van Emile Degelin Peter Faber in Belgische film Kindertheater Richard Attenborough Buiksprekerspop maakt amok in thriller van Woody Allen voor het eerst serieus zonder Woody Allen Otto Hetterscheid met collage achtig werk Van der Nat in Lakenhal Klucht in de Rip EERSTE LEIDSE ANTIEKBEURS EN VERDER... LEIDSE COURANT VRIJDAG 9 MAART 1979 PAGINA 7 vele duizenden guldens. Grote en kleine meubels, klokken, koper, tin, aardewerk, kristal, zilver, poppen, boerenantiek, oude juwelen, religieuze voor werpen. etsen, schilderijen en nog veel meer. De antiquitei ten worden van tevoren op hun echtheid gecontroleerd. Niettemin krijgen de kopers als extra zekerheid een garan tie-certificaat bij gekochte ar tikelen met een waarde van meer dan 100 gulden, dat door de antiquair wordt inge vuld. Het organisatiebureau zal eventuele klachten die Werk van Otto Hetterscheid IN GALERIE OUDE RIJN LEIDEN Hoewel de Am sterdamse kunstenaar Otto Hetterscheid geen collages meer maakt in de strikte zin van het woord is de collage-stijl nog overduide lijk in zijn werk aanwezig. Dat is tot 1 april te zien in galerie de Oude Rijn aan de Stille Mare 4 in Leiden, waar een expositie aan deze kunstenaar is gewijd. De 51-jarige Hetterscheid was oorspronkelijk typogra fisch vormgever. Als kun stenaar hield hij zich aan vankelijk bezig met het pure collagewerk. Rijstpa pier, maar ook tramkaartjes en karton werden door Het terscheid bewust gescheurd en tot een kunstwerk ge rangschikt. „Schilderen met papier", zou het genoemd kunnen worden. Daarmee verkreeg de kunstenaar vaak een abstract effect, maar soms ook een land schappelijk effect. Papier neemt in het huidige werk van Hetterscheid een minder belangrijke plaats in. Het is nog steeds aanwe zig, maar verf begint het langzaam maar zeker te overheersen. Enkele werken zijn nog overwegend uit ge scheurd papier dat met verf bewerkt is opgebouwd, maar in de meeste schilde rijen is een klein stukje pa pier aanwezig temidden van de geverfde vlakken. Dat krijgt daardoor wel meer nadruk. De schilderijen zijn nu volledig abstract gewor den. Wel doen de toch wel enigszins regelmatige vlak ken soms denken aan stee nachtige structuren, alsof Hetterscheid als een geoloog is bezig geweest in grillige rotsformaties. De vaak bij zonder fraai gekozen kleu ren dragen tot dat effect bij. Meestal zachte tinten, met soms ineens een fel ge kleurd stukje, als een edel steen temidden van een for matie erts. Het werk van Otto Hetterscheid is van woensdag tot en met zater dag van 12.00 tot 17.00 uur en op donderdag ook van 19.00 tot 21.00 uur te be zichtigen. Galerie de Oude Rijn heeft tevens nog een aantal plas tieken van Karoly Veress, de exposant van vorige maand in huis. LEIDEN In de Lakenhal is van 16 maart tot en met 22 april een kleine tentoonstelling te zien van de in 1929, dus nu 50 jaar geleden overleden Leidse schilder Willem van der Nat. Na de tentoonstelling van Chris van der Windt en van AJ. van Driesten zal dit de derde en laat ste tentoonstelling zijn van de reeks van drie, die is ge wijd aan een Leidse nabloei van de Haagse School. Van der Nat kan men een Haagse Scholer van de derde generatie noemen, zoals van een afstand bezien, ook Breit- ner, Witsen en Verster dat zijn geweest Het panoramisch landschap van de eerste Haagse Scholers had zijn voor keur niet meer, evenals dat bij Breitner en Verster het ge val was. Maar anders dan deze bleef hij wel geïnteres seerd in de natuur en het platteland als bron van inspira tie. Van der Nat was een uitmuntend schilder en een goed colorist. Het Haagse grijs verving hij door bruin, een basis die hem een veel rijker palet toestond. RIJPWETERING De Rijpweteringse toneelvere niging Maskerade zet mor genavond en volgende week zaterdag de klucht „Het is in de lucht" van de auteur Bert Peets op de panken van het Dorpshuis. Deze klucht in drie bedrij ven handelt over een jong echtpaar dat zich in allerlei bochten moet wringen om hun huwelijk voor de bui tenwacht geheim te houden. Met name voor een conser vatieve tante en een luch thartige oom - hoe kan het ook anders in kluchten - willen beide echtelieden hun huwelijkse belofte niet prijsgeven. Dat alles uitein delijk op zijn pootjes te recht komt laat zich makke lijk raden. De voorstellingen beginnen om 20.00 uur. Evenals voor gaande 'jaren hebben be jaarden gratis toegang. LEIDEN Het poppenthe ater van Erica Burgerjon zal zondagmiddag de Leid se jeugd komen vermaken. In het LAK-theater aan het Levendaal 150 zal dan de kindervoorstelling „De Bloemenfabriek" worden gebracht. Hoofdrolspeelster in het poppenspel voor de jeugd is Doortje. Doortje heeft in het verhaal de grootste moeite het huisje van haar opa te sparen. Zijn woning staat namelijk op de nomi natie gesloopt te worden om plaats te maken voor de bouw van een nieuwe fabriek. Met behulp van enkele slimme dieren uit de omgeving weet Doortje echter het karwei te klaren en het huis van opa te red den. ontstaan na aankoop van een artikel behandelen. Alpha Antiek organiseert ook de beurzen in Avifauna in Al phen, het Congresgebouw in Den Haag en het Circusthea ter in Scheveningen. Het bu reau heeft de bedoeling om jaarlijks met de antiekbeurs in Leiden terug te keren. Antiekliefhebbers en andere geïnteresseerden kunnen op zondag van 10.00 tot 17.00 uur terecht. Voor inlichtingen kan men zich in verbinding stellen met Alpha Antiek, Batenstein 12 in Alphen a/d Rijn, tel. 01720-23616. De „grote Nederlands-Belgische produktie van internationaal formaat,, Exit 7, is artis tiek gezien duidelijk een Belgische film. Re gisseur Emile Degelin is tenslotte Belg, de meeste van zijn medewerkers zijn dat, inclu sief schrijver Ivo Michiels die het scenario bewerkte. Het internationale tintje zit behal ve in de rollen van Nederlander Peter Fa ber, cameraman Eduard van der Enden, Thijs van Leer en Margriet Eshuys (muziek en zang), ook nog in het optreden van de jonge Poolse actrice Jadwiga Jankowska. Daarmee houdt het eigenlijk op, of je moet het uitstapje naar Rhodos nog onder dat in ternationale formaat willen rangschikken. En dat „grote" zal je waarschijnlijk op het wit te doek moeten zoeken, want Exit 7 bewijst wel dat Peter Faber een voortreffelijk fil macteur is (maar dat wisten we al), maar verder hoegenaamd niets. Of het moet zijn hoe moeilijk het is een „eigentijdse" film te maken. Degelins film heeft namelijk stevige preteni- tes in die richting. Peter Faber speelt een jonge architect Marcel Dumont (prima auto, grote villa, een vrouw en twee kinderen) die te concluderen uit wat je ziet .nauwelijks te klagen heeft. Of het moet zijn dat z'n dochter bij zijn vrouw in bed kruipt als hij dat eigen lijk wil doen, maar zo gaat dat. Toch loopt bij met een brok onvrede rond dat een uit laatklep krijgt als hij een jonge Poolse ont moet die hem, ondanks dat ze zich bijna slaapwandelend door de film beweegt, sterk aantrekt. Hij gaat er met haar vandoor, komt op Rhodos zichzelf en zijn onrust weer tegen, gaat terug, maar zijn vliegtuig wordt gekaapt. Als het eind bijna „happy" dreigt te worden, wordt hij neergeschoten. Faber speelt in feite het enige meer uitge bouwde karakter in de film, houdt als acteur je aandacht toch voortdurend vast, al moet hij voornamelijk knullige dialogen uit het jaar nul van de psychologische film uitspre ken. Daarin wordt achtereenvolgens aange sneden: Hoe gaat het straks met een overbe volkte, vervuilde wereld? Hoe moet je kinde ren opvoeden voor die wereld? Best belang rijke zaken, maar als je daar een speelfilm om bouwt, waarin de toeschouwer opge- vreeën wordt met stukjes vliegtuigkaping door een paar stuntelige boeven in flash-back tussen de ellenlange, melige gesprekken door, worden zelfs die belachelijk. Alle respect voor Peter Faber en zijn rol, maar hij moest toch maar uitkijken voor hij weer op „inter nationaal formaat" gaat werken. BERTJANSMA Goochelaar-buikspreker Anthony Hopkins wrrdt door de jaloerse echtgenoot van een jeugdvriendin Ed Lauter aan de tand gevoeld in Richard Attenborough's „Magie". LEIDEN Het bureau Al pha Antiek uit Alphen orga niseert op zondag 11 maart de Eerste Leidse Antiekbeurs in de Stadsgehoorzaal. Vol gens organisator A. Noppe- neij is het ook daadwerkelijk de eerste keer dat er in Lei den een antiekbeurs van deze omvang wordt gehouden. Zesendertig geselecteerde an tiquairs uit heel Nederland (ook uit Leiden) zullen het mooiste uit hun collectie to nen. Het gaat in de regel om antiek met een waarde die varieert van 100 gulden tot als de echtgenoot van de jeugdvriendin argwaan krijgt, wordt ook hij het slachtoffer van de pop. Tenslotte dreigt ook de jeugdliefde er aan te gaan, maar de laatste zelfstandige daad van Corky is voor zo wel baas als pop fataal. Attenborough weet na een rustig begin en veel flash backs de spanning knap op te voeren, zoals tijdens het boottochtje van echtgenoot en goochelaar, maar het is toch de pop Fats, die naar mate de film vordert steeds meer op zijn baas gaat lij ken - of andersom -, die de show steelt. MILO LUXOR The swarm (12). Een zwerm moordende bijen teistert Amerika. Een film boordevol gezoem en huiveringwekkende effecten voor de zogenaamde sensa tie, maar veel spanning zit er niet in (tweede week). CAMERA De linker- en de rechterhand van de dui vel (12). Het Trinity-duo Te rence Hill en Bud Spencer is een lachwekkend avon tuur (reprise). LIDO III Een vrouw als Eva (16). Volwassen poging van regisseuze Nouchka van Brakel om mee te helpen aan de emancipatie van de Nederlandse speelfilm. De relaties van Monique van de Ven, Maria Schneider en Peter Faber als echtgenoot worden emotievol in beeld gebracht (zevende week). TRIANON Superman (16). Bloedserieuze verfil ming van de avonturen van stripheld Superman. Vol speciale effecten, maar zon der een sprankje humor (vierde week). REX Pornoavonturiers (16). De titel dekt de in- EUROCINEMA I (Alphen) Piranha (16). De zoveel ste variant op Jaws met dit maal kleine, moordende vis jes als hoofdrolspelers. Vol bloederige effecten. EUROCINEMA II (Alphen) Force 10 from Navarone (12). Aantrekkelijk filmavon- tuur, boordevol actie. Min of meer het vervolg op de film „Kanonnen van Nava rone", spelend in het Joego slavië van de Tweede We reldoorlog. EUROCINEMA III (Alphen) Een vrouw als Eva (16). Zie LIDO III. EUROCINEMA IV (Alphen) Eat my dust (a.l.). Spek takelfilm, met behalve span ning ook humor. Studio: Interiors (16) met Diane Keaton en Kristin Griffith. Regie: Woody Allen. De Amerikaanse komiek Woody Allen, een zelfdoe ner die scenario's schreef, vervolgens ook in de re giestee I ging zitten en er tussendoor nog even de hoofdrol vervulde, leek met de met Oscars overladen „Annie Hall" aan zijn top. Wat moest hij nog verder na deze wel zeer duidelijke autobiografische filmkome die? Maar zoals alle clowns, die eens Hamlet willen spelen ofwel regisse ren ging. Allen verder en met succes. Chaplin maakte op het top punt van zijn carrière het melodrama. „A woman in Paris" met zijn favoriete te genspeelster Edna Purvian- ce, haar regisserend, maar de hoofdrol overlatend aan Adolphe Menjou. Allen deed hetzelfde in „Interiors" al is de rol van Diane Kea ton als een van de drie dochters van een oppervlak kig gezien harmonieus Ame rikaans echtpaar niet zo prominent. Vader en moeder zesti gers schitterend uitgebe eld door E. G. Marshall en wijlen Geraldine Page, schijnen „The American dream" helemaal waarge maakt te hebben, totdat va der plotseling beseft dat er misschien voor hem in de nog resterende jaren iets meer te beleven valt, dan gekluisterd te zijn aan een naar perfectionisme streven de vrouw en het resultaat van dit besluit mist zijn uit werking niet op de drie vol wassen dochters. Allen, de komediant, heeft dit gegeven op schitterende wijze uitgewerkt, ook de wijze waarop de drie doch ters reageren wanneer papa plotseling thuiskomt met een nieuwe vriendin (Mau reen Stapleton) die niet in het milieu van de familie past, maar de vader wel meer warmte en genegen heid geeft dan moeder Ge raldine Page ooit deed, en die dan ook inziet dat zij volkomen gefaald heeft en een nogal melodramatische verdrinkingsdood kiest. Diane Keaton en Richard Jordan in Woody Aliens „Interiors" De grote kracht van „Interi ors" is wel de wijze waarop Woody Allen observeert. Hoe in een gezin, waarin de drie dochters maar voet stoots aannemen, dat vader moeders nukken accepteert, ze plotseling geconfronteerd worden met het feit dat „de oude heer", nu zijn kinde ren eenmaal volwassen zijn, wel eens wat anders wil. De reacties daarop en de ver anderingen die dit besluit in Allen teweegbrengt. Woody Allen, die al in vori ge films komedies als „War and death" met een zekere macabere humor blijk gaf van een worste len met ouder worden en de naderende dood, heeft in deze eerste werkelijk serieu ze film, waarbij hij zichzelf als hoofdrolspeler buiten spel zette, zijn trauma op schitterende wijze in beeld gebracht. „Interiors" is duidelijk een film van een zwaarmoedige Woody Allen, die spelend met de gedachte aan de on vermijdelijke dood een beeld heeft willen schetsen van een doorsnee weigesitu eerd Amerikaans gezin, waarvan de vader plotseling nog mogelijkheden ziet meer van zijn leven te ma ken. Tot grote schrik van de familie. In dit soort films is voor de „komiek" Allen geen plaats en dat heeft hij goed begre pen. Of we hem ooit terug zullen zien op het witte doek is de vraag. Scenario schrijver-regisseur Allen heeft veel meer te vertellen. MILO In de laatste episode van het Britse vijfluik „Dead of night" uit 1945 zien we een buikspreker, gespeeld door Michael Redgrave, worste len met zijn pop, die een eigen leven is gaan leiden. Een nachtmerrie, die Willi am Goldman in zijn roman „Magic"nog wat heeft uit gebreid met twee gruwelij ke moorden. Richard Atten borough heeft het verhaal mogen verfilmen van pro ducent Joe Levine als dank voor bewezen diensten bij de film „Een brug te ver". Nu hebben we altijd enige bedenkingen gehad tegen Attenborough als regisseur, want de musical „Oh what a lovely war" en de nogal steriele „Young Winston" waren evenals „Een brug" goed verzorgde films die je emotioneel onberoerd lieten, maar dit keer - met een kleine rolbezetting - wist hij ons te boeien met een gege ven zo fantastisch dat het gauw lachwekkend had kunnen worden. Anthony Hopkins, ook al zo'n trouwe Levine-verdedi- ger, speelt er de verlegen goochelaar Corky Whithers in, die pas succes heeft als hij gaat optreden met een vuilspuitende buikspreker spop. Wanneer Corky zich verzet tegen een medisch onderzoek voor een aan trekkelijk televisiecontract, leidt dit een breuk met zijn manager, een schitterend rolletje van Burgess Mere dith. Om tot zichzelf te komen vlucht Corky naar zijn ge boortedorp, waar hij een oude jeugdliefde ontmoet, die nu niet bepaald geluk kig getrouwd is. De verle gen Corky schijnt dit keer succes bij haar te hebben, maar de jaloerse pop Fats gooit roet in het eten. Eerst wordt de manager, die bij toeval Corky's „ge heim" ontdekt, vermoord en

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 7