Café Nozeman 6ETAK? ■bh—Mn..-».», m—b« m in 111111H1111111IH14 DEZE WEEK IN DE BIOSCOPEN Tiïiïti ss* CHARLTON HESTON ZAG HET AL AANKOMEN Video en de speelfilms op de televisie Duivelse Damien maakt nieuwe slachtoffers EN VERDER JAAGT OP DE BLAUWE HAAI LEIDSE COURANT VRIJDAG 5 JANUAR11979 PAGINA 7 Wfrip! De stoere Charlton Heston, die op de bres stond voor de verdrukten in spektakels als „Ben Hur" en „El Cid", het hoofd koel hield in rampenfilms als „Earthqua ke" en „Two minute war ning" zag het jaren geleden al aankomen. Toen pleitte hij als voorzitter van de vakbond van Amerikaanse filmacteurs in het Amster damse Okura-hotel al voor een regeling, zodat zijn met minder vette rollen bedeel de collega's, die vrijwel da gelijks hun gezichten op het televisiescherm te zien kregen in oude speelfilms, ook een graantje zouden meepikken van de voor deze rechten betaalde films. Wat er van deze actie van Heston tercht gekomen is, weten we niet,maar Heston had destijds één ding nog niet voorzien: de enorme vlucht die de videorecorder in enkele jaren zou maken.- En zo kan het gebeuren dat we diezelfde Charlton Hes ton nu thuis, samen met Sophia Loren, in een heel klein doosje in onze huiska mer hebben, zodat we, als we daar behoefte aan heb ben op ieder gewenst mo ment even „El Cid"- en dan nog wel Frans nagesynchro niseerd - op onze beeldbuis kunnen roepen. Zonder Heston of Sophia daar ook maar een cent voor te beta len. Nog steeds is een videore corder een aanschaf, die een flinke bres slaat in uw banksaldo. Maar dat weer houdt tegenwoordig steeds minder Nederlanders om zich, voor welke reden dan ook, zo'n apparaat van een kleine drie mille aan te schaffen. Het kan zijn voor sportuitzendingen - in sep tember was van een be paald merk geen recorder meer te krijgen omdat Mo hammed Ali 's nachts op de buis kwam - dan wel om zijn favoriete programma op de band vast te leggen en te bewaren. Barkeepers gingen tot aanschaf over om na sluitingstijd op hun gemak het programma dat zij hadden moeten missen nog even te bekijken en zo zal het in andere beroepen met ongeregelde werktijden wel niet anders zijn gegaan. Wie het om oude en soms niet eens zo oude speelfilms gaat, komt nu door de ka beltelevisie ook een groot deel van het westen des lands ongestoord België en Duitsland kan ontvangen, ruimschoots aan zijn trek ken. In de achter ons lig gende weekeinden zelfs zo, dat het moeilijk kiezen was. Nu kan de ware filmgek Duitsland meestal wel ver geten, tenzij het om een oorspronkelijk Duits gespro ken film als Helmut Kaut- ner's „Der Hauptmann von Köpenick" met Heinz Rüh- mann uit 1956 gaat Niets is zo erg als twee typisch En gelse acteurs als Sir Lau rence Olivier en Michael Caine sappig Duits te horen praten in Joseph L. Mankie- wicz's sterk op de dialoog- gerichte verfilming van de detectivethriller „Sleuth". Het meest afgrijselijke was misschien nog wel de Uit zending van de musical „My fair lady" uit 1964, waarin zelfs de liedjes door een Duitse collega van Seth Gaikema waren vertaald en Audrey Hepburn een soort Duits-cockney in de mond ten of het nu Spanjaarden dan wel Amerikaanse filmacteurs zijn, nu zelf in een videocassette opge borgen. gelegd kreeg, waar ieder pas in dat land arriverende gastarbeider zich voor zou schamen. Nee, dan is België een veel vruchtbaarder video-filmter rein. Vooral op de zaterdag middag om half drie, als men films uitzendt waar de Nederlandse televisie niet aan heeft gedacht of - om dat de Nederlandse bios coopbond de touwtjes wat de uit te zenden films be treft stevig in handen heeft - niet aan kon komen. Zo konden we op die middagen achtereenvolgens de Laurel en Hardy-klassiekers „Fra Diavolo" en „Bonnie Scot land" opnemen, evenals de geluidsversie van Chaplin's „The circus" plus de voor treffelijke Chaplin-documen- taire „The gentleman tramp". Middagvullende tekenfilm zijn er ook zoals UPA's „Arabian nights" met de bijziende Mr. Magoo en Dave Fleischer's versie van „Gullivers reizen" uit 1939. Maar dan zie je tot je ver rassing op zo'n middag ook „The bluebird" uit 1972, de dure Russisch-Amerikaanse co-productie van George Cukor, een onding dat de bioscopen niet haalde, maar die interessant is om te be waren vanwege'*de in bizar re costuums uitgedoste ster ren als Elizabeth Taylor, Jane Fonda en Ava Gard ner. Ook België Frans wil nog wel eens voor een verras- "sing zorgen zolang de films ondertiteld zijn en niet, zoals in het geval van „El Cid" en Errol Flynn's „The adventures of Robin Hood", nagesynchroniseerd in het Frans. Nederland 1 en 2, hoewel minder scheutig met speel films als de andere zenders, kunnen toch ook aardige le veranciers zijn voor uw pri vé-film ar chief. Wie daar be-- hoefte aan had, kon de laatste drie maanden de Paul Verhoeven-krakers „Wat zien ik" en „Keetje Tippel" op de band vastleg gen en wie het geluk had een van de wel zeer schaar se bandjes met drie uur speelduur te bezitten, kon zaterdagavond even rai- son van 55 gulden de hele „West side story"in de kast zetten. Terwijl een groot deel van Nederland op ou dejaarsavond niets van Koot en Bie wilde missen, kon de videorecorder op het andere net de verrukke lijke Engelse komedie „Ge nevieve" van Henry Corneli us voor u opnemen. Valt een film bij een weer zien na jaren soms tegen, geen nood, want het bandje waar hij opstaat kan zo weer voor iéts anders wor den gebruikt. Zo viel ons persoonlijk „Sunset boule vard" ondanks diverse scè nes, die je levendig bijge bleven waren, toch na „Fedrora" enigszins tegen. Maar dan realiseer je je plotseling, dat je 28 was toen je de film recenceerde en dat je nu zelf weer 28 jaar ouder geworden bent, terwijl die „ouwe" Gloria Swans on 53 is gebleven in de film. Dus in geen geval wegdoen, zeg je dan tegen jezelf. Dan maar liever een aardig, maar onbetekenend filmpje als „Dirty Dingus Magee"met Frank Sinatra opofferen als je zonder vi deobanden zit. Niet iedere video-bezitter zal alleen maar op speel films uit zijn - wij kennen mensen, die televisieseries verzamelen - maar de ware filmliefhebber moet het toch wat waard zijn om zo maar even „Les enfants_du. Paradis" of Francois Tiiif- faut's „L'histoire d'Adèle H." thuis op de buis-te kun nen toveren of een van Frank Capra's evergreens als „It happened one night" met Clark Gale en Claudet- te Colbert. De arme Charlton Heston, thuis bij mij in de cassette, had een vooruitziende blik. Maar -als hij dit allemaal destijdWtftl^g^lten 'W'mrnisl MILO Op de achtergrond kijkt Gloria Swanson toe, hoe William Holden in „Sunset boulevard" van het goede leven geniet. Toen aan het slot van „The Omen" de zesjarige Damien, na pleegmoeder Lee Remick ook pleegvader Gregory Peck, die hem juist met een paar dolken onschadelijk wilde maken, even vóór was en triomfantelijk de camera in keek, kon je er op rekenen dat er nog een vervolg zou komen. Dat heeft twee jaar geduurd, maar in „Damien, het tweede Omen" zijn we wel zeven jaar verder. Al die tijd heeft Da mien zich keurig gedragen in het gezin van „oom" William Holden en „tante" Lee Grant, die hem met hun eigen zoon Mark naar een militaire aca demie hebben gestuurd. Maar als de oude tante Marion hem toch maar een boosaardig knaapje vind, sterft zij prompt aan een hartverlam ming bij het zien van een raaf, die later ook de ogen van een STUDIO Damien, het tweede Omen (ma.-, di.- middag en avondvoorstel lingen) met William Hol den en Lee Grant. Regie: Don Taylor. „Vroeger spraken de mensen, als zij het over dit café hadden, van de zaak met de spiegels. Iedereen wist dan waar je over sprak. Toen ik in '65 het café overnam, was die situatie nog zo: aan alle wanden stonden manshoge spiegels opgesteld. Je kon geen kant opkijken of je zag jezelf zitten. Ik geloof niet, dat de klanten dat nou zo leuk vonden, zeker niet in een café... Het was destijds een gewoonte om als de klanten zaten te kaarten kranten voor de spiegels te plakken, zodat je werd verhinderd om via die spiegels op de kaarten van je buurman te kijken. Soms werd dat vergeten en dan had je de poppetjes wel mooi aan het dansen. Daarom heb ik die spiegels, toen ik hier een tijdje in zat, laten verwijderen, hetgeen geloof ik ge schiedde naar ieders tevredenheid". Kees Nozeman vertelt met genoegen over zijn café, hoek Maresingel/Maredijk, een etablissement dat al sinds mensenheugenis een pleisterplaats vormt voor een hechte, groep Leidenaars. „Een typische burger manszaak waar stadsgenoten van verschil lende pluimage samenkomen en die na ver loop van tijd zo'n vaste clan zijn gaan vormen, dat je hier bijna zou kunnen spreken van een gezelligheidsvereniging". Het café behoort tot de oudste lokaliteiten van Leiden (stichtingsdatum 1916) en heeft die ouder wetse sfeer, ondanks de talloze veranderin gen in het interieur, opvallend goed weten te behouden. Misschien zijn het de klanten, die dat een beetje in de hand werken, kenmerkend is de rust die van hun uitgaat en ook wel een bepaald soort ongedwongen heid... Met dat soort mensen bouw je als kastelein de beste zaak op, iets wat voor veel cafés in de stad opgaat, maar toch zeker niet voor allemaal. Dronken Dobber Een goed voorbeeld van het reilen en zeilen in het café van Kees en zijn vrouw Miep (hoe zouden we haar kunnen vergeten te noemen?) is de wijze waarop de stamgasten betrokken zijn bij de eigen visvereniging de „Dronken Dobber" en de bekende biljartclub DOS, deze laatste vereniging is al sinds 50 jaar geducht in de Leidse competitie. De „Dronken Dobber" neemt wel een bijzondere plaats in in het gezelligheidspakket van café „Nozeman". De naam suggereert dat al een beetje. Het treft dat Kees zelf een verdienste lijke hengelaar is en daarom ook met kennis van zaken uitleg geeft van de kneepjes van Ik heb nat in het vat voor de vroomen, Wie het borghen laat En het kijven haat Mag hier binnenkomen Spreuk van café Nozeman. het hengelaarsvak. Dat is ook wel nodig, minder om de betekenis van „Dronken" in het geheel (spreekt dat vanzelf?), dan om de eigenschappen van de „Dobber", want dat is voor mij net zo goed visserslatijn als wat dronkemanspraat voor een ander bete kent. Maar Kees maakt mij wegwijs in zijn sport en ik weet nou tenminste hoe je met een makreel een haai vangt. Blauwe Haai „Een keer per jaar gaan we met de hele ploeg (35 man) een week lang naar de zuid-westkust van Ierland om op de blauwe haai te jagen. Een kanjer van een beest van zo 2,5 meter. We logeren dan bij Kok de Graaf, een ex-lid van de vereniging, die nu een gast-house runt in het vissersdorpje Court McSherry, die Kok is trouwens altijd al een ondernemende jongen geweest, maar goed. Nou Kok zorgt voor bootjes en makreel, waarmee we de zee op gaan. Die makreel gebruiken we als aas voor de blauwe haai. De makreel hakken we in stukken (dat heet in zijn hutspotvorm „rubby dulby"), zijn delen met die van zijn andere collega's stoppen we in een net, dat net gooien we in het water, trekt een zilverachtig spoor, de blauwe haai ruikt en ziet dat mooie spoor (op een mijl afstand), duikt in het net en „hap" hij is gevangen". Kees toont daarbij een vuistgrote vishaak, die de blauwe haai bij zijn makreel krijgt opgediend en inslikt. Arme haai? „Dat valt mee,,, zegt Kees, „want die haai wordt later gewoon weer uitgezet met een plastic loodje aan zijn vin en blijft dus gewoon in leven". Café „Nozeman" is geliefd bij zijn klanten, of het nu biljarters, kaarters, hengelaars of gewone pimpelaars zijn. Iedereen vindt er zijn stekkie. Kees: „Een paar jaar geleden hadden we hier in de zaak nog twee deuren. Je kon dus van verschillende kanten het café in of uit. We hebben een klant gehad, die na een hartelijk afscheid door de ene deur de zaak verliet en door de andere deur een seconde later weer binnenkwam. Hij was niet eens dronken die man, maar hij was gewoon niet weg te branden, denk ik zo". Onbewogen kijkt Damien naar de rampspoed die hij heeft aangericht LUXOR Even en oneven (a.l.) Spectaculaire slapstick met het Trinity-duo Bud Spencer en Terence Hill, van wie de laatste overigens ook alleen in Trianon te aanschouwen is. Het tweetal beleeft tal van avonturen, (derde week). CAMERA Grease (a.l.) John Travolta en Olivia Newton John trekken in Leiden nog steeds volle zalen, al dertien weken lang. Vooral de middagvoorstellingen zijn telkens snel uitverkocht. Plaatsbespreken wordt derhalve aangeraden. In tegenstelling tot elders in het land, worden in Leiden de gemoederen van de bezoe kers nie.t dusdanig door de rolprent verhit, dat de theaters er schade door lijden. Zowel in Luxor, waar Grease zijn première beleefde, als in Camera is van uitzonderlijke beschadigingen geen sprake. Zoals be kend spelen John Travolta en Olivia Newton John in een lieve, vriendelijke musical die pretendeert een beeld te geven van de middelbare schooljeugd in de jaren vijftig (dertiende week). LIDO I Revenge of the pink panter (a.l.) Peter Sellers wederom als Inspecteur Clousteau. Hetgeen borg staat voor een grote hoeveelheid visuele grappen, weliswaar zonder al te veel verhaal (vierde week). LIDO II Jaws II (12) Roy Schneider opnieuw gewikkeld in een strijd met een mensenetende haai. Het is regisseur Jeannot Swarcz nauwelijks gelukt nieuwe kruiden aan zijn Jaws I-recept toe te voegen (vierde week). LIDO III An unmarried women (16) Jill Clayburgh als de tegen de veertig lopende vrouw die voor de grootste teleurstelling van haar leven komt te staan wanneer haar man haar bekent dat hij een verhouding met een andere vrouw heeft (vierde week). STUDIO Bambi (a.l.) „Evergreen" van Walt Disney, vrijwel elk jaar tijdens de kerst uitgebracht. Een produktie daterend uit 1943, ditmaal voorzien van Nederlands gesproken tekst, (reprise, derde week, alleen matinees). TRIANON Lucky Luke (a.l.) Tekenfilm naar de beroemde stripheld, waarbij overigens de gebroeders Dalton een minstens even belangrijke rol innemen. De Nederlands ingesproken tekst is van een uiterst matige kwaliteit, (alleen matinees). The Genius (12) Voortbordurend op de Trinity-humor treedt Terence Hill als scherpschutter Joe voor het voetlicht zonder steun van de tweede helft van het befaamde duo Bud Spencer, (tweede week). REX Eros roulette (16) Matig sexwerk. EUROCINEMA I en II (Alphen) Even en oneven (zie Luxor). EUROCINEMA III (Alphen) Grease (zie Camera). EUROCINEMA IV (Alphen). Slap shot (16) Paul New man als speler-coach van een Amerikaans ijshockey- team, dat dreigt te verdwijnen totdat men besluit tot een hardere aanpak van de wedstrijden. Bloedige taferelen zijn het gevolg. argwanende journaliste uit pikt zodat zij onder een vrachtwagen loopt. Nóg is Da mien zich schijnbaar niet be wust van de duivelse kracht die hij bezit, totdat steeds meer mensen in zijn omge ving argwaan krijgen en dan ook prompt het slachtoffer worden van een Spectaculair ongeluk. Of het nu door gifgas is, dan wel in een liftschacht of op een rangeerterrein, een ieder die Damien dreigt dwars te zitten gaat er aan. Zo ook Mark, zijn neefje en tenslotte ook diens ouders. Damien kan dan weer ijskoud en triomfantelijk in de came ra kijken in de wetenschap dat hij alleen maar nieuwe pleegouders hoeft te zoeken voor een derde „Omen"-film. Don Taylor, een tweede-plans acteur laatst nog op de buis te zien in Billy Wilders „Stalag 17" probeert tegenwoordig achter de camera als regis seur een carrière op te bou wen en al mist „Omen II", doordat het nieuwtje er af is, Damien ziet er zo on schuldig uit, maar op nieuw wordt het tegen deel aangetoond veel van de spanning van de eerste aflevering, hij weet de dodelijke ongelukken specta culair voor Damien te organi- Wee het gezin, dat de nu dertienjarige Damien op neemt, het kan er van verze kerd zijn te worden uitge moord. Zeker nu hij de steun van een paar trawanten in het kwaad heeft gekregen. MILO Café „Nozeman" Maredijk 2, Leiden Open: alle dagen van de week, behalve op maandag, van 's middags drie uur tot de gebruikelijke sluitingstijden van één of twee uur na middernacht. Op zaterdag en zondag gaat het café om 12 uur open. Snacks: saté, leverworst, bitterballen, broodje bal of kroket. door Peter VieriiKl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 7