„Spectrum" in Sater Arthur Ensemble in Nieuwveen DEZE WEEK IN DE LEIDSE BIOSCOPEN De Vliegende Brigade een harde gangsterfilm Winterexpositie in „De Poort" Terug in de woestijnoorlog Brian De Palma roept weer verschrikkingen op met telekinese Concert Katwijkse Soefitempel Bijen weer dodelijk bezig in vermoeiende rampenfilm LEIDSE COURANT VRIJDAG 23 FEBRUAR11979 PAGINA 7 Spectrum. LEIDSCHENDAM De Leidse, vier man tellen de, formatie „Spectrum", treedt morgenavond op in het Ontmoetingscentrum Leidschendam „Sater". Spectrum is geen disco-funk-groep, maar brengt swingend, bezielend en uitgekiend werk ten gehore. De muziek van Spectrum is geënt op de inmiddels ter ziele gegane groep „Focus". Thijs van Leer heeft zich positief uitgelaten over de groep na het horen van een opname. De groep bestaat uit, Wil Mulder (leadgitaar), Roel Zaadnoordijk (orgel en dwarsfluit), Michiel Mussies (basgitaar) en Casper Luyken (drums). De zaal is zaterdag open vanaf 20.00 uur. Spectrum begint het optreden om half tien. Entreeprijs is 2,50 gulden. LIDO II: The fury (16) John Cassavetes! Regie: Brian De Palma. De Amerikaanse regisseur Brian De Palma is door vele critici al gedoodverfd als de opvolger van de oude „Master of suspen se" Alfred Hitchcock, maar als hij na de film „Carrie", waarin een verlegen meisje met bovennatuurlijke gaven een waar bloedbad veroorzaakte, met „The fury" op nieuw jonge mensen via telepathie en tele kinese voor de gruweleffecten laat zorgen, dan vraag je je toch wel af of De Palma niet veel beperkter is dan zijn flegmatieke Engelse voorganger. „The fury" is gebaseerd op een roman van John Farris, die zelf ook het scenario schreef, dat eigenlijk in twee thema's uit eenvalt. Enerzijds de verbeten speurtocht van een Amerikaans geheimagent naar zijn door collega's ontvoerde zoon - een kei hard, meedogenloos actieverhaal - ander zijds het experimenteren met meer dan normaal begaafde kinderen. Als de wanho pige vader tenslotte de hulp inroept van een mediamiek meisje om zijn eveneens met supergaven „belaste" zoon op te spo ren komen beide thema's samen en breekt bij Brian De Palma letterlijk de hel los. Slechts heel terloops houdt de regisseur zich bezig met de vraag of zo'n gave niet meer een last voor deze jonge mensen is, dan iets om blij mee te zijn, het accent ligt bij De Palma weer op bloedige details, met bloedneuzen als de simpelste vorm om wat rood vocht op het doek te sproeien en culminerend in het letterlijk uiteenspatten van de door John Casavetes gespeelde booswicht. Kirk Douglas is de verbitterde vader, die van alle kanten naar het leven wordt ge staan, maar op zijn speurtocht alleen maar lijken achterlaat. De begaafde kinderen doen dat ook maar op een geheel andere manier, bijvoorbeeld door in een boze bui een draaimolen op hol te laten slaan. Toch kent ook „The fury" van De Palma wel luchtiger momenten, die aan de zwarte humor van Hitchcock doen denken, zoals het scènetje waarm Douglas in onderbroek een huis binnendringt en de sympathie van oma verwerft. Maar de bloedigheid overheerst ook nu weer. MILO KATWIJK De hoboïst Han de Vries en de pia nist Rudolf Jansen geven vanavond een concert in de Soefitempel in Katwijk. Han de Vries is leraar aan het Amsterdamse Sweelinck Conservatorium en eerste hoboïst van het Concertgebouworkest. Rudolf Jansen heeft zich tot een veel gevraagde begeleider en kamermuziek speler ontwikkeld en treedt ook vaak als solist op. De kunstenaars spelen werken van Julius Röntgen, Bruno Maderna, Claude Debussy, Bela Bartok, Ro bert Schumann en Carl August Nielsen. Het concert begint om kwart over acht. Kaarten zijn in de voorverkoop te krijgen bij de VW en K O Katwijk. NIEUWVEEN Als eerste van een aantal cultu rele aktiviteiten, organiseert het gemeentebestuur van Nieuwveen vanavond een concert in de Her vormde Kerk aan de Kerkstraat. Opgetreden zal worden door het Arthur Ensemble uit Amsterdam. Een gezelschap van 6 blazers, dat daarnaast voor een deel is aangesloten bij het Concertgebouworkest en voor een ander deel bij het Nederlands Ballet Orkest. Het ensemble treedt op in de volgende samenstelling: 1 fluit, 1 hobo, 1 klarinet, 1 basklarinet, 1 fagot en 1 hoorn. Werken zullen o.a. worden uitgevoerd van Janaèek, Haydn, Rossini en Francais. Het concert begint om kwart over acht. Toegangs prijs/ 6,50. Carry Snodgress demonstreert waartoe het menselijk brein in staat is. Regisseur-producer Irwin Allen moet haast wel een soort beroepshypochonder zijn die bij zichzelf een zesde zintuig heeft ontwikkeld voor elk greintje ellende dat je via filmisch sneeuwbaleffect in een kolos sale ramp kan veranderen. Hij liet voor „The Poseidon Adventure" 's werelds grootste oceaanreus al kapseizen, voor „The towering inferno" zette hij 's werelds grootste wolkenkrabber in lichterlaaie en nu heeft hij in „The swarm" een bijen- plaag in beeld gezet die half Amerika ont volkt. Allen had het geluk dat in een eerdere rampenfilm met bij-effect, „The savage bees" een enkel diertje kwaadaardig in de camera kijkend het „happy end" overleef de. De markt lag dus nog open voor een nieuwe kweek dodelijke Afrikaanse bijen die de mensheid voor schier onoplosbare problemen zouden stellen. In „The swarm" begint die ellende rond een lucht vaartbasis bij Houston, en slaat al gauw over op dorpen en steden die inderhaast geëvacueerd moeten worden. Rampen ge- LUXOR: The Swarm (12) met Micha el Caine en Katherine Ross. Regie: Irwin Allen. noeg: Een dorp wordt uitgemoord door de beestjes, ze laten een complete trein ver ongelukken en slaan dan toe in wereld stad Houston. Bijen alleen kan je niet in je advertentie zetten, dus Allen schraapte een bont stel topacteurs bij elkaar die niet bijster enthousiast in de film rondlopen. Michael Caine volkomen verkeerd gecast als entomologist, een vermoeide Richard Widmark, Henry Fonda even moe als pro- fessor-in-rolstoel, zelfs Olivia de Havilland als onderwijzeres in een er met de haren bijgesleepte liefdesaffaire. Het scenario van Stirling Silliphant is ook maar een wassen neus, waarmee de effecten aan el kaar geplakt zijn. Veel gezoem, een doek vol zogenaamde sensatie, maar spanning is er niet bij. BERTJANSMA De nu 62-jarige Olivia de Havilland nog veilig achter glas terwijl de boze bijenzwerm aan het raam tikt. Lido 1: De Vliegende Brigade (16) met John Thaw en Dennis Water man. Regie: Tom Clegg. Een genadeloze bende is gespecialiseerd in het beroven van banken een spoor van lijken, vernielde wagens en bankbiljetten achter zich latend. Scotland Yard staat voor een raadsel. Elke overval wordt met precisie uitgevoerd. Niemand krijgt de kans iets te verraden. Gewonde bendele den worden ter plaatse geliquideerd. Inspecteur Regan (John Thaw) van de Vliegende Brigade krijgt van zijn wegens corruptie verdachte chef Jupp, de dossiers van deze bende in handen met de laatste opdracht: arresteren en vernietigen. Via allerlei tips komt Regan erachter dat de gangsters een soort misdaadcommune heb ben op Malta. Daar wonen de boeven in luxe omstandigheden met vrouw en kinde ren. Hun moraal is: Engeland beroven tot er geen cent meer overblijft (alsof er overigens nog veel te roven zou zijn in dit arme koninkrijk red.). Uiteindelijk slagen Regan en de zijnen erin de gangsters te vanden in een Lon- dens rendez-vous-hotel waar zij op hun manier uitrusten van een zojuist geslaagde overval op een bank. Een harde confron tatie volgt hierop met letterlijk de spreek woordelijke bloedspetters op het behang. Een film geknipt voor de sex-, spanning en sensatiezoekers. In dat genre misschien veelzeggend, maar voor het overige een loos verhaaltje. P.V. LEIDEN Galerie De Poort aan de Leidse Her- ensteeg 11 biedt de bezoekers meestal een blik over wijdse landschappen, vaak geschilderd door vertegenwoordigers van de „Leidsche School". Ook de winterexpositie, die is verlengd tot 18 maart in verband met het barre winterweer, staat in het teken van de fraaie vergezichten. Voor de genen die de winter ondanks alles nog steeds een warm hart toedragen zijn er verschillende winter se landschappen aanwezig. Van Van Driesten is er bijvoorbeeld een zeer stijl vol winterlandschap, waarin het zwaarmoedige dat deze kunstenaar in zijn karakter had, goed wordt weerspiegeld. Eveneens in olieverf zijn er wat klei nere werkjes die de winter tot onderwerp hebben van bijvoorbeeld Chris van de Windt en Han Werz. Ook het niet te onderschatten gedeelte van de be volking dat geen sneeuw en ijs meer kan zien komt aan zijn trekken. Henk van den Ende, die pas 71 jaar is geworden begeeft zich in de streek met vergezichten van onder meer Nieuwkoop en Noorden in olieverf. De duinen van Noordwijk ko men twee keer in het zicht, in een aquarel van Han Werz en een olieverfschilderij van Van Dries ten. Verder is er nog verdienstelijk landschaps- werk van Jan Grupstra en bijvoorbeeld L. Berke meier, die is vertegenwoordigd met een imposant olieverfschilderij dat een ouderwetse spelhoek aan de Kaag in beeld brengt. Van Leny Noyen zijn er een paar figuratieve werkjes te zien. Een ets van een meisje met een pop, een jongen in olieverf en nog meer zachtaar dige mensenstudies. De expositie wordt gecompleteerd door enige stuk ken keramiek van ae hand van Wil van de Wijng aard en Anton Klein, die laag geprijsd zijn. Gale rie de Poort is vrijdag, zaterdag en zondag van twee tot vijf uur geopend, donderdag van zeven tot negen uur. Boerderij in Giethoorn, van de schilder Henk v.d. Ende. „The biggest battle" is een van de hak op de tak sprin gend werkje, waarbij de oude Henry Fonda zelfs geen voet in de woestijn hoeft te zetten, Samantha Eggar met tranen in de ogen van het balkom mag springen als de joodse echt genote van de goede Duitse officier Stacy Keach en Helmut Berger de fanaticus speelt. John Huston komt er nog het beste af als een wereldwijze oorlogscorres pondent en het meest merk waardige is wel het optre den van de Italiaan Ciulia- no Gemma als een dappere Engelse officier. Een met veel ontploffingen gepaard gaand brokje ge-, schiedsvervalsing, want in deze hel woestijnslag wor den de Italianen niet ge noemd, alsof zij part nog deel hadden aan het gebeu ren in Noord-Afrika anno 1943. Wie van een eindeloze reeks ontploffingen houdt, thea traal neerstortende figuran ten en een dosis problemen aan het thuisfront, is bij „The biggest battle" aan het juiste adres. Voor de acteer prestaties van de duur be taalde „schnabbelaars" hoeft men de film niet te gaan zien. Milo Je kunt je afvragen, waar om er nog - 35 jaar na de slag om El Alamein-spekta- kelfilms gemaakt moeten worden over de strijd van de Geallieerden tegen Rom mel in de Noordafrikaanse woestijn, maar nog verba zingwekkender is wel dat een zekere Umberto Lenzi er zoveel geld voor bijeen gekregen heeft, dat hij een hele internationale rolbezet- Camera: The biggest battle (16) met Henry Fonda en John Huston. Regie: Umberto Lenzi. ting kon huren van acteurs, die liever een paar draaida gen voor een flink bedrag vangen, dan dat zij een paar maanden hard werken aan een film van enige allu re. Een scene uit The biggest battle LIDO III An unmar ried woman (16) Jill Clayburgh als de tegen de veertig lopende vrouw, die voor de grootste teleurstelling van haar leven komt te staan, wanneer haar man haar vertelt dat hij een verhouding met een andere vrouw heeft STUDIO Een vrouw als Eva (16) Volwassen Soging van regisseuse rouchka van Brakel om mee te helpen aan de emanicpatie van de Ne- derlanase speelfilm. De relaties van Monique van de Ven, Maria Schneider en Peter Fa- ber als echtgenoot wor EN VERDER den emotievol in beeld gebracht (zesde week). TRIANON Superman -(16) Bloedserieuze en ui terst kostbare verfilming van de avonturen van stripheld Superman. Vol speciale effecten maar zonder een sprankje hu mor (derde week). REX Jonge meisjes rijp voor sex (16) Prik- kelwerk van weinig ni veau. EUROCINEMA I (Al phen aan den Rijn) Piranha (16) Bloedstol lende rampenfilm. EUROCINEMA II (Al phen aan den Rijn) Force 10 from Navarone (12) Aantrekkelijk filma- vontuur boordevol actie. Min of meer het vervolg op de film „Kanonnen van Navarone" spelend in het Joegoslavië van de Tweede Wereldoorlog. EUROCINEMA IH (Al- Êhen aan den Rijn) en Vrouw als Eva (16) Zie Studio. EUROCINEMA IV (Al phen aan den Rijn) Wie dan leeft die dan zorgt (a.l.) Vrolijke film met in de hoofdrol Louis de Funès.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 7