Wat er allemaal aan een stoel vastzit
NOS-kunstredacteur
Koos Schippers neemt
randverschijnsel
Blossom op schoot
TERUGBLIK
i
ii
hou f 1
het l_J
scherm
in het
oog
TELEVISIE VANAVONtf"
TELEVISIE DINSDAG
RADIO VANAVOND
RADIO DINSDAG
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT/
MAANDAG 26 FEBRUAR11979 PAGINA f/
Kunstredacteur Koos
Schippers van NOS-tv,
altijd op zoek naar
cultuur, belandde eens
moe van die hele hoog
dravende kunsthap in
een Londense nacht
club. Hij stuitte daar
op een witte dame, die
met broze stemband
brekelijke liedjes
bracht. De nootjes, die
zij niet haalde, moffel
de zij weg in riedeltjes
op de toetsen van een
piano, welke toegewijd
zich naar haar wensen
voegde. Zat hier een
vrouw aan de piano of
drong die piano zich
op aan die vrouw? Als
kind al liet zij haar
vingertjes over het
klavier dwalen. Bij de
verdoolde klanken be
dacht zij woorden. Dit(
doet zij nu een half
mensenleven lang. Zij
wilde in de showbiz,
maar die had geen
boodschap aan haar.
In de loop der jaren
werd zij echter een
steeds grager geziene
gast in nachtclubs on
der de naam Blossom
Dearie, zoveel als
Bloesemweelde, terwijl
zij haar eigen platen
op eigen merk uit
brengt, Daffodil Re
cords, de zogenaamde
Narcis Schijven.
Tegenslag bleef haar niet be
spaard, maar de^harde Ame
rikaanse showbiz lukte het
niet deze tere bloem te knak
ken. Zij ging gestaag haar ei
gen weg. En Koos, getroffen
door de tere tonen van haar
zoete zang, was aan haar
voeten niet meer weg te
slaan. Hij liep alle Londense
discotheken af om een plaat
je van haar, maar haar merk
en werk worden buiten de
officiële handel gehouden en
zijn slechts in één winkel
verkrijgbaar. Koos kwam
met een arm vol Narcis
Schijven weer buiten en toog
ermee naar Hilversum om
zijn bazen ervan te overtui
gen, dat hier een kunstpro
gramma in stak. Die deelden
deze mening niet, maar een
vrouw die zo oud is dat ze
haar leeftijd niet durft zeg
gen en nochtans zich in het
showwereldje blijft bewegen,
vertegenwoordigt op zijn
minst een opmerkelijk exem
plaar van de vrouwelijke
soort en dan wordt wat zij
doet eerder kunst dan een
kunstje.
Jonne Severijn van de NOS,
die samen met nog een paar
anderen over dit soort zaken
gaat, herinnerde zich plotse
ling de kritiek, die de kuns
tfilmers van NOS-tv nogal
eens te horen krijgen. Dat
eeuwig en altijd zware inzoo
men op hogere vormen van
cultuur, dat omspitten van
menselijke motieven die in
verf kleur hebben gekregen
op een lap linnen of dat af
tasten van dat clavecimbel of
Koos Schippers (op de voorgrond op rug gezien) is niet weg te slaan van de voeten van de
blanke, dame Blossom.
die fagot juist op het mo
ment dat daar wereldschok
kende klanken uit heten te
komen, die het wel en wee
van de hele kosmos op losse
schroeven zetten, kon dat
nou niet eens anders? Kijk,
en toen kwam juist Koos
daar zijn Bloesempje binnen
dragen. Hij kreeg camera en
filmers mee naar Londen,
waar hij geruime tijd op de
schoot van Blossom verbleef
teneinde haar de liedjes en
de welwillende toelichting op
haar leven van haar lippen
te plukken. Dit leidt as. don
derdag tot een uitzending op
Ned. I om 22.20 uur, een uit
zending als een tuiltje narcis
sen die hun kopjes opsteken
om de wereld te laten weten,
dat zij zelfs door de harde
showwereld niet geknakt zijn
in de knop, maar blijven
wiegelen in de wind.
Blossom Dearie komt met
tekst en muziek overigens
niet uit de lucht vallen. Zij
heeft haar eigen muzikale
achtergrond en die wordt be
paald door de showy jazz
van de na-oorlogse jaren in
Amerika, toen er na het win
nen van de vrede en de
groeiende vraag naar vertier
een vermaaksindustrie ont
stond, in nauwe samenhang
met wat zich in die jaren
aan muzikaal en vocaal ta
lent aandiende. Dozijnen na
men waren hier te noemen.
Via gramofoon en radio ver
keerden zij allemaal binnen
gehoorsafstand van de toen
nog jonge bloem, die haar
ware naam voor het grote
publiek geheim houdt sinds
zij zich Blossom is gaan noe
men. Zij zingt niet, zij zing-
zegt, omdat haar stemband
te dun is voor enig octaven-
bereik. In bijv. Fred Astaire
beschikte zij over een uitste
kend voorbeeld, maar ook
over figuren die hier minder
bekend zijn, al vroeg het
werk van Weill ook om dit
soort vertolkers, zoals in Sep-
tembersong. Uit dit hele re
servoir van muzikale en vo
cale mogelijkheden pikte
Blossom op wat zij aankon.
Dat was echt niet veel. Zij
blijft een bescheiden talent,
een randverschijnsel, een
strik van rose kant op een
robe uit de haute couture.
Blossom Dearie - of je een sneeuwklokje hoort klingelen.
Maar met de groei van haar
persoonlijkheid won haar ge
zang aan zegkracht, omdat
zij haar tekort aan techniek
leerde verstoppen in een per
soonlijk toucher en omdat zij
in haar zoete zang haar hele
ziel en zaligheid legt, een
ontwapenende eerlijkheid
waar een valse noot bij in
het niet verdwijnt.
Zegt Koos Schippers tegen
haar, dat haar zang een ero
tische uitstraling op hem
heeft, met tere teksten over
verlangens naar jou. Hoor
„Shadowing you" - bij alles
wat je doet volg ik je - of
„Appleblossomtime", softjazz
uit het land der liefde. Blos
som blijkt verbaasd over die
erotische uitwaseming van
haar stem. Zij zingt naar
haar aard haar ingeeft zon
der bijbedoelingen, met het
gedempte geluid van een Do-
ris Day, een kinderstem
wéarmee zij de ervaringen
van de oudere vrouw weer
geeft. Zij heeft die materie in
jarenlange oefening leren be
heersen en bedrijft met haar
ijle stem easy listening-mu-
ziek, die precies thuis hoort
in die nachtclubs, waar de
champagne in dunne glazen
op hoofdhoogte worden gehe
ven. Zij noemt elke ontmoe
ting een zoete verrassing, a
sweet surprise. Zij geeft geen
concerten, maar schépt fijne
sfeertjes', zachte kout bij
kaarsen en wijn. Haar vin
gers vleugelen daarbij veder
licht over het ivoor. Voor
haar zijn liedjes iets wat je
voelt, een feeling. Een wegg
lijdende glissando zet zij
schrap tegen een puntig ak
koord op de piano. En als de
woorden ontbreken bij het
voortgaan der muziek be
helpt zij zich met de boogie
woogie-fonetiek: Shoebadoe-
didada, een roep uit de oer
tijd van menselijk leven,
waar tot op heden geen
zangcultuur tegen gewassen
is.
Jonne Severijn en Koos
Schippers vinden zelf, dat
hun werkstuk, hun geboeid
zijn door Blossom, weinig
met kunst te maken heeft.
Zij troosten zich evenwel met
de gedachte, dat de meest in
drukwekkende figuren in
onze samenleving, onder wie
ook grote artiesten, zich van
tijd tot tijd vermeien in zulke
oppervlakkigheden als Micky
Spillane, de naamloze zange
res en aanverwante terreinen.
Zij hebben zich bij de opna
men dan ook niet begeven in
bonte beeldwisselingen, maar
gewoon de camera op Blos
som gezet, terwijl zij met
dunne stem prevelt en op de
piano pingelt, alsof een speel
doosje afloopt. Schippers
probeerde tijdens het inter
view er nog even achter te
komen hoe zij in werkelijk
heid heet. „Zeg maar gewoon
Blossom", zei de dame in het
wit met een stem of je een
sneeuwklokje hoort klingelen.
De mens is gemaakt om te
bewegen, niet om te zitten.
Toch zouden we niet zonder
stoel kunnen. Maar biedt de
Stoel aan het lichaam de
meest ideale steun? Hierover
gaan ontwerpers en vormge
vers vanavond van gedachten
wisselen.
Ned. 122.25 uur.
Matchpoint
Ivo Niehe opnieuw in de weer
met een vast panel van sport-
kenners en kandidaten die er
iets van moeten zien te ma
ken.
Ned. 119.22 uur.
Simonskoop
Christofer Reeve speelt de ti
telrol in de nieuwe film „Su
perman" en daar wou Simon
van Collem het vanavond
over hebben, evenals over de
film „Foul play" met Goldie
Hawn en Chevie Chase.
Ned. 120.10 uur.
Derrick
Een meisje wordt dood aan
getroffen in de armen van
een popster. Daar moet Der-
riek het zijne van weten.
Ned. 120.30 uur.
Moeder wat heet
Er moeten opnamen gemaakt
worden van de revue met
sterren uit de serie „Moeder,
wat is het heet".
Ned. 121.55 uur.
Heidi
Geiten-Peter wil met Heidi de
Truus van Hanegem roert zich
weer in „Matchpoint",
bergen in, maar Heidi is veel
te druk met KI ara.
Ned. II 18.59 uur.
Dik
Dik Voormekaar trekt met
zijn gezelschap nieuwe toeris
tische avonturen tegemoet.
Ned. II 19.25 uur.
Geheim commando Laatste keuze
Er komt een piloot naar be
neden, die niet terug wil naar
Engeland. Hij heeft zijn leven
lief en gaat liever naar het
neutrale Zwitserland. Er blij
ven echter moeilijkheden ge
noeg, want de Duitsers begin
nen iets te vermoeden.
Ned. II 20.27 uur.
Moet een 82-jarige geopereerd^
worden als levensgevaar'
dreigt en vooral hoe moet dit
met de patiënt besproken
worden? Dit is aan de orde
in het Amerikaanse tv-spel
„De laatste keus".
Ned. II 21.20 uur.
Standpunt
Ype Schaaf neemt opnieuw
moderne zaken door aan de
Ijand van de vraag wat je
daar als christenmens mee
moet doen.
Ned. II 22.50 uur.
Naar het mij wilde voorko
men kon „Dr. Glas", een tv-
spel naar een roman van
Hjalmar Söderberg, dat de
AVRO gisteravond deed op
voeren, wel typisch Scandina
visch genoemd worden: de
hoofdfiguren, een min of
meer verknipte dokter kwam
tenslotte tot de ontdekking
dat alles op „voor niets" en
verder op „dood, verderf en
verlies" neerkwam.- En nu
kan men zulk een strekking
ook wel vinden in stukken,
die uit een andere omgeving
stammen, maar dan toch niet
zo, dat men tegelijkertijd op
de achtergrond voortdurend
en vooral eeuwig de bossen
hoort ruisen. Het ging overi
gens ook om een thrillerach
tig stuk. In dat verband ge
sproken moet ik zeggen, dat
naar mijn smaak onvoldoende
werd verklaard waarom die
dokter eigenlijk zo'n diepe
haat tegen de dominee moest
opvatten, dat hij hem tenslot
te met Cyaankali om het le
ven moest brengen. Naar
mijn inzichten kon hij hoog
stens aan het toedienen van
een flinke oorvijg toe zijn, of
schoon artsen ook daarvoor
niet op de eerste plaats zijn
aangewezen. Maar het is na
tuurlijk mogelijk dat die psy
chologische ongewisheid aan
de toneelbewerking van Nel
Bakker heeft gelegen. Hoe
dat zij, het was toch zeker
geen onaanganeme tijdpasse
ring, het kijken naar dit stuk
televisie-toneel. Er werd uit
stekend geacteerd door Ru-
dolf Lucieer, die de eed van
Hypocrates zo drastisch
mocht schenden, door Cor
van Rijn, die werkelijk in de
huid kroop van de hysteri
sche predikant en door Ed-
mond Claessen, die gestalte
gaf aan de cynische, maar
niettemin als normaal uit de
toon vallende journalist. De
regie was van Barbo Thuner
- ik kan me niet herinneren
ooit eerder van hem gehoord
te hebben - en die getuigde
van vakmanschap en van alle
begrip voor de ietwat morbi
de sfeer van het stuk.
De tweede aflevering over de
roddelpers die de NCRV ons
zaterdagavond in de serie „De
wereld van het nieuws"
bracht had in de „gewone
pers" al heel wat voorpublica
tie gehad. Dat was natuurlijk
toe te schrijven aan het feit
dat prins Claus er in optrad.
Zijn uitspraken hadden reeds
in waarschijnlijk alle kranten
gestaan, en die konden dus
toen hij ze op het scherm in
derdaad deed geen verrassing
meer opleveren. De prins ci
teerde onder meer Edward
Heath, de conservatieve Britse
premier van enige tijd gele
den, die het besproken feno
meen eens omschreef als te
zijn „het lelijke gezicht van
het kapitalisme". Hoe uiter
mate lelijk en ook stompzin
nig dat wel kan zijn kwam in
deze uitzending met name
vast te staan uit ervaringen
die, behalve dus prins Claus,
ook Sonja Barend, Wim Kok,
en oud-minister Boersma ons
vertelden. Donderdag a.s.
komt er nog een derde, con
cluderend programma over
hetzelfde onderwerp. Ook dat
zullen wij zien.
De TROS bracht een ander
half uur durend extract uit
de revue „Lach om het le
ven", waarmee André van
Duin twee jaar in het land
volle zalen trok. Persoonlijk
zal ik er niet de deur voor
uitgaan, voor zulk een spekta
kel. Maar nu ik het toch thuis
gepresenteerd kreeg, kon ik,
niet voor de eerste keer, con
stateren dat Van Duin eigen
lijk niet anders doet dan de
traditie voortzetten die al lang
geleden door mannen als
Kees Ruis, Lou Bandy, Willy
Derby, Louis Davids (een
klasse apart overigens) werd
gepland. En hij doet dat voor
treffelijk.
HERMAN HOFHUIZEN^
NEDERLAND 1
NOS
18.30 Sesamstraat
18.45 Kortweg
18.55 Journaal
TROS
18.59 Bassieen Adrlaan
19.22 Matchpoint
20.10 Simonskoop
20.30 Derrick
NOS
21.37 Journaal
TROS
21.55 O moeder, wat is het
heet
22.25 De vormgevers: Stoelen,
wat zit er achter
NOS
23.20 Journaal
NEDERLAND 2
NOS
18.55 Journaal
NCRV
18.59 Heidi
19.25 Van hot naar haar met
Dik Voormekaar
NOS
20.00 Journaal
NCRV
20.27 Geheim Commando
21.20 Haar laatste keuze, tv-
spel
22.10 Hier en nu
22.50 Standpunt
NOS
23.05 Journaal
DUITSLAND 1
WDR
18.00 Ach, du lieber Himmel;
18.30 Tip urn halb 7;
18.40 Weite wilde Welt
der Tiere, Apen in Indië;
19.15 Hier und Heute;
19.45 Spielum4telvor8
20.00 Tagesschau
20.15 PS-Feurreiter, motoren en
brommers
21.15 Ein Volk von Kapitalisten,
documentaire
22.00 So'ne und so'ne, serie
22.30 Tagesthemen
23.00 Jagd nach dem Alibi
(Hunt for a lonely girl),
Amerikaanse speelfilm uit
1972 van Gene Levitt
00.15 Tagesschau
DUITSLAND 2
18.20 Die Protokolle des Herm
M., serie; 19.00 Heute;
19.30 Musik geht urn die
Welt;
21.00 Heute-Joumal
21.20 Der Verwegene (Will
Penny), Amerikaanse
speelfilm uit 1967 van
Tom Gries met Charlton
Heston, Ben Johnson en
Donald Pleasence
23.05 Show total - Total ver-
rückt, ongewoon amuse-
mént
00.05 Heute
DUITSLAND 3
18.00 Sesamstrasse; 18.30
sus Duits; 19.00
den Schlagzt
19.45 Journal 3
20.00 Journaal
20.15 Et Carmen vun d'i
müll, divertissement
22.15 Film am Montag: Si
gengeflüster,
speelfilm uit 1975
24.00 Journaal
ENGELAND
BBC 1
18.05 John Craven's
round; 18.10 Blue
18.40 Journaal; 18.55
tionwide; 19.50 A qi
on of sport, spelproj
IDE
val»
ierei
20.20 The Rockford Fles,
tective-serie met Ji
Garner
21.10 Panorama
22.00 Journaal
22.25 The Monday Film:
serpent
00.20 Tonight
BBC 2
19.55 The Water Margin, serij
20.35 Journaal
20.45 In the post
21.10 Nana Mouskouri singsj)
22.00 Fawlty Towers, serie
22.30 Horizon
23.20 Arena, cultureel magai
24.00 Light of experience
00.15 Journaal
00.30 Telé-journaal, nieuw
Frankrijk
00.55 Close-down
F v
BELGIE
BRT 1
18.00 De Tovermolen; 18.01
Vijf, jeugd
18.30 Open
19.30 Kijk uit, verkef
tips; 19.45 Mededeliijj
en nieuws
20.10 Weerman
20.15 Dubbel dobbel,
gramma
20.55 Lillie, serie (slot)
21.45 Inspraak '79, jongere^?
het verkeer
22.35 Nieuws
RTB1
18.00 Le renard l'ann
d'or, serie; 18.30 Zigj
18.45 Les Chrétiens
la vie sociale; 19.15
disports; 19.30 Journal
19.55 Un privé dans la
(The Dain Curse), del
politieserie
21.35 Journaal
21.50 Élémentaire, mon
Einstein, wetenschapi
magazine
DUITSLAND 1
WDR
08.05 Magnetismus; 08.25 Die
Sprache der Bilder;
08.45 Unser Dorf;
09.05 News of the week;
09.30 Sesamstrasse;
10.15 Leben in den Troc-
kenzonen; 10.50 Ontspan
ning hier en elders;
11.15 Actualités;
11.35 The sea-side child
ren; 11.55 Zur Berufsreife
DUITSLAND 2
16.30 Mosaik; 17.00 Heute;
17.10 Kinder rund um die
Welt; 17.40 Die Dreh-
scheibe
DUITSLAND 3
08.05 Schooltelevisie;
17.00 Schooltelevisie;!
17.30 Einführing in
Arbeitsrecht
ENGELAND
BBC 1
07.38 Schooltelevisie;
10.10 Telé-joumal;
10.38 Schooltelevisie;!
11.30 Let's
12.00 SchooltelevisieJ
12.40 Shakespeare
perspective;
13.05 Schooltelevisie;
13.45 Journaal;
14.00 Pebble
HILVERSUM 1
PP: 18.00 Uitz. van de BP. EO: 18.30
Nws. 18 41 (S) EO-Metterdaad. 19.00
(S) Ronduit. 19.40 (S) De Bijbel
open. 20 00 (S) Ga er eens voor zit-
en. NOS: 21.05 (S) Hobbyscoop.
21.30 Voor blinden en slechtzienden.
21.40 De Huizingalezing. 22.25 BOND
ZONDER NAAM. 22.30 Nws. VOO:
22.40 (S) Veronica op 1, inform, en
muziek. 23.55 Nws.
HILVERSUM 2
NCRV: 18 00 Nws. 18.11 Hier en nu.
18.50 NCRV-Leerhuis. 19.00 (S) Mu
ziek in vrije tijd. 19.45 Psalm van de
week. 20.00 Nws. 20.05 (S) I
in NCRV Studio 2: Radio Kali
kest met piano: Klass. muziek!
(S) Literair progr. NOS: 23.(1
Met het oog op morgen. 23.55 Nwj
HILVERSUM 3
NOS: 18.03 De vacaturebank.)*
(S) Avondspits. AVRO: 19.02 ff
Speciaal. 20.05 (S) Folk live.
(S) Country Western. 21 .W
Vierkleur. 22.02 Radiojourn. 22r
Tien uur jazz show. 23 02 (S) I
Ballads Beat. 0.02 Radiojourrl
(S) Pim Jacobs' Platenscala.
1.02 (S) De nachtwacht.
HILVERSUM 1
AVRO: 7.00 Nws 7.02 (S) Muziek en
verkeersinform. (7.30 Nws. 7.41 Radi-
ojourn.) 8.30 Nws. 8.36 Gym voor de
huisvrouw. 8.45 De Groenteman. 8.50
Morgenwijding. 9.00 (S) Divertimento.
NOS: 9.15 Voeding en kanker.
AVRO 10.00 De Zandbakshow. 10.10
(S en M) Arbeidsvitaminen. (10.30
Nws. 10.33 Radiojourn.) 11.30 (S)
Rondom twaalf. 12.26 Meded. voor
land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41
Radiojourn. 12.55 (S) Lichte orgelmu
ziek. 13.10 Europa van morgen.
13.25 Beursplein 5. 13.30 (S) 'n Mid
dagje AVRO. (15.30 Nws. 15.33 Radi
ojourn.) 16.00 Hersengym. 16.30 De
Zandbakshow. 16.40 (S) De AVRO di
ligence. 17.00 Kat in de zak. OVERH.
VOORL.: De Nederlandse Antillen.
AVRO: 17.30 Nws. 17.32 Radiojourn.
AVRO:
HILVERSUM 2
KRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym.
7.20 Het levende woord. 7.27 Badine-
rie. 7.54 Overweging. 8 00 Nws. 8.11
Echo. 8.30 Aubade. 9.30 Scheep
spraat. 9.35 Waterst. 9 40 De letter
M. (11.00 Nws.) 11.30 Ouder worden
we allemaal. 12.00 Ratel. OVERH.
VOORL.: Uitz. voor de landbouw.
KRO: 13.00 Nws. 13.11 Echo magazi
ne. 13.40 Naderen om te
14.00 De 53e dag v
elk kind leeft zoajs het
wordt. 15 00 Het melodrama
maand. Montoni of het kaste^Er
Udolpho. 15.25 Geen i
gang. 16.00 Nws. 16.03 Spnff
NOS: 17 00 Het zal m
ren. 17.20 Eurolight:
dez-vous. 17.40 Knollen vooral
nen. 17.55 Meded.
HILVERSUM 3
(leder heel uur nieuws). VARLj
7.00-18.00 Aktual. via Dingen
dag. 7.02 (S) Gesodemeurdeifl
mieters progr. 8.30 (S) Leoni Jjkos
Peter Holland. 11.30 (S) 50.
Zoekplaatje. 13.30 (S) Spitfaaf
15.30 (S) Popkrant. 16.30 (S) LJJJ
HILVERSUM 4
TROS: 7 00 Nws 7.02 (S) Cap*"1
Klass. en moderne kamerfl
9.00 Nws. 9.02 (S) Er staat eerthet
in Leeuwarden. 9.30 (S) Van kot
en verre. 10.00 (S) Opus ti
twaalf. Klass. orkestmuziek. 12
Specialiteiten a la carte. M
wensprogr 13 00 (S) De me#erc
kochte ..klassieke tien". 133 ond
Koren-Korpsen. 14.00 Nws. 14 ster
Om het boek. 14.30 (S) Guitar a„
15.00 (S) Belcantorium.