Leidse formatie
„Spectrum" op
NCRV-radio
Studenten gooien
alle remmen los
Christiaan Huygens
in museum
Boerhaave
Lambrechts
in Leiden
En Verder
DEZE WEEK IN DE BIOSCOPEN
LEIDSE COURANT
Een buisloze kijker, waar Huygens zijn geliefde
mee planeet Saturnus bespiedde.
„Een quaestie van tijd"
LEIDEN Museum „Boer
haave", het rijksmuseum
voor de geschiedenis van de
Natuurwetenschappen en
van de Geneeskunde aan de
Steenstraat la biedt tot dit
najaar plaats aan een inter
essante tentoonstelling „Een
quaestie van tijd" genaamd.
Zij heeft als onderwerp de
verrichtingen van „een be
roemde zoon van een be
roemde vader" Christiaan
Huygens, de zoon van Con-
stantijn Huygens, wiens
werk menigeen nog zal ken
nen uit de literatuurboeken
van de middelbare school.
Geen behandeling van de
„Gouden Eeuw" kan com
pleet genoemd worden zon
der de kennismaking met
het korte „puntdicht" van
Constantijn Huygens. Maar
ook op politiek, muzikaal
en architectonisch gebied
heeft de vader een stempel
op de „Gouden Eeuw" ge
drukt.
De zoon was al niet minder
begaafd. Weliswaar op ande
re vlakken. De overzichtelij
ke tentoonstelling in mu
seum „Boerhaave" besteedt
aan al de belangrijke ont
dekkingen en wetenschappe
lijke verhandelingen van
Christiaan Huygens aan
dacht. Hij werd tussen ruw
weg 1660 en 1685 beschouwd
als Europa's grootste geleer
de. Christiaan Huygens is de
uitvinder van het slingeruur
werk en de ontdekker van
de golf theorie van het licht.
Erg geïntrigeerd was hij
door de sterrenkunde. Met
name de planeet Saturnus
had de aandacht van de Ne
derlandse geleerde, die een
groot deel van zijn leven in
Parijs heeft vertoefd, boven
mate. Hij was de eerste die
de „handvatten" aan Satur
nus interpreteerde als een
ring die het oppervlak van
de planeet nergens raakt
Een heel precies model van
het zonnestelsel zoals dat in
zijn tijd bekend was, gaf
Huygens in een planetarium,
dat naar zijn ontwerp werd
geconstrueerd door Johan
nes van Ceulen. Na Huygens
dood verscheen „De Kosmo-
theoros" (beschouwer van
het heelal) waarin hij specu
leert over het leven op ande
re planeten. Van al zijn wer
ken is dit het populairst ge
worden. Zijn speciale liefde
voor de planeet Saturnus
bracht de Nederlandse ge
leerde er ook toe de horos-
copie af te wijzen. Hij kon
niet verkroppen dat Satur
nus in deze leer een sym
bool was voor alles wat
slecht en gemeen was.
Dat Huygens niet alleen een
theoretisch ingestelde geleer
de was, blijkt onder meer
uit het ontwerp van een
buskruitmotor. Deze is met
enige goede wil te beschou
wen als een eerste aanzet
tot wat uiteindelijk de
stoommachine is geworden.
Hier ging Huygens van een
heel praktisch gegeven uit
Hij vond het zonde dat
buskruit alleen maar ge
bruikt werd om te vernieti
gen. Hij wilde de kracht die
werd ontwikkeld door het
Christiaan Huygens naar
een portret van G. Ede-
linck.
ontsteken van buskruit nut
tig gebruiken. Maar ook een
waterpas, een verbeterde
luchtpomp, een verbeterde
toverlantaarn, een verbeter
de reiskoetsvering en een
verbeterde barometer wijzen
op de praktische inslag van
Christiaan Huygens. Over
veel van zijn ontwerpen
heeft hij voordrachten ge
houden voor zijn Parijse col
lega's.
In Frankrijk blijken ze over
igens deze beroemde Neder
landse zoon nog niet verge
ten te zijn. Naar aanleiding
van een colloquium aan het
„Institut Neerlandais" in Pa
rijs heeft „Boerhaave", daar
gedurende een maand de
zelfde tentoonstelling inge
richt. Zij trok niet minder
dan drieduizend bezoekers,
een aanzienlijk aantal gezien
de „concurrentie" in de
lichtstad.
„Boerhaave" heeft kosten
noch moeite gespaard om
deze tentoonstelling ter gele
genheid van het feit dat het
350 jaar geleden is dat dit
genie werd geboren, tot een
succes te maken. Nu had
het museum veel materiaal
bij de hand. Veel instrumen
ten die door Huygens wer
den vervaardigd, zijn in het
bezit van het museum. Bij
de Leidse Universiteitsbiblio
theek konden veel authentie
ke manuscripten worden ge
leend. Teneinde de werking
van enkele door Huygens
uitgevonden instrumenten
aan de toeschouwer te to
nen, heeft het museum zoge
naamde „blauwe modellen"
vervaardigd. Dit zijn geen
kopieën van het oorspronke
lijk instrument, maar van
dit instrument is het belang
rijkste onderdeel genomen
zodat het functioneren van
het apparaat aanschouwelijk
wordt. De modellen danken
hun naam aan het feit dat
de achtergrond waartegen
zij zijn bevestigd blauw is.
als waarschuwing aan de
toeschouwer dat het hier
niet om een authentiek in
strument gaat.
De Huygens-tentoonstelling
duurt tot en met 16 septem
ber. De openingstijden zijn
van maandag tot en met za
terdag van tien tot vier uur
en zondag van een tot vier
uur. Groepsbezoek is gratis
na aanmelding van te voren.
Voor individuele bezoekers
is het museum op woensda
gen gratis toegankelijk.
Koffieconcert
in Nieuwkoop
NIEUWKOOP Het Reg-
thuys in Nieuwkoop staat
zondagmorgen 22 april in
het teken van een koffiecon
cert. Het concert zal vanaf
half twaalf worden gegeven
door het Lupus-ensemble.
Het Lupus-ensemble bestaat
uit vier vrouwen en twee
mannelijke leden. Marijke
Wolfs tekent voor de hobo
en althobo, zuster Liesbeth
Wolfs bespeelt de fluit en
piccolo, Anneke Wolfs ver
zorgt de fagot-partijen ter
wijl Sharin Onge de hoorn
hanteert. De heren, Lopez
Cardoza en Alwin Schogt te
kenen voor respectievelijk
piano en klarinet.
LEIDEN De cabaretier
Frits Lambrechts komt vrij
dag 27 april naar de Leidse
Schouwburg met zijn nieuw
ste programma „Ieder voor
zich...." Hij wordt ter zijde
gestaan door Wim van de
Meeberg, die ook zijn bij
drage leverde aan de twee
voorgaande programma's
van Lambrechts en Beatrijs
Sluyter. De voorstelling be
gint om kwart over acht.
In het programma „Ieder
voor zich..." neemt Lam
brechts keihard stelling te
gen de on-christelijke en a-
sociale inhumane mentaliteit
volgens welke de mensen
naastenliefde bedrijven. Vol
gens Lambrechts wordt deze
mentaliteit vooral vergoei-
lijkt door het spreekwoord
„Ieder voor zich en God
voor ons allen". In zijn lied
jes en sketches brengt Lam
brechts duidelijk tot uitdruk
king dat uitsluitend hande
len om er zelf beter van te
worden, de eenzamen eenza
mer. de rijken rijker en de
minderen in deze samenle
ving minder zal maken.
LUXOR De gendarme ziet ze
vliegen (a.l.) Nieuw avontuur van
de Franse komediant Louis de
Funès als het driftige kleine ad-
judantje. De goedkope trucages
zullen de echte De Funès-bewon-
deraars niet opvallen. Die zijn
allang blij het opgewonden man
netje na zijn ziekte weer op hét
witte doek te zien. (derde week).
CAMERA Once upon a time
in the west (12). De beroemde
western van Sergio Leone met
in de hoofdrollen Charles Bron--
son, Henry Fonda en Claudia
Cardinale. Met name de filmmu
ziek is van superbe kwaliteit.
Vele jaren heeft de langspeel
plaat met de filmmuziek op de
top-tien geprijkt, (reprise).
LIDO I The deer hunter (16).
Robert de Niro en John Savage
in een aangrijpende film, waarin
het Verenigde Staten van nu
zijn frustraties over de oorlog in
Vietnam wil afreageren. Bij de
Oscar-uitreiking van enige we
ken geleden, viel dit product van
regisseur Michael Cimino vele
malen in de prijzen, (tweede
LIDO II Invasion of the body
snatchers (16). Beangstigende
film over een aantal zaadjes uit
de ruimte die de dampkring van
de aarde binnendringen. Ze
groeien uit tot sprekend op
aardbewoners lijkende wezens
en vormen hierdoor een ernstige
bedreiging voor de mensheid,
(tweede week).
LIDO III Mijn vriend of het
verborgen leven van Jules De-
preater (12). De geruchtmakende
film van Fons Rademakers naar
aanleiding van db rechtzaak te
gen de in opspraak en in het ge
vang geraakte onderzoeksrechter
Guy Jespers uit het Belgische
Gent De film is geen pleidooi
voor de onderzoeksrechtei maar
zoals de regisseur zelf heeft ver
klaard „voor de domheid van de
mensen", (derde week).,
REX Het meisje met de fluwe
len tong (16). Sexfilm van de ge
bruikelijke magere kwaliteit.
EUROCINEMA I (Alphen aan
den Rijn) De gendarme ziet ze
vliegen (al), zie Luxor. (tweede
EUROCINEMA II (Alphen aan
den Rijn) The deer hunter (12),
zie Lido I. (tweede week).
EUROCINEMA III (Alphen aan
den Rijn) De twee missionaris
sen (16). Wederom een kostelijk
avontuur van het „Trinity-duo"
Bud Spencer en Terence Hill.
EUROCINEMA IV (Alphen aan
den Rijn) Superman (a.1.).
Bloedserieuze verfilming van de
avonturen van de stripheld Su
perman. Vol speciale effecten,
maar zonder een sprankje hu-
3 f f «n r rn r f
VRIJDAG 20 APRIL 1979 PAGINA 7
Professor Donald Sutherland ziet ontzet de ravage die de „animals" nu weer
hebben aangericht.
STUDIO Nationaal Lampoon's animal house (a.l.) met John Belushi
en Donald Sutherland. Regie: John Landis.
Het is met „National Lam
poon's animal house" net als
met de Marx brothersfilms
van vóór 1934, je moet een
bepaald destructief gevoel
voor humor bezitten om de
grappen, die in razend tem
po zonder enige verhaal
draad over je uitgestort wor
den te waarderen, anders
kan je beter wegblijven. Net
als „Mad" is „The National
Lampoon magazine" een hu
moristisch tijdschrift voor
Amerikaanse volwassenen,
die net als de Britse Peter
Pan het liefst nooit volwas
sen willen worden.
„National Lampoon's animal
house" is een verfilming van
de humor, die dit tijdschrift
al jaren debiteert over de
goede oude studententijd,
toen het loltrappen nog be
langrijker was dan demon
straties organiseren en de
Vietnam-oorlog nog „toe
komst" was. Eigenlijk een
zeer nostalgische film over
twee „groentjes", die op de
Faber universiteit arriveren
en zich niet thuis voelen in
de autoritaire broederschap,
maar meteen helemaal opge
nomen worden in de concur
rerende dispuutgroep, die
niet ten onrechte „animals" Q«n
genoemd worden. Studeren ronaiybU
Zelfs paarden zijn niet veilig in het studentenleven
is er bij deze er lustig op
los levende „heren" niet bij.
Hun belangstelling gaat uit
naar drank, meisjes en prac
tical jokes Als zij het ten-
Knotsgekke grollen
slotte zo bont hebben ge- los en verstoren op originele
maakt, dat de rector grond wijze de keurige parade, die
genoeg heeft om hen van de de universiteit in het stadje
universiteit te trappen, bre- dacht te houden,
ken de „beesten" pas goed
John Landis van „Kentucky
fried movie" mocht nu met
aanzienlijk groter budget
deze „National Lampoon
animal house" in scène zet
ten en het is hem wel toe
vertrouwd dan ook meteen
alle registers open te trek
ken. Het resultaat is een se
rie wilde grappen, waarin de
figuren op een enkele uit
zondering na, zoals John Be
lushi als de volkomen on
controleerbare Bluto, niet of
nauwelijks uit de verf ko
men en Donald Sutherland
net als in „Kentucky fried
movie" even een gastoptre
den heeft als een verre van
conventionele leraar. Anar
chistische humor voor de
liefhebbers.
MILO
LEIDEN Na een aantal succesvolle op
tredens in het land treedt de Leids/Haag-
se formatie „Spectrum" zaterdag 28 april
op in het NCRV-programma „Los Vast",
dat 's middags tussen twaalf uur en half
twee op Hilversum 3 te beluisteren is.
Een maand geleden werd de groep door
de NCRV uitgenodigd voor een talenten
jacht. Hierna is zij uitgekozen om haar
debuut te komen maken in het program
ma „Los Vast". De muziek van de vier-
mans formatie is geënt op de reeds ter
ziele zijnde groep „Focus". De groep be
staat uit Wil Mulder, gitaar, Roel Zaad-
noordijk, orgel en fluit, Michiel Mussies,
basgitaar en tenslotte Casper Luyken,
drums.
„Het is allemaal ontzettend snel gegaan.
In november zijn we met de repetities be
gonnen en nu kunnen we eigenlijk al zeg
gen dat we succes hebben. Ik liep al een
hele tijd rond om weer een bandje te be
ginnen, maar steeds kon ik de juiste men-,
sen niet bijeen krijgen. Op een popfestival
ontmoette ik Wil Mulder onze gitarist, die
ook wel weer eens wat in een band wilde
doen. Hij kende Casper weer en we had
den ook gelijk een drummer. Aan Michiel
onze drummer zijn we op een leuke wijze
gekomen. Die deed gewoon eens voor de
grap mee toen we ergens optraden. Hij is
daarna blijven hangen en we zijn allemaal
erg blij met hem want hij is erg goed",
aldus organist-fluitist van Spectrum, Roel
Zaadnoordijk.
Spectrum brengt alleen eigen werk ten ge
hore. Zij probeert zo doordacht mogelijke
en begrijpelijke muziek te maken. De
bandleden proberen een tussenweg te vin
den in de muziek die zij mooi vinden en
dat wat het publiek verlangt. Maar echte
discostampers zullen de bezoekers van
Spectrum niet te horen krijgen. Deze
„Spectrum"
groep maakt zeer bezielende muziek. Geen
snelle snerpende solo's maar allemaal
doordachte tonen. De muziek wordt wel
eens vergeleken met die van Focus of So
lution, maar staat toch geheel op zichzelf.
Zij het dat Spectrum volgens dezelfde for
mule muziek maakt en enigszins op klas
sieke thema's is gebaseerd.
„We vinden het allemaal mooie muziek.
We spelen het ook graag. Op deze wijze
halen we alles uit onze instrumenten en
kunnen heel bezielend te werk gaan. De
soort muziek die wij brengen wordt over
het algemeen weinig gespeeld. Er bestaan
wel honderden rock-, punk, en funkgroe-
pen, maar de groepen die een beetje in
Focus-stijl spelen zijn met een lantarentje
te zoeken. We merken nu al na die paar
keer optreden dat er over onze muziek
wordt gesproken. De punk en rock- jon
gens vinden dat onze soort muziek uit de
tijd is en achterhaald maar anderen vin
den het juist weer een verademing in het
harde disco gestamp. Maar wat er ook
van gezegd wordt, wij vinden het gewoon
leuk om muziek te maken en we willen
het ook goed doen. We repeteren vaak en
bespreken na afloop van zo'n repetitie al
tijd wat er goed en fout zit in het stuk
dat we speelden. We wegen de nummers
allemaal af. Ze moeten niet te langdradig
worden maar ook niet plotseling eindigen.
We hebben Thijs van Leer een studio-op
name van ons laten horen en hij was bij
zonder enthousiast. Hij meende dat wij
met onze muziek een gat in de muziek
markt kunnen vullen. Ook hebben wij
contacten met de bassist van het voorma
lige Focus, Bas de Ruiter. Hij is nu pro
ducer en wil nadat hij een opname van
ons hoorde ook producer van Spectrum
worden", aldus enkele leden van de band.
S.v.L.