a BEELD SPRAAK WAAROM MARGA KERKLAAN NIET UIT AFRIKA IS WEG TE SLAAN VARA boekt voor tien reizen op Onedin Lijn TERUGBLIK Ben Verbong schept sfeer in halflange film,,De verleiding" TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE WOENSDAG RADIO VANAVOND RADIO WOENSDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT, DINSDAG 2 JANUAR11959 PAGINA 2 J Nog vol van de rechten van het kind in de derde wereld (voedsel, opvoeding, on derwijs) in haar Unesco-documentaire op vrijdag 29 dec., zit KRO's Marga Kerk- laan met hoofd en handen alweer gebon den aan een ander Afrikaans onderwerp. In februari komt zij daarmee op het scherm: het ongedwongen huishouden van groot en klein in een Afrikaans zieken huis. Marga: „Ik ben daarvoor wezen kijken in een missiehospitaal in Tanzania, een zoge naamd centrum van de gezondheidsdienst, die ook met een mobiel medisch team in de weer is. Van heinde en verre komen de mensen naar dat hospitaal toe, hele fa milies, vooral moeders met kinderen. Elk idee van een Europees ziekenhuis moet je daarbij uit je hoofd zetten. In Afrika be staan geen aparte afdelingen voor kinde ren. Alles ligt, zit, staat, praat en loopt door elkaar heen. De moeders leggen zich naast hun kinderen in de kleine bedjes. Niet alleen is er aan zo'n moeder vaak ook heel wat te genezen, maar dat moeder en kind bij elkaar blijven is vooral ook belangrijk, omdat jonge kinderen via de moeder beter aan voedsel en aandacht ko men dan wanneer ze op de huiselijke pot zijn aangewezen, waar de oudere kinderen ze dikwijls een slag voor zijn in het weg pikken van de lekkerste en meest voedza me hapjes. Het krioelt in die ziekenhuizen van de moeders en de kinderen, waarbij allerlei levensfuncties normaal hun beloop hebben. Daar kijk ik mijn ogen op uit, zo kleurrijk en levendig als dat toegaat. Het was nu al voor de tiende keer dat ik in Afrika was en in totaal heb ik wel een jaar van mijn leven daar doorgebracht Het gaat mij nog steeds meer boeien. In die ziekenhuizen wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om de moeders voorlich ting te geven over voedselbereiding en kinderverzorging. Er wordt hun geleerd hoe heilzaam voor kinderen juist groenten zijn, die ze zelf verbouwen, maar vaak weer verkopen voor andere dingen, terwijl hun kinderen juist tekort komen, niet aan eten, maar aan vitaminerijk voedsel, nodig voor de groei en voor een sterk gestel, dat weerbaar is tegen infectieziekten, want daaraan juist sterven de meeste kinderen. Achter deze aannpak zit natuurlijk een sy steem, de ontwikkelingshulp, maar in zo'n ziekenhuis merk je daar weinig van. Alles beweegt zich door elkaar heen. Elke ge dachte aan een inrichting, zoals we die hier kennen, moet worden geweerd als je je daar een voorstelling van wil maken. Ik vond dat daar een documentaire in zat. Gelukkig heb ik die kunnen maken. Ik heb er de titel „Portret van een missiehos pitaal" aan gegeven". Voor een Afrika-specialist wil Marga niet doorgaan. Wat haar betreft, moeten we het liever houden op interesse. Werkzaam in de journalistiek na haar MMS-jaren met een onderbreking voor verpleegsters- werk, belandde zij in 1964 bij de KRO, waar zij in de vrouwenwereld grasduinde en samen met Anke Serrarens maatschap pijkritische onderwerpen op het scherm uitsmeerde, zoals de kritische leraren, de kritische balie en schijn en machteloos heid in de samenleving. Zelfs droeg zij ex plosieven als „Misbruik van de bijbel" aan, waarin zij de slagen in de lucht peil de van mensen die het als een roeping be schouwen om een ander met de bijbel om de oren te timmeren. Haar vakanties voer den haar toen al met grote regelmaat naar Afrikaanse landen. In het begin vooral omdat het klimaat haar goed be- door Ton Oliemuller Marga Kerklaan: „De Afrikanen zijn van nature ongelooflijk spontaan". viel, later meer en meer, omdat zij Afri kaanse mensen heerlijke mensen vindt, gastvrij, ongedwongen, ongecompliceerd en vol levenslust. Vrij van status-uitslove- rij ook. Iedereen geeft zich zoals-ie is zon der zich te bekommeren om nawijzende vingers, een verschijnsel waarmee men ten onzent zozeer vertrouwd is. Het natuurlijk gevoel voor religie bij de Afrikaan is Marga uit het hart gegrepen. Zij toog deswege met camera naar de lan den daar, toen zij het verschijnsel van de Pinkstergemeenten in bonte beelden wou tekenen, uitingen van begeesterd persoon lijk geloof, dat zich dan wel beweegt bui ten de paden van de leer der officiële ker ken, maar zijn wortels vindt in een directe gerichtheid op God. Dat heeft ook iets te maken met dat volledig ontbreken van baatzucht, het niet overal beter van willen worden, het tegendeel van wat als een typerende doem over de westerse sa menleving ligt. Om dezelfde reden liep zij filmisch achter de Urker visser aan die zonder uit te zijn op een hoog honorarium als ontwikkelingswerker de Afrikanen met een fuik leerde vissen, en ook achter de Nederlandse agrariër die hoorde, dat de Ghanese geiten geen melk geven en daar om met eigen geiten de Afrikaanse boer opging om dezen te laten zien hoe je de uiers van een Ghanese geit gevuld kan krijgen. Marga: „Tot de Afrikanen heb ik altijd gemakkelijk toegang gekregen. Dat had ik niet aan mezelf te danken, maar aan de missionarissen. Die staan bij de Afrikanen in een bijzonder goed blaadje. President Kaoenda van Zambia zei eens tegen mij: „Zonder de missionarissen zou ons land niet zover zijn als het nu is. Alle hogere en lagere posten in het landsbestuur wor den vervuld door mensen die hun kennis hebben opgedaan op de missiescholen. Dankzij hen kunnen we ons land bestuur baar houden. Wat ik bewonder in de mis sionarissen is dat zij niet hier een tijdje komen werken, maar helemaal opgaan in de bevolking, zich onze taal en cultuur ei gen maken en ons daarnaar beoordelen. Zij hebben het er zelfs voor over om niet te trouwen, wat ik een enorme opoffering vind, want ik zou er niet buiten kunnen". Dat is een heel ander geluid dan je hier en daar in het westen wel hoort, dat mis sionarissen alleen maar het geloof er in willen stampen met voorbijzien van de werkelijke nood in deze landen. In Afrika leer je anders. Een missionaris probeert daar eerst de mensen uit de puree te ha len voor hij over God begint. Zij zijn de ontwikkelingswerkers van het eerste uur en hoe dat gewaardeerd wordt merk je als je ziet welk vertrouwen zij genieten bij de plaatselijke bevolking". Afrika werd Marga's tweede thuis .aan de hand van witte pater prof. Donders, filo soof en missioloog in Nairobi. Hij bekom mert zich speciaal om de erfenissen van de diverse culturen, waarvan wij het pro- dukt zijn, maar die ook in de Afrikaanse cultuur terug te vinden zijn. In zijn visie staan alle mensen dichter bij elkaar dan ze denken, omdat ze uit het verleden zo veel verwante dingen overgehouden heb ben. Hij volgt de draden vanuit de oertijd. De stamcultuur, die in het westen verlo ren is gegaan, vind je in Afrika nog volop in de gezamenlijke zorg die de mensen er voor elkaar hebben. Dat ervaar je trou wens ook weer in de Pinksterkerk, die dan wel van elders is overgewaaid, maar die in de Afrikaanse landen een geheel ei gen gemeenschappelijke beleving laat zien. Dat neemt allemaal niet weg, dat men ook in Afrika westerse beelden kan waarne men van langs elkaar heen levende men sen, dat merk je aan de bedelaars, in de grote steden dan, want op het platteland zie je de mensen voortdurend bezig met elkaar op te trekken. Marga: „Maar zoals Afrikanen spontaan, ongeremd, hartelijk en van binnenuit rea geren, hoezeer ze zichzelf zijn op een ma nier, die wij hier niet kennen, daar kun nen wij een hoop van leren en daarom zit ik graag in Afrika". Chris Lomme en René van Santen in een gespannen scène in de film „De verleiding". Korte Nederlandse speelfilms, die met subsidie van het mi nisterie van CRM tot stand komen, willen nog wel eens zo lang uitvallen dat zij al bij voorbaat ongeschikt zijn voor bioscoopgebruik. Daar is geen enkel bezwaar tegen, wanneer zoals in het geval van „De verleiding van Ben Verbong een van de omroepen al een garantie biedt dat de film zal wor den uitgezonden op de televisie, maar veel van deze halflange films van jonge Nederlandse cineasten hebben dat geluk niet en komen slechts moeilijk aan openbare vertoning toe. Nu verdient Ben Verbong's vijftig minuten durende film het om gezien te worden en de VARA, die „De verleiding" vana vond op uw scherm brengt,heeft een goede vooruitziende blik gehadtoen met Verbong in zee werd gegaan. Het gegeven, dat van een jonge student die geheel in be2it genomen wordt door een oudere vrouw, moet het vooral van de sfeer hebben en die weet Verbong met schitterend camera werk van Theo van de Sande uitstekend op te roepen. Verbong koos voor de raamvertelling. We kennen dus eve nals in Billy Wilder's „Sunset boulevard", waar het gegeven enigszins aan doet denken meteen al de noodlottige afloop. Vervolgens bouwt Verbong heel zorgvuldig een benauwende sitatie op, die wel tot een dramatisch einde moet leiden. De student. René René van Asten) betrekt een kamer in de gigantische villa van een wat oudere weduwe (Chris Lomme), maar bemerkt al spoedig dat zijn nieuwe hospita heel andere plannen met hem heeft. De jongen,die uit 'n eenvoudig milieu komt (even door Verbonk aangestipt) laat zich het luxe leven tje aanvankelijk vergenoegd aanleunen, maar als hij bemerkt dat de oudere vrouw hem in de huid letterlijk Weren van haar overleden man wil stoppen, komt hij in opstand. Daardoor onstaat een conflictsituatie, waaraan tenslotte de hy sterische vrouw ten gronde gaat. Verbong heeft het allemaal zeer beschouwend en afstandelijk verfilmd, zodat dit keer de gekunsteld klinkende dialogen altijd een zwak punt in de Nederlandse film op hun plaats zijn. OTTOMILO Ned. 1,21.17 uur. U De VARA heeft opnieuw be slag gelegd op de Onedin Lijn, waarmee tien nieuwe reizen worden gemaakt, vana vond te beginnen en zo ver volgens de komende dinsda gavonden. De voltallige bemanning van de vorige se rie is terug, onder wie James Onedin, de andere Onedins: Letty, Samuel, Sarah en Charlotte en uiteraard ook captain Baines. In de eerste aflevering gaat het er meteen al letterlijk heet aan toe. Aan boord breekt brand uit en tijdens de blussingswerk- zaamheden wordt goud gesto len van Daniël Fogarty, die in Kaapstad met zijn kostba re bezit voor de thuisreis heeft geboekt. James belooft de voorlopig onbekende dief het vreselijkste dat hij kan bedenken, maar als de dief wordt betrapt een aardig- ogende jongen komt het goede in James spoedig bo ven. In Liverpool overigens staan James lelijkere dingen te wachten: een nieuwe ban kier heeft zich er gevestigd, Josiah Beaumont, die een sterke concurrent dreigt te worden. Ned. II, 20.27 uur. Kinderkrant In de actuele „Kinderkrant" van de EO komt ditmaal het leven van de profeet Jona aan de orde. Ned. 119.10 uur. Muzikale ontmoeting Klaas Mulder aan de piano en Jack Connor op marimba begeleiden de zang van gees telijke liederen. Ned. 120.35 uur. Tijdsein In de rubriek „Tijdsein" aan dacht voor de voeding van de kinderen in derde wereldlan den. Ned. 12o.50 uur. Nederlanders Steeds op dinsdagavond zal vijftien weken lang de serie „58 miljoen Nederlanders" worden herhaald. Vanavond de eerste over het leger in een speelse benadering. Ned. 121.55 uur. Polen „Polen tussen twee Polen" is de titel van een uitvoerige re portage die de VARA maakte in Polen en .daarin het accent legde op de economische ont wikkeling van dit land. Herin nerd wordt aan de bombarde menten op de grote steden en de wederopbouw, die ten ach ter bleef bij die van de west- europese landen. De invloed van Rusland en Amerika wordt scherp in beeld en on der woorden gebracht en als gevolg daarvan de tegenstel lingen tussen socialisme en kapitalisme. Want hoewel Po len onder invloed staat van Moskou, heeft dit land de deuren naar het Westen wa genwijd opengezet In de do cumentaire wordt duidelijk gemaakt, hoe de bevolking daarop reageert. Ned. II 22.10 uur. Morgenmiddag Voor de kinderen zijn er mor genmiddag Tom en Jerry, Peppi en Kokki, de luchtbus, Maja de bij en het wereldcir cus. Tot slot zingen bejaarden in een „Dag als vandaag". Morgenmiddag Ned. I 14.30 uur. Het zou zondagavond dus, om Koot te citeren „de gezelligste oudejaarsavond van het hele jaar" worden. Ik betwijfel of dat in de praktijk ook overal in den lande zo is uitgepakt. Want ik acht het geenszins uitgesloten, dat zich precies die avond van de 31ste de cember van het jaar 1978 in menig huisgezin sprake ge weest is van een niet hele maal passende scheiding van geesten. Met aan de ene kant de aanhangers van het Sim plistisch Verbond en aan gene zijde de adepten van Willem Duys. Enig kijkonderzoek, dat ingetwijfeld verricht gaat worden, kan hierover ophel dering brengen. Het zal de enigszins geregelde lezer van dit rubriekje niet verbazen dat ik mij bekend heb tot het uitgebreide „nationaal simplis- ties zwendelprogramma". Het werd overwegend een weer zien met nummers, die wij nog niet zo heel lang geleden hadden bekeken, maar daar waren dan ook een paar bij zonder virtuoze bij. Boven dien had ik Koot en Bie hun spectacle coupé bijzonder lus tig verpakt en er vielen aller lei actuele dingen waar te ne men. Zo bleken de kerstpakketten, bestemd voor de „VPRO-familie" gestolen te zijn door het interim-pakke- thoofd mr.Onno van der Pan ne en ook konden wij diens overigens verzegelde, kantoor eens binnendringen, zodat de tijd tot de beslissende klok slag van twaalven - en tot het roemloos einde van de „bewa kingsdienst werkelijk om vloog. De NOS ging daarna door met „een bloemlezing uit het Nederlandse televisie-amuse- ment van het zojuist afgelo pen jaar. Er bleek kennelijk niet zoveel te lezen, want of schoon het programma tot half twee 's nachts was ge pland, legde men er om tien over een ook het bijltje bij neer. Terecht, want wat men in een uurtje daarvoor in het amusementsjaar had geperst, was al ontmoedigend genoeg geweest. Overigens leerde wat schakelen naar de verschillen de buitenlandse zenders, die aanzienlijk langer doorgingen, dat het daar wat het televisie- verkeer betreft, ook niet zo heel veel beter was geweest. Een wat schriele troost, dat is waar. Een ander echt hoogte puntje, hadden wij in de na middag op Duitsland 3 kun nen zien. Daar werd de befaamde butler-sketch met Freddie Flinton, die ik naar ik geloof van een tiental ja ren geleden dateerde en die bij ons destijds herhaaldelijk herhaald werd, nog eens ver toond, Gelukkig had men zich ervan kunnen weerhouden de zaak na te synchroniseren, zo dat het origineel in volle glo rie tot ons kwam. Het was bij Koot en Bie af. En, allicht, de kater werd op nieuwjaarsdag vergezeld van het onvermijdelijk nieuwjaars concert. uit Wenen, dat met Billy Smarts circus en het skispringen uit Garmisch Par- tenkirchen net zozeer tot de seizoenen is gaan behoren als bijvoorbeeld de bollenvelden. Het werd dit keer voor de 25ste keer gedirigeerd door Willy Bovskovsky en ook kon den wij het weer via televisie en radio tegelijk uit de lucht plukken. Zodat wij natuurlijk wel weer even de schönst denkbare blauwe Donau in onze huiskamer kregen. Maar het nieuwe jaar had gistera vond (op de tv althans) een heel goede start met de op voering vanm „De Woeste Hooghte". Nigel Kneal had het boek van Emily Bronte - zo las ik - dusdanig bewqerkt, dat het „een levendige drama illustratie bij de roman was geworden. Welnu, Fritz Butze- laar was daar met zijn regie voortreffelijk op ingeschoten. Hij legde het verhaal vast in bijzonder sfeervolle beelden niet alleen, maar hij hand haafde ook een strenge vertel trant, die bleef boeien. Met medewerking van voortreffe lijk acteren van Hans Boswin kel, Josine van Dalsum en Rudolf Lucieer met name, maar zij bleven kennelijk be antwoorden aan zijn intenties. Fritz Butzelaar is ongetwijfeld een van de meest bekwame tv-regisseurs, maar hij doet helaas al jaren zo weinig meer van zich spreken. HERMAN HOFHUIZEN l NEDERLAND 1 NOS 18.30 Sesamstraat 18.45 Paspoort voor Joegosla- ven en Italianen 18.55 Journaal EO 18.59 Fred Basset, tekenfilm 19.10 Kinderkrant 19.35 Van mensen en van ste nen, documentaire 20.25 Met het oog op 1979 20.35 Een muzikale ontmoeting, afl.2 20.50 Tijdsein, actualiteiten NOS 21.37 Journaal 21.55 58 Miljoen Nederlanders en hun strijdmacht, TV- serie, afl.1 (herhaling) 22.40 Journaal NEDERLAND 2 NOS 18.55 Journaal VARA 18.59 Barbapapa 19.05 Pinokkio, tekenfilmserie 19.27 Koning Klant NOS 20.00 Journaal 20.27 Onedin lijn, TV-serie, afl.1 21.17 De verleiding, TV-film 22.10 VARA-Visie NOS 23.05 Journaal DUITSLAND 1 WDR 18.00 Pariser Geschichten. 18.30 Halb 7. 18.40 lm Werk notiert. 19.15 Hier und Heute. 19.45 Tip um 4tel vor 8 (selderij). 20.00 Journaal 20.15 Kennen Sie Kino?, film quiz 21.00 Report Baden-Baden 21.45 Detektiv Rockford: Annif genügt, TV-serie 22.30 Tagesthemen 23.00 Tournee, ein Ballet tanzt um die Welt, afl.4 24.00 Journaal DUITSLAND 2 18.20 Tom 4 Jerry. 19 Jour naal. 19.30 Die BrSute des Kurt Roidl, volksto neel. 21.00 Journaal 21.20 Einmal klappt's bestimmt, documentaire over kans spelen 22.00 Die Gnadenlosen (Fools' Parade), Amerikaanse speelfilm (1971) van An drew V.McLaglenzmet Ja mes Stewart en George Kennedy. 23.40 Journaal ENGELAND BBC1 18.05 John Craven's News- round. 18.10 Grange Hill, TV-serie, afl.1. 18.40 Jour- de. 20.00 Peninsula (Straight out of the Hat) 20.30 Blue Rre Lady,TV-film 22.00 Journaal 22.25 The Out of Town Boys, TV-spel van Roi Hutchin son 23.45 Journaal BBC 2 18.00 TV-cursussen. 18.40 Shanghaied, Chaplin- klucht 19.10 Journaal. 19.15 Mathematics Into Pictures, TV-serie, afl.2 (Numbers and Geometry). 20.15 Journaal 20.20 The Great Egg Race, spelprogramma 20.55 The Master Game, schaaktoernooi 21.25 In Search of Offa, docu mentaire 22.00 Call my Bluff, woordduel 22.30 Cricket (derde testmatch Australië-Engeland in Melbourne) 23.00 Georghe Hamilton IV and Friends, countryshow 23.50 Journaal 0.05 The old grey Whistle Test 0.50 The late Story BELGIE NED. 1 18.00 De Tovermolen. 18.05 Se samstraat 18.30 Docu mentaire. 18.55 Tienerk lanken. 19.35 Morgen. 19.45 Journaal. 20.10 Raffaela Cara Show 21.10 De Belgische Republiek, documentaire serie, afl.3 22.00 Jij of wij, quiz 22.25 Journaal BELGIE (NED.) 2 20.10 Badger Country, het land van de dassen 20.35 De Collega's, TV-serie, afl.9 21.15 l'Histoire d'Adèle H., Franse speelfilm (1975) van Francois Truffaut met Isabelle Adjani als Victor Hugos dochter in liefdes- perikelen. BELGIE FRANS 1 18.00 Muppet Show (met Bruce i Forsyth). 18.30 Zigzag, spelprogramma. 18.45 TV F, voor de vrouw (kookru- briek). 19.15 Antenne-Soir, i regionieuws. 19.30 Jour- naai. 19.55 Chansong, ac- 1 tuele liedjes. 1 20.45 Minute Papillon (benzine) 1 21.45 Journaal 22.00 Video USA BELGIE FRANS 2 l 18.50 Schooltelevisie. 19.15 An- t tenne-Soir. 19.30 Jour naal. 19.55 Séniorama. 20.25 Matante Kitika, musical in dialect NEDERLAND 1 KRO 14.30 Tom 4 Jerry 14.40 Peppi 4 Kokld 15.10 Deluchtbu8 16.05 Maja de bij 16.30 Wereldcircus 17.20 Een dag als vandaag, muzikale documentaire DUITSLAND 1 10.00 Journaal, Tagesthemen. 10.25 Aus dem Nichts zum GIQck (üverpoolse muziek uit de jaren 60). 11.10 Begegnungen, elf verhalen. 11.55 Parabel. 12.05 Report Baden-Ba den. 12.55 Presseschau. 13 Journaal. 16.10 Jour naal. 16.15 Steme die vo- rüberzogen (Lilian Har vey). 17 Kunst-Stücke mit Jaap. 17.50 Journaal. DUITSLAND 2 16.15 Trickbonbons, kleuterse rie. 16.30 Kinder, geboren und dann? 17 Journaal. 17.10. Bis ans Ende der Welt, TV-serie. 17.40 Die Drehscheibe. ENGELAND BBC 1 10.50 Paddington. 10.55 Jacka- nory. 11.10 Why don't you? 11.35 The Cossack's Horse, TV-serie, afl.1. 12 Buck Rogers, TV-serie, afl.10 (Broken Barriers). 12.20 The Fantastic Jour ney, TV-serie (The inno cent Prey). 13.05 Bugs Bunny. 13.15 Simon Si mon, TV-film. 13.45 Jour- naaal. 14 Pebble Mill. 14.45 Fingerbobs. 15 Ten nis. 16.55 Play School, voor kleuters. 17.20 Tou ché Turtle. 17.25 Jacka- nory. 17.40 Take Hart, TV-serie, afl.1. BBC 2 11.35 Gharbar, voor Aziaten. 12 Play School. 16.50 Ten nis. BELGIE NED. 1 en 2 16.30 Tip-Top, voor de jeugd. BELGIE FRANS 1 en 2 15.30 Tekenfilm. 15.35 De een zame wolf, tekenfilm. 17 Feu vert, voor de jeugd. HILVERSUM 1 18.00 Per Saldo. P.P.: 18.19 Uitzending van de PPR. AVRO: 18.30 Nws. 18.41 Toppers van toen. NOS: 19.15 (S) Accoord. AVRO: 20.00 (S) Hoogtepun ten uit de operette. 20.45 (S) Echte boter op je hoofd, cabaretprogramma. 21.05 (S) Grammofoonplaten. 21.20 (S) AVRO's swingtime. 22.10 Koopavond, strip. 22.30 Nws. 22.40 AVRO's Radio journaal. 22.50 Eurojoumaal. 23.00 (S) Easy listening. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM 2 18.00 Nws. KRO: 18.11 Echo. 18.30 (S) Op vleugels. 18.50 Verkenning. 19.00 Kerk in meervoud. 19.30 (S) Zin in muziek. Klassieke muziek. 20.00 Nws. 20.05 Overweging. 20.15 (S) Klassieke muziek. 21.30 Spektakel. 22.30 (S) Mu ziek op het spel (13). Hedendaagse muziek. NOS: 23.00 (S) Met het oog op morgen. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM 3 NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S) Avondspits. VARA: 19.02 (S) Top Tien Toen. 19.30 (S) Popdonder. 21.30 (S) and all that jazz. 22.30 (S) Elpee tuin. 0.30 (S) Nacht-drie-draai. 2.30 (S) Groot licht. 5.02-7.00 (S) Truck. HILVERSUM 1 TROS. 7.00 Nws. 7.02 (S) Rustig bijko men. (7.30 Nws. 7.41 (S) Aktua (1). 8.30 Nws. 8.36 Gymnastiek voor de vrouw. 8.45 (S) Kom er maar eens bij. 10.00 (S) Big Band a gogos 10.30 Nws. 10.33 (S) Toerja-Toernee. 11.45 (S) Cafe- Chantant. 12 26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 (S) Sport Naesport. 14.00 (S) Vera Lunn Story, klankbeeldserie. 15.00 (S) Gerard dekVrles draait op verzoek. (15.30 Nws.) 16.30 (S) Kernpunt. OVERHEIDSVOOR LICHTING. 17.20 Nederland en de Derde wereld. TROS 17.30 Nws. 17.32 (S) Aktua-magazine. HILVERSUM 2 VARA 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas tiek. 7.20 In de Roode Cirkel. (8.00 Nws.) 8.50 Ombudsman. 9.00 Even muziek. NOS 9.20 Boerenbont. 9.35 Waterstan den. VARA 9.40 Nederlandse Schoolra dio. 10.00 Radioweekblad (11.00 Nws.). 11.30 Zing zomaar simpel een melodie. 12.00 Waddinxveen-Centraal. 13.00 Nws. 13.11 Dingen van de dag. 13.30 Stoomradio. 16.00 Nws. 16.03 Pantof fels en pistolen, hoorspelserie. 16.30 Lichte grammofoonplaten. 17.00(S) Het Promenade Orkest. 17.35 RVU. 17155 Mededelingen SOS- en politieberich- HILVERSUM 3 leder heel uur nws. KRO 7.02 (S) Drie op je boterham. 9.03 (S) Pep op drie. 11.03 (S) Drie draaitop verzoek. 12.03 (S) Drie tussen de middag. 14.03 (S) De Theo Stokkink-Show. 16.03 (S) Hit- meesters. HILVERSUM 4 NCRV 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.10 (S) Preludium. 9.00 Nws. 9.02 (S) Ongehoord: klassieke muziek. 10.00 (S) Orkestplaat: Utrechts Symfo nie Orkest: klasseke muz. 11.20 (S) Platennws. 12.00 (S) Pianowerken uit de Romantiek. 12.30 (S) Tafeimuziek. (12.30 Themaprogramma Romeo en Julia. 13.30 Beroemde soloconcerten: Vioolconcert). 14.00 Nws. 14.02 (S) Silvestre Strijktrio: Hedendaagse mu ziek. 14.30 (S) Orgelmuziek. 15.00 (S) Het grote werk in kleine bezetting. 16.00| (S) Populaire klassieken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1979 | | pagina 2