Breestraat één dag de ban van ,Kort Amerikaans9 Muziek en Show' voor herhaling vatbaar Matthaus Passion (eindelijk) weer in de Hooglandse Kerk Weinig imponerend toneel in „La vie en rose TAD LEIDSE COURANT MAANDAG 9 APRIL 1979 PAGINA 3 FILMOPNAMEN TREKKEN HONDERDEN TOESCHOUWERS LEIDEN Een met hekken afgezette Breestraat: bij ie der hek een politieagent en een man met walkie-talkie. Orders worden ontvangen en uitgedeeld. De man met het zendertje is onvermurw baar. Vanaf het Rapenburg mag niemand de Breestraat in. De felle zon hakt donke re gaten uit in de hoge mo numentale gebouwen. Het nieuwsgierige publiek moet via de Boommarkt omlopen, rechtsaf de Vrouwensteeg in. Het is tien uur in de 6 ochtend. Tijd om geeuwend onder de douche vandaan te stappen of een zachtgekookt eitje uit te lepelen. Voor de filmploeg (de crew) van Ci- necentrum en de acteurs (de cast) van „Kort Ameri kaans" is de zondag een dag om gewoon te werken. Rus ten is er al een maand niet meer bij. Locatie: Brees traat, ter hoogte van de bio scoop Trianon en het nieu we, maar nog niet in ge- i\r. bruik gestelde postkantoor. *5 Opnamen: het eerste hoofd stuk van kort Amerikaans met Derek de Lint als Erik van Poelgeest. Er wordt om stilte verzocht. Het handje- vol publiek houdt de adem in. „Attentie opnamen nu..." Twee jongens van even in de twintig, waarvan er één met lang golven donker •haar (Derek de Lint) met een tekenmap onder de arm komt aangelopen. Ze blijven stilstaan voor het postkan toor. Ze draaien zich om en kijken met een glimlach op naar het grote reclamedoek dat boven de ingang van Trianon hangt. Ze stoten el kaar even aan. Ze zien een blonde vamp in bikini, wijd beens met lila laarsjes aan haar voeten en een gifgroe ne slang kronkelend in haar handen. De tekst van het bord: Marika Rökk in haar De spin Even pauzeren voor de makers van de film „Kort Amerikaans" grootste film Kora Terry. Muziek van Peter Kreuder, regie Georg Jacobi. Een Ufa film. De jongen met de map keert zich om en loopt met twee grote stappen het post kantoor binnen. Zijn vriend blijft buiten staan. Eü?de op name. Guido Pieters Bij elkaar heeft het niet lan ger dqn een minuut ge duurd. „Is dat alles", mom pelt een vrouw met een kind op haar arm teleurgesteld. De mensen leveren commen taar, men mag weer een paar pasjes naar voren doen. Ook de cast roert zich. Lichtbakken worden verplaatst. De grote gele auto van Cinetone film pro duction services uit Amster dam wordt een ètukje naar achteren gereden. De elektri sche kabels worden verlegd. In het midden van al die be drijvigheid staat een man met rossig haar. Hij draait een shaggie. Op zijn hoofd heeft hij een blauwe muts. Regisseur Guido Pieters, be kend van Doktei Vlimmen en waarschijnlijk bezig met een Nederlandse speelfilm die alle records gaat verbre ken. Volgens de kenners is Pieters een kunstenaar, schrijver Jan Wolkers loopt met hem weg („aan niemand anders in Nederland dan aan Guido Pieters had ik de verfilming van het boek toe vertrouwd", zei de schrijver onlangs). „De film wordt on waarschijnlijk goed", vertelt iemand van de cast. „We hebben al een paar opna men bekeken, maar het is werkelijk ongelooflijk hoe hier geacteerd wordt en hoe alles tot in de puntjes klopt". Tot in de puntjes. Men is gisteren bij het ochtendglo ren naar Leiden gekomen. Een heel team met techni sche installateurs was reeds in alle vroegte bezig met het demonteren van neonbakken en reclameborden die boven de winkels in de Breestraat hingen. Alles moest veran derd worden om het authen tieke straatbeeld van de ja ren '44-'45 terug te halen. In plaats van de huidige gevel- versierselen werden oude bordjes met reclameteksten erop aan de puien van de winkels bevestigd. Etalages werden heringericht. Tria non kreeg aan de rechter kant een café-restaurantge- deelte, de studio van Martin Ken werd een winkel met corsetten en het reisbureau Cameraman Eddy van der Enden had aanvankelijk last van de felle zón, die laag over de Breestraat scheen. Het publiek dat in de loop van de ochtend tot een man of honderd aangroeide, moest herhaaldelijk een paar passen terug doen, om dat hun schaduw lange uit schieters maakte over de ge vel van het postkantoor. Geen hand of silhouet mocht op de film komen, als die er niet nadrukkelijk bij- hoorden. Wat later in de ochtend kwamen er wat wolkjes aanzetten. Het felle licht werd hierdoor getem perd en dat was in het voor deel van de opnamen. „Hoe grijzer het licht xis hoe beter. Het weer heeft ons de afgelopen maand fantastisch geholpen", zegt publiciteits- coördinator Peter Kanters. „We heben het wel een paar keer vreselijk koud gehad. De Spin (Joop Admiraal) heeft op sommige dagen rondjes moeten lopen om zich warm te houden. Soep en koffie hielen de acteurs op de been". Een meneer uit het publiek vertelt, dat hij heeft genoten van de opnamen in het Pi oenhof. „De bewoners heb ben in alles meegeholpen. Op een bepaald moment was er voor de film regen nodig. Vanaf het dak werd de hele straat natgespoten door grote sproeiers. Nie mand vond het erg. Ook al ben je wel eens blij dat het hier niet regent, dan is het heus geen ramp als het een keertje opzettelijk gebeurt. Nietwaar?" Een stagiaire van de filma cademie werkt al een maand mee voor Cinecentrum. Hij is een van de jongens met een walkie-talkie. Hij zegt veel van de film op te ste ken voor later. „Dit is een goede leerschool". Met ple zier vertelt hij. over de opna men bij het Van der Werf- park. ,Je maakt de gekste dingen mee. Tijdens die op namen 's zondags ging op een bepaald moment de kerk uit Daar kwam opeens een kwade kerkganger op ons toelopen met een para plu in zijn hand, waarmee hij ons om de oren sloeg. Hij had het over de heilige zondagrust, die we verstoor den en weet ik het alle maal". Opname 2: Vanuit de rich ting Rapenburg komt een motorzijspan de Breestraat ingereden. Deze wordt ge volgd door een vrachtautoo tje met soldaten in Duits uniform. De soldaten op de motor houden stil bij Tria non. Voor de vrachtauto, waarboven Duitse helmen uitsteken lopen twee SD-ers met leren jassen óan en gro te hoeden op hun hoofd. Grimmige gezichten. Een aantal soldaten met karabij nen en machinepistolen in de hand lopen onder de be nen van Marika Rökk door het theater in. Ze komen naar buiten met een man, die aan zijn been gewond is geraakt en een bloedspoor op de straat heeft achterge laten. De gevangene wordt weggesleept en in de vracht- auto gegooid. De toeschou wers vinden het spannend. Wat zal er nu gebeuren? ...Niets. Het einde van deze opname. Over een half uur Wordt er weer iets totaal an ders gefilmd. Peter Viering MUZIKAAL EVENEMENT IN GROENOORDHALLEN TROK 2500 BEZOEKERS 2.02 Bal LEIDEN Het grote evenement „Muziek en Show 1979" dat afgelopen zaterdag in Groenoordhallen werd gehouden, heeft kleine 2500 belangstellenden getrokken. Tien tallen muziek- en majorettenkorpsen, meest uit de Sleutelstad afkomstig, hebben hun me dewerking aan dit gebeuren verleend. Het was voor de eerste keer in Leiden dat op een dergelijke grote schaal voor liefhebbers van marsmuziek en parades zoiets was georgani seerd. Muziek en Show behoort een terugke rend evenement te worden. Volgens de orga- y, nisatie is er alle hoop dat dat ook lukt. Jong en oud hadden zich zaterdagochtend bij het optreden van de majorettes en 's avonds toen het grote programma begon, breed ge nesteld op de houten banken die rond het grote middenpodium waren opgesteld. Opval lend veel jonge kinderen waren bij het muzi kale spektakel aanwezig. Niet alleen werd er gemusiceerd, maar ook gedanst. Bijvoorbeeld door de volksdansgroep Achalay (wiens com plete kostuumuitrusting een paar maanden ge leden bij een brand in een repetitieruimte vol ledig in rook opging) en door de jazz-ballet- groep van .Marjolein Briêr. De dansers van Briër hadden er zaterdag moeite mee om op de betonnen 'loer van de Groenoordhal de in gestudeerde guren tot in de perfectie te vol tooien, omd meri op schoentjes moest dan sen eo de ndergrond nu niet bepaald ge schikt is voui deze kunstuitrusting. Dat het al lemaal toch nog lukte, met hier en daar een kleine slip-manoeuvre, is te danken aan de grondige training die de Leidse dansers h.b- ben ondergaan. Hoogtepunt van de avond vormde het Deense Showkorps Haderslev Pigegarde, een orkest met 46 swingende dames. Leiding over dit be roemde gezelschap had de 18-jarige Karen Ej- ler Helsinghof, die 20 minuten lang op vol maakte wijze de scepter hanteerde en het pu bliek tot enthousisasme bracht. De Deense goep was 's morgens om half vier in Leiden gearriveerd en stond een paar uur later al weer gereed om een schitterende parade te houden. In totaal deden er 's morgens 16 korpsen uit het gehele land met dit festijn mee. 's Avonds waren het in totaal 14 korp sen, waaronder Concordia, Werkmans Wils kracht, de FBI-band, Aktief, Allegro Vivace, het Leidse Politie Muziek Gezelschap, de Leid se Harmonie Kapel, Concorida, De Burcht, Jong K&G en het seniorkorps van K&G. Opbeldag voor kamerbewoners Hoe lastig kan een hospita zijn? Wat betaalt een kamer bewoner aan huur en hoe groot is die kamer? Dit zijn enkele van de vragen waarop de Werkende Jeugd van het CNV in het district Zuid-Hoiland een antwoord wil krijgen. Om die antwoorden te vergaren, houdt de CNV- afdeling morgen een opbeldag. De resultaten van de te lefoontjes en een in de Zuidhollandse gemeenten te hou den onderzoek, alsmede een plan ter verbetering van de kamersituatie, zal binnenkort worden aangeboden aan de officiële instanties. Voorlopig echter eerst de opbe ldag morgen van acht tot zes uur teL 070-884703 en 891432. Groenesteeg De Groenesteeg, tussen Hooigracht en Herengracht is vandaag 'door de dienst Gemeentewerken onderhanden genomen. De steeg zal gedurende de komende vijf weken worden herstraat Aan de uiteinden van de steeg-gedeel- ten worden verkeersdrempels aangebracht Aquariumhouden l5e heer S. D. Koning houdt morgenavond een lezing voor de leden van de vereniging „De Natuurvriend". De bijeenkomst wordt gehouden in de kantine van de Ad- lerfabrieken aan de Rooseveltstraat en begint om acht uur. De titel van de lezing is: „Aquariumhouden is zo rustgevend". Beroving Een 72-jarige inwoonster van Heiloo is zaterdagmiddag op brutale wijze beroofd tijdens een wandelingetje door het Plantsoen. Twee jongens op een brommer passeerden de Heiloose, die op bezoek was bij een familielid in Lei den. De duo-passagier griste de handtas uit haar hand, waarna de brommer uit het gezicht verdween. In de handtas zaten drie- vierhonderd gulden aan bankbiljet ten, girobetaalkaarten en autopapieren. Inbraak In het schoolgebouw „Zijlwijk" in de Meren wijk is dit weekeinde ingebroken. Er wordt een nog onbekend be drag aan geld vermist. De dieven drongen de magazijn ruimten van de school binnen. Uit de ruimte van de o- penbare lagere school werd een geldkistje met een onbe- - kend bedrag gestolen. Het is niet bekend hoe de dieven binnen zijn gekomen. Vernieling Aan een kunsthandel aan de Breestraat, hoek School steeg is in de nacht van zaterdag op zondag voor een on bekend bedrag schade toegebracht Een fietser gooide zijn voertuig door de etalageruit van de winkel, waardoor behalve de ruit ook schade werd toegebracht aan enkele in de etalage staande reproducties. Radionica In het Gesprekscenstrum aan de Vrouwenkerkkoorstraa t 17 wordt dinsdag 10 april een lering gehouden over Radi onica door de heer K den Hartog. Radionica is een alter natieve geneesmethode met behulp van een electrisch ap paraat Aanvang, acht uur. India Song De film „India Song wordt dinsdagavond 10 april ver toond in de kapelzaal van K. en O. aan de Oude Vest 45. De- film speelt in het Calcutta van 1937. Scenario en re gie is van Margueritte Duras. Toegangsprijs: 2,75 gulden. LEIDSE AAN DOOD ONTSNAPT LEIDEN Een 52-jarige be woonster van een pand aan de Lorentzkade is gistermor gen aan de dood ontsnapt. Haar kleren waren in brand gevlogen, waarschijnlijk als gevolg van roken in bed. De Leidse slaagde er in de vlammen zelf te doven. Haar pogingen werden opgemerkt door een mede-bewoonster van het pand, die de politie waarschuwde. Toen de Her mandad ter plaatse arriveer de, waren de vlammen ge doofd. Het slachtoffer is even wel met ernstige brandwon den opgenomen in het Acade misch Ziekenhuis. Het optreden van de „Keytown girls" tijdens het majorettenconcours dat zaterdag morgen in de Groenoordhallen werd gehouden. LEIDEN Vier homofiele aqteurs van de Nieuwe Komedie brachten zaterdagavond in het LAK 'La vie en rose'; een stuk dat moest laten zien hoe 'homoseksuele jongens en man nen leven en blijven leven in de wereld die buiten hen om geregeld en geordend is'. Door de diverse onduidelijkheden in de structuur van het stuk, is dit bij mij allemaal niet zo overgekomen. De acteurs speelden vier vrienden die met en voor elkaar scènes spelen waaruit blijkt hoe de buitenwereld op hen rea geert en omgekeerd. Dit voorspelen gebeurde echter zo frequ ent, zo vaak sprong een acteur van de ene in de andere rol, dat het voor de toeschouwer bijna niet bij te benen was. Het veelvuldig geschuif met de gordijnen werkte zeer verstorend, overgangen tussen de scènes waren niet altijd duidelijk, meer dere malen kon het publiek niet zien waar de groep binnen zo'n scène nu eigenlijk naar toe wilde. Het geheel wekte sterk de indruk van een groepje middelbare scholieren die een leu ke toneeltruc hebben bedacht, en daar uitentreure gebruik van maken. Het mislukken van de anders vaak met succes toegepaste constructie lag waarschijnlijk aan het feit dat er geen echte mensen op het toneel stonden. Afgezien van de onderwijzer, was er weinig menselijks te herkennen aan de spelers. Zij gaven zelfs geen stereotypen te zien, doch slechts oningevulde sjablonen. Van enig contrast tussen echte en met elkaar ge speelde scènes was daarom weinig sprake. Überhaupt was onduidelijk waarom de vier personages die behoefte gevoelden elkaar scènes voor te spelen; in de basissituatie was door de oningevuldheid geen betrokkenheid te bespeuren, afstandelijk heid overheerste. Het antwoord is natuurlijk dat het voor het publiek bedoeld was, dat immers tot de groep behoorde die problemen schept voor zichzelf en de homofiel. Het publiek was echter in het gehele stuk niet aangesproken door de spelers, doch werd genegeerd. Het eindlied dat zich plotseling tot de zaal richtte, was de zoveelste doorzichtige scholieren- truc. Jacqueline Mahic LEIDEN De jaarlijkse uitvoering van de Leidse Matth&us Passion had dit jaar een vernieuwd aanzien: voor het eerst sinds dertig jaar vond dit traditionele nuuiekgebeuren in de kerk plaats. Be entourage die de nu bijna geheel ge restaureerde Hooglandse Kerk biedt, is werkelijk indrukwekkend en doet de harten van toehoorders en uitvoerenden sneller kloppen. Dat de akoestiek van de kerk die van de Stadsgehoorzaal niet benadert, is bekend, maar anderzijds heeft de eigen weergalm van een grote berk zoveel karakteristieks, dat we de voordelen van deze verhuizing ruim schoots vonden opwegen tegen de nado- lfn. De Matthaus Passionuitvoeringen van Ex Animo dreigden tot voor kort enigszins tot een sleur te worden. Er was de laat ste jaren artistiek net iets te veel voor spelbaar. Het afwachten was meestal hoe orkest en solisten zich zouden houden. Dit jaar gelukkig een wat andere situa tie. Naast de verhuizing naar de kerk was er nog een wijziging die deze uitvoe ring extra interessant maakte: de leiding was in handen van een jonge talentvolle dirigent. Wim de Ru. Deze, naar bleek waardige, opvolger van Herman de Wolff bezit kwaliteiten die hem voor het grote werk zeer geschikt maken: hij beschikt al over een uitstekende techniek en dito overzicht, maar bovendien straalt hij een rust en een zekerheid uit die de presta ties van zangers en musici ongetwijfeld positief beïnvloedt Het grote debuut van deze dirigent moet dan ook als zeer goed worden beschouwd. Naast belangrijke veranderingen waren belangrijke onderdelen hetzelfde geble ven. Voor alles moet in dit verband de naam van Chris van Woerkom genoemd, worden. Deze van oorsprong Leidse zan ger, die zeer onlangs zijn vijfentwintigja rig jubileum vierde, groeit nog jaarlijks in zijn rol van evangelist Zijn ijlte in de hoge registers kwam in de Hooglandse beter dan ooit tot haar recht en Ex Ani- Dat laatste geldt enigszins niet voor het Begeleidingsorkest voor Noord-Holland. Inderdaad, het begeleiden van de Mat- thdus is normaal al buitengewoon moei lijk, en zaterdagavond stond het orkest wel voor een zeer zware opgave, omdat echo-effekten en wellicht temperatuurs verschillen de bespeelbaarheid van de ruimte zwaarder maken. Deze verzach tende omstandigheden nemen echter een aantal feiten niet weg: er was te veel aarzeling, er waren te veel technische onevenwichtigheden om deze musici alle voordeel van de twijfel te geven. Van de vaste gegevens is de belangrijk ste wel de oratoriumvereniging Ex Ani mo, tevens organisator van het geheel. Dit koor mag "zeker specialist genoemd worden in Bach's meest ten gehore ge brachte werk. Maar ook is het huidige Ex Animo te massaal, te immobiel daar door. En de stemmenverdeling hebben we de laatste jaren nog niet zo oneven wichtig gehoord: de bassen waren vaak te dominant, om niet .te zeggen schreeu werig; de tenoren lieten te weinig van zich horen en de sopranen waren minder trefzeker dan we gewend zijn. Wel bezit het koor nog voldoende routine en disci pline om waar nodig te corrigeren. Over igens moet worden gezegd dat zowel koor als orkest een veel betere tweede helft liet volgen. Tot slot nog enige opmerkingen over de solisten. In positieve zin verraste Charles van Tassel met zijn doorleefde interpre tatie en expressie; de op het laatst voor Joke de Vin ingevallen alt Hannelore Penninks kampte met enige aanpassing sproblemen; de tenor Alex Vermeulen had hier en daar wat „pech" met zijn stem, maar debuteerde verdienstelijk; de sopraan was goed en Cor Niesen zong een warme Christuspartij. ARIEDERU

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 3