Op scholen
staan video
recorders
vaak
vergeten
in de kast
TERUGBLIK
OP VOLLE TOEREN"
IN CARNA VALSSTEMMING
RADIO ZATERDAG
TELEVISIE VANAVONC
TELEVISIE ZATER
RADIO VANAVOND
Schaatsen
op tv
Rubens (Johan Leysen) met zijn tweede vrouw, de 16-
jarige Hélène Fourment (Ingrid de Vos).
Gisteravond heb ik gekeken
naar de derde aflevering van
„Holocaust", de Amerikaanse
film die momenteel op de
Duitse televisie wordt ver
toond, wat daarginds, zoals
men heeft kunnen lezen, nog
al wat beroering heeft ge
wekt. Om te beginnen mag ik
bij wijze van terzijde wel op
merken dat de afschuwelijke
gewoonte van de Duitsers om
buitenlandse films na te sync
hroniseren in dit speciale ge
val eigenlijk wel goed uitviel.
Nu sprak bijvoorbeeld Hein-
rich Himmler namelijk ge
woon het gescandeerde taaltje
dat hij destijds ook gebruikt
zal hebben. En ik mag er niet
aan denken dat de vent voor
mijn ogen Amerikaans staat
te spreken. Voor de rest moet
ik bekennen, dat ik met zeer
gemengde gevoelens heb zit
ten kijken. Uiteraard hoofza-
kelijk met die van dé diepste
afschuw vanwege de zichtba
re herinneringen aan de
meest onterende misdaden die
de mensheid waarschijnlijk,
althans op zulk een grote
schaal en in zulk een korte
spanne tijds samengeperst,
ooit heeft beleefd. Maar ook
moet ik, wellicht voor de zo
veelste keer, bekennen, dat ik
een principieel en voor mijn
part instinctief bezwaar heb
tegen het feit, dat zulk een
historische „stof' wordt om
gewerkt tot een schouwspel
waarnaar men om der wille
van de spanning of vanwege
„het interessante" in een be-
hagelijke stoel zit te kijken.
En eigenlijk geldt in dit speci
ale geval alles wat ik toch al
heb tegen het „dramatiseren"
van de recente historie. Tot
in de ik weet niet hoeveelste
macht. Zulks in aanmerking
genomen dat de makers van
de film - ook wan de twee vo
rige afleveringen heb ik brok
stukken opgevangen - hun
werk met bekwaamheid en
met kennelijke integriteit heb
ben gedaan. En ook dat de
rolprent bijzonder geschikt
moet zijn om bijvoorbeeld
discussies op gang te bren
gen. Dat laatste kan vooral
zijn nut hebben in het Duits
land van nu zelf. Zoals trou
wens blijkt uit de discussie,
die na elke aflevering op de
Duitse televisie - de vertoning
is wat weggedrukt op het der
de, als cultureel beschouwde,
net, maar dan weer zowel bij
de NDR als de WDR - losko
men en die deskundig worden
HERMAN HOFHUIZEN
VRIJDAG 26 JANUAR11979
HILVERSUM 1
P.P.: 18.19 Uitz. van het GPV. KRO:
18.30 Nws. 18.41 Marktber. i.s.m.
KNBTB. 18.43 (S) Punt Uit'. 20.00 (S)
in antwoord op uw schrijven. 21.55
Overweging. 22.00 (S) Ballads Blues
en Beton Swing. 22.30 Nws. 22.40
(S) Goal. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM 2
Vervolg Embargo (18.00 Nws.) NOS:
19.40 Praten met de minister. 20.00
Nws. 20.05 Europees Concert Podi
um; Utrechts Symfonie Orkest: Klas-
'e\
sieke muz. (Pauze: Impress! ge
nieuwe muziek-centrum VredenigQ
22.30 Jazz van nu. 23.00 (S) M
oog op morgen. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM 3
NOS: 18.03 De vacaturebank, ft
(S) Avondspits. 19.02 (S) Al J;
(19.30 Veronica's Popjou w
VPRO: 20.02 (S) Oorkussen. .w
(S) Black Star Llneer. 23.02 (S
gos de Musica. AVRO: 1.02 (Bh
Steenen Tijdperk. 2.02 (S) Gew
uur radio. 4.02 (S) 'n Nachtje >r,
6.02-7.00 (S) Goedemorgen.
rro
HILVERSUM 1
VARA 7.00 Nws. 7.02 (S) Z O. VARA'S.
Zaterdagochtendshow. (7.30 Nws. 7.41
Dingen van de dag 8.30 Nws. 8:36
Gymnastiek voor de vrouw). 10.30 Nws.
10.33 (S) Z.l. en de wereld. 12.26'
Mededelingen voor land- en tuinbouw.
12 30 Nws. 12.41 (S) In de Rooie Haan.
14.30 (S) NAR, Nederlandse Aritestenre-
vue. 15.30 Nws. 15.33 Kinderen een
kwartje. 16.00 (S) Het zout in de pap.
17.30 Nws. 17.32 Dingen van de dag.
HILVERSUM 2
TROS 7.00 Nws. 7.11 Rustig bijkomen.
8.00 Nws. 8.11 Aktua-ochtendeditie.
9.00 Voorzichtig.breekbaar. (9.35
Waterstanden). 10.00 De tien om kin
dershow. 10.30 Coulissen. (11.00 Nws.)
11.30 Aktua-sportcafé. OVERHEIDS
VOORLICHTING. 12.49 Franco Huis.
13.00 Nws. TROS 13.11 Aktua 2. 13.30
Wegwezen. 14.45 Kom eent langs in
HILVERSUM 3
id
IEDER HEEL UUR NIEUWS. NCf «g
Start. 8.03 (S) Happy Sound. 9 M
Muziek bij de koffie. 11.03 (S) f
tion. 12 03 (S) Los Vast. 14.03
Barend. 16.03 (S) Sportshow. 1
HILVERSUM 4
AVRO 7 00 Nws. 7.02 (S) Op ee}ej
stationnetje 's morgens in de vi
8.00 (S) Weg-geef klassiek. 9.0**
9.02 (S) Concerto Mattinale: V
van Sergei Prokofjew. 10.40 AVRut
demie. Blokfluit spelenderwijs. 1\en
Pistache. 13.00 (S) Opera met
Watkinson. 14.00 Nws. 14.02 JJ
gevarieerde bezetting. 15.30 In
tenschap dat... 16.00 (S) Jazz"i
trum. 16.40 Richting.
RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT/
NEDERLAND 1
Teleac
10.45 Russisch, les 6
11.30 Microprocessors, les 13
12.00 Biologie, les 9
12.15 Natuurkunde, les 5
VARA
15.32 Barbapapa
15.37 De film van Ome Willem
16.07 Tarzan en de diamanten
zoekers
DUITSLAND 1
10.00 Journaal. 10.25 Disco '79.
11.10 Auslandsjournal.
11.55 Weltcup-Sklrennen
(Abfahrtslauf der Herren).
13.40 Programmaover
zicht. 14.10 Journaal.
14.15 Sesamstras9e. 14.45
Berliner Nachmittag.
DUITSLAND 2
13.00 Programmaoverzicht.
13.30 Voor
14.15 Voor Turken.
Journaal. 15 Fra
speelfilm met
Hardy. 16.30
Show (met
Burns). 16.59 Der
Preis. 17 Journaal.
Lënderspiegel.
BELGIE NED. 1 en
14.00 Wereldtitel veldr
voor amateurs. 15.30
aan dag, cultuurkro
16 Open school.
BELGIE FRANS 1 e
IE
15.15 Grote prijs van het ifcoi
se lied 1978, finale.
Une demande en rrpcl
TV-spel
17.30 La preuve par[>d!
spelprogramma.
fat
Streekradio
bang voor
wildgroei
(Van onze radio- en tv-redac-
tie)
Amsterdam Het overlegor
gaan van regionale omroepen
„Roos" heeft in een brief het
bestuur van de NOS ge
vraagd zich uit te spreken
over een „positief beleid" ten
aanzien van ontwikkeling en
uitbreiding van de streekra
dio.
Komt er geen duidelijke posi
tieve uitspraak van het NOS-
bestuur, dan moet worden ge
vreesd voor wildgroei naar
Italiaanse model van streekra-
diostations, waarin de invloed
van commercie en overheden
groot zal zijn en waarop de
NOS geen enkele greep meer'
zal hebben. „De aarzeling, de
vrees voor concurrentie, de
terughoudendheid, de soms
badinerende toon, de vrijblij
vendheid en het gebrek aan
kennis over het werk van de
regionale omroepen bij het
NOS-bestuur, vormen geen
goede basis voor een con
structief beleid," aldus Roos.
HILVERSUM - De NOS-
televisie zal in de komen
de weken veel uitzendin
gen wijden aan schaat
senrijden. Zaterdag en
zondag komen samenvat
tingen van de drie dagen
in het Thialf-stadion in
Heerenveen te houden na
tionale kampioenschap
pen voor dames, heren en
sprinters.
Enkele dagen later begin
nen in Zagreb de Europe-,
se kampioenschappen
kunstrijden. Daarvan laat
de NOS op woensdag 31
januari, donderdag 1, vrij
dag 2 en zaterdag 3 fe
bruari niet commentaar
van Joan Haanappel beel
den zien, meestal laat in
de avond.
Voorts komen er samen
vattingen van het wereld
kampioenschap voor da
mes, dat op zaterdag 3 en
zondag 4 februari in de
Haagse uithof wordt gere
den en van de wereld
kampioenschappen voor
heren in Oslo op zaterdag
10 en zondag 11 februari.
Het commentaar bij het
hardrijden wordt steeds
verzorgd door Fred Rac-
ké.
Ton van Kluyve met het
nummer „Laat eens wat van
je horen" en Ria Valk met
„Reuteuteuteu" zijn te gast
in het TROS-programma „Op
volle toeren" waarin presen
tator Chiel Montagne veel
aandacht besteedt aan het
komende carnaval. Daarom
treden niet alleen Ton en Ria
op maar komen ook Nico-
Haak, Corrie van Gorp, Pier
re Kartner, Rita Corita en
André van Duin langs. Ver
der is er naast dit carnavals-
geweld ook het vaste onder
deel: de Nederlandse top 5.
Ned.1,19.47 uur.
De man van Atlantis
Mr. Schubert stuit bij onder
zoekingen naar mineralen op
een krachtenveld. Hij kan er
niet binnendringen, maar wil
wel de kristallen gebruiken
om zo de internationale ver
bindingen te kunnen beheer
sen. Hij heeft de hulp van
Mark nodig, maar die is al op
weg naar de „onzichtbare
muur" zoals dr. Elizabeth
Merrill het krachtenveld be
schrijft.
Ned.1,18.59 uur.
Derrick
Hoofdinspecteur Derrick en
zijn assistent Klein krijgen
het moeilijk als een man die
in voorarrest zit omdat hij
verdacht wordt van diefstal
uit de gevangenis wordt be
vrijd. Hij leeft echter niet
lang, want enkele minuten la
ter wordt hij dood aangetrof
fen bij de rivier de Isar. De
taak van Derrick en Klein is
nu om uit te vinden welke de
laatste contacten van het
slachtoffer waren.
Ned.1,20.30 uur.
Ramses en Liesbeth
De TROS maakte van de suc
cesvolle show van Ramses
Shaffy en Liesbeth List opna
me. Ze zingen bekende en
minder bekende liedjes in
deze „tour de chant".
Ned.1,21.55 uur.
Philippe Charboneau (Andrew Stevens) wordt in de
tweede aflevering van ,,De bastaard" verliefd op Anne
Ware (Kim Cattrali).
De lieve vrede
In het eerste deel van het
filmportret van de hervormde
gemeente in Leersum kon er
niet dieper worden in gegaan
op de verschillen in geloofs
beleving tussen de oude be
volkingskern en de nieuwko
mers. Daarom wordt daar
NEDERLAND 1
NOS
18.30 Sesamstraat
18.45 Paspoort voor Spanjaar
den
18.55 Journaal
TROS
18.59 De Man van Atlantis, TV-
serlc, af 1.11
19.47 Op volle toeren, afl.4
20.30 Derrick, TV-serle
NOS
21.37 Journaal
TROS
21.55 Ramsea en Uesbeth,
show
22.50 Praatje met de premier
IKON
23.00 De lieve vrede, deel 2
NOS
23.40 Journaal
NEDERLAND 2
Teleac
18.25 Meten met een maat, les
3
NOS
18.55 Journaal
KRO
18.59 Wlckle de Viking
19.20 Muppet Show (met Julle
Andrews)
NOS
20.00 Journaal
KRO
20.27 De bastaard, TV-serle,
afl.2
21.30 Brandpunt
22.05 Pieter Pauwel Rubens,
TV-serle, afl.4
23.00 De Alles Is Anders Show
NOS
0.05 Journaal
DUITSLAND 1
WDR
18.00 Heldl, TV-serle (Der Alp-
öhi). 18.30 Maria Wimper
65 (Die Elntrlttskarte, Par-
zenlied). 18.40 Die Gras-
hüpfer. 19.15 Hier und
Heute.
20.00 Journaal
20.15 Einsame Gegner (Two
Solitudes), Canadese
speelfilm (1978) van Lio
nel Chetwynd met Jean-
Pierre Aumont en Stacey
Keach
22.00 Plusminus, economieru
briek
22.30 Tagesthemen
23.00 Die Sportschau
23.25 Lobster, TV-serie, slot
(Das Kind)
0.25 Journaal
DUITSLAND 2
18.20 Dlck und Doof (Laurel
Hardy In „Der ëngstllche
Blëser", afl.2). 19 Jour
naal. 19.30 Auslandsjour
nal.
20.15 Gauner gegen Gauner,
TV-serle (Madame Moni-
Kopjes en schoteltjes kletteren met
een nijdig geluid op elkaar. De buf
fetjuffrouw van „Singer" in Laren
blijkt het record snelopruimen te
willen verbeteren. Al met al lijkt de
entourage weinig geschikt voor een
rustig interview, maar Wim Blauw
denkt daar toch anders over. Wim
Blauw, filmdocent aan het Montes-
sorilyceum in Den Haag en mede
werker van het Instituut Film en
Jeugd, zit klaar om van wal te ste
ken. Onderwerp van het gesprek: de
audiovisuele vorming van leerkrach
ten en het gebruik van de media in
het onderwijs. Of om het wat sim
peler te zeggen: hoe leren we de
mensen omgaan met film, radio, te
levisie e.d.
„We (de leden van de Kontaktgroep
Audiovisuele Vorming) hadden op
„Festikon '78", de educatieve film-
week in hetzelfde „Singer", aan de
regionale omroepen in Nederland de
kans willen bieden om te laten zien
hoe wij in de regio met bijvoorbeeld
aktiegroepen werken. Hoe we iets
oppakken, als er mensen naar ons
toekomen met bepaalde problemen
of mededelingen. Óf we dan samen
met die mensen een programma ma
ken of dat we „journalistiek" te
werk gaan. Met dat laatste bedoel ik,
dat ze er zelf op af gaan en ook zelf
een programmaatje maken. We de
den die poging om de regionale om
roepen in beweging te krijgen, omdat
wij vanuit onze ideeën over media-
onderwijs zeggen: we leren de men
sen met media omgaan. We leren ze,
zeg maar, zender worden".
Alleen Radio Stad Amsterdam was
onmiddellijk bereid om mee te wer
ken. De regionale omroep Zuid vond
het initiatief wel leuk, maar zat net
middenin een verhuisdrukte. En de
overige regionale omroepen lieten
niets van zich horen. Brieven bleven
liggen. Ook zei men: „Journalistiek is
een vak en dat moet je zeker niet in
handen van gewone mensen geven,
want dan gaat het helemaal de mist
in. Denk je nu echt, dat mensen van
de straat zo maar iets samen met
ons zouden kunnen maken? Kom
nou!".
„Ik ontken niet, dat journalistiek een
vak is, dat is een duidelijke zaak",
zo vervolgt Wim Blauw. „Maar wij
werken meer vanuit een emancipe
rende gedachtengang. Via de media
kunnen mensen zich uitdrukken en
hun opvattingen en meningen de we
reld in brengen. Op die manier wer
ken wij ook in scholen en vorming
scentra. Wij willen de media naar de
mensen toe brengen. Maar als je de
huidige, grote omroepen kritisch be
schouwt, dan blijkt het haast hele
maal niet mogelijk om daar binnen
te dringen. Ze hebben allemaal hun
eigen kanalen, hun eigen mensen, en
daar kom je als buitenstaander erg
moeilijk tussen".
Een andere mogelijkheid om aan me
dia-opvoeding te doen ligt op de
scholen. Vandaar dat het Instituut
Film en Jeugd van start ging met
een projekt „film-televisie-werkelijk
heid". Wim Blauw: „Het projekt om
vat een volledige docentenbegeleiding
en een planning voor een program
ma van zeven weken, waarin de leer
lingen geconfronteerd worden met
beeldinformatie, beeldanalyse, recla
me, kranten, televisie en noem maar
op".
Heel wat scholen schaften indertijd,
in de ban van de audio-visuele vor
ming, alle mogelijke apparaten aan.
Van video-recorders tot televisieca
mera's toe. Vaak staan ze weer ver
geten in de kast.
Blauw knikt instemmend. „Inder
daad, ik heb me laten vertellen dat
er zelfs scholen zijn die complete
studio's tot hun beschikking hebep,
die ze niet of nauwelijks gebruiken.
Daarbij spelen diverse factoren een
rol. De traditionele factor is een ze
kere apparatenangst bij de docenten.
Ze weten niet precies hoe alles
werkt. Nadrukkelijk wil ik ondersc
heid maken tussen onderwijstechno
logie, waar de audio-visuele middelen
als onderwijshulpmiddel ingezet wor
den, en audiovisuele vorming, waar
het gaat om de leerlingen vertrouwd
te maken met de werking van de
media en het hanteren daarvan".
„Een tweede reden is, dat veel on
derwijsgevenden die audio-visuele
media beschouwen als „Spielerei".
Wel leuk, maar het kost teveel tijd.
De jongens en meisjes moeten klaar
gestoomd worden voor het examen
en dus houdt men zich strak aan het
programma. Een derde factor is, dat
docenten tijdens hun opleiding te
weinig in aanraking zijn gekomen
met de audio-visuele middelen. Daar
komt langzamerhand verandering in.
Op zeven pedagogische academies
liep een projekt „Zelf werken met
beeld en geluid in de onderwijzerso
pleiding", onder auspiciën van het
Instituut Film en Jeugd en de Stich
ting Amateurfotografie.1 Ik moet er
direkt bij zeggen, dat het van een
docent nogal wat inzet en tijd vergt
ony zélf een beetje goed programma
in elkaar te timmeren. Het is in ie
der geval veel gemakkelijker om van
buiten de school allerhande dia-series
en filmbanden aan te schaffen. Maar
ik vraag me af of het gebruik daar
van wel effectief is. Vaak dienen die
films en dia-series als opvuliertjes
voor de. lessen aan het eind van de
vakantie of worden ze helemaal niet
geïntegreerd in de lessen. Je merkt
vaak, dat leerlingen het zien van
films en dia's beschouwen als een
uitje. En niet als les. Ik heb het zelf
eens ervaren, dat ik ter illustratie
van een bepaalde leerstof twee dia's
liet zien. Toen ik zei: „Dat was het
dan", braken er luidruchtige protes
ten los. „Noemt u dat nou leuk dia's
kijken?" De leerlingen zijn duidelijk
ingesteld op consumptief kijkgedrag
en het zal erg moeilijk zijn om dat
te doorbreken, mits kinderen inder
daad leren om dit soort zaken te
zien als goede hulpmiddelen, die je'
bij de lessen kunt gebruiken. Het
zelf leren hanteren van diverse audi
ovisuele media, met andere woorden
het zelf actief worden als zender, zal
vermoedelijk een ander, meer kri
tisch kijkgedrag bevorderen".
„Projectonderwijs", zo vervolgt Wim
Blauw, "gaat uit van een meer
emancipatorische gedachte in het on
derwijs, namelijk dat de leerling zelf
in staat moet zijn om bepaalde za
ken te leren onderzoeken en tot een
eigen mening te komen. Te vaak nog
moet de mening van de docent gere
produceerd worden. Projektmatig on
derwijs heeft hele scherpe conse
quenties. Je onderwijs wordt trager;
je hebt er minder greep op. Sommi
ge leerlingen zullen erop afknappen,
omdat ze het niet gewend zijn. En
het is de vraag of je als docent sa
men met je leerlingen een keer de
mist in durft gaan. Ik persoonlijk
vind dat niet zo erg. Je hoort vaak
zeggen, dat al dat geëxperimenteer
met leerlingen uit den boze is. Ik
vraag me af of dat wel een zuiver
motief is. Of is de onderliggende ge
dachte: ik word in mijn autoriteit
aangetast. Want je gaat naast de
leerlingen staan als iemand, die van
dat projekt óók iets kan leren. En ik
denk, dat zoiets voor veel docenten
moeilijk is".
Toch blijft Wim Blauw hechten aan
audio-visuele vorming, omdat deze te
maken,heeft met beeldende vorming.
En die mag niet naar de achtergrond
teruggedrongen worden.
HENK HUI JGEN
BELGIE FRANS 2
18.45 Tom
18.53
19.15
Journaal. 19.55
Angels, TV-serle
20.45 Sport
In het vijfde deel van de tv-
serie over het leven van Pie
ter Pauwel Rubens heeft de
infante Isabelle een vertrou
weling in Rubens gevonden.
Samen brengen ze heel wat
uren discussiërend door. De
infante Isabelle stuurt aan op
een vredesverdrag tussen
Spanje en Engeland en stuurt
Rubens naar het Spaanse hof,
in Madrid en naar Londen.
Terug in Antwerpen luidt het
huwelijk met de zestienjarige
Hélène Fourment een nieuwe
huiselijke periode in.
Ned.II, 22.05 uur.
que)
21.00 Eln Platz für Gespens
geestenmusical
22.00 Journaal
22.20 A8pekte,cultuurkronleli
23.05 All die netten Frem
(All the kind Strange
Amerikaanse speel
(1974) van Burt Kenri
met Stacy Keach en
mantha Eggar
0.15 Journaal
DUITSLAND 3
WDR
18.00 Sesamstrasse. 18.30
sus bedrijfseconomie.
Eff-eff, vrljetijdsmagaij
19.45 Regionieuws.
20.00 Journaal
20.15 Die Gewerkschaft der
men
21.00 Holocaust, TV-serle, i
(1944-1945) met dlscusi|
23.30 Journaal
BELGIE NED. 1
18.00 Oum, de witte
18.15 Klein, klein klei
tje. 18.30 Open schoor
Kluchtfilm. 19.05 RK
zending. 19.35 MorfTi
19.45 Journaal. pV'
20.15 Wait until Dark, Ai
kaanse thriller (1967)
Terence Young met
drey Hepburn en E1
Zlmballst
22.00 De vijfde windstreek,
rair magazine
22.50 Journaal
BELGIE NED. 2
20.15 Portret van een Lady,!
serie, afl.4 raj]
21.00 Signalement L
21.50 Dag aan dag N
22.20 Kali
BELGIE FRANS 1 I™
18.30 Zigzag,
gramma. 18.45
sept, culturele
ten. 19.15
regionieuws. 19.30
naai. 19.55 A
formatierubriek.
21.50 Journaal
22.05 l'Ombre des
Franse speelfilm
van Daniel Duval
Philippe Léotard
Leerlingen in de weer met audio-visuele apparatuur.
Pieter Pauwel
Rubens
DeMuppetshow
Julie Andrews is de speciale
gast in „De Muppetshow".
Nog voor zij haar kleedkamer
kan verlaten wordt Julie op
een overweldigende manier
door een speciaal Muppet-co-
mité ontvangen. Ze zingt een
aantal nummers als „Lonely
Goatherd" en „Whistle a
happy tune".
Ned.II,19.20 uur.
De Bastaard
Philippe Charboneau is met
zijn moeder naar Londen ge
vlucht. Philippe volgt daar
een opleiding tot drukker. Hij
leert Benjamin Franklin ken--
nen, die hem aanraadt naar
Amerika te gaan.
Ned.II, 20.27 uur.
vanavond aandacht aan be-
Ned.1,23.00 uur.