WNHUSUT Parijs zet een „nieuwe vrouw" neer INNENLAND LEIDSE COURANT WOENSDAG 21 FEBRUAR11979 PAGINA 9 Elk voorjaar duikt er altijd wel een matroosje op in de mode Dit matroosje van Fèraud draagt een zwarte coat, afgezet met rode biezen DOOR TINY FRANCIS In Parijs meldt het voorjaar zich vroeger dan in ons land. Wie bij sneeuw en ijzige winterkou, diep weggedoken in zijn jas, ons land verlaat, arriveert een vijftal uren later in de Franse hoofdstad en ziet daar de etalages al vol met zomerkleren. De grote shows zijn achter de rug. Het nieuwe seizoen bloeit in volle kleur! Je krijgt het gevoel daar dichter bij het voorjaarszonnetje te zijn aangeland dan hier in het nog steeds ijzige Holland. Noppen zijn er zowel voor overdag als voor 's avonds (Fèraud) Terug naar Lillie In deze tijd van het jaar zoemt Parijs van de nieuwe mode. On middellijk valt de at tente toeschouwer van „zomer"-etalages op, dat het voorlopig laan is met de wij rokken en blouses. Op slag moet alles recht vallen en dit schept een heel nieuwe wouw. Deze vrouw heeft vrij veel weg haar zusters uit de jaren dertig en vijf- De glorietijd van filmheldinnen als Mar iene Dietrich, Jean Harlow en van het liedje „Lillie Marleen", destijds door alle so- daten van alle naties gezongen. Vrouw 1979 Lillie Marleen! Dit betekent: een rechte, net óver de knie val lende rok; vierkante, met schoudervullingen verbrede schouders; voor de japonnen een gemarkeerde taille door een brede cein tuur; krullen en kleine dophoedjes. IN: rechte rokken soepele blouses kopmouwen brede leren ceintuurs mantelpakken broeken met rechte pijpen handschoenen hoge hakken heldere kleuren Terug naar Grace Ook de mantelpakken 'hebben een facelift on dergaan. Met recht een „lift", want de rechte [rokken zijn korter. [Door het licht tailleren Ivan het jasje lijken de ^schouders nog breder. Bij sommige rokjes [behoren rechtvallende rs, het kleding stuk van alle tijden. [Dior schiep mantel pakjes met nauwe rok jes, die de knie bedek- Iken, met daarbij een (ruim driekwart jasje, waarvan de ruimte [werd ingetoomd door een brede, strak aan gehaalde ceintuur. Zo [ongeveer als in de tijd van Grace Kelly vóór [ze vorstin van Monaco [werd, toen Jeanette Mac Donald nog haar hoogste lied kweelde. Vrouwen die een man telpak nieuwe stijl te „damesachtig" vinden, kunnen dit ondervan gen met een setje in twee kleuren, bijvoor marine rok met blazer of zwarte rok met signaal-rode blazer. Wat minder plechtig dan het keuri ge mantelpak in één kleur. Toch... een don kerblauw mantelpakje met een njooie blouse kan op de eerste, war me voorjaarsdag heel wat doen voor een vrouw... De debutante, zo u wilt het jonge meisje (dus niet de jeansfan of het jongensfiguurtje in leer) kan inplaats van een blouse een bustier onder naar jasje dragen. Daarmee is ze modest en modieus. Schiaparelli bouwde zijn collective over shorts. Daarbij jurken en blouses. Uitste- 'kend geschikt voor de vakantie. Terug naar „de japon" Als bij toverslag zijn er weer veel meer jur ken dan een paar jaar geleden, toen dit kle dingstuk als oudbak ken werd beschouwd. Men had veel te veel te doen met de lange broeken, de lageniook, de splittuniek op smal le pantalon. „Jurk 1979" heeft dezelfde snit als de mantelpak ken, recht met vier kante schouders. Niet veel fantasie, zult u zeggen, vooral omdat ook hier alweer een brede gedrapeerde ceintuur om de taille gaat. Het is allemaal een beetje hetzelfde liedje: recht silhouet, kopmouwen, of verbre de schouders, dan wel mouwen diè reiken naar de elleboog. De jurken met bijpassen de pantalon, zijn ver dwenen. Hoewel de lange broek bleef, heeft hij alleen maar een modieuze functie in combinatie met een blazerjasje. In de Parijse shows waren de pantalons ver in de minderheid. Alleen St.-Laurent toonde nogal wat lan ge broeken, maar het gros van de couturiers koos voor het mantel pakje. Ander nieuwtje: de smalle broekspijpen zijn verleden tijd. Pij pen vallen weliswaar niet wijd, maar ge woon recht en liefst met een omslag. Terug naar „dezomerjas" Van stal gehaald is OUT: wijde rokken wijde blouses omslagdoeken, bolero s boothalzen tuniek met pantalon dubbele rokken smalle broekspijpen vleermuismouwen vage tinten. Guy Laroche maakte prachtige jurken met vierkante schouders, een ceintuur in de taille en met V-halzen. Soms vielen de rokken daarbij als bloembladeren over el kaar. ook de „zomerjas". De laatste jaren namen de vrouwen genoegen met een driekwart jasje, een regenjas of een flodder zonder voe ring, die vooral geen gelijkenis mocht verto nen met een „echte" mantel. Maar nu zijn ze er weer, de echte zomermantels van dunne wollen stoffen, waarvan sommige het klassieke krijtstreepje vertonen. Een witte jas heeft bijvoorbeeld een smal zwart of donker blauw streepje, een donkerblauwe een pa troon van witte hori zontale lijntjes. De 'sportieve trenchcoat kom je in alle collec ties tegen, soms echter vermomd als regenjas. Hoedjes en handschoe nen mogen zich in de gunst verheugen. Resu merende kan men zeg gen dat de hippe vrouw verdwenen is en heeft plaats ge maakt voor het „lady like" figuurtje, dat 's middags in de taart jeswinkel een tompoes eet. Een hele verande ring na alle folkloristi sche fantasieën. Terug naar „de bies" Wat kleuren betreft is ook alles omver ge smeten. Afgelopen lijkt het (voorlopig) met vage kaki-tinten, zand, beige, room, de pas tels, die toch veel vrouwen en meisjes wat vaal maakten. Het nieuwe kleurgamma geeft iedereen een kans. Naast heel veel De rechte zomermantel is weer helemaal in. Veel mantels Driekwart mantel met bijbehorende rok van ivoorkleurige Een wat damesachtig aandoende mantel met halve cape zijn van witte flanel, zoals dit exemplaar van Balmain. jersey (Schiaparelli). vanBalmain wit is er helder rood, kobaltblauw, marine, geel, turkoois, shoc king roze en natuurlijk zwart. Veel mantels en mantelpakjes zijn afge biesd in contrastkleur; wit met zwart etc. etc.. Wel leuk, maar een beperking voor de mo gelijkheden met de blouse. Men zit meer aan één kleur gebak ken. In de mode ook nogal wat pakjes in klein zwart-wit pied de pou le dessin, waarbij veelkleurige blouses kunnen worden gedra gen (bijvoorbeeld fel groen staat erg goed bij zo'n grijzig geheel). Effen pakken verdra gen druk gedessineer de blouses. De stip en de nop mogen niet vergeten worden. Mis schien maken ze het in^ 1979 wel helemaal! Jurken en blouses zijn vaak helemaal bestroo id met noppen en stip pen, zelfs uiterst klas siek in donkerblauw met wit. Voor de war me Julimaand(!) kan men wisselen: lich trood fond met witte stip of omgekeerd. Terug naar eigen garderobe Het is natuurlijk alle maal erg leuk verzon nen van de heren mo dedictators, want elke verandering in de mode brengt nu een maal geld in het laa tje. Maar niemand hoeft zich strikt te houden aan de „voor schriften". Een ver standige vrouw draagt wat haar staat en gaat geen handen met geld uitgeven om alles „nieuw" te kopen, ter- .wijl zij een kast vol mooie dingen heeft, waarmee ze vorig jaar blij was... Bij een vrolijk gezicht, een verzorgd uiterlijk en een vriendelijk lachje staat alles leuk. Slaafs hoeft niemand te zijn. Deze regelen dan ook alleen om u te vertellen wat er in de hoogste modekrin gen nu weer is uitge- broed. U bent weer op de hoogte en verder mag u wat ons betreft heel hard uitroepen: „Vrijheid blijheid" Terug van weggeweest Eind vorig jaar was er al voorzichtig een nieuwe vrouw „in de maak". Thans is ze, volledig uitgebalan ceerd door de coutu riers, duidelijk omlijnd verrezen voor het sei zoen 1979. Een beetje damesachtig, een beet je terug van wegge weest, maar lang niet onappetijtelijk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 9