op het vooral in het begin
angst aanjagende The
ghost of flight 401". Welch'
stem lijkt .vooral in de me
lodieuze rock-ballads als
„Jenny" en „Church" op
die van de Engelse Colin
Blunstone. Op de covers „I
saw her standing there" en
het interessante „Come
softly to me" na, schreef hij
alle nummers zelf. (Capito-
1/EMI).
Raymond van het Groene-
woud Wat de Belgische
zanger Raymond van het
Groenewoud op zijn live-el
pee „Kamiel in België"
presteert' is fantastisch.
Naast de echte rock roll
blijkt Raymond zijn zoete
ballads ook live volledig tot
zijn recht te kunnen laten
komen. Bijgestaan door de
fantastische Millionaires, be
staande uit Jean Blaute,
Mich Verhelen en Stoy
Stoffelen, brengt s- Raymond
oude - en nog niet eerder
op de plaat verschenen
nummers. Het publiek is
helemaal in de stemming.
Ze zingt bijvoorbeeld het
refrein in „Vlaanderen bo
ven" of is muisstil in het
mooie 'K heb je graag".
Raymond zal met deze el
pee geen doorbraak in Ne
derland beleven. De liefheb
ber ^zal er echter erg blij
mee zijn. (EMI).