Wie gat Parijs? vult van het Alleenzijn en de angst voor eenzaamheid Haags Modehuis Haags Modehui^ Een goede foundation maakt u slank GISCARD LAAT ZAAK OVER AAN CHIRAC BINNENLAND/BUITENLAND LEIDSE COURANT MAANDAG 18 DECEMBER 1978 PAGINA Japon van glanzende satijn. Met smocktop en bijpassende blazer. In kobalt en rood. Mt. 36 t/m 422gg_ (Van onze correspondent Walter Schwarz) PARIJS Iemand moet het besluit nemen. Wat gaat er gebeuren met het grote gat on der de Hallen, de vroegere straatmarkt van Parijs? President Giscard d'Estaing heeft zijn handen van de hele zaak afgetrokken en alles maar overgelaten aan burgemeester Chirac van Parijs, die toevallig ook zijn politieke aartsrivaal is. „Het grootste gat van Europa" werd onder de oude Hallen gegraven, nadat besloten was dat de 9 miljoen Parijzenaars voortaan via Rungis bij Orly gevoed zouden worden. Maar er is nog steeds niet besloten wat er in de plaats moet komen van de in 1971 afgebroken Hal len. Toen Giscard vier jaar geleden aan de macht kwam zat hij vol grote plannen. Uit drie ont werpen voor een flatgebouw koos hij dat van de Spanjaard Ricardo Bofill. De meeste men sen vonden zijn plan een beetje saai in verge lijking met het nogal woeste Centre Pompi dou, vlak om de hoek. Verder zou er een gebouw komen waarin een aantal warenhui zen en een concertzaal zouden huizen en er werd druk gepraat over een aan te leggen park. Nu wordt in het Elysée echter desgevraagd door verwezen naar het ministerie van cul tuur, maar op dat ministerie vindt men weer dat de beslissing genomen moet worden in het Parijse gemeentehuis. Iedereen weet dat Gis card en Chirac het over politieke zaken oneens neigen te zijn, maar zelfs op het ge bied van stadsplanning verschillen ze van me ning. Kort geleden noemde de burgemeester het be sluit van Giscard om het aanleggen van een snelweg langs de Rive Gauche nog een ideetje van Pompidou geen doorgang te la ten vinden „een van de fouten van de eeuw". Het park bij de Hallen, vond de Franse presi dent, moest een echte „Franse tuin" worden. Waarmee hij een tuintype van met de hegge- schaar getemde natuur bedoelde dat alleen vanuit een helicopter gezien nog mooi te noe men is. „Dan heb ik nog liever een naar frites stinkende tuin", meende Chirac minachtend. Voor een groot deel is „het grootste gat van Europa" al opgevuld met het grootste metro station van Europa. Twee regionale snellijnen staan hier met elkaar in verbinding. Maar toch blijft er veel gat over. Bovengronds is er alleen de „Bunker", het enorme blok beton waar de electrische kabels en de ventilatie-ap- paratuur is ondergebracht. Bofill's tekeningen zijn nog niet in de prulle- bak gegooid, maar er is enige twijfel gerezen over de toekomst van de concertzaal, want ie mand is op het lumineuze idee gekomen dat bijvoorbeeld Bach niet zo best zou harmonië ren met de onderaardse geluiden van het grootste metro-station van Europa. De buurtbewoners zijn na twintig jaar doel loos gegraaf wat sceptisch geworden. Ze zou den al blij zijn als er helemaal niets boven het gat komt, alleen maar heerlijke open ruimte. Maar grond is duur en er is al veel geld in het gat gestopt Wat er ook gaat gebe uren met Europa's grootste gat, het zal min der interessant zijn voor stedebouwkundigen dan voor politicologen die eens iets meer zou den willen weten van de geheimzinnige wijze waarop de Franse democratie werkt. Concerthal En over concertgebouwen gesproken: eind ok- ALLES MOET IN CLUBJES, ZELFS HET WERKEN AAN ZIELERUST De angst om alleen te zijn kan uitgroeien tot een werkelijke obsessie. Anne Taylor Fleming heeft zelf zoiets ervaren, toen zij eens het plan had opgevat om èr alleen een weekje op uit te trekken, zonder haar man. Een soort huwelijksvakantie dus. Zij kwam tot de ontdekking dat zij doodsbang was toen zij eenmaal op het vliegveld op weg was naar het vliegtuig. Ze zegt dat zij zich voelde „als een kind dat verdwaald was in een groot waren huis". Ze herinnerde zich dat zit z»ch als kind wel eens meer zo verloren had gevoeld. Bij voorbeeld toen zij op de eerste schooldag door haar moeder werd weggebracht of tijdens een busritje naar het padvinderskamp. Ze was toen negen jaar en haar één jaar oudere zusje, dat ook in de bus zat, wilde ineens niets meer met haar te maken hebben. Zelf schrijft zij deze angst toe aan het feit dat men, al is dan maar voor korte tijd, aan zichzelf overgelaten is en aan de mogelijkheid wellicht niet door vreem den aanvaard te worden. Tenslotte, was zij, na viereneenhalf jaar huwelijk, het een beetje ontwend om aan zichzelf over gelaten te zijn. De rol van het huwelijk is, naar haar mening, bij die angst slechts zijdelings. De angst om alleen te zijn is niet het monopolie van de gehuwde maar komt net zo goed voor bij niet-gehuwden en bij jonge mensen. Het verschijnsel, denkt zij, zal wel overal ter wereld voorkomen, maar het steekt in de VS meer de kop op dan elders en zij wijt dat aan de zeer sterke nadruk die de Amerikaanse opvoe ders leggen op het gezamenlijk iets doen in groepsverband. Anders gezegd: er wordt zwaar getild aan sociaal gedrag. Ouders piekeren erover of hun kinderen wel voldoende populair zijn bij hun leiden de klasgenoten, over hun omgang met andere kinderen, broertjes en zusjes. Het familieleven in de VS is erg hecht. Alles wordt uitputtend besproken. Maaltij den worden gezamenlijk genuttigd en wie alleen eet is gewoonweg meelijwekkend en zoiets mag dus niet voorkomen. Het niet mee kunnen praten aan tafel, zich onthouden van groepsactiviteiten, niet meedoen aan discussie-avonden, het niet constant naar de t.v. kijken (een soort surrogaatgezelschap), dat alles wordt als onverdragelijk ervaren. Kortom: een kind hoeft niet alleen te zijn, hoeft geen stilte te kennen en stilte juist in de woonwijken buiten het rumoer van de grote stad, wakkert de angst aan. Anne Taylor Fleming beschrijft dat zij nooit tegen haar man heeft durven zeggen: „Ik voel me zo alleen". „Ik dacht dat het krenkend zou overkomen, als een verwijt of een constatering van zijn onvermogen om prettig gezelschap voor mij te vormen. Ik geloof nu dat het een tekort in mijzelf is om niet vredig „alleen" te kunnen zijn in de aanwezigheid van een mens die ik liefheb." Kind als verzekering Soms merken mensen, dat zij in het huwelijk net zo eenzaam zijn, zo niet eenzamer dan voor het huwelijk. „Als wij dat merken rennen wij naar een advocaat om te scheiden. In een huwelijk dat dreigt af te glijden, vluchten sommige vrouwen in het ter wereld brengen van een kind, niet om de partner te behouden, maar om zichzelf te vrijwaren van de e heid en zich te verzekeren van gezelschap, al was het dan maar van een kind". Anne Taylor Fleming wijst ook nog op een ander aspect van het eenzaamheidsge voel; namelijk dat veel mensen dan hun heil gaan zoeken bij zielengenezers, goe- roe's en secten die aan allerlei methoden van meditatie en zelfinkeer doen. En zelfs in die gevallen wordt er nóg in groepsver band aan zielerust getimmerd „Hon derden mensen liggen gekronkeld of zitten in bepaalde houdingen op de grond om hun individuele wonden te likken. Ook wel lopen zij te hoop om samen te fietsen, te trimmen of langs de weg te sjouwen om af te slanken. Het is typerend dat veel Amerikanen bijna maniakaal bezig zijn op ietwat egocentrische manier collectief geestelijke rust en lichamelijke fitheid te veroveren zonder één persoonlijke bezin ning op hun problemen In feite komt het erop neer, zo betoogt Anne Taylor Fleming, dat men dodelijk bang is om op eigen kracht daden te stellen. Ze wil verder, zo zegt zij, geen propaganda maken voor „alleen zijn". Het alleen zijn is beslist niet altijd een pretje, maar als de situatie nu eenmaal zo is, dan moet men het durven te overleven, omdat an ders elk geluk eraan gaat. Anne Taylor Fleming meent, dat „de manier waarop wij worden opgevoed al lerberoerdste kluizenaars van ons maakt", en ze stelt dan ook, dat, als we een beetje geluk willen veroveren, wij dan ook naar meer privacy in het leven toe moeten. Wij zouden eigenlijk voorlichting moeten heb ben in de kunst van het „alleen zijn". Iedereen zou die cursus alleen moeten volgen. Clubverband zou niet alleen onge wenst, maar zelfs verboden zijn. tober werd een concert voor computer en or kest gehouden in een ondergrondse concerthal waarvan de akoestiek oneindig gevariëerd kan worden. De zeer geslaagde uitvoering werd gegeven ter viering van de opening van het onderzoekcentrum voor muziek en geluidsleer. Het centrum, dat deel uitmaakt van het Cen tre Pompidou, wordt geleid door de componist en dirigent Pierre Boulez. Musici en weten schapsmensen werken hier samen. De onder grondse studio's zijn akoestisch zo goed geïso leerd, dat als je hier iemand zou opsluiten hij gek van de stilte zou worden. Toch ligt de metrolijn maar 20 meter verder. De „projec tiekamer" (dat wil zeggen om geluid en niet film te „projecteren") heeft een plafond dat op en neer kan. De muren bestaan uit duizen den panelen die electronisch bewogen kunnen worden. Ze kunnen zo gedraaid worden dat al het geluid geabsorbeerd wordt, of zo dat een lange, diepe nagalm weerklinkt. Bij het concert werd de computer bediend door de jonge Amerikaan Tod Machiver, die de muziek die het electronische wonder pro duceerde coördineerde met die van de echte musici. „Het is maar een ruw begin", zei hij. „We moeten nog meer precieze wegen vinden om geluid te vormen en te classificeren. „Ma- chiver's moeder was concertpianiste en zijn vader was computerexpert, kortom hij lijkt dé man voor dit centrum. Eén computer kan muzieknoten omzetten in electronische geluiden, 30.000 handelingen per seconde. Het resultaat is rijk en opvallend on gecompliceerd, als een toegevoegde dimensie die net iets spookachtig klinkt. „In Californië praten we over een centrum als dit alsof het een onbereikbare droom is", vertelde Kate Waring, een jonge componiste en fluitspeel ster. „Nu ben ik hier en het is echt". Le Nain In Frankrijk worden ook elders wetenschap en kunst samengebracht. In het Noordfranse Laon kwam in de zeventiende eeuw een onbe kend gebleven „buitenlandse schilder" voor een jaar kunst onderwijzen aan de drie zoons van sergeant Isaac le Nain. De lessen boekten resultaat, want ze leidden tot een van de meest geslaagde gezamenlijke operaties in de geschiedenis van de kunst. De drie broers An- toine, Louis en Mathieu maakten een aantal meesterwerken die allemaal ondertekend wer den met „Le Nain". Niemand weet eigenlijk precies wie wat geschilderd heeft. In het Grand Palais in Parijs wordt nu voor het eerst een grote Le Nain expositie gehou den. Uit Washington, Londen, Leningrad en andere steden werden in totaal 75 schilderijen opgestuurd. Ze tonen de ongelooflijke kracht die er van de schilderijen van de drie broers uitstraalt. Ze waren van alle markten thuis: religieuze en epische taferelen en hun speciali teit: een opmerkelijke weergave van mensen in hun dagelijkse omgeving. Er wordt in het Grand Palais ook het resul taat getoond van het röntgenonderzoek dat uitgewezen heeft dat veel van de schilderijen door de drie broers gezamenlijk werden ge maakt. Alledrie lijken ze vooral goed gezich ten geschilderd te hebben. Van elke groep is ieder gezicht weer heel apart en zo levendig weergegeven dat het bekijken van de exposi tie eigenlijk heel vermoeiend wordt. Het lijkt net alsof je kennis hebt gemaakt met een honderdtal nieuwe mensen. Copyright The Guardian Een goed korselet/panty- korselet werkt bij uitstek slankmakend, omdat het één geheel is en het figuur op een prettige manier corrigeert. Er zijn ook heup- artikelen, zoals insteps en elastische panties. Komt u eens kijken naar de verschil lende soorten foundation. Pak in satijnlook met gesmockt bovenstuk en bijpassende blazer. In de kleuren kobalt en zwart. Mt. 36 t/m 42' Heden ten dage wordt het de mens zo ingeprent dat hij zich sociaal dient te gedragen met andere woorden, dat hij in groepsverband moet leven, werken en zich ontspannen dat hij het alleenzijn niet zelden ervaart als een drukkende eenzaamheid. Al in de prille jeugd wordt hem dat sociale gedrag aangepraat. Op de kleuter school moet hij deel uitmaken van een groepje. Dan volgen al snel de clubjes. Het sporten gebeurt in ploegverband; er zijn discussie-avonden. Gaat er iets mis, dan wordt gezamenlijk elkaar „de waarheid gezegd". Tuniekpak van satijn. In een recht silhouet met splitten. De kleuren: uni-bordeaux of bordeaux met zwart. "fl A Mt. 36 t/m *2 \t±Ztr Dat zal niet overal en altijd in gelijke mate het geval zijn, maar de trend is toch niettemin aanwezig. Dit „gezamenlijk zijn" is vooral in de Verenigde Staten duidelijk aanwijsbaar. Dit maakt het, dat de mens zich, afhankelijk van zijn karakterstruktuur, onzeker voelt, zodra hij aan zichzelf is overgelaten. De Amerikaanse journaliste Anne Taylor Fleming schreef hierover in de decembereditie van News Week. Daaraan hebben wij het volgende ontleend.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 18