Superspektakel rond stripfiguur Natuurgetrouw in Sterrenwacht DE GOUDEN LANTAERN DEZÈ WEEK IN DE BIOSCOPEN In 1933 op het dieptepunt van de depressie in Ameri ka werd de stripfiguur Su perman geboren. De teena ger Jerry Siegel bedacht plotseling hoe prettig het zou zijn met bovennatuur lijke gaven de mensheid van dienst te kunnen zijn. Hij rende met het idee naar zijn vriend, de cartoo nist Joe Shuster en zo ont stond de onhandige verslag gever Clark Kent, die in werkelijkheid de enige overlevende van de ontplof te planeet Krypton is, door zijn wijze vader Jor-El als baby nog net voor de ramp naar de planeet Aarde ge stuurd. De achterlijke planeet Aar de mag men wel zeggen, want op Krypton was men de tijd ver vooruit.En zo groeit de Krypton-baby op, liefdevol geadopteerd door het Amerikaanse boerenge zin Kent, dat al heel snel in de gaten heeft dat de kleine vondeling niet alleen oer sterk maar ook sneller dan een trein is. Ze raden hun pleegkind aan om, wil hij TRIANON: Superman (a.l.) met Marlon Brando en Gene Hackman. Re gie: Richard Donner door zijn leeftijdgenootjes worden geaccepteerd, zich „normaal" te gedragen en zijn bijzondere gaven - Su perman is helderziende, kan kogels met de hand opvan gen en ook vliegen - slechts voor heel bijzondere gele genheden te reserveren en die doen zich voor als de diep onder de grond leven de aartsschurk Lex Luthor heel Californië door een aardbeving in zee wil laten verdwijnen. Wat onmiddellijk opvalt bij de miljoenen dollars verslin dende verfilming van vader en zoon Salkind - alleen Marlon Brando toucheerde al 2,8 miljoen dollar voor de betrekkelijk kleine rol van Jor-El - is de dodelijke ernst waarmee men dit stripverhaal in beweging heeft gezet. Werd met colle ga's van Superman als Bat man, Spiderman en Flash Gordon nog wel eens de draak gestoken als zij het filmdoek bereikten, bij de filmavonturen van Super man kan er eigenlijk geen lachje af. Regisseur Richard Donner van de eerste aflewvering van „Het omen") smijt met spektaculaire „speciale ef fecten" en de jongens, die deze ook verzorgden voor „Starwars" kunnen alvast een plaatsje vrijmaken op de schoorsteen als op 2 april de jaarlijkse Oscars worden uitgereikt. Tussen al dat geweld tracht de onbekende Christopher Reeve zijn dubbelrol van onhandige klungelaar en redder van de mensheid waar te maken, terwijl een mooi superschurkenrolletje is gereserveerd voor Gene Hackman als de snode Lex Luthor. Maar het blijft dure „kid's stuff", waarvan we ons oprecht afvragen hoe de nuchtere Nederlander er op zal reageren. MILO mm Christopher Reeve als de geweldige Superman, die in het dagelijks leven een onhandig verslag gever is. LUXOR Force 10 from Navarone (12). Aantrekke lijk filmavontuur boordevol actie. Min of meer vervolg op de film „Kanonnen van Navarone", spelend in het Yoegoslavië van de Tweede Wereldoorlog (derde week). CAMERA De klompen boom (16). Verrassend goe de film van de Italiaan Er- manno Olmi, in Cannes be loond met de Gouden Palm. Dp film handelt over het Italiaanse platteland rond de eeuwwisseling (derde week). LIDO I Een vrouw als Eva (16)r Volwassen poging van regisseuse Nouchka van Brakel om mee te helpen aan de emancipatie van de Nederlandse speelfilm. De relaties tussen Monique van de Ven, Maria Schneider en Peter Faber als echtgenoot, worden emotievol in beeld gebracht (vierde week). LIDO II The Buddy Holly Story (a.l.). Een on derhoudende film met goe de muziek over het kort stondige leven van de pop ster van het eerste uur, Buddy Holly, die in 1959 bij een vliegtuigongeluk om het leven kwam (derde week). LIDO III An unmarried woman (16). Jill Clayburgh als de tegen de veertig lo pende vrouw, die voor de grootste teleurstelling in haar leven komt te staan, wanneer haar man bekent dat hij een verhouding met een andere vrouw heeft (tiende week). STUDIO Waterschaps- De kastelein moet veel begrip hebben en met mensen kunnen om gaan, een goedmoedige autoriteit, met een geheugen voor namen, gezichten en kleine bijzonderheden. J. Dumazedier en A. Suffert, 1962. LEIDSE COURANT VRIJDAG 16 FEBRUAR11979 PAGINA7 Tekeningen van dieren en planten (eerste week). EUROCINEMA II (Alphen aan den Rijn) Force 10 from Navarone (12). Zie Lu xor (eerste week). EUROCINEMA IH (Alphen aan den Rijn) The Buddy Holly Story (a.l.). Zie Lido II (eerste week). EUROCINEMA IV (Alphen aan den Rijn) Veel liefs uit Moskou (12). James Bond-film (tweede week). REX Deep Throat (16). Pornofilm die thuishoort in een bioscoopje met niet meer dan vijftig stoelen (derde week). EUROCINEMA I (Alphen aan den Rijn) Een vrouw als Eva (16). Zie Lido I LEIDEN De uitvinding van de fotografie heeft lan ge tijd het nauwkeurig te kenen van de natuur, de planten en dieren naar de achtergrond gedrongen. Sinds enige tijd is er ech ter weer sprake van een herwaardering voor wat be treft de natuurtekenaars; hun tekeningen duiken in toenemende mate weer op in de planten- en dieren boeken. IA het gebouw van de Leid- se Sterrenwacht aan de Sterrenwachtlaan 6 in Lei den wordt tot en met 1 maart aandacht besteed aan het werk van de tekenaars van de afdeling systemati sche dierkunde, het zoölo gisch laboratorium van de Rijksuniversiteit, het Rijks herbarium en het Rijksmu seum van Natuurlijke Histo rie. „Natuurgetrouw" is de titel die men aan deze fraaie verzameling uiterst precieze tekeningen heeft gegeven. De expositie besteedt aan dacht aan veel facetten van het dieren- en plantenrijk. Tot in de 19e eeuw was men voor de totaalafbeel ding van dieren en planten geheel afhankelijk van teke naars. De met de hand ge schreven manuscripten uit de middeleeuwen werden voorzien van „echte" teke ningen. In de gedrukte boe ken kon het tekenwerk ech ter niet direct worden opge nomen. De tekeningen wer den omgezet in houtsnedes. Met de ontwikkeling van de techniek van het drukken veranderde ook het procédé om de tekeningen geschikt te maken voor vermenigvul diging. Na de houtsnedes kwamen de kopergravures en later de staalgravures en houtgravures. Vooral de houtgravures speelden in de vorige eeuw en het begin van deze eeuw een belang rijke rol. Korte tijd waren daarnaast ook de lithogra fieën van belang, maar de fotografische reproduktie verdreef allengs de oudere technieken. Aanvankelijk was de be langrijkste opdracht van de tekenaar het dier en de plant te tekenen met bena drukking van de soortspeci fieke kenmerken. In de 19e eeuw ontwikkelde de dieraf beelding zich tot een zelf standige richting binnen de schilderkunst. Eigen waar neming van levende dieren werd van groot belang. Dit beïvloedde de stijl van de afbeelding, ze werden als het ware artistieker. In het verdere verloop van de 19e eeuw kreeg de relatie tus sen het dier en zijn omge ving steeds meer aandacht Als gevolg hiervan werd in de dierenafbeeldingen steeds meer aandacht be steed aan de achtergrond. Met de ontwikkeling van de kleurendruk werd het mo gelijk natuurgetrouw levens gemeenschappen af te beel den. De plaatjes in de Ver kade-albums zijn daar goe de voorbeelden van. Fotografie Inmiddels had de fotografie zijn intrede gedaan. De taak van de tekenaar om een plant of een dier nauw keurig af te beelden werd grotendeels overgenomen door de fotograaf. De be langstelling voor de diere- nafbeelding als zelfstandig genre in de teken- en schil derkunst nam sterk af. Een aantal generaties natuurfo- tografen zorgden voor een veelheid van afbeeldingen. Pas de laatste tijd krijgt de tekenaar/schilder van plan ten- en dierenafbeeldingen weer meer waardering. Dat vindt zijn r in het vermogen V v*:enaar om zijn or. at iter te interpretere. a foto graaf, hij is u. '..at het or ganisme of een deel daar van zo af te beelden dat de kenmerken goed tot uiting komen, zonder dat de afbe elding een onnatuurlijk ka rakter krijgt. Bij het teken werk voor onderwijskundige doeleinden gaat het om ge schematiseerde afbeeldingen ter illustiatie van een be paalde gedachtengang in de tekst, waarbij het instructie ve element voorop staat, maar op een zodanige ma nier dat de afbeelding niet onvolledig is. Het resultaat van deze filo sofie is van maandag tot en met zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur en op zondag van 13.00 tot 16.00 uur te bekij- Café Billard „de Gouden Lantaern" Rhyngeesterweg 31Oegstgeest Open: alle dagen van de week, be halve zondags, van 's morgens elf uur tot de gebruikelijke sluitingstijd van één uur na middernacht. Menu: een uitgebreide lunch met biefstuk, karbonade, patat en een gevarieerde sla. Snacks: tosti, saté", diverse broodjes. Voorts is er twee maal per maand een mosselavond. redenen voor op te noemen. Ten eerste bestaat het misverstand, dat het in Leiden gezelliger is dan in Oegstgeest. Dus men sen die een avondje uit willen, denken er niet over om naar het café vlak bij hun op de hoek te gaan. Ten tweede hebben we te kampen met een nogal conservatief horecabeleid, dat stelt, dat café's in Oegst geest 's nachts om één hun deur moeten sluiten. In Leiden mogen de zaken een uur langer open blijven. Wij hebben dat extra uur niet en dat is voor ons juist de handicap, want als het hier in het weekeinde net gezellig begint te worden moet je alweer naar huis". Idee Met dat uurtje extra zou Henny, die het café met zijn vrouw runt, heel wat kun nen doen. Hij zou bijvoorbeeld van de serre naast het cafégedeelte een leuke dancing kunnen maken. Een plan dat he lemaal overeenstemt met het idee dat hij van zijn bedrijf heeft. „Een gezellige en rustige zaak met relaxte achtergrondmuziek, waar mensen van bo ven de 25 jaar kunnen komen. Stelletjes, die hun kinderen een paar uurtjes alleen kunnen laten en slechts een paar straatjes door hoeven te lopen om weer thuis te zijn". Een uitstekend idee, we hadden niet anders verwacht van een Amsterdammer, maar het gemeentebestuur wil er niet aan, omdat men datgene wat men niet kent waarschijnlijk ook niet mist „De Gouden Lantaern" bestaat ongeveer 50 jaar. Dit café is gerenommeerd om zijn mosselavondjes. Twee maal in de maand kan de liefhebber hier zijn hart ophalen aan dit zeegerecht, dat in kilo's, maar te gen een zacht prijsje verorberd kan wor den. In de tijd dat prinses Beatrix in Lei den studeerde, kwam zij hier dikwijls een avond naar toe. Maar dat is alweer een hele poos geleden en trouwens in een tijd dat de avond nog niet na twaalf uur be gon. heuvel (a.l.). Een voortreffe lijke animatiefilm van Mar tin Rosen naar de gelijkna mige bestseller van Richard Adams. Een stel konijnen vertrekt uit de vertrouwde omgeving naar een betere, plaats om te leven. Op hun tocht worden zij door vele gevaren bedreigd (vijfde week). Ondoordring baarheid bureaucratie aan de kaak gesteld Leiden - Toneelgroep Thea ter brengt morgen het be kende toneelstuk „De Kapi tein van Köpenick" van Carl Zuckmayer in de Leid- se Schouwburg. Het spel is gebaseerd op de „grap van de eeuw", een voorval uit 1906, waarbij een werkloos, klein schoenmaker tje, verkleed in het uniform van een legerkapitein het stadhuis van de Duitse stadje Köpenick bezette, de burge meester liet arresteren en af voeren en de stadskas mee nam. Hij deed dat alles om een werkvergunning te krij gen, iets waarmee hij al jaren vruchteloos bezig was. Met zijn grap, waar de hele we reld toendertijd niet over uit gelachen raakte legde schoen maker Wilhelm Voigt de vin ger op twee zere plekken in de samenleving: de blinde ge hoorzaamheid aan het uni form en de ondoordringbaar heid van de bureaucratie. In de rollen onder anderen Bernhard Droog, Gees Lin- nenbank en Wim Kouwenho- ven. De voorstelling begint om kwart over acht. Een groot aantal café's in Leiden, de ech te buurtzaken uitgezonderd, zou niet kun nen bestaan zonder de honderden gezellig heidszoekers, die iedere week weer vanuit hun dorpen of kleine steden naar de Sleu telstad toe trekken. Een stad als Leiden neemt in het horecale web van deze agg lomeratie een vorstelijke centrumpositie in. Daar is op zich niets griezeligs aan, ook al zou je om de vergelijking van het web te onderbouwen in dit geval ook van een horecale spin moeten spreken. Om niet al te diep op het verschijnsel spin en web voort te borduren, moet het niettemin toch een keer gezegd, dat de welbekende trek naar de stad, naar het stedelijke ver tier, automatisch op andere plaatsen een leegte achterlaat. Die leegte doet zich het meest gevoelen in de avonduren. Dit geldt voor bijna alle café's in de randgemeen ten. Dat is jammer, want juist in de dor pen tref je vaak de beste café's aan, zoals bijvoorbeeld „de Gouden Lantaern" in Oegstgeest Het is hier altijd druk en gezellig. Er ko men veel zakenmensen. Rijnsburgse bol- lenkwekers, scholieren en erg veel artsen met verplegend personeel uit de omliggen de inrichtingen en klinieken. De scholieren vind je altijd bij het biljart, terwijl de an dere gasten zich aan de bar of rond de tafeltjes ophouden. Aan de leestafel tref je 's middags steevast dezelfde ploeg men sen aan, die aan het kaarten zijn. 'sA- vonds echter zakt het bezoekersaantal ge leidelijk naar beneden. Daar is een aantal nenny i-rie weet wat gezelligheid is. Marlon Brando als Jor-El bereid op de gedoemde planeet Krypton de ontsnapping van zijn zoon voor. Een repetitiefoto van Bernhard Droog (links) en Edmond Classen. Sater met „Het Verhoor" LEIDEN Toneelgroep Sater brengt morgen „het Ver- t hoor" in het LAK-theater aan het Levendaal 150. Het stuk behandelt beroepsverboden in Nederland. Sater wil in het stuk aantonen dat Nederland geen Duits land, maar dat er in Nederland ten aanzien van deze pro blematiek zeer geraffineerde praktijken bestaan. „Het Ver hoor" bestaat uit een aantal gedramatiseerde gesprekken, die een bedrijfspsycholoog voert met een arbeider die al dertien jaar in het bedrijf werkt en in aanmerking komt voor promotie. De voorstelling begint om half negen. Wil zijn licht een uur langer laten schijnen Extra uurtje Henny Frie, geboren en getogen Amster dammer, zit nu zo'n anderhalf jaar in dit riante café te Oegstgeest en probeert een verklaring te geven voor het misverstand dat er kan zijn ontstaan rond het soort dat in de avonduren voor de autoch tonen minder in trek lijkt te zijn. „Over dag loopt dit café werkelijk als een trein. Tropische kikker

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 7