„Gevangenis kan helaas nog niet gemist worden" Gift van Wereldraad aan Patriottisch Front leidt tot uitvoerig beraad Ook kamelen hebben recht op ziek zijn SYMPOSIUM OVER TOEKOMST VAN RELIGIEUZE LEVEN Amerikanen gevraagd om hulp tegen honger op Thanksgivingsday GEWEST LEIDSE COURANT ZATERDAG 4 NOVEMBER 1978 PAGINA 4, Het programma ter bestrijding van het racisme (PCR) van de Wereldraad van Kerken zal in de komende dagen uitvoerig antwoorden op de vragen, die de hervorm de kerk en de gereformeerde kerken in Nederland hebben gesteld naar aanleiding van de gift van 85.000 dollar aan het Patriottisch Front, de bevrijdingsbewe ging van Rhodesië. Boudewijn Sjollema, leider van het PCR. die dit meedeelde op het secretariaat van de wereldraad, zei dat nog voor het einde van dit jaar er een uitvoerig gesprek zal zijn met het internationale Leger des Heils, dat vanwege de omstreden gift zijn lid maatschap van de wereldraad heeft opge schort. Het blijkt overigens wel, dat de kritiek op de PCR, voornamelijk afkomstig van enke le kerken in West-Europa, tot bezinning op het beleid van het programma heeft bijgedragen. Het staat op de agenda van het centraal comité, dat in januari 1979 in Jamaica bijeen komt. Het program ter bestrijding van het racis me zal zich volgens Sjollema moeten afvra gen welke wijzigingen het zal moeten aanbrengen in zijn beleid ten aanzien van Zuidelijk Afrika. Één van de belangrijkste ervan vindt hij dat er scherpe analyse moet worden gemaakt van de situatie in die gebieden. Die is er op het ogenblik niet. Sjollema is allerminst bevreesd dat het centraal comité het program ter bestrijding »van het racisme zal opheffen. Het zal wel moeten nagaan of het PCR effectief genoeg is ten aanzien van Zuidelijk Afrika. In een commentaar op de mededelingen van Boudewijn Sjollema verklaarde dr. H. A. M. Fiolet, dat de wereldraad van Kerken met zijn gift aan het Patriottisch Front te ver is gegaan. Dr. Fiolet is secretaris-ge neraal van de Raad van Kerken in Neder land. Het PCR heeft tot taak de bewustmaking van onderdrukte groepen te bevorderen en hun hun stem te geven. Maar wanneer een groep m dit geval de bevrijdingsbe weging van Rhodesië die stem heeft dan moet de Wereldraad van Kerken zich terugtrekken. Het kan niet de taak van de wereldraad zijn achter bepaalde politie ke beslissingen te gaan staan of tot de zijne te maken. Maar huichelachtig vindt dr. Fiolet het wanneer Nederlandse christenen, die tij dens de bezettingsjaren met de bijbel in de hand in het verzet gingen, nu anderen die in dezelfde situatie verkeren, menen te mogen zeggen, dat zij geen geweld mogen gebruiken tegen de onwettige rege ringen van Zuid-Afrika, Namibië of Rho desië. Ook vindt Fiolet het huichelachtig dat christelijke critici, die vroeger nooit figu ren als Muzorewa, Mugabe en Nkomo hebben gesteund, nu opeens Muzorewa als de held van de geweldloosheid aanprijzen, omdat hij zijn stem heeft gegeven aan de illegale overgangsregering van Ian Smith. In het Tropeninstituut te Amsterdam zal zater dag 11 november een symposium worden gehou den over de toekomst van het religieuze leven. Mrg. J. Bluyssen, bisschop van Den Bosch zal daarbij spreken over de religieuzen en de betrok kenheid van mensen bij het evangelie. Prof. dr. J. Lescrauwaet van de theologische faculteit van Leuven zal het verband behandelen tussen het ontstaan van de religieuze orden en congregaties en het denken aan de toekomst van het religieuze leven. De ziekten van onze cultuur en de nieuwe Godsvraag is het onderwerp, dat zal worden besproken door dr. P. W. J. van Hoof, verbonden aan het secretariaat van de Nederlandse Kerk provincie. Broeder Waldebert Devestel, generale overste van de Broeders van Liefde, tenslotte spreekt over het religieuze leven in deze tijd en de persoonlijke drijfveren. Er zal gelegenheid zijn tot discussie tijdens deze bijeenkomst, die om half elf begint en geleid wordt door prof. dr. Joachim Scheepers of. De drie belangrijke protes tantse, katholieke en joodse instellingen voor hulpverle ning in de Verenigde Staten hebben dit jaar gezamenlijk het Amerikaanse publiek op geroepen om ter gelegeheid De algemene secretaris van het bisdom Roermond, de heer P. Moonen is deze week aan de Rheinische Friedrich-Wil- helm-Universitat te Bonn, magna cum laude gepromo veerd op een proefschrift over het katholiek onderwijs in Ne derland met als ondertitel "doelstelling en problemen rondom de indentiteit van de katholieke school". Promotor van de 32-jarige promovendus was prof. Karei de la Haye uit Aken, hoogleraar pastoraal theologie aan de theologische faculteit van de universiteit. In Oostenrijk wordt morgen volksstemming gehouden over al dan niet in gebruik nemen van een atoomcentrale in Zwentendorf. De Oosten rijkse oecumenische jeugdraad heeft alle stemgerechtigden op geroepen tegen te stemmen. Onder meer zegt de interkerke lijke raad, dat een-samenle ving, die er alleen maar op uit is economische groei voortdu rend te doen teonemen, arm is. Het wordt tijd aan andere, meer de menselijkheid dienen- Korte metten de waarden aandacht te gaan geven. De 91-jarige kunstenaar Mare Chagall heeft de laatste hand gelegd aan het ontwerp van nog twee ramen voor de St. Stephanskerk in Mainz. Eerder al had hij er een afgeleverd. Motieven zijn de schepping van de mens, het paradijs en de gekruisigde Christus met Maria. Over ongeveer een jaar zal Chagall zijn werk voltooid hebben. Het Nederlands Instituut voor Katholieke Kerkmuziek is sinds kort het Nederlandse In stituut voor Kerkmuziek waar in naast de rooms-katholieke kerk meewerken de gerefor meerde kerken in Nederland, de Nederlandse hervormde kerk en de evangelisch-luther- se kerk. De opleiding aan het instituut, die vijf jaar duurt voor het diploma kerkmuziek, staat op hetzelfde peil als die aan een conservatorium. De kapel van John Wesley in Londen, de "moederkerk" van het methodisme, is deze week na een restauratie weer open gesteld, precies twee eeuwen, nadat de anglicaanse opwek kingspredikant John Wesley er de openingsdienst leidde. De plechtigheid werd bijgewoond door koningin Elizabeth, prins Philip, de aartsbisschop van Canterbury Donald Coggan en de katholieke hulpbisschop van Westminster, Christopher Betier, namens kardinaal Hu- van „Thanksgivingsday" bij te dragen tegen de honger. Deze dankdag is een instituut in Noord-Amerika geworden. Hij heeft dezelfde oorsprong als de Europese bid-en dank dag voor het gewas. In Canada is het een vrije dag op de tweede maandag in oktober. In de Verenigde Staten komt de dag nog: donderdag 30 novem ber. De oproep om ter gelegeheid van deze feestelijke dag gul bij te dragen tegen de honger is afkomstig van het werelddia- konaat van de natinale Raad van kerken, de caritas-afdeling van de r.k. bisschoppenconfe rentie en het Amerikaanse joodse gemeenschappelijke co mité voor hulpverlening. De gezamenlijke oproep wordt verspreid via radio en televisie maar bijvoorbeeld ook door het uitdelen in supermarkten van enveloppes voor het geven van bijdragen. Een aantal andere organisaties, zoals de nationale conferentie van christenen en joden, heb ben medewerking toegezegd. Het is de bedoeling het Ameri kaanse publiek de werkelijk heid van de honger in de we reld dichterbij te brengen en het te informeren over de mo gelijkheden ter bestlijding er van. Bij de ere-voorzitters van de actie zijn de komiek Bob Hope en zijn vrouw Dolores. Het fonds zal de volksvertegen woordiging, zowel de senaat als het congres, benaderen voor het aannemen van een resolutie die alle Amerikanen moet gaan oproepen bij hun vieren van de dag te komen tot „een vrij willige praktijk" van dankbaar geven, de opbrengst zal in drie gelijke delen via de partners wereldwijd worden besteed. Gastcolleges dr. MM Thomas Dr. M.M. Thomas (62), van 1968 tot 1975 voorzitter van het centrale comité van de Wereldraad van Kerken, brengt een bezoek van drie weken aan ons land, georgani seerd door de afdeling voor missiologie van het Interuni versitaire Instituut voor Mis siologie en Oecumenica, met medewerking van de Nationa le Commissie Voorlichting en Bewustwording Ontwikke lingssamenwerking (NCO). Dr. Thomas geeft gastcolleges aan de rijksuniversiteiten te Leiden, Groningen en Utrecht, aan de universiteit van Am sterdam en de vrije universi teit in de hoofdstad, alsmede aan de gereformeerde theolo gische hogeschool te Kampen. Thomas, van opleiding schei kundige en socioloog, speelde een rol bij het opstellen van de grondwet van India, waar bij hij vooral voor de vrijheid van godsdienst opkwam. Tot voor kort, toen hij om gezond heidsredenen met pensioen ging, was hij directeur van het christelijk instituut voor de studie van godsdienst en sa menleving, gèvestigd in Ban galore, India. Hij werkt nog door aan theologische overwe gingen en practische exegese in het bijzonder voor de kerke lijke situaitie in de staat Kera la in Zuid-West-india, waar hij zelf, in zijn geboorteplaats Ti- ruvalla, woont. Dr. Thomas is onder meer sinds mei 1975, eredoctor in de godgeleerd heid van de Leidse universi teit. Het hoofdthema Van de tot omstreeks midden novem ber te geven gastcolleges is: godsdienst en ontwikkeling in de Indiase situatie. Leiden H. Middelares za 19. zo 9.30 hoogmis, 11.30 euch.; H Lodewijk za 10. 19; zo 8.30. 10 hoogmis, 11.30, 18. 19 plechtig Lof; O.L. Vr Onb Ontv. za 19. zo 9.30, 10.45. 12.15 er, 18.30; H Leonardos za 19, zo 9 lat., 10.45 ned., 12 uur; St. Antonius van Padua za 19. zo 9.30. 11 hoogmis. 12.15; H Petrus za 19. zo 9. 10.30 hoogmis. 12 er. 18; O.L. Vr Hemelvaart zat 19 euch zo 8.30. 9.30. 11 euch.. m m. van Dames en Herenkoor; - Oud Kath Kerk zo 10 hoogmis. Aarlanderveen za 19. zo 7 30, 10.30 hoogmis; dep. Ter Aar 9 hoogmis. 12. LEIDEN Herv. Gem. Hoogl. Kerk 10 ds. Pannekoek HA. 11.45 Oecum. Stuoentendienst. Marekerk 10 ds. Meyers. 17 ds De Jong. Maranathakerk 10 ds. Koolstra, Merenwijk 9.30 en 11 (met pastor van Well) ds v. Leeuwen. Bethlehemkerk 10 ds Noorman. Bussum, Bevrijdingskerk 9 ds Bouter. Hilversum. Vredeskerk 10 mevr de Mey-Meulendijk HA, Eglise Wallone 10.30 pastor Ribs. Ac. Z. huis 1015 ds. Bakker. Diaconessenhuis 10.30 ds. v Niel, Ri|nsburg - Geref. Kerken Zuiderkerk 10 dr. Vlijm, 17 dr Wind, Petrakerk 10 ds Hortensius. 17 ds. Koolstra, Oude Vest 10 ds. Korteweg, 17 dr. Vlijm, Maranathakerk 10 ds. Koolstra, 17 ds Hortensius, Bevri|dingskerk 10.30 dr Wind. 17 dr. Wiersinga. Groenhoven 10 ds de Bruyn, Clubhuisdiensten Jeugdhaven de Mirt. O mw Owel. Mierennest 10 dhr Huigen - Merenwijk aula Valkenpad 9.30 en 11 euch. en avondmaal - Geref. Gem. 10 en 16.30 ds. Boogaard - Chr Ger Kerk 10 en 17 ds. Langevelde - Geref Kerk Vr 10 en 17 ds. Gootjes - Geref. Gem Ned 11 30 en 17.30 Leesdiensten - Doopsgez en Rem. Kerk 10.30 ds. Kuipers - Ev. Luth Kerk 10.14 ds. Happee - Nieuw Apost Kerk 9.30 en 16 Diensten - Baptistengem 10 ds v. Mameren - Ev Chr.. Gemeenschap 10 dhr Dikkes - Leger des Heils 10 en 19.30 samenkomsten - Zevendedags Adv 11 ds. Bouwer - Ev. Centrum Zijlsingel 2a 10 dhr, Zijlstra - Zendingswerk Jeruel Alphen a.d. Rijn H Bonifatius za 19. zo 8.30 euch 10 hoogmis. 11.30 euch.; H. Pius za 19. zo 9. 10.30 hoogmis. 11.45; De H. Geest za 19. zo 9 en 11.30 euch.; Boskoop za 17.30 in De Stek. 19 in parochiekerk, zo 9.30 en 10 par. kerk: Hazerswoude-Dorp H.H Engelbewaarders za 19. zo 8. 10 en 11.30; Hazerswoude-Rijndijk zo 10 euch Het Anker za 19 euch zo 8.45 en 11.15 euch Hoogmade za 19. zo 10. De Kaag za 19 avondmis, zo 8, 10 hoogmis. 18 samenkomst AARLANDERVEEN - Herv Gem 10 ds. Wolthaus. 19 ds Hemmes - Geref Kerk 9.30 kand. Teneyenhuis. 19 ds Fernhout. Alflhen - Chr. Geref Kerk 9.30 en 18.30 Dienst des Woords. TER AAR Herv. Gem 10 ds. Quak. Vianen. 18 30 ds Lindenberg - Geref Gem. 9.30 en 18.30 ds Bezemer ABBENES Herv Gem. 9.30 dhr. Haytinck. Hillegom ALPHEN A.D. RIJN Herv Gem. Opstandingskerk 10 ds Hanemaaijer, 18.30 ds. Bogers, Adventskerk 10 ds van der Heijden. 17 ds. Hanemaaijer. Kruiskerk 10 ds Bogers - Geref Kerk Salvator 10 ds. Stolk, 18 30 kand. Teneyenhuis. Maranathakerk 10 ds. Fern hout- 18.30 ds. Stolk - Baptistengemeente 10 en 18 30 ds. Koekkoek - Marthastichting 20 interk. Dienst - Leger des Heils 10 en 19.30 samenkomsten - Volle Ev Gem. 10 samenkomst ALPHEN-NOORD Herv Gem. Goede Herder Geref. predikanten, De Bron 9 ds. v. Santen, 10.30 idem - Geref. Kerk Goede Herder Diensten 9. 10.30 en 18.30, De Bron 18.30 - Sionskerk 9.30 ds. Verploeg, 18 30 dhr Kruithof. Oudshoornseweg 10 ds. Oort. BODEGRAVEN Herv Gem. Dorpskerk 9.30 ds Richter HD. 18.30 ds. de Vreugd, Salvatorkerk 9.30 ds. de Vreugd HD. 18.30 ds. Boogert, Leiden, Bethle hemkerk 9.30 ds Droogers HD, ds de Vreugd Geref Katwijk a.d. Rijn za 19, zo 9.30 en 11.15; dep Rijnsburg za 19. zo 10.30; Langeraar za 19. zo 8.30. 10.00 H. Mis; Leiderdorp H. Menswording za 19. zo 9. 10.30. 12; Leimuiden za 19. zo 7.30. 9.30 hoogmis. 11.15; Lisse Mariakerk, za 19 avondmis, zo 8.30. 10 (1ste H. communieviering) 11.30 Agathakerk za 19. zo 8.30. 10. 11.30; Poelp. za 19, zo 9 en 11.30; H H. Engelbewaarders za 19 misviering van de Zon dag:; zo 8 en 11 en 17 45 laatste Mis. 9.30 hoogmis, Nieuwkoop za 19, zo 7.30. 9. 10.45. Kerk 10en 18.30ds. Buitenhuis. BOSKOOP Herv. Gem Dorpskerk 9.30 ds Stelwa gen. 18.30 ds. de Olde. jeugddienst, De Stek 9.30 ds. Dijkstra - Geref. Kerk 9.30 en 17 ds. Omta - Chr Geref Kerk 9.30 ds. v. Mulligen, Veenendaal 17 ds. Biesma, Veenendaal HAZERSWOUDE Herv. Gem. 9 30 en 18.30 ds Geertsema - Geref. Kerk 10en 17 ds. Versluys HOOGMADE Herv Gem. 10 ds. v. Vliet. Dankstond Gewas. DE KAAG Herv. Gem 10 ds. Carstens KATWIJK A.D. RIJN Herv Gem. Dorpskerk 10 ds Teygeler, 18 ds. Kaai Almkerk. Ontmoetingskerk 10 ds. Gebraad, 18.30 ds. Teygeler - Geref Kerk 9.30 en 17 Dienst des Woords KATWIJK AAN ZEE Herv Gem. Nieuwe Kerk 10 ds. v. Roon, 18 ds Hovius, Oude Kerk 10 ds. de Jong, 18 ds. Boer. Ichtuskerk 10 ds. Arkeraats, 17 ds. Schuurman Pniëlkerk 9.30 ds. de Boer. 18 ds de Jong. School 10 ds Vroegindewey - Geref. Kerk Diensten in Vredeskerk en Triomfatorkerk 9.30 en 17 - Geref. Kerk Vr. 10.15 ds. Hoff. 16.30 Dienst - Volle Ev. Gem. 9.45 ds. Bulthuis - Soefiebeweging 16 eredienst. KOUDEKERK A.D. RIJN Herv Gem 10 dhr Stroo 17 ds. Hemstede. Leiderdorp - Geref. Kerk 9.30 ds v Nierop, 19 ds. Hemstede. Noordwijk-Binnen za 19. zo 8. 10 hoogmis. 11.30; Noordwijkerhout St. Jozef za 19 euch met zang; zo 8.30 en 10 euch. m. zang; St. Victor za 19. zo 9.30 hoogmis. 11 Oegstgeest St. Willibrord za 19, zo 9. 10.30, 12; o 9 en 11; Noorden za 19.30. z Noordwijk-Maria ter Z< 11 (samenzang) LEIDERDORP Herv Gem. Dorpskerk 10 ds. Geur- sen. Hoofdstraatkerk 10 ds. Doesburg, Scheppings- kerk 9 en 10.30 ds. van Loenen LEIMUIDEN Herv. Gem. 9.30 ds. Klusener. Zeist - Geref. Kerk 9.30 en 17 ds. Los. LISSE Herv. Gem. Dorpskerk 10 en 19 ds. 't Hooft, Pauluskerk 10 ds. de Gelder - Geref. Kerk 10 en 17 ds. de Wit HA - Chr. Geref. Kerk 10 en 16.30 ds Dijken - Geref. Gem. 10 en 16 Leesdiensten - Geref. Kerk Vr. BV 9 ds. Schuurman. 17 id. NIEUWKOOP Herv. Gem. 9.30 ds. Bronsgeest. 18.30 jeugddienst. Geref. Kerk 9.30 ds. de Zwart, Voorscho ten 18.30 ds. Rang. Alphen - Geref. Kerk 9.30 Dienst. 14 15 ds. Hamstra. NIEUWVEEN Herv Gem. 9.30 ds. Molenaar. 18.30 ds. Moonen jd. NIEUW VENNEP Herv pem. 9.30 ds. Kret. Sassen- heim, 19 ontmoetingsdienst - Geref. Kerk 9.30 ds. Wijngaarden. 16.30 ds Rang - Chr. Geref. Kerk 9.30 en 15 ds Wallet. Ouderkerk a.d. Amstel. NOORDWIJK Herv. Gem. Voorstraat 10 ds. Jansen HD.. Vinkelaan 17 dr Jansen, Hoofdstraat 9 ds Keuning HD, 10.30 dr. Verkuyl, Amsterdam, 17 ds. Keuning, De Rank-lchtus 10 ds. v. Eyk, Gouda. 15.30 ds. Hovius. Katwijk, Vierboet Boerenburg 10 kapel- dienst - Geref Kerk Hoofdstraat 9 ds Keuning, 10.30 prof. Verkuyl. 17 ds. Keuning. Vinkelaankerk 9.30 ds Bonaventura za 18.30 euch. ned.. zo 9 eucn ned. 11 latijn; Oude Ade za 19. zo 8.30 en 10.30; Oude Wetering za 19 avondmis, zo 8, 9.30 hoogmis, 11.30; Roelofarendsveen Maria Presentatie: za 19. zo 8, 9.30 hoogmis. 11; Petrusbanden za 19. zo 9.30 hoogmis 11. 12.15 uur. Rijpwetering za 19, zo 7.30. 9 en 10 30, Sassenheim Pancratiuskerk za 19, zo (hoogmis) en 11 uur Stomp wijk Laurentius za 19.30; zo 8. 9.30 hoog- tlgersma, 17 dr. Jansen. Stichtingskerk 11 ds. Elgers- ma. Sole Mio 9 ds. Bouma. NOORDWIJKERHOUT Herv. Gem. 10 ds. Kalkman HD. OEGSTGEEST Herv. Gem. Groene Kerkje 10.30 ds Wagenvoorde HD. Pauluskerk 10 ds. Sasse. Gen Centr. 10.30 ds. ter Linden. Endegeest 9.30 pastoor Boshouwers, Diac. huis geen opgave - Van Wijcker- sloot 16.30 ds. de Haan - Geref. Kerk 10 en 19 ds. Heemskerk - Geref. Kerk Vr. BV 8.45 ds. Roukeman. 16 ds. v.d. Berg - Volle Ev. Broederschap 16 samen- OUDE WETERING - Herv. Gem. 9.30 ds. Lalleman - Geref. Kerk 9 30 en 17 Dienst des Woords RIJNSATERWOUDE Herv. Gem. 9.30 ds. Terlouw. Ballum, 19 ds. de Kruijf - Chr. Ger. Kerk 9.30 Dienst. 14.15 ds. Bouw. RIJNSBURG Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds. v.d. Bogerd HD, 17 ds. van Niel. Bethelkerk 9.30 ds. van Niesl. 17 ds. v.d. Bogerd - Geref. Kerken Petrakerk 9 30 ds. Baaijen. 17 dr. v Oeveren, Immanuelkerk 9 en 10.30 dr. v. Oeveren. 17 ds. Huisman. Maranatha kerk 9.30 ds. Huisman. 17 ds. Baaijen - Chr. Ger Kerk 9.30 en 17 ds de Jood. SASSENHEIM Herv. Gem 9 en 10.30 ds. v.d. Meer. 18.30 ds Glashouwer. Driebergen - Geref. Kerk 10 ds Swierts. Maassluis. 19 opendeurdienst ds v mis, 11. 18. Voorhout za 1/.zo 9.10.30. 11.45; Voorschoten za 19; zo 10 hoogmis. 11.30 euch met zang; aula Noord Hofland 11 euch met zang Warmond za 19. zo 8 30, 10 hoogmis. 11.30; Woubrugge za 19. zo 10; Zevenhoven za 19. zo 9 hoogmis. 10.45, Zoeterwoude-Rijndijk Meerburgparochie za 19 euch. met koor; zo 10 hoogmis met koor. 12 met orgel en ned. liederen. 18 zonder koorzang; Zoeterwoude St. Jan za 19.30. zo 9.30 hoogmis; Chr. Dienaarkerk za 19. zo 8.30, 10 hoogmis, 11.30; Buuren. Zoetermeer - Ned. Prot. Bond geen dienst - Volle Ev Gem. 19 samenkomst in kerk NPB VALKENBURG Herv. Gem. 10 en 18.30 ds. Over- gaauw - Geref. Kerk 9.30 drs. de Raadt 18.30 Dienst - Geref. Kerk Vr. 9.30 Dienst. 17 ds. Hoff. VOORHOUT Herv. Gem 10 ds. Brokernof VOORSCHOTEN Herv. Gem Dorp 10 ds. Schuur man. 19 Dienst, aula 9.30 kand. Bijl - Geref Kerk 10 en 17 ds. de Zeeuw. WARMOND Herv. Gem. 10 ds. Snijders, Nijkerk, 17 ds. Hoffenaar WASSENAAR - Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds. v Leusden. Leidschendam. 16 30 ds. Arkeraats, Katwijk. 19 ds. v. Santen. Kievitskerk 10 ds. Wiersma. Messias- kerk 10 ds. v. Zanten. Dorpscentrum 9.30 ds. de Groot. Oegstgeest - Ned. Prot. Bond 10.30 ds. Pols, den Haag - Geref. Kerk Dorp 10 en 17 ds. v.d. Meulen, Zuid 10 en 17 drs. v.d. Kamp. WOUBRUGGE Herv Gem 9.30 ds. Blenk. 18.30 ds. Bezemer - Geref. Kerk 9.30 mej. Verduyn. Amster dam. 18.30 ds. Hartkamp. ZEVENHOVEN Herv. Gem. 9.30 ds. Nicolai - Geref Kerk 9.30 dhr. Schreuder, Oudewater. 19 ds. Dijkstra, Boskoop. ZWAMMERDAM Herv Gem 10 ds. Poot. 18.30 ds. Mostert - Geref. Kerk 10 dhr. Brouwer. Katwijk. 18.30 dhr. P v.d. Kraan. Rotterdam. OUD-PROCUREUR-GENERAAL OP 75STE VERJAARDAG: DEN HAAG - Voor veel mensen mag het bereiken van de 75-jarige leeftijd mijl paal betekenen, voor mr. G.E. Langemeijer, oud-procu- reur-generaaJ van de Hoge Raad te Den Haag, betekent het dit zeker niet. Vandaag namelijk wordt hij 75 jaar en prettig vindt hij dat eigenlijk niet. Het herinnert hem er, zo zegt hij, eens te meer aan dat hij bepaalde dingen in de toekomst niet meer zal kun nen doen. En dat vindt hij geen verkwikkend vooruit zicht. Het betekent echter niet dat hij zijn dagen nu inledigheid behoeft te slijten. Hij werkt aan een nieuwe druk van een van zijn boeken en is bezig zijn „Inleiding op de Rechtsfi losofie" van een supplement te voorzien. Daarbij is hij ook nog verbonden aan „Het Ne derlands Juristenblad".Vrou- we Justitia blijft hem ook nu, vijf jaar nadat hij de Hoge Raad vaarwel zegde, nog boeien. Mr. Langemeijer heeft altijd met een voorzichtige kritiek tegen het gevangeniswezen aangekeken. Hij had zijn twij fels over de zin van gevange nisstraffen maar wees er dik wijls op dat dit strafmiddel in bepaalde gevallen niet gemist kan worden. Hij denkt er vandaag eigenlijk nog altijd hetzelfde over. Er is, zo zegt hij, in de laatste jaren echter veel in gunstige zin veran derd. „De gevangenis", zegt hij, „Kan nog altijd niet gemist worden. Maar men is geluk kig gaan inzien dat een ge vangenisstraf in vele gevallen alleen maar schadelijk kan zijn. Het aantal voorwaardelij ke straffen en geldboetes is in de laatste jaren dan ook enorm gestegen Maar ja, voor bepaalde zware misdrij ven kunnen we toch niet om de gevangenis heen. Dan blijft echter nog de vraag of de gevangenisstraf de delin quent tot inkeer brengt De praktijk wijst dikwijls uit dat iemand er alleen maar nóg onmogelijker door wordt. Het is heel moeilijk een oplossing voor dit probleem te vinden. Met mensen kun je nu een maal niet erperimenteren." Afschrikmiddel Mr. Langemeijer stelt zich van een straf als afschrikmid del niet veel voor, of het nu om een geldboete of om een celstraf gaat. „Een inbreker" zegt hij, „spe culeert op de kans die hijv loopt om niet gepakt te wor den. En wordt hij wel gepakt, dan weet hij dat hij er dik wijls nog mooi van af komt. Die illusie wordt dan ook nog eens versterkt doordat de strafmaat zo inzeker is. Daar moeten we van af. Kritiek leveren op het gevan geniswezen is niet moeilijk. Met bruikbare alternatieven komen wel. En, zoals ik al zei, experimenteren kun je niet. Je kunt moeilijk zeggen: we gaan eens een jaartje dub bele straffen uitdelen en dein kijken wat daarvan het effect is. Het publiek zou het uitde len van dubbele straffen be slist toejuichen. Men hoort vaak genoeg, doorgaans aan de borreltafel, dat er veel te licht gestraft wordt. En hoe komt dat? Allereerst omdat een misdrijf er in de krant altijd kwalijker uitziet dan het in werkelijkheid is. Ach tergronden, die de rechter wel kent, worden meestal niet vermeld. Tel daar de veront waardiging van de lezer bij op en dit soort uitspraken laat zich verklaren. Ik heb zelf een kamerlid, van wie je toch een genuanceerd denken mag verwachten, eens horen verkondigen dat de verkeers veiligheid gediend zou zijn met hogere straffen op over tredingen." Een ander actueel onderwerp: klassenjustitie. Mr. Lange meijer ontkent het bestaan daarvan niet, maar is ervan overtuigd dat geen enkele rechter deze bewust toepast. „Zolang we in een maat schappij leven die in klassen is verdeeld kunnen we er een voudig niet omheen. Iemand met meer geld kan nu een maal een advocaat in de ar men nemen die het vuur voor hem uit zijn sloffen loopt. Daarbij is hij dikwijls ook be ter van de tongriem gesneden dan iemand uit de meer een voudiger klassen. Daar staat tegenover dat iemand met een hogere functie ook zwaarder wordt getroffen indien hij wordt veroordeeld. Hij kan zijn functie dan wel vergeten. Veel ellende komt ook voort uit het feit dat veel Nederlan ders hun taal zo slechts be heersen, vooral mensen uit eenvoudiger kringen. Slechter dan een Duitser of een Frans man van hetzelfde niveau. Men kan zichzelf voor de rechter vaak nauwelijks ver weren. Bovendien denken de mensen al heel gauw dat ze bepaalde brieven niet hoeven te lezen. Gerechtelijke brieven verdwijnen daardoor niet zei :>rof.mr. G.E. Langemeijer. den in de prullenmand. Zo is het in Amsterdam eens voor gekomen dat een vrouw op zeker moment was gescheiden zonder dat ze het gemerkt had. Een neef van haar maakte een brief open en zei: verrek, je bint geschejen. De vrouw, die tijdens de schei dingsprocedure met haar ech tgenoot bleef samenwonen, had de voorafgaande papie ren eenvoudig niet gelezen. Dit soort dingen komt gere geld voor en mensen gaan pas bij de rechter klagen als het eigenlijk al te laat is." Mr. Langemijer gaat het, nu hij 75 jaar is geworden, wat rustiger aan doen. „Ik moet wel", zegt hij „Ik heb twee hartinfarcten achter de rug en moet dus oppassen. Het zou mooi zijn als licha melijke gezondheid gelijke tred hield met de geestelijke. Maar als ik om me heen kijk kan ik toch niet zeggen dat ik er slechts ben afgekomen. Ve len zijn er veel slechter aan toe." Plannen voor de toekomst heeft de „jubilaris" niet. ,Ach", zegt hij, „Ik wacht wel af hoe het verder loopt." LEO HENNY BEERSHEBA (Rtr.) Als men een weinig inschikkelijk iemand die men liefst niet op zijn weg ontmoet een .ka meel" noemt, doet men dan de werkelijkheid geweld aan? „Neen", zegt dokter Da niel Cohen, directeur van een ziekenhuis voor kamelen in Beersheba, aan de rand van de Negev-woestijn. „Een ka meel is een gevaarlijk en wraakzuchtig dier; een paar maanden geleden zijn hier in de buurt nog twee Bedoeïe nen door kamelen aangeval len. Zij waren in de hals gebeten en nadien door de woedende dieren bijna dood getrapt". De kamelenkliniek ligt in de schaduw van de Ben Goerion- universiteit en wordt beheerd door de medische faculteit van deze hogeschool. Zij ge niet een grote populariteit bij de woestijnvolken voor wie de kamelen nog steeds van le vensbelang zijn. Het is een uitermate sterk dier, dat bijna een etmaal lang door de woes tijn kan draven zonder dat het halt moet houden om te eten of te drinken. Bovendien wor den kamelen zelden ziek. Ge beurt dit toch, dan hadden de Bedoe'inen tot dusver geen andere keuze dan het dier te slachten. Nu kunnen zij te recht m de kliniek van Beers heba, waar wordt gewaakt over het heil van de ongeveer 22.000 kamelen uit de N(egev- woestijn. De „patiënten" worden opge vangen in een soort open bin nenplaats. Dan laat men de kameel in kwestie knielen en worden zijn poten vastgebon den. Het dier wordt vervol gens onderzocht en men stelt een diagnose. Dokter Cohen, die uit Washington komt, maar reeds acht jaar in Beers heba woont, beschikt over de modernste apparatuur en over een uitstekende ploeg van medewerkers. Het zieken huis heeft een afdeling radio logie, een groot laboratorium voor allerhande analyses en een operatiezaal. De meest voorkomende ziek ten zijn hondsdolheid, teta- nusbesmetting en hoge bloed druk. De medicijnen zijn in verhouding tot de omvang van de dieren. Gewone „pil len" hebben de afmetingen van kleine golfballen. De woestijnbewoners hebben sinds mensenheugenis kame len gefokt. Zij gebruiken de dieren niet alleen voor hun vervoer, maar ook voor vele andere dingen. De uitwerpse len gebruiken zij als brand stof en de urine dient als basisstof voor zalven en lo tions. De huid wordt verwerkt tot schoenen, tenten en tapij ten. De tijd van de grote karava nen is echter bijna voorbij. De woestijnroutes, die door de Bedoeïenen het hele jaar door werden afgereisd, en die de belangrijkste steden van de Arabische wereld verbon den, zijn verlaten, vooral als gevolg van de politieke ver wikkelingen in dit gedeelte van de wereld. Alleen smok kelaars, die een winstgevende zaak gezien hebben in het illegaal transport van verdo vende middelen, durven de „grote trek" nog aan. Ze laten de kamelen plastic zakjes, ge vuld met „stuff" inslikken en zorgen er voor dat ze er bij zijn als de dieren gaan her kauwen en de inhoud van hun maag terug naar hun muil brengen. Dokter Cohen zegt dat dit niet steeds naar wens verloopt en dat hij niet zelden „stoned" kamelen binnen krijgt-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 4