Holocaust verandert Duitse samenleving Frans aardewerk brengt nieuw leven in oud ambacht GEWEST LEIDSE COURANT ZATERDAG 3 FEBRUAR11979 PAGINA^ 3 I Stroom telefoontjes en brieven gaat door BONN - Het leken gewoon drie oude mannetjes die je 's middags op een bankje in een park zou kunnen aantref fen, mopperend over de hoge prijzen van een pakje tabak. Maar wat die bejaarde heren voor de tv-camera vertelden, waren getuigenissen uit de hel. De actualiteitenrubriek „Report" van de Südwestfunk zond op 30 januari de inter views uit die een redacteur had gemaakt met drie tot le venslang veroordeelde voor malige bewakers van het concentratiekamp Auschwitz, unieke en schokkende docu menten die voorgoed de door neo-nazi's verbreide „leugen van Auschwitz" weerspraken. De gesprekken waren opgeno men in een kritische afleve ring van het programma dat geheel was gewijd aan de „Endlösung" van de joden in de tweede wereldoorlog en aan de houding van de Duit sers -zowel in West als Oost- tegenover hun eigen verleden. Op zichzelf een gebeurtenis die past in de reeks documen taires en gedramatiseerde ge schiedschrijving die de West- duitse televisie al jaren op het scherm brengt en die als zodanig ook geen bijzondere aandacht zou verdienen, ware het niet dat deze aflevering van ..Report" plaatsvond op een tijdstip dat iedereen nog de mond vol had van „Holo caust", de Amerikaanse film- serie die een heel volk aan het denken heeft gezet. Alleen daarom al is het nuttig om nog eens op deze „spectacu lairste gebeurtenis in de ge schiedenis van de Duitse TV" (Frankfurter Rundschau) te rug te komen. Misschien zullen geschied schrijvers later inderdaad spreken van „Het tijdperk vóór en dat van na Holo caust". Want dat men in de Bondsrepubliek ook na afslui ting van de serie nog niet tot de orde van de dag is overge gaan, is pas deze week in vol le omvang gebleken. De stroom van telefoontjes bij de verschillende televisiestations (tijdens de uitzendingen meer dan 30.000) hield ook na de serie onverminderd aan, even als het aantal brieven dat naar kranten en omroepen werd verstuurd. Documenta tiemateriaal dat vormingsinsti tuten hadden samengesteld, verdween als sneeuw voor de zon en moet in hoeveelheden van honderdduizenden stuks worden aangevuld. Geen o- penbare bijeenkomst deze week in de Bondsrepubliek, of de sprekers, hetzij in poli tieke dan wel religieuze of andere maatschappelijke functies werkzaam, grepen elke gelegenheid die zich aan bood aan om een verklaring over Holocaust af te leggen. Opmerkelijk ook was de reac tie van de schrijvende media. Op een enkele uitzondering na hadden de meeste kranten en tijdschriften zich van tevo ren respectievelijk afwach tend, koel, gereserveerd of ne gatief, maar in alle gevallen op een academische manier over de serie uitgelaten. Dat geldt zelfs voor een massa blad als Bild dat altijd meent de wijsheid in pacht te heb ben als het er om gaat te pei len wat er in de „volksziel" leeft Pas geleidelijk aan drong het tot de redacties door wat daar avond aan avond, tot diep in de nacht, voor de beeldbuis gaande was. Wakkergeschrokken poogde men deze week de schade in te halen. Dat begon maandag met het weekblad Der Spiegel dat twee weken tevoren een uiterst wrang, af wijzend artikel over Holo caust had gepubliceerd. Nu vulde het blad onder de kop „De moord op de joden schokt de Duitsers" maar liefst 18 pagina's met het ti telverhaal dat bestond uit re portages, documenten, analy ses en beschouwingen, onder andere een zelfbekentenis van hoofdredacteur Rudolf Aug- stein. Hetzelfde was het geval in de andere grote (opinie)- bladen die vele pagina's wijd den aan de uitzending en aan de oorzaken en gevolgen er van, waarbij ook Stern-hoofd redacteur Henry Nannen zich tot een uitvoeringe schuldbe kentenis onder de titel „Ja, ik was te laf" had laten verlei den. Het gerenommeerde weekblad „Die Zeit", een van de weinige dat zich van het begin af aan voor de uitzen ding van Holocaust had uitge sproken, wijdde zijn voortref felijke wekelijkse bijlage „Dossier" aan Holocaust. Het is onmogelijk om ook maar een klein deel van de pennevruchten van de talloze redacteuren en hun opinies weer te geven. Maar duidelijk is dat in verschillende vormen twee vragen, die zelf nauw met elkaar samenhangen, tel kens en overal weer opdui ken. De eerste luidt: waarom heeft een film als Holocaust bijna 40 jaar na dato datgene wat al die tijd met succes was verdrongen, in één klap tot levendige herinnering ge maakt bij de ouderen en tot grote interesse gevoerd bij de jongeren En de tweede vraag: waarom had de grote hoeveelheid in formatie die al jaren voor ie dereen beschikbaar was en die ook in massamedia als ra dio en tv volop aandacht kreeg, nog geen fractie van de uitwerking op het grote publiek gehad die Holocaust teweegbracht Een definitief antwoord op deze vragen, zo het al ooit ge geven kan worden, zal nog wel enige tijd op zich laten wachten. Nu worden voorlo pig deelaspekten van het pro bleem aangesneden: voor het eerst was het publiek in de gelegenheid zich met individu ele personen te identificeren en was het daardoor tegelijk in staat zich de afschuwelijke waarheid daarachter in te voelen en te beleven; de ver antwoordelijke geschiedschrij vers en publicisten hebben tot nu toe de jodenvervolging en vernietiging altijd veel te ab stract voorgesteld; de jeugd is nooit met de eigen geschiede nis vertrouwd gemaakt; de deling van Duitsland en de Koude Oorlog hebben er voor gezorgd dat de bevolking veel banger werd voor de commu nisten dan ze ooit voor de fascisten is geweest. Allemaal benaderingen die slechts een deel van de werk elijkheid omvatten. „Het ef fect van Holocaust", schreef Michael Schwarze dan ook in de Frankfurter Algemeine Zeitung, „is uit zichzelf niet te verklaren. De film is als de steen die een onderaards ge welf afsluit". De uitwerking ervan vergelijkt hij met die van de serie „Roots" in de Verenigde Staten: even plotse ling als onverklaarbaar. Net zo min als ooit duidelijk zal worden waarom uitgere kend een routinematig ver vaardigd produkt uit de studi o's van Hollywood de Duitse bevolking zo in rep en roer kon brengen, zal de vraag kunnen worden beantwoord waarom alle voorafgaande po gingen om het publiek over zijn jongste geschiedenis voor te lichten, de mist zijn inge gaan. Het meest verhelderen de op deze kwestie werpt mijns inziens Günther Roh- rbach, tot voor enkele dagen hoofd van de afdeling Drama en Amusement van de WDR en als zodanig nauw met de voorbereiding van Holocaust betrokken. „Maandenlang", schrijft hij over zijn werk kring, „hadden de mensen die de film kenden, evenals dege nen die over een stabiel voor oordeel beschikten, de uitzen ding ervan beschouwd als iets pijnlijks, als een dubieuze boetedoening van onzeker ge worden televisiefunctionaris- sen. Het waren dezelfde men sen die zich als vertegenwoor digers van een „culturele na tie" boos maakten over die barbaren uit Hollywood die zelfs de meest afschuwwek kende gebeurtenis van deze eeuw ondergeschikt leken te maken aan hun schaamteloze commerciële bedoelingen. Deze hoogmoedigen, deze twijfelaars hebben er iets van kunnen opsteken. Holocaust heeft niet alleen ons histori sche bewustzijn veranderd, het heeft ons ook geleerd wat massacommunicatie kan bete kenen. Gebruikelijk was: wat belangrijk is in de uitzendin gen van de Duitse tv richt zich op een ontwikkelde bo venlaag. Dat geldt voor dra ma's en films net zo goed als voor documentaires, commen taren, nieuws. Het nieuwe en verrassende van Holocaust is volgens Rohrbach dat in een cultuur die van boven naar beneden is gericht, zich een film heeft waargemaakt „van onder naar boven" en dat hij daarbij alle tot nu toe gelden de criteria heeft verstoord. Deze handige rolmeetband is een van de kado's, waaruit u een keuze kunt maken, als dank voor het aanbrengen van een nieuw kwartaalabonnement. woonplaats Stuur als dank voor de moeite de rolmeetband paar: woonplaats: Deze bon in open envelop zonder postzegel sturen -raar. antwoordnr. 349. Leiden. Lelden H. Lodewijk za. 10.00 u. en 19.00 u.. zo. 8.30 u.. 10.00 u. hoogmis, 11.30 u.. 18.00 u.. 19.00 u. Lof; H. Middelares za. 19.00 u.. zo. 9.30 u. hoogmis, 11.30 u.; O.L Vr. OnbevL Ontv. za. 19.00 u.. zo. 9.30 u.. 10.45 u. hoogmis. 12.15 u.; St. Antonius van Padua za. 19.00 u. euch. met muzikale omlijsting, zo. 9.30 u.. 11.00 u. euch. met koor. 12.15 u.; H. Leonardus za. 19.00 u., zo. 9.00 u., 10.45 u. hoogmis. 12.00 u.; H. Petrus za 19.00 u.. zo. 9.00 u.. 10.30 u. hoogmis. 12.00 u. en 18.00 u.; O.L Vr. Hemelvaart zat. 19.00 u.. zo. 8.30 u.. 9.30 u.. 11.00 u. euch.. mmv. Dames en Heren koor; Oud Kath. Kerk zo. 10.00 u. hoogmis. Aarlanderveen za. 19.00 u.. zo. 7.30 u., 10.30 u hoogmis; dep. Ter Aar zo. 9.00 u. hoogmis, 12.00u. Alphen a/d Rijn De H. Geest za. 19.00 u.. zo. 9.00 u.; 11.30 u. hoogmis, mmv. Bronzangertjes; H. Bonifatius za. 19.00 u., zo. 8.30 u.. 10.00 u. hoogmis, 11.30 u.; H. Pius za 19.00 u., zo. 9.00 u.10.30 u. hoogmis. 11.45 u. Boskoop za. 17.30 u. in De Stek. 19.00 u. in parochiekerk, zo. 9.30 u. en 11.00 u. par. kerk. Hazerswoude-Dorp H.H. Engelbewaarders za. 19.00 u. met orgel. zo. 8.00 u.. 10.00 u. hoogmis en 11.30 u. (om 14 dagen) Hazerswoude-Rljndl|k zo. 10.00 u. euch. H. Ba rnardus; Het Anker za. 19.00 u. euch., zo. 8.45 u. en 11.15 u. euch. Hoogmade za. 19.00 u„ zo. 10.00 u. De Kaag za. 19.00 u. avondmis, zo. 8.00 u., 10.00u. hoogmis. Katwijk a/d Rijn za 19.00 u.. zo. 9.30 u. hoog mis. 11.15 u.; Kerkgemeenschap Rijnsburg za. 19.00 u., zo. 10.30 u. Langeraar za 19.00 u.. zo. 8.30 u., 10.00 u. en 11.30 u. Leiderdorp H. Menswording za. 19.00 u. jonge renmis. zo. 9.0(1 u.. 10.30 u.. 12 u. Leimuiden za. 19.00 u.. zo. 7.30 u.. 9.30 u. hoogmis. 11.15u. Usse Agathakerk. za. 19.00 u.. zo 8.30 u.. 10.00 u. hoogmis. 11.30 u.; dep. Poelpolder za.- 19.00 u.. zo. 9.00 u. en 11.30 u.; Mariakerk. za. 19.00 u. avondmis, zo. 8 30 u.. 10.00 u. hoogmis, 11.45 u.; H.H.' Engelbewaarders za. 19.00 u. avond mis. zo. 8.00 u.. 9.30 u. hoogmis. 11.00 u. en 17.45 u. avondmis. Nieuwkoop za. 19.00 u., zo. 9.00 u. hoogmis, 10.45 u., 19.00 u. Lof. Nleuwveen - za. 19.00 u.. :o. 9.00 u. en 11.00 Nieuw Vennep za. 19.00 u. avondmis, zo. 9.30 u. hoogmis. 11.00 u euch. Noorden za. 19.00 u. avondmis, zo. 9.00 u. en 10.30 u. hoogmis. Noordwl|k (Maria ter Zee) za 19.00 u. euch. met samenzang, zo. 9.30 u. hoogmis lat. zang. 11.00 u. euch. met samenzang. NoordwiJk-BInnen za. 19.00 u.. zo. 8.00 u., 10.00 u. hoogmis. 11.30u. Noordwijkerhout St. Jozef za. 19.00 u. euch. met samenzang, zo. 10.00 u. hoogmis euch. met koorzang. 11.30 u. euch. met samenzang; St. Vic tor za. 19.00 u. met zang door dameskoor, zo. 9.30 u. hoogmis met herenkoor. Oegstgeest St. Willibrord za. 19.00 u.. zo. 10.30 u. hoogmis. 12.00 u. met samenzang. Bonaventura Mariënpolstr. za. 18.30 u. euch. ned., zo. 9.00 u. euch. ned. 11.00 u. euch. latijn. Oud Ade za 9.00 u.. 19.00 u. avondmis, zo. 8.30 u. hoogmis. 10.30 u. gem.schapsmis. Oud Wetering za. 19.00 u.. zo. 11.30 u. hoog- Roelofarendsveen Maria Presentatie: za. 19.00 u.. zo. 9.00 u. en 11.00 u.; H. Petrusbanden za. 19.00 u.. zo. 9.30 u. hoogmis, 11.00 u 12.15 u. Rijpwetering za. 19.00 u„ zo. 7.30 u.. 9.00 u. met herenkoor. 10 30 u. Sassenheim za. 19.00 u.. zo. 9.30 u. hoogmis. 11.00 u. Stompwljk za. 19.30 u„ zo 8. 9.30 (hoogm),11.18u. Voorhout za. 19.00 u.. zo. 9.00 u.. 10.30 u.. 11.45u. Voorschoten za 19.00 u.. zo 10.00 u. hoogmis. 11.30 ut Warmond za 19.00 u.. zo. 8.30 u.. 10.00 u. hoogmis. 11.30 u. Woubrugge za. 19.00 u.. zo. 10.00 u. hoogmis. Zevenhoven za. 19.00 u.. zo. 9.00 u. hoogmis. 10.45 u. Zoeterwoude-Rijndijk Meerburgparochie za 19.00 u. met wisselende koren; zo. 10.00 u. hoog mis met wisselende koren, 12.00 u. met volkszang. 18.00 u. zonder koorzang. Zoeterwoude St. Jan Zuidb. weg zo. 10.30 u. hoogmis; Chr. Dienaarkerk za. 19.00 u. met zang, zo. 9.15 u. hoogmis. Lelden Herv. Gem. Hoogl.kerk 10 dr. Lamping. 11.45 Stud.dienst, Marekerk 10 ds. Meijers, 17 dr. Bezemer. Scheveningen. Maranathakerk 10 ds. v. Achterberg, Merenwijk 10 ds. v. Leeuwen en pas tor van Well, 17 da v. Leeuwen (Vesper IKON t.v.- uitz.). Bethlehemkerk 10 ds. Pannekoek. Bevrij dingskerk 10.30 ds. v.d. Boogert. Vredeskerk 10. ds. mw. de Mey-Meulendijk, Eglise Wallone 10.30 pasteur Ribs. AZ.huis 10.15 ds. Bovenberg, Dia- c.huis 10.30 ds. van Hof Jeugdkapeldiensten: Vre deskerk 10, Goede Herder 10.30 - Geref.Kerken: Zuiderkerk 10 ds. Sytsma, 17 ds. Koolstra. Petra- kerk 10 ds. Vegter, 17 da Haverkamp. Oude Vest 10 ds. Gesink. 17 ds. Sytsma, Maranathakerk 10 ds. v. Achterberg. 17 ds. Versluys. Bevrijdingskerk 9'ds. Haverkamp. 17 ds. Bovenberg. Groenhoven 10 da Koolstra - Merenwijk aula Valkenpad 9.30 er. 11 euch./avondmaal - Geref. Gem. 10 en 16.30 leesdiensten - Chr. Geref. Kerk 10 en 17 da Brandsma. Ermelo - Geref. Kerk Vr. 10 en 17 ds. Gootjes - Geref. Gem. Ned. 11.30 en 17.30 lees diensten - Doopsgez. en Rem. kerk 10.30 da Mey- ering - Baptistengem. 10 ds. v. Mameren - Ev. Luth. kerk 10.15 ds. v.d. Horst Delft - Nieuw Apost. Kerk 9.30 en 16 diensten - Ev. Chr. Gem. 10 dhr. Dikkes - Leger des Heils 10 en 19.30 sa menkomsten - Zevendedagsadv. 11 ds. Bouwer - Ev. Centrum Zijlsingel 10 dhr. Zijlstra - Zending swerk Jeruel 18 samenkomst. Aarianderveen Herv. Gem. 10 ds. Wolthaus, 19 ds. Boogert, Leiden - Geref. Kerk 10 ds. Teneyen- huis. 18.30 ds. Femhout - Chr. Geref. Kerk 19.30 en 17 ds. v. Maris, Soest. Ter Aar Herv. Gem. 10 ds. Quak, Vianen. 18.30 ds. Lindenburg - Geref. Kerk 9.30 en 18.30 dien sten. Abbenes Herv. Gem. 9.30 ds. Goverts. Alphen a.d. Rijn Herv. Gem. Opstandingskerk 10 Dienst 18.30 ds. v.d. Heiden, Adventskerk 10 ds. Hanemaaijer, 17 Dienst. Kruiskerk 10 da v.d. Heiden - Geref. Kerk Salvatorkerk 10 ds. Stolk, 18.30 kand. Teneyenhuis, Maranathakerk 10 ds. Femhout 18.30 ds. Stolk - Marthastichting 20 sa menkomst - Beptistengemeente 10 ev. Smit. 18.30 ds. Koekkoek - Leger des Heils 10 en 19.30 sa menkomsten - V.E.Gem. 10 dhr. Bulthuis. Alphen-Noord Herv Geref. Kerken: Goede Her der 9 ds. Mulder. 10.30 ds. v. Santen 18.30 zang- dienst. De Bron 9 ds. v. Santen. 10 ds. v.d. Ree. 10.30 ds. Mulder. 18.30 ds. Verheul. Ashramcollege 9.30 ds Verheul - Sionskerk 9.30 ds. van Daalen. Veenendaal 18.30 ds. Verploeg, Oudshoomseweg 10ds.Oort. Bodegraven Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds. Cir kel, Woudenberg. 18.30 ds. Quartel, Gouda, Salva torkerk 10 ev. dienst ds. Richter, 18.30 ds. de Vreugd, Bethlehemkerk 10 ds. Kalkman, 18.30 kand. van Doelen, Veenendaal - Geref. Kerk 10 en 18.30 ds. 'tHart. Hazerswoude Herv. Gem. 9.30 ds. Hartveld. Rotterdam, 18.30 ds. Geertsema - Geref. Kerk 10 ds. Versluys. 17 ds. Nierop, Koudekerk. Hoogmade Herv. Gem. 10 ds. de Vree. De Kaag Herv. Gem. 10 ds. Carstens. Katwijk a.d. Rijn Herv. Gem. Diensten: Dorps kerk 10 en 18. Ontmoetingskerk 10 en 18.30 - Ge ref. Kerk 10 ds. v.d. Horst. 17 ds. Vrolijk. Katwfjk aan Zee Herv. Gem. Diensten: Nieuwe Kerk 10 en 18. Oude Kerk 10 en 18. Ichtuskerk 10 en 17. Pniëlkerk 9.30 en 18. School 10 - Geref. Kerk Triomfator. 10 ds. v.d. Horst. 17 ds. Vrolijk, Vredeskerk 10 ds. Meynen, 17 ds. v.d. Horst - Chr. Geref. Kerk diensten 10 en 17 - Geref. Kerk Vr. 10.15 Dienst. 15.30 ds. Hoff - Volle Ev. Gem. 9.45 ds. Bulthuis-Soefibeweging 16 eredienst. Koudekerk Herv. Gem. 10 en 18.30 Dienst - Ge ref. Kerk 10 en 17ds. Nierop. Leiderdorp Herv./Geref. Kerken 10 ds. Geursen, 18.30 idem. Hoofstr.kerk 10 ds. Doesburg, Schep- Gedeeltelijk ter herkenning, gedeeltelijk om niet hardhandig met de wet in aanraking te komen, draagt elk stuk de naam van de heden daagse maker: Masse Frères. VLAARDINGEN - Heel lang zaam en heel precies, soms met een levertijd van enkele maanden, vervaardigt een aardewerkfabriek in het Franse Desvres bij Boulogne imitaties, „namaaksels" van originele Delftse produkten uit de 17de en 18de eeuw, maar ook van pronkstukken in oude stijl uit Straatsburg, Rouaan, Nevers, Marseille, Montpellier en tientallen an dere. Voor Nederland heeft de handelaar in bouwmateri alen A. Baauw in Vlaardin- gen een agentuur op zich ge nomen. „Dat doe ik in m'n vrije tijd", aldus Baauw. „Er zit nog geen dagtaak in; voor dit soort aardewerk, relatief vrij kostbaar, bestaat slechts een klein, selectief publiek. Het zal nog veel tijd kosten, voor dit produkt voldoende bekendheid heeft gekregen" Op het eerste gezicht, vluchtig bekeken, lijkt Baauw een dubbele toonzaal met twee soorten aardewerk te beher en: plezierig souvenierwerk dat voornamelijk aardig is voor de toeristen die per bus worden aangevoerd en zich snel een stukje Delfts blauw willen aanschaffen, maar ook goedgelukte imitaties van mu seumstukken. Wat wil Baauw? De Vlaardinger wil in feite een tegenstrijdigheid. Hij kan vertellen, hoe deskundigen stukken uit zijn collectie ver warren met originelen, om al dus te bewijzen dat zijn aar dewerk op ambachtelijk vlak niet hoeven onder te doen voor museumstukken. Aan de andere kant geeft Baauw ook onmiddellijk toe, dat een ech te deskundige zonder meer verschil zal kunnen zien. Niet alleen, omdat het handels merk van het Franse bedrijf in het aardewerk staat ge drukt onder het glazuur maar ook, omdat opzettelijk verschillen zijn aangebracht, om niet met de wet in hand gemeen te raken. Baauw: „Inderdaad zijn origi nelen onbetaalbaar. Maar wie op het idee zou komen om onze produkten in Amerika als origineel te verkopen, zal vermoedelijk tegen de lamp lopen. Een Amerikaanse kunstkenner, die schatten wil betalen voor een Hollands ori gineel, zal ook wel over zo veel vakkennis beschikken of naslagwerken, dat hij er niet intuint. Ook zal het niet kun nen voorkomen, dat ons aar dewerk na een paar jaar op zolder te hebben gelegen, voor origineel zal worden ver sleten. Het merk van het Franse bedrijf, Masse Frères, staat er immers in". Maar met dit onderscheid houdt het verschil tussen ori gineel en imitatie op. Baauw: „Imitatie is een beladen woord, het maakt dit aarde werk goedkoper dan het is. Misschien is namaaksel beter, of reproduktie". Maar welk woord aan dit nieuwe aardewerk wordt ge geven, „in de stijl van" komt er wellicht het dichtste bij. Baauw, die zich de laatste ja ren onafgebroken met deze mengvorm van kunst en am bacht heeft beziggehouden: „Ook in vroegere eeuwen maakte men gebruik van be staande ontwerpen en teke ningen. Er zit iets in, een re den waarom het Delfts blauw, maar ook aardewerk uit an dere steden in Europa, zo be roemd is geworden. Welnu. pingskerk 9 en 10.30 Mw. Jacobi. Leimuiden Herv. Gem. 9.30 ds. Bos, Badhoeve dorp, 19 ds. Molenaar. Nleuwveen Geref. Kerk 9.30 en 19 ds. Los. Usse Herv. Gem. Dorpskerk 10 en 19 ds. 't Hooft, Pauluskerk 10 ds. de Gelder HA - Geref. Kerk 10 en 19 ds. de Wit - Chr. Geref. Kerk 10 16.30 ds. v. Dijken. 19 ev.dienst ds. v. Dijken - Ge ref. Gem. 10 en 1,6 ds. Hakkenberg - Geref. Kerk Vr. BV Salv. 9 en 17 ds. Schuurman - Geref. Kerk Pr.str. 10 leesdienst 15 ds. Gootjes. Leiden. Nieuwkoop Herv. Gem. 9.30 en 18.30 H A. ds. Bronsgeest - Ger. Kerkdiensten 9.30 en 18.30 - Chr. Ger. Kerk 9.30 Dienst. 14.15 ds. Hamstra. Nieuwveen Herv. Gem. 9.30 ds. Molenaar, 18.30 ds. Klusener. Nieuw-Vennep Herv. Gem. 9.30 ds. Schram. Ab coude. 19 ds. Goverts - Geref. Kerk 9.30 ds. Wijn gaarden. 16.30 ds. Rang. Noordwijk Herv. Gem. Voorstraat 10 ds. Keu- ning, 19 ds. van Dok Rotterdam, Sole Mio 9 ds. Keuning, Hoofdstraat 9 ds. Bakker, 10.30 ds. War- nink, jeugddienst. 17 dr. Elgersma. De Rank-lchtus 10 kand. Jongkind. Langerak. 17 ds. Hovius, Kat wijk - Boerenburg Vierboet 10 jeugdkapeldienst - Geref. Kerk Hoofdstr." 9 dhr. Bakker, 10 30 ds. Warnink, 17 ds. Elgersma. Vinkelaanke'rk 9.30 ds. Elgersma, 17 ds. Warnink, Stichtingskerk 11 ds. Bosman. Oegstgeest Herv. Gem. Groenekerkje 10 ds. ter Linden, Pauluskerk 10 ds. Mackaay. Gem.cmtr. 10.30 ds. Wagenvoorde, 19 ds. Brokerhof. Voor hout. jeugdkerk 10.30 Jan Robbers. Endegeest •9.30 ds. Friederich. Diac.huis 10.30 ds. v. 't Hof, van Wijckersloot 16.30 ds. Jansen Schoonhoven - Geref. Kerk 10 ds. Heemskerk, 19 ds. Brokertiof - Volle Ev. Broederschap 16 samenkomst. Oude Wetering Herv. Gem. 9.30 ds. Lalleman - Geref. Kerk 9.30 ds. de Boer. 17 ds. Meyer. Rijnsaterwoude Herv. Gem. 9.30 ds. de Kruijf, 19 ds. Muis, Oudenbosch - Chr. Ger. Kerk 9.30 Dienst, 14.15 ds. Bouw. Rijnsburg Herv. Gem. Grote Kerk 9.30 ds. v. Niel HA. 17 ds. v.d. Bogerd HA. Bethelkerk 9.30 ds. v.d. Bogerd. 17 ds. v. Niel - Geref. Kerk Petra- kerk 9.30 dr. v. Oeveren. 17 ds. Huisman, Immanu- ëlkerk 9 en 10 30 ds. Huisman. 17 ds. v. Wijk. Ma ranathakerk 930 ds. Baaijen. 17 dr. v: Oeveren - Chr. Geref. Kerk Diensten 9.30 en 17. Sassenheim Herv. Gem. 9 en 10.30 ds. v.d. Meer, 18.30 ds. Boer Katwijk - Geref. Kerk 10 dr. Vlijm, Leiden. 17 ds. Baas, Katwijk - Chr. Geref. Kerk 10 ds. Rebel. 17 ds. Visser, Nieuw Vennep - Volle Ev. Gem. 19 samenkomst in kerk NPB. Valkenburg Herv. Gem. 10 ds. Veldkamp, Denj Haag, 18.30 jeugddienst - Geref. Kerk 9.30 en 18.30 kand, Wind, Ermelo - Geref. Kerk Vr. 9.30 ds. Hoff, 17 leesdienst. Voorhout Herv. Gem. 10 ds. Brokerhof. Voorschoten Geref. Kerk 10 ds. de Zeeuw, 19 jeugddienst, aula 9.30 Herv. dienst. Warmond Herv. Gem. 10 en 17 ds. den Tonke- laar. Wassenaar Herv. Gem. Diensten: Dorpskerk 10. 16.30 en 19. Kievitskerk 10, Messiaskerk 10. Dorp scentrum 9 30 - Ned. Prot. Bond 10.30 ds. Werner - Geref. Kerk Dorp 10 en 17 ds. v.d. Meulen, Zuid 10 en 17 drs. v.d. Kamp. Woubrugge Herv. Gem. 10 ds. Oort, 18.30 ds. Meyers. Leiden - Geref. Kerk 9.30 kand. Visser. A'dam, 18.30 ds. Hartkamp. Zevenhoven Herv Gem. 9.30 ds. va. Doorn. Doorwerth. 19 ds. Nicolai - Geref. Kerk 9.30 dhr. Goedhart. 19 ds. Nicolaï. Zwammerdam Herv. Gem. 10 ds. Haakman. 18.30 ds. Steinhart jeugddienst in Geref. Kerk - Geref. Kerk 10 ds. v.d. Heiden. kopje „kunst" vallen, blijft onbesproken; sommige stuk ken zijn niet meer dan erg goed ambachtelijk werk, an dere neigen naar het kunst zinnige, al naar gelang van de smaak van de kijker. Baauw: „Die vraag moet ie der voor zich maar beant woorden. Wie een stuk aarde werk mooi vindt, zal aan de vraag of het kunst is, voorbij gaan. In elk geval kan ieder, die bewonderaar is van stuk ken die in musea zijn opgeno men, bij ons terecht. Hij zal alleen verschil kunnen zien, als hij origineel en namaak naast elkaar legt. Maar in werkelijkheid koopt hij vrij wel hetzelfde, ambachtelijk gezien." En dan is er uiteraard een^j groot financieel verschil: mu-^ seumstukken zijn onbetaal-L^ baar, het werk in Vlaardingen P t kan weliswaar niet goedkoop, zijn variërend van een(n( paar tientjes tot enkele dui-^e zenden maar is aanschaf- baar. Baauw: „Een echte lief-^, hebber kan hier terecht, zon-a der angst rommel in handen^ te krijgen. De levertijd isjgr soms ook enkele maanden.^ Alleen, het publiek hiervoor is nog niet groot. Men zal dit|as aardewerk langzaam moeten herontdekken" F.J. BROMBERG Een aantal stukken in de toonzalen in Vlaauringen van „Het aardsgoed" die ambachtsvorm, of het nu kunst is of niet, wordt in Frankrijk opnieuw toegepast". Baauw kan uitleggen en aantonen hoe de tekening op het aardewerk ontstaat, soms na vier keer bakken, met steeds andere kleuren en motieven. „Ongelooflijk tijdro vend. Natuurlijk zou men een of meer fasen in bewerking over kunnen slaan, maar dan zou dit aardewerk in de buurt komen van de goedko pe souveniers en dat willen wij juist vermijden". De twee toonzalen van ,,'t Aardsgoed" knap dubbel zinnig —aan de Vlaardingse Kortedijk 71 geeft werk te zien van verschillende stijlen uit vele steden, die destijds wereldbekend werden.' Het is knap nagemaakt en in som mige gevallen zijn nieuwe ontwerpen gebruikt. De vraag of al deze stukken onder het

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 4