a
BEELD
SPRAAK
WAAROM
MARGA KERKLAAN
NIET UIT AFRIKA
IS WEG TE SLAAN
VARA boekt voor
tien reizen
op Onedin Lijn
TERUGBLIK
Ben Verbong schept
sfeer in halflange
film,,De verleiding"
TELEVISIE VANAVOND
TELEVISIE WOENSDAG
RADIO VANAVOND
RADIO WOENSDAG
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT,
DINSDAG 2 JANUAR11959 PAGINA 2 J
Nog vol van de rechten van het kind in
de derde wereld (voedsel, opvoeding, on
derwijs) in haar Unesco-documentaire op
vrijdag 29 dec., zit KRO's Marga Kerk-
laan met hoofd en handen alweer gebon
den aan een ander Afrikaans onderwerp.
In februari komt zij daarmee op het
scherm: het ongedwongen huishouden van
groot en klein in een Afrikaans zieken
huis.
Marga: „Ik ben daarvoor wezen kijken in
een missiehospitaal in Tanzania, een zoge
naamd centrum van de gezondheidsdienst,
die ook met een mobiel medisch team in
de weer is. Van heinde en verre komen
de mensen naar dat hospitaal toe, hele fa
milies, vooral moeders met kinderen. Elk
idee van een Europees ziekenhuis moet je
daarbij uit je hoofd zetten. In Afrika be
staan geen aparte afdelingen voor kinde
ren. Alles ligt, zit, staat, praat en loopt
door elkaar heen. De moeders leggen zich
naast hun kinderen in de kleine bedjes.
Niet alleen is er aan zo'n moeder vaak
ook heel wat te genezen, maar dat moeder
en kind bij elkaar blijven is vooral ook
belangrijk, omdat jonge kinderen via de
moeder beter aan voedsel en aandacht ko
men dan wanneer ze op de huiselijke pot
zijn aangewezen, waar de oudere kinderen
ze dikwijls een slag voor zijn in het weg
pikken van de lekkerste en meest voedza
me hapjes. Het krioelt in die ziekenhuizen
van de moeders en de kinderen, waarbij
allerlei levensfuncties normaal hun beloop
hebben. Daar kijk ik mijn ogen op uit, zo
kleurrijk en levendig als dat toegaat. Het
was nu al voor de tiende keer dat ik in
Afrika was en in totaal heb ik wel een
jaar van mijn leven daar doorgebracht
Het gaat mij nog steeds meer boeien. In
die ziekenhuizen wordt van de gelegenheid
gebruik gemaakt om de moeders voorlich
ting te geven over voedselbereiding en
kinderverzorging. Er wordt hun geleerd
hoe heilzaam voor kinderen juist groenten
zijn, die ze zelf verbouwen, maar vaak
weer verkopen voor andere dingen, terwijl
hun kinderen juist tekort komen, niet aan
eten, maar aan vitaminerijk voedsel, nodig
voor de groei en voor een sterk gestel, dat
weerbaar is tegen infectieziekten, want
daaraan juist sterven de meeste kinderen.
Achter deze aannpak zit natuurlijk een sy
steem, de ontwikkelingshulp, maar in zo'n
ziekenhuis merk je daar weinig van. Alles
beweegt zich door elkaar heen. Elke ge
dachte aan een inrichting, zoals we die
hier kennen, moet worden geweerd als je
je daar een voorstelling van wil maken. Ik
vond dat daar een documentaire in zat.
Gelukkig heb ik die kunnen maken. Ik
heb er de titel „Portret van een missiehos
pitaal" aan gegeven".
Voor een Afrika-specialist wil Marga niet
doorgaan. Wat haar betreft, moeten we
het liever houden op interesse. Werkzaam
in de journalistiek na haar MMS-jaren
met een onderbreking voor verpleegsters-
werk, belandde zij in 1964 bij de KRO,
waar zij in de vrouwenwereld grasduinde
en samen met Anke Serrarens maatschap
pijkritische onderwerpen op het scherm
uitsmeerde, zoals de kritische leraren, de
kritische balie en schijn en machteloos
heid in de samenleving. Zelfs droeg zij ex
plosieven als „Misbruik van de bijbel"
aan, waarin zij de slagen in de lucht peil
de van mensen die het als een roeping be
schouwen om een ander met de bijbel om
de oren te timmeren. Haar vakanties voer
den haar toen al met grote regelmaat
naar Afrikaanse landen. In het begin
vooral omdat het klimaat haar goed be-
door Ton Oliemuller
Marga Kerklaan: „De Afrikanen zijn van nature ongelooflijk spontaan".
viel, later meer en meer, omdat zij Afri
kaanse mensen heerlijke mensen vindt,
gastvrij, ongedwongen, ongecompliceerd
en vol levenslust. Vrij van status-uitslove-
rij ook. Iedereen geeft zich zoals-ie is zon
der zich te bekommeren om nawijzende
vingers, een verschijnsel waarmee men
ten onzent zozeer vertrouwd is.
Het natuurlijk gevoel voor religie bij de
Afrikaan is Marga uit het hart gegrepen.
Zij toog deswege met camera naar de lan
den daar, toen zij het verschijnsel van de
Pinkstergemeenten in bonte beelden wou
tekenen, uitingen van begeesterd persoon
lijk geloof, dat zich dan wel beweegt bui
ten de paden van de leer der officiële ker
ken, maar zijn wortels vindt in een
directe gerichtheid op God. Dat heeft ook
iets te maken met dat volledig ontbreken
van baatzucht, het niet overal beter van
willen worden, het tegendeel van wat als
een typerende doem over de westerse sa
menleving ligt. Om dezelfde reden liep zij
filmisch achter de Urker visser aan die
zonder uit te zijn op een hoog honorarium
als ontwikkelingswerker de Afrikanen met
een fuik leerde vissen, en ook achter de
Nederlandse agrariër die hoorde, dat de
Ghanese geiten geen melk geven en daar
om met eigen geiten de Afrikaanse boer
opging om dezen te laten zien hoe je de
uiers van een Ghanese geit gevuld kan
krijgen.
Marga: „Tot de Afrikanen heb ik altijd
gemakkelijk toegang gekregen. Dat had ik
niet aan mezelf te danken, maar aan de
missionarissen. Die staan bij de Afrikanen
in een bijzonder goed blaadje. President
Kaoenda van Zambia zei eens tegen mij:
„Zonder de missionarissen zou ons land
niet zover zijn als het nu is. Alle hogere
en lagere posten in het landsbestuur wor
den vervuld door mensen die hun kennis
hebben opgedaan op de missiescholen.
Dankzij hen kunnen we ons land bestuur
baar houden. Wat ik bewonder in de mis
sionarissen is dat zij niet hier een tijdje
komen werken, maar helemaal opgaan in
de bevolking, zich onze taal en cultuur ei
gen maken en ons daarnaar beoordelen.
Zij hebben het er zelfs voor over om niet
te trouwen, wat ik een enorme opoffering
vind, want ik zou er niet buiten kunnen".
Dat is een heel ander geluid dan je hier
en daar in het westen wel hoort, dat mis
sionarissen alleen maar het geloof er in
willen stampen met voorbijzien van de
werkelijke nood in deze landen. In Afrika
leer je anders. Een missionaris probeert
daar eerst de mensen uit de puree te ha
len voor hij over God begint. Zij zijn de
ontwikkelingswerkers van het eerste uur
en hoe dat gewaardeerd wordt merk je
als je ziet welk vertrouwen zij genieten bij
de plaatselijke bevolking".
Afrika werd Marga's tweede thuis .aan de
hand van witte pater prof. Donders, filo
soof en missioloog in Nairobi. Hij bekom
mert zich speciaal om de erfenissen van
de diverse culturen, waarvan wij het pro-
dukt zijn, maar die ook in de Afrikaanse
cultuur terug te vinden zijn. In zijn visie
staan alle mensen dichter bij elkaar dan
ze denken, omdat ze uit het verleden zo
veel verwante dingen overgehouden heb
ben. Hij volgt de draden vanuit de oertijd.
De stamcultuur, die in het westen verlo
ren is gegaan, vind je in Afrika nog volop
in de gezamenlijke zorg die de mensen er
voor elkaar hebben. Dat ervaar je trou
wens ook weer in de Pinksterkerk, die
dan wel van elders is overgewaaid, maar
die in de Afrikaanse landen een geheel ei
gen gemeenschappelijke beleving laat zien.
Dat neemt allemaal niet weg, dat men ook
in Afrika westerse beelden kan waarne
men van langs elkaar heen levende men
sen, dat merk je aan de bedelaars, in de
grote steden dan, want op het platteland
zie je de mensen voortdurend bezig met
elkaar op te trekken.
Marga: „Maar zoals Afrikanen spontaan,
ongeremd, hartelijk en van binnenuit rea
geren, hoezeer ze zichzelf zijn op een ma
nier, die wij hier niet kennen, daar kun
nen wij een hoop van leren en daarom zit
ik graag in Afrika".
Chris Lomme en René van Santen in een gespannen
scène in de film „De verleiding".
Korte Nederlandse speelfilms, die met subsidie van het mi
nisterie van CRM tot stand komen, willen nog wel eens zo
lang uitvallen dat zij al bij voorbaat ongeschikt zijn voor
bioscoopgebruik. Daar is geen enkel bezwaar tegen, wanneer
zoals in het geval van „De verleiding van Ben Verbong een
van de omroepen al een garantie biedt dat de film zal wor
den uitgezonden op de televisie, maar veel van deze halflange
films van jonge Nederlandse cineasten hebben dat geluk niet
en komen slechts moeilijk aan openbare vertoning toe.
Nu verdient Ben Verbong's vijftig minuten durende film het
om gezien te worden en de VARA, die „De verleiding" vana
vond op uw scherm brengt,heeft een goede vooruitziende blik
gehadtoen met Verbong in zee werd gegaan.
Het gegeven, dat van een jonge student die geheel in be2it
genomen wordt door een oudere vrouw, moet het vooral van
de sfeer hebben en die weet Verbong met schitterend camera
werk van Theo van de Sande uitstekend op te roepen.
Verbong koos voor de raamvertelling. We kennen dus eve
nals in Billy Wilder's „Sunset boulevard", waar het gegeven
enigszins aan doet denken meteen al de noodlottige afloop.
Vervolgens bouwt Verbong heel zorgvuldig een benauwende
sitatie op, die wel tot een dramatisch einde moet leiden. De
student. René René van Asten) betrekt een kamer in de
gigantische villa van een wat oudere weduwe (Chris Lomme),
maar bemerkt al spoedig dat zijn nieuwe hospita heel andere
plannen met hem heeft. De jongen,die uit 'n eenvoudig milieu
komt (even door Verbonk aangestipt) laat zich het luxe leven
tje aanvankelijk vergenoegd aanleunen, maar als hij bemerkt
dat de oudere vrouw hem in de huid letterlijk Weren
van haar overleden man wil stoppen, komt hij in opstand.
Daardoor onstaat een conflictsituatie, waaraan tenslotte de hy
sterische vrouw ten gronde gaat.
Verbong heeft het allemaal zeer beschouwend en afstandelijk
verfilmd, zodat dit keer de gekunsteld klinkende dialogen
altijd een zwak punt in de Nederlandse film op hun plaats
zijn.
OTTOMILO
Ned. 1,21.17 uur.
U
De VARA heeft opnieuw be
slag gelegd op de Onedin
Lijn, waarmee tien nieuwe
reizen worden gemaakt, vana
vond te beginnen en zo ver
volgens de komende dinsda
gavonden. De voltallige
bemanning van de vorige se
rie is terug, onder wie James
Onedin, de andere Onedins:
Letty, Samuel, Sarah en
Charlotte en uiteraard ook
captain Baines. In de eerste
aflevering gaat het er meteen
al letterlijk heet aan toe.
Aan boord breekt brand uit
en tijdens de blussingswerk-
zaamheden wordt goud gesto
len van Daniël Fogarty, die
in Kaapstad met zijn kostba
re bezit voor de thuisreis
heeft geboekt. James belooft
de voorlopig onbekende dief
het vreselijkste dat hij kan
bedenken, maar als de dief
wordt betrapt een aardig-
ogende jongen komt het
goede in James spoedig bo
ven. In Liverpool overigens
staan James lelijkere dingen
te wachten: een nieuwe ban
kier heeft zich er gevestigd,
Josiah Beaumont, die een
sterke concurrent dreigt te
worden.
Ned. II, 20.27 uur.
Kinderkrant
In de actuele „Kinderkrant"
van de EO komt ditmaal het
leven van de profeet Jona
aan de orde.
Ned. 119.10 uur.
Muzikale
ontmoeting
Klaas Mulder aan de piano
en Jack Connor op marimba
begeleiden de zang van gees
telijke liederen.
Ned. 120.35 uur.
Tijdsein
In de rubriek „Tijdsein" aan
dacht voor de voeding van de
kinderen in derde wereldlan
den.
Ned. 12o.50 uur.
Nederlanders
Steeds op dinsdagavond zal
vijftien weken lang de serie
„58 miljoen Nederlanders"
worden herhaald. Vanavond
de eerste over het leger in
een speelse benadering.
Ned. 121.55 uur.
Polen
„Polen tussen twee Polen" is
de titel van een uitvoerige re
portage die de VARA maakte
in Polen en .daarin het accent
legde op de economische ont
wikkeling van dit land. Herin
nerd wordt aan de bombarde
menten op de grote steden en
de wederopbouw, die ten ach
ter bleef bij die van de west-
europese landen. De invloed
van Rusland en Amerika
wordt scherp in beeld en on
der woorden gebracht en als
gevolg daarvan de tegenstel
lingen tussen socialisme en
kapitalisme. Want hoewel Po
len onder invloed staat van
Moskou, heeft dit land de
deuren naar het Westen wa
genwijd opengezet In de do
cumentaire wordt duidelijk
gemaakt, hoe de bevolking
daarop reageert.
Ned. II 22.10 uur.
Morgenmiddag
Voor de kinderen zijn er mor
genmiddag Tom en Jerry,
Peppi en Kokki, de luchtbus,
Maja de bij en het wereldcir
cus. Tot slot zingen bejaarden
in een „Dag als vandaag".
Morgenmiddag Ned. I 14.30
uur.
Het zou zondagavond dus, om
Koot te citeren „de gezelligste
oudejaarsavond van het hele
jaar" worden. Ik betwijfel of
dat in de praktijk ook overal
in den lande zo is uitgepakt.
Want ik acht het geenszins
uitgesloten, dat zich precies
die avond van de 31ste de
cember van het jaar 1978 in
menig huisgezin sprake ge
weest is van een niet hele
maal passende scheiding van
geesten. Met aan de ene kant
de aanhangers van het Sim
plistisch Verbond en aan gene
zijde de adepten van Willem
Duys. Enig kijkonderzoek, dat
ingetwijfeld verricht gaat
worden, kan hierover ophel
dering brengen. Het zal de
enigszins geregelde lezer van
dit rubriekje niet verbazen
dat ik mij bekend heb tot het
uitgebreide „nationaal simplis-
ties zwendelprogramma". Het
werd overwegend een weer
zien met nummers, die wij
nog niet zo heel lang geleden
hadden bekeken, maar daar
waren dan ook een paar bij
zonder virtuoze bij. Boven
dien had ik Koot en Bie hun
spectacle coupé bijzonder lus
tig verpakt en er vielen aller
lei actuele dingen waar te ne
men. Zo bleken de
kerstpakketten, bestemd voor
de „VPRO-familie" gestolen te
zijn door het interim-pakke-
thoofd mr.Onno van der Pan
ne en ook konden wij diens
overigens verzegelde, kantoor
eens binnendringen, zodat de
tijd tot de beslissende klok
slag van twaalven - en tot het
roemloos einde van de „bewa
kingsdienst werkelijk om
vloog.
De NOS ging daarna door
met „een bloemlezing uit het
Nederlandse televisie-amuse-
ment van het zojuist afgelo
pen jaar. Er bleek kennelijk
niet zoveel te lezen, want of
schoon het programma tot
half twee 's nachts was ge
pland, legde men er om tien
over een ook het bijltje bij
neer. Terecht, want wat men
in een uurtje daarvoor in het
amusementsjaar had geperst,
was al ontmoedigend genoeg
geweest. Overigens leerde wat
schakelen naar de verschillen
de buitenlandse zenders, die
aanzienlijk langer doorgingen,
dat het daar wat het televisie-
verkeer betreft, ook niet zo
heel veel beter was geweest.
Een wat schriele troost, dat is
waar. Een ander echt hoogte
puntje, hadden wij in de na
middag op Duitsland 3 kun
nen zien. Daar werd de
befaamde butler-sketch met
Freddie Flinton, die ik naar
ik geloof van een tiental ja
ren geleden dateerde en die
bij ons destijds herhaaldelijk
herhaald werd, nog eens ver
toond, Gelukkig had men zich
ervan kunnen weerhouden de
zaak na te synchroniseren, zo
dat het origineel in volle glo
rie tot ons kwam. Het was bij
Koot en Bie af.
En, allicht, de kater werd op
nieuwjaarsdag vergezeld van
het onvermijdelijk nieuwjaars
concert. uit Wenen, dat met
Billy Smarts circus en het
skispringen uit Garmisch Par-
tenkirchen net zozeer tot de
seizoenen is gaan behoren als
bijvoorbeeld de bollenvelden.
Het werd dit keer voor de
25ste keer gedirigeerd door
Willy Bovskovsky en ook kon
den wij het weer via televisie
en radio tegelijk uit de lucht
plukken. Zodat wij natuurlijk
wel weer even de schönst
denkbare blauwe Donau in
onze huiskamer kregen. Maar
het nieuwe jaar had gistera
vond (op de tv althans) een
heel goede start met de op
voering vanm „De Woeste
Hooghte". Nigel Kneal had
het boek van Emily Bronte -
zo las ik - dusdanig bewqerkt,
dat het „een levendige drama
illustratie bij de roman was
geworden. Welnu, Fritz Butze-
laar was daar met zijn regie
voortreffelijk op ingeschoten.
Hij legde het verhaal vast in
bijzonder sfeervolle beelden
niet alleen, maar hij hand
haafde ook een strenge vertel
trant, die bleef boeien. Met
medewerking van voortreffe
lijk acteren van Hans Boswin
kel, Josine van Dalsum en
Rudolf Lucieer met name,
maar zij bleven kennelijk be
antwoorden aan zijn intenties.
Fritz Butzelaar is ongetwijfeld
een van de meest bekwame
tv-regisseurs, maar hij doet
helaas al jaren zo weinig
meer van zich spreken.
HERMAN HOFHUIZEN
l
NEDERLAND 1
NOS
18.30 Sesamstraat
18.45 Paspoort voor Joegosla-
ven en Italianen
18.55 Journaal
EO
18.59 Fred Basset, tekenfilm
19.10 Kinderkrant
19.35 Van mensen en van ste
nen, documentaire
20.25 Met het oog op 1979
20.35 Een muzikale ontmoeting,
afl.2
20.50 Tijdsein, actualiteiten
NOS
21.37 Journaal
21.55 58 Miljoen Nederlanders
en hun strijdmacht, TV-
serie, afl.1 (herhaling)
22.40 Journaal
NEDERLAND 2
NOS
18.55 Journaal
VARA
18.59 Barbapapa
19.05 Pinokkio, tekenfilmserie
19.27 Koning Klant
NOS
20.00 Journaal
20.27 Onedin lijn, TV-serie, afl.1
21.17 De verleiding, TV-film
22.10 VARA-Visie
NOS
23.05 Journaal
DUITSLAND 1
WDR
18.00 Pariser Geschichten.
18.30 Halb 7. 18.40 lm
Werk notiert. 19.15 Hier
und Heute. 19.45 Tip um
4tel vor 8 (selderij).
20.00 Journaal
20.15 Kennen Sie Kino?, film
quiz
21.00 Report Baden-Baden
21.45 Detektiv Rockford: Annif
genügt, TV-serie
22.30 Tagesthemen
23.00 Tournee, ein Ballet tanzt
um die Welt, afl.4
24.00 Journaal
DUITSLAND 2
18.20 Tom 4 Jerry. 19 Jour
naal. 19.30 Die BrSute
des Kurt Roidl, volksto
neel.
21.00 Journaal
21.20 Einmal klappt's bestimmt,
documentaire over kans
spelen
22.00 Die Gnadenlosen (Fools'
Parade), Amerikaanse
speelfilm (1971) van An
drew V.McLaglenzmet Ja
mes Stewart en George
Kennedy.
23.40 Journaal
ENGELAND
BBC1
18.05 John Craven's News-
round. 18.10 Grange Hill,
TV-serie, afl.1. 18.40 Jour-
de.
20.00 Peninsula (Straight out of
the Hat)
20.30 Blue Rre Lady,TV-film
22.00 Journaal
22.25 The Out of Town Boys,
TV-spel van Roi Hutchin
son
23.45 Journaal
BBC 2
18.00 TV-cursussen. 18.40
Shanghaied, Chaplin-
klucht 19.10 Journaal.
19.15 Mathematics Into
Pictures, TV-serie, afl.2
(Numbers and Geometry).
20.15 Journaal
20.20 The Great Egg Race,
spelprogramma
20.55 The Master Game,
schaaktoernooi
21.25 In Search of Offa, docu
mentaire
22.00 Call my Bluff, woordduel
22.30 Cricket (derde testmatch
Australië-Engeland in
Melbourne)
23.00 Georghe Hamilton IV and
Friends, countryshow
23.50 Journaal
0.05 The old grey Whistle Test
0.50 The late Story
BELGIE NED. 1
18.00 De Tovermolen. 18.05 Se
samstraat 18.30 Docu
mentaire. 18.55 Tienerk
lanken. 19.35 Morgen.
19.45 Journaal.
20.10 Raffaela Cara Show
21.10 De Belgische Republiek,
documentaire serie, afl.3
22.00 Jij of wij, quiz
22.25 Journaal
BELGIE (NED.) 2
20.10 Badger Country, het land
van de dassen
20.35 De Collega's, TV-serie,
afl.9
21.15 l'Histoire d'Adèle H.,
Franse speelfilm (1975)
van Francois Truffaut met
Isabelle Adjani als Victor
Hugos dochter in liefdes-
perikelen.
BELGIE FRANS 1
18.00 Muppet Show (met Bruce i
Forsyth). 18.30 Zigzag,
spelprogramma. 18.45 TV
F, voor de vrouw (kookru-
briek). 19.15 Antenne-Soir, i
regionieuws. 19.30 Jour-
naai. 19.55 Chansong, ac- 1
tuele liedjes. 1
20.45 Minute Papillon (benzine) 1
21.45 Journaal
22.00 Video USA
BELGIE FRANS 2 l
18.50 Schooltelevisie. 19.15 An- t
tenne-Soir. 19.30 Jour
naal. 19.55 Séniorama.
20.25 Matante Kitika, musical in
dialect
NEDERLAND 1
KRO
14.30 Tom 4 Jerry
14.40 Peppi 4 Kokld
15.10 Deluchtbu8
16.05 Maja de bij
16.30 Wereldcircus
17.20 Een dag als vandaag,
muzikale documentaire
DUITSLAND 1
10.00 Journaal, Tagesthemen.
10.25 Aus dem Nichts
zum GIQck (üverpoolse
muziek uit de jaren 60).
11.10 Begegnungen, elf
verhalen. 11.55 Parabel.
12.05 Report Baden-Ba
den. 12.55 Presseschau.
13 Journaal. 16.10 Jour
naal. 16.15 Steme die vo-
rüberzogen (Lilian Har
vey). 17 Kunst-Stücke mit
Jaap. 17.50 Journaal.
DUITSLAND 2
16.15 Trickbonbons, kleuterse
rie. 16.30 Kinder, geboren
und dann? 17 Journaal.
17.10. Bis ans Ende der
Welt, TV-serie. 17.40 Die
Drehscheibe.
ENGELAND
BBC 1
10.50 Paddington. 10.55 Jacka-
nory. 11.10 Why don't
you? 11.35 The Cossack's
Horse, TV-serie, afl.1. 12
Buck Rogers, TV-serie,
afl.10 (Broken Barriers).
12.20 The Fantastic Jour
ney, TV-serie (The inno
cent Prey). 13.05 Bugs
Bunny. 13.15 Simon Si
mon, TV-film. 13.45 Jour-
naaal. 14 Pebble Mill.
14.45 Fingerbobs. 15 Ten
nis. 16.55 Play School,
voor kleuters. 17.20 Tou
ché Turtle. 17.25 Jacka-
nory. 17.40 Take Hart,
TV-serie, afl.1.
BBC 2
11.35 Gharbar, voor Aziaten. 12
Play School. 16.50 Ten
nis.
BELGIE NED. 1 en 2
16.30 Tip-Top, voor de jeugd.
BELGIE FRANS 1 en 2
15.30 Tekenfilm. 15.35 De een
zame wolf, tekenfilm. 17
Feu vert, voor de jeugd.
HILVERSUM 1
18.00 Per Saldo. P.P.: 18.19 Uitzending
van de PPR. AVRO: 18.30 Nws. 18.41
Toppers van toen. NOS: 19.15 (S)
Accoord. AVRO: 20.00 (S) Hoogtepun
ten uit de operette. 20.45 (S) Echte
boter op je hoofd, cabaretprogramma.
21.05 (S) Grammofoonplaten. 21.20 (S)
AVRO's swingtime. 22.10 Koopavond,
strip. 22.30 Nws. 22.40 AVRO's Radio
journaal. 22.50 Eurojoumaal. 23.00 (S)
Easy listening. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM 2
18.00 Nws. KRO: 18.11 Echo. 18.30 (S)
Op vleugels. 18.50 Verkenning. 19.00
Kerk in meervoud. 19.30 (S) Zin in
muziek. Klassieke muziek. 20.00 Nws.
20.05 Overweging. 20.15 (S) Klassieke
muziek. 21.30 Spektakel. 22.30 (S) Mu
ziek op het spel (13). Hedendaagse
muziek. NOS: 23.00 (S) Met het oog
op morgen. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM 3
NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S)
Avondspits. VARA: 19.02 (S) Top Tien
Toen. 19.30 (S) Popdonder. 21.30 (S)
and all that jazz. 22.30 (S) Elpee
tuin. 0.30 (S) Nacht-drie-draai. 2.30 (S)
Groot licht. 5.02-7.00 (S) Truck.
HILVERSUM 1
TROS. 7.00 Nws. 7.02 (S) Rustig bijko
men. (7.30 Nws. 7.41 (S) Aktua (1). 8.30
Nws. 8.36 Gymnastiek voor de vrouw.
8.45 (S) Kom er maar eens bij. 10.00
(S) Big Band a gogos 10.30 Nws. 10.33
(S) Toerja-Toernee. 11.45 (S) Cafe-
Chantant. 12 26 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41
(S) Sport Naesport. 14.00 (S) Vera Lunn
Story, klankbeeldserie. 15.00 (S) Gerard
dekVrles draait op verzoek. (15.30 Nws.)
16.30 (S) Kernpunt. OVERHEIDSVOOR
LICHTING. 17.20 Nederland en de Derde
wereld. TROS 17.30 Nws. 17.32 (S)
Aktua-magazine.
HILVERSUM 2
VARA 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas
tiek. 7.20 In de Roode Cirkel. (8.00 Nws.)
8.50 Ombudsman. 9.00 Even muziek.
NOS 9.20 Boerenbont. 9.35 Waterstan
den. VARA 9.40 Nederlandse Schoolra
dio. 10.00 Radioweekblad (11.00 Nws.).
11.30 Zing zomaar simpel een melodie.
12.00 Waddinxveen-Centraal. 13.00
Nws. 13.11 Dingen van de dag. 13.30
Stoomradio. 16.00 Nws. 16.03 Pantof
fels en pistolen, hoorspelserie. 16.30
Lichte grammofoonplaten. 17.00(S) Het
Promenade Orkest. 17.35 RVU. 17155
Mededelingen SOS- en politieberich-
HILVERSUM 3
leder heel uur nws. KRO 7.02 (S) Drie
op je boterham. 9.03 (S) Pep op drie.
11.03 (S) Drie draaitop verzoek. 12.03
(S) Drie tussen de middag. 14.03 (S)
De Theo Stokkink-Show. 16.03 (S) Hit-
meesters.
HILVERSUM 4
NCRV 7.00 Nws. 7.02 Het levende
woord. 7.10 (S) Preludium. 9.00 Nws.
9.02 (S) Ongehoord: klassieke muziek.
10.00 (S) Orkestplaat: Utrechts Symfo
nie Orkest: klasseke muz. 11.20 (S)
Platennws. 12.00 (S) Pianowerken uit
de Romantiek. 12.30 (S) Tafeimuziek.
(12.30 Themaprogramma Romeo en
Julia. 13.30 Beroemde soloconcerten:
Vioolconcert). 14.00 Nws. 14.02 (S)
Silvestre Strijktrio: Hedendaagse mu
ziek. 14.30 (S) Orgelmuziek. 15.00 (S)
Het grote werk in kleine bezetting. 16.00|
(S) Populaire klassieken.