gehoordgezien
Eerbetoon aan Edo de Waart
met Orgelsymfonie Saint-Saëns
Boeiende sfeertekening van
bejaarden in „Het reservaat"
hou t1
het l
scherm
in het
oog
TELEVISIE VANAVON
TELEVISIE DONDERD/
RADIO VANAVOND
RADIO DONDERDAG
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT
WOENSDAG 11 APRIL 1979
DORUS
In zijn eigen Rotterdamse etablissement nabij de
Schouwburg en op locatie in Limburg is Tom Manders
in de 60-er jaren druk in de weer geweest een eigen
film te maken. Hij noemde die „De klok van Simpel-
dorp" en het lag in zijn voornemen om die film in de
bioscopen te vertonen. Hij vond hem zelf daarvoor ech
ter niet goed genoeg, ook al speelde de toen al hevig po
pulaire Dorus er de hoofdrol in. De film duurt boven
dien maar veertig minuten en ook daarom moeilijk
plaatsbaar. Een en ander is er oorzaak van, dat hele
volksstammen aan vaderlands publiek die film nooit
hebben gezien, al ging Tom Manders er wel de boer mee
op als hij ergens werd uitgenodigd. VARA-tv heeft die
film in handen gekregen en gaat deze nu as. zaterdag
uitzenden.
FRANK
Frank Sinatra heeft op do
zijnen liedjes zijn tijdloze
stempel gezet en één daar
van is „I did it my way".
Deze bijna hymnische zang
over hoe elk menselijk vo
geltje zingt zoals het emoti
oneel gebekt is werd op
het repertoire genomen
door het jongenskoor van
de Londense St. Paul's Ca
thedral. Deze uitvoering
komt nog deze week in de
Britse platenwinkels en
kenners beweren, dat deze
plaat binnen de kortste ke
ren een plaatsje vindt op
de toptien. Twee jongens
van twaalf, die zangbelof
ten voor de toekomst wor
den genoemd, versieren het
geheel met solo's. Organist
John Scott en koperblazers
van het Londense Philhar-
monisch' maken er mede
iets moois van. Het is voor religieuze lied
het eerst, dat dit koor een niet Mendelssohn'
profaan lied op het reper- uw ogen".
toire neemt. Aan de achter
kant van de single maken
zij deze ontrouw aan het
goed
„Hef
BERT
Een van de mensen die de
ongunstige arbeidssituatie
bij de Ev. Omroep aan den
lijve heeft ondervonden en
in de openbaarheid heeft
gebracht is Bert Pol, die in
het geheel aan onthullingen
als kroongetuige wordt be
schouwd. Hij kreeg in 1974
een leidende radiofunctie
bij de Ev. Omroep, maar
viel nadien van de ene ver
bijsterende ervaring in de
andere, naar hij laat weten
in het omroeporgaan
„Spreekbuis". Hij kreeg di
rect te maken met direc
teur Dorenbos, geen vak
man op radio- en tv-gebied,
die als een pion met men
sen begon te schuiven. De
spanningen leidden tot een
langdurige ziekte van Pol.
Om uit de vicieuze cirkel
te raken namhij tenslotte
ontslag. Hij stelde eerder
een rapport samen voor
het stichtingsbestuur van
de EO, maar dat werd
door ds. Glashouwer van
tafel geveegd. Zegt Bert
Pol nog; „Het gaat Doren
bos en Glashouwer niet om
het evangelie, maar om
hun evangelie en als je
daar je stem laat horen,
krijg je het stempel „que
rulant" opgeplakt". Hij
noemt de EO daarom een
geestelijk concentratie
kamp.
AART
De medicus Aart Gisolf
heeft nogal wat kritiek op
de documentaire „24 uur
ziekenhuis", die onlangs
door Veronica werd uitge
zonden. Deze documentaire
kreeg waardering van tv-
recensenten, maar Aart
vond het uitgangspunt er
van volkomen fout. Hij
schrijft daarover in de
VARA-gids. Hij zegt niets
tegen jonge omroepen te
hebben, maar het wel ver
velend te vinden, dat ze
het televisiemaken steeds
weer moeten ontdekken.
Hij vindt het onzin, dat je
bij het publiek de drempel
vrees voor het ziekenhuis
weg kan nemen. Dat lukt
nooit, want niemand gaat
er voor zijn lol heen. Bo
vendien zag deze documen
taire eruit als een loflied
op de „werkers in het wit",
dezelfde mensen die hun
ruzies uitvechten in actuali
teitenrubrieken op de tv,
maar daarover in deze do
cumentaire geen woord.
Het ging in deze uitzending
weer om het aloude genre:
„Wat zijn dokters toch
knap". En dat vindt Aart
knap beschamend tegen
over patiënten, mensen die
door het lot zijn aangewe
zen eikaars aanwezigheid
te verdragen op hetzelfde
ziekenzaaltje.
„Is muziek wel in beeld te
brengen?" Deze vraag stelde
NOS-regisseur Fred Bosman
zich al jaren geleden. Maar
voor hij de vraag met „nee"
zou beantwoorden en dat
zou betekenen dat hij moest
afzien van het maken van
muziekprogramma's voor te
levisie kwam hij tot de
conclusie dat het best kon,
mits hij zich aan een aantal
voorwaarden hield. Zich die
voorwaarden bewust, zette
Bosman zich aan de Derde
Symfonie van Camille
Saint-Saëns, (de Orgelsymfo
nie) waarvan de verfilming
een eerbetoon moest worden
aan Edo de Waart, die bin
nenkort afscheid neemt van
het Rotterdams Philharmo-
nisch Orkest, om dienst te
nemen bij het San Francis
co Symphony Orchestra als
chef-dirigent. Die verfilming
is een hele gebeurtenis ge
worden, die twee zaken dui
delijk maakt: muziek is niet
te verfilmen, maar wie daar
toch aan begint, kan wel
iets anders doen: inzage ge
ven in de partituur van de
dirigent.
Muziek, stelt Bosman te
recht, is niet zichtbaar.
.Maar", voegt hij eraan toe,
„muziekmaken daarentegen
wèl". Dat laatste is natuur
lijk juist, maar het kijken
naar de musici leidt af van
de muziek waar het om
gaat, hoe het musiceren, het
produceren van die muziek,
ook in beeld wordt gebracht.
Die gedachten heeft Fred
Bosman uiteraard in zijn
hoofd gehad, maar ook wil
de hij dat eerbetoon aan De
Waart maken.
Hoe hij dat deed, is Eerste
Paasdag te zien, zondag 15
april via Ned. II van 19.50
tot 20.30 uur. Voorop staat,
dat de Derde Symfonie van
Saint-Saëns zich uitstekend
leent voor filmbewerking,
wat men verder van dit
werk in artistiek opzicht
mag denken. Zoals Schu
mann zich in zijn pianosona
ten van het hele klavier be
dient, zo maakt Saint-Saëns
volledig gebruik van het
hele orkest; in deze derde
symfonie komt er nog een
korte pianosolo bij en de
Edo de Waart tijdens de uitvoering van de Derde Symfonie van Camille Saint-Saëns.
mogelijkheden van het ker
korgel.
Bosman maakte eerst een
(goede) geluidsopname van
de symfonie, uitgevoerd
door het RPhO, onder lei
ding van Edo de Waart, en
ging daarna aan de slag met
de musici. Daar kwamen po
sitieve resultaten van. De
luisteraar wordt nauw be
trokken bij de partituur van
De Waart, die immers alle
handelingen van de musici
op muziekschrift voor zich
heeft. Halverwege de uitzen
ding zal de kijker zien hoe
de componist achtereenvol
gens de eerste en tweede vi
olisten aan het werk zet,
dan de altviolisten, de celli
en ten slotte in een breed
tutti de blazers erbij.
De kijker krijgt, beter dan
in de concertzaal mogelijk
is, te zien hoe de onderdelen
van een symfonie in elkaar
passen. Maar de werkwijze
van Bosman hield ook een
nadeel in, op muzikaal ter
rein. Omdat het concert te
voren was opgenomen, krij
gen zachte passages al te
nadrukkelijk aandacht, wan
neer de desbetreffende musi
ci van dichtbij in beeld wor
den gebracht. Storend voor
de kijker is dit echter niet;
de muziekliefhebber die ech
ter van het luisteren uitgaat,
zal wat vreemd opkijken.
Het is daarom de vraag, of
deze tv-registratie de volle
tevredenheid oproept van de
muziekliefhebber die de con
certzaal opzoekt alleen ter-
wille van de muziek. Mu-
ziekbelangstellenden echter
kunnen de ogen wijd open
houden om Edo de Waart te
zien in zijn werk hoewel
het echte werk allang is ver
richt tijdens de repetities
en om te zien hoe Saint-
Saëns zijn kennis van in
strumentatie in de praktijk
bracht.
Componeren houdt immers
ook in, rekening houden mei
de klankkleur van de instru
menten, weten welke instru
menten met elkaar harmo
nieren en welke niet. Nie1
voor niets was het Edo de
Waart zelf, die de voorkeur
gaf aan deze Orgelsymfonie,
als hij toch met een werk
moest worden uitgewuifd.
Fred Bosman deed zijn
werk nauwgezet, al neigt hij
soms naar show. Maar het
is verrassend te zien hoe
hobo, althobo (engelse
hoorn) en klarinet trio spe
len binnen het symfonische
werk. Of hoe de melodie bij
de strijkers wordt overgeno
men door verscheidene groe
pen blazers, al dan niet in
variaties.
Fred Bosman is er zeker in
geslaagd zijn bedoeling te
realiseren: hij geeft de luis
teraar alle muzikale kanten
van de symfonie door en de
kijker hoeft zich geen secon
de te vervelen. Wie het zo
wil hebben, wordt dus in
alle opzichten keurig be
diend. Maar de muzieklief
hebber die niet zo is geïnte
resseerd in uiterlijkheden,
zal minder tevreden zijn en
tot zijn opluchting constate
ren dat De Waart voor dit
televisieprogramma -geen
kwetsbaarder werk heeft uit
gezocht.
F.J. BROMBERG
In een wijk van Berlijn wo
nen in een huis mevrouw
Minkwitz en haar onderhuur
der Alfred Bergmann, een
travestiet. Zij zijn de enige
overgebleven bewoners want
de andere huurders hebben
'het afbraak pand al verlaten
omdat het over enkele weken
wordt afgebroken. Voor Al
fred en de oude vrouw bete
kent het wegtrekken uit dit
huis de vernietiging van hun
leefgemeenschap. Dit spel ge
schreven door Peter Stripp
geeft een boeiende sfeerteke
ning van bejaarde mensen,
die overplaatsing naar een
nieuwe leefgemeenschap als
onoverkomelijk ervaren.
Ned.1,20.00 uur.
Van gewest
tot gewest
„Van gewest tot gewest" nam
een kijkje bij Frits Spies in
Leeuwarden, die al 24 jaar
beelden in bijenwas maakt.
Net als vroeger de monniken
bewerkt hij de was tot kaar
sen met een religieus voor
stelling erop. Het is met recht
monnikenwerk te noemen
want het duurt ongeveer een
jaar voordat de kaars klaar
is. Zijn kaarsen verkoopt hij
niet maar staan momenteel
wel tentoongesteld in het mu
seum Gouden Handen in 's
Heerenberg.
Ned.1,18.59 uur.
Panoramiek
„Panoramiek" besteedt aan
dacht aan de kritieke finan-
cieel-economische situatie op
de Nederlandse Antillen.
Ned.1,22.05 uur.
Studio-sport
„Studio-sport" heeft beelden
uit de wedstrijden om de Eu
ropa Cup 1,11 en III.
Ned.1,22.45 uur.
Uw kind
In het derde deel van „In het
belang van uw kind" vindt de
schoolarts het beter als Peter
van der Laan behandeld
wordt door de kinderpsychia
ter. Aarzelend en met veel re
serves gaan zijn ouders yit-
eindelijk accoord. Na verloop
van tijd gaat Peter vooruit,
maar er breekt een moeilijke
tijd aan .als Peter's ouders het
niet meer zien zitten
Ned.II, 18.59 uur.
Countdown
Speciale gast in „Countdown"
is de Amerikaanse groep Dr.
Hook. Het optreden werd op
genomen in de Sonésta Koe
pel in Amsterdam.
Ned.II, 20.32 uur.
Fantasy Isli' nd
Mr. Roarke ontvangt weer
een aantal gasten, die hij
voor een hoop geld van hun
frustraties afhelpt. Jim Hart
gaat daarbij op zoek naar een
schat terwijl Sally Quinn,
vast besloten is de schoon
heidswedstrijd te winnen.
Ned.II, 21.05 uur.
De Derde Wereld
„De Derde Wereld dichterbij"
gaat vanavond over de Kaap
Verdische Eilanden, die sinds
1975 onafhankelijk zijn. Ma-
nus van de Kamp filmde het
leven op de eilanden.
Ned.II, 21.55 uur.
Operatie Petticoat
Verpleegster Crandell en
Hunkle worden door luitenant
Kern in de doucheruimte be
trapt. Hij dreigt de twee te
rapporteren.
Ned.II, 22.30 uur.
De VARA had gisteravond
tenminste weer eens een over
de hele linie afwisselende en
interessante televisieavond.
Het begon met „J.J. Bom
voorheen de Kindervriend" en-
het eindigde met boksen.
De titel van dat nieuwe pro
gramma van Frans Boelen,
Wieteke van Dort, Joost Prin
sen en Aart Staartjes, ligt
niet direct voor in de mond,
maar dat is dan ook het eni
ge wat er (betrekkelijk) mis
mee is. Want voor de rest is
het werkelijk, dat bleek met
deze tweede aflevering over
tuigend, een juweel van een
programmaatje: bijzonder
aardige liedjes en kleine, pun
tige sketches. En het steekt
allemaal voortreffelijk in el
kaar. Ik bedoel: mensen wor
den soms door ervaring wijs,
maar het groepje waarvan ik
de namen hierboven noemde
heeft zich kennelijk door de
ervaring een joyeuze vakbe
kwaamheid in dit genre ver
worven, die het hart oprecht
verheugt.
Onlangs schreef ik, naar aan
leiding van zijn verschijnen
op de Duitse televisie, met
enige heimwee over de dagen
dat Dick Cavett op onze ei
gen Nederlandse scherfn ver
scheen. Welnu, gisteravond
was hij er weer. En hij nam
ons nog wel mee naar Holly
wood, waarvan ik overigens
dacht dat het inmiddels defi
nitief óp apegapen lag. Maar
Mickey Rooney, John Wayne
en Gene Kelly liepen er waar
achtig nog rond, al zullen ze
ongetwijfeld voor de gelegen
heid wel zijn opgetrommeld.
Het ging uiteinde
lijk echter om Mae West, het
film-sexsymbool van zelfs
voor mijn tijd. Ik moet zeg
gen dat ik met een merk
waardig soort van bewonde
ring doortrokken afgrijzen
naar de nu 85-jarige hoogge
blondeerde dame heb zitten
kijken. En ik heb het zeker
nooit eerder mogen beleven
dat een drastisch vergane glo
rie zo zeer voor mijn ogen ge
stalte kreeg. Dat was bijna
schokkend.
Tenslotte zetten ook nog Ed
ward VIII en mrs. Simpson
hun belevenissen voort, zodat
wij deze keer hun ontluikende
romance konden gadeslaan in
Biaritz, Kitzbühl en noem
maar op. En alles op locatie,
zo te zien, want die Britten
houden niet van half werk.
Enfin, ik ben toch wel een
tikje benieuwd hoe Churchill
en Attlee er straks uit züllen
Z1™' HERMAN HOFHUIZEN
Lex Harding presenteertCountdown".
NEDERLAND 1
NOS
18.00 Journaal voor slechtho
renden
18.30 Sesamstraat
18.45 Staatsloterij (679, trekking
1)
18.50 Toeristische tips
18.55 Journaal
18.59 Van gewest tot gewest
19.50 Politieke partijen (cda)
20.00 lm Reservat, Duits TV-
spel
21.37 Journaal
21.55 Fabeltjeskrant voor de
groten
22.05 Panoramiek
22.45 Studio Sport
23.30 Journaal
NEDERLAND 2
NOS
18.00 Journaal voor slechtho
renden
Teleac
18.10 Russisch, samenvatting
NOS
18.55 Journaal
IKON
18.59 In het belang van uw
kind, slot
IKON/KRO/RKK
19.25 Kenmerk
NOS
20.00 Journaal
Socutera
20.27 Kinderen in de Derde
Wereld
VOO
20.32 Countdown
21.05 Fantasy Island
21.55 De Derde Wereld dichter
bij, afl.11 (Kaapverdische
eilanden)
22.30 Operatie Petticoat, TV-se-
rie
22.55 Agenda
NOS
23.05 Journaal
DUITSLAND 1
18.00 Hans und Lene. 18.15 Yxllon
Show. 18.50 Journaal. 19 Das
Madchen von Avignon, afl.9.
19.30 Hit um halb 7 (Black
Fööss: Mikado). 19.40 An dan
Wassem zu Babyion, Variati-
20.15 Hier und Heute
20.45 Hit um 4tel vor 8 (Chi Coltra-
21.00 Journaal
21.15 Der Tag an dem Elvis nach
Bremerhaven kam, TV-spel
23.00 Ein neues Blld der alten
Welt?
23.30 Tagesthemen
DUITSLAND 3
WDR
19.00 Sesamstrasse. 19.30
Technlsches Zelchnen
20.00 Tler-Report
2000, afl.3)
20.45 Regionieuws
reign Affair),
van Billy Wilder
0.55 Journaal
ENGELAND
BBC 1
18.05 John Craven's Ne£ jij#
18.10 Out of Boundi,
rie. 18.40 Journaal,
fionwlde. 19.55 Pop a
20.40 Happy ever after,
(The King and June)
21.10 Accident, TV-serie
22.00 Journaal
22.25 Sportsnight Tn
23.15 Easter Arrangements
24.00 Tonight, actualiteiten rerk|
BBC 2 (june
18.00 Open University. llfnA-
Death reported.
20.10 Family History, TV-serii
20.35 Journaal
20.40 The long Search
21.30 The Money Programme
2200 08 Aan
22.30 The Ught that shines, TV 1
23.20 Al Capone
0.20 Journaal
BELGIE NED. 1
en i
DUITSLAND 2
Drehschelbe. 19.20 Sing mit
Heino.
20.00 Journaal
20.30 Der Sport-Spiegel
21.15 ZDF-Magazin
22.00 Journaal
22.20 Heinrich Heine, TV-film, deel
2. slot
0.20 Andor Foldes, piano (Schu-
0.35 Journaal
serie. 18.55 Israëlitii
zending. 19.25 Vrije
19.37 Morgen. 19.45 J<
20.15 Happy Days, TV-
20.40 De Mona Lisa is b
TV-fllm
21.25 FC Barcelona-Beveren.i
(Europa Cup 2)
23.15 Journaal, Wetstraat
BELGIE NED. 2
20.15 The Music School. TV-fil
20.40 Mani sulla Citta (De hl
de stad), Italiaanse
(1963) van Francesco Ri
BELGIE FRANS 1
18.40 Emille, jeugdserie. 1t
uitzending. 19.15 A
Soir. 19.30 Journaal
Contacts, verkeerstlpt
BELGIE FRANS
18.45 Interwallonie, vo<
19.55 The Hunchback
tre Dame, Amerl
speelfilm (1939) van
Dieterie.
21.50 Super 8, amateurfilms
NEDERLAND 1 en 2
DUITSLAND 1
11.00 Journaal, Tagesthemen. 11.25
Hatten Sle heut' Zeit für
mich? 12.25 Fragen zur Zeit.
12.35 ZDF-Magazln. 13.20 Um-
schau. 13.50 Presseschau. 14
Journaal. 17.10 Journaal.
17.15 Altwerden muss man
jung lemen.
DUITSLAND 2
ENGELAND
mpics. 11.20 Jackanci
Plechtigheid op Witte
derdag In kathedrai
Winchester. 13.45 Jo
14 Pebble Mill. 14.45
Saw. 16.55 Play School
Boss Cat 17.40 Screen 1
BBC 2
12.00 Play School. 17.30 S«
Bernadette,
speelfilm (1943)
King.
BELGIE NED. 1 en
15.30 De wraak van Smokey,
film. 16.25 Begaafde Hi
(Claudia).
BELGIE FRANS 1
16.00 Passiespel van Alsfeld
16.45 Ces hommes qui
raissent (Francis aui
perdus). 17.30 Les
vousdu jeudi.
HILVERSUM 1
NCRV: 18.00 Nws. 18.11 Hier en nu.
(19.00 Nws.) NOS: 19.30 (S) Langs
de lijn, sport en muziek. (19.38 Paar-
dekoersen. 19.52 Visrubriek. 20.00,
21.00 en 22.00 Nws.) 22.30 (S)
Hobbyscoop. 23.00 Nws. 23.02 (S)
Met het oog op mogen.
HILVERSUM 2
VARA: 18.00 (S) Vrije tijd, blije tijd.
18.30 RVU: Orde en rust (S). 18.50
(S) Even muziek. 19.00 (S) VARA's
woensdagavond, gevar. progr. (19.05
De Rode Draad. 20.00 Klass.
voor viool en piano. 20.20 He
in de pap. 20.55 VARA-Kü
klass. orkestmuziek). 22.30
NOS: 22.40 De Tweede Wereld
en z'n vervolgden, lezing (2).
23.30 (S) Muziek van deze een
mermuziek. 23.55 Nws.
HILVERSUM 3
18.03 PP: Uitz. van het CDA
18.13 (S) De Avondspits
onale Hitparade. KRO: 19.0
Rauhfaser. 22.02 (S) Rock-l
23.02 (S) Walhalla.
V' NCRV: O02 (S)" Late"date.'
"JP 2.02 (S) Nachtdienst. 6.02
f5i té (S) Vandaag donderdag.
JJCP& 7.03 Het Levende Woord.
8.03 Hier en nu. 8.25 Lich
tsein. 9.03 (S) Wie weet waar Willem
Wever woont? 10.02 (S) Muz. bij de
koffie. 12.03 (S) Het nuttigen van
etenswaren is toegestaan. 12.40 (S)
Middagpauzedienst. 13.03 (S) Hier en
nu. 13.20 (S) NCRV-Globaal. 17.02
(S) Rozegeur en prikkeldraad.
I.AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Och-
tendgymn. 7.20 AVRO-Info
(7.30 Nws. 7.36-7.50
i-.cn AVRO's Radiojournaal).
lUrU 8.11 De visie van 8.15
AVRO-Info-tips. 8.30 Nws.
8.36 AVRO's Radiojournaal. 8.50
Morgenwijding. 9.00 Gymn. voor de
vrouw. 9.10 Waterstanden. 9.15 't Is
historisch. 9.40 Schoolradio. 10.00
Radio Lawaaipapegaai. 10.10 (S) Van
Strauss tot Straus (s). 10.30 AVRO-
Info. 10.40 Frans op z'n Brusse.
11.00 AVRO's Radiojournaal. 11.10
Aspecten. 11.56 R.V.U.: Museum en
publiek (II). 12.16 Overheidsvoorlich
ting: De Nederli ndse Antillen. 12.26
Meded. voor land- en tuinbouw.
12.30 Nws. 12.36 AVRO's Radiojour
naal. 12.50 AVRO-Info. 13.00 Nws.
13.11 AVRO's Sportpanorama.
Europa. 14.00 'n Middagje AVW
var. progr. 16.20 Radio Lawaa
gaai (herh.). 16.30 Kapelm
17 24 Meded. 17.30 Nws.
AVRO's Radiojournaal. 17.50
mofoonmuziek.
BjgggM leder heel
TT TROS: 7.02 (S) De
nn moutshow. 9.03 (S)
■etz/lfr van Gelderen zo go
continu. 11.03 (S)
popparade. 12.03
Nederlandstalige Top tien f
wijs. 13.03 (S) Boter, Klaas
zen. 15.03 (S) TROS Top 50.
BIKTRSUM VARA: 7.00 Nws. IJ
AH Groot en klein Klas
kestmuz. 9.00 Nws. 9.
De Franse opera
1950. 9.30 (S) FeeS
herkenning: Klass.
progr. 11.00 (S) Muz. voor
12.00 Nws. 12.02 (S) Tussen r
dag: Lunchconcert. 12.55 (s)
aan tafel. Gesprek. 13.20 (Sj
nieën. Klass. muz. 14.00 Nws.
(S) Muz. van formaat: Klass,
muz. 15.55 Het zout in de f#
sprek. 16.20-17.00 (S) Muz.
derli nders