1. De verrader in „Galactlca" wordt door de mechanische ruimtemonsters terechtge steld. 2. Babysitter in doodsangst op „Hallo- ween"-avond, wanneer een psychopaat zijn geboorteplaats weer eens opzoekt. 3. De dood loert voortdurend om de hoek, ook tijdens het telefoneren In John Car penters „Halloween". 4.lsabelle Adjani en Bruno Ganz in Werner Herzog's nieuwe versie van „Nosferatu". 5. Donald Sutherland en Brooke Adams op de vlucht voor „The bodysnatchers" in Philip Kaufman's science fiction-thriller. 6. Vampier Klaus Kinski is zo bezig met Isabelle Adjani dat hij de tijd vergeet en door de opkomende zon wordt verrast. 7. De Grote Markt van Delft door de pes tepidemie leeggeveegd In „Nosferatu". 8. Het gezwel in Susan Strasbera's nek neemt angstwekkende vormen aan in Willi am Glrdlers „The manitou". fers niet in de haché laat verdwijnen maar er wassen beelden van maakt. Niet alle in Avoriaz ver toonde films waren nieuw voor ons. Twee waren zelfs al in Neder land te zien. Larry Co- hen, die in 1975 met een film over een pas geboren baby, die een kraamkliniek uitmoordt, in Avoriaz een speciale prijs van de jury kreeg, probeerde het dit keer met het vervolg „It li ves again". Maar de jury liet zich dit keer niet door een baby bij de neus nemen. „Tho manitou" van William Girdler hadden we ook al gezien. Tenminste dat meenden wij. Maar tot onze verbazing bleek dat men er in Nederland de hete cli max, het duel op leven en dood der medicijn mannen, had uitgesne den, waardoor het ac cent nu verplaatst werd van zwarte comedie met Tony Curtis als vriendelijke charlatan naar het spektakel dat een boze indiaanse to venaar kan veroorza ken. De manitou van de titel delft tenslotte scheldend en tierend het onderspit, zwerend bloedig wraak te ne men. Op 21 januari 1978 kwam regisseur Girdler om het leven toen zijn helikopter een hoogspanningskabel raakte. Zou de medicijn man, die uit de nek van Susan Strasberg herbo ren wilde worden, dan toch over bovennatuur lijke gaven beschikken? Uit bovenstaande sum miere opsomming van wat de griezelfilm dit jaar inhoudt zou je tot de conclusie moeten komen, dat niets meer aan de verbeelding wordt overgelaten en geen detail gruwelijk genoeg kan zijn. Mbar dan krijg je buiten mededinging overigens opeens zo'n film als Wemer Herzogs vampierge schiedenis „Nosferatu" te zien, om te bewijzen dat het ook anders kan. Wie bij vampierfilms on middellijk aan de be bloede hoektanden van Christofer Lee denkt, zal even vreemd opkij ken bij het zien van Herzogs bijna poëtische film over de verbreider van het kwaad, die de gezapige burger uit zijn dommel haalt. In 1922 verfilmde Friedrich Mur- nau deze geschiedenis reeds en voor Herzog is deze „Nosferatu" nog steeds een der be langrijkste werken uit de Duitse filmgeschie- AVORIAZ - Benito Mussolini zal waar schijnlijk ook de ge schiedenis ingaan als de geestelijke vader van het filmfestival. Hoe negatief men verder ook over El Duce mag denken, hij gaf de eer ste aanzet voor een pompeus festival, waar belangrijke films uit alle windstreken vertoond zouden moeten worden. Natuurlijk tot meerdere eer en glorie van Italië, dat zijn gasten op gran dioze wijze placht te ontvangen in het schil derachtige Venetië. Tot dat men de politieke achtergrond door kreeg en steeds meer landen verstek lieten gaan. Toch kwam het festival in Venetië na de Twee de Wereldoorlog in al zijn oude luister weer overeind, maar het had toen in het Franse Can nes al een geduchte concurrent gekregen, terwijl even later West- Berlijn zich tussen het mei-festival van Cannes en het september-festi- val van Venetië in wrong, om de spoeling van werkelijk belangrij ke films nog wat dun ner te maken. Filmfestivals zijn altijd een prestigekwestie ge weest. Venetië heeft in middels de strijd opge geven. Berlijn tracht nu in februari Cannes voor te zijn, maar rond de „grote drie" ontstonden tal van andere filmfesti vals, die zich vaak op de een of andere ma nier gingen specialise ren op een bepaald ge nre. De festival-kalender staat nu zo vol dat wil men alles aflopen de vakantie er bij in schiet. Heel begrijpelijk tracht elk festival in de filmwereld „een eigen gezicht" te veroveren. We denken daaibij, om maar eens dicht bij huis te blijven, aan ons eigen Film International in Rotterdam dat in zijn korte bestaan al een wereldreputatie heeft veroverd bij aankomen de filmers, maar ook „oude rotten" naar zich toe weet te lokken. Oberhausen heeft nog steeds de naam van het festival voor-de kor te film, maar de concur rentie laat niets onbe proefd om in die situa tie verandering te bren gen. Het Franse plaats je Annecy was hèt ani matiefestival, totdat Za greb insprong toen An necy in financiële nood kwam te zitten en intus sen heeft het Canadese Ottawa er niet meer een geheel continentale aangelegenheid van ge maakt. van een klein Ameri kaans stadje één voor één in volkomen emo tieloze wezens. „Opa Is opa niet meer", ontdekt een jongetje en dan blijkt het stadje bezaaid te zijn met grote peul vruchten, die stuk voor stuk het evenbeeld zijn van een van de inwo ners, wachtend op het moment dat zij hun rol in de maatschappij van hun slachtoffer kunnen overnemen. Ondanks de internationale erkenning die de film kreeg, is Siegel zelf niet zo over de film te spreken. De producenten, die altijd het laatste woord had den in die tijd, hadden namelijk flink in zijn film gekapt Reden voor regisseur Philip Kaufman om het ruim twintig jaar later nog eens stevig over te doen. Hij laat zien hoe zaadjes uit het heelal onze dampkring binnen dringen, mooie bloeme tje9 vormen die door de mensen mee naar huis genomen worden en daar dan 's nachts „hun werk" doen, dat wil zeggen een mense lijke gedaante aanne men, terwijl hun even beeld letterlijk met de vuilnisman mee kan. Donald Sutherland heeft een mooi rolletje als in specteur van de waren wet de schrik van alle koks van voorname restaurants die zich als laatste tot het uiter ste tegen deze kaping van zijn lichaam verzet Kaufman heeft de han deling naar San Fran cisco verplaatst, zodat er in deze re-make van „Invasion of the body snatchers" heel wat meer slachtoffers kun nen vallen dan in Sie- gels film. Maar dat Kaufman wel degelijk de film uit 1956 als voorbeeld heeft geno men moge blijken uit het feit dat Kevin McCarthy, de enige overlevende uit Siegels film, nog even mag ko men opdraven om San Francisco vergeefs overigens te waar schuwen voor het nade rend onheil. Ook zien we Siegel zelf nog als acteur in een klein rol letje als taxichauffeur. Australië verraste vorig jaar in Avoriaz met „The last wave" van Peter Weir, een film die de speciale prijs van de jury kreeg. Waar schijnlijk aangemoedigd door dit Franse succes had men dit keer liefst drie films in competitie. „The long weekend" van Colin Eggleston was een ronduit verve lende film over een even vervelend, voort durend kibbelend echt paar dat in het week end de bush-bush in trekt Het zijn echte mi lieuvervuilers, die bo vendien een kangoeroe doodrijden, een ade- laarsel kapot smijten en een onschuldige zeekoe afmaken. En wat je al lang had zien aanko men... de natuur neemt wraak. „The night the prowier" naar een novelle van Nobelprijswinnaar Pa trick White was een in trigerend filmpje over een komisch getekend betuttelend echtpaar, helemaal idolaat van hun onaantrekkelijke dochter Felicity. Totdat Felicity besluit om haar leven naar eigen inzicht In te richten en de schrik van de buurt wordt. Leuk gekarakteri seerd door Jim Shar- man maar in zijn uit werking wat vlak. In elk geval niet goed genoeg om in de prijzen te val len, wat wel het geval was met „Patrick" van Richard Franklin, het verhaal van een jonge man, die zijn moeder en haar minnaar in het bad eiektrokuteert, zelf daama In coma ge raakt, maar niet zo diep als zijn omgeving ver moedt. „Patrick" veroverde daarmee dit jaar de Grand Prix en al zou onze persoonlijke voor keur uitgegaan zijn naar de „Bodysnat chers", het was toch wel een beslissing waar Je vrede mee kon heb ben, want de prijswin naar zat beslist niet tussen de nachtmerrie achtige, op bloedige ef fecten gebouwde films. Was „Halloween" van John Carpenter over een ontsnapte psycho paat, die op Halloween- avond als de kindert jes de hele avond naar griezelfilms op de tele visie mogen kijken letterlijk het mes in de babysitters zet, nog spannend alhoewel voorspelbaar, „Phan tasm" van Don Casca- relli vol shockeffecten op een kerkhof leek er alleen maar op ge maakt de toeschouwer de stuipen op het lijf te jagen, juist op die mo menten dat men een verhaaldraad meende te ontdekken. „Tourist trap" van David Schmoeller maakte het helemaal bont Een schaamteloze imitatie van Tobe Hoopers toch al onsmakelijke „The Texas chainsaw mur ders", met dat verschil dat moordenaar Chuck Connors zijn slachtof- Sitges en Triëst wier pen zich op de fantasti sche film, wat echter voor het Franse plaats je Avoriaz geen belem mering was om met twee bioscopen boven op een Alp ook een soortgelijk festival te organiseren. Dit jaar al voor de zevende keer. Nu kan niemand zonder blikken of blozen staan de houden, dat Avoriaz een belangrijk filmfesti val is. Wei biedt het een goede gelegenheid om een overzicht te krijgen van wat er zoal in een Jaar op het ge bied van de fantasti sche film is gepres teerd. Het begrip fantastische film is uitgebreider dan men denkt. Naast v/at men met "recht-op-en- neer" bloedige horror zou kunnen aanduiden zoals John Carpenters „Halloween", sluipt bij veel films het bovenna tuurlijke element bin nen, maar er is ook plaats voor pure scien ce-fiction als „Galatica" van Richard A. Colla. Met zijn speciale effec ten van elkaar beschie tende ruimteschepen een vereenvoudigd ver volg op „Starwars" met Bonanza-vader Lorne Greene als de grijzende commandant van het laatste door menselijke wezens bemande ruim teschip, belaagd door robotachtige wezens, die de macht willen overnemen. Als Greene tenslotte de mechani sche monsters beslis send verslagen heeft, gaat hij met zijn overle venden op zoek naar een planeet, waar vol gens de overlevering ook nog menselijke we zens zouden moeten wonen. En die planeet heet Aarde of zoiets. Een stripverhaal verge leken bij „Starwars", dat tenminste nog eni ge diepzinnigheid pre tendeerde. „Plague" van Ed Hunt zou men ook onder de science-fiction kunnen rekenen, al staat het gegeven van dodelijke ziektekiemen, die uit een laboratorium „ont snappen" wel slordig zo'n uitlaat, waarin vo geltjes nestelen die de epidemie overbrengen dichter bij de ellen de, die de mensheid boven het hoofd hangt. In 1956 verraste regis seur Don Siegel met een inmiddels klassiek geworden, goedkoop gemaakt zwart-wit thril- lertje gebaseerd op een verhaal van Jack Fin ney „Invasion of the bodysnatchers". Daarin veranderen de inwoners denis. „Mumau voor spelde daarin al het dreigend gevaar van het nationaal socialis me", zegt Herzog, die het boek „Dracula" van Bram Stoker, waarop de film gebaseerd was, ronduit slecht vindt. „Stoker verzamelde ge woon wat oude legen den over vampiers. Murnau ging veel ver der, door van zijn hoofdfiguur de personi ficatie van het kwaad te maken". In zijn versie van „Nos feratu" gaat Herzog nog verder. De van mensen bloed levende graaf is eigenlijk een deernis wekkende figuur. Hij kan niet sterven en Is gedoemd eeuwenlang In eenzaamheid het vallen van de duisternis af te wachten. De grote vam pierbestrijder dr. van Helsing, de enige die hem onschadelijk kan maken volgens Holly wood en de Engelse Hammer-films, is bij Herzog een bijna seniel oud baasje, dat nog ge arresteerd wordt ook, als hij veel te laat, want er is al een vam pieropvolger een houten staak door het hart van de graaf drijft. Avoriaz reageerde koeltjes op Herzogs „Nosferatu", kennelijk teleurgesteld geen bloe dig vampierdrama te zien. Zelfs de ratten, waarover tijdens de op namen in Delft zoveel te doen is geweest, konden het op griezelen ingestelde publiek niet tot opwinding brengen en eerlijk gezegd is hun rol, gezien al het tumult van destijds, ook wel érg klein. Tienduizend witte labo ratoriumratten werden uit Hongarije naar Ne derland vervoerd om er, na grijs geverfd te zijn, in de film op te treden. Wat er in de voltooide versie van „Nosferatu" nog van te zien is, valt bitter tegen Een paar shots van een paar angstig wriemelende diertjes, meer niet. Geen rattenleger dat de mensheid bedreigt, zoals het Herzog voor de geest moet hebben gestaan toen hij aan de opnamen begon. En zo zie je dan maar weer hoe moeilijk het is het verwende hedendaagse publiek aan het grieze len te krijgen. Mag je het de maker9 van griezelfilms dan nog verwijten dat zij vaak met grof geschut werken en niets aan de verbeelding overlaten? OTTO MILO

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 19