„Ja, natuurlijk" tast behoedzaam in intimiteit van natuur HILVERSUM Wanneer de sneeuw een deken over de aarde legt, de hele natuur schijnt Ingedommeld en ingevroren in de vrieskou, gaat in idem en schuilhoek het leven door. Inde beschutting van bos en bodem gaat alles wat weer groeien en bloeien moet onstuitbaar zijn gang. „Zelfs het strand biedt in de winter een boelender beeld dan bij zomervertier, maar dan moet je wel met je neus naar beneden lopen", zegt Plet Steltman van het Instituut voor Natuurbeschermings- eductie, die daarover zondagavond 24 december In de natuurkwis „Ja, natuurlijk" van de NCRV-tv opgewekt een boekje zal open doen. Met Kick Stokhuyzen aan zijn zij ontwikkelt hij ook in dit jaargetij een activiteit, waarmee hij zelfs het winterkoninkje en het sneeuwklokje naar de kroon steekt. Hij is iemand die er plezier aan beleeft om buiten rond te kijken en als pedagoog-didacticus van beroep kan hij het niet laten om wat hij te weten is gekomen van de natuur aan anderen over te dragen. Piet Steltman: „Ik ben er niet de man naar om diep biologisch te wroeten in cel-organismen. Het gaat mij om iedereen, die de moeite wil doen om wat voor de hand ligt in de natuur en verwondering wekt, te ontdekken. Daar praat ik in elke uitzending zeven d acht minuten over en ditmaal wou ik het hebben over het strand. Velen denken dat daar 's winters niks te beleven is. Laat men zich niet vergissen. In hetzelfde zand waar's zomers de badgasten liggen, wemelt het van leven en op enkelhoogte onder water bruist de strijd om het bestaan". „We hebben gefilmd bij de Hondsbosse Zeewering en Kamperduin en zijn ook een kijkje gaan nemen in het bezoekerscentrum in de Kennemerduinen met de diorama's van strand, zee en duinen. Dat ga ik niet uitputtend behandelen. Ik doe zomaar een greep uit wat je wandelend kunt vinden. Het gaat er mij om de mensen op het spoor te zetten. Ze moeten er zelf op af, zelf ontdekken. Schelpen zat op het strand, maar zoek eens naar een aangeboorde schelp, dat harde, stenige materiaal waar je met een priem niet zo gemakkelijk doorheen komt. Maar de boormossel, dat weke dier, weet er op zoek naar voedsel, het schelpdiertje, precies het juiste gaatje in te prikken". Aan dit kerstnummer werkten mee: Klaas Góinga Wim Hugens Bert Jansma Milan Konvalinka Leo van der Meel Ton Oliemuller Joan Seyferth Piet Snoeren Leo Thuring Leo van Vlijmen Vormgeving: Charles Bels Piet Steltman: "De schoonheid van de natuur wijst op de diepere geheimen ervan". Zoutbronnen Er werken mysterieuze krachten in de natuur. Hoe komen de zeeën zout? Vrijwel zeker omdat de zeebodem open zoutbronnen bevat. Zouten van verschillende soorten en smaken, en toch bevat alle zeewater waar ook ter wereld zout van dezelfde samenstelling, waaruit je kunt afleiden dat alle zeewater overal een keer is geweest en zich heeft vermengd. In gat zoute water leeft het begin van de voedselketen, het plankton, minuscuul kleine organismen, die zichzelf niet voortbewegen, maar door de zeeën worden vervoerd naar plaatsen, waar grotere organismen ze als voedsel tot zich nemen. Zo zou je de kwal een plankton kunnen noemen. Die grotere organismen worden weer geconsumeerd door gedierte, dat de eiwitten gebruikt voor de vorming van vlees en die eiwitten heeft de mens net weer nodig om in leven te blijven". Dicht bij huis „Maar wie loopt er nou aan plankton te denken als je langs het strand in eindeloze deining de branding hoort bruisen? Als je dat beseft, gaat er op zo'n wandeling wel een wereld voor je open. En dat allemaal zo dicht bij huis. Letterlijk en figuurlijk, want dit alles heeft direct te maken met natuurbehoud. De hele wereld is eigenlijk één groot huis en waar we er met ons vier miljarden op rondlopen, is het niet eens zo'n groot huis. De natuur kent haar eigen wetmatigheid. Daar mogen we niet intreden. Het behoud van de soorten, van de lagere en hogere trappen, vormen van leven, is van belang voor het lijfsbehoud van de mens zelf". „Als in Zuid-Amerika de tropische wouden worden weggehakt om het hout als export van de hand te doen, dan zie je het gebeuren, dat de vruchtbare grond, waarin het water niet meer wordt vastgehouden, verdroogt en verstuift en tot woestijn wordt. Ook hierom is derde-wereldhulp dringend nodig. Wij moeten die mensen daar aan andere bronnen van inkomsten helpen, zodat ze hun eigen bodem niet hoeven uit te putten. Waar ter wereld de natuur wordt aangetast, heeft dit direct gevolgen voor de natuur elders. Die natuur is een heel gewichtige zaak, maar ik wil het wel graag de mensen zo vertellen, dat ze niet het gevoel krijgen met een zware boodschap te maken te hebben". Intimiteiten De Kick-kwis „Ja, natuurlijk" verdraagt geen zwaar geschut. Daar tast men liever behoedzaam in de intimiteiten van de natuur, waarin het levenswonder schuilt. Zelfs het intieme leven van de brandnetel wordt er tegelijkertijd bekeken en ontzien. Men noemt er de hagedissen de balletdansers onder de dieren. De vragen en antwoorden tussen kwismaster en natuurliefhebbers dartelen als vlinders tussen de bloemschikkingen door en de prijzen verrijken het huisraad niet met bankstellen en ijskasten, maar dienen het leven meer sier te verschaffen met een bloemstuk en een boekenbon. Het programma is nu al in zijn derde jaar niet meer weg te denken uit het NCRV-aanbod en een vierde jaar zit er rhomenteel dik in. Men speelt het spel met de natuur zoals de natuur zichzelf ook speels aandient. Uit binnen- en buitenland voert men tussen de bedrijven door fraaie en frappante filmpjes aan met betrapt dierlijk en plantaardig leven, waaruit de mens veel kan leren, bijvoorbeeld hoe beest en blad zich aanpassen aan de omstandigheden waarin ze zijn terecht gekomen. Uitheems Anton van Hooff, directeur van Burgers dierenpark te Arnhem, die altijd uitheemse onderwerpen aandraagt in „Ja, natuurlijk", komt vanavond met een film over de Makaak. Dit is een in Japan voorkomende apensoort, die als eskimo's in de sneeuw heeft leren leven en zich wonderwel thuis voelt in die barre omstandigheden. Omdat het oog ook wat yvil, wordt begonnen met een film over de kolibri's, een uitzonderlijk veelkleurige vogelsoort, die zich in. Trinidad voedt met de nectar uit een exotische bloemenweelde. En zo heerst er in deze kwis altijd verbazing over de onvoorstelbare wonderen der natuur. De kijkers toch altijd tussen de drie en vier miljoen meteen waarderingscijfer in de buurt van acht voelen zich helemaal in dit sfeertje opgenomen. Dat blijkt uit de brieven, die regelmatig blijven komen met de complimenten erin, maar ook met vragen en met nauw verholen vreugde beschreven ontdekkingen in de<eigen tuin of naburig bos of park. Die schrijvers zien dan wel geen beren broodje smeren, maar van de wonderlijke capriolen van een doodgewone slak weten ze een avonturenroman samen te stellen. Men is daar bij de NCRV erg dankbaar voor. Het brengt de programmamakers weer eens op een ideetje en daarom worden alle brieven persoonlijk beantwoord door Lies van Bommel, die met Didiervan Koekenberg ingeschakeld is bij produktie en regie. Die antwoorden worden gegeven in toegankelijke taal, soms met verwijzing naar een boekje, maar nooit in de vorm van een wetenschappelijk betoog. De natuur is er niet voor geleerden, maar voor gewone mensen, die naast hun werk oog willen hebben voor de schoonheid van de natuur en minder uit zijn op biochemische structuren en scheikundige kringlopen, die overigens niet minder interessant zijn. Over wat in „Ja, natuurlijk" Juist In deze tijd van het Jaar toont het strand zich in zijn volle schoonheid. aan de orde komt, moet iedereen mee kunnen denken en mee kunnen praten. De modale Nederlander moet het besprokene kunnen toetsen aan wat leeft in eigen tuin, balkonbloembak of huiskameraquarium. Daar zit genoeg in om grote ogen bij op te zetten. Twijfels en niet-weten moeten worden weggenomen, wonderen verdiept. Develdbioloog Marius Kolvoort werkt speciaal daarom aan dit programma mee. Regisseur Van Koekenberg heeft daarover eens openhartig gezegd, dat hij, toen hij aan deze serie begon, nog geen huismus kon onderscheiden van een paardebloem en dat hij intussen al hele verhalen kan vertellen over de natuurlijke neigingen van de natuur. Hij heeft dat spelenderwijs opgestoken. Hij ziet veel meer dan vroeger en heeft er alleen voor moeten leren kijken. En daarmee vertolkt hij tevens het motief voor dit programma. Boerin Filosofische veelweter Albert Schweitzer zag de samenhang tussen mens en natuur in breed verband. Respect voor de natuur wekt eerbied voor het leven, zegt hij, en dat is een te kostbaar goed om elkaar naar het leven te staan. Hierover wordt ternauwernood anders gedacht door ene mevrouw Verhagen, een boerin uit Sprang-Capelle (N.Br.). Zij verscheen op een auditie van de NCRV in Hilversum in de hoop mee te kunnen doen als kwiskandidaat. In een pauze bij de koffie haalde zij een bundel papier uit haar tas, zelfgeschreven gedichten, waaruit zij spontaan begon voor te dragen. Lies van Bommel vroeg terstond inzage en las de verrukkelijkste gerijmde bedenksels over de heerlijkheden van de natuur, zeker ook in de winter. In „December-sneeuw" bezingt zij het platteland, bedolven onder een witte wade met daarin de bonte boerenhoeven als oorden van rusten bezinning. Mevrouw Verhagen kreeg prompt de uitnodiging van de NCRV om een of meer van deze gedichten te zeggen in de uitzending van zondagavond, waarop zij antwoordde met de titel van het programma: „Ja, natuurlijk". Verademing Deze plattelandsdame in de studio geldt in zekere zin ook als een verademing voor de makers van deze kwis. Het blijkt namelijk telkens weer moeilijk om vrouwen als deelnemers te krijgen, terwijl men beschikt over een ruim aanbod van heren. Toch moet het wel zo zijn, dat vrouwen doorgaans meer met plant en bloem en beest bezig zijn dan mannen. Mogelijk zelfs benadert de vrouw deze vormen van leven gevoelsmatig met meer zorg dan mannen. Die laatsten schijnen echter meer uit op het naadje van de kous met als gevolg, dat hun parate kennis hen tot meer durf uitdaagt in een kwis. Zoiets moet het wel zijn. De verhouding wordt tijdens de kwis weer enigszins recht getrokken door Eefje, genaamd naar de oermoeder, die gedienstig die dingen aandraagt welke op het scherm moeten als daarover iets moet worden verteld. Eefje houdt trouwens ook de score bij. Zondagavond zit er overigens wel een dame tussen de deelnemers. Zij is mevrouw Rigtering-Rijksen, 64, huisvrouw uit Utrecht, die in de moestuin thuis is als in haar eigen huis. Zij voelt zichzelf voor geen kleintje vervaard, want zij moet het opnemen tegen de 20-jarige dienstplichtige soldaat W. Kersten uit Tiel, die zich liever bezig houdt met tropische aquariumvissen dan met 's lands verdediging. Beiden mogen een opponent begroeten in de derde deelnemer, namelijk de 33- jarige dierenarts Smeeni Almelo, die zich kundig F weet op het gebied van f zoogdieren, die wel in I Europa, maar niet in ons) land voorkomen, zodat h| zich niet zal kunnen beroepen op kennis opgedaan in zijn praktijk] Piet Steltman weer: „Die| mensen worden op welkl speciaal terrein dan ookfi allemaal gepakt door hetfj verbijsterende verschijnt vandenatuur.de kiemkracht en de opbour ervan, de bijna mechanisp geregelde wetmatigheid.^ Neem een braak stuk grond. Daarop vallen zaadjes. Het ene vindt nU zijn plekje, het andere w«M v< en het begint te ontkieme Dat trekt insecten "an. C die insecten komen vog af en die vogels voeren weer zaden van rjj u hoogwaardiger planten (berel Dit gebeuren kun je voorK waarnemen aan de randde' van woestijnen. Dat niet tegen te houden zelfrechj op herstel van de natuur L die omstandigheden, je zf rslmis het beste opgespoten stutuntic land steeds volwaard igerjugn leven gaat dragen. Hier aj f zorg voor te hebben, de I schepping te beheren, bity wel een gedachte die bij j Kerstmis past. Daar hoef j)iet I geen enorme natuurkenn|| voor te wezen. Je bent opj de goede weg met interes voor dit soort zaken. En daar wil de kwis „Ja, natuurlijk" graag aan meewerken". Daarom blijven het de kandidaten, die deze kwi! t maken, verschaffen de kijkers dit programma bestaansrecht en zorgt KI voor de opkikkertjes, die een soort kiemkracht in deze kwis besloten liggenjs' Zo breidt deze kwis- vegetatie zich steeds verd uit over het braakliggend! scherm. ïles f nd DE KICK-KWIS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 20