Portret van Peter Schat speels en infqrmatief Ruzies worden uitgevochten in nieuwe serie „Dallas" Gering aantal afwijzingen van tv-spots TERUGBLIK TELEVISIE VANAVON TELEVISIE VRIJDAG RADIO VANAVOND RADIO VRIJDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT DONDERDAG 12 APRIL 1979 P Na het wat wijsneuzige tele visie-portret dat Hans Hul- scher eerder maakte van de componist Louis Andriessen, die an een katheder voort durend een leerzaam vinger tje opstak, zet de NOS de he dendaagse componistenserie voort met een portret van Peter Schat; aansluitend hier op wordt uitgezonden diens eerste symfonie opus 27. Por tret en symfonie worden don derdag 12 april van 22.00 tot 23.55 uur via Ned. I op de buis gezet: aardiger, boeien der en informatiever dan het programma rond Andriessen. De aanpak van Hulscher geeft Schat alle vrijheid zijn motieven uit de doeken te doen: wat hij componeert en waarom. De kijker krijgt bo vendien een inzicht in de re den waarom hedendaagse componisten zich niet meer bezig houden met menuetten in G, maar ook zijn opgehou den met vreemde experimen ten. Dit geldt althans voor Peter Schat, die daar precies en duidelijk over is. Informatief hoogtepunt uit het programma is het mo ment waarop Schat aan de piano zit en een willekeurige toon aanslaat. Hij doet met die toon wat hij kan, maar als componist kan hij met die éne toon weinig beginnen. Schat voegt er een tweede toon aantoe, een grote terts hoger en het klinkt aange naam. Maar nog steeds vor men die twee tonen geen ma teriaal voor een hele symfo nie. Anders wordt het, wan neer een derde toon erbij komt en een bekend akkoord ontstaat. Zo bekend, dat Schat kan laten horen hoe Beethoven met dit akoord be zig is geweest en er het eerste deel van zijn Derde Symfonie van maakte. Schat: „Dergelijke akkoorden zijn al zo vaak gebruikt en zijn voor mij dermate bekend, dat ik iets anders wilde doen". Ter illustratie slaat hij de twee eerste tonen nog eens aan, maar als hij er een dis- Onder het kopje „Wat doet de componist" zendt de NOS na eerste symfonie uit. sonerende derde aan toevoegt, krijgt hij wezenlijk iets an ders: die derde toon hoort duidelijk niet in het bekende rijtje thuis. „Dit akkoord ken de ik nog niet", aldus Schat en dit onbekende was voor hem voldoende reden om er mee aan het werk te gaan. „Maar zo werkte Beethoven ook", voert Schat aan. „Die had de moed te doen wat hij moest doen, ongeacht de con sequenties". Ook in ander verband slaat Schat een brug tussen Beethoven en de he dendaagse componisten: „Na Beethovens zevende en derde symfonie en zijn Missa So- lemnis; kón het nog mooier? Waarom moest er dan iets veranderen?" Deze rethorische vraag wordt door Hulscher beantwoord met beelden uit Schats Provo- tijd, waarin werd geknaagd aan de wortels van lang ge hanteerde tradities. Dus ook aan die van de muziek, waar van de basis moest worden veranderd om tot iets nieuws te komen. Afgezien van aardi ge beelden van een poging om althans een deel van 280 op straat afgepakte gitaren uit het gebouw van het Kan tongerecht te roven, is het de moeite waard te zien hoe Schat duidelijk maakt hoe de oude klassieke muziek gea nalyseerd kan worden en hoe de nieuwe muziek aan nieuwe regels is gebonden. „We wil den af van de oude samen hang", aldus Schat. „Maar we wisten niet wat we dan wel moesten. In het begin moch ten we doen wat we wilden en alles was goed". Na de uitvoerige uitleg van Schat die overigens nooit ver velend wordt, volgt de uitvoe ring van zijn eerste symfonie door het vorig jaar jubileren de Concertgebouworkest, on der leiding van Collin Davis. Peter Schat en zoon Bas. De uitvoering is overigens ook via de radio in stereo te volgen en gezien de hoeveel heid geluid die het orkest soms dient te produceren, is de radio te verkiezen boven het luidsprekertje van het tv- toestel. Over het werk van Schat zijn de meningen sterk uiteenlo pend. Met name zou men het de Amsterdamse componist kwalijk nemen, dat hij „een stap terug" heeft gedaan, al thans geen grapjes uithaalde met bijvoorbeeld rammelende sleutelbossen in de fagot of andere onzin. Resultaat is in elk geval, dat Schat zijn pu bliek geen raadseltjes voor houdt en zijn werk ten minste is te volgen, hoewel men er moeite voor moet doen. Want eigentijds is Schat ook in zijn muziek heel duidelijk. „Maar", zegt hij, „ik werk niet voor deze wegwerpmaat schappij, maar voor deze en volgende generaties". Later zou hij nog opmerken dat men veel eigentijdse muziek moet beluisteren om aan de nieuwe muziek te wennen. Maar Schat hanteert wel goe de uitgangspunten en ook re aliseert hij zich de waarde van zijn voorgangers. Hij laat niet onvermeld dat zijn vader een bloeiend bakkersbedrijf in Utrecht had en zijn moe der als huisvrouw te boek stond. „Maar ik wist op mijn zevende al, dat ik componist wilde worden. Waarom? Om dat mijn vader óók goed pia no speelde. Daarom ging ik naar het concervatorium; mijn vader heeft me daar al tijd in gesteund". De felicita ties van Collin Davis, na af loop van de uitvoering van Peters eerste symfonie die ook op de plaat is te beluiste ren zal de hele familie Schat goed hebben gedaan. Via de televisie is het hele verhaal van Schat te volgen: een boeiende registratie van het leven van een kunstenaar die altijd wist wat hij wilde. Schat: „Ik hoop negen symfo nieën te schrijven". Waarmee hij zijn verbondenheid met zijn beroemde voorgangers benadrukte. F.J.-BROMBERG De AVRO heeft in Amerika bij CBS de familie-serie „Dallas" aangekocht. Het vijfdelige verhaal dat zich af speelt in Texas gaat over twee families, de E wings en Barnes, die grondig met el kaar overhoop liggen. Grote consternatie ontstaat er dus als de jonge Bobby Ewing, een rol van Patrick Duffy in Nederland bekent als „De man van Atlantis", en Pame la Barnes hun families te kennen geven met elkaar te willen trouwen. Ned.II, 21.40 uur. Werk In de derde aflevering van de serie „Werk" worden er enige voorbeelden gegeven van deeltijdarbeid. Ned.1,19.50 uur. De Ombudsman In het tweede deel van het VARA „Ombudsman"-pro- gramma „De dokter kan niks vinden" blijkt uit een onder zoek dat door de NIPO werd gehouden dat veel mensen li chamelijke klachten hebben, waarvoor de huisarts geen duidelijke oorzaak kan vin den. De meest voorkomende klachten zijn y gewrichten, rugklachten, hoofdpijn en buikpijn. Frits Bom praat met patiënten waarbij de arts niks heeft kunnen vinden. Ned.1,21.05 uur. Toppop Hoofdrolspelers in de nieuwe serie „Dallas" met v.l.n.r. David Wayne als Barnes, Victoria Principal als Pamela. Patrick Duffy als Bobby Ewing en Jim Davis als John Ewing. Joost Prinsen Joost Prinsen zingt in een programma dat rond hem ge maakt werd liedjes van Wil lem Wilmink en Hans Dorres- Ned.1,20.30 uur. De nieuwste hits en de groot ste stijgers in „Toppop", waarin ook de concert-agenda en elpee-nieuws. Ned.II, 19.05 uur. Puzzeluur Jos Brink presenteert „Puzze iuur" met daarin de spelletjes „Topscore" en „Telecross". Ned.II, 20.40 uur. Under berg mag niet zeggen gezond te zijn HILVERSUM - De fir ma Underberg Nederland bv in Roermond mag geen Underberg-reclame voor de televisie meer uitzenden, waarin wordt gesuggereerd dat die drank een goede gezond heid bevordert. De reclameraad heeft dit bepaald na een klacht van de heer J. van der Wilk uit Amsterdam, die bezwaar had gemaakt te gen de televisiereclame- films van Underberg bv. Zijn klacht is gegrond verklaard. De reclameraad is het met de heer Van der Wilk eens dat de recla mespot van de kruiden bitter Underberg in strijd is met een artikel van de drank- en horecawet. Daarin staat dat geen en kel verband gelegd mag worden tussen gebruik van alcoholhoudende drank en de gezondheid. Van onze radio- en tv-re- dactie HAARLEM Vanaf de in voering van de etherrecla me in 1967 tot en met 1978 zijn aan de Stichting Ether reclame (STER) in totaal 12.586 televisiereclamefilms voor uitzending aangeboden en vanaf 1968 9.635 radios pots. Van deze reclame boodschappen werden er door de STER voor de tele visie 127 definitief afgewe zen en voor de radio 185. Dit staat in het jaarverslag over 1978 van de reclame raad. Volgens de reclame raad is het geringe aantal afwijzingen in 1978 127 van de 884 aangeboden televi siespots en 24 van de 1.166 radiospots het gevolg van overleg tussen adverteerders en STER vóór aanbieding van filmpje of spot. Vanaf de invoering van de etherreclame tot en met 1978 werd 43 maal door een adverteerder een beroep in gesteld tegen een beslissing van de STER tot afwijzing van een voor uitzending aangeboden reclamespot op grond van toetsing aan de voorschriften voor de Ne derlandse etherreclame. In 23 gevallen werd de afwij zing gehandhaafd en in 20 gevallen werd het beroep van de adverteerder ge grond verklaard, aldus de reclameraad. Tot en met 1978 werd vol gens de reclameraad 127 maal een klacht bij haar in gediend tegen een door de STER uitgezonden reclame boodschap. Van die klach ten Werden er 47 gegrond bevonden en 80 ongegrond. De VPRO beëindigde gisteren het gedramatiseerde Drieluik van Hans Hijlkema dat onder de titel „In het belang van Uw kind" veel wel en wee, vooral het laatste, van de kin derziel blootlegde. Het krappe budget in aanmerking 'geno men waarmee deze omroep moet werken, zodat geld voor elke produktie die maar even uit de raming valt, bij elkaar moet worden geschraapt, mag van een respectabele prestatie worden gesproken. Niet alleen om het soort onderwerp, zo veel ideeels wordt er heus niet vertoond op de buis, ook om de naar de werkelijkheid nagebootste gedramatiseerde, deels door professionals deels door amateurs gespeelde op zet. In het laatste deel was opnieuw een agressief jonge tje het middelpunt. Het kind zond op school pijltjes af op de onderwijzeres en dat ging te ver om nog te spreken van een gezond reagerende knaap. De ouders, dit keer gespeeld door Marja Kok en Gerard Thoolen, te druk aan het werk om zich veel met de kinderen bezig te houden, za ten er maar mee. Het Jtind zelf niet minder. Hoe subtiel je zoiets moet aanpakken werd niet al te analytisch uit de doeken gedaan. Het is dan ook geen Teleac-cursus maar gedramatiseerd toneel, aan de hand van een geval uit de praktijk, en met gespeelde aanduidingen bereik je zoals het geval was in het hele drieluik, heel goed het gewen ste effect. Bij Kenmerk kwam hierna Pekings officieuse woordvoerster, de schrijfster en arts Han Suyin aan het woord. Menig feministe mag haar rapheid van tong, de slagbaarheid waarmee ze haar ondervrager Jaap van Ginneken het discussiegras voor de voeten wegmaaide, benijden. Wat zij in een half uurtje aan verkeerde begrip pen over het moderne China rechtzette, was ongemeen boeiend voor wie nu eens wat meer wilde horen over het hemelse rijk. Zigzaggend gaat dat land naar een toekomst met nog vele verrassingen. Een kwaam woord over Chi na wilde ze niet horen. Een paar opmerkingen heb ik ge noteerd: Peking is niet tegen de Sovjet-Unie, maar tegen het imperialisme in de Sovjet- Unie en trouwens tegen elk imperialisme. En: een cock tailparty telt volgens Chineze maatstaven honderdduizend mensen, waar praten wij hier dan eigenlijk over. Panora- miek keek in de Antilliaanse keuken. Nog even en Schraal hans moet daar keukenmees ter worden, want het bank roet staat voor de deur. Toch gaat men er naar 's lands wijs gewoon door met feest vieren en het organiseren van dure congressen. De NOS bracht op het eerste net een herhaling van het Duitse tele visiespel „Het reservaat". HERMAN HOFHUIZEN NEDERLAND 1 NOS 18.00 Journaal voor slechtho renden 18.30 Sesamstraat 18.45 Paspoort voor Turken 18.55 Journaal VARA 18.59 Popeye, tekenfilm 19.05 2 voor 12, quiz 19.50 Werk, afl.3 20.30 Liedjes van Joost Prinsen 21.05 Ombudsman NOS 21.37 Journaal 21.55 Fabeltjeskrant voor de groten 22.05 Wat doet de componist? 24.00 Journaal NEDERLAND 2 NOS 18.00 Journaal voor slechtho renden 18.55 Journaal AVRO 18.59 De Astronautjes 19.05 Toppop NOS 20.00 Journaal AVRO 20.27 Superschot 20.40 Puzzeluur 21.40 Dallas, TV-serie, afl.1 22.30 TeleVIzler Magazine 23.15 Sportpanorama NOS 23.45 Journaal DUITSLAND 1 18.00 Wilde Tlere. 18.20 Hier 1st- Köln. 18.50 Journaal. 19 Vor- etoes In -die Vergangenhelt (...mft dem Lackprofil). 19.15 Mlke Andros, Reporter der Groestadt (Der Glückllchma- cher). 20.15 HlerundHeute 20.45 Splel um 4tel vor 8 (Erleaene Verbrechen und makelloae Morde: Flltterwochen) 21.00 Journaal 21.15 Beelegt, bezetzt, getellt (Deutschland 1944-1949), afl.2 22.00 Rund um dat Musical 23.00 Zu Gast (Georges Moustakl en Al Jarreau) 23.30 Tagesthemen 24.00 Schubert Ueder DUITSLAND 2 18.00 Journaal. 18.10 Slndbad, te kenfilmserie. 18.40 Die Dreh- schelbe. 19.20 Spannagl Sohn, TV-serfe (Anregungen aus der Grossstadt). 20.00 Journaal 20.30 Dalll-Dalll, spelprogramma 22.00 Journaal 22.20 Neun mlt elner Stlmme? (De EEG In de wereld) DUITSLAND 3 WDR 19.00 Sesamstrasse. 19.30 |Paa Physlk (Kraft und Bmnst •«.2). glee 20.00 UFO, longerenmagazliM 20.45 Regionieuws 21.00 Journaal 21.15 Die grosse Illusion (Ui Illusion), Franse it—~ (1937) van Jean Renoir 23.05 Galerie, cultuurkronlek f 23.35 Filmregisseur Jean Rsnl I 0.20 Journaal ENGELAND BBC 1 18.05 John Craven's 18.10 Blue Peter. 18.< naai. 18.55 NatlonwU Tomorrow's World. 20.20 Top of the Pops. 20.55 Blankety Blsnk, spi ma 21.30 Potter, TV-serle 22.00 Journaal 22.25 The good old Days 23.15 The silent Witness BBC 2 19.35 A Death reported. 19J the Boat comes in, TV-» 20.40 Journaal 20.50 Newsweek 21.30 The Paper Chase, TV- 22.20 Mac Beth, opera van V» 0.40 Journaal BELGIE NED. 1 18.00 De Tovermolen. 18.0S mons. 18.30 De veri ling, leugdserle, afl.1 Dick Cavett's 19.12 Standpunten. Morgen. 19.45 Journal! w 20.10 Muppet Show (met Ro joe ler) 20.35 Panorama 21.25 Middeleeuws 22.20 Journaal BELGIE NED. 2 BELGIE FRANS 1 18.00 Toumal, Jeugdserie, afl.r Zigzag, spelprogrammi Arts-hebdo, kun»tfPD 19.15 Antenne-Solr. ne Journaal. 19.50 Suggtifrim 20.00 Autant savolr, infom IDI kla brlek 20.20 Francois et le chemlnj lell (Brother Sun, Moon), speelfilm (197) Franco Zefflrelll 22.35 Journaal 22.50 Le Carrousel filmnleuws BELGIE FRANS 2| 20.00 Belglè-Spanje, voetbal w Lei NEDERLAND 1 en 2 NOS 13.00 Journaal voor slechtho renden DUITSLAND 1 11.30 Paasprogrammaoverzlcht Eln Abend In Hlmmerod, Gre goriaanse gezangen. 12.50 Portret van Uv Ullmann. 13.55 Verschollen In Japan (Escapade In Japan), Ameri kaanse speelfilm (1957) van Arthur Lubln. 15.25 Eln Deut- tches Requiem (Brahms). 16.45 Und wieder spring' Ich Ober PfOtzen, Jeugdfilm. DUITSLAND 2 13.00 Overzicht 13.25 Worte und Muslk zur Passion. 1, ropéischer Elntopf? Journaal. 15 Schüler-Q 15.45 Die Brüder I Zweedse Jeugdfilm (1|> Olie Hellbom i grens boek. Korczak, pedagoog. ENGELAND the King. 17.40 On loci ID mr BBC 2 I 12.00 Play School. 12.30 Meuv Passion. 17.35 Cry tf t ved Country, EngelM r film (1951) van Zoltai naar Alan Paton's bosk BELGIE NED. 1 ei 15.30 De man met de geli nen, Jeugdfilm. 16.25 documentaire. HILVERSUM 1 18.11 (S) Hier en nu. 18.30 (S) In beweging. 18.45 (S) Léger des Heils kwartier. 19.02 (S) De wereld zingt Gods lof. 19.55 Op de man af. 20.02 (S) 't Is Tedtijd. 21.02 (S) Kerkorgel concert. 21.40 (S) Literama-donder- dag. 22.02 (S) Bij de tijd. met om 22.50 Politiek bekeken. NOS: 23.02- 24.00 (S) Met het oog op morgen. HILVERSUM 2 IKON: 18.05 Kleur AVRO: 18.35 Over heidsvoorlichting: Vast en zeker, progr. van het ministerie van Sociale Zaken. 18.50 AVRO-Info. 19.00 Zo hoor je nog eens wat. 19.20 (S) In de kaart gespeeld, klass. ve 21.00 Het kan niet altijd kavi hoorspelserie (2). 21.47 Faure (II), romantische 22.30 Nws. 22.40 (S) Klass. muz. NOS: 23.10 (S) Moderni muz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM 3 P.P.: 18.03 Uitz. van D '6f 18.13 (S) De Avondspits met onale Hitparade. TROS: 1! Poster. 20.02 (S) Europarad (S) Sesjun, jazz en blues livi 24.00 (S) Hugo LP-werk. GelS-l femfltsrit KR0: 0000 Nws- 002 (S) S De Nachtspiegel. 1.00 Nws. 1.02 (S) Tussen de hoezen met Winfried Povel. (2.00 Nws.) 3.00 Nws. 3.02 (S) Herrie of Harry op 1. (4.00 en 5.00 Nws.) 6.00 Nws. 6.02 (S) Country Time. 6.50 Het levende woord. 7.00 Nws. 7.02 Echo. 7.13 (S) Even na zeven. (8.00 Nws. 8.02 Echo. 8.13 Pastoor Raadschelders). 9.00 Nws. 9.02 (S) Anne van Eg- mond. (10.00 en 11.00 Nws.) 11.59 Bericht vastenaktie. 12.00 Nws. 12.02 (S) Hans van Willigenburg. (13.00 Nws.) 14.00 Nws. 14.02 (S) De har monie is laat vandaag. 15.00 Nws. 15.02 (S) Gastenmiddag. (16.00 Nws.) 17.00 Nws. 17.02 (S) ....En zo hoort het ookl VPRO: 7.00 Nws. 7.10 Och- tendgymn. 7.20 VPRO-Ex- press, gevar. progr. (7.30, 8.00 en 8.30 Nws.) 9.00 \nt-U Gymn. v.d. vrouw. 9.10 Wa- terst. 9.15 Express-VPRO. sociaal-cultur. progr. NCRV: 10.30 Waar praten jullie zo druk over? AVRO: 10.45 Avro-lnfo. TROS: 11.20 Week in - week uit, vrouwenprogr. 12.26 Meded. v. land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.35 Aktua. NOS: 13.00 Nws. 13.11 Meer over minder. 14.20 Op de zeepkistkomt u maar! 14.45 't LE Ich Kan van nut zijn (14.45 precht. 15.00 Ontmoetingen boeren en burgers. 15.15 voor citroenen). 15.30 Van dactie (15.30 Kijk op de reld. 16.10 Kijk op West-He 16.20 Praten met de ministe Journalistenforum) VOO: 17.1 Hadi0- sch EO: 7.02 (S) Ri W drie. 8.03 (S) EOL A v daad-Memo. 8.05 l™*1 P-H sein. 9.03 (S) De fruitmand. 10.03 (9 te. der ure. NCRV: 1 Pop non stop. 12.02 (S) dag. VOO: 14.03 (S) TipparsK, w (S) Popjournaal. 15.30 (S) Top' =5=5 NOS: 7.00 Nws. ^1 Vroeg klassiek. 9dmii 43QL..9.02 Muziek uit dt de L eeuwen en Ren^vjp KjkSa» 9.30 (S) Vrijdagm» eert. VOO: 11.00 -v' ziek voor miljoenen, deel 1 terview. 12.00 Nws. 12.02 ««Is waar? Telefoonkwis. 12.15 Jjj^ ziek voor miljoenen, deel l 13.00 (S) (S) Klankspieg^, Nws. 14.02 (S) Woord der f 14.20 (S) Liturgische »v0( VPRO: 15.00 (S) Muziek op v»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 2