SUM
fotografie
postzegels
oplossing vorige puzzel
DAMMEN
DENKSPORTEN/HOBBY
LEIDSE COURANT
ZATERDAG 18 NOVEMBER 197!
De prijswinnaars van de puzzel van vorige week zijn:
De prijzen worden binnen drie weken per cheque toegestuurd.
NR. 46
KRUISWOORDRAADSEL
Horizontaal: 1 deel van Europa; 8 kort
stondige periode van slecht weer; 9
biersoort; 10 vogel; 12 R.K. godsdienst
oefening; 13 zekere tijdsduur; 15 lok-
spijs; 17 telwoord; 18 verachtelijk; 19
bittere stof; 21 soort schop; 23 griezelig;
24 beroep; 26 inhoudsmaat; 28 streling
met de hand; 30 grote rui terlaars; 32
blad papier; 34 onbepaald vnw.; 36
mannelijk dier; 37 heilig boek; 39 boven
hoek v.e. zeil; 41 bekende organisatie
(afk.); 42 Europeaan; 45 soort zweep;
46 vernielzuchtig persoon; 47 wijnsoort;
49 kleine vrucht; 51 lichaamsdeel; 53
koffiekamer in een theater; 55 kleur;
58 laagste rang der getitelde edelen;
61 deel v.h. oor; 62 hoffelijk; 64 trechter
vormig sleepnet; 65 speelgoed; 67 dans
partij; 68 ijzeren mondstuk; 69 proper;
71 alvorens; 73 zangstem; 74 halsdoek;
75 rekenkundig vraagstuk; 77 hardrij
der; 79 bergruimte; 80 kleefstof; 82
vlaktemaat; 83 f 100.000,-. 84 inwoner
van een Ned. provincie.
Verticaal: 1 saai (fig.); 2 bolgewas; 3
verfstof; 4 bladgroente; 5 soort kabel
jauw; 6 bijwoord van tijd; 7 projectie
plaatje; 8 bewijs van betaling; 11 ingezet
stuk; 12 krijgsmacht; 13 gaffelvormige
steunbalk; 14 waterkering; 16 deel v.e.
fietswiel; 17 boomloot; 18 insekteneter;
20 afkerig van werk; 22 voorzetsel; 23
boom; 24 biljartstok; 25 weefsel v.d.
spin; 27 naaldboom; 29 hervormd Espe
ranto; 31 in de war; 32 zuidvrucht; 33
gesteente; 35 boos opzet; 37 bewustzijn;
38 grote klier; 40 lichte stof; 41 kunst-
produkt; 43 geslacht van mensen; 44
vierhandig dier; 48 halsboord v.e. trui;
49 waterblaasje; 50 woonschip; 51 ver
zoekschrift; 52 klap; 54 Japanse munt;
55 waterkant; 56 plantengeslacht uit de
familie der nachtschaden; 57 Ned
staatsbedrijf (afk.); 59 splitsingsprodukt
v.e. molecule; 60 landmaat; 62 brandba
re stof; 63 muurholte; 66 door, met
(Latijn); 67 soort café; 70 doortochtgeld;
72 rivier in Hongarije; 73 plomp dier;
74 Spaanse titel; 76 lengtemaat; 78 ruw
(van taal); 79 raamscherm; 81 muzie
knoot; 83 voorzetsel.
Oplossingen onder vermelding van Puzzel 46 dienen uiterlijk
woensdagmiddag in bezit te zijn van:
Leidse Courant, Postbus 11, Leiden.
In een van de vorige rubrieken
heeft u kennis kunnen maken (of
die hernieuwen) met de mogelijk
heden, die de aanwezigheid van
troefaas bij de verdedigers bood.
Er werd toen beloofd, dat er nog
een voorbeeld gegeven zou wor
den en die belofte wordt thans
ingelost.
Het is een niet zo voor de hand
liggend geval, maar met de gege
ven aanwijzing is er waarschijnlijk
toch wel uit te komen.
Het spel waar het om gaat ziet
er als volgt uit:
Zuid opent met een preëmptief 3
schoppenbod, west past, noord
biedt 4 schoppen, oost doubleert
en na tweemaal pas, trekt noord
de stoute schoenen aan en redou
bleert, waarna iedereen past. West
komt uit met harten 10, in noord
wordt de boer gelegd en oost
neemt met de vrouw.
V 8
?H B
o A 10 9 8 7
A H B 5
♦4 3
A 2
*10
876 N OAV6
OB 6
32 W00HV4
V 2
2 *10 9 8 7 6
•HB 10 9765
4 3 2
o 5
4 3
Ziet u. desnoods met open kaarten
hoe dit contract moet worden'
down gespeeld? De verdediging
moet bijzonder scherp te werk
gaan om dat voor elkaar te krijgen.
De enige mogelijkheid is in de
tweede slag een kleine schoppen
na te spelen! Daarna kan de leider
zich in allerlei bochten wringen,
maar op elk speelplan ligt een
afdoend antwoord gereed. Als hij
een tweede harten speelt, neemt
oost, incasseert troefaas en geeft
west daarna nog een hartenslag.
Als de leider driemaal klaveren
speelt, troeft west in en maakt oost
nog de twee azen in de hoge
kleuren. De vraag is natuurlijk hoe
oost kan weten dat het beter is
om -n de tweede slag een kleine
schoppen te spelen in plaats van
ruitenheer. Dat kan alleen als oost
er van uit gaat, dat zijn partner,
met zes hartens, op een gegeven
moment (na het doublet of redou-
blet) met vijf harten er uit zou zijn
gelopen. Heeft hij er minder dan
zes, dan heeft de leider niet meer
dan drie kaarten in de lage kleu
ren, zodat uit deze kleuren zeker
geen slagen zullen komen.
Een hanteerbare regel zou hierbij
kunnen zijn dat, als de leider een
verliezer in dummy moet troeven,
in een kleur waarin dè verdedigers
de hoge kaarten hebben, het vaak
goed is om onder het aas uit te
komen, teneinde de controle over
het spel te bewaren, om te voorko
men dat de leider gebruik kan
maken van de korte kleur in de
dummy.
Als oost het aas en een kleintje
na zou spelen, is de leider in staat
de troeven te halen en vervolgens
wellicht een lange kleur te gebrui
ken om verliezers op af te gooien.
Dit geldt in het bijzonder, als er
een doubleton troef in de dummy
ligt. Het loont de moeite hier
aandacht aan te besteden (des
noods in de „post mortem"!)
door
C. J. de Feijter
Mijn vriend Vonk, de oude school
meester die in de polder van zijn
welverdiende rust geniet, schreef
me dat hij aan die hele strijd om
het wereldkampioenschap maar
weinig vreugde had beleefd. Er
waren, zo zei hij, wel enkele mooie
partijen bij, maar ook veel slechte
en dan al dat geharrewar... Laat
je lezers maar eens zien, hoe veel
mooie dingen er zitten in die kleine
opgaven met maar enkele stukken.
Ik heb er een paar voor je uitge
zocht en als je die nu eens ten
tonele voert zijn al je lezers weer
blij en gelukkig!
(Zie diagram nr. 1)
Wit: Kc4, Lg2, Pa3 Zwart: Ka6.
Pa2; pion b6.
Wint begint en wint.
Bij dit zuivere remisemateriaal is
het moeilijk te aanvaarden dat wit
nog kan winnen. Immers, daarvoor
moet toch ten minste het zwarte
paard worden veroverd. Laten we
daar maar mee beginnen: 1. Kc4-
b3, Pa2-c1t,- - Nu kan de witte
koning niet naar b2 of c3. omdat
dan het paard onder schaak in
de vrije natuur kan komen. En na:
2. Ka4, Pe2 3. Lf 1b5f! blijkt het
hek e2 open te staan. Daarom
moet wel: 2. Kb3-c2!,... volgen, en
nu is het veld e2 een gesloten
hek, omdat dan (2...,Pe2?) 3. Lf1
volgt. Terug dus naar: 2..., Pc1-a2.
Het enige dat nu nog iets belooft,
is: 3. Kc2-b2, Pa2-b4. Het paard
ziet aan de andere kant een mooi
stuk grasland, waar het vrij kan
3
I
s S
I
«na
1
diagram nr. 1
dartelen. 4. Kb2-b3, Ka6-a5. Ge
dwongen, want ook op d3 gaat
het paard door penning verloren.
5„ Pa3-c4f, Ka5-b5 6. Pc4-d6f.
Kb5-a5 7. Pd6-b7|, Ka5-b5 8. Lg2-
e4!,... Ontneemt het paard het veld
d3 en dwingt tot: 8..., Pb4-a6 9.
Le4-d3t, Kb5-c6 10. Ld3xa6,... en
het is uit. Nog even oppassen na:
10..., b6-b5!,... want nu dreigt nog
even stukverlies. Maar dat wordt
ontgaan door: 11. Kb3-b4!,... en.
12. Pb7-c5,..
In de tweede opgave is het mate
riaal van eigenaar verwisseld:
(Zie diagram nr. 2)
Wit: Kf6, Pf8; pion: h7 Zwart:
Kb8, La3, Pc3.
Wit begint en wint.
Deze opgave schijnt veel gemakke
lijker tot winst te leiden dan de
eerste. Maar het gaat er om, de
beste verdediging voor zwart te
vinden: 1. h6-h7, La3-b2. Nu is een
diagram nr. 2.
schaakje op d7 met navolgend
tussenspelen van het paard op e5
erg verleidelijk voor wit. Zie hier
wat daar uit voortvloeit: 2. Pd7f?;
Kc7 3. Pe5, Pe4f 4. Kf5, Le5; 5.
Ke5: Pg5!,... met remise.
Zó gaat het dus niet. Maar na:
2. Kf6-f5Pc3-e4! Dit is zwarts
beste zet! Wit moet nu dit paard
nemen: 3. Kf5xe4, Kb8-c8 4. Ke4-
d5. Lb2-g7 5. Kd5-e6, Kc8-d8.6.
Ke6-f7, Lg7-h8 7. Kf7-g8, Kd8-e8
8. Pf8-e6, Ke8-e7 9. Pe6-g7, Ke7-f6
10 Kg8xh8, Kf6-f7 11. Pg7-e6,...
en wint. De zwarte koning moet
de witte koning de ruimte geven
Herinnert u zich nog die mooie
stuclie van Missiaen die ik u inder
tijd heb laten zien? Even een
geheugensteuntje:
R. Missiaen, Harelbeke, België.
Wit: Kg2, Tc2, Ld1 Zwart: Ka8.
Lb3, Lf8. Wit begint en wint.
1. Lf3t. Ka7 2. Tc3. Le6 3. Tc6,
diagram nr. 3.
Lb3 4. Kh1ü, Lb4 5. Tc1, Lg8 6.
Tgl, Le6 7 Tg7f. en wint
Als u nog steeds denkt dat die
prachtige vierde zet iets geheel
nieuws is (wat ik óók eerst dacht)
dan hebt ook u dat mis. Want
onlangs vond ik een miniatuur van
Koroljkov. Een toreneindspel,
waarin tot twee maal achtereen
een soortgelijke lijnruiming voor
kwam. Ik geef u hier die studie
op diagram, dan mag u er een
weekje aan besteden om het zelf
te ontdekken. Later geef ik u de
oplossing:
W. A. Koroljkov. 2e prijs Oesbeks-
kogo komiteta Fiskoeltyoer i sport
1954.
(Zie diagram nr. 3)
Wit: Kf3. Td3; pionnen: a2, e6
Zwart: Kg8, Tb2; pion: d2. Wint
begint en wint.
Vorige week liet ik twee fragmen
ten zien uit de ontmoeting Gronin
genTwente's Eerste. Daar ge
beurde nog meer, o.a. bij Jannes
van der WalPiet Roozenburg.
Van der Wal heeft van de opening
af geen vat kunnen krijgen op de
zwarte stand en werd na een flinke
ruil tenslotte van het bord gezet.
I.34—29 1923,2.40—34 14—19,
3. 45—40 10—14, 4. 32—28 23x32,
5. 37x28 accepteert daarmee een
schijf op 27 die het spelbeeld zal
bepalen. 5.18—23,6.29x1812x32,
7. 38x27 7-12, 8. 41—37 12-18,
9. 46—41 1—7, 10. 37—32 7—12,
II. 41—37 19—23, 12. 42—38
13—19, 13. 47—42 9—13, 14.
50—45 4—9 15. 34—29 23x34 16.
39x30 1 9-23, 17. 44—39 14—19,
18. 30-25 17—22,19. 25x14 9x20,
20. 33—29 23x34, 21. 40x29
20—24, 22. 29x20 15x24, 23.
49—44 5—10, 24. 39-34 1 9-23,
25. 44—40 24-29, 26. 43-39
11—17 27. 48—43 10—15 (zie dia-
gram)28. 31—26 22x31 29. 36x27
23—28! de afwikkeling die naar
winst leidt 30. 34x23 18x29, 31.
32x34 17-21 32x 26x17 12x41,33.
P. ROOZENBURG
VAN DER LINDE
m m i
B i; x*
S 1
^11 IS S 11 If*
JB JBJM.JBJS
Ik iTW fi^l#
1 i I I i
K
MjpLwt*.
R
m is o n si
VAN OER WAL
42—37 41x32, 34. 38x27 Weliswaar
is de stand nog gelijk maar wits
lange vleugel wordt met een paar
krachtzetten en een offer opge
rold: 34. 13-18! 35. 43-38
18-22! 36. 27x18 16-21, 37.
38—32 6-11, 38. 35—30 11—16,
39. 39-33 21—27, 40. 32x21
16x27, 41. 34-29 27-31, 42.
40-34 31—37, 43. 30-25 37—41,
44. 29-24 41—46, 45. 34-29),
46-37, 46. 24-26 1Sx24, 47.
TH. SCHIPPERS
29x20 37x5, 48. 20-15 3-9, 49.
25—20 5—37, 50. 45—40 6-13 en
Van der Wal wachtte het vervolg
niet af.
Problemist Gerrit van der Linde
speelde bij Treebeek-Excelsior.
eerste klasse A, tegen de sterkste
Limburgse jeugdspeler Theo
Schippers. Binnen anderhalf uur
won de Brabander, op problemati
sche wijze: 1. 3228 1 9—23, 2.
26x19 14x23, 3. 37—32 10-14, 4.
35_30 20-25, 5. 33—29 14—19,
6. 40-35 17—22, 7. 31—27 22x31,
8. 36x27 11—17, 9. 30—24 19x30,
10. 35x24 17—21, 11. 36-33
21—26, 12. 43—38 6—11, 13.
4137 11-17, 14. 46—41 17—21,
15. 45—40 12—17, 16, 33—28
7-11,17.28x1917—22,18.41—36
22x31, 19. 36x27 11—17, zie dia
gram) 20.19-14? 9x20,21.29-23
20x29! 22. 23x12 4—10! 23. 34x23
3—9, 24. 12x14 10x28, 25. 32x23
21x45, 26.42—38 en Schippers gaf
zich ijlings gewonnen.
Bij een ontmoeting Heemste
deOns Genoegen (eerste klasse
B) viel na twintig minuten al de
eerste beslissing. Nieuwkomer N.
J. van Hal gebruikte maar vier
minuten bedenktijd en moest toen
opgeven na de zettenreeks 1.
32—28 19-23, 2. 28x19 14x23, 3.
37-32 10-14, 4. 41-37 14-19,
5. 46—41 5-10, 6. 3430 10-14,
7. 30—25 17—21, 8. 32—28 23x32,
9. 37x28 19-23???, 10. 28x10
21—26,11. 25x14 26x46,12.10-5
46x10, 13. 5x46 en OG-speler
Tjongh had zijn tweetje op het
scorebord.
Monteren en projecteren maakt van
filmen een echte hobby
Het maandblad „Smalfilmen als
hobby" heeft in een recent
nummer onthuld dat 70 procent
van de amateursfilmers van hun
camerabezit een weinig actief
gebruik maakt: deze filmers zet
ten nooit hun losse spoeltjes
aan elkaar, om nog maar te
zwijgen van verder montage
werk: het werken met mes en
plakpers, het wegsnijden van
slechte stukjes die onscherp,
onder- of overbelicht zijn, even
als de stukjes waarin verkeerde
bewegingen zitten. Het gevolg is
een filmavond waarin voortdu
rend de voorstelling moet wor
den onderbroken met de mede
deling: sorry, wat onscherp,
maar de film moet nog even
worden bijgeknipt.
Wat er moet gebeuren om een
familiefilmavond plezierig te ma
ken wordt in het blad Smalfil
men (oktober-aflevering) in een
aantal pagina's uit de doeken
gedaan: de behandeling van de
films, de benodigde materialen,
de montage, de apparatuur, het
geluid, en natuurlijk wat tips
over het filmen zelf.
Allereerst het bewaren van de
films, op een niet te droge en
ook niet te vochtige plaats,
liefst voorzien van een permabe-
handeling die de film voorziet
van een laklaag. Een lakbeurt
haalt ook krassen uit de film.
Een reinigingsbeurt met een
goede cleaner is zeker na de
montage aan te bevelen, maar
ook na een aantal keren
draaien. Het kan ook gebeuren
dat filmlassen loslaten, want
filmkit blijft in een flesje maar
een jaar goed, daarna gaat hij
verharsen. Ook filmtape kan ver
drogen. Schaf dus geregeld
nieuw materiaal aan om te voor
komen dat breuken optreden tij
dens het afdraaien.
Montage van films is meer dan
alleen wegknippen van slechte
stukken. Natuurlijk moeten die
eruit. Maar een titel voor de
film is geen overbodige luxe
(over de verschillende mogelijk
heden van het aanbrengen van
filmtitels hebben we in een vori
ge rubriek aandacht besteed).
Het monteren begint eigenlijk al
in de camera, en daarmee
wordt bedoeld dat de afwisse
ling die straks in het resultaat
moet blijken mede afhankelijk is
van het kiezen van het juiste
standpunt, het zoeken naar een
goede compositie van het beeld,
het opnemen van close ups van
koppen en voorwerpen, het ma
ken van een film-„verhaal" met
begin en slot, hef afwisselen
van dichtbij-opnamen en over
zichtshots.
Als al dit materiaal via de came
ra aanwezig is, dan kan aan de
montagetafel het afwerken be
ginnen het wegsnijden en
het herindelen van de film tot
een vloeiend geheel, dat geen
storingen in de beweging ver
toont, maar over de lassen heen
ononderbroken doorloopt. Een
beweging, een handeling mag
niet abrupt ophouden, maar
moet tot het eind worden af
gewerkt, ook al wordt die on
derbroken door tussenshots.
De keuze van het materiaal en
de apparatuur Is een zaak apart.
Als basisset is nodig een
viever, schaar of mes, merkpot-
lood, plakpers, en tape of lijm.
Voor de goede viewer geldt dat
hij is uitgevoerd met scherpstel-
mogelijkheid en kaderverstelling,
waardoor de kaderlijn tussen
twee beeldjes buiten het viewer
beeld blijft. De meeste viewers
zijn uitgerust met een fressnel-
lens die het scherpstellen een
voudiger maakt, maar die het
nodig maakf dat u recht voor
de viewer zit. Een zo groot mo
gelijk beeldscherm levert voor
delen, zeker bij het monteren
van geluidsfilms. Sommige
viewers zijn uitgerust met een
16-kantig prisma, waardoor het
beeld bij langzaam draaien niet
flakkert, maar waardoor twee
opeenvolgende beelden zonder
zwartfase over elkaar heenval-
len.
Voor geluidsfilms zijn er viewers
met een accessoireschoen, waar
op hulpstukken zoals een ge-
luidskop geschoven kunnen
worden. Een viewer met motor-
aandrijving is aan te bevelen
om het geluid bij gelijkmatige
filmdoorloop ook herkenbaarder
te maken Laat bij het gebruik
van tape bij geluidsfilms de las
een dag uitharden om te voor
komen dat er rek optreedt
een niet goed sluitende las is
immers direct hoorbaar.
Voor het projecteren zijn nodig
een scherm (in verschillende
soorten doek en verschillende
breedtematen verkijgbaar, waar
bij een zilverscherm doorgaans
de beste resultaten oplevert;
koop het niet te smal) een pro-
jectietafel, die in hoogte verstel
baar moet zijn en waterpas ge
steld moet kunnen worden,
een projector. Een geluidspro
jector kan, ook als u niet me
geluid filmt, toch aan te bevel»
zijn, vanwege de duizenden [C
films die tegenwoordig kant
klaar te koop zijn. De meeste
geluidsprojectoren hebben ook Ir
een extra luidsprekeruitgang j
waardoor het mogelijk is eer q
luidspreker bij het doek te
plaatsen, een veel betere plaats J,!
voor het geluid dan van de pro-
jector vandaan. Let hierbij op
uitgangsvermogen (in Watts) e«
impedantie (in Ohms) van pro
jector en luidspreker, die over-
een moeten stemmen. Stel zo
mogelijk een extra lampje ojj 4
naast de projector, dat het ener- J
zijds mogelijk maakt tijdens een r
pauze alles makkelijk terug te
vinden en anderzijds de over- [C
gang tussen licht en donker
minder abrupt maakt.
Onderhoud is het behoud van*-
de apparatuur. Zeker geluidspra
jectoren vervuilen nogal,
kan leiden tot dof geluid. F
de apparatuur nooit met
len voorwerpen, en zeker de gtl
luidskoppen niet. Er
schillende goede reiniging»)
middelen in de handel;
gebruik alcohol, maar zekerfi;
geen poetsmiddelen. Gebruit
ook geen wattenstaafjes of arv
dere pluizige materialen, maar
liever een oude, veelgewaï
zakdoek. Reinig daarmee de
koppen en de hele filmbaan, 0\
ook het filmvenster, en houd j?
tenslotte uw films schoon. Op -L
uw filmavond is voor uzelf i
voor anderen daardoor veel
meer te genieten.
De „Pro Juventute"-zegels die
de Zwitserse PTT jaarlijks in
omloop brengt, zullen dit jaar
op 28 november a.s. in de ver
koop komen. De zegels hebben
dit jaar als motief Zwitserse ge
meentewapens, en de serie be
staat uit vier zegels. Achtereen
volgens nu de waarde van de
zegel en de afbeelding: 20 10
rp. (Aarburg), 40 20 rp.
(Gruyères), 70 30 rp. (Casta-
segna) en 80 40 rp. (Wan
gen).
Het ontwerp voor de zegels
kwam van de hand van Gastone
Cambin te Breganzona en het
drukken werd verzorgd door
Courvoisier S.A. te La Chaux-de-
Fonds in Zwitserland.
We blijven nog even bij Zwitser
land, want daar is eerder een
bijzondere serie bestaande uit
drie zegels uitgegeven met als
thema „Veiligheid bij de Ar
beid". De zegels hebben ieder
een waarde van 40 rp. en wer
den samenhangend gedrukt. Op
de eerste zegel ziet men een ar
beider met veiligheidsbril bij een
machine. Vervolgens een arbei
der werkzaam in de chemische
industrie en daarom voorzien
■van een luchtfiltermasker. Tot
slot een bouwvakarbeider voor
zien van een veiligheidshelm.
Met deze regels wil men onder
de aandacht brengen dat een
groot aantal ongevallen bij uit
oefening van een beroep voor
komen had kunnen worden als
er voldoende veiligheidsvoorzie
ningen getroffen waren.
Het ontwerp voor de zegels
Zwitserse motieven
kwam van de hand van Beat
Mader uit Limmerwald en het
drukken werd ook hier verzorgd
door Courvoisier S.A.
Gelijk met deze serie verscheen
in Zwitserland een serie be
staande uit vier zegels, gewijd
aan Zwitsers die zich wereld
faam verwierven. Op een zegel
in de waarde van 20 rp. ziet
men het portret van de priester
Joseph Bovet afgebeeld. Fran-
gois Joseph Bovet (1879-1951)
was een zieleherder met grote
muzikale gaven. Zijn werken op
het gebied van de kerkelijke
zang' zowel als de meer profane
liederen, zoals „Le Vieuw Cha
let", zijn over de gehele wereld
bekend.
De tweede zegel in deze serie
heeft een waarde van 40 rp. en
toont het portret van een ook in
ons land overbekende figuur.
Het gaat hier om J. Henri Du-
nant, stichter van het Internatio
nale Rode Kruis. Dunant leefde
van 1828 tot 1910 en werd voor
zijn werk onderscheiden met de
Nobelprijs voor de Vrede in
1901.
Een zegel van 70 rp. laat ons
kennismaken met Carl Gustav
Jung (1875-1961). Deze beroem
de psychiater verwierf grote be
kendheid door zijn lezingen op
vele plaatsen in de wereld en
de vele publicaties van zijn
hand.
Als vierde en laatste in deze se
rie een zegel in de waarde van
80 rp. Hierop ziet men het por
tret van Auguste Piccard (1884-
1962). Piccard werd vooral be
kend door de diepzee-duiktoch-
ten met de „Batiscaaf" ge
naamd „Trieste". Met deze van
kijkglazen voorziene stalen bol
bereikte hij een diepte van 3150
meter. Eerder had hij ballon-
tochten ondernomen naar grote
hoogten, gezeten in een licht
metalen bol die onder de ballon
hing. Bij een gelegenheid, op
18 augustus 1932, bereikte deze
stratosfeer-ballon een hoogte
van maar liefst 16.940 meter. De
zegels werden ontworpen door
Max Boegli uit Neuenburg en
het drukken werd verzorgd door
de Waardepapierendrukkerij van
de Zwitserse PTT.
Op 7 november j.l. verscheen
op de Nederlandse Antillen een
serie „Kinderzegels" bestaande
uit vier zegels. De door Charles
S. Corsen te Willemstad, Cura
sao. ontworpen serie toont kin
deren met bezigheden in hun
vrije tijd. Afbeeldingen en waar
den van de zegels zijn: rol
schaatsen 15 5 c., knikkeren
20 10 c.. vliegeren 25 +12 c.
en fietsen 40 18 c. Naast
deze serie verschijnt een vel
letje, bestaande uit twee zegels
van 15 5 c. en twee zegels
van 20 10 c. De pegels wer
den in meerdere kleuren in off
set gedrukt door Joh. Enschedé
en Zonen te Haarlem en zullen
verkrijgbaar zijn tot en met 6 ja
nuari 1979.
Met als motto: „Jubilea en ge
beurtenissen" verscheen op Cy
prus een serie van vier bijzori
dere zegels. Deze serie kwaiti
op 23 oktober in de verkoop ei
heeft als laagste waarde een zé
gel van 15 m. Met deze zegel
wordt het voorkomen van be
smettelijke ziekten onder
aandacht gebracht. Vervolgens
is daar een zegel van 35 m.
waarmee de 2300ste sterfdag C-
van de wijsgeer Aristoteles on- m
der de aandacht wordt ge
bracht. Een zegel van 75 m.
heeft als onderwerp het 25-jarig
jubileum van de Universele ver
klaring van de Mensenrechten.
Tot slot een zegel van 125
waarmee aandacht wordt gege
ven aan het feit dat het 75 jaar uu
geleden is dat de eerste vlucht
per motorvliegtuig werd ge
maakt door de gebroeders
Wright. Dez zegels werden ge
drukt door „Aspioti-Elka" le
Athene.
Voor 4 december a.s. heeft Cy
prus een serie van drie Kerstze
gels op het programma staan.
Deze zegels hebben als motiel
ikoon-standaards, meubelstukken le
die eigen zijn aan de Grieks-or
thodoxe eredienst. De zegels
hebben een waarde van 15 m,
35 m. en 150 m. en werden ge
drukt door Harrison and Sons
Ltd.
nunh&zu
S
ïiwrjx.1,0
i
(iUTJLZ&U
ne
ia