*RLATEMl POP 9Ik hou wamde eehte oude woek Jkroll9 Concert-agenda De 99Ilaryt©n99 van Haydns broodheer*, een beperkt maar bekoorlijk speeltnfg MOOiv if i/fm 5 ZATERDAG 2 DECEMBER 197 :'-v - 1 f 11 y.- V.-iV 1 Daniël Echt talent is schaars in ons Nederlandse popwereldje Vandaar dat iedereen de meest lovende woorden in huis had voor zanger/componist/gitarist Da niël Sahuleka. Zijn eerste al bum werd terecht enthousi ast ontvangen. Inmiddels zijn we ruim een jaar ver der en Daniël heeft een tweede elpee gemaakt, die voor het gemak „Sahuleka 2" is genoemd. Een plaat die Daniëls reputatie als veelbe lovend talent niet helemaal de bodem inslaat, maar die toch te veel zwakke plekken heeft om het predikaat „uit stekend" opgeplakt te krij gen. Daniël zit vooral met zijn composities te worste len. Elk van de negen stuk ken op dit album straalt nog wel die onmiskenbare eigen sfeer uit, maar door hun eenvoudige structuur (met funk en rhythm and blues als basis) zijn ze een enigs zins voorspelbaar geworden. Neem kant 1, slechts één nummer Airport") kan de toets der kritiek glansrijk doorstaan. In dit up-tempo nummer toont Daniël dat hij commercialiteit en kwaliteit in één geheel weet te pas sen. Daarna zakt het peil met als dieptepunt het reg gae nummer ,Jïo Change, No Place, No Home", dat veel te glad, te „westers" klinkt Op kant 2 is het peil meer constant met als uit schieter „Changes and Me mories" een rustige ballad waarin zijn wat geknepen, vibrerende stem volledig tot r*n recht komt Reden dat de elpee toch niet verveelt komt vooral door het uiste kende stel muzikanten dat Daniël om zich heen heeft verzameld. (Polydor). Rush Waar ligt bij de Ca- nadeze driemansformatie Rush het verschil? 'Spelen ze nu symfonische rock met hard-rock elementen of spe len ze hard-rock met symfo nische elementen. Zeker is in elk geval dat deze groep ongetwijfeld Lefhebbers van beide muzieksoorten zal aan spreken. Op de zevende Rush-elpee (de zesde met deze samenstelling) „Hemis pheres" zijn beide muziek stijlen weer met elkaar ver weven tot een fantastisch geheel. Op kant 1 staat het vervolg van „Cygnus", dat ook op de vorige langspeler frA Farewell to Kings" stond. Veel tempowisselin gen, bijtende gitaarsoU, felle zang en dito drummen bepa len dit melodieuze nummer, dat verhaalt over de strijd tussen Apollo (de god van het verstand) en Dionysus (de god van het verstand). Kortom, Rush houdt vast aan de mythologische verha- Daniël. len. Kant 2 telt drie num mers, waarin zanger Geddy Lee, gitarist Alex Lifeson en Neil Heart, drummer en le verancier van de soms onbe- grijpehjke teksten, volledig hun reputatie als één van de meest interessante groepen op dit moment waar maken. (Mercury/Phonogram). Kevin Coyne Ook de nieuwe plaat van Kevin Coyne .JvIilLonaires and Teddy Bears" is weer een staaltje van kunnen van deze Britse bard. De man die al jaren, vrijwel tever geefs de mensheid een spie gel voorhoudt, laat weer een aantal schitterende klaagzan gen horen. .Marigold" doet de rillingen over de rug lo pen en doet denken aan de grote tijd waarin hij Majory Razor Blade maakte. De band waarmee Kevin speelt, is dratisch veranderd van zijn vroegere begeleidihgs groep Zoot Money In de groep valt vooral de organis t/accordeonist, Paul Wickens op. Het feit dat Kevin Coy ne zo weinig erkenning heeft gekregen is waarschijnhjk te wijten aan zijn merkwaardi ge stem. Die klinkt inder daad alsof hij zes weken lang dag en nacht op de markt heeft gestaan als standwerker. Het is dan ook bijna ongelofelijk hoeveel emotie en gevoel hij kan la ten doorklinken in zijn Lede ren. „Wendy's Dream",,, The World is Full of Fools" en het reeds genoemde „Mari gold" zijn absoluut uitblin kende nummers op deze in het geheel schitterende plaat Deze man verdient meer dan in kleine kring ge waardeerd te worden. Of, om het in zijn eigen woor den te zeggen ,J want my Crown". Hij verdient hem. (Virgin/Ariola) Southside Johnny and the Asbury Jukes Een van de swingendste concerten van de laatste jaren oltrok zich in het najaar van '77 in het Amsterdamse Paradiso. De Amerikaanse zanger Southsi de Johnny Let daar met zijn negenmansband The Asbury Jukes het pubkek van de ene in de andere verbazing roken door zijn intens ener gieke aanpak van op oude soul en rhytm blues geën te muziek. Zijn tot dan toe verschenen twee elpees wa ren zeker niet slecht, maar toch ook weer niet verras send genoeg om grote in druk te maken. Aan de hand van hun nu versche nen derde lp .Jlearts Of Stone" is echter ook het laatste restje twijfel verdwe nen. Op deze schitterende plaat is de formatie er ein- dehjk in geslaagd de energie die hun optredens zo ken merkt ook in de studio vast te houden. Negen composi ties bevat de plaat, varië rend van keihard swingende soul met een duidehjke roek-inslag tot warme balla des. Twee nummers zijn van de hand van Johnny's vriend Bruce Springsteen, de rest is geschreven door Steve van Zandt, gitarist uit Springsteens EStreetband. Deze Van Zandt is boven dien verantwoordekjk voor de indrukwekkende produc tie van deze plaat, die op veel momenten herinnert aan het unieke Phil Spector- geluid van vroeger. In de zeer hecht en soepel spelen de Jukes, springt vooral de uit vier man bestaande ko persectie eruit, en verder gi tarist Billy Rush metzijn korte bijtende solo's, die de muziek meer dan op de bei de vorige lp's in de roe- krichting duwen. En binnen dit geheel is er dan de zang van Southside Johnny, die misschien wel geen erg mooie stem heeft, maar wel met zeer veel soul en gevoel weet te zingen. Southside Johnny verdient met deze plaat kortom de erkenning, waar hij op grond van zijn Lve-optredens al lang recht ophad. (Epic) Als o het woord „Bary- ton" leest, denkt u wel licht aan een ouder wetse spelling van het woord voor een lage, donker getimbreerde mannenstem. Daar gaat het hier echter niet om. Met het Duitse woord „Baryton" wordt een muziekin strument aangeduid dat van het midden van de 17e tot het prille begin van de 19e eeuw vooral in Beieren en Oostenrijk nogal popu lair was. Het had zes tot zeven darmsnaren die met een strijkstok werden aangestreken terwijl men het instru ment tussen de knieën geklemd hield. Onder de darmsnaren liepen tien tot dertig metalen snaren die niet konden worden aangestreken maar met de darmsna ren meeklonken en het timbre beïnvloedden. De toets waarover de darmsnaren liepen, was aan de achterkant bol en daar werden de zogenaamde sympati- sche snaren bereik baar. Met de linker band kon de duim deze metalen snaren aan tokkelen waarbij de andere vingers be schikbaar bleven om, net als bij de viool, de darmsnaren voor de juiste toonhoogte te verkorten. Natuurlijk vergde die dubbele funktie van de linker band nogal wat vaar digheid. Wie wel eens een bio grafie overHaydn heeft gelezen, zal de „Bary ton zeker zijn tegenge komen. Haydns brood heer Nicolaus Esterha- zy was dol op het speel tuig da t hij zelf bespeel de en dat een donkere. Een door D. Weiss gegraveerd portret van de 70-jarige Haydn dat geldt als het best gelijkende portret van de compo nist. ietwat versluierde toon had die zowel een ge temperde sierlijke blij moedigheid als een ty pische melanchoLe uit drukte Toen Haydn in Eisenstadt vice-kapel meester werd, kende hij het instrument nau- wehjks maar Nicolaus de Prachthevende zette hem aan het werk om er muziek voor te com poneren, welke op dracht hij vergezeld deed gaan van de op merking dat er slechts in één toonsoort op kon worden gespeeld. Een half jaar moet Haydn de weinige vrije tijd die hij had, hebben ge bruikt om bij de twee baryton-virtuozen aan het hof het instrument grondig te leren ken nen. Toen Let hij de vorst horen dat er, zij het in beperkte mate, toch wel in meer toon soorten op gespeeld kon worden. Zoals een vorst toen betaamde, begaf Nikolaus zich niet in een discussie met zijn mindere en zei lakoniek: „Dat behoort te weten, niet ik". Zo ging dat in die tijd. Overigens besefte Ni kolaus heel goed wat Haydn waard was en gat hem herhaaldekjk blijk van zijn waarde ring en zelfs bewonder ing. Anderzijds bracht Haydn de „Baryton" in een tijdverloop van een jaar of tien in niet min der dan hondervijfen zeventig kamermuziek werken te pas, meren deels in trio's waarin de .Barytonde melodies- tem had en begeleid werd door altviool en cello. Een deel van die muziek is helaas verlo ren gegaan omdat Haydns huisje in Eisen stadt tweemaal een prooi van de vlammen werd; een ander deel van die divertimenti kennen we in transcrip ties (waarin de Bary ton-partij werd her schreven voor een an der instrument) en ten slotte is er muziek die in de archieven bleel sluimeren omdat er pa na 1939 pogingen wer den gedaan ,J3arytons' naar oude modeUen te herbouwen en opnieuu te leren bespelen. Ver scheidene jaren gele den presenteerde zich in het Haags Gemeente museum een Hongaar se Baryton "-speler maar dat bleek een no gal dubieuze zaak te zijn. Nu echter komt de op dit terrein altijd aktieve Archiv-Produktion van DGG met een plaat van een trio uit München waarop Jörg Eggeb recht een enkele jaren geleden herbouwde „Baryton bespeelt met begeleiding van een alt- vioLst die een Amati uit 1647 en een celLst die een Grancino uit 1715 hanteert. In vijf trio's van Haydn laten zij ho ren hoe de rijke fanta sie van de componist ook in het relatief be perkte kader een hoge vlucht neemt. Zijn vin dingrijkheid grenst aan het onwaarschijnLjke en bij alle innemende bekoorlijkheid is van oppervlakkigheid geen sprake. Integendeel: het ruim acht minuten durende largo waar mee het trio no. 96 in bes klein begint, is be paald aangrijpend. Dit largo is in de vroeg- klassieke stijl zonder restrictie een meester werkje maar al bereikt Haydn dit uitzonderhj- ke niveau in de andere trio's op deze plaat niet, toch bevatten zij heer- Ljke speelmuziek en waarhjk niet alleen in de vijf menuetten. In de fuga waarmee het trio no. 101 besluit, kan men vaststeUen hoe de „Ba ryton" tegemoet kwam aan de destijds heer sende voorkeur voor meerstemmigheid. Het instrument met zijn heel eigen klankkleur is bijzonder helder. Het verloop van de stem men is goed te volgen. Elders geven de getok kelde snaren gekjktij- dig de charme van een luit. Het is te hopen dat deze unieke plaat weldra door andere wordt ge volgd want Haydn schreef zulke trio's ook om zijn werkgever te feliciteren met de gene zing van een ziekte, om hem te verwelkomen bij de terugkeer van een reis of om hem geluk te wensen met zijn verjaardag. Omdat die prachtige muziek voor particuLer ge bruik was bedoeld, werd die tijdens Haydns leven niet ge drukt maar dat de vorst ze naar waarde schatte bhjkt uit het feit dat de stemboeken in de prachtigste leren ban den werden gebonden. J. KAS ANDER Amerikaanse zanger, gitarist, tekstschrijver John "Moon" Martin zal in Nederland voornamelijk bij de Miiik De Ville liefhebber bekend zijn. Martin schreef namelijk bet nummer „Cadillac walk", dat op de eerste elpee van Mink De Ville is terug te vinden. Ook de echte rock roll-freak zal de naam Moon Martin niet geheel vreemd meer in de oren klinken omdat deze waarschijnlijk zijn eerste langspeler „Shots from a cold nightmare" al in buis heeft Het is een plaat met rock 'n' roll enr&b zoals die alleen aan het einde van de jaren 50 en begin jaren 60 gemaakt werd. Dat is de muziek die mij erg aanspreekt". Bij een ontmoeting met Martin in Amsterdam, wanneer hij twee dagen in ons land verbhjft voor promotie, is een van de onderwerpen die hij aansnijdt de televisie. Hij zegt:„Ik doe ongeveer tien televisie-shows tijdens mijn rondreis door Europa. Televisie-promtieishiererg belangrijk is mij verteld. In de Verenigde Staten juist helemaal niet. Het enige wat daar telt is een single. Is er een hit, dan verkoop de elpee ook wel. Ik kijk niet zoveel televisie omdat er bijna alleen maar series vertoond worden. Alleen voorfilms, vooral oude films, wordt het kastje aangeschakeld. Vroeger keek ik veel naar ,Mary Hartman, Mary Hartman" en „Archie Bunker"omdat dat de enige behoorhjke comedyseries waren. Bij een van de nationale televisie-stations zenden ze een maal in de week een hele avond lang comedyseries uit, maar er valt niet één keer te lachen". ,X>oor het kijken naar oude rock roll films, met onder andere Elvis Presley ben ik interesse gaan tonen voor muziek. Ik kocht een gitaar en een gitaar boek, maar daar werd ik niet veel wijzer van. Ik groeide op in een klein stadje op de grens van Texas en Oklahoma, waar iedereen alleen maar naar country western-muziek luistert of het zelf speelt. Op een dag hoorde ik een verhaal over een Mexicaanse gitarist, die in een club even buiten de stad rock roll speelde. Ik ging naar hem toe en kreeg het voor elkaar gitaarles van hem te krijgen". ,Jk heb toen een tijdje in een country western-band gezeten, maar dat was niet wat ik zocht Die mensen waren bovendien rond de veertig terwijl ik dertien was Ik presteerde het om Chuck Berry, gitaarkeks in die country-nummers te spelen, dus ik heb me eigenhjk altijd met rock roll beziggehouden. Met een aantal vrienden heb ik later een band opgericht, waarmee ik speelde tot we van highschool gingen. Ik formeerde toen de band Southwind waarmee ik via Detroit in Los Angeles terechtkwam. Het ging ons om een pla tencon tract en dat wisten we vrij snel in de wacht te slepen. Het was een klein label .Blue Tumb", waar ook Bob Seger, die ik eerder ontmoet had in Detroit, een contract had. Met mijn band maakte ik drie platen en toen staken financiële problemen voor de maatschappij de kop op. We hadden gekozen voor een kleine maatschappij om meer aandacht te krijgen. Die aandacht kregen we, er was alleen geen geld voor de juiste promtie. Langzamerhand groeide de band uit elkaar tot ieder zijn eigen wegging". „Inmiddels had ik een hoop musici leren kennen en omdat ik geld nodig had werd ik studio-muzikant en speelde met mensen als Linda Ronstadt, Del Shannon en Graham Parsons. Ondertussen ging ik ook werken aan een solocarrière. Ik vond het werken in de studio al snel niet leuk meer en wilde weer gaan optreden. Door het succes Van Mink De Ville met „Cadillac walk"kreeg ik een contract bij Capitol-records". „Ik heb nu weer een eigen band en ben op tournee. We geven echter geen concert in HoUand. We komen hier waarschijnhjk pas in maart terug. De band is momenteel wel in het hotel". Moon Martin, die zijn bijnaam te danken heeft aan het feit dat hij rond 1974 in bijna al zijn nummers het woord ,moon" gebruikte, doet het voorstel om de andereleden van de band te gaan halen om vervolgens de bar van het hoofdstedekjke Sonesta hotel om te toveren tot een concertzaal voor een exclusief Moon Martin optreden. Het gaat helaas om diverse redenen niet door en daarom wordt er maar verder gepraat over zijn muziek. „Wat belangrijk is voor mij, is dat de mensen goed vinden wat ik doe. Ik maak geen plaat zodat niemand hem goed vindt, alleen maar om te kunnen zeggen dat ik een artiest ben. Als ik zo zou denken, dan maakte ik kunstwerken in de achtertuin, die niemand zou kunnen zien. Nu schrijf ik nummers, die op de eerste plaats mijn goedkeuring moeten hebben, maar ze zijn niet aLeen ,n voor mezelf bestemd. Ik schrijf met het 0 idee dat ze uiteindekjk door de mensen gehoord worden. Als de luisteraar de muziek leuk vindt wordt je een commercieel succes genoemd. Ik gelooi daar niet zo in want als ik commercieel succesvol zou willen zijn, dan maakte il disco-platen, want die worden goed verkoch t. Het gaat mij er dus niet aLet om een hoop geld binnen te halen. Ik vind Capitol wat dat betreft een fijne maatschappij omdat die zich helemaal 1 niet bemoeit met de artistieke zijde van de artiest Wat ik ook inlever, ze zullen nooit zeggen dat het niet op de plaat komt Ik wordt bijvoorbeeld ook niet gedwongen een single te schrijven. De singles die uitkomen laat ik door de promotie-mensen van de verschillende staten kiezen. Ze weten namelijk wath pubhek wil horen vShotsfrom a cold nightmare" heeft alles gedaan wa t een langspeler i hit-single in de Verenigde Staten doen. „Ik heb nu ook een single uitgebracht dus misschien komt die hit er ook wel". .Binnenkort ga ik opnieuw met product Graig Leon de studio in vooreen tweedi elpee. De eerste keer dat ik Graig ontmoette was bij mijn uitgever. Leon was in de stad op zoek naar wat materiaal voor een aantal nieuwe acts, die hij zou produceren. Hij kwam bij mijn uitgever langs en hoorde een tape die ik net gestuurd had. Hij was zo onder de indruk dat hij me wilde produceren. Er was echter al een afspraak gemaakt met producer Jack Nitzsche (Rolling Stones, Neil Young). Graig hield zich op de achtergrond maa. volgde nauwkeurig wat er gebeurde. Ik ben met Leon gaan praten toen Nitzscht van Capitol opdracht kreeg om de nieuwe elpee van Mink De Ville „Return to magenta" te produceren. Ik kende hem van de eerste langspelers van Blondie en de Ramones en weet dat hij platen niet overproduceerd. We hebben de goedkoopste studio uitgezocht en zijn aan het werk gegaan. Ik geloof dat je in elke studio een goede plaat kan maken, zolang je een technicus heb die weet hoe hij met de apparatuur moet omgaan Moon Martin is in ieder gevaal tevrede over het resultaat van de plaat. Hoede nummers echter Jive" overkomen wete we pas als hij in maart terugkeert voor een aantal optredens. HANSPIë Moon Martin: „Ik hou niet van televisie. Ik kijk hoogstens naar oude films" Zaterdag 2 december Tapper Zukie treedt op in Paradi so te Amsterdam. Zondag 3 december Eerste optreden in Nederland van Al Stewart in het Congresgebouw in Den Haag.Aanvang 20.15 Maandag 4 december Tweede concert van Al Stewart in het Concertgebouw in Amsterdam. Aanvang 20.15 uur. Vrijdag 8 december In de Jaap Edenhal in Amsterdam valt de meest spektakulaire funk show ooit in Nederland vertoond, te beleven Opgetreden wordt door Parliament- /Funkadellc, Brides of funkstein, Pariets en The bornj0 horns. Aanvang van de show is 20.00 uur. a De Haagse Freelance Band, geformeerd rond bekende musie ci, treedt op in het Paard van Troje (Prinsengracht 14 Der Haag). Zaterdag 9 december Aller eerste optreden van de Ne derlandse groep Range in het Paard van Troje. 11 Zaterdag 30 december Optreden van Raymond van he a Groenewoud in het Paard van Troye in Den Haag. i nlilliilli lil lll—MII III IIP—WM

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 16