WORLD PRESS PHOTO China voor het eerst vertegenwoordigd op „Geluk en toeval bestaan in dit vak helemaal niet" Japanner wint World Press Photo 1979 Peter Komiss: de keus wordt steeds logi scher Peter Korniss, jurylid van World Press Photo: AMSTERDAM Negen juryleden uit acht verschillende landen zijn de afgelopen dagen in conclaaf geweest om uit de kleine vierduizend ingezonden foto's de beste persfoto van het jaar te kiezen. Onder hen Peter Komiss, chef van de fotoredactie van het Hongaarse blad „Womens Weekly", een familiemagazine, dat elke week in een miljoen exemplaren van de persen rolt Komiss was dit jaar voor de dere keer jurylid en dat betekent een verplicht afscheid van World Press Photo, voor Peter de belangrijkste gebeurtenis op het gebied van de fotojoumalistiek in de door hem voor een groot deel bereisde wereld. Afgelopen dinsdag was er er tussen het jureren door even tijd voor een broodje en gesprek. ,,De manier van jureren werkt uitstekend, maar we zijn er nog lang niet uit. Ik moet zeggen, ik kwam hier zondag aan, ik zag de foto's liggen en ik kreeg het werkelijk benauwd. Ik doe het voor de derde keer, dus ik weet ongeveer hoe het gaat, maar ik heb nog nooit zoveel kwaliteit bij elkaar gezien. Nu, een paar dagen later zeg ik. we komen er uit, zoals altijd. Het is heel fijn werken met al deze mensen. Ze zijn allemaal deskundig, hebben een grote ervaring en kennis van wat er gaande is. Uiteindelijk blijkt steeds weer dat we behoorlijk op dezelfde noemer zitten". Een omschrijving van die noemer, van de criterea die door de jury worden gehanteerd gaat Kornissondanks alles moeilijk af. Hardop denkend formuleert hij: vooropgesteld: het gaat om de beste persfoto, dat betekent dat je meer doet dan alleen maar kijken naar wat artistiek het meest opvalt. We zijn toch altijd op zoek naar een gebeurtenis, die voor de geschiedenis van belang is. Waarvan je later terugkijkend kunt zeggen: dat is belangrijk geweest, dat heeft invloed gehad, of een ommekeer betekent. Op het moment dat de fotograaf zijn werk doet staat dat nog helemaal niet vast. Hij kan het instinctief aanvoelen, dat wat hij ziet gebeuren, niet onbesproken zal blijven. Meestal gaat het niet om een incident zomaar. Het kan best een incident zijn, maar dan toch altijd weer een moment dat symbool is voor een heleboel ontwikkelingen die gaande zijn en de wereld bepalen. De naakte vrouw, die in Vietnam wegloopt van het spervuur. Je kunt, en dat is al vaak gezegd, schrijven en vertellen wat je wilt, maar die foto heeft het. zegt alles, laat een diepe indruk achter. Een duidelijk „winner". Het geweld in de ingezonden foto's van World Press Photo is in het verleden en vandaag nog steeds voer voor lange en eindeloze discussies geweest. De afkeer van dergelijke foto's bij het publiek zou groeien. We weten het zo langzamer hand wel. nu maar eens iets anders. Peter Komiss staat er wat ambivalent tegenover. „Het is niet meer zomaar geweld. Dat is ook nauwelijks interessant en zomaar geweld is ook nooit bekroond. Maar je kunt er niet om heen, het is het meest ingrijpende wat er gebeurt. Een mensenleven dat op die manier wordt beëindigd, of kan eindigen. Je merkt wel een tendens om meer de omgeving van het geweld dan het geweld zelf in beeld te brengen. Dat laatste is ook interessanter en veelzeggender. Maar neem Jonestown, ledereen is het over eens, dat het vreselijk is wat daar gebeurde. Het was de topic van gesprek en waarom? Omdat er een uitvoerig fotografisch verslag van was. Dat zet tot denken aan" Het gesprek komt op de wedergeboorte van Amerikaanse tijdschriften als „Look" en Life", toonaangevend in de fotojoumalistiek. In het eerste nummer van Look deze maand een reportage van de in Jonestown overleden fotograaf Robinson uit San Fransisco. Een potentiële winnaar? Voor mij zeker", zegt Komiss, het is zo aangrijpend wat die man heeft gemaakt, vlak voor het allemaal gebeurde, die sfeer. Hij is zelf dood en de foto's zijn nu pas vrijgegeven. Ze vallen dus buiten de selectie, maar ik weet bijna zeker dat ze het voor mij waren geworden. Werkelijk uniek". „Weet je, er wordt vaak gesproken van het geluk van de fotograaf, omdat hij er toevallig was toen het gebeurde. Ik bestrijd dat toeval. Geluk bestaat in dit vak helemaal niet en toeval nog minder. Die fotograaf loopt daar niet voor niets. En het is ook geen geluk dat hij net door zijn krant gestuurd is. Hij mocht, omdat hij goed was en dat goed zijn is geen toeval. Sommigen hebben altijd geluk, anderen nooit en daar ligt het onderscheid, daar ligt het vak. Ik sta niets morgens op met het idee: dit wordt mijn dag, vandaag gebeurt het. Ik ga wel met het idee naar bed dat het inderdaad is gebeurd. Maar dan heb je het achter de rug en heb je er zelf voor gezorgd. Ik denk dat dat het belangrijkste criterium voor ons is bij de selectie. Dat je dat vakmanschap er uit pikt en werkelijk, als je zo'n paar dagen bezig bent, wordt de keuze steeds logischer". Over de invloed van World Press tenslotte:,, Die winnende foto is natuurlijk het symbool voor het hele jaar. Dat wordt misschien een beetje overschat. Vandaar die 49 andere vermeldingen en de expositie met driehonderd foto's. Als je dat boek in handen hebt en jaren later nog eens inkijkt heb je een goed beeld van wat er gaande is geweest. En als je er andere jaren naast legt, ja, dan is het onmiskenbaar. World Press Photo is van een enorm belang, dat zie je dan zeker". TON VAN BRUSSEL NENLAND LEIDSE COURANTDONDERDAG 22 FEBRUAR11979 PAGINA 9 AMSTERDAM Minister Gardeniers van CRM zal op woensdag 4 april in het Amsterdamse Van Goghmuseum de prijs uitreiken voor de winnaar van de 22e World Press Photo, de strijd voor de beste persfoto van het jaar. Tegelijkertijd wordt in het zelfde museum de expositie geopend, waar de door een internationale jury geslecteerde driehonderd beste ingezonden foto's te zien zullen zijn. Afgelopen zondag troffen de juryleden elkaar voor het eerst in het hoofdgebouw van de KLM in Amstelveen, waarin het tijdelijke hoofdkwartier voor de jurering is ondergebracht. Een kleine vierduizend foto's lagen die ochtend op de grond uitgespreid in de hal en een groot aantal gangen van het gebouw. Nog nooit eerder werd zoveel werk ingestuurd, nog nooit namen zoveel fotografen deel (725) en nog nooit waren zoveel landen vertegenwoordigd (50). Het is duidelijk, de belangstelling voor World Press Photo groeit nog steeds en dat maakt het er voor de jury allemaal niet makkelijker op. Onder voorzitterschap van Guus van der Heijden, directeur van ANP- foto Amsterdam hadden acht juryleden tot gisteravond de tijd om hun keus te maken. Prominente fotoredacteuren uit alle delen van de wereld, zoals Harold Evans (Sunday Times), Mario de Biasi (Epoca), Hal Buell (Associeted Press New York), Petere Korniss (Womens Weekly, Boedapest) en Yuri Korolev (Sovjet Union Magazine) maakten deel uit van dat gezelschap, dat via een een puntensysteem in een serie ronden steeds meer foto's lieten afvallen, om uiteindelijk de in totaal vijftig vermeldingen, waar onder die van de beste van het jaar, over te houden. En hoe beter die jury haar werk doet, hoe moeilijker de keus het jaar daarop wordt, want alle betrokkenen zijn het daar over eens: World Press Photo heeft een enorrrte invloed gehad op het niveau van de fotojoumalistiek in de hele wereld. Nieuwe invalshoeken en benaderingswijzen kregen grote bekendheid en navolging door deze jaarlijkse terugkerende competitie en de daaraan verbonden reizende tentoonstellingen. Volgend jaar zal het overzicht van de winnende foto's overigens als alles volgens plan verloopt voor het eerst ook in Amerika te zien zijn. Het bestuur van World Press Photo onderhandelt op het ogenblik over de mogeleijkheid om de tentoonstelling in het gebouw van de Verenigde Naties in te richten. Een jaarlijks terugkerend probleem voorde organisatie is nog steeds de magere deelname van landen in de Derde Wereld. Gebrek aan kennis en middelen zijn de belangrijkste oorzaak van het ontbreken van werk van fotografen uit deze landen. Voor World Press Photo, die dit jaar wederom materiaal naar bijvoorbeeld India stuurde, om foto's te kunnen afdrukken en zodoende deelnemers uit dat land te krijgen, een onderwerp van aanhoudende discussie. Wel is dit jaar voor het eerst de volksrepubliek China vertegenwoordigd met werk van in totaal 26 fotografen. „Hij is er niet bij"- Wim Hofland (Nederland), 3e prijs categorie foto-series (Van een onzer verslaggvers) „Two pointers"- Russel Mcphedran (Australië). 1e prijs categorie sport „Passareila in extase"- Jor Mooy (Nederland), 2e prijs, catego, :e Sport AMSTERDAM De Japanse fotograaf Sadayuki Mikaml Is winnaar geworden van de 22ste World Press Photo op de internationale wedstrijd om de beste persfoto van het jaar. Mikaml, fotograaf bij het bureau van Associated Press in Tokyo maakte de winnende foto tijdens een demonstratie tegen de luchthaven Narifa van Tokyo. De foto toont een demonstrant wiens kleding vlam heeft gevat, terwl|l de politie op hardhandige wijze de demonstranten uiteen wilde drijven. De foto werd vorig jaar op zondag, 26 maart genomen. Onder de totaal 23 foto's, die in elf categorieën werden bekroond, zijn er vier van Nederlandse fotografen. De Alkmaarse fotograaf Cor Mooy won de tweede prijs in te categorie sport met een foto van de aanvoerder van het Argentijnse nationale voetbalteam, Passarella, die de wereldcup koestert. Dirk Buwalda uit Haarlem won de tweede prijs in de categorie kunsten wetenschappen met een plaat van Rudolf Nureyev en het Nationaal Ballet. De Amsterdammer Wim Hofland werd derde in de categorie fotoseries. ËrhJe Rotterdammer Peter Marlens won in de categorie kleur met een foto van het Franse vreemdelingenlegioen. De meeste deelnemers kwamen dit keer uit Rusland (114), gevolgd door Amerika (100). Nederland stuurde evenwel de meeste foto's in; in totaal 418. f en geweren"- Edward T. Adams (Amerika), 1e prijs categorie verhalend nieuws

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 9