k Een vrouw als chef ....over mijn lijk BEELD SPRAAK TERUGBLIK De liefde van de eeuwopVARA-tv TELEVISIE VANAVOND Wim Sonneveld verkeert nog temidden van ons TELEVISIE DINSDAG RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT MAANDAG 2 APRIL 1979 PAGINA! Met bijna ongeloofwaardige precisie in ka raktertekening, in hofleven en in de na maak van vorstelijke verblijven krijgt men op VARA-tv in zeven afleveringen de lief desgeschiedenis van deze eeuw voorgescho teld, die tussen de Engelse koning Edward VIII en de gescheiden Amerikaanse me vrouw Wallis Simpson en die in 1936 leidde tot troonsafstand. De eerste aflevering staat er voor morgenavond op Ned. II om 20.27 uur, de laatste op 8 mei. Oudere Britten trillen weer van woede als dit gebeuren wordt opgerakeld, een trilling voelbaar tot in het diepste van de Domini ons. Een jonge koning, echt een charmante kerel, a jolly good fellow and so say all of us, laat zijn koninklijke plichten schieten voor een getrouwde dame en brengt daar mee de troon in wankel evenwicht. Op drin gend verzoek van de regering hadden de Britse kranten gezwegen, toen koning Ed ward begon aan zijn speelse hofmakerij je gens de vrouw van een Amerikaanse zaken man, die verblijf hield in Engeland. De Brit se pers kon echter niet langer de ogen slui ten, toen „The New York Journal" meldde: „Edward Will Wed Wally". Veertien dagen later trad deze koning voor de BBC-micro- foon om het geschokte volk te vertellen, dat hij omwille van de liefde afzag van de troon. In Engeland heeft deze productie van Tha mes Television veel bekijks gekregen. Die belangstelling lag voor de hand en werd nog aangewakkerd door de pogingen van de momenteel stil in Parijs levende Weduwe Wallis om via de rechter uitzending van- de tv-serie te voorkomen. Het heeft niet mogen baten. Achteraf bezien hoeft niemand daar rouwig om te zijn. Deze menselijke misstap met een koninklijk kantje is door de tv-makers uiter mate respectabel behandeld, tot in details historisch juist en gemaakt met groot ontzag voor het vorstenhuis en de gevoelens van het Britse volk. Eerbied voor traditie en voor de troon is de Brit ingeboren. Het viel dus alleszins te ver wachten, dat de tv-makers dit tv-werk met ernst hebben willen verrichten. Zij hebben niets aan het toeval overgelaten. Het begint er al mee, dat men voor de beide hoofdrol len een acteur en een actrice heeft gekozen, die uiterlijk gelijkenis vertonen met de vorst en diens uitverkorene. Voor Edward vroeg men de voor zijn toneelwerk onderscheiden Fox, die van zijn voornaam toevallig ook Edward heet, en voor Wallis de Amerikaan se actrice Cynthia Harris, vooral vanwege haar Amerikaanse tongval, die typerend heet voor het land waar men het Engels een ouderwets soort Amerikaans noemt. Maar de makers gingen verder in hun zorg voor nauwgezette reconstructie en die is aan elk beeld af te zien, maakt het kijken er naar tot een genoegen zelfs los van het ver haal. Als basis nam men Donaldson's bio grafie „Edward VHI", die als hoogst be- door Ton Oliemuller Koning Edward (Edward Fox) betuigt Wallis Simpson (Cynthia Harris) zijn liefde. trouwbaar geldt. Simon Raven deed tien maanden over het schrijven van het scena rio, terwijl een uitgebreide staf deskundigen aan het werk ging om de gebruiken en de geest van die tijd te reproduceren, de at mosfeer van de jaren '30 op te roepen. Bi bliotheken werden uitgeplozen, foto's en films bestudeerd. De mode van die tijd vol gens patronen nagesneden, de wijze van be wegen in tweerij en japon van die dagen onder de loep genomen. De karakters van de nagespeelde hoge autoriteiten werden e- venals de haardracht van toen bijna in kaart gebracht. De grootste problemen ble ken daarbij te liggen in de kleur van het haar van de diverse personages, omdat foto en film toen nog uitsluitend in zwart-wit be stonden. Hiervoor heeft men interviewers langs gestuurd bij de nazaten van groothe den, ofwel precieze persoonsbeschrijvingen proberen te achterhalen. De beelden bieden fraai militair ceremoniëel, een safari in Kenya, uitstapjes naar Frankrijk en boven dien kijkjes in de binnenkamers van de vor stelijke paleizen, die in afmetingen, inrich ting en tooi exacte nabootsing in de studio vertonen, toefkamers voor welgestelden waaraan men zich kan vergapen. In grote lijnen lijkt de geschiedenis bekend. Als prins van Wales beleefde Edward hoogstprettige jongensjaren, waarin hij aan genaam terzijde werd gestaan door vele vrienden, alsmede door een overfraaie gezel schapsdame van gelijke leeftijd, lady Fur- ness, die toen zij eens naar het buitenland moest aan de getrouwde mevrouw Simpson vroeg om zo lang een oogje in het zeil te houden in het gaan en staan van Edward. Daar heeft zij zich diepgaand van gekweten. Zij vroeg scheiding van haar man op aan dringen van Edward. Hof, kerk en regering kwamen in bewogen beweging om de bevlie ging uit Edward zijn hoofd te praten. Er werd naar compromissen gezocht. Zo zou hij desnoods met Wallis een morganatisch huwelijk beneden stand mogen sluiten, als Wallis nooit koningin zou worden en evt kinderen geen recht van opvolging zouden krijgen. Het was Wallis om het even, want zei zij, ik trouw een man en geen koning. En de koning koos eieren voor zijn geld. Zes maanden nadat hij het koningschap had aanvaard, met de voorgeschreven smeekbe de tot God om hulp, trad hij voor de radio om het volk van zijn voornemen te vertel len. Direct daarna vertrok hij naar Frank rijk, waar hij met Wallis een lang en geluk kig huwelijksleven leidde, ook al heeft de Britse vorstelijke familie wel Edward, maar Wallis nooit meer ten paleize willen ontvan gen. In meer dan één opzicht een ontroerende historie, die nauw te maken heeft met het wikken en beschikken in de schepping. Niet gespeeld, maar als het ware echt neergezet door acteurs die gelijken op wie zij dienen te zijn, Churchill, Atlee, Baldwin, aartsbisc- chop Cosmos Lang, de hertog en hertogin van York, koning George en koningin-moe der Mary. De manier waarop Churchill praat, met zijn duimen achter zijn vest staat, zijn tanden zet in zijn sigaar, het is hem helemaal, ongeveer op de manier waar op den Uyl Wim Kan imiteert. Of net an dersom, want dat weet je bij die twee ook nooit helemaal zeker. Vanaf de dag van zijn overlijden is Wim Sonneveld nog geen moment uit ons mid den geweest. Steeds weer duikt zijn naam op, veelal via mensen die goede herinnerin gen aan hem hebben, dan wel door middel van plaat en andere moderne media. Wim lbo en Gabri de Wagt zijn momenteel voor de VARA druk in de weer met de voorbe reidingen voor een programma over hem, dat in het najaar in de vorm van een serie de lucht in zal moeten, onze huiskamers zal bereiken. Intussen is door Phonogram een nieuwe dubbelelpee uitgebracht, die na zorgvuldige afweging „Het beste van Wim Sonneveld" is gaan heten en dit ook wel bevat, al blijft discussie mogelijk. Liggen in de groeven zijn stem vast, zijn intonatie, zijn uitdagend satirische benadering van door hem bezon gen en besproken levensverschijnselen, de foto's op de inlegzijde verlenen zijn persoon lijkheid een dimensie meer. Men wordt er zich opnieuw van bewust hoeveel typen hij eigenlijk heeft gecreëerd in de loop der ja ren, van Nikkelen Nelis tot Frater Venanti- us. Sonneveld beschikte over een uitermate sensibele inborst, die hem vóór zijn optre dens een bijna ziekelijke nervositeit bezorg de, maar die anderzijds na opening van het doek een diepe inleving mogelijk maakte in door hem op te roepen personages, die tel kens levensecht tussen ons in bleken te staan en te leven. Sonneveld nam zijn figu ren uit de werkelijkheid, maar dan wel zo dat hun meest typerende zijden zichtbaar I werden, vertrouwde verschijningen uit ons M.G. Schmidt, Simon Carmiggelt en Michel eigen midden. Zo herschiep de mens Sonne- v.d. Plas. Dit leidde tot het beste in num- veld de mens, een stuk creativiteit dat ge- mers als „De stalmeester", „Kroketten" en makkelijk ontstijgt aan het brede terrein, „Kunstmatige inseminatie". En in de liedjes dat met kleinkunst wordt aangeduid. blijven „Tearoom tango", „Margootje" en „Marjolijne" fraaie voorbeelden van overge- kele minder geslaagde liedjes bracht en in in de allerbeste muzikanteske bijdragen, van zijn conférences wel eens een grofheid debi- Harrie Bannink tot Dolf v.d. Landen. Wim te«rde, maar doorgaans toonde hij een groot Sonneveld leeft niet meer, maar deze plaat gevoel voor touchante teksten, waarvoor hij maakt opnieuw duidelijk, dat hij nog volop Wim Sonneveld zoals hij voor ons zal blij- een beroep kon doen op mensen als Annie temidden van ons aanwezig is. ven leven. Onder de titel „Een vrouw als chefover mijn lijk" zendt AVRO-tv een documen taire uit over de al of niet bestaande vooroordelen van mannen tegen vrouwen, die in een bedrijf een hogere functie bekleden. Ferry Tromp en Henk Neijssel trof fen dergelijke vooroordelen aan bij één op de drie man nen. Dit betekent, dat vrou wen ook minder gemakkelijk in hogere functies worden ge plaatst. Er komen in deze do cumentaire zowel mannen als vrouwen aan het woord, on der wie mannen die uitste kende ervaringen hebben met hun cheffin. Ook wordt het getal vrouwen groter, dat niet in de eerste plaats kiest voor een kind, maar carrière belangrijker vinden. Ned. 120.27 uur. Platenpanel Nederlanders geven er hun oordeel over. Ned. 119.30 uur. De Saint De Saint gaat op de ski, wint het hart van instructrice Ma ria, maar dan wordt d'r broer vermoord. En dat biedt op winding van heel andere soort. Ned. 121.55 uur. Heidi Heidi heeft haar best gedaan en neemt afscheid in de laat ste aflevering. KI ara keert te rug naar Frankfurt, maar met de toezegging snel weer te zullen komen. Ned. II 18.59 uur. Pommetje en de baron. Zelfs de dieren raken van slag. Ned. II 19.25 uur. Geheim commando Een avonturier onder valse naam wordt als piloot neerge schoten. Hem wacht terecht stelling, maar de avonturier neemt wraak door middel van gijzeling. Ned. II 20.27 uur. Showroom Beethoven op bezoek bij Be rnard H ai tink, een boek vol lof over de moeder van het grote gezin, een naaldkunste nares en de verkiezingen van Ome Joop, dit alles in „Show room". Ned. 1121.20 uur. Jeugdcriminaliteit In „Hier en nu" uitgebreid aandacht voor de jeugdcrimi naliteit Ned. II 22.20 uur. In „Showroom" vanavond ver kiezingen van de ware Ome Joop. Dat het Eurovisie Songfestival 1979 in Jeruzalem tenminste nog een aardig kijkspel werd hadden wij uitsluitend te dan ken aan de Israëli's. Zij had den werkelijk voor een joyeu ze organisatie gezorgd. Het decor was voortreffelijk - dat mag ook wel eens gezegd worden - het tussentijds aan kondigende optreden van die pantominespelers was bepaald een trouvaille, het orkest was van een ongewone kwaliteit en de dame van het presente rende paar was een uitgespro ken beauty, mijn liefje wat wil je eigenlijk nog meer. Al leen met de puntentelling liep het, de vrolijke traditie ge trouw, weer even in de soep. Maar daar konden onze Israë lische vrienden niets aan doen, dat lag meer aan het warrige ingrijpen van een of andere ter plekke aanwezige toezicht houdende Engelse of ficial. Bovendien zorgden zij dan ook nog voor het enige aanvaardbare en dan ook windende chanson: „Halleluj- ha". Ofschoon dat nog aan een zijden draad heeft gehan gen, want de zoals gewoonlijk op basis van niet terzake NEDERLAND 1 18.30 Sesamstraat 18.45 Kortweg (kunst) 18.55 Journaal AVRO 18.59 Wie van de drie? 19.30 AVROs Platen Panel 20.40 Een vrouw als chef... over mijn lijk?! NOS 21.37 Journaal AVRO 21.55 The Return of the Saint, TV-serie (Hot run) Socutera 22.45 Ned.Hartstichting NOS 23.00 Journaal NEDERLAND 2 18.00 Journaal voor slechtho renden Teleac 18.25 Biologie, les 18 18.40 Aardrijkskunde, les 9 NOS 18.55 Journaal NCRV 18.59 Heidi, afl.26, slot 19.25 Pommetje Horlepiep NOS 20.00 Journaal NCRV 20.27 Geheim Commando, TV- serie 21.20 Showroom 22.20 Hier en Nu NOS 23.20 Journaal DUITSLAND 1 WDR 19.00 Anno dazumals. 19.30 Chöre In Nordrhein-Westfalen. 19.40 20 Jahre Intermezzo. 20.15 HferundHeute 20.45 Eln Hauch von Magie 21.00 Journaal 21.15 King, TV-serie, afL2 22.15 Kontraste 22.45 Einmal Griechenland und zu- rflck 23.30 Tagesthemen 24.00 Rollensplele (Repérages), Zwitsers-Franse speelfilm (1977) van Michel Soutier 1.30 Journaal 22^0 Die Tartarenwüste (II Deserto del Tartar!), Italiaanse speel film van Valerlo Zurilnl 0.35 Journaal DUITSLAND 3 WDR 19.00 Sesamstrasse. 19.30 Cursus Duits, les 27. 20.00 Hlnter den Schlagzeilen (Kir- chensteuer) 20.45 Regionieuws 21.00 Journaal 21.15 Stadt, Transport und Industrie. afl.4 (Elektrifizierung und Mo- nopole) 22.00 Momente 22.15 Nachtasyl (Les Bas-fonds), Franse speelfilm (1936) van Joan Ranolr 23.50 Journaal ENGELAND DUITSLAND 2 18.00 Journaal. 18.10 Danke schön, ee lebt sich, afl.9 (Wasser bis zum Hals). 18.40 Die Drehschelbe. 19.20 Die Proto- kolle des Herrn M., TV-serie (Der letzte Schuit). 20.00 Journaal 20.30 Hitparade 21.15 Das Leben geht weiter, Maga- zln für Lebentfragen 22.00 Journaal BBC1 18.05 John Craven's Newsround. 18.10 Blue Peter. 18.40 Jour naal. 18.55 Nationwide. 19.50 A Question of Sport, spelpro- gramma. 20.20 The Rockford Files, TV-serie (The competitive Edge) 21.10 Panorama 22.00 Journaal 22.25 Martin Luther King. TV-eerie 24.00 Tonight, actualiteiten 18.00 Open University. 19.55 Horse Back. 20.20 Journaal 20.30 The Joys of Opera 21.10 Lennie Jerry, show 22.00 Lloyd Revue 22.30 Horizon (Spare Part Surgery) 23.30 Arena 24.00 Light of Experience 0.15 Journaal BELGIE NED. 1 en 2 18.00 De Tovermolen. 18.05 De Vl|f en het geheim van de zigeu ners, TV-serie. 18.30 Open school. 19 Doe meal 19.30 Kljk ultl 19.35 Morgen. 19.45 JoumaaL 20.15 Micro-Macro, spelprogramma 20.55 Edward and mrs.Simpson, TV- serie, afl.1 21.40 Wikken en wegen, consumen tenrubriek 22.20 Journaal, Wetstraat 22.40 Open schooi BELGIE FRANS 1 18.00 Tourmal, jeugdserie, afl.1. 18.30 Zigzag, spelprogramma. 18.45 Franse gemeenschap van Wallonië en Brussel. 19.15 Sport 19.30 JoumaaL 19.55 Vos droits. 20.00 Claudlne, TV-serie, afL2 21.30 Journaal 21.45 I'Autre Journal BELGIE FRANS 2 18.45 On we go, cursus Engels. 19.15 Sport 19.30 Journaal. 19.55 Itinéralres (Conrad Dfr- trez, Prix Renardot 1978). 20.45 Actualités de Flandres 21.30 La Couronne du Dlable, TV- serie, afl.5 NEDERLAND 1 10.00 School TV 13.00 Journaal voor slechtho renden 14.00 School TV NEDERLAND 2 DUITSLAND 1 10.30 Sesamstrasse. 11 JoumaaL 11.25 Ich wollte stark sein wie eln Mann (George Sand). 12.10 Was bin Ich?, beroe- penquLz. 12.55 Kontraste. 13.25 Umschau. 13.55 Presse- schau. 14 JoumaaL 17.10 DUITSLAND 2 17.30 Mosaik. ENGELAND BBC 1 7.38 Open University. 13.45 Jour naal. 14 Pebble Mill. 14.£5 See-saw. 16.20 PoboFy-Cwm, Welsh programme. 16.55 Play School. 17.20 Astartx. 17.40 7.38 Open University. 12 Play School. 17.50 Open Univer sity. BELGIE FRANS 1 en 2 HILVERSUM 1 TROS. 18.00 Nws. 18.11 Aktua 18.25 (S) De verhalen van Virgilius van Tuil (27). 18.30 (S) De kinderplaten- bak. 18.40 (S) De blauwe zaderr, hoorspelserie (1) 19.00 Nws. 19.02 IS) Tross-country. 20.00 Nws. 20.05 (S) Zomaar 's avonds (21.00 Nws.). 22.00 Nws. 22.02 (S) Spotlight op Stephane Grappelli. NOS: 23.00 Nws. 23.02-24.00 Met het oog op morgen HILVERSUM 2 Muziek in vrije tijd. 19.00 Rondom het woord. (Met om): 19.00 NCRV Leerhuis; 19.15 Psalm van de week; 19.30 Wierook in de binnenkamer). 20.00 (S) Klassiek in NCRV Studio 2. 21.30 (S) Literama. 22.25 Bond Zon der naam. 22.30 Nws. NOS: 22.40 Open School. NCRV: 23 20 (S) Mu ziek van eigen tijd. 23.55-24.00 Nwa HILVERSUM 3 P.P.: 18.03 Uitz. van rte PSP. NOS: 18.13 (S) De Avondspits. AVRo: 19.02 (S) 13-special. 20.02 (S) Superclean Dreammachine. 21.02 (S) Radio joum. 21.07 (S) Negen uur jazzshow. 2202 (S) Vierkleur 23.02-24.00 (S) Blues, ballads en beat. doende uitgangspunten sa mengestelde, maar veelkoppi ge jury, slaagde er waarach tig nog bijna in het verkeerde lieds aan te wijzen. Dat scheel de maar een haar. Het niveau van de inzendingen zou hoger hebben gelegen dan andere jaren, zo heb ik vernomen. Maar dat is mij dan toch niet zozeer opgevallen. Wel dat er een lichte neiging schijnt te bestaan om ook met de lichte muze terug te vallen op de zeer grijze oudheid. Dat de Duitsers daarbij uitkwamen op een woesteling als Dzj en- gis Kan en de Grieken op de denker Socrates heeft mis schien iets te maken met 's lands wijs. De Heer lijkt mij hier in ieder geval minder in het geding. Enfin, het kwam dus tenslotte nog allemaal op zijn pootjes terecht. „Dubbele vreugde in Jeruzalem", riep Willem Duys. Waarschijnlijk heeft hij voor de andere helft het oog gehad op het zo pas getekende vredesverdrag met Egypte. Maar van gevoel voor verhoudingen heeft de brave kerel dan ook nooit zo veel last gehad. HERMAN HOFHUIZEN mnTDqjw Elk heel uur (NOS) Nieuws AVRO 7.03 AVRO's Radiojournaal. K? h 710 AVR0: Muziek en ver- Jj.Cn£ keersinformatie. 8.03 AVRO's Radiojournaal. 8.54 Morgenwijding. 9.03 Van Strauss tot Straus(s). 10.02 De zandbakshow. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.02 Para dijsplein. 11.30 Rondom twaalf. 12.30 AVRO's Sportpanorama. 13.03 AVRO's Radiojournaal. 13.20 De AVRO diligence. 13.50 'n Middagje AVRO. 16.02 Hersengymnastiek. 16.30 De zandbakshow. 16.40 Kat in de zak. 17.02 Het Metropols Orkest o.l.v. Dolf van der Linden. ™==l 5.45 NOS. 7.10 Ochtendgv- mnastiek. 7.20 KRO/RlO< Het levende woord. 7.30 (En NOS Nieuws in het kort INFO 7.36 KRO Echo. 8.00 Nieuws in het kort (NOS). 8.30 NOS Nieuws in het kort. 8.36 KRO Grammofoonmuziek. 8.50 Post bus 900. 9.00 NOS Gymnastiek voor de huisvrouw. 9.10 Waterstanden. 9.15 KRO Scheepspraat. 9.20 De let ter M. 10.30 Ouder worden we alle maal. 11.00 Ik sta hier niet voor de banken te praten. 11.30 Ratel. 12.15 Bericht Vastenactie. 12.16 Overheids voorlichting Voor de landbouw. 12.26 NOS Voor de landbouw. 12.30 Nieuws in het kort. 12.36 KRO Echo magazine. 13.00 NOS Nieuws. 13.11 KRO Goal. 13.30 Lange vingers. 14.30 NOS/TROS/KRO Open school. 15.15 KRO Naderen om te horen. 15.35 Geen verboden toegang. 16.30 Fons Disch. 17.24 NOS Mededelin gen. 17.30 Nieuws in het kort. 17.36 KRO Echo. Nieuws op i «SSS* Tussen 7 er ieder heel uur. "■V™ lussen en 1800 uur fe_ Tt gelmatig Dir.gen van de r~0 dag. 7.02 VARA Gesode- poï meurders. 0.30 Leoni Jan sen—Peter Holland. 11.30 Zoekplaatje. 13.30 Spitsbeeld. 15.30 Pop krant. 16.30 Beton. tongzo i v.ASSl» 7.00 NOS Nieuws in het kort. 7.02 TROS Capriccio. Zie klassieke gids. 9.00 NOS Nieuws in het kort. KjASSll* 9.02 TROS Muzin. 9.30 Van heinde en verre. 10.00 Opus tien tot twaalf. 12.00 NOS Nieuws in het kort. 12.02 TROS In termezzo. 13.00 De meest verkochte „Klassieke tien". 13.30 Koren-korp sen. 14.00 NOS Nieuws in het kort 14.02 TROS Nog nooit vertoond. 15.00 Belcantorium.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 2