CETAn
Jorge Flores Navea
in LAK en Academie
VROUWELIJKE
REGISSEURS
IN OPMARS
Misdaad kan
toch lonend
zijn
'"t Uilenest"
Kamerkoor brengt
Johannes Passie
terug in Leiden
Er» verder
DEZE WEEK IN DE BIOSCOPEN
Bar-Bodega in
het hartje van
Zuid-West
LEIDSE COURANT
VRIJDAG 30 MAART 1979
PAGINA 7
De twee hoofdrolspeelsters uit „Girlfriends"
CAMERA: Girlfriends (a.l.)
met Melanie Meyron en
Eli Wallach. Regie: Clau
dia Weill.
De tijd, dat filmregisseur
een zuiver mannelijk beroep
was, ligt ver achter ons.
Agnes Varda heeft mis
schien voor de doorbraak
gezorgd, maar het aantal
vrouwelijke speelfilmregis
seurs neemt hand over
hand toe. Meestal maken zij
films, waarin de vrouwelij
ke hoofdfiguur centraal
staat en niet meer zoals
vroeger er alleen maar voor
diende om door held gered
te worden.
Claudia Weill's „Girlfriends"
draait geheel om de foto
grafe Susan, die juist als zij
een nieuw appartement zul
len betrekken van haar
jeugdvriendin met wie zij al
jaren samenwoont te horen
krijgt dat deze gaat trou
wen. Claudia Weill laat zien
hoe het lelijke jonge eendje,
want mooi is Susan beslist
niet-, te kampen heeft met
de plotselinge eenzaamheid
in een veel te grote flat, die
zij niet of nauwelijks kan
betalen. Zij vlucht weg bij
een jongeman, die wel inte
resse in haar heeft, een
avontuurtje met een oudere
rabbijn loopt op niets uit
en een lesbisch lifstertje
gooit zij de deur uit Tussen
de bedrijven door slaagt zij
er in haar fotowerk geëxpo
seerd te krijgen in een gale
rie, maar door haar gefrus
treerd privé-leven verzuimt
zij de tentoonstelling zelf in
te richten. Even schijnt de
zon door te breken als de
jeugdvriendin weer ten to
nele schijnt om een ruzie
bij te leggen, maar dan ar
riveert de echtgenoot en Su
san is in het „bevroren"
slotbeeld weer even een
zaam als voorheen.
„Girlfriends" is een sympa
thieke, wat melancholieke
film geworden zonder een
sprankje humor voor diege
nen die de eenzame fotogra
fe anderhalf uur op de voet
wil volgen. Aan Melanie
Mayron in de hoofdrol zal
dat niet liggen, terwijl de
sfeertekening van het jood
se milieu in New York uit
stekend is, maar het moet
je onderwerp maar zijn
voor een avondje uit.
MILO
Moordlustige
babies laten
weer sporen
na
Trianon: Het monster
slaat weer toe (16) met
Frederic Forrest en Kat
hleen Lloyd, v Regie:
Larry Cohen.
Als delinquent kun je niet
vroeg genoeg beginnen,
meende ene Larry Cohen
en hij maakte enkele jaren
geleden een bloedige film
over een pasgeboren baby,
die een halve kraamkliniek
uitmoordt en vervolgens op
pad gaat. „It's alive" eindig
de met een bedroefde va
der, die er maar niet toe
kon komen zijn eigen zoon
tje, hoe verderfelijk ook,
dood te schieten.
In het door diezelfde Larry
Cohen verzonnen „It lives
again" blijkt 'dat er in
Amerika méér van die
baby's geboren worden en
de vader van de eersteling
voelt zich geroepen deze
jongeborenen tegen de in
middels gewaarschuwde po
litie te beschermen. Met alle
gevolgen van dien. want er
worden door de grommende
zuigelingen heel wat strot
ten afgebeten eer de laatste
baby onschadelijk is ge
maakt. Maar er zijn in
Amerika nog meer vrouwen
zwanger...
Een smakeloos thrillertje,
'dat nu ook onbeschaamd in
zijn aankondiging de kin
derwagen leent uit de an
nonce van Roman Polans-
ki's „Rosemary's baby". Als
u in verwachting bent kunt
u er beter maar niet heen
gaan, wie weet wat Larry
Cohen voor u in petto
heeft.
LIDO I The silent partner (16) met Elliott Gould
en Susannah York. Regie: Daryl Duke.
Uit „The silent partner" of „De stille handlanger" blijkt
dat een misdaad toch lonend kan zijn, mits het slim ge
speeld wordt. Een op het eerste gezicht onschuldig uitzien
de bankbediende, vrijgezel en alleen geïnteresseerd in tro
pische vissen, komt door een toeval op de hoogte van het
op handen zijnde plan om de bank waar hij werkt te
overvallen. Een al geruime tijd bij het gebouw rondhan
gende kerstman zal de overval moeten plegen. De dag dat
de kerstman zijn inval doet, heeft de bankbediende het
steeds binnenkomende geld in zijn eigen aktentas gedaan,
zodat de overvaller met slechts enkele duizenden guldens
moet verdwijnen. Als deze „kerstman" later op de radio
hoort dat een bedrag van 50.000 dollar wordt vermist, zint
hij op wraak op de bankbediende.
De eerst nogal onnozel uitziende bankbediende, blijkt de
aanvallende pogingen van de overvaller steeds te slim af
te zijn. Hij zorgt er zelfs voor dat zijn belager een tijdje
in het gevang terecht komt. Het meisje waar hij dan ken
nisvaan krijgt, blijkt gestuurd tè zijn door de in de gevan
genis verblijvende overvaller. Als later blijkt dat zij liever
bij de bankbediende met zijn 50.000 dollar wil blijven, ver
moordt de weer vrijgekomen overvaller haar op gruwelij
ke wijze. Net als je dan denkt dat hij het wel op zal ge
ven en de buit aan de steeds dreigende overvaller geeft,
blijkt dat hij met een laatste meesterlijke zet de overvaller
in de val laat lopen, waarbij deze om het leven komt. De
bankbediende begint dan met zijn 50.000 dollar en een
oude liefde een nieuw leven.
Aaltje Noordewierlaan 52, Leiden.
Open: alle dagen van de week, behalve
'swoendags van 's morgens elf uur tot de
gebruikelijke sluitingstijden van één of
twee uur na middernacht.
Snacks: de uitgebreide kaart van het pe-
tit-restaurant. waarin vooral de saté hoog
genoteerd staat.
Het Leidse café, waar ik ruim zesentwin
tig jaar geleden die eerste onvergetelijke
ontmoeting met drie Franse dichters had,
bestaat niet meer. Het is spoorloos haast
spookachtig verdwenen. Na de oorlog
ben ik herhaaldelijk gaan kijken en bere
kenen, waar dat café moet hebben ge
staan, maar het is een complex van rian
te winkelpuien geworden,
Eric van der Steen in Literair Paspoort
1946-1973.
Leiden Zuid-West. Met bijna evenveel
dichterlijke vrijheid in ons hoofd hebben
we deze week een bezoek gebracht aan
het enige café, dat dit stadsdeel rijk blijkt
te zijn. Alle nieuwbouw doet het oude
spoorloos verdwijnen, hetgeen ook gezegd
kan worden van café "'t Uilenest", dat
niet langer dan tien jaar bestaat en om
ringd wordt door een aantal rechthoekige
winkelpanden. Harry en Rita van Hassel
drijven hun bar-bodega nu zo'n zes jaar.
Een onderneming, die vanaf de dag van
hun intrek geslaagd mag worden ge
noemd. Juist in de nieuwbouwwijken van
een stad leidt het cafébedrijf een armetie
rig bestaan. Maar niet hier aan de Aaltje
Noordewierlaan in het "echte" Zuid-West,
vlakbij de Churchilllaan.
Harry daarover: "Ik geloof dat we met "'t
Uilenest" goed in de roos hebben gescho
ten. In een heleboel opzichten wijkt onze
zaak af van de café's in de binnenstad.
Volgens mij is het huiskameridee in dit
bedrijf nog sterker aanwezig dan in de
binnenstadskroegen. Bijna alle klanten
hier zijn stamgasten. Ze komen uit alle
delen van de stad en uit verschillende
randgemeenten hierheen om een hapje te
eten of een glaasje te drinken. Vrouwen
net zo goed als mannen. Als de mannen
bijvoorbeeld zondags naar het voetballen
zijn, dan zitten de vrouwen met z'n allen
aan de bar. Zoiets zie ik ergens anders
niet zo snel gebeuren".
Humor
"Praat niet over jezelf, dat doen wij wel
als je weg bent", staat er te lezen op het
wandbordje achter de bar. Dat soort hu
mor is nu precies datgene, waar de stam
gasten uit "'t Uilenest" van houden. "We
houden absoluut niet van bluffers en van
figuren die denken, dat ze het hier wel
even kunnen maken", zegt een van hen.
Lawaaimakers en herrieschoppers pakken
we bij kop en kont beet en zetten we net
jes over de drempel. Zoiets is wel eens
gebeurd. Maar dat is slechts een uitzonde
ring, want we hebben eigenlijk nooit
moeilijkheden. De humor wordt hier hoog
aangeslagen. Er wordt ontzettend veel ge
kletst. Zowel over sport als over politiek.
In deze zaak wordt het land geregeerd en
de wereld verbeterd", stelt de klant iro
nisch vast.
'"t Uilenest" is niet alleen bekend vanwe
ge zijn bar (het café-aspect van dit be
drijf), maar ook door zijn bistro, 's Mid
dags treft men er veel mehsen aan de
lunch en 's avonds kan men hier in een
ontspannen sfeer dineren. De saté is zo'n
beetje het handelsmerk van de door Rita
en Harry bestierde keuken. "Het komt
voor", zegt Harry, "dat een klant hier
's middags saté om mee naar huis te ne
men bestelt en dusdanig door de gezellig
heid aan de bar wordt afgeleid, dat hij
pas uren later weer vertrekt. Intussen heb
ik die saté dan wel tien keer boven het
vuur moeten houden om ze niet koud te
laten worden".
Vrienden
De klanten van *"t Uilenest" zijn tegelijk
Harry's vrienden. "Toen ik een tijd gele
den een half jaar in het ziekenhuis heb
gelegen voor de behandeling van mijn al
vleesklier, hebben de vaste klanten de
zaak staande gehouden. Ze hebben Rita
met alle mogelijke dingen geholpen. Som
migen deden de boodschappen voor haar
en weer anderen hielpen een handje in de
keuken, 's Avonds reed er altijd iemand
met Rita mee naar huis om het geld uit
de kassa veilig over te brengen. Dat is
nou tekenend voor de sfeer in dit café. Ik
zie mijzelf dan ook absoluut niet als de
kastelein van "'t Uilenest", maar gewoon
als iemand, die een glaasje inschenkt voor
zijn vrienden".
Het sfeervolle interieur van 't Uilenest
LUXOR Foul Play (a.l.)
Regisseur Brian DePalma
toont zich een waar opvol
ger van Hitchcock met een
meer dan voortreffelijke
film. Boordevol humor, ac
tie en spanning (derde
week).
LIDO II Live and let die
(12) De eerste Bond-film
met Roger Moore als agent
007. Uiteraard vol actie (re
prise, derde week).
LIDO III Een vrouw als
Eva (16) Volwassen poging
van regisseuse Nouchka van
Brakel om mee te helpen
aan de emancipatie van de
Nederlandse speelfilm. De
relaties van Monique van
der Ven, Maria Schneider
en Peter Faber als echtge
noot worden emotievol in
beeld gebracht (tiende
week).
STUDIO Interiors (16)
Voortreffelijke film van
Woody Allen, die als schrij
ver-regisseur veel te vertel
len heeft. Hij schetst een
doorsnee Amerikaans^ gezin,
waarvan de vader na vele
jaren weer eens wat anders
wil (vierde week).
REX De pornoboerderij
(16) Sexfilm voor de lief
hebbers.
EUROCINEMA I (Alphen
aan den Rijn) Superman
(a.l.) Bloedserieuze verfil
ming van de avonturen van
stripheld Superman. Vol
speciale effecten, maar zon
der een sprankje humor.
EUROCINEMA II (Alphen
aan den Rijn) Orca the Kil
ler (12) Het zoveelste spek
takelstuk geënt op het
Jaws-recept.
EUROCINEMA III (Alphen
aan den Rijn) Dr. Zivago
(12) Niet uit de vaderlandse
bioscopen weg te slaan,
deze melodramatische film.
EUROCINEMA IV (Alphen
aan den Rijn) Beuk, broe
der beuk (12).
LEIDEN - De be
langstelling voor de
Chileense kunst is de
laatste tijd niet onbe
langrijk toegenomen
door de vlucht van
veel vaak kunstzinni
ge Chilenen voor het
regime in hun eigen
land naar West-Euro
pa. Ook de Chileense
kunstenaar Jorge Flo-
res Navea zag zich
gedwongen zijn vader
land te verlaten.
Sindsdien woont en
werkt hij in Parijs.
Jorge Flores Navea werd
op 16 augustus 1941 te An-
tofagasta geboren. Na de
middelbare school volgde
Chileense aarde, die in
combinatie met de in een H
contrasterende kleur aange
brachte tekening het werk
veel kracht geven.
Door vele exposities in tal
van plaatsen in Chili, Peru,
Ecuador, Argentinië en Co
lombia geniet zijn werk rui
me bekendheid in Zuid-
Amerika. In Europa expo
seerde Navea eerder in
Frankrijk (Reims, Vincen-
nes, Parijs) en Nederland
(Den Haag, Rotterdam en
Delft). Navea heeft menige
onderscheiding behaald en
zijn werk is opgenomen in
museumcollecties in Argen
tinië, Ecuador en Frankrijk.
De expositie is in beide ge
bouwen geopend van maan
dag tot en met vrijdag van
,9.00 tot 17.30 uur.
doar Peter
hij de experimentele school
voor kunstzinnig onderwijs,
de academie voor schone
kunsten en de school voor
de plastische kunst in zijn
land. Zijn verdere artistieke
vorming geschiedde aan het
Atelier „17 Hayter" in Pa
rijs. In Chili heeft Navea
lange tijd les gegeven op di
verse scholen. Daarnaast is
hij als docent verbonden
geweest aan een Chileense
universiteit. Jorge Flores
Navea exposeert tot en met
25 april in zowel de exposi
tieruimte van het LAK-thea-
ter aan het Levendaal 150
als het Academie-gebouw
van de universiteit aan het
Rapenburg 73. Het gaat om
een vrij grote hoeveelheid
werk, tekeningen en ge
mengde technieken.
Abstracte elementen voeren
de boventoon in het werk
van Navea; de hiermee ge
combineerde figuratieve ele
menten geven het echter
een typisch Zuidamerikaans
karakter. Door het gebruik
van pré-Colombiaanse sym
bolen heeft Navea bewerk
stelligd dat zijn tekeningen
indringend en tegelijk wat
mystiek aandoen. Navea is
evenals zijn landgenoot Pa-
blo Neruda geïnspireerd
door de mythologie en de
legenden van zijn land. In
zijn kleurkeuze beperkt hij
zich tot de kleuren van de
Tekening van Jorge Flores Navea
LEIDEN Het Leids Ka
merkoor bestaat al weer
twintig jaar. Dit jubileum
was een goede aanleiding
om de Johannes Passion
van Bach weer eens op het
programma te zetten. Zo
wel het Leids Barokensem-
ble, dat zo'n drie jaar
nauw samenwerkt met het
koor, als diverse solisten
o.a. uit het Nederlands Ka
merkoor, zullen hun mede
werking verlenen aan dit
gebeuren op woensdag 11
april in de Lutherse Kerk
aan de Hooglandse Kerk-
gracht.
Men herinnert zich mis
schien de roerige beginperi
ode van het Leids Kamer
koor. Volgens de doelstellin
gen ervan werd toen de Jo
hannes Passion elk jaar op
gevoerd. Na een wat slappe
re tijd vonden er onder de
bezielende leiding van Ba
rend Schuurman weer een
aantal interessante opvoe
ringen van deze Passie
plaats, de laatste in 1969.
Het toeval wil dat er voor
het koor nog meer jubilea
te vieren zijn. want tien
jaar geleden werd de Jo
hannes Passion voor het
laatst door het Kamerkoor
opgevoerd, en al vijf jaar
staat het onder leiding van
Ton Beckers: een aardige
samenloop van omstandig
heden.
Het koor bestaat uit zeven
entwintig zangers en zange
ressen. Sinds drie jaar wer
ken ze vast samen met het
Leids Barokensemble, iets
dat verschillende voordelen
biedt, o.a. bij repetities. Er
worden regelmatig uitvoe
ringen verzorgd in Leiden
en in de regio, zo'n stuk of
vijf per jaar. -De laatste tijd
bestond het programma
vaak uit kortere stukken
zang, afgewisseld met mu
ziek, en voor het eerst in
jaren is men nu dan weer
aan de Johannes Passion
begonnen. De Johannes
Passion is, naar men aan
neemt, in 1723 geschreven,
zes jaar eerder dan de Mat-
thaus Passion die door zijn
enorme populariteit de eer
ste overschaduwde en die
voor velen zelfs als de „eni
ge echte" beschouwd wordt.
Het genre van de Passie is
ouder dan men zou denken.
Vanaf de helft van de vijf
tiende eeuw zijn er vele ge
schreven, vooral in Duits
land en Italië. Bachs beoe
fening van het genre heeft
het echter tot een begrip
gemaakt. De Johannes Pas
sion werd voor het eerste in
1723 gespeeld, te Leipzig.
Tot 1740 is het in een aan
tal opzichten veranderd.
Vervolgens is het net als de
andere werken van Bach
een tijd in de kast blijven
liggen, want als componist
was Bach aanzienlijk min
der bekend dan als orga
nist. Mendelssohn was het
die zo'n tachtig jaar later
ervoor zorgde dat Bach als
componist herontdekt werd.
In 1829, precies honderd
jaar na het ontstaan ervan,
werd de Matthëus Passion
opnieuw uitgevoerd, en in
1833 volgde de Johannes
Passion, in Berlijn.
Bovenaan het werk staat
„J.J.", voor „Jesu Juva"
wat „Jezus, help" betekent.
De inhoud van de Johannes
Passion is vanzelfsprekend
naar het evangelie van Jo
hannes. Net als bij de Mat-
thaus Passion wordt het bij
belverhaal steeds onderbro
ken door koralen en aria's
op profane teksten (gedeel
telijk bewerkingen van het
Passiegedicht van Brockes),
een al voor Bach bestaande
aanpak.
Dirigent Ton Beckers kon
digde vijf jaar geleden al
aan in een interview ter ge
legenheid van zijn aanstel
ling bij het Kamerkoor, dat
de Johannes Passion één
van de dingen was die hij
beslist een keer zou doen.
Nu het eindelijk zover is, is
het wel interessant om en
kele opmerkingen over zijn
aanpak te herhalen. Er zal
gestreefd worden naar wat
hogere dan gebruikelijke
tempi. De partij van de
Evangelist zal nauw aanslui
ten bij het koor, terwijl de
aria's en de koralen ietwat
vrijer zijn. De koorzang
moet zo strak zijn als be
reikbaar is. Belangrijk is
ook zijn opvatting dat on
danks het feit dat in een
kerk opgetreden wordt, er
toch sprake is van een con
certuitvoering en niet van
een liturgisch gebeuren.
Voor degenen die al jaren
naar de Matthaus Passion
gaan is het misschien inter
essant om die eens te ver
gelijken met de Johannes.
De kaarten zijn verkrijg
baar bij het VW en 's a-
vonds aan de kerk. De aan
vang is 20.00 uur.
VERENA KOPERDRAAT