2395.-
295.-
Bouw van heiligdom op berg Sinaï
roept weerstand op van monniken
git w&i goe
eiken bankstellen
fauteuils
combinaties
eethoeken
„VERDUIDELIJKEND COMMUNIQUÉ"
MGR. SIMONIS OVER CALAMA-GROEP
Korte metten
-1-1 Eiken mei ku&&m u.a. 1595.-
- 2-3 Zwaan eiken mei gehtemde Aloft
Ah Imhlei u.a. 2395.-
U.CU
Ufafol,3k£w£H.
UendenHUum en Aloft
2eti3zifocomt.998.-
2 en 3 ziü cmb. ïilidoft1195.-
Een 2 ui3 ztfa kdex 3übkf!ew
mei BflEiktun.
(jtugltwi 2395-
2-3 ziü
UigweK.-^
M&i I595.~
2-3 ziü Hegne, biuii12495-
Wodetn.4 Aüelenmetü^l
p it-ft. 298.- Weien eeilwefeen in.
Bawkke mei geheeldhouwde talu.a. 1095."
j vl
kerk
wereld
■fj
u.a.
E&dijkgtenen eetiwefeen.
Kompleet u.a.595.-
Eikw. wikcémi met AfoMeu,
moa&ieue ei biezen. ziiÜJtg.
Kmpleel u.a695.~
HOGE RIJNDIJK HOEK VERDAMSTRAAT - LEID
In november 1977, toen de Egypti
sche president Sadat met zijn op
zienbarende reis naar Jerusalem
een eerste topgesprek tussen Egyp
te en Israël mogelijk maakte, deed
hij ook het voorstel een eventuele
vredesovereenkomst te markeren
door de bouw van een heiligdom
op de berg Sinaï, voor christenen,
moslims en joden gezamenlijk.
Het voorstel werd overal ter we
reld positief ontvangen. Men ver
wachtte dat dit een meer verzoe
nende invloed op de gelovigen van
de drie godsdiensten zou hebben
dan verdragen en diplomatieke be
trekkingen. Paus Johannes Paulus
II zou, naar in Cairo werd verteld,
al in principe een uitnodiging van
Sadat voor de openingsplechtigheid
hebben aanvaard en ook opperrab
bijn Schlomo van Israël zou zijn
instemming met het voorstel heb
ben betuigd.
Wie echter niet zo gelukkig zijn
met het idee zijn de direct betrok
kenen, te weten de monniken van
het Catherinaklooster aan de voet
van de berg. Abt Damianos en zijn
medebroeders hebben overwegende
bezwaren tegen het bouwplan en
zij worden daarin nu bijgevallen
door kerkelijke kringen in Jerusa
lem.
Zo schreef de benedictijn Bargil
Pixner van de Dormitio-abdij in
een ingezonden stuk in de Jeru
salem-Post", dat een dergelijk plan
voor altijd de heilige en mystieke
sfeer, die rondom deze berg hangt,
zou verstoren. „Duizenden toeristen
zouden het gebied komen bezoe
ken, hotels en restaurants zouden
moeten worden gebouwd en voort
durend zouden helicopters en ande
re vliegtuigen rondom de berg cir
kelen".
De bezwaren van Pixner en van de
monniken, die leven in het 1600
jaar oude klooster aan de voet van
de 2.285 meter hoge granieten rots
in de zuidelijke Sinaï zijn zeker te
begrijpen. Al jaren, vooral sinds
het gereedkomen van een vliegveld
niet ver van het klooster, stromen
dagelijks talrijke toeristen naar het
Catharinaklooster, waarvan de tien
meter hoge muur de plaats van het
brandende braambos omsluit.
Voornaamste attractie ervan vor
men de talrijke ikonen uit de zesde
eeuw, schaarse overblijfselen van
de „Ikonoelasmus", de beelden
storm in de achtste eeuw. De bouw
van een heiligdom op deze plaats
zou, zo vrezen de monniken, nog
meer pelgrims en kijkers trekken.
Pater Pixner stelt daarom een an
dere bouwplaats voor. Er zijn geen
historische aanknopingspunten te
vinden voor de veronderstelling,
dat Mozes juist op deze „Djebel
Musa" de „Tafelen der wet" ont
vangen zou hebben. Daarom zou
evengoed de nabijgelegen „Djebel
Zerbal" voor de bouw van een ge
meenschappelijk heiligdom kunnen
worden benut. Pater Pixner wijst
erop, dat de vroeg-christelijke bis
schop Eusebius Onomastikon (330)
reeds de voorkeur heeft gegeven
aan de Djebel Zerbal, als plaats
waar waarschijnlijk de openbaring
der wet heeft plaatsgevonden.
Ook met het oog op de niet-katho-
lieke christelijke kerkelijke ge
meenschappen zou het beter zijn
het gemeenschappelijke religieuze
centrum niet op de berg Sinaï,
maar op de Djebel Zerbal te vesti
gen. Bovendien moet de paus, als
hij aan de openingsplechtigheid
van een heiligdom in de directe
omgeving van het Catharinakloos
ter zou willen deelnemen, eerst toe
stemming vragen aan het autocefa-
lische (zelfstandige) orthodoxe
klooster-
Naar aanleiding van enkele
artikelen in een ochtend
blad, handelend over mgr.
Simonis, bisschop van Rot
terdam en zijn mening over
de „Calama-groep", heeft de
bisschop een verduidelij
kend communiqué uitgege
ven. De betreffende artike
len waren voor een van de
priesters van de groep, dr.
J. Caminada, aanleiding een
kort geding tegen dr. Simo
nis en het blad aan te span
nen, dat op 25 januari zou
dienen, mits de bisschop en
het betreffende blad de
door hem grievend geachte
opmerkingen over financiële
en geestelijke zwendel te
rugneemt
De bisschop schrijft nu in
zijn communiqué, dat door
de artikelen mogelijk de in
druk wordt gewekt, dat de
katholieke leden van de
groep, onder wie dr. Cami
nada, niet zouden zijn te be
schouwen als katholiek
maar als morele en zelfs
materiële zwendelaars, die
hun schijn van katholiciteit
slechts gebruiken om imma
teriële en materiële steun te
verwerven voor andere doel
einden dan die der kerk.
Wanneer de indruk inder
daad mocht zijn ontstaan,
dan betreur ik dat, aldus de
bisschop.
Hij handhaaft echter zijn
fundamentele bezwaren te
gen het aanvaarden door r.
k. priesters en leken van
marxistisch-leninistische uit
gangspunten en de leer van
Mao Tse Tung.
Hij wil binnen de kerk „in
zorgvuldig beraad doen vast
stellen of de leden van de
Calama-groep deze uitgangs
punten en leer inderdaad
hebben aanvaard. Als de
uitkomsten van dit beraad
daartoe aanleiding mochten
geven, zal ik er .op aandrin
gen, dat de kerk zich van de
groep zal distanciëren", al
dus de bisschop, die nog
zegt overtuigd te zijn van de
opofferingsgezindheid en in
zet van de leden van de
groep in vaak moeilijke om
standigheden. Hij wil de
persoonlijke morele integri
teit van de betrokkenen niet
in twijfel trekken.
Mgr. Simonis besluit met te
zeggen, dat zijn bezorgheid
ten aanzien van de groep
met name betreft de vraag
of haar doel en' middelen
zijn te verenigen met doel
en middelen der kerk.
Paus Johannes Paulus II
heeft de diensten van de
Heilige Stoel als bemidde
laar in internationale ge
schilpunten aangeboden.
Hij deed dat tijdens een
nieuwjaarsontvangst voor
diplomaten. Hij sprak op
nieuw over de steun die
de kerk geeft aan de rech
ten van de mens, vooral
wat betreft de godsdienst
vrijheid voor katholieken
en andere christenen in de
hele wereld. „Er wordt
met nadruk gevraagd om
hulp en de Heilige Stoel
kan daar zijn oren niet
voor dichtstoppen", aldus
de paus, die bekend maak
te, dat hij nog andere reis
plannen heeft dan alleen
die, welke hem op 25 janu
ari naar de Dominicaanse
Republiek en Mexico voe-
De geschorste Franse aart
sbisschop, Marcel Lefebvre
(72), heeft gisteren voor de
vierde maal een gesprek
gehad ten Vaticane. Vorige
week is de bisschop onder
vraagd door zes theologen.
Hij zei toen, dat de onder
vraging drie en een half
uur had geduurd en dat
hij zich vermoeid voelde-
.„Maar alles is goed ge
gaan", zo voegde hij eraan
toe. Hij wilde niet in bij
zonderheden treden over
de aard van de onden
ging.
Ondanks de door de bisj
schop van Roermond, tngr
dr. J. Gijsen, getroffen
maatregelen tegen de pa;
tores E. Miedema en
van der Spek van
streekparochie 't Eikskéj
is deze week de kerkdiei
gewoon doorgegaan. Paste
Van der Spek, gesuspen!
deerd en geëxcommunij
ceerd, ging voor bij de eu
charistieviering, waarbij
evenveel parochianen asurw
wezig waren als anderr*
keren. Pastor Van der j
Spek gaf geen commenj
taar, maar deelde slecht;
mee, dat hij binnenkort i
het huwelijk zal treden. Et'
waren diverse adhesieb«(Van
tuigingen van kritische ba[
sisgemeenten.
De sovjetrussische ministe|
van buitenlandse zakei
Andrej Gromyko, zal
dens zijn officiële bezoei
aan Italië van 22 tot
nuari ook een ontmoeting
hebben met paus Johanne
Paulus II. Evenals bij zijr
vorige bezoeken aan Italii
heeft hij ook nu om eer
audiëntie gevraagd. De pre
cieze datum staat nog niej
vast.
Van 24
wordt in Manilla,
hoofdstad van de Filippij
nen, de dertiende interna
tionale conferentie gehou^
den van „Diakonia",
oecumenische verenigii
van diakonessengemeei
schappen. De vereniging
werd kort na de oorlog iip
Nederland opgericht. In tol
taal verwacht men 55(
deelnemers,
31 januarm71
Vlanilla, cAfj
N
ia;
p
,u