WUko9s leven
wordt beheerst
door rock and roll
Concert-agenda
tfParty99- muziekj
uit 18e eeuw
van Nederlands
BlazerseMtsetnbli
PLATE A
KLASSiEK
LEIDSE COURANT
Solid Senders met John Potter, (links) die enige tijd geleden de groep verliet.
Zaterdag 11 november
„De killer" Jerry Lee Lewis zal met
zijn Amerikaanse band een éénmalig en
exclusief concert voor de Benelux ge
ven in de Amsterdamse Jaap Edenhal.
Aanvang 20.00 uur.
Oscar Peterson voor een nach
toptreden in het Concertgebouw te Am
sterdam. Aanvang 24.00 uur.
Zondag 12 november De
Amerikaanse Dolly Parton komt voor
een optreden naar het Congresgebouw
In Den Haag. Aanvang 20.30 uur. In het
voorprogramma staan Saskla Serge.
Maandag 13 november De
Engelse formatie Camel is te zien en te
horen in Carré in Amsterdam. Aanvang
20.15 uur.
Zaterdag 17 november Twee
optredens van de Amerikaanse formatie
Santana in de Leidse Croe-
noordhal.Aanvang 19.00 en 23.00 uur.
Maandag 20 november De
legendarische gitarist Erie Clapton geeft
een concert in de Jaap Edenhal in Am
sterdam. Aanvang 20.00 uur.
Dinsdag 21 november Devo
geeft een concert in het Congresge
bouw in Den Haag. Aanvang 20.15 uur.
Woensdag 22 november Eer
ste manifestatie van Rock Against Ra
cism met Divorce, The Filth,
Captain Coke, Los Mlsmos, Ivy
Green, Crass, The Tapes, Mi
lestones, Panic en Normaal in
Paradiso te Amsterdam. Aanvang 20.00
Donderdag 23 november El-
kle Brooks treedt op in het
Concertgebouw in Amsterdam.
Vrlldag 24 november De
Olivia Newton-John, die naast
John Travolta in de film Grease te zien
is, komt voor een éénmalig concert
naar Nederland. Ze treedt op in de
Jaap Edenhal in Amsterdam. Aanvang
20.15 uur.
Amerikaanse Shirts in Paradiso in Am
sterdam.
Zaterdag 25 november Twee
de optreden van The Shirts in de Eksit
in Rotterdam.
Woensdag 29 november Op
treden van lan Dury in het Congresge
bouw in Den Haag. Aanvang 21.00 uur.
Voorprogramma wordt verzorgd door
Mr. Plugh terwijl dlsck-jockey
Andy Dunldey de aankondigin
gen zal verzorgen.
Jona Lewie Deze Engelse
zanger/componist gaat al
weer een aantal jaartjes
mee. In '72 dook zijn naam
voor het eerst op toen hij
mede-oprichter werd van
Brett Marvin and The Thun
derbolts, wat later veran
derd werd in Terry and the
Dinosaurs. Vervolgens begon
hij solo en had als enige hit
tot nu toe „Come Away",
een aanstekelijke meezinger.
Nu dan is Lewie opgenomen
in de Stiff-stal en heeft een
elpee uitgebracht, op ge
kleurd vinyl natuurlijk, met
de welluidende titel „On the
other hand there's a Fist".
Zijn muziek is moeilijk te
omschrijven maar is in feite
een synthese tussen rock,
folk en computerrock. Dat
laatste komt hoofdzakelijk
door de eindeloze, monotone
herhaling van het ritme
door onder meer bas en
drums. Door toedoen van
ongebruikelijke instrumenten
als de accordeon („Laughing
Tonight") kreten en onge
bruikelijke arrangementen
ontstaat er bij het beluiste
ren van zijn elpee steeds
weer een verrassingseffect,
dat de vaak eenvoudige
songs een extra dimensie
geeft. Je mag het misschien
vergelijken met wat Harry
Nilsson in vroeger dagen
deed. Lewie's wat geknepen
en vlakke stem past wonder
wel bij dit alles. Uitschieters
op dit album zijn „On the
Road"( eenvoudig, sentimen
teel deuntje), „Vous et Moi"
(in 't Frans dit keer), het
bluesy „I'll get by in Pitt
sburgh" en de aankomende
single „Hallelujah Europa",
een commerciële meezinger.
(Stiff/Dureco)
trickster Een nieuwe
groep met een weinig nieuw
geluid. Zo mag je de Engel
se viermansformatie Trick
ster omschrijven. De groep
past helemaal in het rijtje
Supertramp,Kansas en Styx,
dezelfde bombastische melo
dieuze rock dus met klassie
ke grondslag. Bij deze groep
ligt in tegenstelling tot hun
Amerikaanse collega-groepen
de nadruk veel minder op
subtiele gitaar- en zangbe-
heersing, en veel minder op
goedkope hard:rock-effecten.
Desalniettemin is hun mu
ziek geënt op eenvoudige
muziekstructuren, die door
hun theatrale uitwerking
veel voller klinken. Een
goed voorbeeld is Rich
Man" op hun nieuwe elpee
TricksterDat de groep
ook wel met ELO wordt
vergeleken ligt voor de
hand, al liggen de eigen
composities van Trickster
erg ver af van de meer
commerciële Jeff Lynne
nummers. Wat de zang be
treft doet de Engelse groep
zeker niet onder voor hun
grote voorbeelden. (Jet/CBS).
Kate BushGisteren werd
de nieuwe elpee „Lionheart"
van Kate Bush wereldwijd uit
gebracht. De verwachtingen
waren hoog gespannen omdat
iedereen zich afvroeg of zij het
succes van haar eersteling
„The Kick Inside"zou kunnen
voortzetten. Met „Lionheart"
blijkt wat een natuurtalent Ka-
te is. Ze schrijft ook voor deze
plaat weer wonderschone,
vaak romantische teksten,
waar je stil van wordt, die door
slimme arrangementen, meer
stemmige zang en een uitste
kende band worden onder
steund. Het is een volwassen
elpee, die de weg naar de top
van de elpee-hitlijsten gemak
kelijk zal vinden. To<
ne, die een geheel
Kate Bush verwachtel
plaat een teleurstelli
want Lionheartis c
dige opvolger van ,.T
Inside". Andrew Powel_
geholpen door Kate,
kend werk met een
produktie, die op de^H
elpee hier en daar
•den
Lionheartbevat et Ijn.
scheidenheid aan mu
len variërend van he
achtige vol tempover.
zittende „Don't push yi
on the heartbrake",
prachtige ballade „0
land my lionheart"
super-romantische „1
warm room", met allee
en Kate's zang, die zo
overkomt, dat het numi
speciaals krijgt. Ze wc
geleid door Stuart Elh
vid Paton, Ian Bairn
haar broer Paddy, ch
ook op de eerste elpee
peelden, aangevuld mem
andere drummer ChartL^
gan, en Francis MonkiBT
plaat werd opgenomenti
Super Bear studio's ii
Frankrijk. (EMI).
Wilko Johnson is niet direct
de gemakkelijkste prater
die je in de muziekbusiness
kunt ontmoeten. Van ge
dachten wisselen over mu
ziek en andere zaken vindt
hij eigenlijk weinig interes
sant. „Het spelen van rock
and roll muziek vindt ik be
langrijk. Waarom ik die mu
ziek maak? Dat lijkt me no
gal duidelijk, anders zou ik
bet niet spelen". Wilko Joh
nson is aanvankelijk wat
stroef, geeft korte antwoor
den en probeert bet gesprek
zo snel mogelijk te beëindi
gen, maar komt na wat aan
houden toch los.
Praten over Dr. Feelgood -
hij was tot april 1977 de stu
wende motor achter deze
viermans-formatie - wil hij
eigenlijk niet.
Een logische zaak als je be
denkt dat hij er zomaar uit
gegooid werd, nadat hij de
groep begin 1971 met Figure
Martin oprichtte en van de
grond af hielp opbouwen tot
de succesvolle formatie anno
1978. De reden dat Wilko
Johnson Dr. Feelgood moest
verlaten, was omdat hij
vond dat de groep zich niet
meer bezig hield met de
echte rock and roll zoals hij
die graag speelt. „Ze werden
bijna een symfonische rock
band en dat wilde ik niet".
„Ik was echt heel erg van
streek toen Dr. Feelgood me
niet meer wilde hebben"
vertelt hij. Ik leefde in een
depressie, gooide dingen
stuk zonder er een reden
voor te hebben en lag een
groot deel van de dag stom
dronken op bed. Ik heb een
fortuin aan drank uitgege
ven in die tijd en er zelfs
over gedacht een einde aan
mijn leven te maken. Om
mijn grote liefde rock and
roll tg spelen was Dr. Feel
good de enige band voor
mij en dat werd van de ene
op de andere dag onmoge
lijk. Ik had ze geholpen een
bepaalde reputatie op te
bouwen en we waren vooral
de laatste maanden voordat
ze me er uit gooiden zeer
succesvol met onder meer
voor de eerste keer een
single in de Engelse top vijf.
Als je succesvol bent heb je
veel vrienden. Dat verander
de wel even toen ik niet
meer in de band speelde.
Alle vrienden verdwenen als
sneeuw voor de zon, nie
mand wilde me meer ken
nen, een situatie, die me erg
depressief maakte. Er waren
er gelukkig een paar bij die
zich mijn lot aantrokken. Ik
wilde weer een band forme
ren en platen maken maar
ik had geen zin om sessie
muzikanten te gebruiken.
Die spelen namelijk muziek
voor het geld en dat is niet
mijn opzet. Ik besefte op
een gegeven moment dat het
leven gewoon verder gaat en
je er niets mee wint om in
de put te blijven zitten.
Daarom wilde ik weer een
groep en spelen. De eerste
die zich voor mijn nieuwe
band aanbood, was pianist
John Potter (Hij heeft de
groep inmiddels weer verla
ten) later kwamen daar bas
sist Steve Lew ins en drum
mer Alan Platt bij". De
viermans-formatie kreeg de
naam Solid Senders
„Na gerepeteerd en wat
nieuwe nummers geschreven
te hebben probeerden we
werk te krijgen. Er was
geen platencontract en een
platenmaatschappij die ons
kon steunen. Gelukkig had
ik met Dr.Feelgood een be
paalde reputatie opgebouwd
en een hoop geld verdiend
waarvan we in die tijd leef
de. Het duurde niet lang
voordat Solid Senders regel
matig in de Engelse clubs te
horen was. Voor mij was
het weer onder aan de trap
beginnen terwijl ik op de
bovenste tree gestaan had.
Dat vind ik overigens niet
erg hoor want het is altijd
weer spannend om te weten
of een groep werkt of niet.
Door de optredens raakte
een aantal platenmaatschap
pijen geinteresseerd. We ko
zen voor Virgin records voor
beide zijde van de oceaan
omdat deze ons het beste
contract aanbod". Virgin
vond Solid Senders als
groep interessant en hadden
niet alleen maar interesse
voor Wilko Johnson. „De
maatschappij bood ook het
meeste geld".
"Virgin kwam net op tijd
met het contract, want door
een Engelse tournee waren
al mijn spaarcenten op. Ik
was rijk maar toen weer net
zo arm als de rest van de
band. Dat rijk zijn mis ik
niet want ik ben het niet
lang genoeg geweest om ver
pest te worden. Nu er men
sen met geld achter ons
staan kan er gewerkt wor
den aan onze reputatie. Het
zal niet lang meer duren of
we hebben dezelfde status
als Dr. Feelgood".
De mogelijkheid bestaat dan
weer dat je er uitgegooid
wordt „Die mogelijkheid be
staat natuurlijk altijd met
iedere musicus in welke
groep dan ook. Ik maak me
er niet druk om. Mochten ze
me eruit gooien dan begin
ik weer opnieuw. Maar ik
geloof niet dat er zo gauw
onenigheid zal ontstaan. Het
is een lekker werkende
groep die niet verziekt is
door succes. De band is ge-
basseerd op vriendschap. We
kunnen goed met elkaar op
schieten en hebben een hoop
lol als we aan het touren
zijn en dat is heel belang
rijk. Als dat er niet zou zijn,
dan bestond de band niet
erg lang. We willen allemaal
rock and roll spelen en dat
over brengen op de mensen.
Dat is de belangrijkste taak
van de band. We spelen nu
in kleine clubs maar zien er
niet tegenop om in grote
stadions te spelen
Alle leden van de groep
schrijven nummers in sa
menwerking met elkaar wat
betekent dat Wilko niet zoals
in Dr. Feelgood het geval
was, het middelpunt van de
groep vormt. „Dat is een be
langrijke factor omdat we
dan als eenheid naar voren
komen en ieders deel even
groot is. We luisteren naar
eikaars ideeën en dragen
ons steentje bij om een
nummer tot iets goeds te
maken". Op het podium
blijft Wilko echter de spil
waarom alles draait. Zijn
statische bewegingen, die een
optreden van zijn vroegere
groep zo opwindend maakte,
heeft hij niet verloren en
ook zijn zang is niets veran
derd. „Alles wat we spelen
moet op de eerste plaats
„live" er goed klinken. Als
je het niet voor een publiek
kan spelen, dan is het geen
echte rock and roll. Je kunt
thuis wel een aantal mooie
accoorden fabriceren, maar
die moeten op het podium
wel gespeeld kunnen wor
den".
Solid Senders is vooral een
„live"-groep, net als Dr.Feel
good is, platen maken is een
bijzaak. „We willen niet te
lang in de studio vertoefen,
omdat dat niet interessant
is. Je speelt rock and roll en
dat is levende muziek,
die erg gebonden is aan de
omstandigheden waarin het
gespeeld wordt. De studio is
eigenlijk niet de juiste plaats
voor die muziek".
Hans Piët.
Onder een ,hHarmoniewerd
op bet eind van de 18e en in
bet begin van de 19e eeuw
door de adel in Oostenrijk en
de daaromheen liggende lan
den wat anders verstaan dan
wat wij er tegenwoordig in
ons land mee aanduiden. Het
ging toen niet om een flink
blaasorkest dat in principe
het best in de open lucht tot
zijn recht kon komen maar om
een vrij beperkt aantal bla
zers waarmee serenades gege
ven konden worden maar die
ook in de paleizen en de land
huizen divertimento-acbtige
stukken speelden, dansen en
andere lichte muziek, ter op
luistering van wat wij nu „een
party"zouden noemen.
Het Nederlands Blazersen
semble dat al sinds 1960 be
staat maar zich vooral sinds
1969 een internationale reputa
tie verwierf en op de platen-
markt in binnen- en buiten
land steeds beter verkoopt,
heeft zojuist een nieuwe Phi-
lipsplaat (Nr. 9500 437, cassette
nr. 7300 659) volgespeeld met
de drie aantrekkelijkste van
de dertien „Harmoniën"die op
naam staan van Franz Krom
mer en die zijn geschreven
voor de toen populaire bezet
ting van twee hobo's, twee
klarinetten, twee fagotten en
twee hoorns waarbij dan vaak
en ook bij de plaatopname
een contrafagot optrad als
verdubbeling van de tweede
fagotpartij.
Wie was deze Franz Vinzenz
Krommer van wie weinigen
gehoord zullen hebben? Het
was een muzikant uit een klein
plaatsje in Bohemen die in het
geboorteregister eigenlijk
werd ingeschreven als Franti-
sek Vincenc Kr am ér, wat zo
veel als marskramer of straat
venter betekent Kramér, een
muzikaal natuurtalent, werd
in de muziek ingewijd door
zijn oom wiens naam Krom
mer hij voor zijn verdere car
rière aannam. Tot zijn 30ste
jaar werkte hij als violist en
later als kapelmeester bij een
graaf in West-Hongarije, werd
in 1793 kapelmeester van een
regiment van een andere graaf
en kwam tenslotte in 1795 m
dienst van Vorst Grassalko-
witz die onder andere ook in
Wenen resideerde en het zich
kon veroorloven er bij zijn
hofhouding een „Harmonie"
op na te houden. Hoewel dat
nog niet met zekerheid kon
worden vastgesteld, lijkt het
waarschijnlijk dat Krommer
zijn „partita's" in octetvorm
voor deze vorst moet hebben
gemaakt. De technische eisen
die de componist aan de uit
voerenden stelt, veronderstel
den zeker op de toenmalige
instrumenten namelijk een zo
danige virtuositeit dat men
mag aannemen dat de daar
voor noodzakelijke musici al
leen te vinden waren in mu
ziekcentra als Wenen en in
Parijs waar Krommers „Har
moniën" eveneens werden ge
publiceerd. Trouwens ook in
Milaan en Venetië vond i lTJ
voor zijn muziek veel waart
ring.
De stukken op deze plaat
dan ook allerplezierigst
naar te luisteren, vooropt mi
steld natuurlijk dat ze m
zoveel gera ffineerde finesse i r"
toch ook met zoveel musicet
\reugde worden gebrachte I
het Nederlands BlazersensefcKif
ble dat doet. Wel is duideli rgd
dat Krommer de divertimen ilijki
van Haydn en Mozart got in
moet hebben gekend zond mm
overigens deze illustere vock b
beelden in hun beste werkt nd(
te kunnen evenaren. Dit neet rt
niet weg dat hij zuiver insti «ne
mentaal menige verrassen >ofc
vondst doet, met name in t 'Ie
toepassing van doorgaai
minder gangbare registers de
de betrokken blaasinstrume Ded
ten en in hun combinaties. #t i
Omdat kamermuziek vot in.
kleine blazersensembles in g
late 18e eeuw zo populair w Jlfs
ren, werden er ook arrang reve
menten voor gemaakt nai Chij
hoogtepunten uit bekende op «s
ra's. Vóór de plaat met muziware
van Krommer kwam het Ni 'aar
derlands Blazersensemble fl^et
jaar al met een allerleukst etei
Philips-plaat met transcriptit one
van de hoogtepunten uit Ross isti|
ni's „Barbier van Sevilla" elonc
van de ouvertures voor dienlChir
opera's „Corradino", Semir?wor<
mide" en „De Italiaanse ii"av<
Algiers" (Nr. 9500 395).
Ook naar hoogtepunten u ond
Mozarts „Die Entfiihrung au
dem Serail" en „Don Giovsn lijn
ni" werden bewerkingen voo als
acht blaasinstrumenten ff s,fa
maakt. U kunt ze van dezelfd ten
musici in perfecte uitvoerio drij
gen horen op Philips Nr. 6S's De
251.
„Party-muziek" uit de li
eeuw doet het ook nu nog bes "ie
als u er een beetje gevoel vod de
hebt. en
J. KASANDE s,a
me
get