voorkomt vernielingen aan glas-in-lood ramen met nieuw systeem Kazan terug in asiel Rolstoelaccommodatie voor taxibedrijf Ben van Werkhoven ...pu/b/y STAD/REGIO LEIDSE COURANT ZATERDAG 2 DECEMBER 1978 PAGINA 5 N Eerg'steren is in het vesting stadje Naarden met plechtig vertoon door prinses Bea trix, de Grote of Sint Vitus- kerk officieel voor de zo veelste keer "opgeleverd". Het prachtige kerkgebouw, met een uitzonderlijke gewelfbeschildering, heeft een verjonging ondergaan die enkele tientallen miljoe nen guldens en ruim twaalf jaar aan tijd heeft gekost. Het resultaat is daarom al formidabel te noemen, één van de bekendste Neder landse kerken waardig. Bij de genodigden, een spraak makend publiek dat bij dergelijke gelegenheden onontbeerlijk schijnt te zijn, was ook George Nicolaas Jilleba, Leids specialist in glas-in-loodramen en ver vaardiger daarvan. George Nicolaas, begiftigd met een haardos die net zo vol, wit en glanzend is als de zettin gen op de hoofden van professor Schillebeekx en Leopold Verhagen, George Jilleba zat er niet op z'n gemak. Hij houdt niet van die toestanden en loopt liever attent door de wer kruimte van zijn atelier aan de Oude Rijn. Maar het was wel op z'n plaats, dat de Jilleba's (ook junior George Nicolaas had zich vrijgemaakt voor de vertoning) erbij waren. De firma Jilleba en Zoon had immers tien jaar werk aan de kerk erop zitten. Dat ging niet in een vloek en een zucht. Meer dan zeshon derd vierkante meter ramen moest worden vernieuwd. Waarlijk een restauratie op hoog niveau. Al die arbeid werd afgerond met een opdracht van de kerkvoog dij aan Jilleba om een gebrandschilderd raam te maken, voorstellende het kerkzegel van de Naardense Vitus:l Christus, zijn kudde verdedigend tegen de aanval van een woeste wolf. Met als opschrift: "Ego sum pastor bonus" - ik ben de goede herder. Dat was het eeuwenoude "sigillum ecclesiae", dat de beheer ders van deze Grote Kerk weer graag concreet in glas-en-lood zagen afgebeeld. „Een fijne opdracht", vindt nog steeds George Jilleba, „en een goed besluit van een geslaagde restauratie. Hier aan de Oude Rijn vervaardigd, ja zeker. Het raam is tweeëneenhalve meter breed en vijfeneenhal- ve meter hoog. Voor het schilderen ervan (wat we hier zelf ook kunnen doen) had ik de kunstschilder Gerard de Wit uit Oegst- geest gekozen. Gerrit deed het graag. Het was een uitdaging voor hem, want George Nicolaas Jilleba de oudere bij z'n „Goede Herder"-raam van Naarden. t Op mijn omwegen door stad en land kom ik graag mensen tegen. Elke morgen tussen tien en elf uur kunt u mij telefonisch vertel- len^rvie* u graagjr^deze rubriek zou willen tegenkomen. Het nummer van mijn gedulüi- ge'telefoon is 071-122244; u,kunt dan naar toestel 18 vragen.. door Ton Pieters mm hij wilde al langer ook eens iets in glas gaan doen. Hij maakte een voorontwerp, dat later gewijzigd moest worden en aangepast aan de techniek. Want in glas en lood iets uitvoeren, daar komen heel andere dingen bij kijken dan wanneer je op doek schildert. Ik heb 'm gezegd; Gerrit, hier ligt je kans; ik zal je introduceren bij Monumentenzorg, wie weet wat er nog eens uit de bus komt rollen als er iets voorhanden zou zijn. Wel, ik dacht dat het best gelukt was allemaal". George Nicolaas Jilleba, vaardig gesecondeerd en aangevpld door George junior, en werkend met een klein team van gespeciali seerde ambachtelingen ("jammer en eigenlijk onbegrijpelijk, dat er voor dit mooie en helemaal opbloeiende bedrijf en deze kunst zo weinig belangstel ling bestaat om daar aan deel te nemen") heeft in veertig jaar tijd wel het één en ander onder handen gehad. In 135 kerken werd het glas aangepakt en in lood gezet. De meest bekwa me glazeniers in den lande (Geraedts, Asperslagh, om er twee te noemen) verleen den daarbij hun medewerk ing. Een halve mensenleef tijd kunst in glas, gevat in lood, naar de onvergankelij ke en schoonste voorbeelden die aangebracht werden in heiligdommen, zoals die van Chartres, Canterbury, Keulen, Neurenburg, in Bourges, in Ulm, in Esslin- gen of Straatsburg. Kunst werken die je kunt vergelij ken met edelstenen. Daar moeten de Jilleba's van geproefd hebben. In elk geval werd er meesterschap uit gepuurd en een handvas- te vaardigheid die nu nog wordt toegepast in "de" kerkén van Zaltbommel, Harmeien, Koudekerk, de Goudse Gasthuiskapel en ook bijvoorbeeld in de Leidse Pieterskerk. Jilleba senior: „alles bij elkaar voor minstens zeven jaar werk". Het opmerkelijke daarbij is, dat de laatste jaren door de Jilleba's gebruik wordt gemaakt van een nieuw systeem, dat vernielingen door de lieve jeugd voor komt. Met mij zullen velen zich herinneren, dat een paar jaar geleden de groene ruitjes van de Pieterskerk bij tientallen tegelijk met stenen werden ingegooid. Een koud barbarendom, dat in andere landen nauwelijks in deze vorm tot uitdruk king komt. Jilleba herstelde de schade, ter gelegenheid van 400 jaar universiteit in Leiden. Maar al gauw was het weer mis. Maar bij de aan de gang zijnde kerkres tauratie wordt een dbeltref- fend defensief wapen toege past. Dat gebeurt inmiddels ook bij andere te restaure ren glas in lood-projecten (zoals in Naarden is gereali seerd). Voortaan worden vernielingen voorkomen door het glas mét een kunststof in een loodverde- ling te plaatsen. De vernielers kunnen nu wel naar iets anders gaan omzien, want ze komen niet meer aan de bak. Zoals George junior me verzeker de: "Je kunt er met een hamer op slaan, maar je ziet er geen barst van. Het zal trouwens ook fiks schelen in de stookkosten. Dat is al helemaal berekend en uitgedokterd; het kunststof- materiaal is namelijk erg isolerend. Maar het levert ons wel dubbel werk, met dit beveiligende systeem. Krijg je een opdracht voor driehonderd vierkante meter, dan betekent het voor ons zeshonderd vier kante meter. De toekomst is ermee gebaat, maar je werkt je er wel voor uit de naad". Toch wel erg fijn en bijna ön-Nederlands: gave glas-in-loodramen in openba re gebouwen. Eén en and^r wordt uiteraard stevig doorberekend, maar aan een stuk vandalisme is een halt toegeroepen. Dankzij de opdrachtgevers en glaswer kers zoals de Jilleba's. Trouwens, de Georges Jilleba en verwante collega's schijnen toch wel op rozen te zitten, want glas in lood is in opkomst. Zoals ooit de koelkast, de open haard, het tweede huis, de tweede auto, de barbecue, de vaatwasma- chine en elektrische tanden borstel (maar dat laatste wel iets minder, want zo'n apparaat ziet toch niemand, buiten de badkamer). Nu wil ik glas in lood naast de voordeur en in het zijven ster niet onmiddellijk een statussymbool noemen maar het is toch wel weer een vondst in deze maatschap pij, die, volgens herhaalde publikaties, de buikriem moet aanhalen. Inmiddels hebben de Jilleba's en consorten er in de riem een gaatje bijgeprikt, al zou je het van die Georges niet zeggen, want in beide klas sen valt er geen embonpoint te bespeuren. Het is niet om van wakker te liggen, maar het Voorhoutse taxibedrijf van Ben van Werkhoven bestaat twaalfeneenhalf jaar, Ben heeft een gezin, dat bijna dag en nacht wakker ligt om service te kunnen verlenen. Dat gaat met een grol, een goedaardige vloek en een kwinkslag, maar er wordt toch wel iets aanmerkelijks verricht in dat Voorhoutse. Gistermorgen kreeg Ben het officieel op de heupen. En arriveerde in Voorhout, vanuit Lisse, waar de heer Noordam een Frans merk auto's voert als bloeiende dealer, een „taxi" met bestelbu saccommodatie. Als alle banken erin zitten kunnen er negen personen mee en als je de banken eruit sloopt (in een handomdraai) kunnen er drie rolstoelen in. De komst van dat bestelbusje met speciale accommodatie is een hoogtepunt in het koperen taxibestaan van Van Werkhoven. Volgens kenners is het een super-voertuig (natuurlijk gespoten in de typische Van Werkhoven-kleuren: crème met oranje accenten), dat duidelijk afsteekt bij de twee aangepaste busjes voor het vervoer van gehandicapten die Ben van Werkhoven al had. „Dit is wel een heel bijzondere," vond ook dealer Noordam, „met die mogelijkheid voor drie vergrendelde rolstoelen, voorzien van veiligheidsriemen, zo safe als de Nederlandse Bank. Je kunt ook combineren: één bank eruit geeft plaats aan eén'rolstoel, dan kunnen er altijd nog zeven mensen mee." Ben van Werkhoven, veel geziene en gewaardeerde figuur in dit bollendorp en daarbuiten, gooide er gistermorgen letterlijk en figuurlijk een fles champagne tegenaan. Het kon nog net lijden, want de aanschaf van zo'n Dieselkar i vergt toch wel een investering van veertig rode ruggetjes, zoals men dat soms gemeenzaam en wat nonchalant pleegt uit te drukken. En dat is niet niks, zeker niet voor een vrij gevoelig bedrijf als een taxi- en vervoersonderne ming. Het nieuwe busje is overigens wel een positieve factor in het gelukkig groeiende pakket van voorzieningen die de lichamelijk gehandicapte en invalide medemens geboden kan worden. „En daarom zeg ik geen woord te veel als ik je vertel, dat ik met dit busje erg blij ben; je kunt meteen veel meer doen," aldus een feestelijk gestemde Ben van Werkhoven, thans op weg naar het zilver dat eens zijn wagenpark moet gaan sieren. Het nieuwe busje van Van Werkhoven. Onstuimige Kazan. Voor het eerst in lange tijd verschijnt er 'in deze rubriek weer eens een Duitse herder. En Kazan mag beslist niet de lelijk ste in zijn soort genoemd wor den. In tegendeel. Hij komt waarschijnlijk uit een gerenom meerd nest. Dat dit niet meer te bewijzen valt, ligt aan Kaza n's vroegere baas. Bij het buiten de deur zetten van zijn hond verzuimde hij namelijk het dier zijn papieren mee te geven. Waarschijnlijker is echter dat Kazan uit eigen vrije wil de kuierlatten heeft genomen, want dat past meer bij zijn karakter. Kazan werd op 29 september door de politie van de straat opgepikt en bij het asiel afgele verd. Hij kan onmogelijk Tang hebben rondgezworven want hij zag er nog gezond uit. Dit feit hielp tevens mee aan de snelle plaatsing van Kazan bij een nieuwe baas. Op 11 oktober vertrok Kazan samen met zijn kersverse baas naar zijn nieuwe omgeving. Een maand later maakten beiden de tocht in omgekeerde richting en in een aanmerkelijk minder goed hu- méur. In één maand had Kazan kans gezien zijn baas tot wanhoop te drijven. Volgens de baas was Kazan agressief tegen alles en Wekelijks verschijnt in de Leidse Courant de rubriek „Hond zoekt huis". In deze rubriek wordt een hond beschreven die in het asiel verblijft om daar een zekere dood tegemoet te gaan... tenzij het dier een goed tehuis vindt. De in de rubrick beschreven honden zijn alle door hondenbezitters naar het asiel gebracht. Om uiteenlopende redenen, vaak begrijpelijk, maar soms ook volslagen onzinnig. De in „hond zoekt huis" beschre ven dieren zijn alle goed gezond, hebben een wormkuur ondergaan en zijn volledig ingeënt. Tegen betaling van ca. 60 gulden ten bate van zwerfdieren zijn ze af te halen. Adres: Nieuw Leids Dierenasiel, Besjeslaan 6b, Leiden. Tel.: 131670. Geopend di. t/m vr. 10.00-12.00 en 14.00-17.00 uur. Zaterdag van 10.00-12.00 en 14.00-16.00uur. Zondag en maandag gesloten. iedereen en was hij in huis niet rustig te krijgen. Zijn vrouw kon de hond al helemaal niet aan, hetgeen tot gevolg had dat Kazan de hele dag binnen moest blijven óm op zijn baas te wach ten. Alleen hij was nog in staat tijdens de wandeling met Kazan op de been te blijven. Door het tekort aan lichaamsbeweging werd Kazan nog onrustiger en nog ongehoorzamer. Kortom, er viel niets met hem te beginnen. Wie nu denkt dat dit aan de hond ligt, heeft het mis. Want wat was het geval? Will Tiele, de beheerder van het asiel, had Kazan goed onder appèl gekre gen in de tijd dat de hond in het asiel verbleef. Toen de hond door de nieuwe eigenaar weer werd teruggebracht, was daar niets meer van te bespeuren. Onmiddelijk toegegeven dat Kazan niet één van de gemakke lijkste honden is. Maar dit is wel de kern van het verhaal. Het vereist heel wat ervaring en geduld om een wildebras zoals Kazan onder controle te krijgen en te houden; De meeste menseh schrikken ervoor terug om de hond hard aan te pakken als dat nodig is, en verliezen daardoor overwicht op het dier. En dan gaat het van kwaad tot erger, en voor men het weet woont men bij de hond in. Verder is ook belangrijk dat Kazan voldoende bewegings ruimte krijgt. Als hij zich vol doende uit kan leven, is hij vanzelf al een stuk beter han teerbaar. Nu Kazan weer onder de hoede van Will Tiele is, ge draagt de hond zich een stuk beter. Kazan blijft natuurlijk onstuimig en speels, maar dat brengt zijn leeftijd, twee jaar, ook wel met zich mee. Het valt af te raden om Kazan in de buurt van kleine kinderen te plaatsen. De hond is beresterk en bij het spelen lopen de kine ren een gerede kans gehavend uit de strijd te komen. Al ge beurt dit dan ook per ongeluk, het resultaat blijft hetzelfde. Het uiterlijk van Kazan is klas siek te noemen. De kleur van de vacht is zwart-bruin. Kazan heeft een prachtige lange staart die hij mooi laag draagt Brenda, de hond van vorige week heeft jammer genoeg nog geen nieuw thuis gevonden. Toch is de mogelijkheid aanwe zig dat zij een nieuwe baas in Noorwijkerhout krijgt, maar door omstandigheden moest dit nog een tijdje worden uitge steld. Intussen is iedereen harte lijk welkom om Brenda te ont moeten en eventueel mee te nemen. BART SPIJKER Er zijn mensen die niets kunnen doen zonder een brok in hun keel. Af scheid nemen van iets of iemand voor lange of korte tijd Is bi] uitstek het moment om vol te schieten. Snotterend worden geliefdes naar de bushalte gebracht en regenjassen met de voddenman meegege ven. Met dit soort ge dachten in m'n hoofd, schrijf ik de laatste „quick, quick, slow". „Scheiden doet lijden" als laatste en meest in het oog schietende dooddoener in deze rubriek. Immers, de journalistie ke aasgieren zitten al klaar om zich te werpen op de restanten van mijn „column". Kijk Ton Pieters van „Langs Omwegen" (links) maar eens grijnzen bij het vooruitzicht voortaan weer het rijk alleen te hebben. Twaalf weken geleden moest hij zijn negotie mopperend indammen voor een dansrubriek. Straks kan hij het resultaat van zijn regionale zwerftochten weer breeduit etaleren. En ook de honden van Bart Spijker schijnen om ruimte verlegen te zitten. De meesten verdwijnen in het asiel, na een leven vol beperkingen. In de poging om ze weer aan de man te brengen, gun ik ze graag de vereiste ruim te. Een laatste en door slaggevende reden voor het beëindigen van „quick" is het feit dat mijn dansles erop zit. In tijdsbestek van twaalf wekelijkse rubrieken, heb ik geprobeerd iets zinnigs te zeggen over dansen en de daarbij behorende instructies. Behoorlijk sceptisch begonnen, overigens. Al gauw werd het mij dui delijk, dat ik in die twaalf lessen van ander half uur zou kunnen leren dansen. Niet ge noeg om te figureren in een film over Pruisische vorstenhuizen. Maar net genoeg om op een feestje een Engelse wals, foxtrot of cha-cha- cha te durven proberen. Voor een boerenbruiloft werd de Bemard-waJs geleerd. Uitstekend om te dansen op hoempa- muziek of een Oosten rijks Houthakkersfeest. Het sjieke feest is voor ons niet weggelegd. Dit, omdat ik mij bi] de oude, Weense wals al moet vastgrijpen aan een nabijgelegen dan spaar. Dat dit problemen geeft, behoeft geen uitleg. Treuren om de Weense wals kan ik niet, want ik heb een zwakke maag. In de loop der weken heb ik voor u uitgezocht, hoe je In een dans school terecht komt, hoe de lessen gegeven en welke opmerkelijke eigenschappen er bij een dansleraar te ont dekken zijn. Later heb ik mijn medeleerlingen uitvoerig beschimpt en is de mening van weten schappers uit de twinti ger jaren uit het stof opgediept Dan heb ik ook nog een aflevering gewijd aan de griep van Thea, die mij hierdoor één week niet naar dansles kon verge zellen. Verder heeft ze de verplichte oefeningen trouw meegedaan. Als Ik het In „quick" te bont maakte, dreigde ze wel eens niet meer mee te gaan naar dansles. Om vervolgens weer over stag te gaan voor aller lei onzinnige argumen ten. Rest mij nog de Juffrouw van de admini stratie/eerste hulp te bedanken, omdat ze zich alle rubrieksweken zon der commentaar „Juf frouw Tnius" heeft laten noemen. Genoeg ge speeld, nu weer aan het werk. Ed Olivier

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 5