Justitiaet Pax: Bevolking
van Rhodesië onvrij
Doet u mee aan de Rckwick theetest:
Korte
metten
Gratis extra theezakje om het zelf te proberen.
Meer Britten geloven
in reiricarnatie
kerk
wereld
Krant bij 10 jaar
beraad religieuzen
Met één theezakje zet u 4 koppen thee.
Met twee theezakjes zet u 8 koppen thee.
BINNENLAND
LEIDSE COURANT
WOENSDAG 18 APRIL 1979 p|
De katholieke commissie Justitia et Pax (Gerech
tigheid en Vrede) in Rhodesië meent, dat de ver
kiezingen van deze week moeilijk kunnen worden
gezien als het begin van een democratische rege
ring in het land.
De commissie wijst er op, dat in negentig procent
van het land de staat van beleg van kracht is.
Sinds begin 1978 is het aantal oorlogsslachtoffers
met vijfhonderd procent gestegen. De oorlog heeft
tot dusver aan meer dan twintigduizend mensen
het leven gekost. Volgens de commissie probeert
het regeringsleger op het ogenblik de guerillastrij-
ders uit te hongeren. Die politiek heeft geleid tot
wijdverbreide hongersnood en ondervoeding.
Krachtens de staat van beleg beschikt het leger
over een beangstigende vrijheid van handelen, zo
meent de commissie. De militairen voeren strafac
ties uit als het vernietigen van hutten en bezittin
gen en het doden van vee en zij passen martelin
gen toe. Iedere verdachte kan in een geheim pro
ces door een militaire rechtbank ter dood worden
veroordeeld, zonder de mogelijkheid van hoger be
roep. Na een onderbreking zijn de terechtstellin
gen in de gevangenis van Salesbury hervat, zo
schrijft Justitia et Pax.
De hulptroepen, gevormd door de aanhangers van
bisschop Muzorewa en dominee Sithole, die bei
den zitting hebben in de overgangsregering, zijn
een nieuw element van tweedracht geworden en
maken zich schuldig aan veel gewelddaden, aldus
de commissie. Voor de zwarte bevolking is het
overleven het belangrijkste probleem in de huidi
ge situatie.
Het Centraal Missionair Beraad Religieuzen (CMBR)
heeft ter gelegenheid van zijn tienjarig bestaan een een
malige krant uitgegeven onder de titel „Missie? Hoe
zo?". Deze krant wil een indruk geven van datgene
waarmee de mensen van het CMBR bezig zijn en wat
religieuzen met al die zaken te maken hebben.
Het CMBR werd in 1968 opgericht toen onder inspiratie
van het tweede Vaticaanse concilie de nieuwe missionaire
ideeën begonnen door te dringen.
Vragen over de relatie tussen de oude, westerse kerk en
de jonge kerken in de landen van de derde wereld wer
den gesteld, vragen over de verhouding missie - ontwik
keling, over de zin van geldwervingsacties als „Kom over
de brug".
In deze krant pleit Ad de Groot, voorzitter van het
CMBR, ervoor dat religieuzen zich ook interesseren voor
structurele veranderingen van de samenleving. Missie
wordt de laatste jaren niet alleen m de derde wereld uit
geoefend, aldus De Groot, maar is een beweging van
christenen die zich waar nodig inzetten voor de be
vrijding van de mens en voor rechtvaardige verhoudin
gen.
Driekwart van de Britten gelooft in God
maar nog geen vierde deel van hen gelooft
nog in duivel of hel. Dit blijkt uit een on
derzoek van het Gallup instituut. Drie
kwart van de ondervraagden zei te geloven
in het bestaan van een God, 57 procent
twijfelen niet aan de hemel, terwijl 28 pro
cent in reïncarnatie gelooft, 22 procent in
het bestaan van de duivel en evenveel in
het bestaan van de hel.
Opvallend is de stijging van het aantal men
sen, dat de voorkeur is gaan geven aan
reïncarnatie. In 1968 geloofden achttien pro
cent aan die mogelijkheid, nu achtentwintig
procent.
Het godsgeloof kent echter verschillende
vormen. Slechts 35 procent der Britten ge
looft in een persoonlijke God. Het grootste
percentage, namelijk 41 procent, omschrijft
God liever als „een soort geest, een levens
kracht". Zestien procent weet niet wat er
van te moeten denken. Uit deze cijfers
blijkt een aanzienlijke vermindering van het
geloof in een persoonlijke God. In 1957 zei
nog 41 procent in een persoonlijke God te
geloven, terwijl 37 procent God als levens
kracht omschreef.
Er is ook een opvallende vermindering te
constateren in de aanvaarding van Christus
als de Zoon van God. In 1957 namen 71
procent aan dat Christus de Zoon van God
was. In 1963 daalde dit percentage tot 60
procent, nu is het gedaald tot 55 procent.
Van de Britten ziet 25 procent Christus als
gewoon mens. In 1963 meende dat zestien
procent, in 1957 negen procent. Opvallend is
wel, dat de historiciteit van Christus niet
wordt aangetast. Het aantal Britten dat de
historiciteit van Christus niet aanneemt,
blijft al tientallen jaren rond de zes a zeven
procent.
Paus Johannes Paulus II
heeft het ontslag aanvaard
van Gabriel W. Sillekens,
bisschop van Ketapang op
Borneo, Indonesië. Tegelij
kertijd benoemde hij de
huidige vicaris-generaal,
de 43-jarige Indonesiër Ba-
silius Pujaraharja, tot op
volger. Mgr. Sillekens, die
om gezondheidsredenen is
afgetreden, werd in 1911 in
het Limburgse Roggel ge
boren. In 1936 werd hij tot
priester en in 1962 tot bis
schop gewijd. Hij behoort
tot de congregatie van de
passionisten.
Het bestuur van de streek-
parochie Het Eikske in het
Zuidlimburgse Schaesberg
heeft via zijn raadsman
mr. M. Moszkowicz de
Maastrichtse rechtbank ge
vraagd ook verweer te mo
gen voeren in de door het
bisdom Roermond enige
tijd geleden aangespannen
civiele procedure over de
ontruiming van de pastorie
door de gehuwde pastores
Ed Mi edema en Cor van
der Spek. Dit betekent dat
het nog geruime tijd zal
duren, voordat de recht
bank van Maastricht uit
spraak zal doen over de
vraag of de beide pastores
al dan niet in de pastorie
kunnen blijven wonen.
Het Wereldverbond van
Katholieke Onderwijsge
venden (UMEC) houdt dit
maal zijn congres, dat eens
in de drie jaar wordt be
legd, in Nederland en wel
van 22 tot 28 juli in het
congrescentrum Leeuwen
horst te Noordwijkerhout.
De beweging „Vrouwen
Voor Vrede" heeft alle
vrouwen uit de provincie
Utrecht opgeroepen zater
dag 19 mei mee te doen
aan de demonstratie tegen
kernwapens, die jaarlijks
bij de vliegbasis Soester-
berg wordt georganiseerd
door groepen van het In
terkerkelijk Vredesberaad
en comité's Stop de Neu
tronenbom. In een verkla
ring zegt de beweging .on
der meer tegen kernwa
pens te zijn, omdat het
hebben ervan het gebruik
insluit. Voorts meent de
beweging, dat het huidige
systeem van wederzijdse
afschrikking op de lange
duur geen veiligheid biedt
en dat er te veel geld,
grondstoffen en talent voor
bewapening wordt ge-
schap van Taizé in F
rijk, frère Roger Sc
zal dit najaar met
groep jongeren naar
Amerika gaan om daa
leven te delen van
mensen in de sloppej
ken. Daar -zullen zij
„Handelingen 1980 van
concilie van jongt
schrijven. De afgel
drie jaar hebben de j<
ren van Taizé in het k
van het jongercncon
enige tijd geleefd tl
de allerarmsten van
en Afrika. Wanneer
groep uit Zuid-Amerik
rugkomt zal verslag
den uitgebracht op eei|
ropese bijeenkomst
het jongerenconcilie,
van 28 tot 31 decemb<
Barcelona wordt gehout
De 180 katholieke thee
sche bibliotheken in
Bondsrepubliek Duits
en West-Berlijn beschi.
over ongeveer 8,5 mil
delen, 7.434 wiegedrul
6.689 handschriften en
na 20.000 tijdschriften,
blijkt uit het „Handl
van de kerkelijke ki
liek-theologische biblii
ken", waarvan dezer d
de tweede druk is ven
nen.
Als u lekkere thee wilt zetten, kunt u 't beste I gram thee per kop gebruiken.
Met een Pickwick theezakje van vier gram zet u dus vier lekkere koppen thee.
Ofwel een halve pot. In een volle pot van zo'n acht koppen thee moet dus ook
8 gram thee. Dat wil zeggen: twee Pickwick theezakjes.
Doet u 't anders? Dat kan natuurlijk een kwestie van smaak zijn. En daar wil
len we uiteraard niet over twisten. Maar we willen u wel vragen om 't één keer op
onze manier te proberen. 4^-,
Speciaal voor dat doel zit er tijdelijk een extra theezakje in alle
doosjes Pickwick (d.w.z. Pickwick theezakjes van 4 gram).
Natuurlijk maak je lekkere thee niet alleen met de juiste dose-
ring. Thee moet ook op de goede manier gezet worden. En dus l^l-
laat u het water goed doorkoken. U spoelt de pot even om met
kokend water. JpSiEli
U laat de thee 3 a 5 minuten trekken. Vervolgens haalt u de|^|g|
zakjes uit de pot. En dan proeft u vanzelf wat lekkere thee is.