Jan Lutjenhuis was 25 jaar duizenden bakkers adviserend en knedend ten voorbeeld Boekhandel De Kier weet de verkoop pakkend te .versieren' ECONOMISCH WEL EN WEE Dief op de 'iets kon niet ondkomen net WW Twaalf maanden geëist tegen drugs handelaar BURGERLIJKE STAND ^TAP/REGIO LEIDSE COURANT WOENSDAG 28 FEBRUAR11979 PAGINA 5 Zilveren geklepel, morgen, bij een J grossierende versierder van bakkersprodukten. Als u omtrent de middag r en: uw weinig I vermoedende neus bij Backer en Co b.v., I comfortabel gehuisvest aan de Derde Binnenvestgracht in Leiden, om de deur zou willen steken, zou u onder andere kennis baal kunnen maken met ndn een vormend fre deskundige die 25 jaar wr lang „het" in de i vingers en in het ja,, hoofd heeft gehad. Ik bedoel, dat de heer Jan Th. Lutjenhuis, thans wonend te Leiden, al die tijd Kreatief Adviseur is geweest van Backer's Banketbakkerij- deskundige Dienst. Uit de brand ermee. Het zijn grootvorsten, die Backers, op het gebied van grondstoffabricatie voor de professionele Bakkerij. In dat geheel is Lutjenhuis een voortreffelijke „leenman" gebleken. Zonder Lutjenhuis zouden zowel Backer als Co een stuk N.& slechter uit zijn jscj geweest, want de jubilaris van deze week is een begenadigde, iergi Jan Lutjenhuis, gehuld in smetteloos witte jas, moet voor de publieke bijl. Hij is daaraan zomaar aan te mogen ontsnappen. Hij wordt nu opgevoerd, na z'n Jan Lutjenhuis goochelt met marsepein kneedpartij, die doorwrocht is, vol deskundigheid en creativiteit. Lutjenhuis kwam niet alleen ter wereld in Lobith-Tolkamer, waar nog steeds de Rijn vervuild ons land binnenkomt, hij leerde er ook, als telg van een bakkersgeslacht, z'n stiel kennen. Zijn vader was een uitgedijde „parlevinker", die te goeder faam bekend stond tussen Rotterdam en Basel. Zoon Jan ging algauw „bakkend" zwerven om het ambacht onder de knie te krijgen. Zo ontmoette Lutjenhuis een meneer van Backer en Co die ontwerpjes moest maken voor „suikerplaatjes". Dat zijn van die naambordjes die op vele taarten prijken, wel te eten zijn, maar door bijna iedereen terzijde worden gelegd. Dat ontwerpen ging die meneer niet best af en hij vroeg Jan of die misschien. „Nou, dat ging aardig. Ik maakte 24 ontwerpjes. Toen wilde Backer en Co ze kopen, maar ik zei: ik kom liever bij u in dienst. En zo is het gekomen. Dat was in '54". „Dat was me een tijd. Ik moest als bakker plotseling technische voorlichting gaar geven, etalages bij klanten verzorgen. Ik stond die eerste dagen te trillen op m'n benen, plankenkoorts ja. Zo'n eerste klant vergeet je je leven niet. Daar zijn wel duizenden op gevolgd, in die 25 jaar van mijn dienstverlenende taak". Al doende heeft Lutjenhuis zich ontplooid tot een gedreven vakman. „Ik heb geen vak-idiotisme nagestreefd, maar van m'n beroep is wel een liefhebberij gemaakt", getuigt creator Lutjenhuis nu. Hij is tot een zekere perfectie gekomen: „Ik leer nog steeds van de bakker en de bakker leert van mij". Zilveren jubilaris Lutjenhuis is er aan het nekvel bijgehaald. Zelf zat ie niet zo verlegen om wat voetlicht, maar de bazen dachter daar anders over. En terecht, geloof ik. Lutjenhuis, beminnelijke man, heeft zich in de afgelopen periode doen kennen als een smaak- opdringer, nauwlettend waarnemer van modetrends in de smaken waarop direct ingehaakt moet worden. Zo werkt Lutjenhuis nog steeds en blijkbaar fris van de lever aan de ontwikkeling van nieuwe produkten. Hij ontwierp stands, maakte werkstukken voor etalages bij een opening van een zaak. Hij deed zich kennen als een enorme fijnproever, erg kritisch, en het beste was niet goed genoeg. Een witte raaf in een land, waar veel vakkennis minder wordt, zeldzamer. De specialismen gaan er uit. Maar hij blijft de boventoon voeren in de marsepein „garneerlijn" van Backer en Co. Daar verschijnen onophoudelijk de „pasteien" van marsepein, de fruitvormen. Op mijn omwegen door stad en land kom ik graag mensen tegen. Elke morgen tussen tien en elf uur kunt u mij telefonisch vertel len wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Het nummer van mijn geduldi ge telefoon is 071-122244; u kunt dan naar toestel 18 vragen. Hij mengt, kiest en proeft bij het doorvoeren van kleurstoffen om een stukje marsepein af te kleuren tot het een „echte" framboos, aardbei, peer of appelsien is geworden. Lutjenhuis is een open boek, dat je niet in één avond laat staan in één adem uitleest. Hij is de maker van „lekkere diertjes", suikerbloemen, clowns, diepvriesbestendige schildjes en oplegmaterialen. Dat ervaart men overal. Ook in België, waar Lutjenhuis op handen moet worden gedragen als je z'n opdrachtgevers mag geloven. België. Dat is duidelijk een land, een natie, met gevoel voor smaak. De Belgen zijn en ik hel over naar deze mening smaakbewuster dan de Nederlandse consumenten. Geen wonder, dat eeh Lutjenhuis zich er thuisvoelt. Komt daar gisteren en passant binnen Backer en Co's directeur R. P. A. Diepenbrock (de grote toondichter Alphons Diepenbrock had net zulke fijn-ascetische trekken „van boven") en hij zegt: „Lutjenhuis? Dat is een grandioze man, een artiest. Een trekpaard, dat vaak op toernee is voor het geven van „voorstellingen". Even later ontmoet ik Lutjenhuis in zijn werkdomeintje, één van de proef bakkerijen van Backer en Co. Daar geeft hij staandeweg een mini- demonstratie met marsepeir tussen de vingers. Hier is de omgeving waar hij z'n inventies botviert; dit is zijn hobbycentrum, zijn eigen sector. „Wilt u een eendje hebben?" Lutjenhuis is bereid te goochelen op verzoek. Hij rolt een balletje marsepein, rolt een slurfje eruit en een staartje eraan. Vijftien seconden later staat er een eend. Eenvoudig voorbeeld, exempel van een zoet kunnen, zonder te kwaken, ofschoon je het zou kunnen verwachten. Je kunt nooit zeggen: Lutjenhuis, laat 'm maar schuiven. Lutjenhuis vormt, kneedt en rolt in een scherpgevoelig bewustzijn aangaande alles wat de professionele bakkerij van nut kan zijn. Hij blijft zoeken naar nieuwe collecties: rolmopsen, bitterballetjes, sateh-stokjes kaasjes. Hij maakt, desgewenst, twaalfhonderd modellen uit het blote hoofd. Tot en met de „badjuffrouw" of zelfs nog ondeugender figuurtjes, zoals daar zijn damesbenen en strandfiguren. Niets frivools is Lutjenhuis vreemd. Hij schept ze allemaal kleinschalig. Jan Lutjenhuis beleefde 25 jaar lang successen. Hij is er een beetje groos op en verwijst terloops naar een flesje met smurfenblauw". Zelf vindt-ie het „een prachtig vak" en hij laat kleurenfoto's zien van snoeken in marsepein, braadpannetjes, snacks, roze varkentjes (van 5 tot 15 kilo), kerstontwerpen, kaas-assortimentjes, zeesterren- Het meest boeiende vindt adiviseur en kunstenaar Lutjenhuis zelf z'n doorknede vossen, de poedelgevallen, Paulus de Boskabouter, Ollie B. Bommel met toebehoren. Allemaal glanzende en suggestieve composities die je het water in de mond doen komen. Lutjenhuis is iemand die letterlijk en figuurlijk alles met marsepein kan doen. Zo zijn er nog maar weinigen. Lutjenhuis is meer dan goud waard voor Backer en Co; hij is bijna vleesgeworden marsepein; en kleurecht. Backer en Co mag de scepter zwaaien, Jan Lutjenhuis is de geprezen joker die een beleid in beelden weergeeft. Lutjenhuis tast ten slotte in een map. Hij komt met een andere hobby aanzetten. Hij verzamelt ook oude recepturen. „Vreselijk mooi is dat. Ik heb ze van rond 1830. Bij die oude vakmensen zit veel, dat later verloren is gegaan. Ik probeer die om te zetten in nieuwe versies". Jan Lutjenhuis had de kuierlatten willen pakken, maar hij wordt morgen gewoon gehuldigd. Zoals iedere sterveling in loondienst, met een termijn achter de rug. Dnd Het gaat zeer redelijk met de boekenverkoop. Loopt niet storm, maar men weet de boekhandel nog steeds te vinden. Maar het is uitkijken geblazen, zo vernam ik gisteren bij de Leidse boekhandel De Kier aan de Nieuwe Rijn, waar van de runnende topfiguren, de heer W. Plasmeijer, even na negenen 's ochtends een beetje zat „mens te worden" bij een kop koffie. Die behoefte voelde ikzelf ook. Al gauw werd er een boekje opengedaan over de toekomstverwachtingen. Werkelijk, het gaat goed met de boeken. „We hebben' waarlijk niet te klagen", meende Plasmeijer, „al vraag je je als Nederlandse boekverkoper wel af, wat ze daar in Brussel gaan doen met die verticale prijsbinding. Het is een onzekerheid, met mogelijke stunttoestanden in de grote warenhuizen in het de Ivooruitzicht". Boeken. Ze staan er vaak voor in een rijtje, tegen :en openingstijd 's morgens. Dat komt voor. W. Plasmeijer: „In de ijzelperiode gléden ze zelfs voor. Men was bij het station geweest, maar er reden geen bussen. Dan maar weer terug naar huis. Maar mét een boek, anders =_had men de hele dag niets Iff om handen. We hadden zelfs een keer ruzie in de Van een verloofd stel (meen ik) had het meisje gevraagd om een studieboek. Het was niet al te duur. Waarop de jongeman in woede uitbarstte: „dus voor dat rotboekie van 3,90 hebben we ons leven gewaagd?" Boeken verkopen is fijn, maar je moet als handelaar ook weieens wat anders ondernemen. Boekenverkoop dient suggestief ondersteund te worden. Zo beland je meteen bij De Kler's stunt: de Poppenweek, die tot en met zaterdag 3 maart zich binnen De Kler's ruimte in een hoek afspeelt. Het was maar een idee: poppenboeken promoten. Toen dat lichtje bij Plasmeijer was gaan branden, ging hij naar verwanten bij de Leidse Antiekbeurs en kwam terug met veertig geleende antieke tot zeer antieke poppen. „Nu kunnen de mensen die bij ons kopen worden geholpen bij het namaken van antieke poppen. Daar zijn heel wat boeken over geschreven. Nou, die kun je kopen, maar wij geven die liefhebbers nog een steuntje in de rug", aldus procuratiehouder Plasmeijer. Zo kreeg Sonja Weekhout, „poppendocente" bij K O er weet van. Ze kwam helemaal geestdriftig met poppen aanzetten. Ook Poppen en boeken over poppen bekijken bij De Kier auteurs van poppen-maak- boeken zegden hun medewerking toe. Vandaag was er Ron van der Most uit Huizen, die samen met z'n wouw het boek „Poppen in de maak" schreef en nu voor een groot aantal belangstellenden bij De Kier een demonstratie gaf van „poppen en poppenkleding maken". De poppen zijn niet alleen tentoongesteld, men kan de meeste ook kopen. Spotprijzen voor antieke poppen: de goedkoopste is rond de 500 gulden, de duurste komt op 2000 pietermannen. Op 3 maart, zaterdag dus, komt Jenny Schotman uit Amersfoort praten en doen; zij is de schrijfster van „Poppen zoals oma maakte". Dan heb je nog Kittie Markus die „Poppenkraam" op haar naam bracht. Ze had er dolgraag bij willen wezen, maar ze is met wintervakantie. Vandaar dat ze zelf er niet bij is, maar haar boek ligt tegen vergoeding te grijp. De poppen zitten met een draadje aan elkaar en als je, in je brandende begeerte, de schaar in de draad zou zetten om weet ik hoeveel poppen te ontvreemden, dan zou de hel losbarsten, want Plasmeijer zorgde voor een waterdicht electronisch alarmsysteem, dat een kapitaaltje van 40 mille minstens moet veiligstellen. Je moet, als dat voorkomt, de poppen derhalve rustig beroeren (kijken, bijvoorbeeld, hoeveel rokken ze aan hebben), maar kijk uit, anders schrik je je een (poppen)hoedje. En er zijn extra politiepatrouilles des avonds. Het kan een klapper worden, die Poppenweek; zeker na die eerste opgetogen reacties. Plasmeijer: „nu we tóch bezig waren, hebben we er maar een „Tuinweek" aan toegevoegd, van 20 tot 25 maart. Aanleg, verandering, onderhoud tuin wordt op een voetstuk geplaatst. Al die dagen komt een tuinspecialiste gratis adviezen geven op de door de bezoekers meegenomen schetsen of foto's van hun tuin. De goede vrouw let daarbij op allerlei omstandigheden, zoals de grondsoort. En op 19 maart wordt in onze etalage getracht een bremstruik in bloei te hebben. We staan voor niets. Een week later is de Boekenweek, van 29 maart tot 8 april. We zijn erg trots op onze bijzondere gast, Simon Carmiggelt, die zijn eigen werk komt signeren. Bij wijze van hoge uitzondering. Daar zijn we wel effetjes trots op". Zijn „schrijversloon" wenste Simon gestort te zien op de rekening van Amnesty International. Het signeren zal gebeuren op donderdagavond 5 april, op koopavond. Allemaal mooi meegenomen. Carmiggelt schreef voor dit jaar het Boekenweekgeschenk, onder de titel „Mooi kado", geïllustreerd door de raak tekenende Peter van Straaten die voor elke diepmenselijke gebeurtenis zijn stift nog eens extra bijslijpt De Kier en clientèle zijn er mooi mee. Het boekenfeest vindt een vervolg in het najaar, als Plasmeijer en de zijnen er in nieuwe acties weer fiks tegenaan zullen gaan. y 1 ^!k< !N HAAG/LEIDEN De fietstochtjes van 52-jarige Leidenaar brachten hem tiental- malen in garderobes van bejaardencentra, venhuizen en scholen, waar hij geld uit rtemonnees, tasjes en zakken stal. De Lei- Het werkterrein strekte zich uit tot in de Rijn streek en de buurt van Voorschoten en Leid- schendam. Weliswaar werd de Leidenaar eni ge malen op heterdaad betrapt, maar in dat geval had hij zijn verhaal klaar. Hij zei dat hij timmerman, monteur of ambtenaar was die een karweitje kwam verrichten. Wat dat karwei was, verzweeg hij wijselijk. Jiteindelijk werd hij toch gegrepen. In zijn verklaring aan de politie stond dat hij onge veer honderd diefstallen in de Leidse regio op die manier had gepleegd. Voor de rechtbank gaf de Leidenaar als motief dat hij geen geld genoeg had. Hij liep in de WW en met de so ciale uitkering bleek het minder vlot te verlo pen als met zijn karweitjes op de fiets. Hem werden vijf diefstallen, drie in Noord- wijk en twee in Leimuiden ten laste gelegd. De officier herinnerde eraan dat verdachte reeds vijfmaal eerder is veroordeeld. De offi cier voelde er weinig voor ook deze maal ge vangenisstraf te eisen, omdat verdachte het in de cel best naar zijn zin bleek te hebben ge had. Hij vroeg dan ook verdachte eerst door een psychiater te laten onderzoeken, waarna een straf zou kunnen worden bepaald. Hier mee ging de rechtbank akkoord. DEN HAAG/LEIDEN De officier van justitie bij de Haagse rechtbank heeft tegen een 23-jarige Leidenaar twaalf maanden gevangenis straf waarvan drie maanden voorwaardelijk met aftrek van voorarrest geëist De Lei denaar stond terecht omdat hij zich in zijn woning aan de Beethovenlaan veelvuldig met het verhandelen van her oïne had beziggehouden. De jongeman bekende tevens dat hij een groot aantal win keldiefstallen had gepleegd. Bij een van die strooptochten werd hij door de politie in de kraag gevat. De Leidenaar deelde de recht bank mee dat hij in de perio de van mei tot augustus van het vorig jaar voor rond de tienduizend gulden aan verdo vende middelen had verhan deld, hetgeen hem f 3.750,- winst opleverde plus gratis heroine voor eigen gebruik. Voor de rechtbank verklaarde de verdediger van de jonge man dat hij van zijn heroïne verslaving af wil en dat hij naar zijn geboorteland Suri name wil terugkeren om daar een geheel nieuw leven te be ginnen. De rechtbank wijst 6 maart vonnis. i Aan de Haarlemmerstraat 228-230 wordt de textielwin- j kei van Planje opgeheven. Aan de Rijnstraat 8 is P. J. Graafland, fotoreportagebe- j drijf, verplaatst naar Zoeterwoude. Aan de Boommarkt 2 is i.p.v. de v.ra. bar-dancing „La Bastille", het cafébedrijf „Les Amis" gevestigd, j Aan de Surinamestraat 62 is „Bodre Sloop Leiden B.V.", aanneming en uitvoering van sloopwerken, geves tigd. Aan de Jan Luykenlaan 271 is M. C. Kooien van Leeu wen, pedicurebedrijf, gevestigd. Aan de Koraalstraat 18 is C. van Wijk-Mulder, verzor ging van cursussen voor betere voedingsgewoonten, op geheven. Aan de Haarlemmerstraat 129 is „Versteegh Jeans", winkel in vrijetijdskleding, gevestigd. Aan de Kennedylaan 5 is bij de bestaande winkel in tabaks waren en speelgoed tevens „Autorijschool Vlas veld", gevestigd. Aan de Hoge Morsweg 139 is R. W. J. Kloen, onderaan neming van telefoonwerken, gevestigd. SASSENHEIM GEBOREN: Jochem L. W„ z.v. van Steijn, L. M. C. V., en Versteege, T. A. M., Sabine J. d.v. Heems- I kerk, H. J. en van Biezen, M. 1 C., Miriam, d.v. Helmus J. en Stoute I, Albertus A. E. z.v. van der Niet, C. en van der Krogt, H. M. GEHUWD: Vrijburg, J. A. A. en van Duyvenbode, C. E. Holtes, M. C. en Koelewijn P. E. J., den Hollander C. en Bos P. M.; van Noort, P. N. en van Olsen M; Jongbloed J. en Nieuweveen W. M. OVERLEDEN: van Egmond ev Vonk, Alida; Beijk wv van der Ploeg A. C.; Demmink G.; Vink wv van Velzen, H. M.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 5